Jos ja kun ostan vanhan purjeen jossa on numero, niin pitääkö se poistaa ennenkuin otan sen käyttöön omassa veneessäni?
Jos pitää poistaa, niin kuinka sen saa pois?
Käytetyt purjeet
12
3027
Vastaukset
- SpK
Laki ei tiedä purjenumerosta mitään eli pakko ei ole. Hyvän tavan mukaista olisi, että jos tunnuksia näkyy niin ne olisi oikeat ja asialliset.
Purjenumerot yleensä ohutta kudottua polyesteriä ja liimattu purjeeseen. Merkki lähtee repimällä - liima jää. Liuottimen kanssa liimat pois. Kokeile varovasti ensin. Jotkut liuottimet saattaa tärvellä purjekankaan (dacron = polyester). Muistaakseni olen joskus sinolilla irrottanut liimajämiä purjekankaasta.- kuullut
että numerot lähtevät lämmittämällä niitä esim. silitysraudalla.
- ja minä olen kuullut
kuullut kirjoitti:
että numerot lähtevät lämmittämällä niitä esim. silitysraudalla.
Että voihan ne vaikka leikata purjeesta pois.
Niksi Pirkasta kannattaa lukea, että miten ne saaa parhaiten pois. - sinä
ja minä olen kuullut kirjoitti:
Että voihan ne vaikka leikata purjeesta pois.
Niksi Pirkasta kannattaa lukea, että miten ne saaa parhaiten pois.poika niksipirkkaa niin ehkä opit jotain.
- numero?
ja minä olen kuullut kirjoitti:
Että voihan ne vaikka leikata purjeesta pois.
Niksi Pirkasta kannattaa lukea, että miten ne saaa parhaiten pois.Luen kyllä, ja Aku Ankkaakin.
- onnistuu ...
vaikkapa Marinolilla. Laita talouspaperia liimakohtien päälle, kun ensin olet repinyt numerot irti (siihen ei tarvita silitysrautaa, jolla voit turmella purjeesi). Sen jälkeen lorottelet marinolia talouspaperin päälle. Saa muhia ainakin varttitunnin, kaada lisää mikäli kuivuu ennen. Sen jälkeen kaavit pehmentyneen liiman pois muovisella lastaimella (auton ikkunoiden jäälasta). Menettely kannattaa toistaa, kunnes purje ei enää ole tahmea. Jos jätät liimaa, lika tarttuu siihen. Ohje saatu purjemaakarilta ja todettu hyväksi.
- Joakim
sinä kirjoitti:
poika niksipirkkaa niin ehkä opit jotain.
Luuloistasi huolimatta leikkaaminen on aika tavallinen tapa irroittaa numerot. Spinaakkereista numerot eivät helpolla lähde purjetta repimättä tai ainakin venyttämättä. Numeroiden vaihto tehdään usein leikkaamalla numeroalue pois ja ompelemalla uusi pala kangasta.
Laminaattipurjeista numerot on kuulemma helpointa irroittaa. Tein sen viime kesänä ja hommaa ei kyllä voi helpoksi sanoa. Useampi tunti siinä meni ja asetonia kului 1/2 litraa ja edelleen on purje tahmea ja jälkiä vanhoista numeroista näkyy (uudet peittivät aika hyvin). Riskinä on purjeen liimasaumojen repeäminen numeroita revittäessä. Asetoni sen sijaan pitäisi olla turvallista purjeelle.
Dacronpurjeita ei ehkä saa yhtä helposti rikki, mutta numeroiden irroitus ja erityisesti liiman poisto on varmasti työn ja tuskan takana. Onneksi ei ole ollut tarvetta kokeilla! - onpi
onnistuu ... kirjoitti:
vaikkapa Marinolilla. Laita talouspaperia liimakohtien päälle, kun ensin olet repinyt numerot irti (siihen ei tarvita silitysrautaa, jolla voit turmella purjeesi). Sen jälkeen lorottelet marinolia talouspaperin päälle. Saa muhia ainakin varttitunnin, kaada lisää mikäli kuivuu ennen. Sen jälkeen kaavit pehmentyneen liiman pois muovisella lastaimella (auton ikkunoiden jäälasta). Menettely kannattaa toistaa, kunnes purje ei enää ole tahmea. Jos jätät liimaa, lika tarttuu siihen. Ohje saatu purjemaakarilta ja todettu hyväksi.
xyleeni ja toimii loistavasti!
- JMK
Joakim kirjoitti:
Luuloistasi huolimatta leikkaaminen on aika tavallinen tapa irroittaa numerot. Spinaakkereista numerot eivät helpolla lähde purjetta repimättä tai ainakin venyttämättä. Numeroiden vaihto tehdään usein leikkaamalla numeroalue pois ja ompelemalla uusi pala kangasta.
Laminaattipurjeista numerot on kuulemma helpointa irroittaa. Tein sen viime kesänä ja hommaa ei kyllä voi helpoksi sanoa. Useampi tunti siinä meni ja asetonia kului 1/2 litraa ja edelleen on purje tahmea ja jälkiä vanhoista numeroista näkyy (uudet peittivät aika hyvin). Riskinä on purjeen liimasaumojen repeäminen numeroita revittäessä. Asetoni sen sijaan pitäisi olla turvallista purjeelle.
Dacronpurjeita ei ehkä saa yhtä helposti rikki, mutta numeroiden irroitus ja erityisesti liiman poisto on varmasti työn ja tuskan takana. Onneksi ei ole ollut tarvetta kokeilla!Asetonilla poistettiin spinnusta numerot ja ihan helposti ne lähti. Työtä se vähän vaati, mutta numerot ja kaikki liima lähti ilman minkäänlaisia venymiä ja vaaraa repeytymisestä.
Piti vaan olla vähän malttia, että asetoni ehti sulattaa liiman. Talouspaperia kyllä varmaan kului rullallinen. - kolmas...
onpi kirjoitti:
xyleeni ja toimii loistavasti!
Kuinkahan monta kertaa tätä kysymystä onkaan täällä kerrattu. Haulla löytyisi varmasti ainakin puoli tusinaa aihetta koskevaa säiettä. Mutta kerrataan sitten...
Marinol tai muu alkoholi ei liimaa liuota, mutta pehmittää ja estää palleroita tarttumasta toiseen kohtaan. Asetoni liuottaa, mutta haihtuu nopeasti, jolloin liima kiinnittyy uudestaan. Sitrusöljypohjainen cleaneri liuottaa, haihtuu hitaasti ja jäämät huuhdeltavissa vedellä. Muitakin valmistajia olen viime aikoina nähnyt, jopa Biltema-nimikkeistä, mutta omat kokemukset ovat 3M-tuotteesta. Sillä olen irrotellut jopa kuivunutta maalarinteippiä ja useammatkin purjenumerot, kun juniorit ovat laittaneet purjeita kiertoon. Satunnaisesti olen rautakauppojen hyllyissäkin nähnyt, mutta varmuudella löytyy Hot-Melt Oy:stä Helsingissä. - vaan Masinol
kolmas... kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa tätä kysymystä onkaan täällä kerrattu. Haulla löytyisi varmasti ainakin puoli tusinaa aihetta koskevaa säiettä. Mutta kerrataan sitten...
Marinol tai muu alkoholi ei liimaa liuota, mutta pehmittää ja estää palleroita tarttumasta toiseen kohtaan. Asetoni liuottaa, mutta haihtuu nopeasti, jolloin liima kiinnittyy uudestaan. Sitrusöljypohjainen cleaneri liuottaa, haihtuu hitaasti ja jäämät huuhdeltavissa vedellä. Muitakin valmistajia olen viime aikoina nähnyt, jopa Biltema-nimikkeistä, mutta omat kokemukset ovat 3M-tuotteesta. Sillä olen irrotellut jopa kuivunutta maalarinteippiä ja useammatkin purjenumerot, kun juniorit ovat laittaneet purjeita kiertoon. Satunnaisesti olen rautakauppojen hyllyissäkin nähnyt, mutta varmuudella löytyy Hot-Melt Oy:stä Helsingissä.kirjoitusvirhe johti eri liuottimeen. Sorry.
- Ei liuoitin
vaan Masinol kirjoitti:
kirjoitusvirhe johti eri liuottimeen. Sorry.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2132300Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691756Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä831575- 531482
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147144790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1381203Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2271074- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56899Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat61821