Resurssiopettaja?

En tiedä

Onko teidän kouluissa resurssiopettajaa? Mitä työtä hän tekee, onko hän jonkinlainen erityisopettaja? Internetistä en löytänyt tietoa, joten ajattelin kysyä teiltä... :)

14

16365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***

      resurssiopettaja voi olla erityusopettaja tai ihan tavallinen opettaja, joka työskentelee esim. luokanopettajan kanssa yhtäaikaa samassa luokassa tai ottaa osan luokasta eri tilaan ja opettaa näitä tms. eli toisen opettajan turvin voidaan eriyttää ja antaa aikaa ja opetusta enemmän sitä tarvitseville. Resurssiopella ei siis ole omaa luokkaa.

      • +++++

        Kiitos, kun kerroit. Hyvä kun kouluissa on resurssiopettajia. Minun lapsuudessani ei ollut. :(


      • moraali hukassa
        +++++ kirjoitti:

        Kiitos, kun kerroit. Hyvä kun kouluissa on resurssiopettajia. Minun lapsuudessani ei ollut. :(

        Niin ,tai se voi olla ns. "hyväveli" meininkiä ,jossa kaksi opettajaa koplaa toisilleen vapaatunnin. Pidä sä nyt niin mä meen ja päinvastoin ja palkka juoksee samasta tunnista molemmille.Varsinaista tarvetta ei ole 24 oppilaan liikuntatunnin puitteissa avustavaan opettajaan. Isommillakaan ryhmilllä ei ole resurssiopettajia samassa talossa. Tämä on totisinta totta . Hyvällä asialla pelataankin omaan pussiin.Seuraus voi olla ,että mahdollisuus resusrssiopetukseen lähtee väärinkäytösten takia.


      • ttrre
        moraali hukassa kirjoitti:

        Niin ,tai se voi olla ns. "hyväveli" meininkiä ,jossa kaksi opettajaa koplaa toisilleen vapaatunnin. Pidä sä nyt niin mä meen ja päinvastoin ja palkka juoksee samasta tunnista molemmille.Varsinaista tarvetta ei ole 24 oppilaan liikuntatunnin puitteissa avustavaan opettajaan. Isommillakaan ryhmilllä ei ole resurssiopettajia samassa talossa. Tämä on totisinta totta . Hyvällä asialla pelataankin omaan pussiin.Seuraus voi olla ,että mahdollisuus resusrssiopetukseen lähtee väärinkäytösten takia.

        ...on epärehellisiä työntekijöitä.
        Alalla olen, ja kuvaamasi on kaukana siitä opettajan moraalista mitä itse olen ikinä nähnyt!!!


      • operessu
        ttrre kirjoitti:

        ...on epärehellisiä työntekijöitä.
        Alalla olen, ja kuvaamasi on kaukana siitä opettajan moraalista mitä itse olen ikinä nähnyt!!!

        Olen itse resurssiopettajana, ja pidän työstä kovasti. Koen että myös opettajakollegat ovat olleet mielissään ressupen käyttömahdollisuudesta. Valitettavasti päättäjät eivät ole huomioineet ressuopen valitettavaa tapaa elää myös kesällä...kuten muutkin ihmiset tekevät! Niinpä olen työttömänä kesän, jatkaakseni samassa paikassa syyslukukauden... Valitettavasti perheellisenä en kyllä pysty työttömänä toista kesää viettämään, opiskelu oli jo kova tikki kukkarolle. Voi kun myös päättäjät ymmärtäisivät, että myös se ressu jonka on opetettava useita luokka-asteita, ja melkolailla kaikkia aineita, tarvitsisi myös kesäpalkkansa...


      • 32
        +++++ kirjoitti:

        Kiitos, kun kerroit. Hyvä kun kouluissa on resurssiopettajia. Minun lapsuudessani ei ollut. :(

        Hyvin paljon riippuu koulusta se, keitä resurssiopet ovat ja miten heitä käytetään. Lähes kaikissa tietämissäni kouluissa resurssiope on ensisijaisesti sijainen, joka menee luokkaan jos oikea ope on pois. Resurssiope ei yleensä ole pätevä opettaja ja toimenkuva vastaa suurimmassa osassa kouluja aikalailla koulunkäyntiavustajan toimenkuvaa. Mutta koulukohtaisia eroja on ja joissain kouluissa resurssiope on oikea erityisope, ja silloin tietysti "käyttökin" on varsin erilaista.


      • Upeope
        moraali hukassa kirjoitti:

        Niin ,tai se voi olla ns. "hyväveli" meininkiä ,jossa kaksi opettajaa koplaa toisilleen vapaatunnin. Pidä sä nyt niin mä meen ja päinvastoin ja palkka juoksee samasta tunnista molemmille.Varsinaista tarvetta ei ole 24 oppilaan liikuntatunnin puitteissa avustavaan opettajaan. Isommillakaan ryhmilllä ei ole resurssiopettajia samassa talossa. Tämä on totisinta totta . Hyvällä asialla pelataankin omaan pussiin.Seuraus voi olla ,että mahdollisuus resusrssiopetukseen lähtee väärinkäytösten takia.

        En kyllä millään voi uskoa, että näin toimittaisiin. Jos kuitenkin, niin vika on työnjohdossa.

        Oppilaista saattaa näyttää siltä, että oma ope pitää vapaatunnin, mutta todellisuudessa hän on varmaankin esimerkiksi palaverissa (niitä on paljon!) tai vaikkapa laatimassa hojks:ia kollegan kanssa. Tai ehkä vanhempain tapaamisessa, jota ei ole voinut järjestää koulutuntien ulkopuolella.

        Vapaatunteja opettajalla on ainoastaan silloin, kun niitä on lukkarissa tai jos luokka on esimerkiksi liikennevalistuksessa ja valistaja on nimenomaan
        toivonut, että oma ope ei olisi läsnä.

        Minusta puhut asioista, joita et tiedä, kun väität, ettei esim. 24 oppilaan liikuntatunnilla tarvittaisi avustajaa tai toista opettajaa. Sehän riippuu erittäin paljon ryhmän koostumuksesta ja siitä, mitä on ohjelmassa. Omassa koulussani on kolme liikuntaryhmää (kaksi poikien ja yksi tyttöjen), jotka pärjäävät erittäin huonosti, jos tunnilla ei ole toista aikuista.


    • Lapanen22

      Meidän kouluun palkattiin resurssiopettaja suoraan lukion penkiltä, ilman minkäänlaista tutkintoa!!! Ihmetyttää vain mihin tämä maailma on menossa ja onko tämä edes laillista? Avustajilla oli viime lukukaudella kuulemma liikaa sijaisuustunteja (joita käytimme tunti tunnilta lomiimme, ei siis ollut keltään pois) jonka vuoksi kaupunki palkkasi kyseisen "resurssiopen". Tässä mennään mielestäni jo laittomuuksien puolelle.

    • Minä96

      Meillä on resurssiopettaja...Hän piti meille tunnin joku kerta..:)
      Se oli hieman erillainen kuin meidän ope...se ei selittänyt asioita niin tarkasti! ;(
      Kuitenkin,meillä oli resurssiope vaan sijaisena,en itsekään oikein ymmärrä resurssiopen tarkoitusta...miksei se vain ole tavallinen opettaja?
      Kuitenkin meidän koulun resurssiope on ollut kaikilla luokilla vain sijaisena,eikä ole opettanut opettajien kanssa samassa luokassa yhtä aikaa! ;)

    • Ammattikasvattaja

      Resurssiopettajien pitäisi nimenomaan olla antamassa opetusta yhtä aikaa toisen opettajan kanssa. Koko touhu liittyy uuteen upeaan erityisopetusta koskevaan lakiin. Sillä mahdollistetttaisiin erilaisten oppijoiden sijoittuminen samoihin luokkiin muiden kanssa.

      Resursseja piti siis tulla kouluille esim. näiden resurssiopettajien muodossa, mutta käytännössä heitä käytetään väärin esim. sijaisina.

      Timo Saloviita ja kumppanit saisivat edes kerran elämässään tutustus koulujen arkeen ja niihin realiteetteihin, jotka Suomen kouluja tänä päivänä koskevat.

      • lehtori-ope

        Täysin samaa mieltä hra Saloviidasta. Intomielistä puhettaan integroinnin ihanuudesta olen kuunnellut ihan livenä. Todellisuus on ideologiaa ihmeellisempää, monin verrain ankeampaa kuin antaa olettaa.

        Toimin resurssiopettajana nimenoman toisen opettajan kanssa. Muutoin ihan päätoiminen olen, vain yksi tunti viikossa näin ja pidän siitä kovin.


    • mami

      Resurssiopettaja voi olla taustaltaan mitä vain. Kun lapseni olivat alakoulussa, siellä oli aina yksi opettaja, jonka titteli oli resurssiopettaja. Resurssiopettajan työ oli koulunkäyntiavustajan tapaan olla mukana luokissa ja tilanteissa, joissa tarvittiin enemmän kuin yksi aikuinen. Syitä lisäavun tarpeeseen olivat mm. monta erityislasta (siis sellaista jolla oli erityisopetuspäätös) luokassa, rauhattomuus luokassa jne. Meidän lasten ollessa tuossa koulussa, siellä oöi yhteensä 3 eri resurssiopettajaa. Yhden koulutusta/taustaa en tiedä, mutta vaikutti aikuiselta, joka loi lapsiryhmään hyvää henkeä ja oli sopivan topakka puuttumaan epäkohtiin. Kakssi muuta olivat koulutukseltaan jotain ihan muuta kuin opettajia, toinen oli merkonomi ja toisella oli jokin terveydenhuollon koulutus. He olivat kummatkin mielestäni aivan vääriä henkilöitä kouluympäristöön.

      Toinen oli selvästi rekrytoitu tehtävään siksi, että oli ns aktiivinen äiti, jonka omat lapset olivat tuossa koulussa. Hän oli ns pitkän linjan kotiäiti, jolla oli ollut aikaa osallistua kaikenlaiseen koulun toimintaan. Sinänsä ihan hyvä juttu silloin kun oli yksi äideistä. Koulussa työskentelyyn hän ei kuitenkaan soveltunut. Ristiriitatialnteissa hän oli selvästi niiden lasten puolella, joiden äitien kanssa hän oli ystävä tai halusi olla ystävä. Hän puhui pahaa perheistä vapaa-ajallaan. Oli oikein hyvä "tietolähde" niille, jotka halusivat tietää asioista jotakin. Ja jos ei sanonut mitään, osasi antaa ymmärtää, että tietyillä lapsilla asiat olivat "sekaisin" tai että tietyillä perheillä olisi ollut ongelmia.

      Onneksi en itse joutunut tuon epäeettisen toiminnan kohteeksi.

      • Ammattikasvattaja

        mami.

        Juuri tuollaista resurssiopettajuuden EI pitäisi olla.

        Työhön tulisi palkata päteviä opettajia.


      • Anonyymi

        Resurssiopettajana ja sijaisopettajana toimineena voin sanoa, että väitöksesi ei ollenkaan vastaa todellisuutta mami hyvä. Resurssiopettajaksi pääse vain henkilö, jolla on siihen tarvittava koulutus. Tietyissä tapauksissa osa-aikaisiin resurssiopetustarpeisiin (esim. tulkiksi heikkokieliselle muunmaalaiselle) ei välttämättä tarvita opettajan papereita, mutta nämä tapaukset ovat harvinaisia ja aina valitaan seikkakohtaisesti. Yleisemmin resurssiopettajalta löytyy joko kasvatustieteiden maisteri, tai jopa erityisopettajan (laaja-alainen perusopetus nimikkeellä) koulutus.

        Sijaisopettajaksi taasen muutavaksi päiväksi voidaan valita mm. pitempään koulussa toiminut tunnetumpi henkilö kuten opintoavustaja/oppilasavustaja, mutta pitempiin sijaisuuksiinkin vaaditaan papereita.

        Resurssiopettajan yleisin toimenkuva koulussa on joko haastavan ryhmän kanssa toimiminen, tai yksilöllistä tukea vaativan oppilaan henkilökohtainen tuki. Tämä eroaa opintoavustajasta/oppilasavustajasta sillä tavalla, että resurssiopettajalla todellakin löytyy tarvittava koulutus ja kokemus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3163
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3004
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2225
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1982
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1795
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1572
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      101
      1295
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1185
    Aihe