Bensankulutus 100 km:lle

Eka Mazda 6

Mitä toiset Mazdat 6 kuluttavat bensiiniä 100km:lle?
Omistan Mazda 6 2.0 automaatti,sedan,vm 07, ajettu 17th/km.
Ajetaan päivittäin työmatkaa 50km pientä kaupunki ajoa.
Kulutus on 10L 100km:lle.
Kysynkin teiltä toisilta Mazdan omistajilta ja aisiantuntijoilta onko kulutus normaali?
Auto on lohkolämmittimessä 2h ennen ajoa ,jos lämpötila on -0 tai alempi.
Suurin ajonopeus myös vain 80km/h.
Kulutus sama myös kesällä.
Kiitos asiallisista vastauksista!

39

9997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvelenvaan

      Kyllä noi tomaatit vie enemmän about litran mutta on toi lukema aivan liian korkea. Yhdistettykulutus pitäis olla luokkaa 8-9l/100km.

    • M6 2.0 sport wagon

      Työmatka-ajoa kehä 1:llä:
      Kesärenkailla 7,8 l/100km
      Nastarenkailla 8,2 l/100km
      Yo. ajotietokoneen mukaan.

      • panopukki69

        kusinen juttu


    • 2.0 A Sedan

      Kutonen on vuosimallia -05 ja matkaa kertynyt tähän mennessä 50 tkm. Ajeluni ovat ns. seka-ajoa keskituntinopeuden vaihdellessa välillä 36-40 km/h. Kulutus on pyörinyt pääosin 9,0 - 9,5 paikkeilla.

    • M6 SportWagon

      2006 30000 ajettu 1.8 farkku vie työmatka-ajossa (46 km maantie, josta 30 km moottoritie, loput taajamaa) kesäaikaan noin 7,9 l/100km. Nyt talvirenkailla ja talvinopeuksin 7,3 l. Jos ajan koko työmatkan 80 km/h rajoitusalueella, eli en mene moottoritielle, olen päässyt jopa 6,5 - 6,7 l/100 km kulutuksiin. Tällöin on ollut kyllä taloudellisen ajotavan teema päällä ;)

    • mmmmmmmmmmn

      Sivukylällä asun 17 km keskustaan. Pää asiassa sitä väliä ajelen eli hiekkatietä ja asfalttia. Kulutus on 7.5 paikkeilla. Autona -06 2l manuaali.

    • vastaava -06

      automaatti. Ajotietokoneen mukaan, joka muuten pitää todellisuuden kanssa paikkansa, kulutus viimeisen vuoden ajalta 7,9 l.
      Ajo on sekalaista, puolet taajama-ajoa, puolet motaria. Sinä ajat nähtävästi epätasaisesti eli kiihdytys/jarrutus tyylillä, tai olet kirjoittanut provon.

    • mememe

      Autoni 2 L A-06, kulutus seka-ajo kehä 3 on n.9,2 l eli kaasujalkasi on vähän rajumpi :)

      • SPORT 6v man.

        Kulutus sekal. ajossa 7.4l ajotietok. mukaan.
        Alla Continentalin kitkarenkaat ympäri vuoden.


    • toka Mazda6

      Mazda6, 2.0 vm. 2005, manuaali. Pääasiassa matka-ajoa n. 40 tuhatta km/vuosi, rajoitus reilu 10km/h päälle normaali matkavauhti.
      Nyt 90 tuhatta ajettu, kulutus keskimäärin 6.9 litraa sataselle. Kesällä menee hieman enemmän, kun nopeutta voi pitää enemmän, ja ilmastointi päällä. Talvella kulutus sitten pienempi kun talvirajoitukset päällä, ja esilämmitys lohkolämmittimellä.

      • jeess

        Oma Mazda 6 -06 2.0 manuaali.
        Kaupunkikulutus n. 9 l,
        maantiellä 80 kympin vaudissa n. 6,5l/100km, satasen vauhdissa n. 7,5 l/100km


    • hurjalta

      kuullostaa. Itsellä on tosin manuaalisedan ja ajot maantie / kaupunki n. 80 / 20 %.
      Moottori 2 L ja vm. -06.
      Kesällä kulutus on vaihdellut 6,7 - 7,2 L / 100km välillä. Talvella on mennyt vielä pari desiä pienemmällä.
      Saahan tuon kulutuksen nousemaan helposti yli kahdeksankin litran sadalla, jos pikkuisen "kiusaa" konetta, mutta 10L / 100km vaatii kyllä jo aika paljon. Ehkä olisi ajotavassakin tarkkailemisen aihetta.

      Sattumalta tuli tuossa sunnuntaina kokeeksi vähän pihisteltyä ja ajelin kolmen hengen kuormalla 200km maantietä 100 km Hämeenlinnan moottoritiellä. Nopeutena mittarinopeus 5 km/t.
      Ennen moottoritien alkamista keskikulutus oli 5,9L/100 km ja moottoritieosuuden jälkeen 6,1L/ 100 km.
      Tapana on tankata "piripintaan" ja silloin tällöin tarkistaa tuo ajotietokoneen lukema ja tuon reissun jälkeen tarkistuslaskenta kertoi kulutukseksi 6,13.

      Eli ajotavalla pystyy vaikuttamaan "pirukseen" menoveden menekkiin.

    • Eka Mazda 6

      Kerronpa ajotyylistä, kun epäiltiin kaasujalkaa.
      -ajo suoritetaan asfalttitiellä
      -aamulla meno töihin 25km
      -paluu illalla 25km
      -kauppa matkaa edestakaisin 7km
      Työmatkalla on rauhallinen liikenne,ei tarvitse tehdä ohituksia.
      Ajossa työmatkalla käytetään vak.nop.säädintä
      Vakionopeussäädin on mittarin mukaan säädetty 80km tunnissa.
      Tämä mainitsemani kulutus on useamman kuukauden seuranta.
      Että silleen!
      Kiitos vastauksista,lisää vastauksia ja kokemuksia otan ilomielin vastaan.
      20th/km huolto lähestyy,kiva kuulla huollon vastaus kulutukseen.
      Ilmeisesti huollon vastaus on 10L 100km:lle on ominaisuus................?
      Kun olen käyttänyt huollossa kirjoittelen palstalle huollon kommentit.
      KIITOS!

    • kutvonen6

      Ihan käsipelillä vaihdeltava kakslitranen 05 mallinen, näyttääpi ajotietokone 6.7 litraa kulutusta nyttemmin. Nollattu öpaut 10-15 tuhatta kilomeetteriä sitten. Joskus alkuaikoina nollailin tankkausten yhteydessä, ja trippimittarin myös, ja seuraavan tankkauksen yhteydessä katsoin, että kylläpä yksiin näytti ihan tripin lukeman ja päässälasketun kulutuksen kanssa. Jotta kait se niillä hujakoilla on pitkän ajankeskiarvo.

      • kuluttaa

        Itselläni on toinen kutonen. Edellinen oli 2.0l
        Sport 5-vaiht. Nyt on 2.0l Sport 6-vaiht. Edellisen kulutus oli ajotietok. mukaan keskim. 7.3l. Uuden lukemat on keskim. 7.4l. Uuden piti kuluttaa vähemmän, mutta ei pidä paikkaansa. Vertailut on kylläkin vain ajotietokoneen pohjalta. Ajomäärä n. 15000km sekalaista ajoa.


      • kuluttaa
        kuluttaa kirjoitti:

        Itselläni on toinen kutonen. Edellinen oli 2.0l
        Sport 5-vaiht. Nyt on 2.0l Sport 6-vaiht. Edellisen kulutus oli ajotietok. mukaan keskim. 7.3l. Uuden lukemat on keskim. 7.4l. Uuden piti kuluttaa vähemmän, mutta ei pidä paikkaansa. Vertailut on kylläkin vain ajotietokoneen pohjalta. Ajomäärä n. 15000km sekalaista ajoa.

        2002 tuleesta ekasta kuutossarjasta 1.8 koneella kulutus oli 7.3 litran paikkeilla satkulla. Nyt kuusvaihteiselle 2.0 koneella puolen litraa vähemmän.


      • se ei voi
        kuluttaa kirjoitti:

        2002 tuleesta ekasta kuutossarjasta 1.8 koneella kulutus oli 7.3 litran paikkeilla satkulla. Nyt kuusvaihteiselle 2.0 koneella puolen litraa vähemmän.

        olla 2.0 koneella.


      • lisäystä vielä
        se ei voi kirjoitti:

        olla 2.0 koneella.

        Tarkoitan siis sekalaista ajoa, taajama ja maantie sekä moottoritie jossa kesällä oli raj. 120 km.


      • EKA Mazda 6
        se ei voi kirjoitti:

        olla 2.0 koneella.

        Totta on jos et usko tule aja samat reitit kuin minä.
        Minulla on kaikki pa. ostokuitit tallella ,lasken kun kerkiän kulutuksen 17th/km:lle.
        Tämä ilmoittamani 10L/100km on laskettu trippimittarin km mukaan,useamman tankkausen jälkeen,ei siis yksi tankkaus.


      • on minullakin
        EKA Mazda 6 kirjoitti:

        Totta on jos et usko tule aja samat reitit kuin minä.
        Minulla on kaikki pa. ostokuitit tallella ,lasken kun kerkiän kulutuksen 17th/km:lle.
        Tämä ilmoittamani 10L/100km on laskettu trippimittarin km mukaan,useamman tankkausen jälkeen,ei siis yksi tankkaus.

        Toka MAZDA6 kuusivaiht. 2.0 koneella.
        Sekalainen ajo reilut 15000km ja tietokone näyttää keskikulutukseksi 7.4 JA TOSI ON!!!


      • sekalaista
        lisäystä vielä kirjoitti:

        Tarkoitan siis sekalaista ajoa, taajama ja maantie sekä moottoritie jossa kesällä oli raj. 120 km.

        Eiköhän se keskikulutus jokaisella ole se, mikä omassa ajossa keskimäärin menee, jotkut standardikulutukset on sitten asia erikseen. Mazdan 2-litrasella pääsee rauhallisessa maantieajossa 80-90 km/h, pitkällä matkalla, hiukan yli 6 litralla satkun, jos motarilla painaa 120-130 km/h niin menee 8 litraa, ja kaupungissa revitellessä 10 litraakin satkulle hupenee lyhyellä matkalla mitattuna.
        Se mihin haarukkaan keskikulutus itse kullakin asettuu, niin on sitten kiinni millainen yhdistelmä edellisiä tulee,ja millainen se kaasujalka on painamaan kaasua. Lätkä pohjassa saa menemään paljon, mutta toisaalta liian hidas kiihdyttelykään ei ole säästeliäintä.
        Mutta jos on kaikkia noita kuitenkin mukana ajossa, niin 10 litraa keskikulutuksena on kyllä tosi korkea. Itse en ole "päässyt" juuri yli 8 litran kulutuslukemiin keskimääräisenä, vaikka ajossa on ollut paljon lyhyttä pätkää ja kaupunkikurvailua, maantietä vain pieni osa.


    • Miller

      Kuluttaa matkaajossa 8.5 l
      Kaupungissa 13.5 l
      Sekaajo 11.0 l

    • VeMa

      Älkää uskoko ajotietokoneen näyttämään kulutukseen. Niissä on isoja heittoja ja on ihan sama, mitä kerrotte omastanne. Laskekaa kulutus perinteisin keinoin: litrat/ajettu matka.

      • Eka Mazda 6

        Kulutus on laskettu kilometreille.
        En usko ajotietokoneeseen ,enkä myöskään "kyttää"sitä.


      • heittänyt

        Molemmissa käytössäni olleissa kuutosissa on ajotietokoneen lukema verrattuna perinteiseen keinoon pitänyt paikkaansa varsin hyvin, puhutaan suuruusluokassa desin, korkeintaan kahden heitosta. Kun on tottunut jonkun vuosikymmenen ajamaan niin, että nollaa tripin aina tankatessaan, ja seuraavalla tankkauksella tekee pikaisen päässälaskutoimituksen kulutuksesta, niin tulee tehtyä se edelleenkin, ja silloin tällöin myös nollattua ajotietokoneen näyttö tankatessa. Voi sitten seuraavalla tankkauksella huvin vuoksi ja urheilun kannalta verrata tulosta..
        Sitä 6.7 - 6.9 litran luokkaa sataselle tuppaa olemaan, laski itse tai katsoi koneelta.


      • kaara

        minulla tämä M6, jossa ajotietokone näyttää oikein kulutuksen, virhe 0-0.2 L. Esim. V70 0.5-1 L liian vähän.


    • Totta ei tarua

      Minulla on ollut Mazda nyt vajaan puoli vuotta. Autoni on vm. 2005 ja ajettu alle 50 tkm. Kaupunkiajossa kulutus on minulla ollut 9.2 - 9.7 ltr. 100 km ja maantiellä noin litran vähemmän. Olen aina tankannut tankin täyteen, josta olen laskenut keskikulutuksen trippimittarin lukeman perusteella. Kulutuslukemani vastaavat autolle maahantuojan antamia lukemia ja ovat osittain pienempiäkin (yhdistetty polttoainekulutus 9.0 ltr 100 km.)Eli 10 ltr:n kulutuskin voi joissakin olosuhteissa olla täysin normaali.

    • Aika normi kait..?

      No mulla menee sen verran ohi, että mulla on 03-mallin Mazda 323f 1,6-litraisella pannulla, manuaalivaihteisto.
      Valmistajan ilmoittama keskikulutus on 7,7l/100km, mutta todellinen kulutus mun ajossa on aika jämpti 8l/100km.
      Nämä on tän kesäkelin kulutusta, talvihan nostaa kulutusta väkisinkin autossa kuin autossa.
      Ihmettelin kyllä itsekin autoni kulutusta, ihan silläkin, kun mulla oli isompi Nissanin farkku samankokoisella koneella, mistä oli otettu hivenen enempi tehojakin irti, ennen ja kulutus oli siinä silti hivenen pienempi. Puhutaan ihan muutamasta desilitrasta satkulle kokoerosta, mutta silti.
      Mutta mun auto on iästään huolimatta huippukunnossa, kilsojakin on vasta vähän alta 58000km. Eli mistään viasta se ei johdu, nää matukat vaan tuntuu olevan hieman janoisia. Tietysti ilmastointi, ajotavat ym nostaa tosiaan kulutusta, mutta ei tuo 10l/100km kuulosta mitenkään mahdottomalta 2,0l automaattipirssille kun tällainen liki neljännestä pienempi manuaalikin imee noin 8l satkulle. Ja kun nää japsien bensakoneet ovat vähän tällaisia kierroskoneita.

    • 4,4l/100km ei paha

      Mazda6 sedan, vm 2014 ,2.0 bensakoneella.Ajoin 1151km ja tankkiin meni bensaa 52,85l.Kulutus 4,6l/100km,aivan kuten ajotietokonekin näytti.
      Katsoin äsken ajotietokoneen näytöltä keskikulutusta tälle tankilliselle,ajettu 420km.Näytöllä komeilee 4,4km/100km.
      Työmatka-ajoa helteellä.Käynnistykset klo5 klo 14 ja klo17.Kolme "kylmäkäynnistystä" päivittäin mahtuu näihin kulutuslukemiin.

      • 4,4l/100km ei paha

        ...jatketaan vielä kirjoitusta.Kun kerran tähän ryhdyin.
        Mazdan ajotietokoneen kulutuslukema piti jälleen paikkaansa.
        Ajokilometrejä kertyi tällä kertaa 1208,4km.Takkiin mahtui 53,49 litraa 98E bensaa.
        Kulutukseksi tulee 4,4l/100km.
        Nyt en kyllä enää koita ajaa pihistellen.Ei jaksa hyssytellä.


      • sheikkimä
        4,4l/100km ei paha kirjoitti:

        ...jatketaan vielä kirjoitusta.Kun kerran tähän ryhdyin.
        Mazdan ajotietokoneen kulutuslukema piti jälleen paikkaansa.
        Ajokilometrejä kertyi tällä kertaa 1208,4km.Takkiin mahtui 53,49 litraa 98E bensaa.
        Kulutukseksi tulee 4,4l/100km.
        Nyt en kyllä enää koita ajaa pihistellen.Ei jaksa hyssytellä.

        siis onko se öljynkukutus samaa luokkaa ?


    • masa363

      Itselläni Mazda6 MPS 2.3 turbo moottorilla. Jos ajelee 80-100 km/h nopeuksia saa kulutuksen pysymään 8-9 litran paikkeilla. Ja keskikulutus kasvaa noin pari litraa kun mennään nopeuksille 100-120 km/h. Moottori vääntää hienosti tehoa jo pienillä kierrosluvuilla eikä pykälää tarvitse ohituksissakaan paljoa pienemmille vaihtaa.

    • hevonen98

      rs skoda ois parepmi nykyään kuin toi masukka

      • säälittäväskoda

        Silti yli 10 vuotta vanha mps kyykyttää sun uuden räsäs liikenne valoista.


    • sesrrs

      Itsellä -04 bensa manuaali 2.0. Jarrut lahaa ja kaupunkipainotteisessa ajossa 8,3/100. Ehkä 30% kilometreistä tulee maantieajoa.

      Kuulostaako normaalilta vai nostako tuo laahaus kulutusta?

      • matukkakuusi

        Kyllähän se voi jonkun desin nostaa ja kannattaa toi laahaus korjata koska voi mennä levyt kieroksi jos pääsee kuumumaan liikaa.


    • stmx

      Mites muilla uudet Mazda 6 dieselit kuluttuvat?
      Minulla ensimmäiset 5000 km on syönyt 5.3 l/100km, ajotietokone väittää 5.1 l. Manuaalivaihteet.

      Eli ollaan aika kaukana speksien mukaisesta kulutuksesta.

      Aiempi Octavia kulutti 4.3 l, eli samat mitä spekseissä "luvattu".

    • Mazdakuus

      2014 M6 bensakoneella (2l) syö 5,1 l/100km.

    • jaappaninpooka

      Alta 7litraa matka-ajossa ja kaupungissa alle 8vaikka raskas kaasujalka onkin, ei matka-ajossa ole juuri vaikutusta ajaako 90 vai 120km. pannuna mazan 1.8 bensa ja mittarissa enempi kuin toimivassa volkkarissa koskaan ollukkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe