Salakuvaaminen työpaikalla

Kuvattu?

Onko mahdollista, että työtekijää kuvattaisiin salaa työpisteessään. Työpaikkakiusaajani on valokuvauksen harrastaja ja minulla on vahva epäilys, että jossain päin työpistettäni on kamera piilotettuna.

Tämä kiusaajani on jostain kumman syystä ollut tietoinen esim. käynneistäni netissä jollain tietyllä sivulla. Työpisteeni on suojattu korkeilla särmeillä ja takanani istuu esimieheni, joten olan yli kukaan ei ole voinut nähdä mitään. Tämä kiusaajani on sanonut mm. tullessaan aamulla töihin, että "laitetaan kamerat päälle, että nähdään syyllinen". Käytyäni 7-päivää lehden sivuilla kuulin maininnan, että nyt se on seiskan sivuilla.

Tämä ei tosiaankaan ole kuvittelua vaan kuultua asiaa. Olen surffanut netissä ja löytänyt kameroita, joita voidaan piilottaa ihan minne vaan ja mm. tietokoneohjelmia, joilla voidaan vakoilla toisen konetta. Kuulostaa oudolta, mutta on siis teknisesti mahdollista.

46

6127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *kamalaa*

      sanoisin että sitten vasta onkin naamavalkeana kun joutuu toteamaan että kotonakin katsellaan.
      Saa kuunnella työkavereilta vihlailuja mitä on kotonaan tehnyt. Ei voisi olla heillä pienintäkään tietoa yksityisasioista jos niitä ei laitteilla valvottaisi.
      Tekniikka olisi saanut luvan pysähtyä radion keksimiseen.

      Tottakai, jos asiasta mainitset sanotaan "olet luulosairas hullu".

      • tehty

        Tiedän että eräässä lihafirmassa oli salaa kuvattu jotakin. Tuskinpa oli luvallista, mutta kukaan ei ole tunnustanut tekoaan. Olivatko kenties entiset luottamusmiehet asialla?


    • epätodennäköistä

      Lähinnä saattaisi tulla kysymykseen verkkoliikenteen seuraaminen, johon ei kyllä mitään kameroita tarvita.

      Mutta miksi ylipäätään oletat, että sinua tarkkailtaisiin? Näin ulkopuolisesta se kuulostaa hieman harhaiselta, sillä kuka viitsii seurata työkaveriaan kameralla 8 tuntia päivässä, jos samalla pitäisi tehdä omatkin työt. Ja tuskin niissä sinun tekemisissä on mitään kovin ihmeellistä. Sen vuoksi olisi ehkä aiheellista käydä työterveyshuollossa juttelemassa siitä kiusaamisesta ja voihan olla, että tarvitset sairaslomaakin toipumiseen.

      • ..sairauslomaakin toipumise...

        Erittäin tyypillinen vastaus kun tämänkaltaisista kiusaamistapauksista kertoa "uskaltaa" saamatta välittömästi "hullun"-leimaa otsaansa.

        Väittäisin että hyvin usea henkilö pitää matalaa profiilia tämän kaltaisten kiusaamis-kohteena olevana. Sen tietää myös kiusaaja.


      • Kuvattu?

        Voi kun en viitsi enkä jaksa tässä kertoa kaikkea kiusaamiseeni liittyviä yksityiskohtia. Muutaman tapuksen olen vienyt eteenpäin (tapauksen, joilla ollut silminnäkijöitä) ilman sen kummempia seuraksia kiusaajille, minua sen sijaan henkilöstöpäällikkö kehoitti olemaan viemättä asiaa eteenpäin, jottei minulle tulisi hankaluuksia työpaikalla. Kiusaaminen on ollut seksuaalista, olen nainen miesvaltaisella alalla.

        Kamera tuli mieleen tuosta kiusaajani lauseesta "laitetaan kamerat päälle...". Harhainen en ole, joten sen selityksen voit unohtaa ja sairasloman tarpeessa en ole myöskään. Haluan vain selvittää voisiko olla mahdollista ylipäänsä ja onko joku kuullut vastaavaa.


      • Kuvattu?

        Voi kun en viitsi enkä jaksa tässä kertoa kaikkea kiusaamiseeni liittyviä yksityiskohtia. Muutaman tapuksen olen vienyt eteenpäin (tapauksen, joilla ollut silminnäkijöitä) ilman sen kummempia seuraksia kiusaajille, minua sen sijaan henkilöstöpäällikkö kehoitti olemaan viemättä asiaa eteenpäin, jottei minulle tulisi hankaluuksia työpaikalla... Kiusaaminen on ollut seksuaalista, olen nainen miesvaltaisella alalla.

        Kamera tuli mieleen tuosta kiusaajani lauseesta "laitetaan kamerat päälle...". En ole sanonut, että joku seuraisia minun tekemisiäni koko työpäivää, sen johtopäätöksen teit itse. Joka tapauksessa on tullut esille asoita, jotka ovat saaneet minut epäilemään jotain tämänkaltaista olevan tekeillä. Harhainen en ole, joten sen selityksen voit unohtaa ja sairasloman tarpeessa en ole myöskään - kiitos kuitenkin huolehpidostasi :) Haluan vain selvittää voisiko olla mahdollista ylipäänsä ja onko joku kuullut vastaavaa.


      • Kuvattu?
        Kuvattu? kirjoitti:

        Voi kun en viitsi enkä jaksa tässä kertoa kaikkea kiusaamiseeni liittyviä yksityiskohtia. Muutaman tapuksen olen vienyt eteenpäin (tapauksen, joilla ollut silminnäkijöitä) ilman sen kummempia seuraksia kiusaajille, minua sen sijaan henkilöstöpäällikkö kehoitti olemaan viemättä asiaa eteenpäin, jottei minulle tulisi hankaluuksia työpaikalla. Kiusaaminen on ollut seksuaalista, olen nainen miesvaltaisella alalla.

        Kamera tuli mieleen tuosta kiusaajani lauseesta "laitetaan kamerat päälle...". Harhainen en ole, joten sen selityksen voit unohtaa ja sairasloman tarpeessa en ole myöskään. Haluan vain selvittää voisiko olla mahdollista ylipäänsä ja onko joku kuullut vastaavaa.

        Hupsista, tämä viesti tuli kahteen kertaan - pahoittelen :)


      • Kuvattu?
        ..sairauslomaakin toipumise... kirjoitti:

        Erittäin tyypillinen vastaus kun tämänkaltaisista kiusaamistapauksista kertoa "uskaltaa" saamatta välittömästi "hullun"-leimaa otsaansa.

        Väittäisin että hyvin usea henkilö pitää matalaa profiilia tämän kaltaisten kiusaamis-kohteena olevana. Sen tietää myös kiusaaja.

        Olet aivan oikeassa, en missään tapauksessa uskaltaisi lähteä kertomaan tästä asiasta kenellekään työpaikallani. Kukaan järkevä ihminen, joka välittää maineestaan ei lähde esittämään tämän kaltaisia syytöksiä ilman todisteita.

        Kun kiusaaja on tarpeeksi pirullinen ja luova on kiusaamistavat mitä moninaisimmat.


      • epätodennäköistä
        Kuvattu? kirjoitti:

        Voi kun en viitsi enkä jaksa tässä kertoa kaikkea kiusaamiseeni liittyviä yksityiskohtia. Muutaman tapuksen olen vienyt eteenpäin (tapauksen, joilla ollut silminnäkijöitä) ilman sen kummempia seuraksia kiusaajille, minua sen sijaan henkilöstöpäällikkö kehoitti olemaan viemättä asiaa eteenpäin, jottei minulle tulisi hankaluuksia työpaikalla. Kiusaaminen on ollut seksuaalista, olen nainen miesvaltaisella alalla.

        Kamera tuli mieleen tuosta kiusaajani lauseesta "laitetaan kamerat päälle...". Harhainen en ole, joten sen selityksen voit unohtaa ja sairasloman tarpeessa en ole myöskään. Haluan vain selvittää voisiko olla mahdollista ylipäänsä ja onko joku kuullut vastaavaa.

        Kiusaaminen ei lopu sillä, että jättää reagoimatta. Sehän on ihan tyypillistä kiusaamista, että haukutaan joko suoraan skitsoksi tai yritetään peitellysti saada urhi käyttäytymään tai tuntemaan olonsa vainoharhaiseksi.

        Käytännössä piilotetun kameran olemassaolo tarkoittaisi sitä, että työnantajasikin olisi mukana tässä tarkkailujuonessa, sillä tuskin se kameran asentaminen esim. kattorakenteisiin olisi muutoin edes mahdollistakaan. Yksittäisen lauseen, kuten mainitsemasi "laitetaan kamerat päälle...", kokeminen nimenomaan omaan itseen kohdistettuna toimenpiteenä tai uhkauksena voi olla oire jonkinasteisesta ahdistuksesta.

        Kameravalvonta on nykyään aivan yleistä työpaikoilla, mutta se on varsin tarkasti lailla säädeltyä. Kameravalvontaa ei saa käyttää jonkun yksittäisen työntekijän tarkkailuun hänen tietämättään. Oheisesta linkistä löytyy lisätietoa.
        http://www.tyosuojelu.fi/fi/tietosuoja#kamera


      • kamerat kuvaamassa sinua
        Kuvattu? kirjoitti:

        Voi kun en viitsi enkä jaksa tässä kertoa kaikkea kiusaamiseeni liittyviä yksityiskohtia. Muutaman tapuksen olen vienyt eteenpäin (tapauksen, joilla ollut silminnäkijöitä) ilman sen kummempia seuraksia kiusaajille, minua sen sijaan henkilöstöpäällikkö kehoitti olemaan viemättä asiaa eteenpäin, jottei minulle tulisi hankaluuksia työpaikalla... Kiusaaminen on ollut seksuaalista, olen nainen miesvaltaisella alalla.

        Kamera tuli mieleen tuosta kiusaajani lauseesta "laitetaan kamerat päälle...". En ole sanonut, että joku seuraisia minun tekemisiäni koko työpäivää, sen johtopäätöksen teit itse. Joka tapauksessa on tullut esille asoita, jotka ovat saaneet minut epäilemään jotain tämänkaltaista olevan tekeillä. Harhainen en ole, joten sen selityksen voit unohtaa ja sairasloman tarpeessa en ole myöskään - kiitos kuitenkin huolehpidostasi :) Haluan vain selvittää voisiko olla mahdollista ylipäänsä ja onko joku kuullut vastaavaa.

        sitä vastoin uskon, että toteamus "pistetään kamerat...." on lause, jolla halutaan kiusata sinua. Nimittäin, jos ois oikeasti kamerat "katossa" eihän he hiiskuisi siitä sanallakaan. Siinä ei olisi mitään ideaa.

        Sen sijaan, se on paljon mahdollista, että sinun liikehdintää koneella seurataan. Vaikka eihän sekään ihan laillista ole.

        Älä pyöri seiskan sivuilla tai missään mikä ei liity työhön. Tee ainoastaan työitä niin koneella kuin muutenkin, nimittäin ei edes "innokkaampi fani" jaksa pidemmän päälle seurailla "tylsiä juttuja".

        Jaksamisia sinulle!


      • Näin pitäisi olla
        kamerat kuvaamassa sinua kirjoitti:

        sitä vastoin uskon, että toteamus "pistetään kamerat...." on lause, jolla halutaan kiusata sinua. Nimittäin, jos ois oikeasti kamerat "katossa" eihän he hiiskuisi siitä sanallakaan. Siinä ei olisi mitään ideaa.

        Sen sijaan, se on paljon mahdollista, että sinun liikehdintää koneella seurataan. Vaikka eihän sekään ihan laillista ole.

        Älä pyöri seiskan sivuilla tai missään mikä ei liity työhön. Tee ainoastaan työitä niin koneella kuin muutenkin, nimittäin ei edes "innokkaampi fani" jaksa pidemmän päälle seurailla "tylsiä juttuja".

        Jaksamisia sinulle!

        Oikeastaan kameroiden pitäisi pyöriä jatkuvasti työpaikalla, koska muutenkaan kiusaamista ei saada kuriin. Ilman kameroita se on tutkijoiden pelkkää paksun huulen pyörittelyä ja muuta jahkailua.


      • huone ja sermi sulla
        Kuvattu? kirjoitti:

        Voi kun en viitsi enkä jaksa tässä kertoa kaikkea kiusaamiseeni liittyviä yksityiskohtia. Muutaman tapuksen olen vienyt eteenpäin (tapauksen, joilla ollut silminnäkijöitä) ilman sen kummempia seuraksia kiusaajille, minua sen sijaan henkilöstöpäällikkö kehoitti olemaan viemättä asiaa eteenpäin, jottei minulle tulisi hankaluuksia työpaikalla... Kiusaaminen on ollut seksuaalista, olen nainen miesvaltaisella alalla.

        Kamera tuli mieleen tuosta kiusaajani lauseesta "laitetaan kamerat päälle...". En ole sanonut, että joku seuraisia minun tekemisiäni koko työpäivää, sen johtopäätöksen teit itse. Joka tapauksessa on tullut esille asoita, jotka ovat saaneet minut epäilemään jotain tämänkaltaista olevan tekeillä. Harhainen en ole, joten sen selityksen voit unohtaa ja sairasloman tarpeessa en ole myöskään - kiitos kuitenkin huolehpidostasi :) Haluan vain selvittää voisiko olla mahdollista ylipäänsä ja onko joku kuullut vastaavaa.

        oikeen on - jää joku ilta töihin yksinäs ja tutki joka nurkka, että saat selville sen kameran olinpaikan... Minusta kyllä tuntuu myös että olet vainoharhainen - kerropa mitä syytä jollain olisi sinua kuvata - riisuudutko sermissäsi - oletko jollekin puhunut vainoajatuksistasi, jos ne siitä vain rupeavat entistä enemmän kiusaamaan puhumalla kameroista ja syyllisten kiinni saamisesta. Käy vaan lääkärillä se voi määrätä sulle jotain mietoa psykoosilääkitystä - et sinä terveeltä kuulosta kyllä!


      • Kuvattu?
        huone ja sermi sulla kirjoitti:

        oikeen on - jää joku ilta töihin yksinäs ja tutki joka nurkka, että saat selville sen kameran olinpaikan... Minusta kyllä tuntuu myös että olet vainoharhainen - kerropa mitä syytä jollain olisi sinua kuvata - riisuudutko sermissäsi - oletko jollekin puhunut vainoajatuksistasi, jos ne siitä vain rupeavat entistä enemmän kiusaamaan puhumalla kameroista ja syyllisten kiinni saamisesta. Käy vaan lääkärillä se voi määrätä sulle jotain mietoa psykoosilääkitystä - et sinä terveeltä kuulosta kyllä!

        Kiitos kovasti huolenpidostasi, en ole lääkityksen tarpeessa :). Olen valitettavan realistinen ihminen...

        En jaksa enkä viitsi tässä käydä tapausta yksityiskohtaisesti läpi, siihen liittyy niin paljon muutakin.

        Olen tehnyt erilaisia "testejä" ja todennut, että työskentelyäni koneellani seurataan - tavalla tai toisella. Se miten se tapahtuu, ei ole minulle valjennut - siksi tänne kirjoitinkin.
        On olemassa erilaisia vakoiluohjelmia, joilla se on hyvinkin mahdollista ja on olemassa myös erittäin pieniä kameroita, joita voi piilottaa lähes minne tahansa.

        No jaa, ei tämä tässä foorumissa selviä.


      • teitä lääkäriin
        huone ja sermi sulla kirjoitti:

        oikeen on - jää joku ilta töihin yksinäs ja tutki joka nurkka, että saat selville sen kameran olinpaikan... Minusta kyllä tuntuu myös että olet vainoharhainen - kerropa mitä syytä jollain olisi sinua kuvata - riisuudutko sermissäsi - oletko jollekin puhunut vainoajatuksistasi, jos ne siitä vain rupeavat entistä enemmän kiusaamaan puhumalla kameroista ja syyllisten kiinni saamisesta. Käy vaan lääkärillä se voi määrätä sulle jotain mietoa psykoosilääkitystä - et sinä terveeltä kuulosta kyllä!

        kehoittelijoita jos on työpaikkakiusaamisesta kysymys.
        Minua on tarkkailtu jo kolme vuotta kameroin, puheluni kuunneltu ja kotitietsikkani "otettu haltuun" työpaikkani taholta.
        Menkää te skeptikot itse tutkituttamaan nuppinne yhdessä niitten kiusaajien kanssa.
        En ole muuten aloittaja.


      • Jane Bond
        teitä lääkäriin kirjoitti:

        kehoittelijoita jos on työpaikkakiusaamisesta kysymys.
        Minua on tarkkailtu jo kolme vuotta kameroin, puheluni kuunneltu ja kotitietsikkani "otettu haltuun" työpaikkani taholta.
        Menkää te skeptikot itse tutkituttamaan nuppinne yhdessä niitten kiusaajien kanssa.
        En ole muuten aloittaja.

        olet saanut päähäsi? Puheluiden kuunteluhan on laitonta. Siihen tarvitaan oikeuden lupa ja vain vakavia rikoksia epäiltäessä. Ja tuo kotitietsikan haltuun otto?? Etkös ole suojannut konettasi? Senhän voi ottaa periaatteessa vaikka joku Igor tai Osama:)
        Olis mielenkiintoista kuulla miten olet tullut noihin päätelmiisi. Ja tuo kamera?? Jos näet jonkun vakoilukameran OIKEASTI niin senkun vetäset paskaksi sen. En tosiaankaan ymmärrä näitä agenttijuttuja täällä. Julkisella sektorilla kyllä on kameroita käytävillä joka puolella (sosiaaliasemat ja terveysasemat). Mutta ei sentään huoneissa eikä toivottavasti WC:issä;DD


    • qwerty-uiop

      Voithan alkaa itsekin kuvaamaan kiusaajaasi. Hanki vaikka kamerakännykkä.

      • MP soitin

        sen lisäksi


    • vakoilua

      Minun kotikoneelleni on murtauduttu ja epäilen lisäksi, että jotenkin kännykkääni kuunnellaan. Juttu sai alkunsa työpaikalla ja liittyy työpaikkaromanssin tyyliseen aiheeseen, vaikka romanssia ei ole ollut mutta jotkut kateelliset ovat alkaneet savustaa minua(miestä) ulos. Luulen, että henkilötietojani on kollattu ja levitetty pienessä piirissä, lisäksi kun olen yritin selvittää juttua kova kovaa vastaan, niin se meni monilta vihaisiksi katseiksi ja ovien rämäyttelyiksi kohdallani. Olin ahdistunut, yöunet meni, vakava masennus tuli enkä enää kyennyt menemään töihin, puoli vuotta jo sairaslomalla ja olen lääkkeittenkin avulla parantunut ja siksikin, että ei ole tarvinnut mennä sinne luonnehäiriöisten salakavalan kiusaamisen kohteeksi. Paljon muutakin on tapahtunut, seuraamista ulkona, mihin menen töistä jne. Levitelty paskapuheita, olen mielisairas jne. Vain psykopaatti tai sairas narsisti pystyy tuollaiseen. Täysin empatiakyvytön petoihminen. Saikku jatkuu, en enää mene työpaikkaani, uusi paikka etsinnässä jne. Kyllä se siittä, vaihda työpaikkaa ja rukoile armoa ja siunausta korkeimmalta. Voimia ja jos ei riitä voimat, niin terveyskeskukseen aika ja pyydä psykiatriselle lääkärille aika. Tekee masennustestit ja kuuntelee, antaa varmaan sairaslomaa tarvittaessa. Elämä on julmaa joskus mutta voimaa ja uskoa sinulle. Älä luovuta, ole luja.

      • Häh?

        Miten kännykkää voi muka kuunnella. Jos sun koneelle on murtauduttu, miten se liittyy kännykkään???

        Mistä tiedät, että koneellees on edes murtauduttu?


      • Häh?

        Oletko muuten kertonut lääkäreille sun epäilyistäsi, kännykän kuuntelu yms...


      • vakoilua
        Häh? kirjoitti:

        Oletko muuten kertonut lääkäreille sun epäilyistäsi, kännykän kuuntelu yms...

        olen kertonut kaiken, pohjalla masennukseen oli muutakin, jota et tiedä, joten älä vaivaa päätäsi asiallani, väärinkäytökset voi johtaa ihmisen murtumiseen kun jää yksin, ja masennukselle ei voi mitään, se tulee jos on tullakseen. Myös kännykän kuuntelu on mahdollista samoin kuin vakoiluohjelmilla murtautuminen hieman heikohkosti suojattuun koneeseen, nyt parhainta tasoa suoja.


    • Erkki V.

      "mm. tietokoneohjelmia, joilla voidaan vakoilla toisen konetta"

      Tällaisia ohjelmia löytyy jolla voidaan lähettää kuvaa sinun putkellasi olevasta kuvasta. Windows-järjestelmistä asia voidaan paljastaa katsomalla TaskManagerilla mitä prosesseja koneellasi on toiminnassa.

      Itse törmäsin tällaiseen vakoiluun kun olin softan kehitystöissä.

      • mikä on?

        valaisehan tietämätöntä, mikä tuo task manager on.. jokin ohjelma vai laite, mistä saa jne..


      • Kuvattu?

        Ensimmäinen kunnon vastaus kysymykseeni - kiitos!

        Olen juuri tuota mahdollisuutta miettinyt, mutta epäillyt sitä mahdollisuutta kuitenkin. Se mikä eniten epäilyttää tässä teoriassa on lähinnä se, että miten tuollainen ohjelma voitaisiin asentaa ilman että siitä jäisi kiinni. Pitääkö olla softapuolen henkilö, että pystyisi ohjelman asentamaan?


      • laite
        Kuvattu? kirjoitti:

        Ensimmäinen kunnon vastaus kysymykseeni - kiitos!

        Olen juuri tuota mahdollisuutta miettinyt, mutta epäillyt sitä mahdollisuutta kuitenkin. Se mikä eniten epäilyttää tässä teoriassa on lähinnä se, että miten tuollainen ohjelma voitaisiin asentaa ilman että siitä jäisi kiinni. Pitääkö olla softapuolen henkilö, että pystyisi ohjelman asentamaan?

        Kannattaisi perehtyä tekniikkaan sen verran, että erottaa kameran ja ohjelman käsitteellisesti, niin ettei puhu kamerasta silloin kun tarkoittaa tietokonesoftaa. En yhtään ihmettele, jos kiusataan.

        Nykyään voidaan tehdä lähes kaikki asennukset verkon kautta etänä. Käytännössä siihen tarvitaan vain yksi YES-klikkaus, ja homma lähtee rulettamaan.


      • Kuvattu?
        laite kirjoitti:

        Kannattaisi perehtyä tekniikkaan sen verran, että erottaa kameran ja ohjelman käsitteellisesti, niin ettei puhu kamerasta silloin kun tarkoittaa tietokonesoftaa. En yhtään ihmettele, jos kiusataan.

        Nykyään voidaan tehdä lähes kaikki asennukset verkon kautta etänä. Käytännössä siihen tarvitaan vain yksi YES-klikkaus, ja homma lähtee rulettamaan.

        Voi, voi - kannattaisi lukea koko viestiketju läpi, niin huomaisit, että olen puhunut sekä kamerasta että softasta. Tapa jolla työskentelyäni on seurattu ei ole minulle valjennut.

        Ihan vain tiedoksesi, että kiusatuksi ei kukaan ansaitse tulla. Oletkohan itse työpaikallasi kiusaaja???


      • laite
        Kuvattu? kirjoitti:

        Voi, voi - kannattaisi lukea koko viestiketju läpi, niin huomaisit, että olen puhunut sekä kamerasta että softasta. Tapa jolla työskentelyäni on seurattu ei ole minulle valjennut.

        Ihan vain tiedoksesi, että kiusatuksi ei kukaan ansaitse tulla. Oletkohan itse työpaikallasi kiusaaja???

        Ymmärtänet sen, mitä viestität itsestäsi epäilyillä piilotetuista kameroista.

        Ryhmä edellyttää ennenkaikkea sopeutumista, mikä tarkoittaa työyhteisössä, että ei erotu milläänlailla keskivertotyöntekijästä. Se joka käyttäytyy tai on jotenkin poikkeava, joutuu kiusatuksi, vaikka ei sitä ansaitsisikaan.

        Miesvaltainen yhteisö edellyttää naisen olevan nuori ja mielellään sievä, jos ei satu olemaan esimiesasemassa. Muussa tapauksessa on tehtävä työtä toistenkin edestä, osattava asiat ja pidettävä suunsa kiinni.


      • sovinistisika 2
        laite kirjoitti:

        Ymmärtänet sen, mitä viestität itsestäsi epäilyillä piilotetuista kameroista.

        Ryhmä edellyttää ennenkaikkea sopeutumista, mikä tarkoittaa työyhteisössä, että ei erotu milläänlailla keskivertotyöntekijästä. Se joka käyttäytyy tai on jotenkin poikkeava, joutuu kiusatuksi, vaikka ei sitä ansaitsisikaan.

        Miesvaltainen yhteisö edellyttää naisen olevan nuori ja mielellään sievä, jos ei satu olemaan esimiesasemassa. Muussa tapauksessa on tehtävä työtä toistenkin edestä, osattava asiat ja pidettävä suunsa kiinni.

        Löysää pipoasi - pipipää!


      • oikeassa
        laite kirjoitti:

        Kannattaisi perehtyä tekniikkaan sen verran, että erottaa kameran ja ohjelman käsitteellisesti, niin ettei puhu kamerasta silloin kun tarkoittaa tietokonesoftaa. En yhtään ihmettele, jos kiusataan.

        Nykyään voidaan tehdä lähes kaikki asennukset verkon kautta etänä. Käytännössä siihen tarvitaan vain yksi YES-klikkaus, ja homma lähtee rulettamaan.

        luultavasti virusturvaohjelman päivityksessäkin pystytään ujuttamaan koneille mitä vaan.


    • Fanny-

      voi sanoa vaikka et juuri olisikaan siellä. Oletko aina lukinnut koneesi kun poistut työpisteestäsi jonnekin? Koneen hakuohjelmassahan on mahdollisuus kerätä kaikki internethaut. Jos työkaverisi käyvät utsimassa näitä hakuja ja joku on heittänyt tuo kommentin tämän pohjalta. Täytyisi tyhjätä joka kerta kun käy netissä jotta ei jää jälkiä niiltä sivuilta joissa käyt. Näytä>internetasetukset>tyhjää sivu. Joku kuvaaminen olisi niin dorkaa että hoitoonhan sellaiset ihmiset joutaa jotka näkevät vaivaa. Ala nyt ainakin ensi töiksesi lukitsemaan koneesi salasanan taakse jottei kukaan muu pääse sinne poissaollessasi.

      • Kuvattu?

        mutta lukitsen aina koneeni, poistuessani työpisteestäni, joten se ei selitä mitään.

        Mitä tulee tuohon kommenttiin "nyt se on seiskan..." on vain yksi esimerkki monien joukossa, muitakin olisi ja kuten olen jossain aiemmassa viestissä maininnut, olen itse tehnyt muutamia "testejä" koneellani, jotaka ovat paljasteneet jonkinlaisen seurannan.

        Siinä olet aivan oikeassa, että sairaan ihmisen puuhaa kiusaaminen onkin. Valitettavasti näitä "ei diagnosoituja persoonallisuushäiriöisiä" löyty monilta työpaikoilta ja melko usein saavat aivan vapaasti kiusata, ilman että asiaan puututtaisiin.


      • olen joutunut
        Kuvattu? kirjoitti:

        mutta lukitsen aina koneeni, poistuessani työpisteestäni, joten se ei selitä mitään.

        Mitä tulee tuohon kommenttiin "nyt se on seiskan..." on vain yksi esimerkki monien joukossa, muitakin olisi ja kuten olen jossain aiemmassa viestissä maininnut, olen itse tehnyt muutamia "testejä" koneellani, jotaka ovat paljasteneet jonkinlaisen seurannan.

        Siinä olet aivan oikeassa, että sairaan ihmisen puuhaa kiusaaminen onkin. Valitettavasti näitä "ei diagnosoituja persoonallisuushäiriöisiä" löyty monilta työpaikoilta ja melko usein saavat aivan vapaasti kiusata, ilman että asiaan puututtaisiin.

        kiusatuksi ja seuratuksi samalla tavalla.
        Se ei ole kuvitteellista vaan faktaa. Työkaverini kommentoi päivittäin mitä olen työssä ja kotonani tehnyt. En anna sen enää häritä koska hän on se "PIPI" JA TARVITSEE pikaista apua enkä suinkaan minä.


      • Työelämässä kaiken kokenut
        olen joutunut kirjoitti:

        kiusatuksi ja seuratuksi samalla tavalla.
        Se ei ole kuvitteellista vaan faktaa. Työkaverini kommentoi päivittäin mitä olen työssä ja kotonani tehnyt. En anna sen enää häritä koska hän on se "PIPI" JA TARVITSEE pikaista apua enkä suinkaan minä.

        Ainakin lihanleikkaamojen ryhmäurakoissa olisi videovalvonta ollut tarpeellinen.
        Silloin työnantaja olisi nähnyt millaista pelleilyä siellä harrastettiin - aivan uskomatonta.
        Yhtä showta aamusta iltaan saman klikin toimesta ja myöhemmin suuremmalla joukolla.
        Näin siis Pohjois-Savossa. Yhdestä tehtiin syntipukki ja kaikkeen syyllinen.


    • kokemusta?

      Siis ei voi olla totta...
      Nyt vaikuttaa siltä että "huutelija" tonkii sun tietokonetta, eli jos hän hallinnoi "serveriä" tms niin tonkii sun liikenneyhtedet. Se on oikeasti laitonta touhua se...
      ja että jos kuvaa niin oikeuteen sellset siat!!

    • Kaikki on mahdollista

      Satuitko lukemaan tämän päivän Iltalehdestä, että on olemassa laite nimeltään keylogger, jolla voidaan tallentaa tietoa siitä, mitä tietokoneella on kirjoitettu. Yliopistosta oli löytynyt kirjaston koneelta ko. laite...

      Netistä löytyi myös tietoa laitteesta ja sillä voidaan tallentaa kuvaa päätteeltä ja tietoa siitä, missä koneella on surffattu.

      Epäilyksesi saattaa olla aiheellista...

      • Utelia

        Onko tää juttu jo selvinny? Olis mielenkiintosta tietää...


      • ..........
        Utelia kirjoitti:

        Onko tää juttu jo selvinny? Olis mielenkiintosta tietää...

        että tuossa tapauksessa tämä työkaveri on itse käyttänyt työtietokonettaan laittomalla ja luvattomalla tavalla. Tämä henkilö olisi voinut varoittamatta kehottaa tutkimaan koneen. Siellä olisi varmaan vakoiluohjelmista ja -toiminnoista merkkejä näkyvillä. Kameroihin en niinkään usko. Jos joku kertoo, mitä toinen on esim. kotonaan tehnyt, niin silloin epäilisin mieluummin kännykän kautta tapahtunutta salakuuntelua, joka kyllä onnistuu. Kuuntelun perusteellahan voi jo paljon päätellä. Kotona voi kännykän akun ottaa kokonaan pois, pelkkä puhelimen sulkeminen kun ei riitä. Tekstarit kyllä tallentuvat silloinkin, ja ne voi tarkistaa itselleen sopivana ajankohtana. Lankapuhelimia myydään myös vielä, jos kiinnostaa, ainakin Elisa myy. Prepaidiahan voi tämän kännyn lisäksi käyttää ja antaa numeron niille läheisille, joille haluaa. Ei ole harvinaista tämä sairasmielisten urkinta nykyään, se on pikemmin maan tapa.


      • ...............
        .......... kirjoitti:

        että tuossa tapauksessa tämä työkaveri on itse käyttänyt työtietokonettaan laittomalla ja luvattomalla tavalla. Tämä henkilö olisi voinut varoittamatta kehottaa tutkimaan koneen. Siellä olisi varmaan vakoiluohjelmista ja -toiminnoista merkkejä näkyvillä. Kameroihin en niinkään usko. Jos joku kertoo, mitä toinen on esim. kotonaan tehnyt, niin silloin epäilisin mieluummin kännykän kautta tapahtunutta salakuuntelua, joka kyllä onnistuu. Kuuntelun perusteellahan voi jo paljon päätellä. Kotona voi kännykän akun ottaa kokonaan pois, pelkkä puhelimen sulkeminen kun ei riitä. Tekstarit kyllä tallentuvat silloinkin, ja ne voi tarkistaa itselleen sopivana ajankohtana. Lankapuhelimia myydään myös vielä, jos kiinnostaa, ainakin Elisa myy. Prepaidiahan voi tämän kännyn lisäksi käyttää ja antaa numeron niille läheisille, joille haluaa. Ei ole harvinaista tämä sairasmielisten urkinta nykyään, se on pikemmin maan tapa.

        sivusto, en kyllä tiedä onko tarpeeksi päivitetty enää. Esim. meillä työturvallisuuskoulutuksessa esitelmän pitäjä kertoi, että nyt voidaan jo ehkä muutaman tonnin laitteella kuunnella kaikkia kännyköitä, esim. henkilö joka seisoo sillalla voi periaatteessa kuunnella kaikkien alla olevalla tiellä kulkevien autonajajien kännyköitä. Kehitys kehittyy, meillä ei poliisit liene edes aloittaneet näiden asioiden puintia. Ehkä kyse on resurssipulasta, ehkä pelosta että joutuu itse kohteeksi?

        http://www.markusjansson.net/fmobiili.html


      • ..............
        ............... kirjoitti:

        sivusto, en kyllä tiedä onko tarpeeksi päivitetty enää. Esim. meillä työturvallisuuskoulutuksessa esitelmän pitäjä kertoi, että nyt voidaan jo ehkä muutaman tonnin laitteella kuunnella kaikkia kännyköitä, esim. henkilö joka seisoo sillalla voi periaatteessa kuunnella kaikkien alla olevalla tiellä kulkevien autonajajien kännyköitä. Kehitys kehittyy, meillä ei poliisit liene edes aloittaneet näiden asioiden puintia. Ehkä kyse on resurssipulasta, ehkä pelosta että joutuu itse kohteeksi?

        http://www.markusjansson.net/fmobiili.html

        sais käsitellä asiaa enemmänkin:

        http://www.iltalehti.fi/digi/200902209123856_du.shtml

        Muuten olen sitä mieltä, että joka toisten yksityiselämää loukkaavia lainvastaisuuksia harrastaa, ei ole mikään ns. vakavasti otettava, kokonainen ihminen, eikä kenenkään kannata piitata sellaisen ajatuksista koskien yhtään mitään. Hänellä on koko loppuelämänsä vakavia ongelmia, joille hän ei älyä myöskään tehdä yhtään mitään. Hyvin pian näille rupeaa olemaan tärkeintä se, että "kohde" tietää, että häntä seurataan, että jospas sillä saisi valtaa jonkun yli. Pyh. Toivon, että operaattorit ja jotkut poliisit eivät ole mukana tällaisessa, vaikka mahdollisuuksia olisikin. Mutta toisaalta tämän kansan surkeuden ja mätäsyyden tietäen ehdoton tilaisuus tekee ehdottomasti varkaan...


      • ....................
        .............. kirjoitti:

        sais käsitellä asiaa enemmänkin:

        http://www.iltalehti.fi/digi/200902209123856_du.shtml

        Muuten olen sitä mieltä, että joka toisten yksityiselämää loukkaavia lainvastaisuuksia harrastaa, ei ole mikään ns. vakavasti otettava, kokonainen ihminen, eikä kenenkään kannata piitata sellaisen ajatuksista koskien yhtään mitään. Hänellä on koko loppuelämänsä vakavia ongelmia, joille hän ei älyä myöskään tehdä yhtään mitään. Hyvin pian näille rupeaa olemaan tärkeintä se, että "kohde" tietää, että häntä seurataan, että jospas sillä saisi valtaa jonkun yli. Pyh. Toivon, että operaattorit ja jotkut poliisit eivät ole mukana tällaisessa, vaikka mahdollisuuksia olisikin. Mutta toisaalta tämän kansan surkeuden ja mätäsyyden tietäen ehdoton tilaisuus tekee ehdottomasti varkaan...

        tää tilanne onkaan poliisien vika? Ne ei edes uskalla puhua asiasta julkisesti. Näin nynnyt voivat vapaasti mellastaa, vaikka kiinnijääminen todellakin pissattaisi.


      • Kuvattu?
        .................... kirjoitti:

        tää tilanne onkaan poliisien vika? Ne ei edes uskalla puhua asiasta julkisesti. Näin nynnyt voivat vapaasti mellastaa, vaikka kiinnijääminen todellakin pissattaisi.

        Tulinpahan ihan huvikseni katsomaan, miten keskustelu tästä aiheesta on jatkunut. Tilanne on nyt se, että olen siirtynyt toisiin tehtäviin samassa yrityksessä 3 vuotta sitten, joten piinani, josta aiemmin täällä olen kertonut on siis ohitse - toivottavasti.
        En ole syyllistynyt laittomuuksiin en työ- enkä siviilielmämässä, joten minulla ei ole ollut / ole pelko mistään kiinnijäämisestä. Korostan, en siis ole käyttänyt työtietokonettani laittomalla ja luvattomalla tavalla, kuten joku viestissään epäili. Ainut mihin myönnän syyllistyneeni, on satunnaiset netissä surffailut Iltalehden ja Iltasanomien sivuilla samoin, kuin jo mainitsemillani Seiska-lehden sivuilla. Tuota aivan samaa tekevät myös nykyiset kollegani.
        Epäilen kiusaamiseni johtuneen siitä, että olen läheistä sukua yrityksemme suurimman johtajan kanssa, ja koska olen nainen miesvaltaisella alalla, kiusaamiseni oli helppo kääntää seksuaaliseksi, jona se suurimmaksi osaksi ilmenikin.
        Kuten jo viestiketjun loppuosan viesteistä käy ilmi, ei ehdottamani tavat seurata toisten tekemisiä ole siis aivan tuulesta temmattuja. Nykytekniikka tekee kiusaamisen eri foorumeilla mahdolliseksi. Erittäin valitettavaa.
        Mitä taas tulee minulle ehdotettuun lääkitykseen, voin vain sanoa, etten ole ollut enkä olen sen tarpeessa. :). Itse asiassa olen opiskellut psykologiaa yliopistossa ja ihmisten käyttäytyminen siinäkin mielessä kiehtoo minua.
        Valitettavasti kilttinä ihmisenä olen ilmeisesti ollut helppo kohde kiusaamiselle.
        Voimia kaikille kiusatuille!!!


    • 38

      Lahjakas työpaikkakiusaaja ei tarvitse web-kameroita tai nettiliikenteen seurantaa ottaakseen selvää uhristaan. Hän onkii tietoja mm. heittämällä jotain ilmaan arvauksena ja katsomalla miten toinen tai hänen tuttavansa reagoi. Pikkupaikkakunnilla ihmisen sekä hänen sukunsa historia, elämäntavat ja kiinnostuksen kohteet on helppo selvittää kyselemällä ympäriinsä. Uteliaisuus tuntuu kuuluvan jokaisen kiusaajan luonteeseen aivan, kuten myös ulospäinsuuntautuneisuus ja näppärä turpavärkki. Kiusaaja antaa uhrin ymmärtää, että tietää tästä jotain ja vielä enemmänkin. Yhdistettynä arvaamattomaan käytökseen, vihjailevaan ja alentavaan kohteluun, kiusatusta alkaa tuntua, että piruilija on päässyt hänen päänsä sisälle, hänen elämäänsä. Jos uhri sitten mainitsee jollekin olevansa kiusattu, pääsee kiusaaja helposti sanomaan, ettei ole tehnyt mitään, vaan toinen kuvittelee kaiken päässään. .

      • Myös kiusattu

        Erittäin paikkansapitävä analyysi, juuri noin suurin osan kiusaajista toimii. Vihjailevat ja antavat ymmärtää tietävänsä enemmän, kuin itse asiassa tietävät ja saavat uhrin siten tuntemaan olonsa turvattomaksi. Pirullista ja alistavaa toimintaa!!!


    • ...

      Siinä vastausviestissä kyllä tarkoitettiin sitä, että tämä urkkija on käyttänyt omaa työkonettaan laittomalla ja luvattomalla tavalla, minkä pitäisi kiinnostaa myös työnantajaa. Ei viitattu tietenkään sinuun.

      • ...

        Jos olisi itsekin rikollinen, niin samaa nettistalkkausta olisi helppo tehdä myös kiusaajalle. Ihme, ettei kiusaajat tee tätä samaa myös toisilleen. Tai kyllä ne varmaan joskus tekeekin, kun ei mitään pi*ullisen uteliaalle luonnolleen voi. Kiusaajan oma psyyke ei kestäisi vastavuoroista vierailua, koska luonne on myös heikko. Ne saattaa oireilla loppuikänsä kostamalla muille sitä, että joku on joskus juoruillut niiden yksityisasioista, ja varovat aina huolellisesti uudelleen kohteeksi joutumista. Mitä tärkeämpää ja jatkuvampaa tämä on, sitä kroonisempi on myös kiusaajan oma pelko. Tällaisia ovat myös juorutädit ja -sedät. Jos heillä olisi onnellinen kotielämä ja hyvä itsetunto, heillä ei olisi aikaa ja mielenkiintoa hölmöilyille. Kiinnijääminen tekisi varmasti märät pöksyt kovaäänisimmällekin törpölle.


    • Tsemppiä

      Niinä niin. Selvisihän se Axl Smithinkin harrastama salakuvaaminen... Sinun tapauksesi tuskin enää selviää, mutta sinua väärin kohdelleet kantavat asiaa loppuelämänsä omallatunnollaan. Jatka sinä elämääsi ja anna paskasakin tuhota itsensä. Ennemmin tai myöhemmin maksavat teoistaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe