surullisin kirja.

X (

kertokaa kaikki surullisin kirja,minkä olette koskaan lukenut.

48

7135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myy

      ..että surullisin on 13-vuotiaana lukemani Peter Pohlin ja Kinna Giethin yhteistyöllä syntynyt kirja "Sinä ja minä, ikuisesti", joka perustuu tositapahtumiin.

      Toinen olisi ehkä 15-vuotiaana luettu Juha Vakkurin runokokoelma "kirjeitä 15-vuotiaalle maalivahdille".

      Itkin todella vuolaasti molempia lukiessa.

      • Milla

        Munkin mielestä just toi Peter Pohlin ja Kinna Giethin kirja on kaikista surullisin, itse sen tosin luin ruotsiks, eli alkuperöiskielellä ja tykkäsin todella niistä runoista. Toivottavasti käännös on säilyttäny runojen tunnelman.


      • Driew

        Oon tässä 15½ vuotta myöhässä, mutta haluan vain sanoa, että Stephen Kingin Se on yhä surullisin lukemani kirja.


    • minä

      Jonkun suomalaisen nuijan Kuoleman karuselli/karu selli. Otsikko oli pistetty niin ettei nimestä saanut selvää ja muutenkin kirja oli kuin laksatiivia aivoille. Täynnä kirjoitusvirheitä (Puolisoumen armeijaa, jne.) ja juoni huijauksesta toisensa päällä ei toimi, ei sillä että siitä koskaan pääsisi jyvälle. Sanalla sanoen surullinen tapaus.

      • mari :::

        itseni mielestä nancy ja mustat siivet.


    • Nangijala

      Astrid Lindgrenin Veljeni, Leijonamieli... Monta kertaa luettu, mutta silti itkettää yhä...

    • wilma

      ehdottomasti Heikki Salon "Kynsilehto". Itketti moneen otteeseen... (jos itkemisellä surullisuutta mitataan...)

    • koksu

      sen suomalaisen kirjailijan ihana meri-kirja. olikohan se tuon niminen. joka siitä anorektikosta kertoo.

    • miii

      Se taitaa olla "Älä usko, älä toivo, älä rakasta." En muista kuka sen oli kirjottanu, mutta se kerto koulukiusatusta tytöstä joka yritti itsemurhaa ja pääty lopulta mielisairaalaan. Ei se mua itkettäny (mä en oo koskaan itkeny kirjan takia) mutta helvetin surullinen se oli. Ja voi taivas ku mun kävi sääliksi sitä tyttöä... Ei voi ku suositella.

      • joku

        munki mielest toi "Älä usko, Älä toivo, Älä rakasta" on erittäin surullinen...:( ja kirjoittaja on muuten Johanna Nilsson.
        "Punainen Kyynel" on myös aika surullinen... kannattaa lukea molemmat.


    • Päivi

      Vieläkin muistan kuinka surullinen olo tuli kirjasta "kuulin pöllön kutsuvan", tekijää en muista.

    • PÖllö :)

      Aarre kauraryynipaketissa...Vähän outo ja lapsellinen kirja, muta kuitenkin

    • koirafani

      Näin ensin pitkänä filmiä teatterissa, ja luin myöhemmin alkuperäisen ... ja ITKIN !!!!
      En muista kirjoittajaa (on venäläinen) , mutta kirja oli "Bim, mustakorva" Lue, mutta varaa nenäliinapaketti viereen!

    • Begemot

      Niin mieleeni nousi Amnestyn toiminnan tilanne katsaus (tosin yhden miehen näkökulmasta, mutta kuitenkin. En vain muista kirjoittajan nimeä)
      Ja kaikki muut poliittiset kirjat, vaikka vain oikeisiin kyyneliin minua innostavat fiktiiviset romaanit... ironista kylläkin.

    • miklos

      Marko Kitin novellikokoelmasta "Kottarainen" löytyy mahottoman surullinen novelli nimeltä "Poikamukula ja enkelityttö".
      SUOSITTELEN!

    • Pat Bateman

      Jaa-a... Ehkä Dick Francisin Bonecrack... Harry Potter and the Order of the Phoenix on kans aika surullinen, ahdistava ainaki... Ne muut aikasemmat ei kosketa nii paljoa

    • Vera

      Nicholas Sparksin Muistojen polku.

      • kirjastokortti

        Paras koskaan lukemani kirja...oon lukenu sen jo neljä kertaa...tosi koskettava ja surullinen tarina..stoori panee miettimään elämää ja muita asioita...kannattaa lukea :)


    • Kukka

      Tähänkin voisin sanoa, että Marja-Leena Tiaisen "Rakas Mikael"..

    • Kirjavaras

      Kirjavaras.

    • Agnostikkonainen

      Raamattu.

    • Lancelot

      Aika traaginen on kyllä Armistead Maupinin "Yön kuuntelijat" - kertoo elämässään enemmän tai vähemmän umpikujaan ajautuneesta (homoseksuaalista) miehestä, joka on aika lailla pohjalla parisuhteensa ja itsensä kanssa. Mies sitten sekalaisten sattumien kautta päätyy pitämään yhteyttä aidsia sairastavan nuoren kanssa, josta tälle lopulta tulee pojankorvike. Tai jotain muuta. Hyvin kaunis teos, ahh.

      Sydänjuuria kirpaisi myös E. M. Forsterin "Maurice." Ajjj taivas, miten repivä romaani.

    • ei kiitti

      Surullisia ja kauheita klassikoita ovat ainakin Kärpästen herra, Päätepysäkki Brooklyn, Kuin murhaisi satakielen. On niitä paljonkin, kirjoja, jotka kertovat ihmisen yrityksestä hyvään ja sen kukistumisesta pahan edessä. Ne jättävät toivottoman ja surullisen vaikutelman. Monet suomalaisten kirjoittamat kirjat ovat tällaisia myös, synkkiä ja huumorintajuttomia, raskaita ja depressiivisiä.

    • Itkin

      Paras lukemani kirja on Joni Skiftesvikin (tuliko nimi oikein?) novellikokoelma Puhalluskukkapoika ja taivaan korjaaja. Sen niminovelli pitäisi kaikkien ihmisten lukea. Se on surullinen mutta kaunis kertomus lasten kuolemasta ja vanhempien urhoollisuudesta Kuoleman edessä.

      • Maanmittari Koo

        Mitenkähän vasta nyt tuli mieleen Teuvo Saavalaisen 'Ja poika vaikenee'. En tiedä, onko Skiftesvikin kirjan (olen lukenut) taustalla tositapaus, mutta Saavalainen ainakin kirjoittaa omista kokemuksistaan.


      • Simsku1
        Maanmittari Koo kirjoitti:

        Mitenkähän vasta nyt tuli mieleen Teuvo Saavalaisen 'Ja poika vaikenee'. En tiedä, onko Skiftesvikin kirjan (olen lukenut) taustalla tositapaus, mutta Saavalainen ainakin kirjoittaa omista kokemuksistaan.

        Skiftesvikin poika menehtyi hukkumistapaturmassa


    • taas itkettää

      Jonkun venäläisen kirjoittama kirja koirasta jonka nimi oli Pim. En oo IKINÄ porannu niin paljon. Olin täys idiootti ja katsoin siitä tehdyn mustavalkoisen elokuvankin. Ihan hirveen surullinen tarina.

      Tulee mieleen myös yks kirja joka kertoo yhden hyeenan elämästä ja siitä miten lauma jättää sen jälkeen kun se loukkaantuu ja se kuolee lopulta jossain kolossa, yksin. Myös jokin valaasta kertova kirja oli tosi masentava. :/

      • jonkun-kirjoittama

        Bim mustakorva.


    • Maanmittari Koo

      William Faulkner on tällä areenalla voittamaton (Danten helvetti kuulu ihan eri aiakauteen ja kontekstiin). Hän totisesti ansaitsi Nobelin! Kaikkein Pyhin ja Villipalmut ovat ne kaksi aivan ylittämätöntä kertomusta, joita en missään tapauksessa kehtaa suositella kenellekään kaamosmasennukseen alttiille suomalaiselle varsinkaan tähän vuodenaikaan.

      Jos joku kaipaa piristystä kaamokseen, niin siihen siihen voivat auttaa Jörn Rielin eskimojutut. Hupaisa juttu koristaa kasvot :)

    • +50

      Peter Singerin oikeutta eläimille. On vuosia kun luin sen, ja vieläkin joskus nöen painajaisia koe-eläimistä ja niiden kidutuksista

    • eawwaewaeewa

      Mikä tahansa kirja, joka kertoo realistisesti ihmiselämästä.

      • TRISTESA

        Totta, kaikessa mikä ihmiseen liittyy on myös aina jotain surullista.


    • mamaa

      Surullisin kirja,jonka voisin väittää ITSE lukeneeni... :(( sen olisi pakko olla... Vihreä maili eli Kuoleman käytävä Stephen Kingiltä... virtaa vuolahina tuskan syvänteet.... hhmmm hmmmm :D

    • 26 kertaa lukenut

      Kalle Päätalon Viimeinen savotta on surullisin kirja loppuratkaisuineen, muuten teos on hilpeä kertomus, ehken Suomen kirjallisuuden paras romaani, M.O.T.

    • niiskk

      Uusimpana tuo Nälkävuodet. Kaunis ja surullinen.
      Harry Potter 4 ja 7.
      Me before you

    • mun-lukemani

      Tulitikku tyttö

    • sairassydän

      Frans Emil Sillanpään Hurskas kurjuus.

    • linnunratailija

      Annick Cojeanin kirja Gaddafin haaremi on kylmäävää luettavaa. Itkin jo ensimmäisillä sivuilla, puoleen väliin päästessäni tunsin niin suurta kuvotusta, että pyörrytti, saatuani kirjan loppuun itkin, itkin, itkin....
      Kirja on tosikertomus ihmishahmoisesta paholaisesta, hänen uhreistaan ja suunnattomasta valheesta.

      Tämä on blogini aloitusteksti kirjoituksestani, jossa esittelen Annick Cojeanin Gaddafin haaremi kirjaa. Jatkon voi lukea täältä:

      http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/2017/01/gaddafin-haaremi.html

    • annikaa81

      Marja-Leena Tiainen - khao lakin sydämet

    • Rumilumi

      Tappotanner, aika äsken suomennettu kirja, tekijää en muista, netti varmaan kertoo. Vaikka olen lukenut historiaa valtavan paljon, ja vaikka historia on pääsääntöisesti, valitettavasti, sotia ja taas sotia, niin tämä kirja pikkutarkkuudessaan kaikesta joukkotappamisesta kertoessaan tekee myös surullisen vaikutelman.

    • surullisin

      Eugene Bird: Rudolf Hess - Spandaun yksinäinen

    • suurilukija

      Surullisin lukemani kirja on Tintti Tiibetissä. Se oli niin surullista kun se Wang vai mikä se oli joutui jättämään sen olion vai minkä se oli niin yksin.

    • pimeydensydän
    • Dieter Wellershoffin Simpanssin kauneus. Luettu joskus 10 v. sitten, tekijän nimen olin unohtanut, piti hakea googlesta. En ihmettele, että häntä on verrattu Camusiin, Kafkaan ja Sartreen. En suosittele kaamosmasennuksesta kärsiville tai itsaria harkitseville.

      • Anonyymi

        Sama toi itsarijuttu "yksi täydellinen päivä" kirjassa. Ehk surullisin kirja jinka oon ikin lukenu...


    • Vektori-Velho

      Tekijä: Pitkä matematiikka: kurssit 1-14; on kirjasarja jota lukiessa tulee lähes poikkeuksetta itku.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Shuten "Viimeisellä rannalla".

      Loppukohtaus on lohduton

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe