Matalataajuinen melu

Vertaistukea kaipaava

Onko kohtalotovereita? Asuntooni kuuluu jostain erittäin matala ääni, tasainen jumputus, joka haittaa nukkumista. Hermot menossa, kun ei saa nukkua. Olen kärsinyt melusta nyt viiisi vuotta tottumatta siihen. Pakko pitää öisin korvatulppia, mistä taas korvat tulevat kipeiksi. Kuulosuojaimet eivät auta, melu tulee läpi. Melun lähdettä en tiedä, matalat äänethän kuuluvat kaukaa ja tunkevat rakenteitten läpi. Onko muilla tämmöistä ongelmaa ja oletteko keksineet apua? Melu on niin hiljainen, että viranomaiset eivät voi asiaan puuttua, äänen mataluus tekee sen häiritseväksi.
Mielenterveyshäiriöstä ei tarvitse ruveta puhumaan, haitta on vain tässä asunnossa, ei aiemmissa asunnoissa eikä muualla nukkuessa. Tinnituksesta ei ole kysymys.

41

13750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keksijä...

      hommaa muovailuvahaa, laitat ensin korvakäytävää jotain ohutta tulppaa sitten laitan muovailuvahaa korvaan levität lehden ympärille.


      itse käytän kuulokojetta korvataus. Toinenkin vaihtoehto on kun itselleni tulee korvakappale. Sä voisit hommata itselle henkilökohtaisesti muovailtu korvakappale, ei takuulla ääni mene korvaan. Mene kuuloasemalle käymään.

    • ainoalta ,

      tuollainen matala jyrinä , hiljainenkin , on lähes mahdotonta vaimentaa .

      Kokeile kohinaa pienellä volyymilla makkariin , voi peittää muut äänet .

      • melun lähdettä

        omasta asunnostasi? Joskus melun lähde löytyy todella yllättävästä paikasta. Kokemusta on.

        Asutko kerrostalossa? Siellä ilmanvaihdosta, lämmityksestä ja vesijohdoista aiheutuu kaikenlaista matalataajuista melua. Mikäli jumputus on tasaisen jatkuvaa, lähde voisi olla vesikiertoisen lämmityksen kiertovesipumppu, ilmalämpöpumpun moottori tai joku muu jatkuvasti käyvä laite. Myös poistoilmapuhaltimet katolla tai ilmakanavissa tuottavat matalataajuista melua.

        Omakotitalossa melulähteitä on helpompi hallita koska voit aina kiertää koko talon ja etsiä melulähteen. Kerros- ja rivitalossa melu voi tulla naapurista tai talotekniikan laitteista ja etsiminen on hankalampaa.

        Tsemppiä etsinnälle ja toivottavasti saat jumputuksen katoamaan.


      • Anonyymi
        melun lähdettä kirjoitti:

        omasta asunnostasi? Joskus melun lähde löytyy todella yllättävästä paikasta. Kokemusta on.

        Asutko kerrostalossa? Siellä ilmanvaihdosta, lämmityksestä ja vesijohdoista aiheutuu kaikenlaista matalataajuista melua. Mikäli jumputus on tasaisen jatkuvaa, lähde voisi olla vesikiertoisen lämmityksen kiertovesipumppu, ilmalämpöpumpun moottori tai joku muu jatkuvasti käyvä laite. Myös poistoilmapuhaltimet katolla tai ilmakanavissa tuottavat matalataajuista melua.

        Omakotitalossa melulähteitä on helpompi hallita koska voit aina kiertää koko talon ja etsiä melulähteen. Kerros- ja rivitalossa melu voi tulla naapurista tai talotekniikan laitteista ja etsiminen on hankalampaa.

        Tsemppiä etsinnälle ja toivottavasti saat jumputuksen katoamaan.

        Äänellä on aina lähde, yleensä jokin tekninen laite,turbiini , huippuimuri , moottori . Kerrostaloissa usein , ilmastointilaitteet , huippuimurit, toimivat jaksoittain suurilla kierroksilla ja näin aiheuttavat häiritsevää jurisevaa matalataajuista ääntä , sillon on syytä tarkastaa laitteiden kunto . Usein laakerit ovat syyllisiä ! Kyllä taloyhtiön velvollisuus on kaikkien osakkaiden tasapuolinen kuunteleminen , asioiden tutkiminen ja korjaaminen.


    • Vertaistuke...

      Paljon kiitoksia teille vastauksista!

      Keksijä, käytätkö siis kuulokojetta meluntorjuntaan? Korvatulppia mulla on joka lähtöön, jopa muotoillut, mutta niistä tulehtuu korvat, hankalaa. Silikoniset ovat parhaat, suosittelen.

      Kysyisin tuosta ehdotuksesta että kohinaa makkariin: tuotetaanko sitä jollain erityisellä laitteella? Välillä kuuntelen musiikkia äärimmäisen hiljaisella volyymilla, mutta ei sitäkään aina jaksa.

      Joo, kerrostalosta on kyse. Mahdollisia aiheuttajia on paljon: lämmityspumppu, ilmanvaihtolaite, naapuritalojen laitteet, läheisen teollisuusalueen lukemattomat härvelit. Melu kun muuttuu heijastuessaan ja resonoidessaan, niin on vaikea tunnistaa. Ainoa vaihtoehto olisi pysäyttää vehkeet vuoron perään ja katsoa koska melu loppuu, mutta jos sitä ehdottaisi, tulisi varmaan kohta piipaaa-auto noutamaan...
      Ulkoa tulevaa melua voisi tietysti eristää, mutta miten?

      Muutto taitaa tosiaan olla paras vaihtoehto, ei vain viitsisi kotoaan lähteä... Ei tähän varmaan ratkaisua löydy. Jatkakaa kuienkin keskustelua, jos on ajatuksia aiheesta. Voisi kuvitella että ongelma koskettaisi monta muutakin nykyisessä melumaailmassa. Helpottaa vähän kun kuulee muitten kokemuksia.

      • matka- tai muu radio

        viritetään aseman sivuun , kohisee , voi auttaa .


      • ap.
        matka- tai muu radio kirjoitti:

        viritetään aseman sivuun , kohisee , voi auttaa .

        Tosi hyvä idea! Tuo kohina kuullostaa sitäpaitsi miellyttävältä, kuin tuulen kohinalta. Tuli mieleen, että levykaupassa näkyi luonnonäänilevyjä...
        Tällä kertaa melu päihitti kohinan, mutta kunhan se joku yö on vähän hiljaisempi, voi käydä toisin päin.


      • kaikkittietävä

        hanki studio foam eristeet ne on ääni eristettyä vaahtomuovia luulis et niitten läpi ei tule, itse kuulen 2 sekunnin ajan hiljaisen jyrinän kun rupean nukkumaan


    • Nwofrl

      Heippa,

      Voi olla että tunnen erittäin hyvin mainitsemasi ilmiön koska hermostuin siihen itsekin n.10v sitten. Ryhdyin selvittämään asiaa ja tulin siihen lopputulokseen että korkeajännitejohdot olivat kaiken pahan alku.
      Ainakin tapauksessani. Juttelin asiasta sähköyhtiöiden insinöörien ja muutaman fyysikon kanssa. Ilmiö tiedetään eikä sille osata tehdä mitään. Ja valitettavasti vain harva herkistyy näille nk. Infra-äänille joten asiaa ei edes ryhdyttäisi korjaamaan.
      Mikäli kyseessä on mainitsemani ilmiö niin sääolosuhteiden pitäisi vaikuttaa. Kostealla ilmalla ääni voimistuu maksimiinsa. Mikäli ääni on aina samalla tasolla niin sen lähde voi olla talossa. Jonkinlaiset rakenteelliset resonanssit esim. ilmastointilaitteissa voisi aiheuttaa matalia taajuuksia.
      Eräs mahdollisuus on se että korvasi tuottaa äänen itse. Kuulostaa eksoottiselta mutta vasta tänäpäivänä tutkijat myöntävät että esim. Tinnitus voi olla korvan itsensä tuottama ääni. Hyvä juttu on kuitenkin se että korvan tuottaman äänen voi kuulla korvan ulkopuolelta, joten sen saa "kiinni". En tiedä mikä taho pystyy tällaiseen tutkimukseen mutta eiköhän maamme huippu korvalääkärit ymmärrä asian päälle.
      Toivottavasti löydät äänen lähteen.
      ps. Apteekista saatavat vahatulpat voisivat olla hyvät. Kokeile aktiivisia-kuulosuojaimia; maksavat paljon mutta taajuus saattaa jäädä suojauksiin.

      • ap.

        Ääni kai tosiaan kantautuu voimakkaammin kosteassa ilmassa. Tässä tapauksessa melutaso vaihtelee ja ääni on kostealla säällä voimakkaampaa. Sen lähde ei siis liene rakennuksessa - helpotuksen huokaus! Ikkunoiden äänieristys olisi ehkä ensimmäinen järkevä toimenpide. Millaisiahan vaihtoehtoja lienee ja miten yksittäinen osakas saa muutella ikkunasysteemeitä? Tietääkö kukaan?
        Korva ei tuota ääntä tässä tapauksessa, sillä melu kuuluu vain tietyssä paikassa.
        Aktiiviset kuulosuojaimet - kiitos tiedosta! Poistavatkohan ne tosiaan matalat äänet? Tätyypä googlailla.
        Harva tosiaan kuulee näitä infraääniä. Ja vaikka kuulisikin, asialle ei mahda mitään. Melua rajoitetaan vain desibelien mukaan, ja matalat äänet häiritsevät erittäin hiljaisina. Terveyshaittoja niistä kyllä on muutenkin kuin yöunien pilaajina - jopa silloinkin kun niitä ei edes kuule. Netistä löytyy tästä juttuja.


      • Omark
        ap. kirjoitti:

        Ääni kai tosiaan kantautuu voimakkaammin kosteassa ilmassa. Tässä tapauksessa melutaso vaihtelee ja ääni on kostealla säällä voimakkaampaa. Sen lähde ei siis liene rakennuksessa - helpotuksen huokaus! Ikkunoiden äänieristys olisi ehkä ensimmäinen järkevä toimenpide. Millaisiahan vaihtoehtoja lienee ja miten yksittäinen osakas saa muutella ikkunasysteemeitä? Tietääkö kukaan?
        Korva ei tuota ääntä tässä tapauksessa, sillä melu kuuluu vain tietyssä paikassa.
        Aktiiviset kuulosuojaimet - kiitos tiedosta! Poistavatkohan ne tosiaan matalat äänet? Tätyypä googlailla.
        Harva tosiaan kuulee näitä infraääniä. Ja vaikka kuulisikin, asialle ei mahda mitään. Melua rajoitetaan vain desibelien mukaan, ja matalat äänet häiritsevät erittäin hiljaisina. Terveyshaittoja niistä kyllä on muutenkin kuin yöunien pilaajina - jopa silloinkin kun niitä ei edes kuule. Netistä löytyy tästä juttuja.

        Ymmärtääkseni ulomman ikkunan huolto kuuluu taloyhtiölle ja sisempi ikkunalasi asukkaalle. Näin esim. jos ikkuna särkyy. Eli kysy varmuuden vuoksi lupa isännöitsijältä, ennenkuin tiivistät. Ikkunoita ei saa tiivistää koko matkalta, sinne kuuluu jäädä pienet ilmastointiraot. Selvitä asia kunnolla, ennenkuin aloitat, niin ei tule vahonkoja.

        Toivottavasti pääset melusta eroon jollain tavalla!


    • fillh

      Mulla on itsellä samanlainen kokemus. Ensin luulin että sen aihauttaisi tyhjäkäynnillä oleva auton, taksi tai vastaava, koska se tietenkin häiritsi eniten juuri yöllä kun muu paiväajan taustahäly vaimeaa.

      Minulla oli kokemusta siitä että jopa 8 kerroksen asunnossa ikkubat resomoivat kun talon edessä oli jakeluauto tuomassa tavaraa kaupaa/kapakkaan. Siksi epäili tässäkin autoa häiriön lähteeksi, mutta mitenpä siinä asuntoni lähellä niin pitkään ja usein olisi auto tyhjäkäynnillä, ei ollut tksiasemaakaan lähellä.

      Talossa oli ruokakauppa alakerrassa ja sen (kylmä?) laitteita epäilin myös, samoin talon ilmanvaitokoneistoa tai vastaavaa, mitä niitä on. Mutta kun se häiriö vaihteli. Pahimmillaan viikkoja putkeen että ei kunnollanukutuksi saanut, josku taas oli hiljaisenpaa tai jopa olematonta ja sai hyvin nukutuksi. Mikä siihen vaikuttaisi, vuodenaikako, lämpötila ulkona???? Kaikkea sitä yrittää keksiä selitykseksi - mistä sen tietää.

      Luulotautinen en tietääkseni ole. Nyt asun muualla ja hyvin menee. Vaikka aluksi "kuvittelin" uudessa kämpässäkin hurisevan- ehkä pelkäsin niin paljon sitä että kuvittelin omiani, tai sitten oli "jäänyt hurina ja tärinä päälle kroppaan" edellisestä asunnosta, ja kesti vähän aikaa päästä siitä eroon. Tämä kyllä saattaakuulostaa jo luulosairaudelta.

      Kettumaista tuossa matalataajuuksisessa häiriössä on se että ei siihen korvatulpat auta, se tulee koko kropan kautta, panee koko kropan resosoimaan.

      Itse käytin pahimpina aikoina samaa kuin tinnituksesta kärsivät kuulemma käyttävät. Panevat itselleen sopivaa musaa soimaan juuri sopivalla volyymillä, mikä parhaalta tuntuu - peittää häiritsevän tinnutuksen, korvien vinkunana (tai minun tapauksessani matalataajuuksisen resonoinnin), mutta ei ole liian kovaa häiritäkseen nukahtamista. Toki ei vaatii tottumista, jos ei ole koskaan ennen radio päällä nukkunut.

      Minulla oli Radio Suomi auki sängyn vieressä, laitoin se sopivalle volyymille ja odottelin kunnes nukahdin. Ehkä kohinakin toimii, jota löytyy kanavien välistä.

      Nyt viime päivinä juuri ollut juttua USAn ja Kanadan rajalta, Kanadan puolelta, jossa erään kaupungin asukkaat kärsivät matalataajuuksisesta tärinästä, joka valvottaa. Pahinpaan aikaa jopa 22 000 valitusta asiasta viranomaisille yhdessä päivässä.

      Sylliseksi epäillään USAn puolella olevaa teräsyhtiötä tai vastaavaa tuotantolaitosta. USAn puolella ei olla, törkeää kyllä, kovin innostuneita tutkimaan asiaa, vaikka syy on mitä ilmeisimmin USAn puolella, itsekin sen taitavat myöntää.

      Eikö sitten häiritse USAn puolella? Jospa siellä ei ole asutusta lähellä häiriölahdettä, ja kaipa se tärinä voi kulkeutua erikoisestikin enemmän suuntaan kuin toiseen. Kauempana voi olla jopa pahempi kuin lähempänä?

      Samoin tuulivoimaloista on samanlaisia kertomuksia - matalataajuista hurinaa joka tekee elämän helvetiksi lähialueilla, samaa raportoitu Suomesta ja monista muista maista.

      Kyllä tämä on ihan oikea ongelma eikä mitään luulottelua. En tiedä voiko ihmiset reagoida tähän kovin yksilöllisesti, toista haittaa enemmän kuin toista? Monilta se vie yöunet, kuten minulta aikoinaa, ja tuntui että ottaa sydämen päällekin. en ihmettelisi jos nosti verenpainetta, en tiedä mitattu silloin, eikä mulla ainakaan tietääkseni ole ollut verenpaineongelmia. Mutta tuohon aikaan olisi voinut hyvinkin olla koholla, oli se häriö sen verran stressaavaa.

      • TarttisTehdäJotain

        Olen samaa mieltä, että tähän pitäisi puuttua jollain tavalla. Kaikkien haitallisten aineiden osalta ollaan ehkä liiankin tarkkoja, mutta infraääniä ei tunnuta rajoittavan millään. Erikoista tästä tekee se, että infraäänten on todettu olevan kiistatta haitallisia hermostolle ja heikentävän keskittymiskykyä ja psyykkistä suorituskykyä.

        Infraääniä on käytetty jo kauan aseena ja vaikutus on todettu niin haitalliseksi että ne ovat kielletty.

        https://crab.wordpress.com/2008/01/14/a-short-history-of-sound-weapons-pt2-infrasound/

        Ei ole vaikea uskoa että myös heikommilla infraäänillä olisi samoja vaikutuksia kun aivot niille herkistyvät ja virittyvät niitä kuulemaan.


    • parasta_osaamista

      Nuo ovat tuota ns. runkoääntä joka syntyy esim. ilmanvaihtomoottorien värinästä ja kulkee rakenteita pitkin kunnes muuttuu sopivassa paikassa esim. ohutlevyseinästä ilmaääneksi. Eli kyseessä on tavallaan suuri mekaaninen äänentoistolaite, jossa ihmiset asuvat akustisissa lokeroissa joissa kaiuttimina toimivat esim. seinät.

      Ja kun äänentasot eivät ylitä viranomaisten suosittelemaa 100 desibeliä asuntorahastamisyhtiöt eivät tee mitään korjatakseen asuntoja, eikä asioista välitetä edes rakennusvaiheessa.

      Onhan tämä jonkinlainen "systeeminen" kansanterveyttä heikentävä ongelma, mutta ainahan voi muuttaa toiseen vastaavanlaiseen asuntoon.

    • Tukiasemat

      Suurin osa äänistä tulee puhelintukiasemista, joita on kaikkialla. Paikassa jossa asun, äänet ovat välillä päällä ja välillä pois päältä. Ääni on välillä vaihtelevaa, toisinaan yhtenäisempää, välillä vaimeampaa välillä voimakkaampaa. Minulla lähimpiin tukiasemiin on vain muutamia satoja metrejä, ne on rakennettu aivan törkeään paikkaan. Kun kuulen kyseistä ääntä, alan katseella etsimään, onko lähettyvillä tukiasemia ja yleensä on. Kiusallinen juttu, jolle kukaan ei varmastikkaan tee yhtään mitään, kuten ei tuulivoimalamelulle. Olen tajunut ääniongelman lähteen vasta lähikuukausina, vaikka ääniongelman olen huomannut jo vuosia sitten. Jotkut pitävät varmasti foliohattujen juttuna, mutta pitäköön. Tämä ongelma tulee vaikuttamaan vauvasta vaariin ja köyhästä rikkaaseen!

      • KannattaaVieläMiettiä

        Minulla on sama ääniongelma, mutta en usko että tukiasemat tuota ääntä aiheuttaa. Niissä ei kuitenkaan lähetysteho ole juurikaan suurempi kun itse puhelimissa, mutta välimatkan takia kenttä miljoonia kertoja heikompi. Tietysti masto on uhkaavan näköinen esine, mutta sen ainoa tarkoitus on nostaa antenni maastoesteiden yläpuolelle, Vanhat TV- ja linkkimastot ovat aivan eri asia. Niissä on tehot aivan eri luokkaa.

        Vaihtosähkö sinällään aiheuttaa hurinaa, mutta se on 50Hz, ja kuulorajan yläpuolella. Suuret muuntajat ja moottorit voivat resonoida alemmillakin taajuuksilla.


    • käpyhattu

      Täälläkin maalla kuuluu välillä yllä kuvattu humina. Nyt on selkeä sää ja humina ei kuulu. Arvelenkin että ilmankosteudella ja tuulensuunnalla on vaikutusta tuohon. Samoin maaperällä, eli kallioperässä äänet kulkevat ja resonoivat paremmin. Mahtaako ap:n talo sijaita kallioseudulla?
      Puhelinmastoon täällä lienee matkaa yli kilometri.
      'Käpy'malliset korvatulpat auttavat minulla hiukan paremmin kuin perinteiset.

      Insinööreillä on tosiaan ollut paha tapa vähätellä tekniikan sivuvaikutuksia. Silti tätä asiaa pitää pitää esillä, jo vertaistuenkin vuoksi.

      • JunakovIUto

        Minulla on korvat humisseet vuosia.
        Ei auta tulpat ei muu.
        Päivällä tuskin huomaa, mitta kun tulee hiljaisuus niin huomaa.
        Nukkumaan mennessä ne äänet pitää vaan sulkea pois mielestään. Jos jäät niitä kuuntelemaan , et nuku.
        Sanot vaan, että siinähän jyriset ja ajattelet vaikka mukavia asioita, niin uni tulee.
        Äänet on tosi inhoittavia, mutta minkäs voit.


    • SamaVaiva

      Minulla on tuo sama ongelma, ja olen hyvin varma että se ei johdu korvista. Ilmiö tunnetaan infraääniallergiana, eli korva herkistyy matalille äänille. Joissain tapauksissa melun lähde löydetään, toisissa ei.

      Minulla se kuuluu pelkästään talossa sisällä. Ulkona ei. En myöskään ole kuullut sitä muualla kun kotonani. Joskus ääni on katkennut kuin seinään. Joskus se taas alkaa kuulumaan yht-äkkiä. Lähelläni ei ole korkeajännitelinjoja eikä tukieasemia (joista en kyllä usko moisen äänen voivan tulla). Olen katkaissut kokeeksi omasta talostani sähköt, mutta sillä ei ole asiaan vaikutusta. Se ei siis tule sähköstä eikä mistään pyörivistä pumpuista. Lähimmät naapurit ovat 50m päässä.

      Olen hyvin varma että kyseessä on oikea ääni, jota esim. välikaton höyrynsulkumuovi resonoinnilla vahvistaa. Tämä siksi että se ei kuulu ulkona. Se on myös niin heikko että muut eivät sitä kuule, mutta minulle hyvinkin voimakas. Vastaa tosiaan ulkona tyhjäkäynnillä käyvää rekkaa.

      Olen kyllä miettinyt olisiko mahdollista että ilmastointiputkissa esiintyy resonointia joka aiheuttaa herkistymisen. Ääni ei kyllä lakkaa jos ilmastoinnin sammuttaa, mutta se ei välttämättä todista lähdettä vääräksi. Jos avaan saunan poistoventtiilin auki ja pistän ilmastoinnin täysille, alkaa tuollainen matala resonointi kuulumaan kovaa. Sen kuulevat jo kaikki, ja se tavallaan todistaa että putkisto resonoi matalalla taajuudella.

    • 4534654

      Itse olen työpaikalla huomannut että tulee pahoinvointia ja lievää päänsärkyä kun viereisen rakennustyömaan työkoneet päästelevät sellaista hiljaista matalataajuista ääntä joka kantautuu toimiston sisälle. Muutama päivä siinä on nyt ajellut asfalttijyrä ja on ollut pientä pahoinvointia ja päänsärkyä koko sen ajan töissä.

      Ilmiö on vähän samanlainen kuin matkapahoinvointi autossa kun tietyissä autoissa/busseissa tulee sellaista pahoinvointia aiheuttavaa matalaa murinaa, tuntuu että ne matalat taajuudet jotenkin resonoi sisäelimien kanssa ja tulee huono olo.

    • Aku-tikka

      Hei!
      Yksi äänilähde on mainitsematta eli laivadieselit. Itse asun muutaman kilometrin päässä Hailuodon lauttareitistä ja se aiheuttaa matalataajuista ääntä, jota vaimo ja tytär eivät kuule. Onneksi lautat eivät kulje kaiken yötä. Ulkona ääni ei häiritse niinkuin sisällä. Joissakin satamissahan laivadieselit taitavat hurista yölläkin tyhjäkäynnillä. Nyt on iv remppa meneillään ja siksi näitä asioita tutkiskelen. IV-kanavat voivat ehkä olla yksi reitti. Palaan asiaan, jos ratkaisuja löytyy. Muutama vuosi pitää vielä odottaa Hailuiodon siltaa.

    • Miesvm86

      Taloyhtiön kellarissa puhiseva kylmäkellarin lauhdutin-tuuletinpaketti? Ovat yleensä, varsinkin elämänsä loppupuolella niitä pahimpia matalataajuisen melun aiheuttajia.

    • AmmattiaSivuaa

      Tuon selvittämiseen on helppo keino, mittamikki kunnollinen A/D muunnin perään fft muunnin ja katsoo mikä kyseinen ääni on.

      Kun on noin selvä signaali, jonka voi kuulla, sen mittaaminen ei ole vaikeeta.

      Sitten kun mennään kohinarajan alle, alkaa tulla haastetta.

      Jos äänet vaivaa kannattaa ne selvittää.

      Sitten on mahdollisuus saada ääni hiljaiseksi.

      • Anonyymi

        Hei, saisiko noista tarkempia osto-ohjeita?


    • Yötkorvatulpatkorvilla

      Tuollainen melu kerrostalossa tulee useimmiten patterien kohinasta eli vesi virtaa liian lujaa ja alkaa kohista.
      Meilläkin nyt kun uusi lämmitysjärjestelmä pannuhuoneessa, tullut voimakas kohina pattereihin, mikä haittaa nukkumista koska matalataajuista ja jatkuvaa- varsinkin hiljaisena yöaikana

      Asiaa on ollut todella vaikeaa saada kuntoon, vaikka selvä säätövika- ilmoitetaan vaan että oikein säädetty. Ja sama porukka sai jo vanhalla lämmitysjärjestelmällä patteirt huutamaan kun lämmitys laitettiin päälle eli joku liian lujalla

      Täytynee kääntyä terveystarkastajan puoleen- asumisterveysasetus määrää että öisin ei saa olla yli 25 desibelin melua ja matalataajuinen jatkuva melu voi olla tuota alempaakin koska häiritsee

    • Anonyymi

      Etelä-Kuopiossa ajoittain on ihan ulkonakin kuulunut sellainen matalataajuinen "pum-pum-pum" ääni lyhyinä sarjoina, tosin äänisarjan välillä voi olla pitkiäkin taukoja. Voisin kuvitella että moinen ääni lähtisi jostain järeästä paalutuskoneesta peruskallioon osuessaan mutta kun ääni kuuluu yöllä niin en uskoisi että paalutustöitä tehtäisiin yöaikaan.
      Jotkut ovat arvelleet (muutkin ovat siis kuulleet tämän äänen) että jossain sijaitseva murskauslaitos voisi aiheuttaa tällaisen äänen ajoittain.

      Jokatapauksessa ääni tuntuu olevan hyvin kantava, ikäänkuin peruskallioon osuisi jotain. Arvelisin että äänen lähde saattaa olla jopa kymmenien kilometrien säteellä koska tässä lähiympäristössä ei ole kuin asuinrakennuksia.

      Asunnossani on myös ilmanvaihtokone joka humisee vaimeasti, sen huomaa vasta sitten jos tulee sähkökatko että "joku taustaääni puuttuu" joten en mielestäni ole mitenkään yliherkkä äänille.

      • Anonyymi

        Katsokaa: Vastaa havaintokysely huminasta .
        Jos kärsii ongelmasta, amonyymisti halutessaan vastaamalla voi saada asioita eteenpäin. Tai jopa ratkeamaan.


    • Anonyymi

      Ongelmana seinän takaa kuuluva öiseen aikaan häiritsevä matalataajuinen tuskin kuuluva bassotuuttaus joka saa vatsanseudun värähtelemään lähes pahoinvointia aiheuttaen. Isännöitsijä ei ole kiinnostunut koska ääni kuuluu vain minun asuntooni. Olen nyt kokeillut kylpyhuoneessa ja eteisessä nukkumista mutta bassovärähtelyt tulevat silti pallean tienoille eikä korvatulpatkaan auta. Muuttaa varmaan pitää koska mitään apua ei ole näkyvissä. :(((

      • Anonyymi

        Tiedän että puhut totta eikä kaikki ole aina omista korvista kiinni. Itse saan kärsiä jatkuvasta erittäin matalasta värinästä mitä raskaat työkoneet päästelevät,kuskit saattavat ihan tahallaan oikein värisyttää asuntojen edessä aikaisin aamulla, jotkut paukuttelevat täysillä..en tiedä mitä tapahtui,tästä on aina mennyt liikennettä mutta tätä värinä ongelmaa ei ollut ennen. Huomasin juuri että kantavaan seinään on tullut syviä uusia halkeamia, katosta lattiaan. Kertoo jotain. Joka tapauksessa, se värinä on jotain aivan tuskaista, se tuntuu mahanpohjassa ja pumpussa. Kun joudut kestämään noita "kohtauksia" pahimmillaan 20-30 kertaa päivässä alkaa kroppa olla aika loppu. Ja korvat ovat muusina, edes tulpat eivät auta. Tinnitus on pahentunut huomattavasti sen jälkeen kun muutin tähän taloon.


    • Anonyymi

      Kyllä jumputus tulee omasta päästäni, se on aivan varma. Minulla on tinnitus molemmissa korvissa: vasen jumpsuttaa tasaisesti matalalla taajuudella ja oikea vinkuu aika korkeata säveltä kaiken aikaa. Nämä vaivat ovat olleet seuranani jo yli 40 vuotta.

    • Anonyymi

      Matalataajuuksinen tärinänäkin tuntuva ääni on haitannut pari vuotta. Kun kulkee kerrostalossa äänen voimakkuus vaihtelee. Mitkään korvatulpat eivät auta. Turha kuvitellakaan että pystyi nukkumaan. Piti vaan odottaa että loppuu. Matala ääni (n. 20HZ) tulee läpi vaikka metrin paksuisen betoniseinän läpi. Äänen lähteeksi huomattu läheinen paperitehdas. Ilmeisesti veden juoksutus suurissa putkisssa aiheuttaa tämän. Se on tiedetty juttu ja tutkittu että voi kuuulua kuymmenien kilometrien päähän. Minulla tehdas muutaman sadan metrin etäisyydellä.
      Joskus kun istuu paikallaan katsellessa telkkaria alkaa ensin tuntua kehossa värinää ja sitten matala ääni. Pidän radiota päällä kokoajan niin ei kuulu. Yölläkin kuuntelen radiota hiljaisella ja jos matala ääni alkaa kuulua laitan radion kovemmalle. Nettiradiosta löytyy jokaiselle sopivia kanavia. Käytän myös langattomia kuulokkeita ja spotifyita. Kuulokkeet jotka ovat vain korvan päällä (ei kuppia) eivätkä peitä muita ääniä. Ne eivät haittaa muuat toimintaa kotona.
      Kokeilin aikaisemmin myös vähän kohinaa ja yotubesta löytyviä luonnonääniä. Tuulen suhinaa, aallokkoa ja myrkynääniä. Ihan hyviä.
      Pitäisi peittää jonkin aikaa kokonaan matalan äänen kuuluminen, että korva vieraantuu äänestä. Minulla ei enää juurikaan häiritse. Ei saa jäädä sitä kuuntelemaan.
      Ihmiset eivät halua täällä edes keskustella siitä, no sehän tiedetään, iso työllistäjä. Tietysti vain pieni osa asukkaista sen kuuulee.

    • Anonyymi

      Lataa play kaupasta kännykkään Spectroid sovellus siitä näkee äänen voimakkuuden ja taajuuden. Itselläni löytyi äänilähteeksi sähkölämmitin taajuus 100 hz.

      • Anonyymi

        Eipä onnistu tuolla. Näin matalia ääniä ei kännykän mikki tunnista.


    • Anonyymi

      Etsi jumputtaja,soita ovikellia,sano että olisiko mahdollista vähentää yöjumputusta tai rajoittaa se kokonaan normaaleihin hiljaisuusajan ulkopuolisiin aikoihin.
      Muutahan keinoa ei ekana kannata kokeilla. Jos jatkuu,kilauta isännöintiin.

    • Anonyymi

      Kuulen vastaavaa jyrinää..pyysin aikuista lastani kuuntelemaan..ei kuullut mitään
      ääni ei kuitenkaan kuulosta tulevan omasta päästä tai edes läheltä
      asun maalla keskellä korpea

    • Anonyymi

      Asunnossani on ollut sama ongelma (aluksi melko mietona yöaikaan) parisen vuotta, mutta tänä vuonna koulujen kesälomien alettua jumputus muuttui ympärivuorokautiseksi. Se kuului selvästi naapuristani, jossa on parisen vuotta asunut isä ja teini-ikäinen poika. Isä on usein poissa (päivät töissä ja viikonloppuisin omilla retkillään jopa päiväkausia), poika on yksin kotona ja pelaa selvästi pelikoneella vuorokauden ympäri. Yöunet on ollut sekaisin jo pienemmälläkin volyymillä, mutta nyt kuullostaa siltä, että isä on ostanut itselleen vapaa-aikaa hankkimalla pojalle tuhtimmat laitteet. Ääni kuuluu kyllä muuallakin kerrostalossamme, mutta sitä on vaikea paikantaa kauempaa. Minun kotonani paikantaminen on ollut helppoa. Yörauhan saamiseksi olen ollut yhteydessä isännöitsijään, taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan, huoltoyhtiön edustajaan, tehnyt lastensuojeluilmoituksia, soittanut yöllä poliisit paikalle, tiputtanut muutaman lapun postiluukusta, ollut yhteydessä asunnon omistajaan (naapurit ovat vuokralla), mutta mikään näistä ei ole lopettanut tätä häirintää. Isä on sen verran hyökkäävä, etten ole halunnut hänen kanssaan alkaa suoraan riitelemään, mutta tiedän kuitenkin, että häneen on oltu yhteydessä useammalta taholta ilman mitään vaikutusta. Olen asunut tässä omassa asunnossani yli kymmenen vuotta ja ennen näitä naapureita tätä ongelmaa ei ole ollut ja olen viihtynyt kotonani hyvin, enkä nytkään haluaisi luovuttaa ja lähteä muuttokuorman kanssa etsimään uutta rauhallista paikkaa, sillä olen sitä mieltä, että minulla on oikeus vaatia kotirauhaani takaisin. Kaikki tässä ketjussa mainitut terveydelliset haitat ovat tuttuja myös minulle. Aiheuttaja on siis pelikone!!!! Jos joku tietää miten asiassa pitäisi edetä, jotta pääsisi hyvään lopputulokseen, niin olisin tosi kiitollinen vinkistä (ei mitään korvatulppa- tai peitemusiikkijuttuja), vaan miten saada hiljaisuus takaisin, KIITOS.

    • Anonyymi

      Asunnossa voi olla lähes 100 db alle 20 hz melua ilman että sitä kuulee. Ääniaalto on kuitenkin ääniaalto kuulee sitä tai ei ja 100 db on jo aika paljon energiaa, korva väsyy ajan kanssa ja alkaa oireilemaan ja sen kuulee.

      • Anonyymi

        Yksi merkittävä ja yleinen infra-ääni lähde on talojen huippuimurit, ja kierrosluvut ovat pienillä jännitteillä / tehoilla alle 20 rps.


    • Anonyymi

      Itsellä sama hurina ongelma Porissa, ääni on kuin rekka olisi tulossa tietä pitkin kaukaa, tai sitten stereoiden volyymi olisi täysillä ilman musiikkia, sitä on nyt tullut pari vuotta kuunneltua, välillä se on poissa viikon pari ja sitten palaa taas, se kuuluu ulkonakin vaimeana, mutta sisällä tosi ärsyttävästi, hurina lakkaa kuulumasta aina siksi aikaa kun joku puhuu ja puheen loputtua sekunnin päästä jatkuu taas, eli korvan tärykalvolle kai pitäisi tehdä jotain, jotta tästä pääsisi eroon, kukaan muu talossa asuva ei tätä ääntä kuule. Mahtaisiko jostain vastamelu nappikuulokkseita olla mitään hyötyä?

      • Anonyymi

        Täällä myös Porista yksi joka kärsii samasta ongelmasta. Asun keskusta-alueella omakotitalossa. Ääni kuuluu myös pihalle tietyissä paikoissa.

        Olen havainnut että ilmakehän paineella on merkittävä vaikutus. Matala ilmanpaine (esim. 980-1005 haarukassa): resonointi tuntuu rintakehän alueella sekä päässä. Kun ilmanpaine nousee (korkean ilmanpaineen kategoriaan), on riesa jotakuinkin siedettävissä. Ei auta vastamelukuulokkeet tmv.

        Epäilen keskustassa olevaa Porin Energian laitosta, mutta eipä tuohon ole viranhaltijoilla intressiä puuttua. Tai muuhunkaan vastaavaan kaupalliseen toimintaan.

        Toki voi olla jonkin naapurin huippuimuri, joka pyörii 24/7, mutta äärimmäisen hankala selvittää koska viranomaisilta tähän ei apuja saa äänen jäädessä alle tiettyjen määriteltyjen desibelitasojen.


    • Anonyymi

      Aivan kuin itse olisin kirjoittanut... Itse asun okt:ssa ja nyt puoli vuotta kärsinyt ko äänistä. 6 vuotta asunut tässä ja äänet on alkanut kuulua vasta puoli vuotta sitten.
      Kuuntelen telkkaria yöllä kuullokkeilla ja ääni tulee niistäkin läpi. Ns. normaali korvatulpista ei ole mitään hyötyä... Kaikkein vaikein tilanne on nukkumisen kannalta, melussa ei unta saa. Ääni on häiritsevä päivällä sekä yöllä. Ympäri vuorokautista, taukoamatonta, joskus ( harvoin) hiljaisempaa. Olen yrittänyt saada lähdettä selville, vielä siinä onnistumatta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1756
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1367
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1292
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1243
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1240
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1146
    7. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1137
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      594
      1103
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      1014
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      954
    Aihe