Nordea selekta eläkevakuutus

tomppa__76

Tuli reilu vuosi tehtyä toi soppari ja kaduttaa aika lailla. Ei oikeen täyty nuo kriteerit, jolla sen saisi purettua..(kuolema, avioero, työttömyys..)
Minkähänlaisia saknktioita tuosta tulisi jos jättäisi kuukausittaisen maksun maksamatta.? Helpostihan toi kävisi verkkopankissa kun on suoravelotuksena.
Joku tehnyt näin?

39

25184

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MXXXX

      Muistaakseni Selektan voi jättää lepäämään eli maksat jonkun korvauksen per vuosi ellet säästä. Eli persnettoa, mutta ei tarvitse paakosäästää ellei purkaminen onnistu. Kysy pankista tarkemmin!

    • vaan..

      tuliko liikaa sijoitettua voihan sitä fiksata, jos ei jaksa maksaa.Jotain kannatta aina maksaa

      • Iik- kurssit pudonnet

        Hei,
        olen äimistellyt pari päivää Nordean eläkevakuutuksen kanssa. Nähtävästi pörssikurssit kovasti ropisseet alas, koska miinusta näytti olevan 34 euroa. (sijoitus/kk 50 e). Nordea kasvu 75 ja Nordea kasvu Venäjä.

        Olisiko jollain vinkkiä?
        Vai olenko väärällä palstalla?


      • p ä i v ä p e r h o n e n
        Iik- kurssit pudonnet kirjoitti:

        Hei,
        olen äimistellyt pari päivää Nordean eläkevakuutuksen kanssa. Nähtävästi pörssikurssit kovasti ropisseet alas, koska miinusta näytti olevan 34 euroa. (sijoitus/kk 50 e). Nordea kasvu 75 ja Nordea kasvu Venäjä.

        Olisiko jollain vinkkiä?
        Vai olenko väärällä palstalla?

        Annettiinko sinulle vakuutuksen tuoteselöoste sekä vakuutustusehdot ennen kuin teit sopparin?

        Jos et saanut niitä sinulla on tilaisuus kahden vuoden sisään nostaa syyte Nordeaa vastaan ja vaatia rahasi takaisin korkojen kanssa.
        Että tälleen - toimi pian !
        Kysy lakimieheltä neuvoja ja apuja, jos sormi menee suuhun, lakimieskuluille kyllä löytyy maksukykyinen maksja, tosin haluista en ole ihan varma - nimittäin Nordea, koska se häviää jutun tässä tapauksessa.


      • C-4
        Iik- kurssit pudonnet kirjoitti:

        Hei,
        olen äimistellyt pari päivää Nordean eläkevakuutuksen kanssa. Nähtävästi pörssikurssit kovasti ropisseet alas, koska miinusta näytti olevan 34 euroa. (sijoitus/kk 50 e). Nordea kasvu 75 ja Nordea kasvu Venäjä.

        Olisiko jollain vinkkiä?
        Vai olenko väärällä palstalla?

        Moi,

        Mullakin on Nordean Selekta eläkevakuutus, vakuutukseen sijoitettavat varat on jaettu siten että takuusäästöön menee 65 prosenttia ja rahastoon (Nordea Nordic Small Cap) 35 prosenttia. Aiemmin mulla oli luvut toisinpäin eli rahastoon meni enemmän, mutta koska rahastot ovat dropanneet niin muutin jakaumaa siten ettei säästöistä katoa liikaa taivaan tuuliin. Tossa takuusäästössähän et voi menettää mitään.

        Kannattaa siis käydä muuttamassa säästämiesi rahojen sijoitusjakaumaa vaikka verkkopankissa jos haluat ettei rahat katoa nyt kun rahastojen arvot ovat tippuneet. Lisäksi voit muuttaa sijoitussuunnitelmaa eli sitä miten kuukausittain sijoittamasi summa jaetaan rahastojen ja takuusäästön kesken. Nordea veloitti siitä pari euroa kun muutin säästöjen jakaumaa, sijoitussuunnitelman muutos ei tainnut maksaa mitään.
        Tosin voi olla että rahastot lähtevät nousuun, Nordea Nordic Small Capin arvo oli noussut 0,73 prosenttia eilen torstaina, tämän päivän muutosta en vielä nähnyt ainakaan Kauppalehden sivuilla. Tämä kuulostaa vähäiselle, mutta rahaston arvo on tähän mennessä laskenut vuoden alusta jo 8,1 prosenttia joten hyvä jos arvo nousee. Ja muista: vaikka se harmittaa kun rahaston arvo menee välillä miinukselle, niin kun säästät sinne kuukautena jolloin se on miinuksella niin saat enemmän osuuksia sijoittamallasi kuukausisummalla kun rahaston osuuden arvo on matala.

        Alkuperäiselle keskustelun aloittajalle:
        Voit olla maksamatta rahaa eläkevakuutukseen joinakin kuukausina jos niin haluat. Näin kertoi Nordean asiakasneuvoja joka soitti mulle liittyen sijoitusrahastojen myymiseen (eivät tuottaneet tarpeeksi).


      • tomppa__76
        C-4 kirjoitti:

        Moi,

        Mullakin on Nordean Selekta eläkevakuutus, vakuutukseen sijoitettavat varat on jaettu siten että takuusäästöön menee 65 prosenttia ja rahastoon (Nordea Nordic Small Cap) 35 prosenttia. Aiemmin mulla oli luvut toisinpäin eli rahastoon meni enemmän, mutta koska rahastot ovat dropanneet niin muutin jakaumaa siten ettei säästöistä katoa liikaa taivaan tuuliin. Tossa takuusäästössähän et voi menettää mitään.

        Kannattaa siis käydä muuttamassa säästämiesi rahojen sijoitusjakaumaa vaikka verkkopankissa jos haluat ettei rahat katoa nyt kun rahastojen arvot ovat tippuneet. Lisäksi voit muuttaa sijoitussuunnitelmaa eli sitä miten kuukausittain sijoittamasi summa jaetaan rahastojen ja takuusäästön kesken. Nordea veloitti siitä pari euroa kun muutin säästöjen jakaumaa, sijoitussuunnitelman muutos ei tainnut maksaa mitään.
        Tosin voi olla että rahastot lähtevät nousuun, Nordea Nordic Small Capin arvo oli noussut 0,73 prosenttia eilen torstaina, tämän päivän muutosta en vielä nähnyt ainakaan Kauppalehden sivuilla. Tämä kuulostaa vähäiselle, mutta rahaston arvo on tähän mennessä laskenut vuoden alusta jo 8,1 prosenttia joten hyvä jos arvo nousee. Ja muista: vaikka se harmittaa kun rahaston arvo menee välillä miinukselle, niin kun säästät sinne kuukautena jolloin se on miinuksella niin saat enemmän osuuksia sijoittamallasi kuukausisummalla kun rahaston osuuden arvo on matala.

        Alkuperäiselle keskustelun aloittajalle:
        Voit olla maksamatta rahaa eläkevakuutukseen joinakin kuukausina jos niin haluat. Näin kertoi Nordean asiakasneuvoja joka soitti mulle liittyen sijoitusrahastojen myymiseen (eivät tuottaneet tarpeeksi).

        otin yhteyttä pankkiin ja maksujen "jäädyttäminen" onnistuu samantien. Ylläpito kustannukset n. 2,- kuussa.
        Eli sijoitettu varoja ei saa takaisin, mutta maksut voi lopettaa.
        Pitää nyt funtsia, mitä tässä tekisi...


      • pölijä -73
        Iik- kurssit pudonnet kirjoitti:

        Hei,
        olen äimistellyt pari päivää Nordean eläkevakuutuksen kanssa. Nähtävästi pörssikurssit kovasti ropisseet alas, koska miinusta näytti olevan 34 euroa. (sijoitus/kk 50 e). Nordea kasvu 75 ja Nordea kasvu Venäjä.

        Olisiko jollain vinkkiä?
        Vai olenko väärällä palstalla?

        Suomeksi sanottuna v*****aa yhdesä muiden kanssa tähän ansaan (eläkesäästäminen) lankeaminen aikoinaan, mutta oisko mitään apua, jos perehtyisi sijoitus-osuuksiin ja sillä yrittäisi edes minimoida tuhoja?! En ymmärrä rahastoista yhtään mitään...tällä hetkellä osuudet pönöttää alkuperäisen sijoitusten mukaan edelleen jaettuna Suomi, Nordic Small Cap, Eurooppa, Kaukoitä Kasvu, Itä-Eurooppa Kasvu ja Vakaa-tuotto - rahastoissa. Kannattaisiikö näitä vaihdella, milä perustella ja mihin? Voiko joku vinkata yksinkertaisia vinkkejä? Kiitos.


      • Laiha tulos
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

        Annettiinko sinulle vakuutuksen tuoteselöoste sekä vakuutustusehdot ennen kuin teit sopparin?

        Jos et saanut niitä sinulla on tilaisuus kahden vuoden sisään nostaa syyte Nordeaa vastaan ja vaatia rahasi takaisin korkojen kanssa.
        Että tälleen - toimi pian !
        Kysy lakimieheltä neuvoja ja apuja, jos sormi menee suuhun, lakimieskuluille kyllä löytyy maksukykyinen maksja, tosin haluista en ole ihan varma - nimittäin Nordea, koska se häviää jutun tässä tapauksessa.

        Nordea on huono pankki joka suhteessa.


    • Faktio

      Noissa meklarien myymissä eläkevakuutuksissa on usein maksuvelvoite jolloin maksamattomuus johtaa siihen että kuitenkin kulut vähennetään säästöstä.

      Nordeassa ei muistikuvani mukaan pitäisi olla sellaista, vaan kyseessä on aidosti joustava tuote.

    • ..+

      Siirrä rahasi skandian rahastoon niillä ovat kunnossa avioero, kuolema jutut. Saat nostaa rahat myös rahastoista jos sairastut.

      Mielestäni sijoitus on kannattavaa. Pankin rahastot huonoja.

      Perustelut: Pankit tarjoavat vain omia rahastojaan kun esim SKANDIA:lla on maailmanlaajuset rahastot joista voit valita.

      Sijoitus on kannattaavaa kun sijoitat moneen eri paikkaan. Älä pidä kaikkia munia samassa korissa.

    • MEERITUS

      minulla maksu ainakin vapaaehtoinen.laskut menee tällä hetkellä suoraan roskiin.maksamisen voi lopettaa/keskeyttää,vaikka ei rahoja ulos saakaan.keskeytys pitää käydä henkilökohtaisesti tekemässä pankissa.näin minulle neuvottiin asiakaspalvelussa.yritin myös eroon sopimuksesta,huonoin tuloksin..

      • Pankissa töissä ollut

        Nordea on markkinoiden kallein, johtuen henkiturvamaksusta joka nousee eksponentiaalisesti, myös eläkeiässä. Rahastot on vain Nordean rahastoja, jotka eivät pärjää juuri missään. Lukut kovat, tuotto kaikkea muuta kuin kovaa. Itse otin vakuutukseni meklarilta, käytän saman meklarin palveluita vieläkin. Sain riippumatonta tietoa eri kysymyksiini eikä tarvinnut pyytää pankkineuvojalta paskapuheita. Tiedoksi vaan, huomasin keskustelun, meklari välittää ihan minkä tahansa pankin tai vakuutusyhtiön palveluita, eikä esim. vakuutukset poikkea tiskiltä otettavasta mitenkään.


    • Rumpelstiltskin

      Pankkivirkailija piti uskottavan myyntipuheen, esitteetkin vaikuttuvat lupaavilta, ja niin sittin sovittiin eläkevakuutuksesta. Luin vasta myöhemmin eläkevakuutuksista internetistä ja kaikki lukemani oli pääasiassa äärimmäisen negatiivista.

      Rupesin sitten laskeskelemaan Kelan ja Eläketurvakeskuksen laskureilla tulevaa eläkettäni 20 vuoden päästä, ja pahalta näyttää. Nythän tuloni ovat mukavat ja jos tilanne jatkuu tällaisena niin seuraavan 20 vuoden aikana voin kuukaudessa vaikka pyyhkiä pebaani sillä satasella, jonka sovin maksavani kuukaudessa - olen sinkku, joten vaimoon ja lapsiinkaan ei mene rahaa.

      Kuitenkin nuorempana sairastelin pitkään ja tulot jäivät tällöin olemattomiksi. Niinpä nykyinen ihan mukava tulotasoni (3500 kuussa) romahtaa eläkkeellä surkeaksi. Olen siis luultavasti oikeutettu sekä parin kympin kansaneläkkeeseen, että sitä huomattavasti suurempaan asumistukeen, mikä on tärkeää. Nyt takaisinmaksuvaiheessa eläkevakuutuksestani (ehkä 300 euroa kuussa) menisi nykysysteemillä sekä 28 prosentin pääomavero, että se pienentää huomattaasti (noin satasella) asumistukeani.

      Laskin, että loppujen lopuksi saisin eläkevakuutuksestani vähemmän rahaa takaisin, kuin mitä olen sinne maksanut, kun asumistuen pieneneminen otetaan huomioon. Tallettamalla rahat sukanvarteen pääsisin parempaan lopputulokseen - rahat tallessa ja kunnon asumistuki. Tämä ei tullut esiin jutteluissani myyjä kanssa.

      Miten tuosta eläkevakuutuksesta pääsee eroon? En välitä pätkääkään siitä satasesta mikä sinne meni. Olen valmis jopa maksamaan päästäkseni eroon koko jutusta.

      Eläkevakuutuksen mukana seurasi myös henkivakuutus mikä on tarkemmin mietittynä aivan järjetön tuote minulle. Voin muutenkin testamentata koko omaisuuteni Korkeasaaren paviaaneille.

      Olen maksanut vasta ensimmäisen satasen, miten tuosta sopimuksesta pääsee eroon?

      • vaan maksamisen

        Tutkit vaan sopparin miten vakuutus maksujen keskeyttäminen on sanktioitu. Tässä vaiheessa olet vielä päässyt halvalla kun vasta satanen on mennyt. Itse hävisin 1820€ ennenkuin tulin järkiini. Parempi hävitä 2000 kuin 20000.


      • Rumpelstiltskin
        vaan maksamisen kirjoitti:

        Tutkit vaan sopparin miten vakuutus maksujen keskeyttäminen on sanktioitu. Tässä vaiheessa olet vielä päässyt halvalla kun vasta satanen on mennyt. Itse hävisin 1820€ ennenkuin tulin järkiini. Parempi hävitä 2000 kuin 20000.

        Sopimuksessa oli onneksi kuukauden katumisaika. Lähetin jo sopimuksen purkupyynnön postiin. Pelkäsin jo, että olen tuon sopimuksen kanssa naimisissa lopun ikääni.

        Sainpahan opetuksen. En enää ikinä kuuntele myyntimiesten tai -naisten seireenilauluja, enkä ikinä sijoita rahojani minnekään muualle kuin pankkitilille. Eivät ne siellä mitään korkoa kasva, mutta pysyvätpähän tallessa.

        Raportoin ehkä lisää sitten, kun saan varmistuksen sopimuksen purkamisesta.


      • Rumpelstiltskin
        Rumpelstiltskin kirjoitti:

        Sopimuksessa oli onneksi kuukauden katumisaika. Lähetin jo sopimuksen purkupyynnön postiin. Pelkäsin jo, että olen tuon sopimuksen kanssa naimisissa lopun ikääni.

        Sainpahan opetuksen. En enää ikinä kuuntele myyntimiesten tai -naisten seireenilauluja, enkä ikinä sijoita rahojani minnekään muualle kuin pankkitilille. Eivät ne siellä mitään korkoa kasva, mutta pysyvätpähän tallessa.

        Raportoin ehkä lisää sitten, kun saan varmistuksen sopimuksen purkamisesta.

        Sopimuksen peruminen onnistui kuin onnistuikin ihan hienosti.

        Sain jopa maksamani satasen takaisin.


    • Laiha tulos

      Ei kannata ottaa mitään vakuutusta Nordeasta eikä säätää tilille. Esimerkki: Säästin 10 vuotta muka tuottavaa vakuutussäästötiliä. Maksoin kuukausittain 100 euroa eli vuodessa 1200 euroa. Jos olisin pannut rahat sukanvarteen, minulla olisi nyt 12000 euroa vaan eipä nyt ole vaan 11939,95, koska vero tuotosta oli 445,70. Mistä tuotosta, kysyn vain.

      Jossain vaiheessa panin säästöistä osan rahastoon, jota virkailija suositteli. Menetin siinä 400 euroa. Kaikki rahastot ovat tietenkin riskeille alttiita. Niinpä otin roposet pois rahastosta. Huonosti kävi.

      Asiakas houkutellaan väärillä tiedoilla ja odotuksilla. Nordea on huono pankki.

      • Verotuksesta

        Säästövakuutuksesta ei pitäisi kyllä mennä veroa muusta kuin voitosta, eli jos olet sijoittanut 12000 ja lopussa on vaikka 12400, niin pitäisi sinun saada pitää 12280 ja maksaa veroa 120 euroa. Joko verotuksessasi on tapahtunut virhe tai olet sijoittanut esimerkiksi vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, jolloin olet säästöaikana saanut vähentää säästösummat verotuksessa. Tätä et olisi saanut tehdä, jos olisit tallettanut tilille. Jos kyseessä kuitenkin oli vakuutus ilman verovähennysoikeutta niin voit pyytää oikaisua verottajalta.


    • sinisilmä

      Mandatum life on samanlaista kusetusta, älkää ihmiset tehkö samaa virhettä...ette ikinä pääse siitä eroon...ne varastaa sun rahat, niin ne teki minun rahoilleni...

      Aikoinaan jouduin ottamaan sen lainan saannin ehtona...nyt ei ole lainaa enää eikä mitään tekemistä koko mandatumin kanssa, mutta rahojani en saa ulos.

      mitä voin sanoa, olin tyhmä, todella todella sinisilmäisen tyhmä...toivottavasti muut eivät samaa virhettä tee....SANOMA NUOREMMILLE: eläkettä voi säästää muutenkin kuin kusetus firmojen kautta.

      Jos kaikki kusetetuksi tulleet nousisivat kapinaan, niin astuisi pian voimaan laki ettei tällaisia kusetus sopimuksia voida enää tehdä...

      • EhdotLuetaan

        Miten se on kusetusta, jos olet itse lukenut ja hyväksynyt kaikki ehdot?


    • rikas mies jos oisin

      Otin 2008 selecta eläkevakuutuksen nordeasta. Maksoin sitä satasen kuussa puolisen vuotta, jonka jälkeen lopetin maksut kokonaan. En siis ole maksanut yli kolmeen vuoteen sinne centtiäkään. laitoin eilen verkkopankin kautta sinne viestiä että haluan irtisanoa vakuutukseni. Vastaus: Voimme lunastaa vakuutuksenne takaisin mutta joudumme perimään 45% veroja koska ehdot eivät täyttyneet. Oma sopimukseni olisi loppunut 2031. Sain siis takaisin rahoistani noin puolet.

      En miettinyt hetkeäkään koska kyse oli vain muutamista satasista. Olen siis päässyt lopullisesti eroon tuosta paskasta!!!

      • Selectasta

        Otin vuonna 2010 myös tuon selectan. Nyt koitin irtisanoa, niin sanoivat etten rahoja saisi ulos, koska noin "vanhoissa" vakuutuksissa on tiukat ehdot. Miten sanatarkasti tuo sinun pyyntö meni?


    • indeksisijoittaja

      Poiminta Nordean osakerahasto sopimuksesta:

      Hallinnointi palkkio enintään 1,5% (ryöstö) kaupankäynti kustannus säilytyskustannus sijoituskohteisiin liittyvät kulut. Lopullinen taskujen kääntö löytyy sopimuksen lopusta, "Ei sisällä vakuutussopimukseen liittyviä veloituksia ja kuluja".

      Kannattaa selvittää todellistet kulut ja sen jälkeen käyttää netistä löytyviä sijoitus tuottolaskureita esim. Seligsonin sivuilla ennen kuin valitsee rahaston. Kulut ratkaisee, valitkaa indeksi rahasto, Nordealta löytyy niitäkin.

      • RoopeAnkka1

        Sijoita Seligsonin indeksirahastoihin, jos nyt on pakko rahastoihin panna roposensa. On noissakin kuluja, vuositasolla toki alle puolen prosentin. Mutta on sekin jotain vuosien mittaan, kun realistinen tuotto-odotus on varmaan 5% luokkaa. Kymmenesosa tuotosta hallintokuluihin ei ole mielestäni kohtuullista.

        Osa säästöistä Selisgonin korkorahastoon (on mistä ottaa, jos tulisi yllättävä tarve). Loput suoraan osakkeisiin. Vajaat 20 firmaa eri toimialoilta, osa ehkä Suomen ulkopuoleltakin kun kaupankäynti ei netissä ole kohtuuttoman kallista. Osta jokaista yhtiötä vähän lisää joka vuosi, tasaisesti, oli kurssit sitten ylhäällä tai alhaalla. Eläkepäivien lähestyessä voi olla sellainen salkku, että vuoden osingoilla on jo ihan oikeasti merkitystä.

        Verovähennykset ei ole mikään syy valita sijoitusmuotoa. Siinä on kuitenkin kovin suuri riski, että systeemi muuttuu monta kertaa. Ikärajat, verokannat jne. Eikös PS-tilienkin ehtoja rukattu juuri äskettäin.


    • heikki vähän pettyny

      sijoitin selektaan 10.vuotta sitten 11 tuhattaeuroa ,hajauttaen seitsemään sijoituskohteeseen.lopetin sijoittamisen vaihdettu pankkia,sijoitukset olivat tuonaaikana 3,5 tuhatta tappiolla .kävin tekemässä jäljellejäänneille varoille 3,5prosentin sopimuksen .aijon vuosittain sijoittaa rahaa taloudellisuusvarojen mukaan aina vuoden lopulla ,saanrahoilleni paremman tuoton kuin säästötilillä .

    • oppittua tuli

      Juu mä lopetin säästämisen. Ei kukaan voi pakottaa sua säästämään eli se on ihan vapaaetoista. Eli lopettamisesta ei tule sanktiota eli et vain enää laita rahaa tilille. Mikään laki ei estä vakuutuksen purkua mutta pankki ei sitä halua koska haluaa rahasi itselleen. Muutenhan jos pankki häviäisi niin ehdoittelisi varmasti säästön lopettamista. Itse lopetin ja pienen keskustelun jälkeen sain osan rahoistani takasin mutta en läheskään sitä mitä olin säästänyt. parempi sekin kuin lopulta ei mitään. Kysy yksinkertainen kysymys pankissa että paljoko on rahaa säästössä? Ja kun et laita yhtään rahaa säästötilille niin paljonko on rahaa säästössä kun tulee se eläkeikä.? kuinka paljon hoitokulut syö säästöjäsi ?
      Mä ilmoitin kylmästi että haen sen avioeron jotta saan rahani ja kyseisillä rahoilla pidän sitte uudet häät ja vaihdan toisen pankin asiakkaaksi.
      Laki ei kiellä sopimuksen purkua ja purkaminen on pankista kiinni.

      • Vakuutussopimuslaki

        En minäkään pidä pankeista, mutta ei kaikkea niiden syyksi voi laittaa:

        13 a § (21.1.2005/30)
        Vakuutuksenottajan oikeus peruuttaa eläkevakuutus tai säästöhenkivakuutus

        Vakuutuksenottajalla on oikeus peruuttaa eläkevakuutus tai säästöhenkivakuutus ilmoittamalla siitä vakuutuksenantajalle kirjallisesti 30 päivän kuluessa siitä päivästä, jona vakuutuksenottaja on saanut tiedon vakuutushakemuksen tai tarjouksen hyväksymisestä.

        Kysyjän kannattaa lukea oma sopimuksensa. Siinä kerrotaan mitä sanktioita
        seuraa, jos lopettaa maksut. Yleensä (ehkei kuitenkaan aina?) sanktioita
        tulee. Maksamisen voi toki lopettaa, jos hyväksyy nuo sanktiot. Pahimillaan voi
        menettää ilmeisesti ainostaan säästetyt varat (tai vakuutuksen nykyarvon, jos
        se on suurempi), ei enempää.


      • Eläkkeelle 58 v.
        Vakuutussopimuslaki kirjoitti:

        En minäkään pidä pankeista, mutta ei kaikkea niiden syyksi voi laittaa:

        13 a § (21.1.2005/30)
        Vakuutuksenottajan oikeus peruuttaa eläkevakuutus tai säästöhenkivakuutus

        Vakuutuksenottajalla on oikeus peruuttaa eläkevakuutus tai säästöhenkivakuutus ilmoittamalla siitä vakuutuksenantajalle kirjallisesti 30 päivän kuluessa siitä päivästä, jona vakuutuksenottaja on saanut tiedon vakuutushakemuksen tai tarjouksen hyväksymisestä.

        Kysyjän kannattaa lukea oma sopimuksensa. Siinä kerrotaan mitä sanktioita
        seuraa, jos lopettaa maksut. Yleensä (ehkei kuitenkaan aina?) sanktioita
        tulee. Maksamisen voi toki lopettaa, jos hyväksyy nuo sanktiot. Pahimillaan voi
        menettää ilmeisesti ainostaan säästetyt varat (tai vakuutuksen nykyarvon, jos
        se on suurempi), ei enempää.

        Itse olen jo vuosia Selektaan säästänyt - nyt jo muutama tonni plussaa tullut, eli pelkää positiivista palautetta täältä.


    • Ei ikinä

      2 henkeä x 12 vuotta, kulut yhteensä 4000 euroa, Tuotto -29 prosenttia ja kuukausittainen tuotto -1,99%
      Pankki eli Mandatum Life nykäisee jokaisesta maksusta päältä 6-7%, niin siitä voitte laskea paljonko pitäisi olla tuotto, jotta kulut peittyisivät.
      Taidan jättää holdiin, kun sielä vielä on noin 15 tonnia per nuppi isolla vaivalla vähistä rahoista säästettyä rahaa, jotka saa ulos vasta 2024 tai kun kuolema korjaa ja silloinkin niistä hyötyvät vain sukulaiset. Noh, saavatpahan tappelemisen aihetta. :)

      Älkää helkutissa ottako noita eläkevakuutuksia. Rahan saa paremmin tuottamaan sijoittamalla sen kiinteään omaisuuteen.

    • Rabbe78
    • tuluskukkaro.

      kaikki piensioittajille myydyt osakerahastot on tuottamattomia.
      vailla 13v säästät sioitus voimassa.
      niin ei kyllä kannata kertyneitä kappaleita on numeroina pitkäluku.
      silti ei MITÄÄN!

    • Yh-mamma

      Irtisanomisperusteeksi ei sitten riitä avoero ja yksinhuoltajuus...Vaikka tuo avoliitto on verrattavissa avioliittoon niin ei näköjään tuossa tilanteessa kun erotaan eikä Nordean säännöillä... Kyllä ottaa pattiin, kun tuon säästössä olevan summan voisi sijoittaa asuntolainan maksuun...

      • Fyrkman

        Voisikohan selektan irtisanoa nyt kun Nordeasta tulee ruotsalainen ja talletussuoja muuttuu Ruotsin lakien mukaiseksi


      • Katja-Annika

        Samaa kyselen itsekin! Nyt tuli pankilta asiasta virallinen kirje. Tietääkö kukaan asiasta?


      • lhku
        Katja-Annika kirjoitti:

        Samaa kyselen itsekin! Nyt tuli pankilta asiasta virallinen kirje. Tietääkö kukaan asiasta?

        Talletussuoja ei liity mitenkään Selektaan, joten koittakaa keksiä joku muu irtisanomisperuste.


    • fuck_cancer

      Voiko irtisanoa jos sairastuu syöpää ja tarvii rahat hoitokuluihin ja muuhun.. lisäksi eläkeikä voi jäädä haaveeksi.

    • e.lä.mä

      Ruotsista. Eläkkeen ottaja määrää kuinka paljon maksaa ei mitään maksusopimuksia. Itse myös määrää sijoitukset missä rahastoissa ovat siirrot ilman maksuja, tämä on loppunut yli kaksi vuotta sitten ulos otto oli 11 vuotta 220t euroa.

      On alkanut toinen oli alussa 29tuhatta alkaessa ottaa ulos vuosi sitten lähes 100t euroa aina rahastoissa joissa itse määrään. Nyt on ollut melko suuret laskut 10 euroa on hävinnyt en kuitenkaan vaihda olisi pitänyt tehdä kuukausi sitten, aina ei voi onnistua.

      Tulevaisuudessa on vielä laskua, 3kk päästä tulee nousua mutta tuskin siihen mikä oli huippu.

      • e.lä.mä

        11 vuotta oma osuus 100t vähennys verossa noin 40%. 29t samoin. Lasku 10t euroa pörsseissä maailmalla. Ottaessa ulos vero 30%

        Hyvä sijoitus. Tänäänkin yrittäjille ei muille.


    • Anonyymi

      Ei oo pakko maksaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe