Polttimoiden vaihto

cittis5

Kele näitä nykyisiä autoja. Ennen kun nosti konepellin pääsi heti käsiksi etuvalojen polttimoihin. Kuulemme joitakin merkkejä, joissa jossakin malleissa polttimoiden vaihto käyntännössä tehtävä huollossa tai muilla ammattilaisilla.

Mites tämä C5 diedel-farkku. Vilkaisin alustavasti ja vaikuttaa, että "etuverhoiluja" joutuis ainakin hieman purkamaan. Miten lie? Moni varmaan joutunut polttimoita vaihtamaan, jotta tietää kertoa kuinka käy ja eikös onnistu itseltäkin? Kiitos jo etukäteen.

20

10831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihdetan Vehon

      Pikahuollossa.Ensimmäisen C5 farkun kohdalle tuli etuvalon lampunvaihto eteen talvella 2003.

      Eräänä pimeänä iltana parkkipaikalla avasin konepellin ja totesin että valoisaan aikaan tämä on suoritettava.Seuraavana lauantaina rupesin jo iroittelemaan muoviosia ja kun kasa muovia oli kertyneyt viereen eikä viläkääm umpiota näkynyt hermostuin ja vein Veholle jossa kerrottiin ettei niitä itse vaihdeta.Katseltuani vieressä kuin huoltomies ähelteli molempien lamppujen kanssa yli vartin niin lamput on sen jälkeen vaihdettu huollosssa.
      No onneksi eivät ole herkkiä hajoamaan.Kannattaa vaihdatta molemmat samalla.

    • ei kannata

      Itse käydä vaihtamaan polttimoita. Menee vain rystyset verille ja tulee paha mieli. C4:seen on sitten kuulemma helppo vaihtaa itse polttimot.

    • homma on

      Ottaa ne muovinastat pois jotka pitää peitelevyjä kiinni. Eli siitä keskeltä se pienempi lukitsin pois nousee ylös ja nastat veks.
      Ja sieltähän ne valot sitten löytyy. Ainakin H-sarjan.
      Pitää olla aika taipuisat sormet ja käsi.

    • c5break2003

      Kuskin puolen lamput saa helposti vaihdettua irrottamatta yhtään isompaa osia konepellin alta kuten akkua mikäli omaa kirurgin sorminäppäryyden. Repsikan puolen lamppuja en lähtenyt itse vaihtamaan. Taistelin 1h tämä kanssa ja lopulta vein merkkihuoltoon. Merkki huollossa joutuivat tosin korjaamaan kuskin puoleisenkin lampun asennuksen kun suuntaukset olivat yläviistoon, elikä turhaa ähellystä..suosiolla seuraavalla kerralla merkkihuoltoon..

    • peili mukaan

      Itse tuon ähellyksen juuri pari viikkoa sitten tein, autona 05-mallin 2,2 hdi. Ehdoton väline oli pieni meikkipeili, jolla asennot pääsi tarkistamaan ennen ja jälkeen asennuksen.

      Kuskin puoli oli itse asiassa varsin helppo sen jälkeen kun otti akun pois (lähtee varsin helposti ja näköjään ainoat säädöt, mitkä hävisi oli kellon ja ilmastoinnin säädöt, muut säilyivät radiota myöten).

      Hanttimiehen puolelta lähtee päällismuovit helposti pois, kiinnitinten keskellä olevat nastat nostetaan pois ja sen jälkeen itse kiinnikkeet. Sitten alkaa näpräys, koska tilaa on varsin vähän. Itsekin onnistuin yhden polttimon hukkaamaan johonkin umpion syövereissä olevaan koloon, mutta sitten varmistin toisen pistämällä pienen "varmuusnarun" lampunkannan reikään, kunnes lamppu oli varmasti kiinnikkeessään.

      Eli kyllähän tuokin onnistui, mutta pakkasessa pihalla en lähtisi yrittämään...

      • RecaPP

        c5/2006: Apukuskin puoleisen lampun vaihtoon saa lisää tilaa, kun irrottaa hydrauliikkasäiliön kiinnitysmutterit, jolloin säiliö kiertyy joustavissa letkuissaan sivuun, kertoi työn tehnyt asentaja Veholla. Itse vaihtoi seisontavalon polttimon taivasalla ilman säiliön irrottamista 10 min:ssa kun seurasin vieressä. Lasku 18,60 €, ei paha hinta, saa sitä jotain kohtuuhintaan Veholtakin.


    • TT-C/B

      Meillä on tosin Berlingo, mutta vaihdatin siihenkin lamput huollossa. Tätä appiukko sitten ihmettelemään ja kritisoimaan - on näes tuo appiukko aika itepäinen ja kieltämättä aika näppärä noiden autojen kanssa (on korjaillut meidänkin autoa hyvällä menestyksellä). Kunnes toinen lamppu meni pimeäksi appiukon C5:ssa. Tunti ähellystä - sai sen toki vaihdetuksi - ja sen jälkeen päätös, ettei koskaan enää...

    • Dale_C_

      Olen nyt vaihtanut vm. 2005 C5:sta molemmat lähivalojen polttimot eteen, toisen parkkivalon (parin minuutin homma) sekä takaluukussa olevan taka-/jarruvalon.
      Lähivalojen kanssa tuhraantui yhteensä yli tunti, mutta väitän, että toisella kerralla menisi noin vartti. Alkuun kun keksii vääntää sen lukitusraudan oikeeseen suuntaan (sivulle), niin on jo voiton puolella. Ahdastahan siellä on. Mulla ei ole onneksi mitkään kauhean isot kädet. Toisaalta en ole mikään kauhen kätevä autonrassaajakaan.
      Siispä väittäisin, että aivan tehtävissä tämä polttimoiden vaihto on. Ensimmäinen kerta on tässäkin vaikea.

      • homma c5:ssa

        Akun kiinnitys irti ja akku pois(30sek). Takakansi irti, liitin irti, sanka auki ja lamppu pois. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Kuskin puolen lähivalon vaihtoon eka kerralla kului aikaa n.5min. En ainakaan vie huoltoon moisen "vian" takia. Muutahan ei sitten ole tarvinnutkaan korjata.


    • mahtaa

      veholla maksaa, kun käy siellä vaihdattamassa?

      • Älypiä

        Maksoi nyt syksyllä Olarin Vehossa n. 47 e. Aika näppärää.


      • kertaa
        Älypiä kirjoitti:

        Maksoi nyt syksyllä Olarin Vehossa n. 47 e. Aika näppärää.

        vaihdattanut Olarin Vehossa mutta oliko se tosiaan niin kallista,oli kyllä työsuhde auto.Sitten kesän oma auto.Pitää tarkistaa seuraava vaihto.


      • TT-Citikka
        Älypiä kirjoitti:

        Maksoi nyt syksyllä Olarin Vehossa n. 47 e. Aika näppärää.

        52 euroa.


      • Kapo
        TT-Citikka kirjoitti:

        52 euroa.

        Polttimon vaihto maksoi 15;-


      • jtro
        Kapo kirjoitti:

        Polttimon vaihto maksoi 15;-

        viime keväällä yritin vaihtaa molempia lähivaloja.aikaa meni 2 tuntia ja vaihtamatta jäi.sitten yhteen autoliikkeeseen ja 48 eeuroa.kesällä määräaikais huolto,ja oli velotettu 40 euroa kun lamput oli kuulemma väärin asennettu.jäi kuitenkin alle sataseen,melko halpaa?


    • SuloK

      Kun kerran valottomalla autolla ei saa ajaa, moisten autojen, joiden polttimoitaa ei voi tien päällä vaihtaa, tyyppihyväksyntä pitäisi mitätöidä.

      Jos polttimoiden helppo vaihdettavuus olisi viranomaismääräys, kyllä tähänkin ongelmaan ratkaisut keksittäisiin. Itseäni ainakin jurppisi jos pitäisi käyttää pari tuntia aikaa pikahuollossa käyttämiseen vs 5min vaihto itse.

    • eiooniinvaikeeta

      Uuden C5:n ajovalot vaihtaa itse muutamassa minuutissa. Manuaalissa on ohjeet.

    • Ranskl.mausteilla

      Vm.2005 Citroen C5 farkun ajovalojen polttimoita meinasin kerran ruveta vaihtamaan itse,koska toinen polttimoista oli palanut.Totesin että eipä taida kannattaa ryhtyä moiseen puuhaan,sen verran on hankala homma.Joten vein sen sitten paikalliseen huoltoon ja vaihtoivat samalla myös parkkipolttimot eteen koska toinen polttimoista oli palanut.64 e maksoi se lysti,hinta kohosi noinkin korkeaksi parkkipolttimoiden suolaisen hinnan takia,jotain erkoispolttimoita?Eli siis molemmat ajovalot,sekä parkit eteen.No nyt saa sitten toivottavasti ainakin vuoden ajaa kaikki valot palaen.Takavalojen polttimot vaihtaa melko kätevästi,ei ongelmaa.Hyvä muuten että uuden C5 polttimot saa vaihdettua itse,jotain on taas opittu.

    • onnaaiteltäki

      Menin itte vaihdattaan kun toinen ajovalo sammu. Liikkeessä asentaja näytti miten homma tapahtuu eikä oo C5-III:een kummonen homma.

    • gs birotor

      Vaikka EU:ta aina haukutaan tämä on yksi asia jonka he hoitivat eli uusissa autoissa pitää polttimoiden vaihto käydä helposti että kuka tahansa sen voi tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      57
      2996
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2838
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      36
      1999
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1932
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1735
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1452
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      94
      1214
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe