Miten on ne alvit?

-yrittäjäksi alkava-

Mitenkä tllasella alalla on alvien laita jos perustaa oman toimiston toiminimellä ja alkaa vetään karaoke keikkaa, niin mikä on alv:i omalle keikalle ja mikä laitteille?Mistä löytys tietoo tästä?

26

4281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx-yrittäjä

      alv on 22%, jonka luonnollisesti tehdessäsi keikkaa joko, muille yrityksille tai yksityistilaisuutena. lisäät sovitun keikkakorvauksen päälle, tämä 22% on siis "valtion " rahaa jonka joudut kuukausittain tilittämään verottajalle, toki kaikista laite ym, alan hankinnoista jotka liittyvät yritystoimintaan voit vähentää ostoistasi alvit jotka pienentävät tilitettävää osuutta. lisäksi toki joudut, jos alat yrittäjäksi ottamaan itsellesi yrittäjäeläkevakuutuksen, ja muutkin vakuutukset on syytä laittaa kuntoon! lisää tietoa löytyy esim (vero.fi) tai (finlex.fi) sivuilta.
      suosittelen lämpimästi ennen kuin pistät nimen papereihin ja teet toimintailmoituksen , keskustele jonkun tili tai talousalan ihmisen kanssa kaikista yritttäjyyteen liittyvistä asioista, koska yhteiskunnan suhtautuminen yrittämiseen on hyvin yksipuolinen. eli pienyrittäjää vedätetään joka suunnasta ja jos homma ei "tuotakkaan" olet sen jälkeen , koska olet yrittäjä, kaiken sosiaalisien tukien ym , ulkopuolella,, mieti tarkkaan ja käytä harkintaa ennen kuin aloitat! ja jos aloitat, niin tervetuloa alalle yrittäjäksi!! ps,itse olen ollut 17v yrittäjänä alalla.

    • yrittäjä myös

      Karaokejuontopalvelut eivät ole alvillista toimintaa.

      • ollenkaan?

        Siis kai niillä joku alvi on?Kun joku sano et juonnosta 8% ja laitevuokriin 22%, mitenhän tuo nyt menee sit oikeesti...


      • SKK
        ollenkaan? kirjoitti:

        Siis kai niillä joku alvi on?Kun joku sano et juonnosta 8% ja laitevuokriin 22%, mitenhän tuo nyt menee sit oikeesti...

        verotonta toimintaa karaokejuonto ei. Ei veroitta pääse koko Suomenmaassa.

        Kannattaa varmastikin mennä ensin juttelemaan verotoimistoon, sen jälkeen selvittelet eläkepuolen ja vakuutukset ym tarvittavat asiat. Myös voisi ottaa yhteyttä johonkin kirjanpitofirmaan tms jossa joku osaisi neuvoa kunnolla.

        Kaikki karaokeen liittyvä ei ole ALV:n alaista toimintaa mutta veroja maksetaan kuitenkin ihan kuten muustakin työnteosta.

        Muuten, ei tämä yrittäjän elämä ole kovin ruusuilla tanssimmista, mutta kyllä on mukavaa olla oman itsensä "herra" ;o)


      • se menee
        ollenkaan? kirjoitti:

        Siis kai niillä joku alvi on?Kun joku sano et juonnosta 8% ja laitevuokriin 22%, mitenhän tuo nyt menee sit oikeesti...

        sillei et jos sisältää esiintymisen eikä laskussa puhuta laitevuokrista (DJ ja KJ-palvelu kokonaisuudessaan) on alv 0%. Jos buokraa vaan vehkeet ilman esiintymistä niin alv 22%.
        8 ja 12& alvit ovat ruoassa ja eläinkuljetuksissa ja muissa kuljetuksissa. Ei koske näitä juttuja.
        Muut yhteisöverot ja maksut joutuu tietty maksamaan ja lopuksi nettokatteesta verot. Ei ole helppoa.


      • Yrittäjä myös
        se menee kirjoitti:

        sillei et jos sisältää esiintymisen eikä laskussa puhuta laitevuokrista (DJ ja KJ-palvelu kokonaisuudessaan) on alv 0%. Jos buokraa vaan vehkeet ilman esiintymistä niin alv 22%.
        8 ja 12& alvit ovat ruoassa ja eläinkuljetuksissa ja muissa kuljetuksissa. Ei koske näitä juttuja.
        Muut yhteisöverot ja maksut joutuu tietty maksamaan ja lopuksi nettokatteesta verot. Ei ole helppoa.

        Olen kyllä yritystä perustaessani ehdottoman tarkkaan ottanut selvää joka asiasta. Suosittelen samaa muillekin. Älkää puhuko mutu-tuntumalla. Kaikenlaisia veroja karaokejuontaja toki maksaa mutta alvia ei. Julkinen esiintyminen ei ole alvillista toimintaa, kuten edellinen kirjoittajakin totesi. Hienoa, että edes joku muukin tietää miten tämä asia oikeasti on.
        Juontajat, DJ:t, puhujat, laulajat jne. eivät maksa ALVia. Näin vain sanovat lait ja asetukset. Verohallintoon vain yhteydenotto.


      • yx-yrittäjä
        se menee kirjoitti:

        sillei et jos sisältää esiintymisen eikä laskussa puhuta laitevuokrista (DJ ja KJ-palvelu kokonaisuudessaan) on alv 0%. Jos buokraa vaan vehkeet ilman esiintymistä niin alv 22%.
        8 ja 12& alvit ovat ruoassa ja eläinkuljetuksissa ja muissa kuljetuksissa. Ei koske näitä juttuja.
        Muut yhteisöverot ja maksut joutuu tietty maksamaan ja lopuksi nettokatteesta verot. Ei ole helppoa.

        - itse 17v yrittäjänä olleena, kaikki keikat jotka olen tehnyt "kiinteillä" omilla kiertävillä laitteilla ja levyillä (joihin sijoittanut viim,2v,n aikanakin n 8000 € omalla työlläni )on ollut ALV verollisia 22% ,suuret ravintolat ja hotellit joissa työskentelen keikkakorvaukseen lisätään ALV!,, palvelun ostaja siis maksaa veron! , jos teet Alv,ittomana töitä, niin et myös saa vähennettyä ostoja/hankintoja samalla tavalla, ja joudut maksamaan jokatapauksessa (jos teet "virallisesti" työtä), palkka tai yksityisnostoista veron henk,koht, veroprosenttisi mukaan.
        -Ihmettelenkin monien ohjelmapalveluyrittäjien Hyväksyntää ja kantaa siitä , että joku yksityinen "kj/dj harrastelija" voi heittää pikkukuppiloissa omineen "pimeää" keikkaa ja näin ollen polkee palveluiden hintoja, sekä vie työtä niiltä jotka tekevät työtä ammattilaisina ansaitakseen sillä oman toimeentulonsa rehellisesti!


      • Hintoja
        yx-yrittäjä kirjoitti:

        - itse 17v yrittäjänä olleena, kaikki keikat jotka olen tehnyt "kiinteillä" omilla kiertävillä laitteilla ja levyillä (joihin sijoittanut viim,2v,n aikanakin n 8000 € omalla työlläni )on ollut ALV verollisia 22% ,suuret ravintolat ja hotellit joissa työskentelen keikkakorvaukseen lisätään ALV!,, palvelun ostaja siis maksaa veron! , jos teet Alv,ittomana töitä, niin et myös saa vähennettyä ostoja/hankintoja samalla tavalla, ja joudut maksamaan jokatapauksessa (jos teet "virallisesti" työtä), palkka tai yksityisnostoista veron henk,koht, veroprosenttisi mukaan.
        -Ihmettelenkin monien ohjelmapalveluyrittäjien Hyväksyntää ja kantaa siitä , että joku yksityinen "kj/dj harrastelija" voi heittää pikkukuppiloissa omineen "pimeää" keikkaa ja näin ollen polkee palveluiden hintoja, sekä vie työtä niiltä jotka tekevät työtä ammattilaisina ansaitakseen sillä oman toimeentulonsa rehellisesti!

        noin sopimuksella olevat keikat ja ns.yksittäiset irtokeikat ovat teillä juontajilla ollu?Jos ilman alvia lasketaan.Noissa tosiaankin on aika suuria eroja.


      • se menee sillei
        yx-yrittäjä kirjoitti:

        - itse 17v yrittäjänä olleena, kaikki keikat jotka olen tehnyt "kiinteillä" omilla kiertävillä laitteilla ja levyillä (joihin sijoittanut viim,2v,n aikanakin n 8000 € omalla työlläni )on ollut ALV verollisia 22% ,suuret ravintolat ja hotellit joissa työskentelen keikkakorvaukseen lisätään ALV!,, palvelun ostaja siis maksaa veron! , jos teet Alv,ittomana töitä, niin et myös saa vähennettyä ostoja/hankintoja samalla tavalla, ja joudut maksamaan jokatapauksessa (jos teet "virallisesti" työtä), palkka tai yksityisnostoista veron henk,koht, veroprosenttisi mukaan.
        -Ihmettelenkin monien ohjelmapalveluyrittäjien Hyväksyntää ja kantaa siitä , että joku yksityinen "kj/dj harrastelija" voi heittää pikkukuppiloissa omineen "pimeää" keikkaa ja näin ollen polkee palveluiden hintoja, sekä vie työtä niiltä jotka tekevät työtä ammattilaisina ansaitakseen sillä oman toimeentulonsa rehellisesti!

        noilta "suurilta ravintoloilta" turhaan verottajalle tuo alv jota ei tarttis maksaa. Mut senhän voisi saada anottua takaisin ehkä parin vuoden taantumalta aiheetta maksettuna alvina.
        Onhan tossa toinen mahis se että teet keikkaa jossain muussa maassa kun Suomessa. Luulin et puhutaan Suomen lainsäädännöstä. Soitappa verottajalle ja kysäise niin säästät aikaa ja saat takaisin alv rahaa.

        jos firmallas ei ole paljoa alvillista toimintaa ja on henkilöfirma eli tmi niin alveja ei huomioida, oliskohan ollut niin että 5000e alle jos tullut alv määrä on niin ei huomioida eli et saa vähentää ostoalveja myyntialveista. Jos taas hääräät alvin kanssa turhaan koko ajan niin olet parikymmentä pinnaa huonommassa asemassa kun muut saman palvelun tarjoajat. Järkyttävää.
        Mut just tuli mieleen että kirjanpitäjäsi on aika söherö eikä tiedä paljoa verotuskäytännöstä. Opeta sille tai sano että menee jonnekin alkeiskurssille. Saat itelles jäämään edes vähän enemmän leivänpäällistä. Anokaa nyt äkkiä takaisin noi turhaan maksetut.
        Turha puhua pimeistä keikoista koska niitä ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen. Ja jos joku maksaa harmaana juontajalle on se niin hemmetin kallista rahaa kaksine verotuksineen ettei ole mahollista tehä edullisesti keikkaa. Ton nyt saa laskettua puolikuntosella halkinaisella taskulaskimella sokea örkkikin. Omilla kamoilla yhen miehen/naisen yritys voi tehä ihan edullisesti keikkaa jos ei tarvii elämiseen paljon rahaa. Ei siinä paljon kyllä tienaakkaan ja levyt on yleensä aika ykstotiset kun ei paljon vaihdu.

        En muuten usko että 17 vuoteen kukaan kirjanpitäjäsi ei olis sulle kertonut faktoja alveista. Ihan puppua.


      • ... yx-yrittäjä
        se menee sillei kirjoitti:

        noilta "suurilta ravintoloilta" turhaan verottajalle tuo alv jota ei tarttis maksaa. Mut senhän voisi saada anottua takaisin ehkä parin vuoden taantumalta aiheetta maksettuna alvina.
        Onhan tossa toinen mahis se että teet keikkaa jossain muussa maassa kun Suomessa. Luulin et puhutaan Suomen lainsäädännöstä. Soitappa verottajalle ja kysäise niin säästät aikaa ja saat takaisin alv rahaa.

        jos firmallas ei ole paljoa alvillista toimintaa ja on henkilöfirma eli tmi niin alveja ei huomioida, oliskohan ollut niin että 5000e alle jos tullut alv määrä on niin ei huomioida eli et saa vähentää ostoalveja myyntialveista. Jos taas hääräät alvin kanssa turhaan koko ajan niin olet parikymmentä pinnaa huonommassa asemassa kun muut saman palvelun tarjoajat. Järkyttävää.
        Mut just tuli mieleen että kirjanpitäjäsi on aika söherö eikä tiedä paljoa verotuskäytännöstä. Opeta sille tai sano että menee jonnekin alkeiskurssille. Saat itelles jäämään edes vähän enemmän leivänpäällistä. Anokaa nyt äkkiä takaisin noi turhaan maksetut.
        Turha puhua pimeistä keikoista koska niitä ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen. Ja jos joku maksaa harmaana juontajalle on se niin hemmetin kallista rahaa kaksine verotuksineen ettei ole mahollista tehä edullisesti keikkaa. Ton nyt saa laskettua puolikuntosella halkinaisella taskulaskimella sokea örkkikin. Omilla kamoilla yhen miehen/naisen yritys voi tehä ihan edullisesti keikkaa jos ei tarvii elämiseen paljon rahaa. Ei siinä paljon kyllä tienaakkaan ja levyt on yleensä aika ykstotiset kun ei paljon vaihdu.

        En muuten usko että 17 vuoteen kukaan kirjanpitäjäsi ei olis sulle kertonut faktoja alveista. Ihan puppua.

        mä teen verohallinnolle selvityspyynnön koko alan sekä lain toteutuksesta ja käytännöstä.jos olet kerta noin varma asiasta niin hyvä! olen toiminút ALV,verovelvollisena koko yritykseni toiminnan ajan, kirjanpitoni sekä tilintarkastukseni joka vuosi on hoitanut alan ammattilaiset (tilitoimistot), eikä kukaan ole missään vaiheessa kyseenalaistanut alan vero/alv, vapautta!, lisäksi kohdalleni on joka vuosi tullut myös jalkiveroa , siitä huolimatta että olen hoitanut ALV, ym verot ajallaan!, joten mulla ei oo ainakaan mitään hävittävää eikä menetettävää , päinvastoin voin tehdä hyvän tilin itselleni,, että kiitos jo etukäteen!


      • Yrittäjä myös
        ... yx-yrittäjä kirjoitti:

        mä teen verohallinnolle selvityspyynnön koko alan sekä lain toteutuksesta ja käytännöstä.jos olet kerta noin varma asiasta niin hyvä! olen toiminút ALV,verovelvollisena koko yritykseni toiminnan ajan, kirjanpitoni sekä tilintarkastukseni joka vuosi on hoitanut alan ammattilaiset (tilitoimistot), eikä kukaan ole missään vaiheessa kyseenalaistanut alan vero/alv, vapautta!, lisäksi kohdalleni on joka vuosi tullut myös jalkiveroa , siitä huolimatta että olen hoitanut ALV, ym verot ajallaan!, joten mulla ei oo ainakaan mitään hävittävää eikä menetettävää , päinvastoin voin tehdä hyvän tilin itselleni,, että kiitos jo etukäteen!

        Tästä on mustaa valkoisella. Helsingin verotoimistosta saatu dokumentti joka ei jätä minkäänlaista epäselvyyttä alalta. Eihän kirjanpitäjällä välttämättä ole mitään käsitystä siitä, että julkisen esiintyjän ALV 0 %. Itse nämä on selvitettävä.
        Mutta tosiaan ei sitten pääse hyötymäänkään alvista kun ei voi tehdä alv-vähennyksiä hankinnoista. Kuitenkin mielestäni parempi näin.


      • yx-yrittäjä
        ... yx-yrittäjä kirjoitti:

        mä teen verohallinnolle selvityspyynnön koko alan sekä lain toteutuksesta ja käytännöstä.jos olet kerta noin varma asiasta niin hyvä! olen toiminút ALV,verovelvollisena koko yritykseni toiminnan ajan, kirjanpitoni sekä tilintarkastukseni joka vuosi on hoitanut alan ammattilaiset (tilitoimistot), eikä kukaan ole missään vaiheessa kyseenalaistanut alan vero/alv, vapautta!, lisäksi kohdalleni on joka vuosi tullut myös jalkiveroa , siitä huolimatta että olen hoitanut ALV, ym verot ajallaan!, joten mulla ei oo ainakaan mitään hävittävää eikä menetettävää , päinvastoin voin tehdä hyvän tilin itselleni,, että kiitos jo etukäteen!

        ,, verotajan kanta on että, esiintyvä taiteilija , muusikko, strippari, laulaja pr- emäntä ym, ESIINTYVÄ TAITEILIJA , on alv,vapaa.
        karaokejuontaja ei ole esiintyjä/esiintyvä taiteilija. (www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=596;442784) sivu 26,,


      • se on mennyt
        ... yx-yrittäjä kirjoitti:

        mä teen verohallinnolle selvityspyynnön koko alan sekä lain toteutuksesta ja käytännöstä.jos olet kerta noin varma asiasta niin hyvä! olen toiminút ALV,verovelvollisena koko yritykseni toiminnan ajan, kirjanpitoni sekä tilintarkastukseni joka vuosi on hoitanut alan ammattilaiset (tilitoimistot), eikä kukaan ole missään vaiheessa kyseenalaistanut alan vero/alv, vapautta!, lisäksi kohdalleni on joka vuosi tullut myös jalkiveroa , siitä huolimatta että olen hoitanut ALV, ym verot ajallaan!, joten mulla ei oo ainakaan mitään hävittävää eikä menetettävää , päinvastoin voin tehdä hyvän tilin itselleni,, että kiitos jo etukäteen!

        ainakin parikymmentä vuotta tollein että karaokepalvelu on alviton. Tän vuoden alusta ei tietoo mutten usko että on muuttunut. Tiiän yhden joka on laskuttanut alvit kanssa menneisyydessä ja tilittänyt ne verottajalle joka on saanut ansiotonta fyffeä. Verotoimisto ei ihan varmaan sellaista erehdystä ite korjaa. Mut tosiaan niin parin vuoden takaa saat varmaan takasin anomalla jonka kirjanpitäjä tekee muttei tietty mielellään. Tuntiliksa on melkonen sulle, kantsii tehdä. Jos ton teet niin mäkin voin sanoo et oon jutellu melkeinlottovoittajan kanssa netissä. En tiedä kantsiiko lähtee tekemään mitään selvityspyyntöjä kun saattavat kestää vuosia. Turhaa hommaa.

        Itellä on oy ja alvitonta (eli esiintymistä, soittoa, laulua, karaokea ym) ja alvillista hommaa (eli tavaran ostoa/myyntiä). Siinähän erotusalvit maksetaan. Jos olis vain alvitonta hommaa niin ostettujen kamojen alvithan saisi melkein aina takaisin kun on ostettu alvittomaan toimintaan vedoten pykälään se ja se mikä kantsii mainita papereissa.


      • se menee
        Yrittäjä myös kirjoitti:

        Tästä on mustaa valkoisella. Helsingin verotoimistosta saatu dokumentti joka ei jätä minkäänlaista epäselvyyttä alalta. Eihän kirjanpitäjällä välttämättä ole mitään käsitystä siitä, että julkisen esiintyjän ALV 0 %. Itse nämä on selvitettävä.
        Mutta tosiaan ei sitten pääse hyötymäänkään alvista kun ei voi tehdä alv-vähennyksiä hankinnoista. Kuitenkin mielestäni parempi näin.

        voiton puolelle vaikkei alveja kamoista vähentäis. Toi tmi on vähän hassu firmamuoto kun on kuitenkin yksityishenkilö ja jos ei alvillinen myynti mene kovin isoks niin ei sitä alvia huomioida. Menee samaan paaluun. mut silti edullisempaa kun laskuttaa alvitkin kun joutuu törkkäämään ne verottajalle. Ja kilpailuasema on huonompi muihin verrattuna niin kun tuli kai mainittua.


      • EotS
        yx-yrittäjä kirjoitti:

        ,, verotajan kanta on että, esiintyvä taiteilija , muusikko, strippari, laulaja pr- emäntä ym, ESIINTYVÄ TAITEILIJA , on alv,vapaa.
        karaokejuontaja ei ole esiintyjä/esiintyvä taiteilija. (www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=596;442784) sivu 26,,

        Tuossa ukaasissa luki vain että "julkinen esiintyjä". Eiköhän mikä tahansa juontopuuha kuulu siihen kastiin, myös karaokejuontajan puuha. :)

        (Ja ainakin meidän firma toimii ilman alvia noilta osin.)


      • Yrittäjä myös
        se on mennyt kirjoitti:

        ainakin parikymmentä vuotta tollein että karaokepalvelu on alviton. Tän vuoden alusta ei tietoo mutten usko että on muuttunut. Tiiän yhden joka on laskuttanut alvit kanssa menneisyydessä ja tilittänyt ne verottajalle joka on saanut ansiotonta fyffeä. Verotoimisto ei ihan varmaan sellaista erehdystä ite korjaa. Mut tosiaan niin parin vuoden takaa saat varmaan takasin anomalla jonka kirjanpitäjä tekee muttei tietty mielellään. Tuntiliksa on melkonen sulle, kantsii tehdä. Jos ton teet niin mäkin voin sanoo et oon jutellu melkeinlottovoittajan kanssa netissä. En tiedä kantsiiko lähtee tekemään mitään selvityspyyntöjä kun saattavat kestää vuosia. Turhaa hommaa.

        Itellä on oy ja alvitonta (eli esiintymistä, soittoa, laulua, karaokea ym) ja alvillista hommaa (eli tavaran ostoa/myyntiä). Siinähän erotusalvit maksetaan. Jos olis vain alvitonta hommaa niin ostettujen kamojen alvithan saisi melkein aina takaisin kun on ostettu alvittomaan toimintaan vedoten pykälään se ja se mikä kantsii mainita papereissa.

        ...että karaokejuontaja on julkinen esiintyjä? Vaikka itse jopa teet sitä työtä? Alkaa vähän ihmetyttää koko juttu, anteeki vain. Heh.
        Siinä verohallinnon oppaassakin sen ihan itse luit että julkinen esiintyjä on 0 % alv, mutta vänkäät vastaa ettei karaokejuontaja siihen kuulu. Ihan kuin nyt haluaisit purra omaa nilkkaasi. Ota nyt ihan rauhallisesti ja vedä henkeä ja mieti, että olisiko tämäkin asia pitänyt selvittää oikeasti aikanaan.


      • yx-yrittäjä
        Yrittäjä myös kirjoitti:

        ...että karaokejuontaja on julkinen esiintyjä? Vaikka itse jopa teet sitä työtä? Alkaa vähän ihmetyttää koko juttu, anteeki vain. Heh.
        Siinä verohallinnon oppaassakin sen ihan itse luit että julkinen esiintyjä on 0 % alv, mutta vänkäät vastaa ettei karaokejuontaja siihen kuulu. Ihan kuin nyt haluaisit purra omaa nilkkaasi. Ota nyt ihan rauhallisesti ja vedä henkeä ja mieti, että olisiko tämäkin asia pitänyt selvittää oikeasti aikanaan.

        -lain tulkinnassa ja toteuttamisessa tuntuu olevan eroja paikkakuntien välillä.
        - Olen jättänyt selvityspyynnön veroviranomaisille liittyen em, asioihin. minun osalta tämä keskustelu päättyy tähän,, toistaisesksi.


      • tietäjäeukko
        yx-yrittäjä kirjoitti:

        -lain tulkinnassa ja toteuttamisessa tuntuu olevan eroja paikkakuntien välillä.
        - Olen jättänyt selvityspyynnön veroviranomaisille liittyen em, asioihin. minun osalta tämä keskustelu päättyy tähän,, toistaisesksi.

        Verotuksen pääasioissa EI ole paikkakunta-eroja.

        Karaokepalvelu (juontaja mukana)= alv. 0 %
        Karaokelaitteiden vuokraus(juontaja EI mukana)= alv. 22%


      • Toinen tietäjäeukko
        tietäjäeukko kirjoitti:

        Verotuksen pääasioissa EI ole paikkakunta-eroja.

        Karaokepalvelu (juontaja mukana)= alv. 0 %
        Karaokelaitteiden vuokraus(juontaja EI mukana)= alv. 22%

        Näin se on ja mitenkään muuten se ei ole! Yksinkertaista, mutta eikö tällä mutu- ja wannabe-karaokeasiantuntijafoorumilla tästäkin onnistuttu olemaan eri mieltä. Jopa henkilö, jota olen luullut ammattilaiseksi. Tieto on valtaa!


      • yx-yrittäjä
        Toinen tietäjäeukko kirjoitti:

        Näin se on ja mitenkään muuten se ei ole! Yksinkertaista, mutta eikö tällä mutu- ja wannabe-karaokeasiantuntijafoorumilla tästäkin onnistuttu olemaan eri mieltä. Jopa henkilö, jota olen luullut ammattilaiseksi. Tieto on valtaa!

        Nöyrin ANTEEKSIPYYNTÖ kaikille viestiketjuun osallistuneille!!, olin väärässä!! selviteltyäni asiaa laki on todellakin näin että kj,t katsotaan nykyään esiintyväksi artisteiksi! vaati kyllä työtä jonkin verran että sai dokumentit ja asiankäsittelijät myöntämään sen.

        -kiitos helsingin verotoimiston, joka antoi
        selkeän vastauksen ja ohjeistuksen.

        - Kiitos ja anteeksi erityisesti"yrittäjälle myös" , koska minulla on nyt, mahdollisesti?? saada viimeisen 3v;n ajalta maksetut alvit ainakin osittain takaisin.

        Olen ollut kokoajan siinä käsityksessä että olen toiminut verottajan antamien "tulkinnallisten" ohjeiden mukaan , eikä sitä ollut tilitoimisto eikä tilintarkastaja kyseenalaistanut missään vaiheessa!


      • se menisi
        yx-yrittäjä kirjoitti:

        Nöyrin ANTEEKSIPYYNTÖ kaikille viestiketjuun osallistuneille!!, olin väärässä!! selviteltyäni asiaa laki on todellakin näin että kj,t katsotaan nykyään esiintyväksi artisteiksi! vaati kyllä työtä jonkin verran että sai dokumentit ja asiankäsittelijät myöntämään sen.

        -kiitos helsingin verotoimiston, joka antoi
        selkeän vastauksen ja ohjeistuksen.

        - Kiitos ja anteeksi erityisesti"yrittäjälle myös" , koska minulla on nyt, mahdollisesti?? saada viimeisen 3v;n ajalta maksetut alvit ainakin osittain takaisin.

        Olen ollut kokoajan siinä käsityksessä että olen toiminut verottajan antamien "tulkinnallisten" ohjeiden mukaan , eikä sitä ollut tilitoimisto eikä tilintarkastaja kyseenalaistanut missään vaiheessa!

        sillei että palautetuista alveista tarjoaisit kahvit ja pullat mulle ja "toiselle yrittäjälle" vaikka jossain essonbaarissa. Saat meinaan pitkän pennin palautuksia. Noh, ihan oikeesti, ei tartte. Hyvä kun sulla menee hyvin.

        Mutta opimme tästä varmaan sen että kirjanpitäjillä on eroa kun nytkin oisit maksellut ihan turhia alveja maailman tappiin saakka. Mä vaihtaisin sinuna kirjanpitäjää heti huomenaamulla. Tai voisit edes tinkiä anomusten teon ilmaseksi kun on sen oma tosi paha moka.


      • Yrittäjä myös
        se menisi kirjoitti:

        sillei että palautetuista alveista tarjoaisit kahvit ja pullat mulle ja "toiselle yrittäjälle" vaikka jossain essonbaarissa. Saat meinaan pitkän pennin palautuksia. Noh, ihan oikeesti, ei tartte. Hyvä kun sulla menee hyvin.

        Mutta opimme tästä varmaan sen että kirjanpitäjillä on eroa kun nytkin oisit maksellut ihan turhia alveja maailman tappiin saakka. Mä vaihtaisin sinuna kirjanpitäjää heti huomenaamulla. Tai voisit edes tinkiä anomusten teon ilmaseksi kun on sen oma tosi paha moka.

        Onnittelen! Mutta älkää silti kivittäkö kirjanpitäjää. Eivät ne voi kaikkea tietää, heidän hommansa on tietää kirjanpidon tekniikka, ei välttämättä nämä erikoisjutut. Koskas tavataan pullakahvilla :-)


      • toiminut
        yx-yrittäjä kirjoitti:

        Nöyrin ANTEEKSIPYYNTÖ kaikille viestiketjuun osallistuneille!!, olin väärässä!! selviteltyäni asiaa laki on todellakin näin että kj,t katsotaan nykyään esiintyväksi artisteiksi! vaati kyllä työtä jonkin verran että sai dokumentit ja asiankäsittelijät myöntämään sen.

        -kiitos helsingin verotoimiston, joka antoi
        selkeän vastauksen ja ohjeistuksen.

        - Kiitos ja anteeksi erityisesti"yrittäjälle myös" , koska minulla on nyt, mahdollisesti?? saada viimeisen 3v;n ajalta maksetut alvit ainakin osittain takaisin.

        Olen ollut kokoajan siinä käsityksessä että olen toiminut verottajan antamien "tulkinnallisten" ohjeiden mukaan , eikä sitä ollut tilitoimisto eikä tilintarkastaja kyseenalaistanut missään vaiheessa!

        aivan oikein jos olet perinyt ALV ja tilittänyt sen verottajalle. Kaikista ammattiin liittyvistä ostoista olet saanut vastaavasti ALV vähentää. Sekin joka on laskussassi olleen ALV maksanut on sen omassa tilityksessään vähentänyt joten raha vain kiertää. Aiheettomasti maksettuja ALV maksuja jää valtion kassaan aikamoinen summa kun yrittäjät eivät eivätkä tilitoimistotkaan älyä hakea niitä pois. Taiteellinen toiminta taitaa olla niitä ainoita jotka eivät ole vielä ALV alaista toimintaa.


    • kirstiina-artisti

      Kun teet itse keikkaa omill laitteilla on alv 0%, mutta esim. laitteita vuokratessa alv on 22%

    • DJ_Roivas

      Omillalaitteilla ainakun kirjoitan karaokekeikka laskuun on alv = 0%. Jos myyt laitevuokrausta avl = 24%. Jos vuokraat itse laitteet on on karaokepalkka alviton mutta laiteosa alvilinnen joten kannataa eritellä laskuun eri riveille kulut.

      • Käytännössä kirjoitat paragon kuitin jonka kakkososa katoaa ja koko maksettu summamuuttuu nettopalkaksi

        Terveisin,
        Dj Volt Ex
        Ravintola Vapari, Turku


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3900
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      598
      3677
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3672
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2311
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2265
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      325
      1980
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1957
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1786
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1463
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe