Voiko 17vuotias muuttaa...

Muuttaminen mielessä

Kysyisin voiko 17 vuotias opiskelija muuttaa muihinkin vuokra-asuntoihin kuin opiskelija asuntoihin? siis ihan esim etuovi.com:in kämppiin yms? :) ensi syksynä täytän 18 ja ajattelin jo ehkä ensi keväänä muuttaa omaan asuntoon.

14

5901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ljeö

      Kyllä voi. Alaikäinen tarvitsee vanhempien suostumuksen muuttoon.

      • Pieni korjaus

        Ei se alaikäinen tarvitse mitään suostumusta itse muuttamiseen, mutta alaikäinen ei voi tehdä itse vuokrasopimusta, vaan sopimukseen tarvitaan holhoojan allekirjoitus.


      • nuorena kotoa lähdettävä
        Pieni korjaus kirjoitti:

        Ei se alaikäinen tarvitse mitään suostumusta itse muuttamiseen, mutta alaikäinen ei voi tehdä itse vuokrasopimusta, vaan sopimukseen tarvitaan holhoojan allekirjoitus.

        Mutta mies muutti myös ja oli täysi-ikäinen. Minä olin kuitenkin asunnon hakija.


    • voimuuttaa

      Tarvitset kuitenkin vuokrasopimuksen holhoojan nimissä kunnes täytät 18 jolloin olet oikeustoimikelpoinen ja voit tehdä sopimuksen ominpäin

      • 15 vuotiaana

        omaan asuntoon. Olihan se aluksi iso juttu, mutta hyvinhän se nyt jo sujuu.


      • jackieh
        15 vuotiaana kirjoitti:

        omaan asuntoon. Olihan se aluksi iso juttu, mutta hyvinhän se nyt jo sujuu.

        Itse muutin 17 vuotiaana omaan asuntoon, eikä tarvinnut edes vanhempien allekirjoitusta vuokrasopimukseen, tosin vuokranantaja on perhetuttu.


      • alaikäisen
        jackieh kirjoitti:

        Itse muutin 17 vuotiaana omaan asuntoon, eikä tarvinnut edes vanhempien allekirjoitusta vuokrasopimukseen, tosin vuokranantaja on perhetuttu.

        tekemästä vuokrasopimuksesta ilman huoltajan suostumista on että vuokranantaja voi kätevästi irtisanoa ilman irtisanomisaikaa. Sopimusta kun ei virallisesti ole, ku alaikäinen ei sopimusta tehdessään ollut oikeustoimikelpoinen. Jos siis haluaa luopua vuokralaisen oikeuksista niin siitä vaan ...


      • vuokraemäntä
        alaikäisen kirjoitti:

        tekemästä vuokrasopimuksesta ilman huoltajan suostumista on että vuokranantaja voi kätevästi irtisanoa ilman irtisanomisaikaa. Sopimusta kun ei virallisesti ole, ku alaikäinen ei sopimusta tehdessään ollut oikeustoimikelpoinen. Jos siis haluaa luopua vuokralaisen oikeuksista niin siitä vaan ...

        ...alle 18-vuotiaalle juuri noista sopimussyistä. Haluan vuokralaiseksi jonkun vakituisessa työsuhteessa olevan, joka voi itse tehdä omat sopimuksensa ja tottunut hoitamaan omat asiansa ja pitämään kodin kunnossa. Takuun lisäksi olen aina pyytänyt vuokralaista ottamaan kotivakuutuksen, koska muutaman tonnin takuu ei paljoa korvaa jos tulee esim. tulipalo tai vesivahinko.

        3 kk takuu- ja kotivakuutuspyynnöllä ei ole kyllä ollut yhtäkään alle kaksikymppistä asunnonkatsojaa.


    • jennnnnnnni

      Mä ainakin olen asunut muutaman kuukauden vuokra-asunnossa ja olen nyt 17-v. En siis muuttanut edes opiskelujen takia vaan "huvikseni" :)

    • niko

      moi minun nimi on niko ja täytin just 17v kysyisin vain että voinko minä muuttaa omaan asuntoon vaikka olen 17v
      vastaa jos kerkiät?

    • Kerkisin

      Hei Niko!
      Minä kerkiän ja suosittelen lukemaan tämän viestin alusta asti. Siitä saat vastauksen kysymykseesi.

    • Ikuinen veronmaksaja

      Miksi kaikki penikat varastavat aikuisten nokan edestä asunnot?

      Eivätkö lapset voi asua vanhempiensa luona edes täysi-ikäisiksi tai kunnes pääsevät opiskelemaan.

      Jos vanhemmat eivät osaa lapsiaan kasvatttaa niin eikö olisi parempi olla hankkimatta näitä yhteiskunnan vaivoiksi.

      • Eläkkeen maksajasi

        Kaikki eivät vältämättä ole niitä 17.v "penikoita" jotka riehuvat kaupungilla ??

        Ei se niiden nuorien vika ole jos sinä et saa asuntoa !! Eiköhän syy ole jossain ihan muussa joten olisiko vaikka aika katsoa peiliin ja lopettaa tuo yleistäminen.


    • nyt täysi-ikäinen

      Hei ! itse olin 16 kun muutin pois kotoa. Muutin tosin puoliskoni kanssa yhteen. Me saimme asunnon yksityisen kautta. Meidät valittiin vuokralaisiksi vaikka olimme vain kaksi opiskelijaa ja muut olivat vakituisissa työsuhteissa. Kokemuksesta voin kertoa, että taloudellinen tilanne oli aluksi huono, vaikka itsetein koulun ohella keikkatyötä sen minkä ehdin. Kannattaa miettiä kahteen kertaan ennen pois muuttua, onko sinulla varaa enää vuokran jälkeen mihinkään! Tulot ovat pienet, mutta menot sitäkin suuremmat..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe