Valikko

kuntoutumisen tukeminen

Minulla on alkamassa kuntoutumisen tukemisen työssäoppiminen sekä näyttö perään. Menen vammais puolelle.

tutkiskelin hensua ja on nyt vähän miettiväinen olo.

Paljonko olette pystyneet näyttämään "pallukoita" töissänne? tuntuu että portfolioon tulee suurin osa asioista. Esimerkiksi pallukka: "Osaa toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä toteuttaen siinä suunnitelmallista kuntoutumista lähihoitajan tehtävän mukaisesti". Olen vain kuullut että kyseisessä paikassa ei ole kuntoutumissuunnitelmia. Eli mitenkäs sen näytät?

Kiitos kaikille jotka viitsivät jelppiä.

Tämä keskustelu on suljettu
Ilmianna
Jaa

11 Vastausta



kysymyksiä kun ei itse viititä yhtään miettiä tai etsiä tietoa.sinulla on käyty tunilla kaikki nämä läpi,nyt viimeistään lukemaan teoriaa jos et ole sitä näköjääään vielä tehnyt.itse en hyväksy et täältä haetaan helppoja suoria vastuksia.

Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:

Mitä sä siinä jeesustelet!?! anna ihmisten kysellä... ja jos ei ole mitään hyvää sanottavaa niin anna olla lääppimättä näppistäs...

ihme palikka :D

Ilmianna
Jaa

Ei se teoriaa lukemalla paljoa kummene. Näyttösuunnitelmissa ei kysytä teoriaa vaan tekoja, mitä aikoo työpaikalla tehdä niihin suunnitelman kriteereihin liittyen. Alkuperäisen ongelma ei ollut teoriassa vaan siinä kuinka sen voi näyttää. Siinä suunnitelmassa joutuu tosi paljon miettimään kuinka minkäkin kohdan voi näyttää, varsinkin kun menee uuteen työpaikkaan. Monet pallukat on myös tosi hankalasti ja hienosti muotoiltuja.

Nuo näytöt on kamalia. Itse opiskelin lähihoitajaksi vuoden 1995 opetussuunnitelman mukaan (nuorisopuolella, myös siellä on nykyisin näytöt). Ei ollut ainuttakaan näyttöä, vain tehtävä pari työharjoittelujaksolle. Ensimmäinen 4 viikon jakso töissä suoritettiin lähes ilman tehtäviä ja arviointia ( ei varmaan nykyisin tulisi kysymykseenkään). Lisäksi puoli vuotta lyhemmät suuntaavat opinnot. Hirveästi kiristynyt tuo koulutus ja keksitty lisää monenlaista tehtävää.Ovat myöskin entistä laajempia. Minä ainakin ymmärrän opiskelijoita, jotka on paniikissa noiden juttujen kanssa. Ne on hankalia tehdä, vaikka olisi kuinkia hyvin tunneilla mukana ja opiskellut. Eniten noissa turhauttaa se, että on aivan kohtuuton määrä kohtia (ja hyvin laajoja sellaisia) jotka näytetään muutamassa päivässä. Tosi pintapuoliseksi se kuitenkin jää, eikä niistä oikeasti paljoa voi tietää. Arviointikeskustelussakin suurin osa jää todennäköisesti kysymättä ja läpikäymättä. Vaativa, mutta toisaalta pintapuolinen juttu.

Ilmianna
Jaa

Paitsi ettei niitä kriteereitä avata koulussa ja työpaikalla ei ehditä opiskelijalle niitä avata käytäntöön ja suurinta osaa ei välttämätää työpaikalla edes ymmärretä mitä ne tarkoittaa. Kriteeristöjä hoitoalalla pidetään joka taholla kuin valtion salaisuutta, ja opiskelija jätetään yksin. Näyttöviikolla pitää opiskelijan kuitenkin omata rautainen ammattitaito hoitoalalla, vaikka agentin ammatti olisikin tässä ehkä osuvampi ilmaisu.

Ilmianna
Jaa

ihme pelleilyä kirjoitti:

Paitsi ettei niitä kriteereitä avata koulussa ja työpaikalla ei ehditä opiskelijalle niitä avata käytäntöön ja suurinta osaa ei välttämätää työpaikalla edes ymmärretä mitä ne tarkoittaa. Kriteeristöjä hoitoalalla pidetään joka taholla kuin valtion salaisuutta, ja opiskelija jätetään yksin. Näyttöviikolla pitää opiskelijan kuitenkin omata rautainen ammattitaito hoitoalalla, vaikka agentin ammatti olisikin tässä ehkä osuvampi ilmaisu.

Show more

Arviointikriteerit ovat sellaista tähtitiedettä, että ihan hävettää työharjoittelupaikassa tuoda ne esille. Moni ohjaaja on kummastellut nykypäivän lähihoitaja koulutusta.

Ilmianna
Jaa

lähäri2 kirjoitti:

Arviointikriteerit ovat sellaista tähtitiedettä, että ihan hävettää työharjoittelupaikassa tuoda ne esille. Moni ohjaaja on kummastellut nykypäivän lähihoitaja koulutusta.

Show more

Lähihoitajakoulutusko ihan tähtitiedettä? Vaikka, miksei, voihan se sitä ollakin, ellei ole opiskellut alaa tai valmistuneen osaaminen on kovin heikkoa.

Asia on kuitenkin niin, että arviointikriteerit on tehty niihin asioihin, joita valmistavassa opiskelussa on opiskeltu - toki yleisesti ilmaistuna niin, että ne sopivat erilaisiin opiskelupaikkoihin. Oppijan tehtävänä on aukaista ne ja sillä ja ymmärryksensä tasolla osoittaa osaamisensa taso, jossa nivoo teoreettisen ja käytännöllisen osaamisensa yhteen.

Ilmianna
Jaa


Minä kans painiskelin tämän asian (joka pallukan näyttämisen kanssa) kimpussa aikoinani ja tein aika radikaalin päätöksen, jota en suosittele kenellekkään. Avasin joka pallukan ja vastasin siihen omien tuntemusten, kykyjen ja saamani palautteen perusteella totuudellisesti. Pitkähän siitä tuli, näyttömestari ei ollut viitsinyt lukea loppuun, erittäin kuiva, mutta kaiken kävin aukipurkaen. Näyttökeskustelussa tuli ongelmia, mutta lopputulos oli 5

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

sitä että MITEN NÄYTÄN OSAAMISENI KYSEISTÄ PALLUKASTA TYÖSSÄ.ELI TEORIA KÄYTÄNTÖÖN, EI OLE SEN VAIKAMPAA.

Ilmianna
Jaa

Laitat jonkon käytännön teon joka eniten liittyy tuohon aiheeseen. Kylläkai sekin kelpaa, että laitat jonkun sellaisen teon, joka lähinnä liittyy siihen pallukkaan. Kokeile ja katso meneekö läpi.

Itse panisin tuohon kohtaan, että "käytän kuntouttavaa työotetta hoito ja avustamistilanteissa. Selvitän asiakkaan yksilölliset lähtökohdat keskustelemalla niistä työryhmän kanssa".

Myöhemmin tehtävään Itsearviointiin laittaisin esimerkiksi: otin selvää asioista, kuntoutuksellisia tavoitteita ei oltu määritelty. Toteutin kuntouttavaa työotetta avustamis/hoitotilanteissa saamieni ohjeiden mukaan. Keskustelin työpaikan sairaanhoitajan ja fysioterapeutin kanssa ym.

Kyllä ne varmaan näin menee läpi. Kaikkeahan ei voi tietää, kun menee ihan uuteen paikkaan.Tee aluksi sellaiset pallukat mitä osaat. Jätä hankalat myöhemmäksi. Ehkä löydät niihin sopivat vastauset kun olet vähänaikaa työtä tehnyt ja havainnoinut asioita. Jos et sittenkään löydä niin kysy ohjaajalta "kuinka voi näyttää tämän".Jos ei voi näyttää mitenkään, niin teet kirjallisen selvityksen, onkai teille koulussa neuvottu ne vaihtoehdot.

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

Vai ei kuntoutumissuunnitelmia... HUH HUH! Otahan työpaikkaohjaajaan yhteys, ja samoin sinne koululle, siihen ryhmäohjaajaan, ja ois kyllä hyvä vähän porista koulukavereiden kanssa siis luottamuksellisesti. Mihin ne rahat oikein heitetään??? HALOO!

Ilmianna
Jaa

Näihin voi "jossitella" eli jos et vois sitä työharjoittelussasi sitä näyttää, niin voit kertoa MITEN sen näyttäsit jos pystyisit eli kertoisit osaamisesi ja tietosi mitä et kuitenkaan tällä kertaa pysty näyttämään.. Kertoisit siis osaamisesi "jossitellen".

Nyt vasta huomasit että tästä ketjusta onkin jo hetki aikaa :) Teen nyt omaa kutuani ja etsin säädöksistä tietoa. Toivottavasti näyttösi meni silloin hyvin. Hyvää alkavaa kesää kaikille!

Ilmianna
Jaa

Tämä keskustelu on suljettu

Voit yhä lukea viestiketjua, tykätä kommenteista ja ilmiantaa asiattomuuksia. Halutessasi voit aloittaa uuden keskustelun samasta aiheesta.

Aloita uusi keskustelu