osa-aikainen työkyvyttömyyseläke

sairaana ja töissä ja sairaana

Millaisia kokemuksia teillä on osa-aikaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä? Siis sellaisesta,että olisi esim. 1/2 töissä (jos siihenkään pystyy) ja hakisi eläkettä toiselle puolikkaalle?
Olen todella paljon sairaslomalla, tuki-ja liikuntaelimet muut krooniset sairaudet. Lääkärit kuitenkin sanovat,että ei ole mahdollisuutta 55:na päästä eläkkeelle, kun aina välillä pystyy olemaan töissä.
"Kokemuksia 55:nen puoliksi kädetön ja selätön"

10

13981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osatyökyvyttömyys

      eläkeläinen.
      Kävin tänään verotoimistossa tarkastamassa mikä on minun veroprosenttini näillä "tuloilla"
      Verokarhu oli sen taas laskenut liian korkeaksi.
      Vein liitolleni (ansiosidonnainen päiväraha) tarkastetun verokortin sen jälkeen.
      Tuolla summalla minkä saan työkyvyttömyyseläkettä Varmalta ja ansiosidonnaista liitolta riittää hädintuskin hengissä pysymiseen.
      Yritin saada sossusta rahaa, mutta sieltä ei saanut kuin 5€. Joten se siitä sitten.Ei kannata edes yrittää kerjätä mitään.
      Jos jaksat käydä kaupassa ja ostat ruokasi vain tarjouksista, niin pärjäät nipin napin.
      Yritin olla töissä "kevyessä työssä", mutta ei siitä tullut mitään. Kun terveys on mennyt, niin ei sitä takaisin saa. Valitan!

      • Tosi utelias

        koska täällä ollaan nimettömiä, viittisitkö kertoa, paljonko se summa on?

        Mun tilanne se, että jouduin työtapaturmaan ja nyt on tulossa päätös, ettei sairaslomaa korvata työtapaturmana vaan saan kuntoutustukea, joka työeläkkeen mukainen raha. Odottelen tietoa siitä.. kaipa se tulee jossain vaiheessa.


      • Raam
        Tosi utelias kirjoitti:

        koska täällä ollaan nimettömiä, viittisitkö kertoa, paljonko se summa on?

        Mun tilanne se, että jouduin työtapaturmaan ja nyt on tulossa päätös, ettei sairaslomaa korvata työtapaturmana vaan saan kuntoutustukea, joka työeläkkeen mukainen raha. Odottelen tietoa siitä.. kaipa se tulee jossain vaiheessa.

        Minulle on sanottu liiton taholta että jos on osa aika sairaseläkkeellä niin silloin ei makseta ansiosidonnaista päivärahaa. Liitonpäivärahaa maksetaan työttömälle työnhakijalle. No jos saa töitä ei ole sitten enää puoliaikainen työntekijä ja tulee mahdollisesti kokoaikaisesti työssä olevana.


    • line 57

      olen saikulla lokakuusta asti ollu joulukuulle sekä ootan käsikirurgin toimenpiteeseen pääsyä. jouduin hakeen lisää saikkua joulukuussa lekuri antoi sit tuonne maaliskuulletän vaivan takia .hainpa sitte s-päivärahaa kun jatku saikku kelalta tuli tieto s-pv.rahan hylystä...näin se on hyvinvointi yhteiskunnassa asioitapäätetää.....

      • sulkeminen

        150 päivän jälkeen tuli minullekkin vaikka lääkäri oli kirjoittanut sairasloman 'toistaiseksi'. Valitin ja 'tuomio' hylättiin. Olen ollut 3.5 vuotta osatyökyvyttömyys eläkkeellä, ja tiukkaa tekee. 163€ ja siitä 20% veroja. Ruotsin eläkkeestä menee 25% sieltä tosin tuli täysi eläke. Eläkehän riippuu siitä minkälaista palkkaa on saanut. Itse olen ollut aina pienipalkkaisessa työssä joten eläkekkään ei ole sitten hääppönen, vaikka 15 kesäsestä on paiskinut töitä.


    • Kivamaalataautoja

      Moro kaikki. Olen ollut yrittäjä ja aina pientulot nyt 280.00 kk. Osasairauseläke ja toiveissa..
      Työkkärin toinen puoli eli kait 32.50 pv yhteensä . Asumistuki 76€ /kk
      Eli kait yht.n.750€ ja kait siitä vieläverotetaan.
      Tietenkin sanot että mitäsmaksoit pientäeläkettä mutta mites n.13-14 t tuloista maksat
      Tämä 65v jos elää jolloin minuudelle
      Hyvät nuoret ajatelkaa toinenkin kerta ennenkun yrittäjäksi. Käykää jonkun vanhemman yrittäjänpuheilla ensin. Jos vielä kiinostaa niin sitten
      5€ laskukone on sijoitus. Erkki.

    • kiinnostaaa

      Onko kellään yhtään tuoreempaa kokemusta osa-aikatyökyvyttömyyseläkkäkkeen saamisesta?

    • Neuvoo

      Luepa vaikka Etk:sivuilta osatyökyvyttömyyseläkkeen määräytymisperusteista.

    • Yrityshaluinen

      Itse olen 55-vuotiaana jäänyt osatyökyvyttömyyseläkkeelle vaikean selkävaivan vuoksi.Teen 3 päivää viikossa töitä.siis melkein 60pros. Siis todellakin mahdollista.Kuntoutusselvittelyt tehty.On pitkällinen prosessi,mutta on parantanut huomattavasti elämänlaatuani.Kannattaa hskeutua!

      • Anonyymi

        Hei! Maksaako ilmarinen osa aikatyökyvyttömyyseläkkeen ammattiliitolle ja liitto maksaa työttömyysrahaa puolet? Ei ymmärrä, ilmarisesta sanottiin, ettei voi saada kahta etuutta!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe