e-pillereiden aloittaminen

Aloittaja

Olisin ensi menkkojen aikaan aloittamassa pillereiden syöntiä. Lääkärissä olin vain pikavisiitillä, eli moni asia jäi kysymättä. Vaikka luin jo pilsujen mukana tulleet ohjeet, niin yksi kysymys jäi mietityttämään.

Ensimmäinen pillerihän otetaan kuukautisten ensimmäisenä päivänä. Ajattelin ajoittaa pillerin iltaan, jotta muistan ottaa sen. Mitä jos menkat alkavat kuitenkin myöhään illalla? Voiko ensimmäisen pillerin tällöin ottaa seuraavana iltana, vai onko se otettava samana iltana vaikka se menisikin kuinka myöhään?

Vähän tyhmä kysymys ehkä teidän muiden mielestänne, mutta vastaukset olisivat toivottuja :)

33

21064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjölj

      Jos haluat varmistaa ehkäisytehon heti ensimmäisestä pilleristä, niin otat sen mahdollisimman pian vuodon alkamisen jälkeen (mainitsemassasi tapauksessa silloin illalla kun alkavat tai heti aamusta, jos ei vielä illalla ole asiaa itse huomannut). Jos jätät tuossa tapauksessa seuraavaan iltaan, ehkäisyteho ei välttämättä ole paras mahdollinen ensimmäisen viikon aikana.

      Sitä ottoaikaa voi viilata itselle sopivammaksi sitten liuskan aikana tai viimeistään taukoviikon jälkeen, uuden liuskan alusta.

      • Nimetön

        Kun ite alotin pillerit tuossa pari kuukautta sitten,niin menkat alkoi jo sunnuntaina mutta ei ollut pillereitä mukana,niin aloitin ne sitten heti maanantaina. Seksiä harrastin n.9 päivää aloittamispäistä, enkä ole tullut raskaaksi, joten en usko että yhdellä päivällä on niin väliä :)


      • rtete
        Nimetön kirjoitti:

        Kun ite alotin pillerit tuossa pari kuukautta sitten,niin menkat alkoi jo sunnuntaina mutta ei ollut pillereitä mukana,niin aloitin ne sitten heti maanantaina. Seksiä harrastin n.9 päivää aloittamispäistä, enkä ole tullut raskaaksi, joten en usko että yhdellä päivällä on niin väliä :)

        "joten en usko että yhdellä päivällä on niin väliä :)"

        On sillä sen verran väliä, että jos pillerit aloittaa samana päivänä kun vuoto alkaa, lisäehkäisyä ei tarvita. Pillerit voi aloittaa myös 2.-5. päivä kierrosta, mutta tällöin tarvitaan lisäehkäisyä viikko.

        BTW, siitä, että sinä et ole tullut raskaaksi ei voi vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä ehkäisytehosta.


      • Aloittaja
        rtete kirjoitti:

        "joten en usko että yhdellä päivällä on niin väliä :)"

        On sillä sen verran väliä, että jos pillerit aloittaa samana päivänä kun vuoto alkaa, lisäehkäisyä ei tarvita. Pillerit voi aloittaa myös 2.-5. päivä kierrosta, mutta tällöin tarvitaan lisäehkäisyä viikko.

        BTW, siitä, että sinä et ole tullut raskaaksi ei voi vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä ehkäisytehosta.

        Selvä, eli jos menkat sattuvat nyt myöhään illalla tai yön aikana alkamaan, niin taidan ottaa sen pillerin heti :) Tiputan pillerin ottamisaikaa aina päivittäin hiukan jotta pääsen minulle sopivimpaan ajankohtaan. Ei siis mitään haittaa ole, jos päivittäin siirtää hiukan aina aikaisemmaks pillerin ottoa? En puhu nyt muutamista tunneista..vaan ehkä maksimissaan tunnista. Kuinka paljon pillerin ottoaika päivässä edes saa vaihtua? 12 tuntiako se on, niin että ehkäisyteho säilyy?


      • fgdg
        Aloittaja kirjoitti:

        Selvä, eli jos menkat sattuvat nyt myöhään illalla tai yön aikana alkamaan, niin taidan ottaa sen pillerin heti :) Tiputan pillerin ottamisaikaa aina päivittäin hiukan jotta pääsen minulle sopivimpaan ajankohtaan. Ei siis mitään haittaa ole, jos päivittäin siirtää hiukan aina aikaisemmaks pillerin ottoa? En puhu nyt muutamista tunneista..vaan ehkä maksimissaan tunnista. Kuinka paljon pillerin ottoaika päivässä edes saa vaihtua? 12 tuntiako se on, niin että ehkäisyteho säilyy?

        Voit hyvin muuttaa ottoaikaa hiljalleen liuskan aikana, ja sitä voi hyvin tehdä muutamankin tunnin kerrallaan. 12 tuntia tosiaan on se raja, eli jos keskiviikkona otat pillerin kello 8.30, seuraava pitää ottaa torstaina viimeistään 20.30. Ottoajan aikaistaminen sen sijaan ei vaikuta ehkäisytehoon vaikka se muuttuisi yli 12 tuntia.


      • Aloittaja
        fgdg kirjoitti:

        Voit hyvin muuttaa ottoaikaa hiljalleen liuskan aikana, ja sitä voi hyvin tehdä muutamankin tunnin kerrallaan. 12 tuntia tosiaan on se raja, eli jos keskiviikkona otat pillerin kello 8.30, seuraava pitää ottaa torstaina viimeistään 20.30. Ottoajan aikaistaminen sen sijaan ei vaikuta ehkäisytehoon vaikka se muuttuisi yli 12 tuntia.

        Kiitoksia kaikille avusta, heti tuntuu paljon viisaammalta :D :)


      • oggy
        Aloittaja kirjoitti:

        Kiitoksia kaikille avusta, heti tuntuu paljon viisaammalta :D :)

        Edellä mainitut tiedot koskevat siis jos käytät yhdistelmäpillereitä, muistaakseni minipillereissä tuo aikahaarukka on huomattavasti pienempi, kolmisen tuntia (esim. Cerazette).


      • Nimetön
        rtete kirjoitti:

        "joten en usko että yhdellä päivällä on niin väliä :)"

        On sillä sen verran väliä, että jos pillerit aloittaa samana päivänä kun vuoto alkaa, lisäehkäisyä ei tarvita. Pillerit voi aloittaa myös 2.-5. päivä kierrosta, mutta tällöin tarvitaan lisäehkäisyä viikko.

        BTW, siitä, että sinä et ole tullut raskaaksi ei voi vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä ehkäisytehosta.

        Eli siis kun mulla alkoi menkat sunnuntaina, otin pillerin vasta maanantaina 4 aikaan iltapäivällä,niin vielä tämän menkkaviikon jälkeen olisi pitänyt kayttää kumia vielä viikon ajan ? Empä tuommoisesta ole kuullutkaan,mutta olet varmaan oikeassa. Ja tuossa olet ihan oikeassa, että mulla on nyt vaan sattunut hyvä tuuri,etten ole tullut raskaaksi,se ei siis tarkoita ettei joku muu voi tulla. Kiitos sinulle kuitenkin uudesta tiedosta,vaikka eipä sillä enää ole väliä minulle,kun olen jo pillerit aloittanut.


      • fijserwj
        Nimetön kirjoitti:

        Eli siis kun mulla alkoi menkat sunnuntaina, otin pillerin vasta maanantaina 4 aikaan iltapäivällä,niin vielä tämän menkkaviikon jälkeen olisi pitänyt kayttää kumia vielä viikon ajan ? Empä tuommoisesta ole kuullutkaan,mutta olet varmaan oikeassa. Ja tuossa olet ihan oikeassa, että mulla on nyt vaan sattunut hyvä tuuri,etten ole tullut raskaaksi,se ei siis tarkoita ettei joku muu voi tulla. Kiitos sinulle kuitenkin uudesta tiedosta,vaikka eipä sillä enää ole väliä minulle,kun olen jo pillerit aloittanut.

        "Empä tuommoisesta ole kuullutkaan"

        Olisit kuullut jos olisit lukenut sen pakkausselosteen mikä jokaisen pilleripaketin mukana tulee. Kannattaa tutustua nyt vähän myöhässäkin siihen, opit varmaan paljon myös muita hyödyllisiä asioita.


      • Nimetön
        fijserwj kirjoitti:

        "Empä tuommoisesta ole kuullutkaan"

        Olisit kuullut jos olisit lukenut sen pakkausselosteen mikä jokaisen pilleripaketin mukana tulee. Kannattaa tutustua nyt vähän myöhässäkin siihen, opit varmaan paljon myös muita hyödyllisiä asioita.

        Itse asiassa piti ottaa ihan esille tuo ohjevihkonen eikä siinä todella mainittu mitään tuommosesta. Luki vaan että aloita pillerit kuukautisten alkamisen ensimmäisenä päivänä eikä mitään muuta.


      • Aloittaja
        Nimetön kirjoitti:

        Itse asiassa piti ottaa ihan esille tuo ohjevihkonen eikä siinä todella mainittu mitään tuommosesta. Luki vaan että aloita pillerit kuukautisten alkamisen ensimmäisenä päivänä eikä mitään muuta.

        Elikäs tänään ne menkat nyt sitten alkoivat aamupäivästä ja ilta lähenee enkä pilleriä vielä ole ottanut.
        Menkat on viimeisten muutamien kuukausien aikaan lähtenyt todella heittelemään ja aamulla muutamia tippoja verta tulikin, mutta nyt taas päivällä ja illalla ei yhtään. Eli miten pillereiden kanssa? Otanko pillerin nyt vai odotanko että menkat varmasti alkavat?

        Apu olisi nyt tarpeen! :)


      • joo paitsi..
        oggy kirjoitti:

        Edellä mainitut tiedot koskevat siis jos käytät yhdistelmäpillereitä, muistaakseni minipillereissä tuo aikahaarukka on huomattavasti pienempi, kolmisen tuntia (esim. Cerazette).

        Cerazette:ssa raja on myös 12h...
        Muissa minipillereissä on kyllä 3h.


    • mimma-

      Heippa!!

      Aloitan e-pillereiden syömisen nyt ekaa kertaa. Luin kyllä pillereiden mukana tulleen käyttö-ohjeen mut yks juttu jäi epäselväksi. Eli siis kun aloitan pillereiden syömisen vuodon ekana päivänä, niin syönkö sitten tavallaan 4vko putkeen pillereitä ja sit pidän sen "väliviikon eli vuotoviikon ja syönkö sitten sen jälkeen enää vain 3vko pillereitä sit taas väliviikko ja sit 3vk pillereitä ja sit taas väliviikko jne...

    • en tiiieddäää

      voiko e-pillereiden aloittamiseksi syödä niitä vain kuukautisten niukentamiseen ja rintojen suurentamiseen jotka ei kovin ole kasvanut edes kuppikokoa 2vuoden aikana...meinaan että en ole paljoa yhdynnässä.:)

      • m

        Rintojen suurentamiseen? :D Haittavaikutuksena voi joskus olla rintojen turpoaminen, mikä voi olla kivuliastakin, mutta mitkään tissienkasvatuspillerit nuo eivät ole, eikä niitä kukaan lääkäri sellaiseen tarkoitukseen määrää.

        Kuukautisongelmiin pillerit saatetaan määrätäkin.


    • epävarma

      mutta jos itse aloitin syömisen nyt maanantaina niin milloin saa aikasintaan alkaa harrastaa sexiä. oli ehkä rumasti kysytty mutta niii ?

    • ,

      Et kerro aloititko pillerit vuodon ensimmäisenä päivänä vai mihin aikaan.....

      Siellä pakkauksessa on se pakkausseloste josta tämäKIN asia selviää.

    • Pakkausseloste....!

      "Aloitan e-pillereiden syömisen nyt ekaa kertaa. Luin kyllä pillereiden mukana tulleen käyttö-ohjeen mut yks juttu jäi epäselväksi. Eli siis kun aloitan pillereiden syömisen vuodon ekana päivänä, niin syönkö sitten tavallaan 4vko putkeen pillereitä ja sit pidän sen "väliviikon eli vuotoviikon ja syönkö sitten sen jälkeen enää vain 3vko pillereitä sit taas väliviikko ja sit 3vk pillereitä ja sit taas väliviikko jne... "


      Mistä keksit tuon 4 viikkoa? Jos syöt yhdistelmäpillereitä, yhdessä liuskassa on 21 pilleriä = 3 viikkoa. Otat ensimmäisen pillerin sinä päivänä, kun vuoto alkaa ja syöt ne 21 pilleriä (21 päivää) jonka jälkeen 7 päivän tauko = tyhjennysvuoto tulee tämän 7 päivän aikana ja saattaa kyllä jatkua (tihruttaa tuhruttaa) vielä silloinkin, kun 7 päivää on kulunut ja aloitat taas uuden 21 pillerin liuskan.

      • hbjlnmk

        Eiköhän tuo 3 vuotta vanha asia ole selvinnyt jo moneenkin kertaan.


    • 16+9

      Itse olen myös aloittamassa e-pillerien käytön. Olin varannut ajan terveydenhoitajalle alunperin täksi torstaiksi, jotta saisin häneltä ilmaisen aloituspakkauksen. Kuukautiseni alkavat normaalisti kuun puolessa välissä, joten ajattelin että on ok, jos saan pillerit vasta torstaina. Kuukautiseni alkoivat kuitenkin jo tänään illalla ja voin saada pillerit aikaisintaan huomenna. Mikäli saan aloitettua pillerien ottamisen huomenna, tarkoittaako tämä siis sitä, että pillerien teho alkaa kunnolla n. 7 päivän päästä? Ja mikäli saan aloitettua pillerit vasta torstaina, joka on kuukautiskiertoni 3. päivä, niin alkaako tällöinkin pillerien teho vaikuttaa n. 7 päivän kuluttua niiden aloittamisesta? Tämä 7 päivää ei sinänsä haittaa minua, sillä en tiedä tulenko tuona aikana seksiä muutenkaan harrastamaan ja jos tulen, niin voin kyllä turvautua kondomiin vielä tuon kerran.

      "On sillä sen verran väliä, että jos pillerit aloittaa samana päivänä kun vuoto alkaa, lisäehkäisyä ei tarvita. Pillerit voi aloittaa myös 2.-5. päivä kierrosta, mutta tällöin tarvitaan lisäehkäisyä viikko."

      • waeyr56ut

        Kaikkein tärkein tieto puuttuu. Mikä on pillerimerkkisi?


      • 16+9
        waeyr56ut kirjoitti:

        Kaikkein tärkein tieto puuttuu. Mikä on pillerimerkkisi?

        Olen juuri aloittamassa pillerien käyttämisen, eli en tiedä, sillä en ole vielä saanut niitä.


      • vyhiöbjl
        16+9 kirjoitti:

        Olen juuri aloittamassa pillerien käyttämisen, eli en tiedä, sillä en ole vielä saanut niitä.

        Sitten ei voi sanoa, koska ohjeet riippuvat pillerimerkistä. Luet sitten sieltä paketista, voitko vielä aloittaa pillerit tämän kierron aikana luotettavasti.


    • 4354635

      Tai voithan kysyä samalla kun olet niitä saamassa että miten toimia.. Ei tarvitse sitten turhaan enää pakkausseloste kädessä miettiä sen kummemin asiaa.. Tokihan se pitää siis lukea mutta alustavasti myös varmista siltä joka sen reseptin sinulle myöntää..

    • Avutonn

      Apua! Olen käyttänyt vuoden pillereitä ja nyt kävi sellainen juttu, että liuskani hävisi.. aloitin uuden liuskan ja kun tyhmä olin, en tietenkään muistanut monella viikolla olin. ( minun pillereissäni on 3 viikkoa syöntiä ja viikko taukoa) Unohdin eilen ottaa pillerin ja en tiedä pitäisikö kuukautiseni alkaa ensiviikolla vai tällä viikolla... voinko aloittaa suoraan uuden pakkauksen ensimmäisestä vuotopäivästä?

      • Yritän tulkita

        Milloin sinulla viimeksi oli taukoviikko? katso ihan rauhassa kalenteristasi. Kai sinä merkitset vuodon alkamispäivän jonnekin ylös. Jos toimit, kuten useimmat ihmiset, niin tiedät, milloin olet pitänyt taukoviikon ja aloittanut uuden liuskan.

        Jos et merkitse vuodon alkamista kalenteriin, niin ehkä sinulla on muistikuva: Se oli juuri englannin kokeiden aikaan tai "Tomin" synttäreiden aikaan.

        Jos olet taukoviikon jälkeen käyttänyt pillereitä vähintään kaksi viikkoa, voit nyt pitää uuden tauon. Toimia ohjeen mukaan: Jos kolmannella viikolla unohdat pillerin...
        Kolmannen viikon unohdukseen on toinenkin ohje: Syö välittömästi uusi liuska perään ilman taukoa (tai oikeastaan tauko jäi yhden päivän mittaiseksi.

        Entä jos pilleri unohtui toisella viikolla? Löytyykö pakkauksesta ohje, kun havaitset unohtaneesi ottaa YHDEN pillerin, niin ota pilleri välittömästi, vaikka ottaisit samaan aikaan kaksikin pilleriä ja syö liuska normaalisti loppuun. Toisella viikolla yhden pillerin unohtaminen ei ole kovin haitallista.

        Jos tuntuu vaikealta, niin soita apteekkiin ja kysy.

        Ilmeisesti kuitenkin olet käyttänyt pillereitä jo enemmän kuin viikon, joten noilla ohjeilla pitäisi pärjätä, mikäli olet aivan varma, että olet syönyt vähintään viikon niitä pillereitä tauon jälkeen.

        Sen sijaan minua huolestuttaa kysymyksesi ensimmäisestä vuotopäivästä. Jos olet säännöllisesti käyttänyt pillereitä, niin mitä sillä ensimmäisellä vuotopäivällä on pillereiden ottamisen kanssa tekemistä?


    • Tietämätön

      Minkä ikäisenä voi saada e-pillerit?Alaikäisenä !5 v ,täytyykö olla huoltaja mukana ?

      • 25

        Ei ole varsinaisesti mitään ikärajaa, mutta pillereitä tuskin määrätään, jos ei murrosikäkään ole vielä alkanut. Alaikäisyys sinänsä ei ole este, eikä vanhempia tarvita mukana lääkärissä.


    • kjlkajl

      Aloitin e-pillerit (Gestodilat) viime viikolla, ja otin ensimmäisen pillerin heti kun ensimmäiset merkit vuodosta tulivat. Kuukautiset loppuivat kuitenkin pillereiden aloittamiseen kuin seinään, eikä mitään tiputteluvuotoa eikä mitään muutakaan ole sen jälkeen tullut. Onko ihan normaalia vai voinko olla raskaana tai jotain (vaikka todennäköisyys on aika häviävän pieni...)?

    • Joopajoooooooo

      On normaalia.. Et voi. Olen aivan sata varma ettet ole raskaana.


      Oleks tyytyväinen vastauksee? Luotatko ihan oikeasti jos joku täällä palstalla sulle sanoo ettet voi olla raskaana!? Mistä sen kukaa voi tietää jos et tee testiä.. Huoh.

      Ja okei en halua olla ilkeä mutta ihan oikeesti saa miettiä mitä kyselee :)
      Kyllähän ne menkat monesti loppuu ko alkaa syömää pillereitä.. Kokemusta on :)

    • kjhkjhh

      Niin siis pointtihan oli se et aika harvassa paikassa vaan puhutaan siitä et menkat monesti loppuis kun alkaa syömään pillereitä, paljon enemmän puhutaan siitä että tulee tiputteluvuotoja ja menkat jatkuu kolmatta viikkoa putkeen tai et tulee vähän niukempaa vuotoa tai jotain.

    • Bellahs

      Itse aloitin juuri noin 2 viikkoa sitten e-pillereiden syönnin ohjeiden mukaan (eli ensimmäisenä vuotopäivänä) eikä minulla loppunut vieläkään kuukautiset vaikka pillerit olen joka päivä ajallaan syönyt, alan oikeasti jo huolestua tästä..

    • Ei vaarallista

      Bellahs... odota ensimmäinen laatta rauhassa loppuun. Itselläni kävi juuri noin. Ekan laatan ajan vuosin kokoajan, sen jälkeen taukoviikolla loppui ja vuodot ovat tulleet vain taukoviikoilla.

      Erilaiset vuotohäiriöt ovat mahdollisia ensimmäisten 3kk aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe