Chevy Van 6.5TD

FoMoCo

1997-2000 vuoden Chevy Van on ollut harkinnassa hetken aikaa, joten muutama kysymys käyttäjille:

A) onko ruiskutuspumpun ohella muita tyyppivikoja
B) paljonko on kulutus kevyessä ajossa maantie / sekalainen
C) ruostuuko jostain tietystä paikasta
D) miten automaattilaatikko kestää (yli 250tkm ajetut)
E) muuta huomioitavaa??

Kiitos jo etukäteen, asiallisia vastauksia odotellen...

33

20745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vani99

      a) oikeastaan tuota "ruiskuvikaa" ei ole, vaan se on erilaisten tekijöiden summa. Oikeasti ruiskun annosteluventtiili vaan juuttuu jos ei ruiskua putsaa koskaan e. redlinen aineella / voitele jatkuvasti synteetisellä 2t öljyllä (kulaus diiselin sekaan). Olen ajanut 245 tkm ilman mitään ongelmia, kun olen muistanut nuo.

      Ainoastaan pumpun ohjauselektroniikka (FSD) pitää vaan siirtää kauemmaksi, koska se vaurioituu liian kuumassa/umpinaisessa konetilassa. Muutama satku maksaa kun tekee jatkojohtosarjalla.

      Tyyppivikana pitäisin sitä että 80 e siirtopumppu (pumppaa tankista ruiskulle) pitää vaihtaa noin 50-80 tkm välein. Maksaa 80-100e. Se jäähdytää ruiskua ja jos hajoaa, niin ei välttämättä huomaa ajossa. Rasittaa ruiskua kun se joutuu imemään tankista asti/ aiheuttaa nykimistä. Kuuluu nakuttavana äänenä auton alta kun virta on kytkettynä. Jos ei kuulu = rikki. Halpa kuitenkin ja helppo vaihtaa vaikka ite.

      B) Maantie 12 litraa, kaupunkiajo 16, sekuli 13,5

      C) Kori ei ruostu helposti, mutta runko ei ole sinkitty. Se on kuitenkin paksua lootua. Kannattaa suojata.

      D) Allison kestää kunhan öljyt on kirkkaassa kunnossa. Voi vetää perävaunuakin huoletta.

      E) Kato että moottoriöljyt on vaihdettu säännöllisesti. Mineraaliöljy suositus (rekkaöljyä). vaihtoväli 5000 km.

      • ^^^^^^^^

        a) Juurikin tuon siirtopumppuvian vuoksi yleensä FSD vaurioituu.

        b) Mulla oli yleensä n.700kg työkaluja mukana, kulutus oli 13 litraa maantiellä ja keskimäärin 17litraa kaupungissa (Tampereella).

        d) vaihteisto on TurboHydramatic,(GM4L80E muistaakseni, Allison on Duramax-koneisissa) joka on parhaita automaattilaatikoita, mitä on valmistettu.

        Itse ajelin -97 mallisella n.120000km ja se on yksi parhaista autoista mitä mulla on ollut.


      • vani99
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        a) Juurikin tuon siirtopumppuvian vuoksi yleensä FSD vaurioituu.

        b) Mulla oli yleensä n.700kg työkaluja mukana, kulutus oli 13 litraa maantiellä ja keskimäärin 17litraa kaupungissa (Tampereella).

        d) vaihteisto on TurboHydramatic,(GM4L80E muistaakseni, Allison on Duramax-koneisissa) joka on parhaita automaattilaatikoita, mitä on valmistettu.

        Itse ajelin -97 mallisella n.120000km ja se on yksi parhaista autoista mitä mulla on ollut.

        Jostakin muistista se putkahti tuo väärä valmistajan nimi. Tosiaan se on se GM4L80E. Mullakin on vani pelannut niin hyvin että ei ole toista samanlaista ollut. Ainoa minkä olen tehnyt on tuo FSD:n siirto kylmempään paikkaan ja 2 x vaihtanut tuon siirtopumpun. Ei muuta. Ei pakoputkia tai edes palloniveliä tms. Aina katsastuksesta läpi ekalla. Ajoa tullut sentään 150 000 km.


      • 1997
        vani99 kirjoitti:

        Jostakin muistista se putkahti tuo väärä valmistajan nimi. Tosiaan se on se GM4L80E. Mullakin on vani pelannut niin hyvin että ei ole toista samanlaista ollut. Ainoa minkä olen tehnyt on tuo FSD:n siirto kylmempään paikkaan ja 2 x vaihtanut tuon siirtopumpun. Ei muuta. Ei pakoputkia tai edes palloniveliä tms. Aina katsastuksesta läpi ekalla. Ajoa tullut sentään 150 000 km.

        Mulla oli 1997 bussimalli jolla ajettu n.340000km, eikä tekniikassa mitään sanomista, se siirtopumppu vaihdettiin kerran ja tankkimittarin anturi. Kulutus ei pudonnut koskaan alle 15 litran, siinä se oli 15-17 litran välillä, ei menny edes maantiellä alle 15. Voimaa ihan mahottomasti ja kokoa (parkkiruutu täys!) Tämä auto oli huolella pidetty, 4000 km välein öljyt vaihdettu... Piti vaihtaa TransSportiin kun mamma ei ajanukaan C-korttia niinku oli ostaissa puhe :(


      • majima
        1997 kirjoitti:

        Mulla oli 1997 bussimalli jolla ajettu n.340000km, eikä tekniikassa mitään sanomista, se siirtopumppu vaihdettiin kerran ja tankkimittarin anturi. Kulutus ei pudonnut koskaan alle 15 litran, siinä se oli 15-17 litran välillä, ei menny edes maantiellä alle 15. Voimaa ihan mahottomasti ja kokoa (parkkiruutu täys!) Tämä auto oli huolella pidetty, 4000 km välein öljyt vaihdettu... Piti vaihtaa TransSportiin kun mamma ei ajanukaan C-korttia niinku oli ostaissa puhe :(

        itsellä myöskin -01 vuoden matala stracraft vani 6.5turbodieselkasilla, eikä se voima tosiaankaan lopu ja mittarissa jo 500TKM ! ! ! ja hyvin tuo vielä pelittää


      • häh myy tota redlineä

        ???


      • van 2000

        Mihin toi FSD olisi hyvä siirtää? Onko valmiita siiirtosarjoja saatavilla ja jos on niin mistä?


      • vani-99
        van 2000 kirjoitti:

        Mihin toi FSD olisi hyvä siirtää? Onko valmiita siiirtosarjoja saatavilla ja jos on niin mistä?

        Fsd lle olisi hyvä paikka ilmastointikompuran alle pystyyn siinä on sopiva ruuvinreikäkin mihin sen saa hyvin kiinitettyä.
        Koska fsd hyytyy yleensä sillon kun pysähdytään ja kuuna ilma virtaa ylös ja hyydyttää poxin .
        mulla on useasti käynyt niin kun on kuumaa esim euroopassa ja kun käy kahvilla ja lähtee sitten ajamaan niin moottorin varoitusvalo syttyy palamaan.


      • A.Ts

        Ja helpoin tapa siirtä FSD?? Vähe kattelin ja huomasin että normali mehen käsi ei taipu tällaisen sauman??


    • FoMoCo

      Kiitos asiallisista vastauksista, nämä auttavat jo paljon pähkäilyssä.

      • FoMoCo

        A) mistä johtuu tilaero takamatkustajien jalkatilassa, onko tilavampi versio ns. Starcraft-malli? Jos on, niin mitkä on erot "karvalakkiin" verrattuna?

        B) jotkut myynnissä olevat autot ovat 3 3 henkeä malleja, niin onko tämä kuudes paikka etupenkkien välissä?

        Kiitos, jos joku viitsii vastata!


      • vani99
        FoMoCo kirjoitti:

        A) mistä johtuu tilaero takamatkustajien jalkatilassa, onko tilavampi versio ns. Starcraft-malli? Jos on, niin mitkä on erot "karvalakkiin" verrattuna?

        B) jotkut myynnissä olevat autot ovat 3 3 henkeä malleja, niin onko tämä kuudes paikka etupenkkien välissä?

        Kiitos, jos joku viitsii vastata!

        Taisi se halvin takapenkkimalli olla DLX nimellä. siinä on pieni takaikkuna ja vähän jalkatilaa. Tavaratila isompi. Starcraft SL on isompi ja Starcraft SL Classic malli, jossa on korisarja helmoissa. LX oli muistaakseni korkeakattoinen malli. Teknisesti ei mitään muuta eroa.

        Vakiona on 2 3 paikkaa. Jos on enempi, niin joku on tn. laittanut juu penkkejä lisää. Takapenkin saa helpolla myös 4 paikkaiseksi.


    • olli-71

      vanin kulutus matkaojossa 13 ja kaupungissa 15
      kormalla ja ajotavalla ei vaikutusta kulutukseen.
      -olen omalla 99 vanilla ajanut 170 tkm eikä
      mitään vikaa ole ollut.
      -kori on sinkitty eli ei hevin ruostu mutta runkopalkit senkin edestä onneksi materiaalivahvuus on reilu ..
      -peräöljyt tulee vaihtaa usein 20tkm välein
      kitkan poistoaine kuluu pois josta seuraa
      peränlukon jumitusta...lopuksi kalliin korjauksen.

      • wanner

        mitä peräöljy käytätte??


      • van-99
        wanner kirjoitti:

        mitä peräöljy käytätte??

        Mobil shc-ls 75-90w öljyssä tärkeätä että
        on lisäaineistettu kitkan poistoaineella


      • wanner
        van-99 kirjoitti:

        Mobil shc-ls 75-90w öljyssä tärkeätä että
        on lisäaineistettu kitkan poistoaineella

        tuo öljy ns. kuorma-auton perään?


      • vani-99

        Mulla kulutus laski aika lailla kun vaihdoin resistorin pienempään
        oli 80 kohm vaihdin 12 kohm
        nyt tankilisella pääsee 100 km pidemälle.


      • Lasse Laakso
        vani-99 kirjoitti:

        Mulla kulutus laski aika lailla kun vaihdoin resistorin pienempään
        oli 80 kohm vaihdin 12 kohm
        nyt tankilisella pääsee 100 km pidemälle.

        Resistori? Mistä löytyy, kerro lisää!!


    • korma38

      Minä myös etsin vania -97-01. Vaihdossa annan Passatin -05. Tarvitsen pakun missä voi myös perhettä kuljettaa. Mielenkiinnolla seuraan keskustelua ja kommentteja miten ne ovat toimineet.Itsellä kokemusta Sportsidesta 90-luvun puolivälistä.Taas iski jenkki kuume....

      • joplin3215

        Onko kokemuksia tuoda Vania ulkomailta? Kuin menee verot jos ostaa firmalle?
        Eipä uudempia malleja näy myynnissä suomessa, 2000 vuosimallia ylöspäin...


      • vani-99
        joplin3215 kirjoitti:

        Onko kokemuksia tuoda Vania ulkomailta? Kuin menee verot jos ostaa firmalle?
        Eipä uudempia malleja näy myynnissä suomessa, 2000 vuosimallia ylöspäin...

        Resistori löytyy FSD BOXIN liittimestä


      • Lasse Laakso
        vani-99 kirjoitti:

        Resistori löytyy FSD BOXIN liittimestä

        Kerrotko asiasta vähän tarkemmin, kuinka vaihto tapahtuu ja mitä osa maksaa! Pistä priva viestiä [email protected]

        Suuret kiitokset jo etukäteen!!


      • vani-99
        Lasse Laakso kirjoitti:

        Kerrotko asiasta vähän tarkemmin, kuinka vaihto tapahtuu ja mitä osa maksaa! Pistä priva viestiä [email protected]

        Suuret kiitokset jo etukäteen!!

        tossa linkki resistorista, vastus maksaa muutaman sentin ja on helppo vaihtaa itse
        se on joko juottamalla cip vastus, tai niinku mulla tavallinen 1/8 W pieni vastus
        http://flashoffroad.com/Diesel/injectionpump/fsd.htm


    • kiinnostunu.

      kumpi on luotettavampi moottori mielestänne,6,2 vai 6,5 diesel.

    • Chevy van 99 6,5 Diesel
      Osaako joku kertoa tällaisesta viasta
      Auto saattaa yllättäen lisätä kaasua ajaa sitten mootoritiellä tai on pysähtyn
      suojatien eteen.Vika on peloittava kun se lähee rynnimään.
      Voiko vika olla syöttöpumpussa????

      • Itsellä samainen auto jossa d-tech fsd joka vikaantuessa teki samaa. Itse sit menin täyteen liikenneympyrään yhtä äkkiä kaasu täysillä. Oli siinä hyppimistä jarrupolkimen päällä ja hiki ottalla. Emäntäki katto et mitä helvettiä teet. Vaihdoin tosn fsd:n niin ryntäilyt loppui. Toi d-tech oireilee hieman eri tavalla kuin stanadynen fsd. Ainakin mulla joten koitappa vaihtaa :)


      • benkku1

        minä taas taistelin kauan tämän kanssa ennenkuin selvis että kaasupolkimen potikassa oli vika. Potentiometri oli kerta kaikkiaan kulunut liikaa. USAsta poljin olis ollut kallis sain Ruotsista käytetyn ja vika oli mennyttä. Yritin vaihtaa fsdtä ja siirtää mutta vika tuli uudestaan. Uusi kaasupoljin oli homman nimi. Oli ajettu noin 250tkm ja vaihdon jälkeen ajoin 250tkm lisää ilman vikaa. Paras auto. Vie noin 11 litraa sen fsd-resistorin vaihdon jälkeen. Uudemmat mallit ruostuu helpommin mutta plootua on sentään paksusti


    • El Pollo del Muerta

      Tällainen kommentti aiheeseen löytyi Van & Trucks Club of Finlandin keskusteluista:
      Varsin kummallisia asioita tapahtuu jos virtalukon kytkentäosa on hivenen pois paikoiltaan tai menossa rikki. Kone ryntälee ajossa ja nykii, lopuksi jää ykkönen päälle eikä vaihda siitä muuta. Tämä 4L80E lootalla. Laatikon kierroslukutiedot heittelee ja viimein puuttuu kokonaan. Osa sijaitsee ohjausputken päällä lähellä ylintä kiinnityspistettä.

    • pönä

      vaikuttaako kun ei sivuovia paiklaan niin ajonesto ei lähde oikein pois

    • Maailmanhuonoinauto

      Huonoin auto mitä olen omistanut. Varmaan hyvä peli jos on alle 300tkm ajettu, mutta multa Hajonnut mm. suunnilleen kaikki mahdolliset ohjainboksit ja anturit. Osat maksaa aivan kohtuuttoman paljon ja niitä ei saa mistään. Sähköliimaa sai laittaa joka vuosi runsaasti. Laatikko alkoi luistaa ellei ajanut sukkasillaan. Kulutus silti lähemmäs 20 litraa satasella. Suuttimet perseestä ja niin on koko auto. Aivan poskettoman kallis auto, jolla ei tee mitään. Koko auto edustaa 20vuotta ennen valmistumistaan vanhentunutta teknologiaa. Jos jotain hyvää pitää keksiä niin tilavuus ja mukavuus on kohdillaan. Mahtuu ainakin pennut ja rattaat kyytiin.

      On olemassa oikeita jenkkiautoja, jotka ovat hyviä vehkeitä, mutta Chevy Van 6.5td on niin työläs auto, että mielenterveyden ja pankkitilin käyttökateen säilymisen vuoksi siirryin ajamaan riisikipolla. Ei oo tarvinnut katua kun auto lähtee -25 asteen pakkasella käyntiin kuin palmun alta. Chevyn kanssa se oli semmosta rukoilua ja vehkeilyä ja jos satoi lunta niin oltiin koko ajan menossa perä edellä metsään. Kesällä olis hyvä vetoauto jos laatikko ei olis niin alimitoitettu

    • loschaaf

      A) Tyyppivioista kohdassa e enemmän
      B) Kulutus maantiellä 12l/100km. Kaupungissa talvella jopa tuplat. Kylmäkäynnistykset kuluttaa sitten mahdottomasti talvella.
      C) Ei erityisen herkkä ruostumaan.
      D) Ihan ok laatikko jos ajettu nätisti ja vaihdettu öljyä tiuhaan (maksaa maltaita). Eli siis aika usein sökönä vain huollon puutteen vuoksi.
      E) Älkää missään tapauksessa hommatko yli 500 tkm ajettua chevya. Tyyppivikana kone laukeaa viimeistään 550tkm kohdalla. Öljyt ja vedet sekaisin ja sitä yritetään peitellä autoa myydessä. Oma chevy hommattu turbolla varustettuna reilu10v vanhana ja alle 300tkm ajettuna. Ei mitään isoja vikoja, mutta pienetkin remontit oli tyyriitä ja osia ei saanu juuri mistään. Ajoin reilu 60tkm ja ei mitään moittivaa siltä ajalta.

      Sitten kaverilla pari vuotta ja vikoja alko tulla kiihtyvään tahtiin... hankkiutu eroon, mutta seuraava omistaja alko soitella ja vaatia kaupan perumista yms. Ei tietenkään käynyt päinsä. Sittemmin toi sama auto ollut nettiautossa jatkuvasti myynnissä eri omistajilla ja nyt 10 v myöhemmin jo yli 500tkm mittarissa. Aikamoinen määrä varaosaa mennyt autoon jos on nettiauton ilmoituksia uskominen.

      • Anonyymi

        Näitä on näitä varaosienlaittajia kahdenlaisia. On niitä jotka laittaa huollon puutteen takia varaosia niin maan perkuleesti koska pakon edessä on huollonpuutteesta johtuvia hajonneita/hajoavia osia pakko uusia ja vaihtaa koko ajan.

        Sitten on niitä jotka maksavat huollot säännöllisesti ja aikoinaan, ja uusivat osia vain jos oikeasti tarvitsee. Usein ei tarvitse jos huoltaa hyvin autonsa.

        Joko maksaa huollot ajoilleen, tai maksaa huolloissa "säästämisensä" jatkuvana uusien osien vaihtamisena.

        PS, jos ei vaihdelaatikon öljyjä ja suodatinta raaski koskaan vaihdattaa, voi sitten valitella kuinka on huonoja vaihdelaatikoita kun ne hajoaa.


    • Anonyymi

      Runko lahoaa kaikista takapäästä, pellit ruostuu. Helvetin laiska. Todella kallis pumppuremontti odottaa nurkan takana. Yleensä vuotaa öljyä paljon. Sähkövikoja. Saatanan rumia autoja yleensä vielä laulettu paskaksi. Jenkkipaskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe