Kanamaisia ohjeita

Hattivatti

Moi!

Löytyykö palstalta sellaista asiantuntijaa jolla on tietoa tällaiselle kana-eukolle joka on juuri laittanut elämänsä ihkaensimmäiset maatiaiskanat ja kukon (Alhon-kantaa ja sitä toista kantaa)? Ikä n. 3 kk. Tarha niille rakennettiin viikonloppuna, ihana seurata niitä! Millä ruokin kanat jotta ne munis sellaisia oikein ihanan makuisia munia? Mistä löytyy ruokinta-automaatti ja vesi-automaatti (kauppa, teko-ohje?)? Milloin nämä rupeavat munimaan? Löytyykö netistä kotisivuja josta tietoa (ei näitä maatalouskauppasivuja)? Mikä "juuri perustettu Suomen Kanayhdistys"?

t. Tiedoista kiitollinen

20

3352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanaliini

      Onneksi olkoon, olet valinnut tosi ihanat kanat itsellesi. Muninta alkaa n. 5-6 kk ikäisenä ja itse annan kaikenlaista paitsi pizzaa ja tulisesti mausettua ruokaa. Makarooni on meiän kanojen suurta herkkua! Rikkaruohoa kun antaa niin keltuaiset ovat entistä keltaisempia. Kaupasta ostetut ruokinta-automaatit ovat aika kalliita joten kannattaa tehä itse. Mun omat kanasivut ovat osoitteessa: http://www.netikka.net/kurunsaari/kanat.htm
      käy vilkaisemas.

      • matti

        onko sulla mahdollisesti myytävänä kanoja??


      • kanaliini

      • Hattivatti
        matti kirjoitti:

        onko sulla mahdollisesti myytävänä kanoja??

        Ei ole myytävänä (vielä) kun ovat vasta 3 kk ikäisiä. Munia odotan hullun kiilto silmissä ; ) Metsästin näitä maatiaisia vuoden verran ennen kuin onnistuin saamaan. Ihania ovat, tuntuu kamalalta syödä broileria tän jälkeen!


      • Hattivatti

        Noi sun ruskeat maatiaiset ovat ihan samanlaisia kun mun ; )

        Kauheen nättejä ; )


    • kanat

      Kanat tuntuvat olevan kaikkiruokaisia. Makaronit ovat meilläkin herkkua ja nuudeleista tulee sellainen meteli että...siis kaikkea mahdollista ruoatähdettä ne syövät. Tämän lisäksi kauraa ja kyllä meillä annetaan kaupan kananrehuakin (joskin aika vähän). Kalkkia pitää myös antaa (tai sitten murskattuja näkinkenkiä) että kuori kestää. Ruohoa (erityisesti herkkua on ns. arho) ja vihanneksia (kurkkua, tomaattia, salaattia yms. on kanssa joskus tarjolla).

      Ruokinta-automaatti tehtiin meillä kukkapurkista (sellainen pitkänmallinen muovinen josta leikattiin etuseinästä pala pois) laittamalla se sopivalle korkeudelle seinään ja se sitten pestään aika ajoin. Vesi annetaan muoviämpärissä (sellainen ämpäri, missä aineita tulee suurtalouskeittiöön) mikä on kyllä ehkä työlästä, kun joka päivä pitää pestä ja vesi vaihtaa.

      • Hattivatti

        Kiitokset kaikille jotka ovat ohjeita laittaneet!

        Kaikenruokaisia tuntuvat olevan, apila ja heinä maistuu, salaatti, banaani ja omena myös sekä koiranmakkara (ei siinä oo kanaa, huh!)! Hienoa kun ei enää tartte laittaa tähteitä roskiin ; ) Tulevat vastaan kun näkevät että tulen, illan viihdeohjelma on sitä että istun katselemassa kun ne tepastelevat ympäriinsä ja kuopsuttelevat.

        Kävin ostamassa vesiautomaatin, 12 euroo. Eivätpähän sotke vesiastiaa niin herkästi. Ajattelin syöttää nämä kanaset vähän niin kuin luomuisesti, kauran- ja ohranjyviä saan myllyltä. Soraa löytyy omalta pihalta. Mistä löydän tuota murskattua näkinkenkää? Ei ollut kaupassa täällä, löytyi vain sellainen 40 kg säkki kalkkia...

        t. Kotkot-eukko


      • kukko ja
        Hattivatti kirjoitti:

        Kiitokset kaikille jotka ovat ohjeita laittaneet!

        Kaikenruokaisia tuntuvat olevan, apila ja heinä maistuu, salaatti, banaani ja omena myös sekä koiranmakkara (ei siinä oo kanaa, huh!)! Hienoa kun ei enää tartte laittaa tähteitä roskiin ; ) Tulevat vastaan kun näkevät että tulen, illan viihdeohjelma on sitä että istun katselemassa kun ne tepastelevat ympäriinsä ja kuopsuttelevat.

        Kävin ostamassa vesiautomaatin, 12 euroo. Eivätpähän sotke vesiastiaa niin herkästi. Ajattelin syöttää nämä kanaset vähän niin kuin luomuisesti, kauran- ja ohranjyviä saan myllyltä. Soraa löytyy omalta pihalta. Mistä löydän tuota murskattua näkinkenkää? Ei ollut kaupassa täällä, löytyi vain sellainen 40 kg säkki kalkkia...

        t. Kotkot-eukko

        Tuo murskattu näkinkenkä täytyy tehdä itse. Eli asumme järven rannalla, jossa on paljon näkinkengän kuoria (ja aina tulee lisää rantaan)...keräämme, kuivatamme ja murskaamme. Ei saa kaupasta, mutta tuo säkissä tuleva kalkki ajaa saman asian (ja on helpompaa). Tää näkinkenkä on vaan sellainen "viherhörhö" -juttu. Muistan kun mummoni sanoi keränneensä niitä kanoille pikkutyttönä (ja siitä se ajatus sitten lähti... :)

        Mä en nyt muista, mitä eläinlääkäri-kaveri sanoi tuosta pelkästä viljan syöttämisestä, mutta jotain aineita siitä puuttui (jotka tietty voi saada muulla ravinnolla jos antaa useasti muutakin kuin viljaa) ja siksi me otettiin ruokintaan myös tuo rehu. Rehua annetaan muutama kerta viikossa viljan kanssa.

        Oletkos kokeillut kokonaista porkkanaa? Meillä siihen liittyy varmaan joku "kanojen oma juttu". Sitä pelätään ja kuovitaan piiloon mahdollisimman äkkiä. Mikä lienee Tabu meidän kanoillemme. Hassuja ovat....

        Mistä ostit vesiautomaatin?


      • Hattivatti
        kukko ja kirjoitti:

        Tuo murskattu näkinkenkä täytyy tehdä itse. Eli asumme järven rannalla, jossa on paljon näkinkengän kuoria (ja aina tulee lisää rantaan)...keräämme, kuivatamme ja murskaamme. Ei saa kaupasta, mutta tuo säkissä tuleva kalkki ajaa saman asian (ja on helpompaa). Tää näkinkenkä on vaan sellainen "viherhörhö" -juttu. Muistan kun mummoni sanoi keränneensä niitä kanoille pikkutyttönä (ja siitä se ajatus sitten lähti... :)

        Mä en nyt muista, mitä eläinlääkäri-kaveri sanoi tuosta pelkästä viljan syöttämisestä, mutta jotain aineita siitä puuttui (jotka tietty voi saada muulla ravinnolla jos antaa useasti muutakin kuin viljaa) ja siksi me otettiin ruokintaan myös tuo rehu. Rehua annetaan muutama kerta viikossa viljan kanssa.

        Oletkos kokeillut kokonaista porkkanaa? Meillä siihen liittyy varmaan joku "kanojen oma juttu". Sitä pelätään ja kuovitaan piiloon mahdollisimman äkkiä. Mikä lienee Tabu meidän kanoillemme. Hassuja ovat....

        Mistä ostit vesiautomaatin?

        Tilasin vesiautomaatin k-maatalouskaupasta, varastossa ei ollut mutta heillä oli luettelo jossa kaikenlaisia tarvikkeita ja siitä löysin edullisimman ja tilasin sen. Tulee juhannuksen jälkeen. Kulkee nimellä kanojen vesiautomaatti.

        Olen yrittänyt syöttää kotkoteille kaikenlaista jotta saavat mahdollisimman monipuolista ruokaa ja täytynee se kalkkisäkkikin ostaa. Ois ollut hienoa jos ois saanut murskattua näkinkenkää jostain, sitä suositeltiin jossain kirjassakin. Oon itse sellainen "viherhörhö" ja vannon kaikkeen luonnolliseen ja puhtaaseen ; ) Toisaalta 15 vuoden kokemus koirien omistajana ja kasvattajana on opettanut paljon ja ohjannut mua tuonne "viherhörhö-suuntaan".

        Tuo porkkana-juttu täytyy kokeilla ; )


    • mie

      Hei!
      Kirjastosta löyät parraat ohjeet, mie kyssyin kirjaston tätiltä ja hää löi miun etteeni viis kirjaa! Niis oli ruokintalaitteen malliaki, ainaki Ramirezin ja Valoaallon Gallina Libre - opas vapaiden kanojen kasvattajille. Tietoa oli muis sitte paremmi. Sitte o [email protected] joka lähettää siulle tietopaketi jos pyyvät ja liittää siut maatiaiskanan säilyttäjii eikä maksa mittää! Iloihte kanoistas!!!

      • Hattivatti

        Kiitos tiedoista, täytyy lähteä kirjastoon pikapikaa! Pistin Tiina Tuoviselle meiliä juuri ja odottelen nyt sit tietopakettia.

        Iloitsemme koko perhe näistä kotkoteista, lapset tykkäävät seurata niitä ja mielellään silittäisivät ja koirat käyvät välillä kuolaamassa verkon toisella puolella (olen yrittänyt koirille saada perille sen että jos höyhenkään kanoista lähtee niin koirat saa kyytiä!!!).


    • Annele

      ja kukot ovat vapaana pihalla. Tulivat meille pääsiäisen aikaan ja heille rakennettiin aitaus. Annettiin olla aluksi pihalla vapaana silloin kun oltiin itse paikalla mutta nyt ovat vapaana myös meidän ollessa töissä. Ja aitaukseen sulkeminen olisikin oikeastaan ihan turhaa koska ovat niin hyviä lentäjiä että lentävät aidan yli (korkeus 125cm). Siellä mennä viipottavat ja nokkivat kaikkea mikä heitä miellyttää, toistaiseksi ovat jättäneet pihan kukkapenkin rauhaan!

      Aamuisin annan sellaisen "mössön" eli veteen liotettua leipää, kaurahiutaleita, keitettyä tai paistettua kananmunaa, raejuustoa tai mitä muuta sattuu ylimääräistä olemaan. Aikaisemmin annoin mössöä aamuin ja illoin mutta nyt kun ovat vapaana ja syövät oman halunsa mukaan niin iltamössön olen jättänyt jo pois, ei oikein jaksaneet sitä syödä. Lisäksi kanalassa on matalareunaisessa pesuvadissa kananrehua (Munitus-Punaheltta), toisessa pesuvadissa vettä ja kipossa hiekkaa ja murskattuja kananmunankuoria sekä kanakalkkia. Eilen vein heille vesimeloonin palasen ja tarkkaan tuli sekin nokittua puhtaaksi niin että lähestulkoon kaikki heille kelpaa! Varsinkin grillimakkara on liki tappelun aiheuttavaa herkkua mutta suolaisten ruokien kanssa saa olla tarkkana ettei anna liian isoja määriä kerralla.

      Ikää on nyt 19 viikkoa niin että munia ruvetaan pikkuhiljaa odottelemaan! Ja parhaimpia munia tulee silloin kun kanat saavat mahdollisimman monipuolista ruokaa ja saavat viettää onnellista ja vapaata elämää. Joskus meinaa itku tulla kun katselee omien kanojen touhuja ja miettii niitä kanaraukkoja jotka niissä häkkikanaloissa joutuvat elämään... Ai niin, jos sulla on kahden eri kannan kanoja niin kannattaisi ehkä miettiä olisiko mahdollista pitää heidät erillään niin ettei tulisi mahdollisista tipuista "sekarotuisia", ainakaan tuohon MTT:n suojeluohjelmaan kuuluvilla tiloilla ei saa kanakannat olla sekaisin. Meillä on pelkästään Alhon kantaa, kanoja 8 ja kukkoja 5 (kukoista yritän päästä eroon niin että jos jotakuta kiinnostaa niin minulta saa ilmaiseksi komeita kiekujia!).

      • Hattivatti

        Kasvattaja kuuluu itsekin maatiaiskanan säilyttäjiin ja nämä mun kanaset ovat kuulemma sitä Alhon-kantaa ja jotain savolaista vanhaa maatiaista (en tarkalleen muista mitä mutta joka tapauksessa toinen niistä säilytettävistä maatiaisista), liekö sitten sekarotuisia...

        En uskalla pitää omia irti kun meilläpäin on niin paljon kettuja ja naapureiden koirat juoksentelevat irti iltaisin. Teimme sellaisen kanatarhan joka on verkotettu myöskin yläpuolelta petolintujen varalta. Koko siinä on se luomuliiton vaadittavat 2 neliötä/ tipu.

        Luin jostain aikasemmasta jutusta että kanat kannattaa pestä, miten ihmeessä noita pesee? Miten ne saa takaisin tarhaan jos päästän ulos ne sieltä? Ovat vielä sen verran varovaisia että tulevat kyllä jalkoihin pyörimään mutta eivät oikein tykkää jos syliin nostaa. Yritän tässä kesytellä niitä ; )

        Juu, sääliksi pistää kun ajattelee niitä broileri- ja munatehtaiden kanoja jotka eivät koskaan saa viettää näin ihanaa elämää ku omat.


      • Annele
        Hattivatti kirjoitti:

        Kasvattaja kuuluu itsekin maatiaiskanan säilyttäjiin ja nämä mun kanaset ovat kuulemma sitä Alhon-kantaa ja jotain savolaista vanhaa maatiaista (en tarkalleen muista mitä mutta joka tapauksessa toinen niistä säilytettävistä maatiaisista), liekö sitten sekarotuisia...

        En uskalla pitää omia irti kun meilläpäin on niin paljon kettuja ja naapureiden koirat juoksentelevat irti iltaisin. Teimme sellaisen kanatarhan joka on verkotettu myöskin yläpuolelta petolintujen varalta. Koko siinä on se luomuliiton vaadittavat 2 neliötä/ tipu.

        Luin jostain aikasemmasta jutusta että kanat kannattaa pestä, miten ihmeessä noita pesee? Miten ne saa takaisin tarhaan jos päästän ulos ne sieltä? Ovat vielä sen verran varovaisia että tulevat kyllä jalkoihin pyörimään mutta eivät oikein tykkää jos syliin nostaa. Yritän tässä kesytellä niitä ; )

        Juu, sääliksi pistää kun ajattelee niitä broileri- ja munatehtaiden kanoja jotka eivät koskaan saa viettää näin ihanaa elämää ku omat.

        ...mitä kantaa ovat tai ovatko "sekarotuisia", mukavia elikoita kumminkin! Siellä mistä omani ostin, on tätä Alhon kantaa ja sen lisäksi Piikkiöläisiä. Kokoero näillä on melkoinen, piikkiöläiset on hirmuisen isoja.

        En ole koskaan kuullut mitään kanojen pesemisestä, oliskohan sillä tarkoitettu sitä kun kanat itse "pesevät" itseään eli kaivautuvat hiekkaiseen ja pölyiseen maahan, ruopsuttavat maata selkäänsä ja sulkien alle ja kun nousevat ylös niin maassa on kuoppa ja kun ravistelevat itseään niin irtoaa melkoinen pölypilvi. Tällä hoitavat hygieniaa eli häätävät ötiköitä joita kanoissa voi olla.

        Ei olla mitenkään ihmeemmin haluttu kanoista "sylikanoja" tehdä, kesyjä kyllä ovat niin että herkkupaloja jakaessa ovat kyllä ihan vieressä, istuvat jalan tai polven päällä yms. Illalla menevät itse kanalaan orrelle, yöksi laitetaan ovi kiinni että saavat nukkua turvassa saalistajilta. Jokin sisäinen kello heillä on, nyt rupeavat marssimaan kanalaan klo 22.15-22.30, aamulla ovi avataan klo 6 aikoihin, viikonloppuina saattaa mennä vähän myöhempäänkin. Jollain tavalla osaavat myös tontin rajat, aluksi yrittivät livahtaa myös naapurin puolelle mutta kun pari kertaa hain ne sieltä pois niin nyt pysyvät omalla tontilla. Ja kyllä ne osaavat omaan tarhaan ja kanalaan takaisin tulla, sehän on heidän kotinsa ja turvapaikkansa. Fiksuja elukoita!

        Meidänkin naapurissa on kaksi koiraa, schäfer ja sekarotuinen, mutta eivät välitä kanoista yhtään mitään. Ei taida sillä parivaljakolla olla minkäänlaista metsästysviettiä, vartijoita ovat lähinnä.


      • Hattivatti
        Annele kirjoitti:

        ...mitä kantaa ovat tai ovatko "sekarotuisia", mukavia elikoita kumminkin! Siellä mistä omani ostin, on tätä Alhon kantaa ja sen lisäksi Piikkiöläisiä. Kokoero näillä on melkoinen, piikkiöläiset on hirmuisen isoja.

        En ole koskaan kuullut mitään kanojen pesemisestä, oliskohan sillä tarkoitettu sitä kun kanat itse "pesevät" itseään eli kaivautuvat hiekkaiseen ja pölyiseen maahan, ruopsuttavat maata selkäänsä ja sulkien alle ja kun nousevat ylös niin maassa on kuoppa ja kun ravistelevat itseään niin irtoaa melkoinen pölypilvi. Tällä hoitavat hygieniaa eli häätävät ötiköitä joita kanoissa voi olla.

        Ei olla mitenkään ihmeemmin haluttu kanoista "sylikanoja" tehdä, kesyjä kyllä ovat niin että herkkupaloja jakaessa ovat kyllä ihan vieressä, istuvat jalan tai polven päällä yms. Illalla menevät itse kanalaan orrelle, yöksi laitetaan ovi kiinni että saavat nukkua turvassa saalistajilta. Jokin sisäinen kello heillä on, nyt rupeavat marssimaan kanalaan klo 22.15-22.30, aamulla ovi avataan klo 6 aikoihin, viikonloppuina saattaa mennä vähän myöhempäänkin. Jollain tavalla osaavat myös tontin rajat, aluksi yrittivät livahtaa myös naapurin puolelle mutta kun pari kertaa hain ne sieltä pois niin nyt pysyvät omalla tontilla. Ja kyllä ne osaavat omaan tarhaan ja kanalaan takaisin tulla, sehän on heidän kotinsa ja turvapaikkansa. Fiksuja elukoita!

        Meidänkin naapurissa on kaksi koiraa, schäfer ja sekarotuinen, mutta eivät välitä kanoista yhtään mitään. Ei taida sillä parivaljakolla olla minkäänlaista metsästysviettiä, vartijoita ovat lähinnä.

        Kanat pitäsi kuulemma pestä välillä ihan saunanpesuaineella tai Tolulla jotta kirput saisi pois... En mä ole ainakaan nähnyt yhtään ötökkää mun kanojen höyhenpeiton alla.... Taidanpa unohtaa tuon jutun, ukkokin oli sitä mieltä että jos saunaan tuot niin saat laittaa niille vaipat!


      • Annele
        Hattivatti kirjoitti:

        Kanat pitäsi kuulemma pestä välillä ihan saunanpesuaineella tai Tolulla jotta kirput saisi pois... En mä ole ainakaan nähnyt yhtään ötökkää mun kanojen höyhenpeiton alla.... Taidanpa unohtaa tuon jutun, ukkokin oli sitä mieltä että jos saunaan tuot niin saat laittaa niille vaipat!

        kyllä aika kamalalta tuo saunanpesuaine! Eikös se ole melkoista myrkkyä? Ja luulisin että sen huomaa jos kanoissa jotain syöpäläisiä on riesaksi asti, höyhenpeite kärsii jos kana kutisee ja nyppii itseään yms. Kyllä minäkin unohtaisin moisen jutun ja luottaisin siihen että elikot pysyy terveenä kun saavat olla ulkona, pääsevät kuopimaan ja pesemään itseään, kanala pidetään puhtaana ja seurataan tietysti kanojen vointia. Me vedeltiin kanalan seinät kalkkivellillä ja tarkoitus on uusia käsittely aina keväisin kun muutenkin tehdään siellä silloin suursiivous, tuo kalkkivelli tappaa mahdolliset öttiäiset!


      • mie
        Annele kirjoitti:

        kyllä aika kamalalta tuo saunanpesuaine! Eikös se ole melkoista myrkkyä? Ja luulisin että sen huomaa jos kanoissa jotain syöpäläisiä on riesaksi asti, höyhenpeite kärsii jos kana kutisee ja nyppii itseään yms. Kyllä minäkin unohtaisin moisen jutun ja luottaisin siihen että elikot pysyy terveenä kun saavat olla ulkona, pääsevät kuopimaan ja pesemään itseään, kanala pidetään puhtaana ja seurataan tietysti kanojen vointia. Me vedeltiin kanalan seinät kalkkivellillä ja tarkoitus on uusia käsittely aina keväisin kun muutenkin tehdään siellä silloin suursiivous, tuo kalkkivelli tappaa mahdolliset öttiäiset!

        Joku jossaki jollonki sano et koivuntuhkaa kanan kylpyhiekan sekaan tai pelkästää jos krapsivat ihtiäsä tai ois ötököitä. Kävis järkee, en mie lähtis lintuja veellä pesemmää.


      • Kanatyttö
        mie kirjoitti:

        Joku jossaki jollonki sano et koivuntuhkaa kanan kylpyhiekan sekaan tai pelkästää jos krapsivat ihtiäsä tai ois ötököitä. Kävis järkee, en mie lähtis lintuja veellä pesemmää.

        Älä hei koskaan pese kanaa sen sulkien öljy pinta järkkyy ja kanan voi tulla tosi kylmä kun sulkapeite on ihan kökkönä!!!
        Pölykylvyt riittää kun kanat pöllyttelee niin 'kanankirput' (eli vaarattomat 'loiset'eivät vahingoita kanaa millään tavoin ellei kanta pääse kehittymään liian isoksi)tukehtuu,ainakin osa.


    • hattivatti12

      plääh

    • *****

      http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/viranomaisten-vaatimukset-yltävät-kesäkanoihin-1.42028

      "Kesäkanat luokitellaan tuotantoeläimiksi. Kesäkanojen omistajien on oltava tietoisia monista kanojen pitoon liittyvistä säädöksistä. Jos pihalla tepastelee yksikin kesäkana, omistajan on rekisteröidyttävä eläintenpitäjäksi.

      Lähiruuan arvostus on kasvussa. Yhä useampi haluaa tuottaa osan ruuastaan itse, sillä silloin tietää tarkalleen mitä suuhunsa laittaa.

      Kesäkanan omistajan täytyy muistaa, että myös harrastekanat luokitellaan tuotantoeläimiksi. Tuotantoeläinten pidossa on noudatettava viranomaisten vaatimuksia.

      Vaatimukset koskevat siipikarjan pitoa ja ruokintaa, helposti tarttuvien eläintautien ehkäisyä, lääkitsemistä ja kirjanpitoa sekä eläinten lopetusta ja hautaamista.

      ”Heinäkuussa tulee voimaan eläinsuojelulain muutos, jossa myös yksityistaloudessa tapahtuvasta teurastuksesta säädetään kansallisesti”, kertoo ylitarkastaja Sanna Varjus Evirasta."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe