Halvin hautaus

UweFan

Kuinka alas saa hinnat laskettua? ei kai arkku voi maksaa kovinkaan paljoa. Vai ovatko hautaustoimistot saaneet ajettua läpi säännöksiä että arkun on oltava mahdollisimman kalliista materiaalista tehtyä?

Leipäkakkuja enkä semmoisia kyllä aio ostaa.


Pääseekö alle 500€ hautajaisista? poltohautaus nimittäin kyseessä.

76

18853

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 500 euroa

      ei valitettavasti riitä edes arkkuun. Halvin arkku maksaa muistaakseni n. 800 euroa, siihen päälle uurna (ehkä sellaiset 80 euroa), hautapaikka (joitakin kymppejä, korkeintaan varmaan 100 euroa), plus tuhkaus (en muista hintaa). Sitten päälle muistotilaisuuden ruokailu/kahvit, sekä hautakivi (jos sellaisen ostat), joka kai halvimmillaankin reilun tuhat euroa ja kuolinilmoitus lehteen (satasia). Halvin tapa lienee tämä: halvin arkku, halvin uurna, lehtohautaus tai uurnaholvipaikka (ei tarvita hautakiveä kumpaankaan), yksinkertainen kahvitarjoilu ja miettii, onko kuolinilmoituksesta maksaminen järkevää, se kun ei ole pakollinen juttu. Sitten tietenkin kukat ja sellaiset päälle.

      On valitettavaa, ettei Suomessa kannata edes unelmoida järjestävänsä edes vähänkään "normaalin" oloisia hautajaisia alle parin tuhannen euron :(

      • Nimetön

        arkku maksaa 600 ylös mutta jos ei ole rahaa ni voi saada kunalta rahaa- kunta arkku n. 200 . Urnan voi itse valmistaa puusta. tai sitä on myös saatavana pahvista. Muuten ne maksaa noin 60 euro halvin.


      • tunnut

        olevan hinnoista!
        Arkut alk. n.250€, uurnat alk. 60€,kivi 1hlö:lle alk.400€.jne..


      • njhuiggf

        vaikka tämä onkin ikivanha juttu niin pakko nyt tarttua tuohon...hautapaikka joitakin kymppejä??? Meillä maksoi hautapaikka yli 800€, koska siihen joutuu maksamaan haudan avaamisen sekä haudan kunnostuksen hautauksen jälkeen.


      • näin meillä
        tunnut kirjoitti:

        olevan hinnoista!
        Arkut alk. n.250€, uurnat alk. 60€,kivi 1hlö:lle alk.400€.jne..

        Toukokuussa 2014 halvimman arkun hinta oli 415€, kuljetus tuhkaukseen 143€ , pahviuurna 5€ , tuhkaus 300€ (kirkkoon kuuluvalta) yhteensä 863€ josta alv:n osuus 81,21€ , Tuhkat mereen. Perunkirjoitus 550€.


    • omainen

      Esimerkki kaapu 20e arkku oli 150e polltomaksu 120e(ateistin hinta) uurna 80e muut hautatoimiston kulut 100e eikä muistotilaisuus oli ilmainen tarjoilu vain kahvia ja pullaa

      Hautapaikka ei maksanu mitään koska tuhka siroteltiin mereen (helsinki harmaja)siellä homman saa tehdä ilman erityislupia uurna myös upotettiin sinne mitään muistomerrkkejä laattoja ei ole pakko hommata.

      • ainakin

        uurnan sai lainaksi ja pidin isäni tuhkaa monta kuukautta olohuoneen pöydällä, kunnes hautsin tuhkan puutarhaan ja vein uurnan takaisn krematorioon, eivätkä olleet sitä kaivanneet.
        Arkku halvin, en muitsa varmaan, mutta noin 200 E ja oli kaunis, valkoinen pellavapäällysteinen tai näytti pellavalta. Ja sairaalan kappelissa pidin 12 ihmiselle oman muistotilaisuuden, ei ollut pappia. Eikä se sairaalan kappeli maksanut mitään. Rakastin isääni ja hän minua, ainoaa tytärtään. Hän oli kuollessaan 97 v. Ja kotona syötiin ja serkkui auttoi tarjoilussa. Enkä pannut ilmoitusta lehteen, kun isä oli asunut Ruotsissa 36 vuotta. Mitä en älynnyt, hän olisi sotaveteraanina saanut ilmaisen hautapaikan.


      • YYA62

        Kaunista!!!


    • Potkulauta

      Arkun voi tehdä itse palavasta materiaalista. Mitään muistotilaisuuksien vuokria ei makseta. Kahvit voi juoda lähimmäisen luona vaikkapa termoskannusta. Maksavia pappeja tms ei tilata jne.

      • UweFan

        Tämmöistä olenkin ajatellut. Sillä en halua tuhlata rahojani mihinkään 2000€ "ikuinen rakkaus" arkkuihin. Hautaustoisotjrn mafialle haluan maksaa niin vähän kuin mahdollista.


      • HÖH HÖH HÖÖ

        JAA-A vai vielä arkkuja tekemään itse.. mistä saat ilmaiset tarpeet??- JOS itsellesi testamenttaat tollaset hautajaiset ( mitäpä mokomilla termari kahveilla edes..) OON vissiin aikaisemminkin lukenu mieli piteitäsi hautajaisista?? MUTTA taidatkin olla OMITUINEN HÖPÖTTÄJÄ..( kaitpa jokainen ihminen on jonkinlaiset hautajaiset ansainnu.. EI KAIT SE AINA rahasta voi olla kiinni.. antaahan sossukin jonkinlaisen avustuksen, että maahan saadaan.. ja se ei kait oo kenenkään pussista sillon kiinni.


      • Übercool
        UweFan kirjoitti:

        Tämmöistä olenkin ajatellut. Sillä en halua tuhlata rahojani mihinkään 2000€ "ikuinen rakkaus" arkkuihin. Hautaustoisotjrn mafialle haluan maksaa niin vähän kuin mahdollista.

        Mistä meinasit tehdä arkun ilmaseksi, on lainsäädäntöjä millainen arkku tulee olla (ota huomioon jo ympäristötekijät) se telkkarin pakkauspahvilaatikko kun ei ole sallittu. Hesari joskus laski paljonko tulee hintaa jos itse ostaa materiaalin ja tekee, hintaan ei laskettu tyynyä, patjaa ja peittoa, mitkä on hautaustoimistojen arkuissa. Silloin meni hinnat tasan hautaustoimiston halvimman ja itse laudoista kootun kanssa (se oli kylläkin hupi mielessä festareille tarkoitettu).

        Sulla taisi tohon arkun hintaan vaan lipsahtaa yksi nolla liikaa...käypä siellä toimistossa katsomassa...


      • UweFan
        HÖH HÖH HÖÖ kirjoitti:

        JAA-A vai vielä arkkuja tekemään itse.. mistä saat ilmaiset tarpeet??- JOS itsellesi testamenttaat tollaset hautajaiset ( mitäpä mokomilla termari kahveilla edes..) OON vissiin aikaisemminkin lukenu mieli piteitäsi hautajaisista?? MUTTA taidatkin olla OMITUINEN HÖPÖTTÄJÄ..( kaitpa jokainen ihminen on jonkinlaiset hautajaiset ansainnu.. EI KAIT SE AINA rahasta voi olla kiinni.. antaahan sossukin jonkinlaisen avustuksen, että maahan saadaan.. ja se ei kait oo kenenkään pussista sillon kiinni.

        En kuule ole täällä aikaisemmin kirjoittanut. Taidat olla hautajaistoimistossa töissä kun rahojani noin hamuat.....jos satun kuolemaan niin sitä saatanan korppikotka olet heti rahojani nyhtämässä....EI ONNNISTU! minun rahojani et saa.

        "MUTTA taidatkin olla OMITUINEN HÖPÖTTÄJÄ.."

        Sinä olet ainut höpöttäjä täällä. Korppikotkat eivät saa minun rahojani.


      • tietämätön ja aloittelija
        HÖH HÖH HÖÖ kirjoitti:

        JAA-A vai vielä arkkuja tekemään itse.. mistä saat ilmaiset tarpeet??- JOS itsellesi testamenttaat tollaset hautajaiset ( mitäpä mokomilla termari kahveilla edes..) OON vissiin aikaisemminkin lukenu mieli piteitäsi hautajaisista?? MUTTA taidatkin olla OMITUINEN HÖPÖTTÄJÄ..( kaitpa jokainen ihminen on jonkinlaiset hautajaiset ansainnu.. EI KAIT SE AINA rahasta voi olla kiinni.. antaahan sossukin jonkinlaisen avustuksen, että maahan saadaan.. ja se ei kait oo kenenkään pussista sillon kiinni.

        Ei siinä mitään taitoa edes tarvitse kun hakkaa nauloja lautoihin. joka paikasta löytyy puu "jätettä" josta pysty rakentamaan itselleen ruumissäilön, jonka sukulaiset sitten voivat heittää mihin haluavat.

        Mä itse ainakin tyytyisin tuohon ratkaisuun. Koska se ei todellakaan voi aina olla rahasta kiinni. Ajattle nyt HÖH HÖH HÖÖ vähä myös vaikka lestadiolaisia tai minun vanhempia, joilla oli 12 lasta. Ja mieti Höh -tyyppi paljonko saadaan menemään tommosten kuoppaamiseen jos oikein innostutaan.


        Kumma juttu, ettei selvä järki voi voittaa, ei sitten millään.

        Mä en välitä juhlista ja vielä vähemmän hautajaisista, kun niissä ollaan kauan aikaa ja ollaan ja ollaan ja sitten syödään. Mä teen kohta syöjille ruokaa vainajasta.


      • se sama höpöttäjä
        UweFan kirjoitti:

        En kuule ole täällä aikaisemmin kirjoittanut. Taidat olla hautajaistoimistossa töissä kun rahojani noin hamuat.....jos satun kuolemaan niin sitä saatanan korppikotka olet heti rahojani nyhtämässä....EI ONNNISTU! minun rahojani et saa.

        "MUTTA taidatkin olla OMITUINEN HÖPÖTTÄJÄ.."

        Sinä olet ainut höpöttäjä täällä. Korppikotkat eivät saa minun rahojani.

        No en TAKUULLA ole, sillä alalla MUTTA olen joutunut HAUTAJAISIA omasta pussistani maksamaan .. on kait siinä pikkasen eroa..MULLA on kyllä ihan omat tulot että se siitä
        - ihan takuulla et pysty KIRPPIS hintoihin hautajaisissa.. mutta tottakai voi kaiken ylimääräisen jättää poiskin ja ITSELLEHHÄN voi laittaa esim. testamentin mimmoset vaatimattomat haluatkin.. ja voihan olla että onko siellä edes OSANOTTAJIAKAAN ??? mullon periaate ittellä että hautajaiset pitää olla FIKSUT ja ASIALLISET.. kaikki on sen ARVOISTA rahalla ei oo mitään väliä
        ONHAN KYSE AINUTLAATUISESTA. muistamisesta.. IHMISESTÄ..hänen poismenostaan ja tietenkin onhan sillä hintaa.. MUTTA työtänsähän ne tekee ja ammattitaidolla.. että LAADUSTA MÄ MAKSAN JOS MISTÄ ja se siitä..( pst..Mun koiranki hautapaikka maksoi.. aika paljon kun se meni pieneläin hautuu maalle ja mullon sille hieno laatta ja jopa hautakiveä sellanen kolmio kivi..ihka aitoa niiku ihmisilläkin.. ja se oli sen arvoinen se mun koira!!!


      • hih hih hii
        tietämätön ja aloittelija kirjoitti:

        Ei siinä mitään taitoa edes tarvitse kun hakkaa nauloja lautoihin. joka paikasta löytyy puu "jätettä" josta pysty rakentamaan itselleen ruumissäilön, jonka sukulaiset sitten voivat heittää mihin haluavat.

        Mä itse ainakin tyytyisin tuohon ratkaisuun. Koska se ei todellakaan voi aina olla rahasta kiinni. Ajattle nyt HÖH HÖH HÖÖ vähä myös vaikka lestadiolaisia tai minun vanhempia, joilla oli 12 lasta. Ja mieti Höh -tyyppi paljonko saadaan menemään tommosten kuoppaamiseen jos oikein innostutaan.


        Kumma juttu, ettei selvä järki voi voittaa, ei sitten millään.

        Mä en välitä juhlista ja vielä vähemmän hautajaisista, kun niissä ollaan kauan aikaa ja ollaan ja ollaan ja sitten syödään. Mä teen kohta syöjille ruokaa vainajasta.

        EMPÄ OLE IKINÄ VIELÄ NÄHNY ITSE TEKEMIÄ LAUTAHÖKÖTYKSIÄ..no jos noin ajattelet ei sulla vissiin oo sukusi kanssa VÄLIT KUNNOSSA ..onkohan ne edes tulossa hautajaisiisi? kysäseppä
        - ARKUNHAN SAA SOSIAALITOIMEN PUOLESTA..( jos on varaton )
        SELVÄLLÄ järellä mielestäni pitäisi ajatella jo lapsia tehessä onko varaa .. niihin ja HERRAISÄ sentään empä oo kuullu kenenkään nälkään kuolleen hautajaisten takia..( mitähän sullakin päässäs liikkuu)
        ELÄ MENE MIHINKÄÄN JUHLIIN JOS NOIN AHDISTAA.. kuka pakottaa.. ja senku paistat vainajiasi.. tee luista hyvin makoisat liemet ( hauduta pitkään juuresten ja mausteiden kaa..)-meinaatsä ettei teistä joku sitte ikinä kuole? etpä ole tainnu hautajaisii järjestää vielä..tunnut vielä täys pennulta.. menkää mun puolesta vaikka kaatopaikalle mätänemään sama kaitse mulle on ..


      • Arkun kohtalo
        Übercool kirjoitti:

        Mistä meinasit tehdä arkun ilmaseksi, on lainsäädäntöjä millainen arkku tulee olla (ota huomioon jo ympäristötekijät) se telkkarin pakkauspahvilaatikko kun ei ole sallittu. Hesari joskus laski paljonko tulee hintaa jos itse ostaa materiaalin ja tekee, hintaan ei laskettu tyynyä, patjaa ja peittoa, mitkä on hautaustoimistojen arkuissa. Silloin meni hinnat tasan hautaustoimiston halvimman ja itse laudoista kootun kanssa (se oli kylläkin hupi mielessä festareille tarkoitettu).

        Sulla taisi tohon arkun hintaan vaan lipsahtaa yksi nolla liikaa...käypä siellä toimistossa katsomassa...

        Ei ole mitään sen kummempaa säänkötä millainen arkkut tulee olla.
        Ainut, että se pitää olla 75cm leveä, 30-35cm korkea ja 200cm pitkä.
        Näille mitoille arkkuhauta on mitoitettu, jotta vainaja sitten mahtuu arkkuineen maahan kaivettuun kuoppaan hautuumaalla., ettei tarvi lisää kaivaa siinä vaihessa....

        Tuttavani teki itselleen aikanaan arkun (6v sitten) hän tiesi kuolevansa, oli puuseppä. Vanerista ja laudasta alaosa ja kannen teki samoista materiaaleista. Koristeli arkun kauniisti, valoisella silkillä ja muutamalla puisella korsteella.Hyvin kaunis arkku oli. Hän sairasti parantumatonta syöpää, tiesi kuolevansa ja halusi, että saa lähteä itsetehdyssä arkussa.

        Mitään muuta erityistä sääntöä ei ole, paitsi et arkku pitää olla maatuvaa materiaalia ja sellaista, että se saadaan hautaa suljettaessa rikki.
        Arkkuhan liiskattan ilmareikiä täyteen ja painetaan kasaan samalla kun sinne lasketaan vettä, jotta maatuminen nopeutuu.
        Moni on hautuumaalla nähnyt vesiletkun, joka menee hautaan. Tosin yleensä tämä tehdään niin, että hautausmailla on hyvin vähän ihmisiä. Serkkuni oli hautausmaalla töissä ja sanoi, et yleensä arkku liiskataan siksi, että muutenhan hautausmaa olisi kuoppia täynnä kun arkku maatuu ja kansi pettää.... Olen myös nähnyt kuinka piikauskone piikkaa arkkua rikki,, vesiletkusta juoksee vesi ja samalla kaivinkone työntää multaa hautaan. Eli se viimeisestä rauhallisesta leposijasta :( Tosin tästä ei puhuta ja kaikki sen kiistää, mutta itsekkin aikanaan tätä työtä olen tehnyt serkkuni ohella ja kaiken olen myös nähnyt todeksi.

        Mutta...arkun saa tehdä itse, sitä ei kukaan kiellä. Puuta jasellaista maatuvaa materiaalia käyttäen.


      • YYA62
        HÖH HÖH HÖÖ kirjoitti:

        JAA-A vai vielä arkkuja tekemään itse.. mistä saat ilmaiset tarpeet??- JOS itsellesi testamenttaat tollaset hautajaiset ( mitäpä mokomilla termari kahveilla edes..) OON vissiin aikaisemminkin lukenu mieli piteitäsi hautajaisista?? MUTTA taidatkin olla OMITUINEN HÖPÖTTÄJÄ..( kaitpa jokainen ihminen on jonkinlaiset hautajaiset ansainnu.. EI KAIT SE AINA rahasta voi olla kiinni.. antaahan sossukin jonkinlaisen avustuksen, että maahan saadaan.. ja se ei kait oo kenenkään pussista sillon kiinni.

        JAA-A, mä oon jo tehnyt sen arkun ja uurnan, sä taidat olla sitä "hautausfirma-mafiaa"?


      • kalmoni_mun
        HÖH HÖH HÖÖ kirjoitti:

        JAA-A vai vielä arkkuja tekemään itse.. mistä saat ilmaiset tarpeet??- JOS itsellesi testamenttaat tollaset hautajaiset ( mitäpä mokomilla termari kahveilla edes..) OON vissiin aikaisemminkin lukenu mieli piteitäsi hautajaisista?? MUTTA taidatkin olla OMITUINEN HÖPÖTTÄJÄ..( kaitpa jokainen ihminen on jonkinlaiset hautajaiset ansainnu.. EI KAIT SE AINA rahasta voi olla kiinni.. antaahan sossukin jonkinlaisen avustuksen, että maahan saadaan.. ja se ei kait oo kenenkään pussista sillon kiinni.

        kartonki-arkku
        http://www.ekoarkku.fi/yleistietoa.php
        pahviaskin päälle nk arkkuliina, jos hautajaiset
        http://www.hollolanseurakunta.fi/yleistietoa_ja_lomakkeet/uutiset/arkkuliina_kayttoon_sovituksenkirkossa.757.news
        Hoitotahto testamentti ja siihen nuo liitteet
        https://www.thl.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/lomakkeet/hoitotahto


      • eko-arkku_arkku_alba
        Übercool kirjoitti:

        Mistä meinasit tehdä arkun ilmaseksi, on lainsäädäntöjä millainen arkku tulee olla (ota huomioon jo ympäristötekijät) se telkkarin pakkauspahvilaatikko kun ei ole sallittu. Hesari joskus laski paljonko tulee hintaa jos itse ostaa materiaalin ja tekee, hintaan ei laskettu tyynyä, patjaa ja peittoa, mitkä on hautaustoimistojen arkuissa. Silloin meni hinnat tasan hautaustoimiston halvimman ja itse laudoista kootun kanssa (se oli kylläkin hupi mielessä festareille tarkoitettu).

        Sulla taisi tohon arkun hintaan vaan lipsahtaa yksi nolla liikaa...käypä siellä toimistossa katsomassa...

        hakee, hakee, vaan ei soisi löytävänsä
        http://www.hs.fi/kotimaa/a1305608844163
        http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=137de2c9-b287-4c78-823e-e5722a3d2a72
        ruumishuoneelta suoraan tuhkaukseen , jos tahtoo peitteeksi arkkuliina
        http://www.theseus.fi/xmlui/bitstream/handle/10024/40312/maria_nurminen_arkkuvaatteesta_muistoliinaksi.pdf?sequence=3
        https://www.tuusulanseurakunta.fi/146-arkkualbat
        http://www.valomerkki.fi/vantaan-lauri/vantaan-lauri-arkisto/kaunis_viimeinen_vaate


      • arkun_tekijä
        hih hih hii kirjoitti:

        EMPÄ OLE IKINÄ VIELÄ NÄHNY ITSE TEKEMIÄ LAUTAHÖKÖTYKSIÄ..no jos noin ajattelet ei sulla vissiin oo sukusi kanssa VÄLIT KUNNOSSA ..onkohan ne edes tulossa hautajaisiisi? kysäseppä
        - ARKUNHAN SAA SOSIAALITOIMEN PUOLESTA..( jos on varaton )
        SELVÄLLÄ järellä mielestäni pitäisi ajatella jo lapsia tehessä onko varaa .. niihin ja HERRAISÄ sentään empä oo kuullu kenenkään nälkään kuolleen hautajaisten takia..( mitähän sullakin päässäs liikkuu)
        ELÄ MENE MIHINKÄÄN JUHLIIN JOS NOIN AHDISTAA.. kuka pakottaa.. ja senku paistat vainajiasi.. tee luista hyvin makoisat liemet ( hauduta pitkään juuresten ja mausteiden kaa..)-meinaatsä ettei teistä joku sitte ikinä kuole? etpä ole tainnu hautajaisii järjestää vielä..tunnut vielä täys pennulta.. menkää mun puolesta vaikka kaatopaikalle mätänemään sama kaitse mulle on ..

        kirjasto tietää
        http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=137de2c9-b287-4c78-823e-e5722a3d2a72
        http://yle.fi/uutiset/tee_oma_ruumisarkku_kansalaisopistossa/5412361
        http://www.kiuruvesilehti.fi/uutiset/412/
        http://www.studio55.fi/matkailu/article/anneli-67-rakensi-oman-ruumisarkkunsa/129826
        https://www.youtube.com/watch?v=WyuyqQe3Jmg


      • eko_arkku
        Arkun kohtalo kirjoitti:

        Ei ole mitään sen kummempaa säänkötä millainen arkkut tulee olla.
        Ainut, että se pitää olla 75cm leveä, 30-35cm korkea ja 200cm pitkä.
        Näille mitoille arkkuhauta on mitoitettu, jotta vainaja sitten mahtuu arkkuineen maahan kaivettuun kuoppaan hautuumaalla., ettei tarvi lisää kaivaa siinä vaihessa....

        Tuttavani teki itselleen aikanaan arkun (6v sitten) hän tiesi kuolevansa, oli puuseppä. Vanerista ja laudasta alaosa ja kannen teki samoista materiaaleista. Koristeli arkun kauniisti, valoisella silkillä ja muutamalla puisella korsteella.Hyvin kaunis arkku oli. Hän sairasti parantumatonta syöpää, tiesi kuolevansa ja halusi, että saa lähteä itsetehdyssä arkussa.

        Mitään muuta erityistä sääntöä ei ole, paitsi et arkku pitää olla maatuvaa materiaalia ja sellaista, että se saadaan hautaa suljettaessa rikki.
        Arkkuhan liiskattan ilmareikiä täyteen ja painetaan kasaan samalla kun sinne lasketaan vettä, jotta maatuminen nopeutuu.
        Moni on hautuumaalla nähnyt vesiletkun, joka menee hautaan. Tosin yleensä tämä tehdään niin, että hautausmailla on hyvin vähän ihmisiä. Serkkuni oli hautausmaalla töissä ja sanoi, et yleensä arkku liiskataan siksi, että muutenhan hautausmaa olisi kuoppia täynnä kun arkku maatuu ja kansi pettää.... Olen myös nähnyt kuinka piikauskone piikkaa arkkua rikki,, vesiletkusta juoksee vesi ja samalla kaivinkone työntää multaa hautaan. Eli se viimeisestä rauhallisesta leposijasta :( Tosin tästä ei puhuta ja kaikki sen kiistää, mutta itsekkin aikanaan tätä työtä olen tehnyt serkkuni ohella ja kaiken olen myös nähnyt todeksi.

        Mutta...arkun saa tehdä itse, sitä ei kukaan kiellä. Puuta jasellaista maatuvaa materiaalia käyttäen.

        arkunteko_ ohjeita
        http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=137de2c9-b287-4c78-823e-e5722a3d2a72
        http://www.hs.fi/kotimaa/a1305608844163


      • Anonyymi

        Papit ei maksa. Ihan ilmaseks siunaavat.


      • Anonyymi
        HÖH HÖH HÖÖ kirjoitti:

        JAA-A vai vielä arkkuja tekemään itse.. mistä saat ilmaiset tarpeet??- JOS itsellesi testamenttaat tollaset hautajaiset ( mitäpä mokomilla termari kahveilla edes..) OON vissiin aikaisemminkin lukenu mieli piteitäsi hautajaisista?? MUTTA taidatkin olla OMITUINEN HÖPÖTTÄJÄ..( kaitpa jokainen ihminen on jonkinlaiset hautajaiset ansainnu.. EI KAIT SE AINA rahasta voi olla kiinni.. antaahan sossukin jonkinlaisen avustuksen, että maahan saadaan.. ja se ei kait oo kenenkään pussista sillon kiinni.

        Olen päättänyt kieltää hautajaisten järjestämisen itselleni - se siitä hautajaisten "ansaitsemisesta".

        Mänty- tai kuusilaudat, joista kasaa tasakantisen pehmustamattoman, siis mahdollisimman ekologisen arkun, eivät paljon maksa.

        Tuhkani sirotellaan luontoon, se maksaa vain lähiomaisen matkan sirottelupaikalle.


    • halvimman mukaan

      eli tuli maksamaan n.1000€ joka sisälsi
      - arkun, arkulle on tosiaan säädös olemassa, vainajan hajuhaittojen/bakteerien takia n.400€
      - vainajan kuljetus krematorioon n.120€
      - uurna n. 90€
      - tuhkaus n.220€
      - kukat n. 30€
      - toimistokulut n. 120€
      - veljeni uurnan hautaaminen sukuhautaan isän ja äidin hautaan 40€

      Eniten harmitti tuo arkun kalleus, koska se tuhkataan vainajan mukana!!! Eihän sillä loppujen lopuksi ole kuin n.20min virkaa siunauksen ajaksi.

      Hautaustoimisto ei nikotellut, kun kerroin haluavani halvimman mukaan tuhkauksen.

      Suomessa myös kuoleminen on kallista!

      • kalleus

        selittyy sillä, että ovat äärimmäisen hitaita ja heidän seuraava nukkumapaikka on ihan lähellä.


        Mä haluan, että mut tarjotaan seuraavana jouluna syötäväksi. Mä haluan antaa kaikkeni!

        Hirveää tuhlausta kun hyvää lihaa haudataan tai poltetaan tuhkaksi.


      • eva.stina
        kalleus kirjoitti:

        selittyy sillä, että ovat äärimmäisen hitaita ja heidän seuraava nukkumapaikka on ihan lähellä.


        Mä haluan, että mut tarjotaan seuraavana jouluna syötäväksi. Mä haluan antaa kaikkeni!

        Hirveää tuhlausta kun hyvää lihaa haudataan tai poltetaan tuhkaksi.

        puheenaiheet Kyllä tietysti raha on tärkeää maailmassa mutta jokainen ihminen kuitenkin ansaitsee kunniakkaat hautausjärjestelyt Ei ne tarvitse äärimmäisen kalliit olla Minusta on hirveää puhua rahasta tämmöisessä asiassa
        Ei ketään läheistä kai kukaan halua ihan oikeasti pahvilaatikkoon ja kaatopaikalle niinkuin joku ehdotti Pientä kunnioitusta kiitos kuitenkin
        Mielestäni en tarvinnut uhrata niin paljon rahaa poikani hautajaisjärjestelyihin enkä koe että hautaustoimisto olisi nyhtänyt turhasta rahaa Kaikki oli hyvin kaunista ja hienotunteista
        Saimme toteuttaa kaiken omalla tavallamme hautajaisissa ja niiden järjestämisessä eikä mieleeni tullut ensimmäisenä raha Anteeksi jos tämä loukkaa jotakuta mutta poikani oli niin arvokas minulle että minuakin loukkaa rahasta puhuminen näissä yhteyksissä


      • joku
        eva.stina kirjoitti:

        puheenaiheet Kyllä tietysti raha on tärkeää maailmassa mutta jokainen ihminen kuitenkin ansaitsee kunniakkaat hautausjärjestelyt Ei ne tarvitse äärimmäisen kalliit olla Minusta on hirveää puhua rahasta tämmöisessä asiassa
        Ei ketään läheistä kai kukaan halua ihan oikeasti pahvilaatikkoon ja kaatopaikalle niinkuin joku ehdotti Pientä kunnioitusta kiitos kuitenkin
        Mielestäni en tarvinnut uhrata niin paljon rahaa poikani hautajaisjärjestelyihin enkä koe että hautaustoimisto olisi nyhtänyt turhasta rahaa Kaikki oli hyvin kaunista ja hienotunteista
        Saimme toteuttaa kaiken omalla tavallamme hautajaisissa ja niiden järjestämisessä eikä mieleeni tullut ensimmäisenä raha Anteeksi jos tämä loukkaa jotakuta mutta poikani oli niin arvokas minulle että minuakin loukkaa rahasta puhuminen näissä yhteyksissä

        Minun läheiseni toive oli tulla mahdollisimman edullisesti haudatuksi. Hän oli itse pihi ja halusimme antaa hänelle oman näköiset hautajaiset. Kalliit hautajaiset olisivat olleet tässä meidän tapauksessa pilkkaa vainajaa kohtaan.


      • ASIA ON KUNNOSSA
        joku kirjoitti:

        Minun läheiseni toive oli tulla mahdollisimman edullisesti haudatuksi. Hän oli itse pihi ja halusimme antaa hänelle oman näköiset hautajaiset. Kalliit hautajaiset olisivat olleet tässä meidän tapauksessa pilkkaa vainajaa kohtaan.

        No kyllä se pitääkin vainajan toiveita ottaa huomioon.. ja kutakuinkin ei aina oo pakko pröystäillä rahalla vähemmälläkin saa ihan laatua..


      • kuolinrauhaa toivova
        eva.stina kirjoitti:

        puheenaiheet Kyllä tietysti raha on tärkeää maailmassa mutta jokainen ihminen kuitenkin ansaitsee kunniakkaat hautausjärjestelyt Ei ne tarvitse äärimmäisen kalliit olla Minusta on hirveää puhua rahasta tämmöisessä asiassa
        Ei ketään läheistä kai kukaan halua ihan oikeasti pahvilaatikkoon ja kaatopaikalle niinkuin joku ehdotti Pientä kunnioitusta kiitos kuitenkin
        Mielestäni en tarvinnut uhrata niin paljon rahaa poikani hautajaisjärjestelyihin enkä koe että hautaustoimisto olisi nyhtänyt turhasta rahaa Kaikki oli hyvin kaunista ja hienotunteista
        Saimme toteuttaa kaiken omalla tavallamme hautajaisissa ja niiden järjestämisessä eikä mieleeni tullut ensimmäisenä raha Anteeksi jos tämä loukkaa jotakuta mutta poikani oli niin arvokas minulle että minuakin loukkaa rahasta puhuminen näissä yhteyksissä

        -lehti-ilmoitusta
        -siunaustilaisuutta
        -kukkia

        jos haluat yksinkertaisen lauta-arkun , siihen omat lakanat ja tyynyn, sammalella täytetyt.
        Kaikki puuvilaa ja luonnonaineita, jotta monet sukupolvet matoja bakteereja yms hyötyisivät

        -hautaanlaskun siskonviereen, hautapaikka on jo ostettu
        -kuljetus pakettina

        niin mitä kuluja vielä on huomioitava?
        Kerään omaa hautaustiliäni, joten olis hyvä tietää kokonaiskulut


      • pitäisi olla kaikki
        kuolinrauhaa toivova kirjoitti:

        -lehti-ilmoitusta
        -siunaustilaisuutta
        -kukkia

        jos haluat yksinkertaisen lauta-arkun , siihen omat lakanat ja tyynyn, sammalella täytetyt.
        Kaikki puuvilaa ja luonnonaineita, jotta monet sukupolvet matoja bakteereja yms hyötyisivät

        -hautaanlaskun siskonviereen, hautapaikka on jo ostettu
        -kuljetus pakettina

        niin mitä kuluja vielä on huomioitava?
        Kerään omaa hautaustiliäni, joten olis hyvä tietää kokonaiskulut

        Kuljetus ei onnistu pakettina, posti/kuljetusfirmat/taksit ei ota kyytiin. Laissa on määritys että vainajaa on kuljetettava ihmisarvon mukaisesti, tai jotenki sinnepäin. Seurakunta veloittaa sinua (tai siis kuolinpesää) hautausmaksulla ja haudanhoidolla myöskin (tää oli tosi kallista), vaikka hautapaikka oli meilläkin ollut vuosia. Sitten on perunkirjotus kulut, pesän omaisuuden mukaan, alk. n.300€ (tämän voi tehdä itsekin, jos osaa, katsoin itse parhaimmaksi teettää tämän asiaan "vihkiytyneellä") Niin ja kenen luulisit sinut laittavan arkkuun?


      • m-aa-ria
        kuolinrauhaa toivova kirjoitti:

        -lehti-ilmoitusta
        -siunaustilaisuutta
        -kukkia

        jos haluat yksinkertaisen lauta-arkun , siihen omat lakanat ja tyynyn, sammalella täytetyt.
        Kaikki puuvilaa ja luonnonaineita, jotta monet sukupolvet matoja bakteereja yms hyötyisivät

        -hautaanlaskun siskonviereen, hautapaikka on jo ostettu
        -kuljetus pakettina

        niin mitä kuluja vielä on huomioitava?
        Kerään omaa hautaustiliäni, joten olis hyvä tietää kokonaiskulut

        No ei lehti-ilmoitus oo pakollinen eikä siunaustilaisuuskaan.. oon muuten ollu parissakin sellasessa hautajaisessa et suoraan kylmiöstä vietiin vainaja hautaan ILMAN mitään lörinöitä.. no kukat kai kaa ei oo pakollisia??.. me haudattiin sisareni päälle.. oli jo aikaa yli 20- vuotta.. niin tuhkaus onnistu siihen ja ei maksanut mitään se paikka ja meidän on mukavampi käydä yhdellä ja samalla haudalla kun ei tartte kierrellä koko tienoota.. kuljetus oli aika kallis ja ruumishuoneestakin meni vuorokausi maksu.. MUTTA vielä jonkinlainen kivi ehkä laatta sellainen ei oo kallis ja menee ensi kesään.. mutta kaikkihan täällä jonkin verran aina maksaa..
        luulempa että aina on vainaja hautaan saatu ja ei ne heti ne laskut ole maksussa.. mutta ei kai nuoren?? tartte hautatiliä valmistella..


      • Maalainen järki

        "Eniten harmitti tuo arkun kalleus, koska se tuhkataan vainajan mukana!!! Eihän sillä loppujen lopuksi ole kuin n.20min virkaa siunauksen ajaksi. "

        Siis SINÄ näit arkkua 20 min, mutta sitä on käsitelty, kuljeteltu, siirrelty monta kertaa(ja monet ihmiset?).
        Arkun tulee kestää käsittelyä. Kapeakatseista on ajatella, että se arkku on tuotu "vain" seisomaan 20minuutiksi!!
        Arkulla on nimenomaan virkaa hyvin, hyvin paljon. Ainakin lain mukaan.
        Peace.


      • nhjgygoi
        eva.stina kirjoitti:

        puheenaiheet Kyllä tietysti raha on tärkeää maailmassa mutta jokainen ihminen kuitenkin ansaitsee kunniakkaat hautausjärjestelyt Ei ne tarvitse äärimmäisen kalliit olla Minusta on hirveää puhua rahasta tämmöisessä asiassa
        Ei ketään läheistä kai kukaan halua ihan oikeasti pahvilaatikkoon ja kaatopaikalle niinkuin joku ehdotti Pientä kunnioitusta kiitos kuitenkin
        Mielestäni en tarvinnut uhrata niin paljon rahaa poikani hautajaisjärjestelyihin enkä koe että hautaustoimisto olisi nyhtänyt turhasta rahaa Kaikki oli hyvin kaunista ja hienotunteista
        Saimme toteuttaa kaiken omalla tavallamme hautajaisissa ja niiden järjestämisessä eikä mieleeni tullut ensimmäisenä raha Anteeksi jos tämä loukkaa jotakuta mutta poikani oli niin arvokas minulle että minuakin loukkaa rahasta puhuminen näissä yhteyksissä

        Minun poikani hautajaiset makso n.2500€, Tialasimme yhdeltä hautaustoimistolta kaiken. Arkku tuli sieltä ja arkunpäälle kukkaset ja kuljetukset sekä pitopalvelu joka sisälsi kahvit ja ruoat´n. 150 henkilölle. Mieheni hautajaiset maksoi 4500 samasta paikasta, mutta arkku oli tammiarkku (pojalla oli valkoinen normiarkku minkä minä halusin pojalleni koska se oli niin puhdas ja kaunis. Miheni arkun päätti hänen sisarensa ja hän halusi tammiarkun) ja mieheni hautajaisiset oli n.200 hengelle, siksi hintaa oli melkein puolet enemmän. Mutta, ei kaduta yhtään. Kyllä mä rakkaitani halusin kunnioittaa heidän kuolessaankin, olivathan ne mulle niin äärettömän rakkaita, ja on edelleenkin.


      • Arkuista

        Itseasiassa tuon arkun virka on pääasiassa muu kuin mainitsemasi "n. 20min siunauksen ajan" - arkussa vainajaa kuljetetaan esim. sairaalasta kappelille ja sieltä mahdollisesti krematorioon joka usein sijaitsee eri paikassa kuin missä siunaus suoritetaan. Lisäksi vainajaa "säilytetään" arkussa siunausta / ja / tai tuhkausta odottamassa usein n. 2 viikkoa.

        Paitsi, että arkun tulee palvella näissä tarkoituksissa ja kestää kosteissa (kylmäsäilytystiloissa) tuo n. 2 viikkoa, on sillä polttohautauksissa vielä erillinen tehtävä:

        krematorion uuni lämmitetään (yleensä) öljyllä n. 700 - 800C asteen lämpötilaan, kun vainajia arkkuineen aletaan tässä lämpötilassa tuhkata, tuottaa arkku palaessaan lisää lämpöenergiaa ylläpitäen / nostaen krematorion uunin lämpötilaa. Jos arkku on tehty esim. pahvista, tämä ei onnnistu materiaalin heikon lämmöntuoton takia ja öljyä käytetään päivän mittaa lämpötilan ylläpitämiseksi.


      • apuva3
        eva.stina kirjoitti:

        puheenaiheet Kyllä tietysti raha on tärkeää maailmassa mutta jokainen ihminen kuitenkin ansaitsee kunniakkaat hautausjärjestelyt Ei ne tarvitse äärimmäisen kalliit olla Minusta on hirveää puhua rahasta tämmöisessä asiassa
        Ei ketään läheistä kai kukaan halua ihan oikeasti pahvilaatikkoon ja kaatopaikalle niinkuin joku ehdotti Pientä kunnioitusta kiitos kuitenkin
        Mielestäni en tarvinnut uhrata niin paljon rahaa poikani hautajaisjärjestelyihin enkä koe että hautaustoimisto olisi nyhtänyt turhasta rahaa Kaikki oli hyvin kaunista ja hienotunteista
        Saimme toteuttaa kaiken omalla tavallamme hautajaisissa ja niiden järjestämisessä eikä mieleeni tullut ensimmäisenä raha Anteeksi jos tämä loukkaa jotakuta mutta poikani oli niin arvokas minulle että minuakin loukkaa rahasta puhuminen näissä yhteyksissä

        eva.stina Rahasta puhuminen on ihan oikein Esim meidän äidillä ei ole rahaa omiin hautajaisiinsa ,Itse olen pienellä eläkkeellä maksan kuitenkin asuntolainaa mitä on jäljellä Velaksiko pitäisi hautajaiset järjestää???Että saa arvoisensa
        Olemme köyhiä muttei niin köyhiä että saisimme tukia edes kuoltuamme


      • varattoman hautajais
        apuva3 kirjoitti:

        eva.stina Rahasta puhuminen on ihan oikein Esim meidän äidillä ei ole rahaa omiin hautajaisiinsa ,Itse olen pienellä eläkkeellä maksan kuitenkin asuntolainaa mitä on jäljellä Velaksiko pitäisi hautajaiset järjestää???Että saa arvoisensa
        Olemme köyhiä muttei niin köyhiä että saisimme tukia edes kuoltuamme

        Jos vainaja on varaton kunta maksaa perushautajaiset. Niistä on moni kertonut näillä palstoilla. Ei vähävaraisten omaisten tarvitse maksaa. Ja jos oli hoidettavana jossain hoitolaitoksessa ei viimeistä laskua näköjään tarvitse maksaa vaan sekin jää kunnan maksettavaksi.


      • kaunishetki

        vankeintyö tehnytnmyös arkuja , lähetin kirrjaamoon kyselyn; [email protected]
        http://www.hilavitkutin.com/2011/11/22/tee-se-itse-hauta-arkku-nikkarointikurssi/
        https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106860/Peltonen_Eemu.pdf?sequence=2
        http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/01/15/Uurnan ja arkun saa valmistaa itse/2017221779793/4
        Ompelin itse tuhkapussin , sisään 5 lt teesi sukeutuva pakastmpussi, siitä oli helppo sirottaa tuhka veteen. Uppos kuin sementti. Kukkien kukinnot paperikassista perään.


      • viimeinen_tahto
        kaunishetki kirjoitti:

        vankeintyö tehnytnmyös arkuja , lähetin kirrjaamoon kyselyn; [email protected]
        http://www.hilavitkutin.com/2011/11/22/tee-se-itse-hauta-arkku-nikkarointikurssi/
        https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106860/Peltonen_Eemu.pdf?sequence=2
        http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/01/15/Uurnan ja arkun saa valmistaa itse/2017221779793/4
        Ompelin itse tuhkapussin , sisään 5 lt teesi sukeutuva pakastmpussi, siitä oli helppo sirottaa tuhka veteen. Uppos kuin sementti. Kukkien kukinnot paperikassista perään.

        ARKKUMALLIA
        http://www.ekoarkku.fi/honkapuuarkku.php
        ja päällee tuo arkkuliina,arkkuvaate,arkkualba , pellaavaa. tein vielä erikseen kukkalaitteen alle liinan
        Sitten myös peijaiset , lähteneen toiveen mukaan.


    • joku vain
      • eva.stina

        että kallis on samaa kun kunnioittava asenne hutajaisjärjestelyihin Minua vaan jotenkin pisti silmään tuo kaikki kauhea mitä oli edellä kirjoitettu että joku "haluaa ruuaksi jollekin ettei mene lihaa hukkaan jne." Se oli minusta niin halventavalle kuullostavaa vaikka se oli ehkä huumoriksi tarkoitettua Melkoisen huonoa huumoria mielestäni
        Sehän on ihan Ok että edullisesti järjestetään ja vielä kuunnellaan vainajan esittämiä toiveita jotka hän on kertonut eläessään
        Nuoret ihmiset ei kyllä ehdi yleensä toiveita esittää Pidän nyt esim. omaa 20v poikaani joka ajoi kolarin keväällä ja menehtyi
        Minun oli vaan ajateltava hautajaisjärjestelyissä (jos nyt mitään osasin siinä shokissa ajatella)
        mitä hän itse olisi halunnut Tunsin niin hyvin poikani että tuli tietty valittua kukat hänen lempivärejään ym. Lisäksi tehtiin semmoinen kollaasi hänen sisarensa kanssa valokuvista muistotilaisuuteen Hänen elämänsä kuvin tärkeitä tapahtumia jne. Ei maksanut sekään oikeastaan mitään Jos kyyneleiden määrällä mittaa niin oli paljon
        Voimia teille kaikille surussa oleville


      • maamanlikka
        eva.stina kirjoitti:

        että kallis on samaa kun kunnioittava asenne hutajaisjärjestelyihin Minua vaan jotenkin pisti silmään tuo kaikki kauhea mitä oli edellä kirjoitettu että joku "haluaa ruuaksi jollekin ettei mene lihaa hukkaan jne." Se oli minusta niin halventavalle kuullostavaa vaikka se oli ehkä huumoriksi tarkoitettua Melkoisen huonoa huumoria mielestäni
        Sehän on ihan Ok että edullisesti järjestetään ja vielä kuunnellaan vainajan esittämiä toiveita jotka hän on kertonut eläessään
        Nuoret ihmiset ei kyllä ehdi yleensä toiveita esittää Pidän nyt esim. omaa 20v poikaani joka ajoi kolarin keväällä ja menehtyi
        Minun oli vaan ajateltava hautajaisjärjestelyissä (jos nyt mitään osasin siinä shokissa ajatella)
        mitä hän itse olisi halunnut Tunsin niin hyvin poikani että tuli tietty valittua kukat hänen lempivärejään ym. Lisäksi tehtiin semmoinen kollaasi hänen sisarensa kanssa valokuvista muistotilaisuuteen Hänen elämänsä kuvin tärkeitä tapahtumia jne. Ei maksanut sekään oikeastaan mitään Jos kyyneleiden määrällä mittaa niin oli paljon
        Voimia teille kaikille surussa oleville

        Kiitos, että olet olemassa! Minua kuvotti myös lukea noita kirjoituksia. Olen haudannut vanhempani jotka olivat ihan tavallisia ihmisiä ja saivat oman näköisensä hautajaiset, ei ollut tammi arkkuja, vaan yksinkertaiset kauniit mäntyiset arkut (vanhempieni toivomuksesta) ei olisi tullut mieleenkään valita toisin! Meillä on suvussa ollut tapana ettei mitään kallista osteta, muttei halvintakaan. Oikein kauniit hautajaiset oli meilläkin.

        Ymmärrän kyllä että raha on tärkeää, mutta sitten kun se käy ihmisen kuollessa kaikkein tärkeimmäksi asiaksi, silloin on kyllä jokin pahasti pielessä.


      • eva.stina
        maamanlikka kirjoitti:

        Kiitos, että olet olemassa! Minua kuvotti myös lukea noita kirjoituksia. Olen haudannut vanhempani jotka olivat ihan tavallisia ihmisiä ja saivat oman näköisensä hautajaiset, ei ollut tammi arkkuja, vaan yksinkertaiset kauniit mäntyiset arkut (vanhempieni toivomuksesta) ei olisi tullut mieleenkään valita toisin! Meillä on suvussa ollut tapana ettei mitään kallista osteta, muttei halvintakaan. Oikein kauniit hautajaiset oli meilläkin.

        Ymmärrän kyllä että raha on tärkeää, mutta sitten kun se käy ihmisen kuollessa kaikkein tärkeimmäksi asiaksi, silloin on kyllä jokin pahasti pielessä.

        Oli mukava lukea että joku vielä ajattelee maailmassa ja varsinkin kuolemassa jotain muutakin kun rahaa Ei sitä yltäkylläisesti ole meilläkään mutta kyllä sitä jokaisella on sen verran että voi kauniit hautajaiset järjestää omaisilleen
        Kyllä sosiaalitoimi ja muutkin järjestöt kuten seurakunta ym. antavat avustusta jos on oikeesti niin varaton ettei ole millä hankkia
        Sitä paitsi hautaustoimisto antaa maksuaikaa laskuille jos ei pysty kerralla kaikkea maksamaan
        Tosiaan minun pojallani oli ei halvimmasta päästä ja ei kalleimmastakaan hautajaiset ja hautaustoimiston väki oli todella sydämellisiä ja auttavaisia joka asiassa että ihan turhaa heitäkään syyttää rahastuksesta
        Onhan heidänkin saatava työstään palkka Minä en olisi suuressa surussani jaksanut itse mitään suuria järjestellä ja kuitenkin halusin kunniakkaan hautaustilaisuuden lapselleni
        Voimia sinulle myös maailmanlikka ja kiitos kommentistasi
        Ajattelin jo hetken että onko kaikki ihmiset jo niin kyynisiä tässä yhteiskunnassa että kuolemakin mitataan rahassa


      • KAVERIA EI JÄTETÄ
        eva.stina kirjoitti:

        Oli mukava lukea että joku vielä ajattelee maailmassa ja varsinkin kuolemassa jotain muutakin kun rahaa Ei sitä yltäkylläisesti ole meilläkään mutta kyllä sitä jokaisella on sen verran että voi kauniit hautajaiset järjestää omaisilleen
        Kyllä sosiaalitoimi ja muutkin järjestöt kuten seurakunta ym. antavat avustusta jos on oikeesti niin varaton ettei ole millä hankkia
        Sitä paitsi hautaustoimisto antaa maksuaikaa laskuille jos ei pysty kerralla kaikkea maksamaan
        Tosiaan minun pojallani oli ei halvimmasta päästä ja ei kalleimmastakaan hautajaiset ja hautaustoimiston väki oli todella sydämellisiä ja auttavaisia joka asiassa että ihan turhaa heitäkään syyttää rahastuksesta
        Onhan heidänkin saatava työstään palkka Minä en olisi suuressa surussani jaksanut itse mitään suuria järjestellä ja kuitenkin halusin kunniakkaan hautaustilaisuuden lapselleni
        Voimia sinulle myös maailmanlikka ja kiitos kommentistasi
        Ajattelin jo hetken että onko kaikki ihmiset jo niin kyynisiä tässä yhteiskunnassa että kuolemakin mitataan rahassa

        Järkkäsin parhaan kaverini hautajaiset
        Kaverin elämästä otin osviittaa miten toimin
        Ison osan elämäänsä puun kanssa tekemisissä. Arkun otin valkolakatun koivun. 1300
        Hautapaikka ilmainen. Hauran aukaisu ja peitto 140
        Muistootilaisuudessa säästin. Voileipäkakut, täytekaakut ym kaffipöydän jutut noin 600
        Pikkuserkkuni hoisi tarjoilut kun syvään kumarsin ja kiitin
        Seurakuntatalon vuokra 70
        Kaverini oli myös hyvä piirtämään ja joskus oli maalannut taulujakin.
        jotenkin kun sen piirrustuksia ja maalauksia kattelin tuli mieleen että 2 Joutsenta merkitsee hänelle jotain koska ne esiintyi aika monessa paikassa
        Tämä kyllä jäi kysymättä mitä joutsenet hänelle merkitsi

        Lehtiilmoituksessa otin huomioon nuo joutsenet kans maksoi 135
        Samoin hautakivessä otin huomioon joutsenet 1600
        Arkun päälle tuleva kukkalaite oli yli 150 senkin otin kaverin mukaan
        koska aina ei ilta ollut niin myöhäinen etteikö hän kastellut tai kitkenyt penkkejä

        Jälkeenpäin kaverini tutut sanoi että ei tarvisi olla nimeä hautakivessä kun tietäis kuka siellä lepää. Silloin tuli tunne olen saanut jotain aikaan

        Halusin vaan kaverilleni jota sanoinkin pikkuveljekseni hänen näköiset hautajaiset ja muistomerkin.
        ei eles tullut mieleen kuin tästä voisi luistaa
        Ei kaikkea voi mitata rahassa
        Kaverini eläässään auttoi minuakin niin monessa asiassa eikä siinäkään koskaan puhuttu rahasta. Joten katsoin vaan että se on minun velvollisuuteni.

        Se vaan oli semmonen kaveruus että jos illalla esim, oli sanaharkkaa jostain niin
        sitä ei pystynyt omalle kämpälle käveleen etteikö pitänyt pyörtää takasin
        ja sanoa että jäi vaivaamaan se ja se että eikö unohdeta ne ja ei kanneta kaunaa

        No nyt sitte on aika hiljaisia iltoja ja yksinäisiä
        saa yksin miettiä meitin toilailuja tässä kylmässä maailmassa


    • riittääkin.

      Hautasin mieheni ja alaikäisten lasteni isän keväällä. Rahaa halusin käyttää mahdollisimman vähän, koska mieheni ei olisi ymmärtänyt suurien summien käyttöä hautajaisiin (jos siis olisi ollut ottamassa asiaan kantaa). Meillä tässä ei siis ollut rahan puutteesta kyse. Hautajaiset vain olivat miehestäni maailman turhin juhla. Jos ei ihmistä hänen eläessään muistettu, niin turha muistaa kuoltuakaan ja jos muisti eläessä, ei tarvitse kuoleman jälkeen kalliilla rahalla muistamistaan todistella. Kuollut on kuitenkin jo kuollut. Näin tiesin mieheni ajattelevan asiasta ja halusin myös kunnioittaa hänen ajatusmaailmaansa.

      Arkku maksoi n. 150e (otin halvimman, se meni suoraan poltettavaksi, siunattiin vasta uurna), uurna 100e (en tykänny halvimmasta), paikka uurnalehdosta 20e ja laatta sinne 100e (ei pakollinen). Vietiin hautaustoimistoon omat vaatteet, ei tosin säästösyistä, vaikka toki hautaustoimiston kaapu olis jotain maksanut. Poika vaan halusi isälle omat vaatteet.

      Lisäksi maksettiin hautaustoimistolle vainajan pukemisesta (en halunnut tehdä sitä itse), en muista mitä. Ja sit tuli kuljetuskustannuksia: ruumiin nouto oikeuslääketieteen laitokselta ja vienti tuhkattavaksi, yht. 300km ja uurnan nouto, säilytys ja toimitus kappelille yht. 100km. Uurnan olisi voinut hakea/säilyttää/viedä kappeliin itse, en halunnut. Ja sit tuhkaus maksoi jotain. En muista paljon noi maksoi, mut yhteensä maksoin hautaustoimistolle n. 700e. Ja meillä tuli aika paljon noita kuljetuskustannuksia, joten uskoisin, että 500e olis lyhyemmillä matkoilla hyvinkin riittänyt, varsinkin jos olis jättäny laatan muistolehdosta pois.

      Pappi ja kanttori olivat paikalla virkansa puolesta ja omalla palkallaan. Ei heille tarvitse maksaa erikseen.

      Sit meil oli kahvit seurakuntatalolla (tilan vuokra 20e) ja tarjoilut pitopalvelusta (kallista). En vaan jaksanut hoitaa noita juttuja itte. Kukkia ei laskettu/ostettu. Esitin etukäteen toivomuksen, että osallistujat laittaisivat ne rahat johonkin hyväksi katsomaansa tarkoitukseen ja hämmästyttävää kyllä kaikki ymmärsivät puhetta ja tulivat ilman kukkia.

      Mun mielestä hautajaisten hinnalla ja vainajan kunnioittamisella/rakastamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Mutta kukin tavallaan, ihan vapaasti mun puolestani.

      • Anonyymi

        "Hautajaiset vain olivat miehestäni maailman turhin juhla. Jos ei ihmistä hänen eläessään muistettu, niin turha muistaa kuoltuakaan ja jos muisti eläessä, ei tarvitse kuoleman jälkeen kalliilla rahalla muistamistaan todistella. Kuollut on kuitenkin jo kuollut. Näin tiesin mieheni ajattelevan asiasta ja halusin myös kunnioittaa hänen ajatusmaailmaansa."

        Tuo on mielestäni erittäin hienosti ajateltu!


    • tomitus75

      Tarviiko välttämätä arkkuja/pukuja, hautajaiset ja ruumis hautaan myöhemmin tilaisuuksien päättyessä, vaan pelkkä ruumis ja multaa päälle, niin ainakin itse haluaisin tulla haudatuksi.
      Ja ruumiini maatuis paljo nopeammin, pelkässä mullassa

      • ,

        siunata ja haudata/polteta ilman arkkua.......Eli ei onnistu toiveesi


      • JJ
        , kirjoitti:

        siunata ja haudata/polteta ilman arkkua.......Eli ei onnistu toiveesi

        vI IIN


    • sEurakuntlainen x

      Mitä mieltä hyvät lukijat olette siitä, että Turun seurakunnassa ei puututa siihen, kun hautaustoimessa olevat työntekijät ovat laittaneet krematoriokuvitusta facebookkiin? Onko kirkko vihdoin mennyt liian pitkälle, kun seurakunnassa ei tähän ole puututtu? Srkn toimihenkilö kuvaa ruumiita, joita laittaa krematorion polttouuniin ja vaikka mitä muuta. Mieletäni tämä on todella epäsopivaa. Ottakaa kantaa ja välittäkää tätä myös muihin medioihin, että asia tulee puheeksi.

      • pois kirkosta

        Kirkossa ei tätä nykyä välitetä enää mistään mitään - paitsi rahasta. Ketään kirkon toimihenkilöä ei kiinnosta, jos joku sen työntekijöistä laataa ruumiskuvia nettiin. Kirkossahan saa nykyään tanssia ja tehdä ihan mitä vaan.

        On siis todella sopimatonta että kuolemasta tehdään pilkkaa ja kuvia on facebookissa.


    • Kuoppakestit

      Joku keskustelussa sanoi, että kyllä vainaja ansaitsee kunniakkaat hautajaisjärjestelyt. No miksi ihmeessä järjestelyiden pitää olla kalliit ollakseen kunniakkaat? Ei rahalla ja kalliilla arkulla voi korvata kunnioitusta, surua ja ikävää. Taas joku, joka sekoittaa tunteet ja rahan. Paljon on vielä oppimista elämästä. Ja kuolemasta.

      Itse olen sanonut lapsilleni, että minut täytyy haudata mahdollisimman halvalla, tuhkata ja tuhka sirotella kotijärveeni, jos sen aikainen lainsäädäntö sen sallii. Näin ei mene rahaa hautapaikkoihin ja kiviin eikä lasteni tarvitse käydä pokkuroimassa kiveä eikä haaskata rahaa ja aikaa kukkiin. Mitään uskonnollista ei myöskään saa sisältyä hautaamiseeni ja olenkin toivonut, että tyttäreni ja heidän perheensä sekä nykyinen puolisoni (jos on elossa) ottavat viiniä ja muistelevat minua, siinä on sopiva muistotilaisuus.

      Tämä kaikki siksi, että minua oksettaa se, kuinka ihmisen kuolemasta on tehty niin valtava bisnes. Parempi on nekin rahat säästää omille lapsilleni, heille ne ovat paljon enemmän tarpeen kuin rahassa kylpeville hautureille.

    • halvinta mahd

      Halvimmaksi tulee kun lahjoittaa ruumiinsa lääketieteen käyttöön, opetuskäyttöön lääkäriopiskelijoille. Kustantavat arkun ja tuhkauksen. Käytännössä ei juuri mitään kuluja tule silloin.

    • kallista on

      Ilman omaa hautapaikka tuli koko homma maksamaan 3000 euroa, halvin arkku oli 900.- En tiedä mistä niitä 300 arkkuja saa mutta toisaalta jokainen ihminen on kai sen ansainnut että ei ihan pahvilaatikossa tarvi täältä pois lähteä.
      En tiedä mutta luulen että jos vainajalla ei ole tilillä yhtään rahaa eikä jaettavaa omaisuutta voi viedä kaikki laskut sosiaalitoimistoon, vai onko omaisten pakko maksaa laskut?

    • Vaikeata on

      Eikö olisi helpompi katsoa ja kysyä hautaustoimistoista?
      Googlettaa hautaustoimistot-hakusanalla niin saa paikkakunnasta riippuen tiedot. Jos osaa mennä Suomi24-palstalle niin luulisi osaavan mennä katsomaan näitäkin tietoja.
      Jos ei ole rahaa, niin mennään etukäteen keskustelemaan tästä asiasta kunnan sosiaalitoimistoon. Tilataan siis sinne aika puhelimitse. Hautajaiset ehtii kyllä järjestää, ei niitä tarvitse heti pitää, paitsi jos uskonnon säännöt määräävät niin. Silloin kunnan sosiaalitoimisto osaa vastata asiaan.

      • Valtsu2

        Minua kiinnostaisi tietaa, onko pakko kayttaa hautaustoimistoa. Enta, jos omistat maapalan ja haluat tulla haudatuksi sinne? Onnistuisiko edes lain puitteissa?


      • Valtsulle
        Valtsu2 kirjoitti:

        Minua kiinnostaisi tietaa, onko pakko kayttaa hautaustoimistoa. Enta, jos omistat maapalan ja haluat tulla haudatuksi sinne? Onnistuisiko edes lain puitteissa?

        >Minua kiinnostaisi tietaa, onko pakko kayttaa hautaustoimistoa. Enta, jos omistat maapalan ja haluat tulla haudatuksi sinne? Onnistuisiko edes lain puitteissa? <

        Jo käytännön syistä on oikeastaan pakko käyttää hautaustoimistoa, joka suorittaa kaikki tarvittavat vainajan siirrot - siis sairaalasta ruumishuoneelle ja sieltä edelleen siunaustilaisuuteen. Suomalaisen hautauslain mukaan vain tähän käyttötarkoitukseen varustelluissa ajoneuvoissa saa kuljettaa vainajaa.

        Pikkuvauvan arkku on poikkeus, sitä voi/saa kuljettaa sukulaisen sylissä tavallisessakin ajoneuvossa.

        Omalle maalle saa tietenkin haudata ja suvun maille myös, mutta viimemainittuun tarvitaan kirjallinen lupa kaikilta maanomistajilta.


    • Oma Kokemus

      En missään nimessä voi suositella valitsemaan Hautaustoimisto Saarista. Kaipa kyseinen pulju oman osuutensa hoiti aivan ok, mutta on oksettavaa, moraalitonta ja ala-arvoista se "kytkykauppa" ja into, jolla Saarinen suosittelee perunkirjoittajaksi täysin epäpätevää, kallista ja virheitä suoltavaa Auli Nuotiota, ja hautakiven tekijöiksi samanmoisia Veljekset Alandereita. Kaikki viivästyy: omaiseni kuoli jo helmikuun lopulla, eivätkä asiat ole vieläkään kunnossa! Virheitä ei pyydetä edes anteeksi; surevaa omaista pallotellaan. Varokaa siis kyseistä perunkirjoittajaa ja hautakivipaikkaa!!

    • boxi??

      Isoäitini tuhka saatettiin valkoisessa pahvilaatikossa(vert. kenkälaatikkoon) siroteltavaksi. josta hieman järkytyin. Mummo tuskin itse olisi tuon taivaallista välittänyt asiasta, mutta minusta se tuntui vähemmän arvokkaalta. Eikö muutoin kaikkineen hintava toimenpide voitaisi edes saada kauniimpaan astiaan kuljetettavaksi. Haudallehan viedään kauniita kukkia.. vähän pukeudutaankin asiaankuuluvasti ym niin miksei voitaisi se halvinkin PAHVILOOTA tehdä esteettisesti siedettäväksi?? Onneksi sentään muistot isoäidistä ovat kauniit!!!

    • anatomialaitos

      Halvimmaksi hautaus tulee kun testamenttaa ruumiinsa lääketieteelle.Lääketiede hyötyy ja kenenkään ei tarvitse maksella kalliita hautajaisia.Hanki ruumistestamentti ja täytä se.Ilmoita omat toivomuksesi hautajaisten suhteen siinä.Eiköhän hautuumailla ole jo tarpeeksi kiviä.Ihminen elää muistoissa,ei siihen tarvita kiviä.

      • eimaltaitamaksa

        Parisen vuotta sitten sieltä anatomialaitokselta sanottiin (TV-ohjelma), että ruumiista on tunkua.
        Ei ole missään sanottu, että pitää laittaa kivi, järjestää muistojuhla kahvi- ja ruokakekkereineen. Ne kukatkaan eivät ole pakollisia.
        Voi antaa kirjallisen toivomuksen omaisille, että et halua satsata maahanpanijaisiin.


      • hjhkjljlkl
        eimaltaitamaksa kirjoitti:

        Parisen vuotta sitten sieltä anatomialaitokselta sanottiin (TV-ohjelma), että ruumiista on tunkua.
        Ei ole missään sanottu, että pitää laittaa kivi, järjestää muistojuhla kahvi- ja ruokakekkereineen. Ne kukatkaan eivät ole pakollisia.
        Voi antaa kirjallisen toivomuksen omaisille, että et halua satsata maahanpanijaisiin.

        Ei sinne automaattisesti kaikki pääse. Jos ruumiinavaus on tehty tai ruumis on muuten kovin runneltu, sitä ei välttämättä huolita, muistelen kuulleeni. Eli miten pitäisi kuolla, ettei ruumista avattaisi? Olen kysellut tätä, mutta kukaan ei suostu kertomaan. Luulevat kai minun suunnittelevan itsemurhaa tai pahempaa.


      • Hesassa_tunku
        hjhkjljlkl kirjoitti:

        Ei sinne automaattisesti kaikki pääse. Jos ruumiinavaus on tehty tai ruumis on muuten kovin runneltu, sitä ei välttämättä huolita, muistelen kuulleeni. Eli miten pitäisi kuolla, ettei ruumista avattaisi? Olen kysellut tätä, mutta kukaan ei suostu kertomaan. Luulevat kai minun suunnittelevan itsemurhaa tai pahempaa.

        kalmon luovutus opetustarkoitukseen
        https://www2.uef.fi/documents/1081098/1081139/ruumiinluovutustestamentti.pdf/58d458e2-b76d-4b61-be54-e2d570d81509


      • sesiitä

        Kuljetus sairaalan ruumishuoneelta krematorion kylmiöön yleensä hautaustoimiston avulla.


    • liina_nen

      arkkualban koko : 140 cm x 282 cm ompelijalle tai näppärille.

    • alle500euroa

      Tee polttoitsemurha, olet valmiiksi tuhkattu. Rikospaikkatutkijat siivoavat kyllä sinut. Hautajaiset tulevat maksamaan alle 500 euroa

    • hautaus

      Meillä oli isoisän hautaus ja halusimme hyvän ja edullisen. Ilman muistotilaisuutta ostimme ns. edullisen paketin 690€ ja tähän sisältyi kaikki tarvittava. Helsingin hautaushuolto Mannerheimintiellä ja aivan ihana asiakaspalvelu tuli tähän hintaan mukaan :) Suosittelen erittäin lämpimästi!

    • Surussa

      Äskettäin oli lähipiirissä hautajaiset. Varattoman vainajan hautaaminen maksoi perunkirjan mukaan 1550 euroa. En usko, että halvemmalla hautajaisia pystyy enää järjestämään. Arkku oli halvin mitä hautaustoimistosta löytyy. Uurna oli aitoa puuta joten se ei ollut halvin. Hinta sisältää kuljetukset ja tuhkauksen. Kuljetus krematoriolle maksoi 250 euroa. Itä-Suomessa matka krematoriolle on pitkä.

    • 180senttiä.maata.päällä

      No perukirjaan lasketaan hautauskulut.Siihen laitetaan varmuuden vuoksi kallein (etukäteisarvio) kivi.Voi maksaa tonnin.Arkku varmuuden vuoksi tammea tonnin(tosiasiassa mäntyä about 350€.Haudan voi kaivaa, peittää itse samoin havut voi hommata itse(jotka myös maksaa).Kaikki arviota perukirjaan
      No talvella voi kuopan kaivaminen olla aika vaikeaa.

    • Tyytyv

      Kyllä pääsee Hautaustoimisto Murtoniemellä Kangasalla paketti jossa arkku ja kuljetus 460€. Itse ostin sellaisen ja arkku olivtodella kaunis hintaiseksi. Suosittelen

    • näitähintoja

      15eurolla sai ihan hienon valkoisen pahviuurnan, ei sitä sen kummempaa tarivtse. ei todellakaan ole mikään "kenkälaatikko". Sitä voi tietääkseni itsekin koristella, maalaat vaikka ruusuja siihen. saisi arkuissakin olla samanlaisia malleja, hyvin pelkistetty puinen arkku, ilman mitään kohokuvioita sun muita.

    • Anonyymi

      ´Haluaisin tilata suoraa puuarkun valmistajalta ,ilman hautaustoimiston välin tuloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe