12 v tupakasta kiinni

pettynyt

Varmaan on monia vastaavia kokemuksia. Mitä ootte tehny/miten rangaissut kun lapsi jää tupakasta kiinni?

41

9955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blondi-72hki

      kiinni tai siis he itse kertoivat että polttavat siis tytöt 13v ja 14v,olivat polttaneet jo pari kk mutta lopettivat kun puhuttiin.

    • blondi-72hki

      mumminsa piti pientä keskustelua röökin vaaroista ja sanoin että minä en osta tupakkaa ja tieety itsekin mainitsin mitä röökaamisesta seuraa siis että on vaikea päästä eroon,kuinka kallista se on,syöpä ym ym ja ei muuta tarvinnut ku loppui.

    • hemulivaan

      suunnilleen samanikäisenä ensikertaa tupakista kiinni,vanhempani eivät puoleen vuoteen antanut minulle käteistä rahaa ((((koska ei voitu luottaa mihin se menee)))) vaan tulivat mukaan kauppaan ja sain heidän läsnä ollessa tuhlata viikkorahan..eipä tullut tupakkaa ostettua! mielestäni oli erittäin toimiva rangaistus

      • .spp.

        ei oo sen ikästä lasta vielä että polttas mutta kun se aika tulee, niin aion rankasta sillä viisiin että se raha minkä viikossa/kuukaudessa annan, niin siitä tuodaan joka ostoksesta kuitti mulle ja jos ei stemmaa luvut niin ai ai ai, sitten mennäänkin jo arestin puolelle tai puolitetaan se raha, TAI jos oikein kusipääksi rupean niin joka kerta kun on tarvetta hankkia jotakin niin annan tarkan summan kymmenen sentin tarkkuudella (ja pysytään tietty "budjetin" sisällä) ja kuitti tietty taas ostoksesta. En usko hänen olevna niin typerä että tässä vaiheessa vielä jatkais mun huijaamista, mutta jos on pakko niin sittne alan kyyläksi ja vaadin selontekoa joka asiasta tarkasti, siihen en haluaisi lähteä. Joku voi pitää jyrkkänä mua, mutta mutkin on niin kasvatettu ja nykyään tuun hyvin toimeen lähtökohtasesti kaikkien kanssa, en polta, en paljon dokaa jne. Eli mielestäni ihan kelpo kansalainen


    • jatkui

      Se, ettei mun vanhemmat antaneet rahaa, johti vaan varasteluun.
      Mistä ton ikäinen rahaa saa? Vanhemmat tai varastelu. Pitää varmaan paikkansa nykyäänkin.

      Meillä annettiin sama kuukausiraha kun ennenkin ja puhuttiin röökin haitoista ihan videon kanssa. Kaverit mukana. Samasta 10 hengen jengistä polttaa nykyään vaan pari.

      • hemulivaan

        nykyään ole aika hankala pöllii tupakkaa?? kun on ne koneet mistä kessut tipahtaa? ainoastaan tiedän että lidli oli suosittu röökin pöllimis paikka mutta nykyään niilläkin siinä sellaset sydeemit että tarvii pyytää aattavan jos mielii savukkeita saaha


      • teenagergurl

        Ihan pikkuinen vinkki vain. En usko että kovin monella tuollainen rahan seuraaminen, kaupassa mukana oleminen tms. toimii.
        Tuon ikäiset lapset käyvät koulua, ja hengaa kavereitten kanssa. Ette te niiden kanssa koko ajan ole.
        Nuoret rupee pöllimään joko rahaa (ehkäpä vanhemmiltaan), tai sitten röökiä. Ja monet myös antavat röökiä.
        Jos joku menee vaikka Stadiin kerjäämään röökiä niin eiköhän sieltä yks jos toinenkin heitä savukkeen.
        MIETTIKÄÄ.
        Mutta samalla sanon että tosiaan alkaa riistäytyä käsistä tää nuorten polttaminen. En tiiä mikä näihin paska-aivoihin tepsis.
        Sori mun kielenkäyttöni


    • Maaret vm. 1981

      juuri 12-vuotiaana. Meillä tuli remmiä persuksille ihan kunnolla ja parin viikon kotiaresti vielä siihen päällä. Siihen jäi tupakanpoltto.

    • sitten haet sen

      koulusta,viet sen kouluun,et päästä illalla ulos,pleikkari pois, ei joululahjoja,tietokone pois...ruokaa annat, et muuta!

    • Lumienkeli

      en ole itse äiti,mutta poltan itsekkin,ja minulle on puhuttu ja se laittaa miettimään. minä harrastan juoksua ja vanhempani sitten sanoivat että jos tupakin poltto ei lopu niin joudun itse maksamaan harrastuksen ja se maksaa noin 300e päälle vuodes.eli lopetin sillon tupakoinnin.eli puhuminen kannattaa,ja jos lapsesi harrastaa jotain,ei uhkailua mutta puhumista. ja kerro lapsellesi se ettet koskaa tuu ostamaan hänelle tupakkaa,koska ostaminen tukee lapsesi polttoa..
      toivottavasti jotain apua tästäki.. :)

      • Anonyymi

        No onneks et oo ku kerran poltat.


    • mutta muuten kommentosin

      Poltin vuoden 12-13 vuotiaaksi, enkä jäänyt kiinni. Jos olisin jäänyt uhma olisi vaan pahentunut, veikkaan että äiti tiesi, mutta ei puuttunut asiaan. Siihen ikään kuului kovistelu, ja se jäi siihen, sen jälkeen en ole röökiin koskenut, en huumeisiinkaan, vaikka niitäkin siinä iässä oli paljon tarjolla. Parasta mun mielestä on vaan asiallisesti puhua niiden vaarasta. Jos viikkorahat lopetetaan tai joutuu syyniin tai kotiarestiin niin tilanne vaan pahenee. Parasta on vaan puhua niistä vaaroista.
      Ei se vuoden tupruttelu tehnut mitään hallaa minullekaan.

    • entiedäolenko

      Tahtoisin hiukan sanoa teille tupakka asioiden kanssa painivat vanhemmat, että ei lapseen vaikuta tämä tälläinen raivoaminen ja tälläinen.
      Tupakointia ei kannata villaisella painaa, mutta huutaminen ei auta.
      Olen itse teini. Tiedän miten nämä jutut nykymaailmassa menee,
      -Jos alatte kysellä mistä hän on tupakkaa saanut hän vaikenee.
      -Jos alatte pantata viikkorahoja hän ottaa kavereilta jämiä.
      -Jos haistelette vaatteita joka ikinen ilta hän kiertää kotiin kaupungin kautta jossa hän suihkuttelee itseensä hajuvesiliikeen testereitä.
      Ovelimmat hankkivat itselleen, jopa ruiske pullon joka poistaa vaatteesta hajut (itse toimin ennen näin)
      Tupakointia ette voi estää kapinalliset teinit polttavat jokatapauksessa oli syy mikä tahansa (vaikka vanhemmille näyttäminen), mutta jokaikinen tietää päässään lopettavansa joku päivä. Näin se täällä menee.

      Suosittelen pääasiassa siis sitä, että sanotte kantanne tupakanpolttoon, mutta sanokaa se niin ovelasti ja napakasti, että se painuu sinne kalloon kerralla. Tässäkin tarvitsee hieman mielikuvitusta. Minuun ainakin tehoaa tälläinen Tukehdu tupakkaasi periaate.

      • ----

        Jos omat lapset jäisi tupakasta kiinni, niin en rankaisisi niitä vaan kertoisin vaan tupakan vaaroista ja kuin paljon rahaa siihen menee vuodessa, ja jos sitten haluaa vielä sen jälkeen jatkaa sitä polttamista niin polttakoon, kyllä ne sen kuitenkin lopettaa useimmiten vähän ajan päästä. Nyt kaikki vetää herneen nenään ja haukkuu vastuuttomaksi ja että on minun syytä jos lapsille tulee siitä joku syöpä, mutta itse saa päättää jos tietää kerta ne vaarat. Tai no on tietenkin eri asia jos on joku 9-vuotias joka ei oikeasti ymärrä mitä siitä seuraa, mutta vaikka joku 14-vuotias sen kyllä tajuaa ja jos haluaa sitten riskin ottaa niin ottakoon. Kaikki uhoaminen vaan kapinallistaa niitä lisää, ei se auta.


      • Poika (14v)
        ---- kirjoitti:

        Jos omat lapset jäisi tupakasta kiinni, niin en rankaisisi niitä vaan kertoisin vaan tupakan vaaroista ja kuin paljon rahaa siihen menee vuodessa, ja jos sitten haluaa vielä sen jälkeen jatkaa sitä polttamista niin polttakoon, kyllä ne sen kuitenkin lopettaa useimmiten vähän ajan päästä. Nyt kaikki vetää herneen nenään ja haukkuu vastuuttomaksi ja että on minun syytä jos lapsille tulee siitä joku syöpä, mutta itse saa päättää jos tietää kerta ne vaarat. Tai no on tietenkin eri asia jos on joku 9-vuotias joka ei oikeasti ymärrä mitä siitä seuraa, mutta vaikka joku 14-vuotias sen kyllä tajuaa ja jos haluaa sitten riskin ottaa niin ottakoon. Kaikki uhoaminen vaan kapinallistaa niitä lisää, ei se auta.

        Moi! Oon 14 vuotias poika. Kyllä moni munkin luokkalainen polttaa ja juoo varmaan suurinosa. Mä oon päättänyt että en aijo ikinä edes MAISTAA tupakkaa/alkoholia/huumeita. Olen ylpeä päätöksestäni!


      • tuhlaat elämäs
        Poika (14v) kirjoitti:

        Moi! Oon 14 vuotias poika. Kyllä moni munkin luokkalainen polttaa ja juoo varmaan suurinosa. Mä oon päättänyt että en aijo ikinä edes MAISTAA tupakkaa/alkoholia/huumeita. Olen ylpeä päätöksestäni!

        Vitun paska. Opettele elää.
        Missaat vitusti.


      • Inhoan tupakkaa

        "mutta jokaikinen tietää päässään lopettavansa joku päivä. Näin se täällä menee."

        Niin tietenkin näin se on... Minä olen kyllä kuullut, että tupakkaan jää koukkuun, vai? Kihlattuni on polttanut 8. vuotta teinistä asti ja lopettaminen on todella hankalaa. Eikö ole hieman typerää sanoa, että jokainen teistä tietää lopettavansa joskus kun niin ei käykkään, tiedät sen itse todella hyvin!


      • Poika15vuotias
        Poika (14v) kirjoitti:

        Moi! Oon 14 vuotias poika. Kyllä moni munkin luokkalainen polttaa ja juoo varmaan suurinosa. Mä oon päättänyt että en aijo ikinä edes MAISTAA tupakkaa/alkoholia/huumeita. Olen ylpeä päätöksestäni!

        Itekki päätin tolleen 13 vuotiaana niin heti ku kasi luokka tuli niin alko se ryyppääminen ja tupakointi ja nuuska mut lopetin kun jäin kiinni


      • Anonyymi
        ---- kirjoitti:

        Jos omat lapset jäisi tupakasta kiinni, niin en rankaisisi niitä vaan kertoisin vaan tupakan vaaroista ja kuin paljon rahaa siihen menee vuodessa, ja jos sitten haluaa vielä sen jälkeen jatkaa sitä polttamista niin polttakoon, kyllä ne sen kuitenkin lopettaa useimmiten vähän ajan päästä. Nyt kaikki vetää herneen nenään ja haukkuu vastuuttomaksi ja että on minun syytä jos lapsille tulee siitä joku syöpä, mutta itse saa päättää jos tietää kerta ne vaarat. Tai no on tietenkin eri asia jos on joku 9-vuotias joka ei oikeasti ymärrä mitä siitä seuraa, mutta vaikka joku 14-vuotias sen kyllä tajuaa ja jos haluaa sitten riskin ottaa niin ottakoon. Kaikki uhoaminen vaan kapinallistaa niitä lisää, ei se auta.

        Joo toi on hyvä, ei lapset tosiaan tiedä että tupakka on haitallista ja laitonta mutta kun heille sen kertoo niin lopettavat ja jos eivät lopeta niin polttakoot. Hanki selkäranka.


      • Anonyymi
        tuhlaat elämäs kirjoitti:

        Vitun paska. Opettele elää.
        Missaat vitusti.

        Poika (14v) todennäköisesti pääsee kunnon ammattiin, saa hyvän naisen ja perheen ilman elatusmaksuja ja viheltelee vielä pitkään menemään kun susta ja sun keuhko-/suusyöpäisestä ruumiistasi pukkaa heinää.
        Mut jos tarkoitit elämisellä määräaikaisia raksahommia, elatusmaksujen maksamista sinun ja vittumaisten ex-horojesi mukuloista, mahdollisesti vankilasta käsin niin ah autuutta.


    • nuoriaikuinen

      Meillä vanhemmat puhuivat tupakan vaaroista jo ennen kuin itse vahinkoa oli tapahtunut, eikä ketään (minä, veljeni) meistä ole alkanut polttamaan. Äiti sanoi, että maistakaa vaan, maistuu kuitenkin niin pahalle, ettette halua enää lisää. Ei sitä kerralla koukkuun jää.
      Mitä siitäkin olisi seurannut, että olisin kerran tullut kotiin tupakan hajuisena, kun halusin vaan maistaa, ja kaikki viikkorahat olisi viety ja kotiarestia tullut ja huudot päälle.
      Ei, noin ei tosiaan kannata toimia. Välit vanhempiin vain kiristyisi, ja sekö se vasta innostaa polttamaan lisää.

      PUHUKAA hyvät vanhemmat lapsillenne. Ja jos nyt ihan tyhjäpää on kyseessä, ja tupakan poltto sen kun jatkuu, siitä sitten voikin jo hermostua ja ottaa vaikka viikkorahan pois. En sitten tiedä auttaisiko sekään mitään vai pahentaisiko vaan asiaa.

    • testattu on

      Esikoiseni tuli kotiin tupakakalta haisten. Kysyin, mikä on homman nimi. Kuulemma kaverit vaan polttaa. Haistoin hänen sormiaan ja tupakkahan niissä haisi, joten hän jäi heti kiinni. Sanoin, että en pysty vahtimaan häntä, joten hänen oma valintansa tuo polttaminen on.

      Sanoin myös, että tupakointi on terveydelle vaarallista ja urheilijalle erityisesti haitallista, koska hapenottokyky heikkenee. Ilmoitin, että jos hän vielä haisee tupakalle, niin lopetan viikkorahat ja hän painukoon jakamaan mainoksia, jotta voi rahoittaa polttamisharrastuksensa, mutta minulta ei siihen rahaa tipu. Jos haluavat polttaa omilla rahoillaan, niin siitä vaan, mutta minulta ei siihen rahaa irtoa

      Ei ole sen jälkeen haissut tupakalle. Itse vihaan röökin polttoa, joka on mielestäni typerintä rahan ja terveyden haaskaamista. Miksi siis sallisin sitä lapsiltanikaan.

    • Kone__

      Sammoo mieltä. Tupakka aiheuttaa pitkällä aikavälillä syöpää... eli tupakoitsijat haluavat tehdä niin sanotun tuskallisen itsemurhan sairaalan keuhkoosastolla.

    • poltettu on...

      olin 11 kun menin kylään serkkulni luo ja mentiin sitten pyöräilemään kallioille. serkkuni sanoi että lupaathan ettet kerro tästä kenellekkään? hän kaivoi taskustansa tupakan ja sytkärin. en voinut uskoa hänestä, kysyin teeä haluanko maistaa se on oma valintasi et varmaan... jotain sinne päin. maistoin tietysi yhden ja kaksi. kun olin tullut kotiin olin `onnekas` kun isäni polttaa, sillä häneltähän voisin ottaa pari röökiä ja sytkärin taskusta. pyysin ystävältäni että voiko hän olla ja menimme kallioille. sanoin samat sanat kuin serkkuni ja otin tupakan jasytkärin esiin ja kysyin et sä varmaa haluu? kaverini otti nauraen tupakan ja epäröiden poltti yhden, kaksi, kolme. olimme polton jälkeen tunnin ulkona ja kun menimme kotiini vaihdoin puhtaan hupparin että en haisisi ja pesin kädet kunnolla ja sitten mentiin kaverini tykö. olen 17 ja en ole lopettanut kokonaan joskus kerran viikossa pakko myöntää tulee kyllä poltettua. sihen todella jää koukkuun vaikka kuinka yritän lopettaa, huumeita mitä huumeita.

    • kikkelikakkoseen

      hurja poika. kuulosti kyllä joltain kirja-lainaukselta.

      • Vapenation

        Vape on kyl paras vaihto ehto minun mielestä


    • Polttaako vielä ?

      Luulis et 2007 kirjoitetun viestin 12 v on jo ratkaisunsa asian suhteen tehnyt.

    • kyllä poltin.

      jäin 13 v kiinni. Äiti ei tykännyt yhtään ja huusi melkoisesti, ei ihme miksi ja myöhemmin sain arestia.

      • varmastitoimii

        Kun 12v jää kiinni tupakasta niin kannattaa kokeillä myöhentää hänen tupakanpolton aloitusta seuraavalla keinolla.

        Housut nilkkoihin ja todella ankara vitsaselkäsaunan niin että reisien yläosat ja pyllyn iho menee joistakin paikoista naarmuille, noin 100 voimakasta iskua.
        Sen jälkeen pakota polttamaana niin monta savuketta ja vetämään henkeen että kohde pyörtyy. Jätä siihen virumaan, herättyään kysy tekeekö mieli tupakkaa.


      • varmastitoimii

        Kun 12v jää kiinni tupakasta niin kannattaa kokeillä myöhentää hänen tupakanpolton aloitusta seuraavalla keinolla.

        Housut nilkkoihin ja todella ankara vitsaselkäsaunan niin että reisien yläosat ja pyllyn iho menee joistakin paikoista naarmuille, noin 100 voimakasta iskua.
        Sen jälkeen pakota polttamaana niin monta savuketta ja vetämään henkeen että kohde pyörtyy. Jätä siihen virumaan, herättyään kysy tekeekö mieli tupakkaa.


      • herää
        varmastitoimii kirjoitti:

        Kun 12v jää kiinni tupakasta niin kannattaa kokeillä myöhentää hänen tupakanpolton aloitusta seuraavalla keinolla.

        Housut nilkkoihin ja todella ankara vitsaselkäsaunan niin että reisien yläosat ja pyllyn iho menee joistakin paikoista naarmuille, noin 100 voimakasta iskua.
        Sen jälkeen pakota polttamaana niin monta savuketta ja vetämään henkeen että kohde pyörtyy. Jätä siihen virumaan, herättyään kysy tekeekö mieli tupakkaa.

        oot muuten aivan vitun sairas :DDDDDD


      • Anonyymi
        varmastitoimii kirjoitti:

        Kun 12v jää kiinni tupakasta niin kannattaa kokeillä myöhentää hänen tupakanpolton aloitusta seuraavalla keinolla.

        Housut nilkkoihin ja todella ankara vitsaselkäsaunan niin että reisien yläosat ja pyllyn iho menee joistakin paikoista naarmuille, noin 100 voimakasta iskua.
        Sen jälkeen pakota polttamaana niin monta savuketta ja vetämään henkeen että kohde pyörtyy. Jätä siihen virumaan, herättyään kysy tekeekö mieli tupakkaa.

        Joo ja toi sattuu olemaan vähän vitun laitonta


    • asdfghjklöä

      vitun inarit ei tarvii olla noi tiukkoi !! saatanan ämmät, haistakaa vittu.
      Ei noi ankarasti tarvii rangasta röökin kokeilust et ei saa mennä ulos ja kone ja pleikkari otetaa pois, vittu lol !! vittu oot sairas...!

      • dfghjklhjklö

        Jokohan asdfghjklöä häpeää mitä tuli kirjoitettua, vai onko pössytellyt loputkin aivonsa pellolle eikä osaa enää käyttää tietokonetta.


    • Näin meillä

      Ainakaa rahojen pois ottaminen ei auta asiaan... Heisän kaverinsa saattavat tarjota tai tuntemattomatkin. Täällä helsingissä löytyy myös tupakkaa jopa täysiä askeja ja täällä nuoret keräilevät innoissaan puolikkaita tupakoita ja vetelevät niitä tai purkavat niistä purut ja käärivät itse jos heillä on papereita.

    • rauch

      Vanhempi velipoika sai remmiä, mutta ei se minuun vaikuttanut. Aloitin tupakanpolton n. 12 vuotiaana ja lopetin 27 vuotiaana. Ei ollut lopettaminen lainkaan vaikeaa; kerrasta poikki. Nyt on ikää kertynyt reilut 70v.

      • Vanhat.Konstit

        Ennen oli tupakat erilaisia, nyt ne koukuttavat eka kerrasta. Äärimmäisen harva pystyy lopettamaan kerrasta poikki, vaan hankkivat itselleen elinikäisen vitsauksen.

        Kaverit polttaa, sitä painetta pystyy vastustamaan vain harva murkku. Heikot luonteet siinä sortuvat ja kuinka heikolla luonteella muka lopetetaan, ei kuinkaan.

        Kuinka kävi Rauchin vanhemman veljen, hän ei ilmeisesti ruvennut polttamaan? Tosiasia on, että heikkoon luonteeseen saa piiskalla kummasti ryhtiä.


    • piizkuri

      Aikuiseen tehosi remmi. Vaimoni uhosi lopettavansa polttamisen ja sanoi, että hänelle voi antaa remmiä, jos jää kiinni tupakanpoltosta. Jäi kiinni, ja sai remmistä. Jäi toisen k erran ja sai taas remmiä. Kolmannen kerran jälkeen tupakka ei enää maistunut.

    • Keppiä

      Itse sain juuri 12 vuotiaana rottinkikepistä pyllylle jäätyäni tupakasta kiinni. Ei paljon tehnyt mieli poltella sen jälkeen. Se kipu oli aivan hirveä ja pylly juomuilla monta päivää. Nykyään tuollainen ei tietenkään ole enää sallittua.

    • TosielämänLait

      Olihan se "miehekästä" koulussa salaa poltella tupakkia, mutta sitten tuntui hävettävän nololta, kun käry kävi ja isä antoi raittiusvalistusta risulla paljaalle takapuolelle ja muu perhe katsoi päältä. Tupakointi loppui siihen, en tiedä arvasiko kaverit kuinka minun oli käynyt.

    • Anonyymi

      Taitaa olla niitä harvoja asioita, joista tuonikäiselle olen aikoinani selkään antanut. Muistaakseni vielä molemmille tytöille.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1766
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1316
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1189
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1166
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      611
      1128
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1034
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      964
    Aihe