Häpeä

josta en ole kehdannut kene...

Olen noin kolmekymppinen nainen. Raha-asiani olen sotkenut jo vuosia sitten. Kaikki taisi alkaa kulutusluotosta, elloksen/anttilan/josefssonin tileistä lainoista joita en kyennyt maksamaan. Myöhemmin tuli myös vuokrarästejä kahdesta eri asunnosta. Ulosotossa on tällä hetkellä n. 12000e velkaa jota lyhennän 350e kuukaudessa maksusuunnitelmalla. Olen vakituisessa työsuhteessa ja bruttotoloni ovat n. 1700e/kk.

En ole kertonut yhdellekään ihmiselle tilanteestani. Pidän kulisseista kiinni keinolla millä hyvänsä. Raskasta taakkaa kannan yksin.

Muutin hiljattain yhteen mieheni kanssa. Olemme seurustelleet n. kolme vuotta. Hänellä ei ole mitään käsitystä veloistani. Suurin huolenaiheeni tällä hetkellä on se, että ehdin aina hakemaan päivän postin ennen häntä. Pelkään, että hän näkee ulosotosta tulevan laskun/perimiskuitin. Kuoressa näkyy selvästi, että se on ulosotosta. Saan myös kirjeitä perintätoimistoilta tiheään tahtiin. Piilottelen laskuja tavaroideni sekaan.

Toki mieheni on huomannut, että olen aina vähissä rahoissa. Tingin kaikesta ylimääräisestä. Yhteiset laskut maksamme puoliksi. Keksin aina selityksiä, miksi en halua ottaa esim. luottoa tai miksi en halua omaa asuntoa. En kehtaa sanoa, että minulla on useampia merkintöjä luottotiedoissa. Viimeisin merkintä poistuu vuonna 2011. Tiedän, etten mitenkään voi salata tilannettani niin montaa vuotta.

Itseainho on valtava. Häpeä on niin suuri, että ahdistaa. Aina saa selitellä ja pelätä. En vaan pysty kertomaan vaikka tiedän, että pitäisi. Ajattelen niin, että velka on itseni tekemä eikä mieheni tarvitse eikä pidä auttaa minua. Maksan oman velkani. Käännän asian mielessäni niin, että se ei oikeastaan edes kuulu miehelleni, koska velka on kasaantunut "edellisestä elämästäni" eikä kumppanille travitse kaikkea kertoa menneisyydestään. Hiljaisuudessa makselen velkaani.

Onko joku muu samassa tilanteessa? Tai ollut samassa tilanteessa? Miten kumppanit ovat suhtautuneet? Miten itse suhtautuisit, jos kumppanistasi paljastuisi tällainen "pimeä puoli" usean vuoden seurustelun ja jo yhdessä asumisen jälkeen?

215

73593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pankkitoimihenkilö_I

      Teidänlaisia on aivan liikaa liikkeellä. Melkein joka kuukausi joudutaan eväämään lainoja koska hakijat olettaa saavansa lainan yhteiseksi, mutta toisella on salattuja velkoja.
      Olet(te) taloudellinen riski perheelle. Jos saisin tietää että minun muijalla olisi kymppitonneja velkaa, se saisi lemput siltä seisomalta.

      • tollasen asian

        takia!!! Itse olin samanlaisessa tilanteessa, kun aloin seurustella nykyisen avopuolisoni kanssa. Kun tuli ajankohtaiseksi suunnitella yhteenmuuttoa (olemme olleet nyt noin kaksi vuotta yhdessä) huolestuin velka-asiasta todenteolla. Tähänmennessä olin ollut pätkätöissä ja pienipalkkaisilla osa-aikatöillä ja aina kun menin velkaneuvojan pakeille, hän suurinpiirtein "nauroi" minut ulos sieltä. Ei ollut mistä maksaa ja ottaa.

        Aluksi häpesin toden teolla "entisestä elämästä" tullutta velka-asiaa ja olin täysin samanlaisessa tilanteessa kun aloittaja. Oli pakko kertoa avopuolisolle tilanteesta. Tottakai hän ensin piti moraalisaarnan, jne. Minä olin kuitenkin hänelle se tärkeämpi asia. Kerroin että itse olen aktiivisesti hoitanut asioitani ja aion ne myös jatkossakin järjestää. Sain melko pian kokopäiväisen työpaikan, joka sitten vakinaistettiin (todella hyvän sattuman kautta) ja kohtuu mukavan palkan. Aloin järjestää asioita suoraan velkojien kanssa ja tällähetkellä lyhennän n. 565€/ kk rästejä pois. Enää on lyhennettävää jäljellä noin reilu vuosi ja sitten se on ohi. Velkaa oli täsmälleen saman verran kun sinulla. Velkajärjestelyyn olisi ollut mahdollista hakea, mutta itse halusin näin. Nopeammin saan velat pois niskasta kun maksan ne omaehtoisesti itse.

        Välillä on tuntunut ettei jaksa millään ja kaikki työnteko on turhaa, mutta avopuolisoni on se, joka minua on loppupelissä kannustanut ja tukenut henkisesti. Se, että toinen sanoo "kaikki järjestyy kyllä" on viimekädessä se moottori jolla jaksaa eteenpäin ja aloittaa uuden työpäivän.

        Jos raha-asiat merkkaa toiselle enemmän kuin sinä itse, voit kyllä miettiä kannattaako tuhlata omaa aikaa ja elämää sellaiseen pinta-ihmiseen. Sinä oot se tärkein. Muista se.

        Tsemppiä.


      • Devalvaattori
        tollasen asian kirjoitti:

        takia!!! Itse olin samanlaisessa tilanteessa, kun aloin seurustella nykyisen avopuolisoni kanssa. Kun tuli ajankohtaiseksi suunnitella yhteenmuuttoa (olemme olleet nyt noin kaksi vuotta yhdessä) huolestuin velka-asiasta todenteolla. Tähänmennessä olin ollut pätkätöissä ja pienipalkkaisilla osa-aikatöillä ja aina kun menin velkaneuvojan pakeille, hän suurinpiirtein "nauroi" minut ulos sieltä. Ei ollut mistä maksaa ja ottaa.

        Aluksi häpesin toden teolla "entisestä elämästä" tullutta velka-asiaa ja olin täysin samanlaisessa tilanteessa kun aloittaja. Oli pakko kertoa avopuolisolle tilanteesta. Tottakai hän ensin piti moraalisaarnan, jne. Minä olin kuitenkin hänelle se tärkeämpi asia. Kerroin että itse olen aktiivisesti hoitanut asioitani ja aion ne myös jatkossakin järjestää. Sain melko pian kokopäiväisen työpaikan, joka sitten vakinaistettiin (todella hyvän sattuman kautta) ja kohtuu mukavan palkan. Aloin järjestää asioita suoraan velkojien kanssa ja tällähetkellä lyhennän n. 565€/ kk rästejä pois. Enää on lyhennettävää jäljellä noin reilu vuosi ja sitten se on ohi. Velkaa oli täsmälleen saman verran kun sinulla. Velkajärjestelyyn olisi ollut mahdollista hakea, mutta itse halusin näin. Nopeammin saan velat pois niskasta kun maksan ne omaehtoisesti itse.

        Välillä on tuntunut ettei jaksa millään ja kaikki työnteko on turhaa, mutta avopuolisoni on se, joka minua on loppupelissä kannustanut ja tukenut henkisesti. Se, että toinen sanoo "kaikki järjestyy kyllä" on viimekädessä se moottori jolla jaksaa eteenpäin ja aloittaa uuden työpäivän.

        Jos raha-asiat merkkaa toiselle enemmän kuin sinä itse, voit kyllä miettiä kannattaako tuhlata omaa aikaa ja elämää sellaiseen pinta-ihmiseen. Sinä oot se tärkein. Muista se.

        Tsemppiä.

        Jos puoliso pimittää ongelmiaan vuosikausia, ei sekään osoita kovin suurta luottamusta. Sinä kerroit, mutta jos vaikkapa ulosotto tulee peittelystä huolimatta sattumalta ilmi, miten helvetissä sellaiseen ihmiseen voisi luottaa myöhemminkään? Kysymys ei niinkään ole rahasta sinänsä vaan pettämisestä.


      • Nimetön

        euroissa...


      • riku2345

        Lue uudestaan mitä kirjoitit. pääsin vilaseen sinun profiilia ja mitä tuon nimimerkin takana on. Ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut, teidänlaisia viirupöllöjä riittää valitettavasti. Hanki elämä.


      • ylpeys käy lankeemuksen ede...

        Ei kannata mennä tuomitsemaan ihmisiä heidän ongelmiensa takia. Velkojen alkuperä ei aina ole "leveä elämäntyyli!"
        Koskaan ei tiedä, milloin moinen ajattelutapa napsahtaa omaan nilkkaan.
        ....ja kaapissa voi kolistella niin monenlaisia luurankoja:)


      • Ihmetellen!

        Miten noin korkeasti koulutettuna esiintyvä henkilö, kirjoittaa noin huonolla suomen kielellä?


      • ja huomenna

        Ei koskaan pidä olla ylimielinen toisten asioille. Todella on häpeällistä kuulla (jos olet pankkialalla) tälläisestä kirjoituksestasi. Osa munii niin väärin tekoja kuin myös hyviäkin asioita. Aina täytyy antaa mahdollisuus toisille. Ei ketään voi tuomita, jos erehtyykin tekemään ja itsehän siinä vastuun kantaa, kun töitä rehkii asian eteen. Erityisesti ne jotka vaan maksattaa yhteikunnalla velkansa, ne ovatkin asia erikseen:) Jotta ei tuomioita hyvä Herra :)


      • konttorista kääntynyt

        Saanko ehdottaa että lisäät missioosi esimerkiksi kohdan: "Emme myy pankissa rahastoja jotka tuottavat vain pankille ja joista saamme tulospalkkiota".

        Taitaa pankissa olla todelliset sijoitusneuvojat siellä toisessa kerroksessa, ehkäpä sinäkin olet?


      • rahaa enemmän

        kuin kumppaniasia????? Teidän laisia ahneita paskoja maailma on pullollaan, ja kaikki nämä tämän hetken taloudelliset tilanteet on juuri teidänlaistennen ahneitten vika... voitto, voitto ja enemmän voittoa... mut on se luoja osannut silleen asita järjestää.. että sitä rahaa kun ei sinne majanmajoille mukaan saa...


      • katjaraineri

        Voi helevetti mitä tiukkapipoja on olemassakaan!Sä kuulut siihen kireimpään pipo-porukkaan!!!Toivottavasti(ja ehkäkin)sulle käy juuri noin,menetät ehkä työsi tai elämässäsi muuten tapahtuu muutos,sairastut,tai muuten et pysty huolehtimaan asioistasi.Mieti ennenkuin päästät mokomaa paskaa suustasi.


      • gefa

        Sinunlaiselta materialistilta johon nikkisi viittaa ei voi muuta edes odottaa.

        Raha se on aina tärkeämpi kuin ihmissuhteet, sääliksi käy sinun tyyppisiä loosereita, viimeistään silloin, kun aikasi kikkailtua vaikka pörssissä, iskee lama ja vie sinulta kaiken.

        Tosiaan kaiken, sillä silloin se eukkosi pakkaa tavarat ja mahdollisen jälkikasvun mukaan ja lähtee etsimää "vakavaraista" pankkitoimihenkilöä sinun tilallesi, koska kuitenkin valisemasi puoliso on todennäköisesti henkilö, jonka arvomaailma on samalla materialistisella tasolla.


      • Ymmärrystä

        Joo onhan se helppoa sanoa,että ulos... en usko ,että sulla on ees oikea "muija" hallussa...josko edes saisit sellasta muualta kuin peilistä!!! Sitä mäkin kyllä marmattaisin, että ei ole ollu rehellinen, mutta kyllä ymmärtäisin...raha ei ole kuin rahaa...


      • Magix
        Devalvaattori kirjoitti:

        Jos puoliso pimittää ongelmiaan vuosikausia, ei sekään osoita kovin suurta luottamusta. Sinä kerroit, mutta jos vaikkapa ulosotto tulee peittelystä huolimatta sattumalta ilmi, miten helvetissä sellaiseen ihmiseen voisi luottaa myöhemminkään? Kysymys ei niinkään ole rahasta sinänsä vaan pettämisestä.

        silkkaa itsekkyyttä tollainen..ajatteletko että se asia mitä toinen (velallinen) pimittää puolisoltansa on hänen oma mokansa,oma velka ja oma häpeä..se että toinen vaatii rehellisyyttä on oikein mutta se että jotkut ihmiset ottavat jopa hengen itseltänsä velkojen takia niin sopii miettiä että asia on aika raskas ja silloin kun sen toiselle uskaltaa tunnustaa saattaa olla velallisen elämän vaikein asia sillä myöntää ettei ole pärjännyt elämässä itse..ja SE että toinen ei uskalla kertoa asiaa voi myös olla luottamuksen puutetta myös toiselta puolelta koska velallinen pelkää saavansa lemput asian takia...


      • Voi sua

        Ei sullakaan hyvin mene. Raukkaparka millainen häpeä ihmiseksi. Robottiko oletkin?


      • se tuska

        Kyllä sitä voi olla rakastuneena niin pässi, ettei halua kuunnella hälytyskellojen kalketta. Mutta jos toinen ei pysty osallistumaan oikein mihinkään eikä edes maksaa omia osuuksiaan jostain, niin kyllä se muuttuu valehtelun myötä helvetiksi.

        Lopulta tulee ero, jos petturi ei osaa tai edes halua oikeesti tehdä mitään oman tilanteen korjaamiseksi. Odottaa vaan, että joku ihme tapahtuis ja paha uni loppuis.

        Melkein meinasin jo jossain vaiheessa maksaa hänen velkansa, kun ne olivat selvinneet. Luojan kiitos en kerennyt ja pystynyt silloin.

        Olet raukka salatessasi taloussotkut, jotka johtuvat vain siitä (niin kuin exälläkin), että uutta tavaraa pitää saada eikä osaa elää omien varojensa mukaisesti.

        Itse olet itsellesi kuopan kaivanut ja siihen putoat.


      • Sihteeri

        Herranen aika!! Onko noin kylmäkiskoisia ihmisiä, tunteettomia, materiaa rakastavia ihmisiä jossain pankissa?

        Minun puolestani voitte mennä helvettiin rahoinenne, palvelumaksuinenne ja huijauksillanne. Minut saatoitte kriisiin, josta vasta velkasaneeraus vapauttaa jos elän, sillä petoksella nimeni saatiin asuntokaupassa papereihin, muutama jäi "sähkökatkon" takia tulematta, jotka luvattiin antaa allekirjoitettavaksi parin viikon päästä kun poikkeaisin pankkiin. Minähän menin. Pankkitoimihenkilö veti tiskin alta takauksia, joissa oli nimeni, n. 10.000e edestä. Tyrmistyin täysin. Kukaan ei ollut minulle ilmoittanut, ettei asioita ollut hoidettu. Enhän olisi mennyt samasta pankista lainaa hakemaan,josta saisin takausvelat maksettavaksi. "Toinen takaaja oli kuulema todettu varattomaksi, joten minulle jäisi kaikki". Lainaa järjestyisi lisää, olihan talossa vakuuksia vapaana...voi helvetti mikä unettomien öiden aika alkoi ja perheriidat sen jälkeen kun kerroin kotona, että jouduin ottamaan lisävelkaa talon päälle entisistä firman veloista.

        Ei pahaa saisi kenellekään toivoa, mutta niin paskasti minua kohtelivat, etten iltarukouksessa muista heitä. Pankkitoimihenkilön puoliso sairastui vakavasti, johtajan "palkinto" on vielä saamatta. Tuttavani ampui aivonsa pihalle kun eivät antaneet luotonmaksulle lisäaikaa. Velallinen vapautui velastaan haudassa, takaajat maksavat velkaa vieläkin.

        Pankit on perseestä ja syvältä!!


      • ei sit muijaa olekaan....

        Toivottavasti pääsisin asioimaan kanssasi,saisit lopputilin ennenkuin huomaisitkaan,sillä sinä et todellakaan ole mikään arvostelemaan ihmisiä heidän velkojensa takia. Eli jatka sinä vaan yksinelämistä eihän tuollaista kukaan nainen edes huolisi korostan sanaa nainen koska naisia ei muijitella!!!


      • mä vain..
        Magix kirjoitti:

        silkkaa itsekkyyttä tollainen..ajatteletko että se asia mitä toinen (velallinen) pimittää puolisoltansa on hänen oma mokansa,oma velka ja oma häpeä..se että toinen vaatii rehellisyyttä on oikein mutta se että jotkut ihmiset ottavat jopa hengen itseltänsä velkojen takia niin sopii miettiä että asia on aika raskas ja silloin kun sen toiselle uskaltaa tunnustaa saattaa olla velallisen elämän vaikein asia sillä myöntää ettei ole pärjännyt elämässä itse..ja SE että toinen ei uskalla kertoa asiaa voi myös olla luottamuksen puutetta myös toiselta puolelta koska velallinen pelkää saavansa lemput asian takia...

        Olen samaa mieltä kanssasi.


      • ..............................

        Kaikessa viisaudessasi varmasti tiedät myös syyt noiden velkojen anteeksiantoon? Olet mahdollisesti kuullut siitä, että ihminen jolla on tulevaisuus on myös tuleva veronmaksaja. Tällainen ei ole mahdollista tilanteessa, jossa ylivelkaannutaan ja korot ovat jo isompi summa kuin lainapääoma. Siitä ei hyödy edes velkoja. Olet varmasti kuullut tutkimuksesta, jonka mukaan luottotietojen menetyksellä on usein ihmisen elämään suurempi vaikutus kuin ehdollisella vankeustuomiolla? Hiton kaikkitietävät merkonomit! Juuri tuon takia et tule koskaan olemaan pankkitoimihenkilöä kummempi.


      • teemunideapaja
        mä vain.. kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi.

        Etusivun pääotsikko vihjaa, että luottokortit olisivat jotenkin yleisessä käytössä ja että kaikki S24n käyttäjät jotenkin samastuvat luottotietojen menettämiseen, kun ovat vakituisessa työsuhteessa, tulot niin suuret ja keskiluokkaisuus loistaa. S24n kävijöistä ehkä vain noin 40 % omaa luottokortin ja sitäkin vähemmän nautiskelee säännöllisestä isosta palkasta, josta on varaa huvikseen törsätä yli rajojen.


      • ja plankkia
        Ihmetellen! kirjoitti:

        Miten noin korkeasti koulutettuna esiintyvä henkilö, kirjoittaa noin huonolla suomen kielellä?

        kenkiin :)))))

        noiha tuo herra mäinöö - ossooko nimimerkin panna ilman toistoo ja oikein perin ?


      • Ei velkavankeille

        Kerran yhden velkavangin kumppaniksi eksynyt vahingossa, ja mitä sai käteen hyväntahtoisuudesta yms.? Lisää velkaa...
        Jos ei osaa rahaa jo ennen parisuhdetta käyttää, on todennäköistä ettei koskaan sitä opi käyttämäänkään ellei Herra suo suurta armoaan ja opeta käyttämään rahaa oikein.


      • ichigo-79
        ylpeys käy lankeemuksen ede... kirjoitti:

        Ei kannata mennä tuomitsemaan ihmisiä heidän ongelmiensa takia. Velkojen alkuperä ei aina ole "leveä elämäntyyli!"
        Koskaan ei tiedä, milloin moinen ajattelutapa napsahtaa omaan nilkkaan.
        ....ja kaapissa voi kolistella niin monenlaisia luurankoja:)

        Olin myös samassa tilanteessa parikymppisenä ja silloin isä maksoi velat..

        maksoin takaisin tietenkin!

        mutta nyt kolmikymppisenä taas samassa tilanteessa...leveästä elämisestä ei ole kyse, halusin kai kurjasta yksin elosta edes hieman siedettävämpää väärion keionoin tosin kun velkaannuin..

        mutta siskoni hommasi minut tuki henkilö piiriin ja sitä kautta he auttavat setvimään lasku sotkujanio ja auttavaty niin kauan kuin on tarvis, kärsin siis pahasta masennuksesta ja silloin raha asiatkin menevät sekaisin...

        apua voi siis kuitenkin saada eikä pidä toisia tuomita kun ei tiedä minkälaiset taustat ihmisillä on !!!

        voimia sinulle, mutta kannattaisi kuitenkin kertoa mioehellesi niin saat raskaan taakan sydemältäsi :)


      • J.P.K.

        sinut saneerataan pankistasi laskusuhdanteen koittaessa. Ihan ekana. Ääliö.


      • cfr

        Siis onpas sulla kapeakatseinen maailmankuva...todella säälittävää... Mieti nyt hyvä ihminen vähän mitä puhut. Taidat olla itsekin korvias myöten veloissa ja teeskentelet pankkitoimihenkilöä.


      • Nimetön
        teemunideapaja kirjoitti:

        Etusivun pääotsikko vihjaa, että luottokortit olisivat jotenkin yleisessä käytössä ja että kaikki S24n käyttäjät jotenkin samastuvat luottotietojen menettämiseen, kun ovat vakituisessa työsuhteessa, tulot niin suuret ja keskiluokkaisuus loistaa. S24n kävijöistä ehkä vain noin 40 % omaa luottokortin ja sitäkin vähemmän nautiskelee säännöllisestä isosta palkasta, josta on varaa huvikseen törsätä yli rajojen.

        no nii noita luottokortteja saa nykypäivänä kaikki, se on tosi harmillista kun jopa opiskeliatkin niitä hakevat, ja huomaavat että eivät saa maksettua lainaansa, mutta se on omaa tyhmyyttään. Niinkun kaikkilla velkaantuneilla mutta minun mielestä sen takia ei voi jättää rakastaan vaikka kuin kauan on piilotellut asiaansa puolisoltaan eihän ne velat sille kuullu ei hänen niitä tarvitse alkaa maksamaan , jos ei itse tahdo alkaa


      • pankki_toimihenkilö

        pääsi kiinni pankit ne vasta tässä roistoja onkin ovat saaneet kupattua velkansa 1000 kertaan veromaksajien selkänahasta ja vielä pitää saada paskasta palvelusta lisää hintaa??? kaikki maksaa sekin vissiin kun raottaa teidän sarantaa pankissa siellä marmori tornissa...kele.

        Kaikki ne velalliset jotka vielä rypevät esim. lamaveloissa ovat pankkien aikaan saannosta houkuteltiin ottamaan lainaa sitten yks kaks laina sanottiin irti pankin toimesta ja kämppä myyntiin ilman mitään syytä!!

        Siinä sitä sopii sitten häpeillä kun on maksu häiriö merkintää ja muuta mukavaa sen sijaan pankinjohtajan sukulainen sai pakkohuuto kaupassa 200 tonnin asunnon 70 tonnilla.


      • no niin

        Vai oot oikeen pankkitoimihenkilö? No onneks olkoon, lol. ja kymppitonnin takia antaisit elämänkumppanillesi kenkää? Minunkin vaimoni on vähissä varoissa, eli joudun antamaan hänelle rahaa jatkuvasti ja kaikki laskumme tulee minun maksettavaksi. Ei haittaa pätkääkään vaikka "annan" vaimolle tyyliin 30000€ vuodessa. me ollaan tiimi ja sillä selvä. Mutta sen näkee sitten elämänlaadussakin, mistä sulla ei taida paljoo olla tietoa, pankkitoimihenkilö.


      • tuomio2

        se on kuule semmonen juttu että jos salailet asioita mitkä nykyäänkin vaikuttaa teidän yhteiseen elämiseen ja tulevaisuuden suunnitelmiin niin petät kumppanias, valehtelet ja kuset suoraan niskaan. mee ihtees ja kerro tilanne! en tiedä saatko anteeksi mutta sen siittä saa jos tietoisesti puhuu toiselle paskaa. eikös parisuhteessa pidä olla avoin? pääset itekkin noista tuskistas. itsekkäät ihmiset jää yksin!!!


      • käyttäytyjä
        riku2345 kirjoitti:

        Lue uudestaan mitä kirjoitit. pääsin vilaseen sinun profiilia ja mitä tuon nimimerkin takana on. Ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut, teidänlaisia viirupöllöjä riittää valitettavasti. Hanki elämä.

        kyllä pitää osata käyttää rahaa oikein, oli se sitten muovia tai käteistä....


      • tuokin

        meleko herkässä on velan takia antaisit kenkää, toivottavasti et elä parisuhteessa..


      • Anonyymi
        no niin kirjoitti:

        Vai oot oikeen pankkitoimihenkilö? No onneks olkoon, lol. ja kymppitonnin takia antaisit elämänkumppanillesi kenkää? Minunkin vaimoni on vähissä varoissa, eli joudun antamaan hänelle rahaa jatkuvasti ja kaikki laskumme tulee minun maksettavaksi. Ei haittaa pätkääkään vaikka "annan" vaimolle tyyliin 30000€ vuodessa. me ollaan tiimi ja sillä selvä. Mutta sen näkee sitten elämänlaadussakin, mistä sulla ei taida paljoo olla tietoa, pankkitoimihenkilö.

        hyvä kun olet niin ihanan ja kalliin vaimon saanut. meiltä hajosi pesukone, pesin käsin kaikki.lakanat yms. ei ollut kamalaa,rakastamme toisiamme, nyt menee jo paljon paremmin.


    • sanoa kuin

      että tsemppiä ja jaksamista sekä toivottavasti opit =)

    • pisnetti

      miksi pitää valehdella ja olla epärehellinen ?
      kyllä siinä itse pääsee paljon helpommalla kun kertoo suoraan mikä tilanne on
      törkeetä myös sitä toista osapuolta kohtaan

    • ???????????

      Olet elänyt valheessa oman rahan käyttösi suhteen, saman kaltainen valehtelu jatkuu ihmissuhteen puolella.
      Eli siis tuplavalhe!!

      Ongelma selviäisi vain yhdellä tunnustuksella. Samalla kun kerrot KAIKEN kumppanillesi, tunnustat itsellesi ja taakka harteilta poistuu.

      Ja siinä sivussa selviää, kestääkö suhteenne?
      Itse voisin aivan hyvin hyväksyä moisen tunnustuksen, kunhan KAIKKI salaisuudet revitään rehellisesti auki, ja käsitellään asiallisesti.

      Kumppanisi saattaa pitää entistä enemmän ihmisestä joka on ollut heikko, arka ja ehkä pelokaskin, mutta nyt osoittaa rohkeutta ja ryhdikkyyttä, jotta voisi uudistua rennoksi ja vastuuntuntoiseksi.

      Läheisen ihmisen kanssa on tarkoitus jakaa ikävätkin asiat.
      Läheisen antama tuki on enemmän kuin mikään rahallinen tuki.
      Läheinen ihminen haluaa osallistua molempiin tukimuotoihin.

      • yksilö

        Sinulla on kaunis, empaattinen, syvällinen ote ja näkemys elämästä ja elämisestä. Kuinka oikeassa oletkaan.


      • ????????????
        yksilö kirjoitti:

        Sinulla on kaunis, empaattinen, syvällinen ote ja näkemys elämästä ja elämisestä. Kuinka oikeassa oletkaan.

        Kiitos!
        Tämä lämmitti upeasti raskaan työviikon jälkeen, lumipyryssä jäähtynyttä keski-ikäisen yksinyrittäjä miehen sydäntä. :)


    • spuge

      12 tonttua ei ole kauhean paljon. En myöskään ymmärrä, mitä häpeämistä jossain velassa on, jos et ole sitä kenellekään ihmiselle pystyssä ?. Mikä tuossa nyt on niin vaikeaa, ettei pysty ukolle kertomaan?.

      • Ketjun aloittaja

        Se on noloa. Se osoittaa minussa olevan heikkouden ja typeryyden.

        Tiedän ettei mieheni mua velan takia jättäisi. uskon että tarjoaisi sekä henkistä että rahallista tukea. En halua hänen rahojaan. En haluaisi kuormittaa häntä omalla ongelmallani.

        Mieheni pettyisi minuun.


      • iskä.
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Se on noloa. Se osoittaa minussa olevan heikkouden ja typeryyden.

        Tiedän ettei mieheni mua velan takia jättäisi. uskon että tarjoaisi sekä henkistä että rahallista tukea. En halua hänen rahojaan. En haluaisi kuormittaa häntä omalla ongelmallani.

        Mieheni pettyisi minuun.

        en oikee ymmarra mitä häpeää (ehkä vähän) mutta kuitenki... jos sinä velat maksat nii mitä siinä o häpeää?? on niitä tiukkoja tilanteita ja velkaa muillakin ihmisillä..
        raapaset pikkaasen töissä ja tuollainen 12 tonnia on pikku raha loppu peleissä...? summahan voisi olla vaikka 22 tonnia.. ylärajaa ei oikeen ole velalle mutta alaraja on 0.


      • Vilosohvi
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Se on noloa. Se osoittaa minussa olevan heikkouden ja typeryyden.

        Tiedän ettei mieheni mua velan takia jättäisi. uskon että tarjoaisi sekä henkistä että rahallista tukea. En halua hänen rahojaan. En haluaisi kuormittaa häntä omalla ongelmallani.

        Mieheni pettyisi minuun.

        ...on enemmän se, että se on sinulle noin järkyttävä asia mitä pitää hirvittävällä vaivalla peitellä.

        Ensinnäkin, kuten sanottua, 12 tuhatta ei ole kovin paljon. Toisekseen, OLET SELKEÄSTI OTTANUT OPIKSESI. Et ainakaan kerro, että olisit yhä tuossa luottokierteessä. Olet siis paljon viisaampi ja sinulla on vahvempi luonne kuin niillä jotka eivät pääse luottokierteestä irti.

        OK, tulit hölmöilleeksi, mutta entä sitten? Syytön heittäköön ensimmäisen kiven. Toimenpiteesihän osoittava että sinulla on tarvittavat edellytykset tukalasta tilasta pois pääsemiseen. Miksi miehesi sellaiseen pettyisi?

        Jos ylpeys ei kestä ottaa taloudellista tukea vastaan, niin siitä voit toki kieltäytyä mutta enpä kyllä ymmärrä miksi sinulle on tärkeämpää anonyymin verkkoyhteisön tuki kuin miesystäväsi tarjoama.


      • Hiphei
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Se on noloa. Se osoittaa minussa olevan heikkouden ja typeryyden.

        Tiedän ettei mieheni mua velan takia jättäisi. uskon että tarjoaisi sekä henkistä että rahallista tukea. En halua hänen rahojaan. En haluaisi kuormittaa häntä omalla ongelmallani.

        Mieheni pettyisi minuun.

        Katsokaas oikealle päin!!! Mitäs siellä näkyy kuvaruudun oikeassa reunassa?? No Joustoluottoa tarjotaan!! Että lainaa vaan ottamaan ja pakoillaan sitten vuosia kaikkia ja kaikkea. huh huh!!


      • Mitä tuo sitten osoittaa?
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Se on noloa. Se osoittaa minussa olevan heikkouden ja typeryyden.

        Tiedän ettei mieheni mua velan takia jättäisi. uskon että tarjoaisi sekä henkistä että rahallista tukea. En halua hänen rahojaan. En haluaisi kuormittaa häntä omalla ongelmallani.

        Mieheni pettyisi minuun.

        Velanmaksuissa tyriminen osoittaa, että olet ollut tyhmä - asian tunnustaminen osoittaa, että et ole sitä enää. Sanot ettet halua kuormittaa miestäsi, vaikka kuormitat häntä KOKO AJAN paljon raskaammalla taakalla, valheella ja sillä että hänellä on nyt puoliso joka häpeää ja salailee. Se tekee sinussa pahaa jälkeä koko ajan, ystävä kallis. Pyydä miestäsi lukemaan tämä viestiketju, siinä ensimmäinen askel.


      • kovia kokenut
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Se on noloa. Se osoittaa minussa olevan heikkouden ja typeryyden.

        Tiedän ettei mieheni mua velan takia jättäisi. uskon että tarjoaisi sekä henkistä että rahallista tukea. En halua hänen rahojaan. En haluaisi kuormittaa häntä omalla ongelmallani.

        Mieheni pettyisi minuun.

        Kyllä kannata puolisolle kertoa, ja mahtolliseman pian. Jossa vahessa hän saa asjasta tietää, ja sitten on luottamuski mennyt. Minulla oli toisinpäin- muutaman vuoden avioliito jälkee sain tietä miehen veloista, mutta kun olimme sitten jo eroamassa, en puhunut asiasta hänen kanssa. Uusi mies oli sattumalta samalainen- hän salasi myös alulla minulta melkein 10000€ ulosottovelkoa, mutta yhteen muutessa sain neistä nopeasti selville, ja nyt yrittän auta häntä maksujen järjestelussa ja maksamisessa, toivottavasti yhdessä selvime tästäki joskus.


      • Jarkke
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Se on noloa. Se osoittaa minussa olevan heikkouden ja typeryyden.

        Tiedän ettei mieheni mua velan takia jättäisi. uskon että tarjoaisi sekä henkistä että rahallista tukea. En halua hänen rahojaan. En haluaisi kuormittaa häntä omalla ongelmallani.

        Mieheni pettyisi minuun.

        Ajattele hyvä ihminen, kun salailet ja salailet niin kuinka paljon se syä voimavarojasi ja se taas heijastuu muuhun elämään, parisuhteeseesikin eikös totta?

        Ylpeyskö se on esteenä ettet voi puhua? Eikä meille ihmisille ole sangen terveellistä että välillä suostumme olemaan heikkoja ja tarvitseviakin toisen edessä, eritoten puolison edessä? Sitä kautta voi löytyä syvempi yhteys välillenne!

        "Totuus tekee vapaaksi"


        Ps. Asiasta voi puhua silloin kun molemmat olette virkeitä ja olosuhteet suotuisat, anna palaa vaan!
        Ei hän sua sen takia hylkää ja jos hylkää niin elämä jatkuu, sinä joudut vaan hoitelemaan elämäsi asioita kuntoon ja olet oppirahoja maksanut omalla tavallasi...

        Voimia sinulle ja rohkeutta kohdata elämäsi asiat sellaisenaan kuin ne ovat ja armollista mieltä sinulle sekä kumppanillesi!


    • Ketjun aloittaja

      Elättelen typeriä toiveita äkkirikastumisesta. Elättelen toiveita lottovoitosta. Lotosta, jota mulla ei edes koskaan ole varaa tehdä.

      Tuntuu kuin eläisin veitsenterällä, luotan tuuriin ja onneen että kukaan ei saa koskaan tietää. Pärjään ja selviän itse, yksin, olenhan tähänkin asti jotenkuten pärjännyt.

      Olen ollut tyhmä, olen ottanut opikseni. Enää en tee velkaa, en elä yli varojeni, en tuhlaa enkä tee heräteostoksia. Itselleni en osta koskaan mitään, lapsille tarvittavan. En käy ulkona syömässä. Kampaajalla en ole käynyt vuoteen (tämän selitän sillä, että kasvata hiuksiani ja silloin tällöin napsin itse saksilla huonoja latvoja pois). Silti tuntuu, että velkani ei lyhene, en jaksaisi odottaa. Velat kasaantuivat niin nopeasti ja takaisinmaksu käykin sitten todella hitaasti.

      Usein mietin miksi olen tehnyt elämäni varrella niin huonoja valintoja. Miksi olen ostanut vaatteita ja tavaroita rahalla jota minulla ei ole = velaksi. Miksi vuokrat jäivät maksamatta? Mihin se raha meni?

      Omistan auton. Auto on pakollinen kulkuväline minulle työni takia. Toistaiseksi ulosottomies on jättänyt autoni rauhaan. Kerran ulosottomies kyseli autostani, aikomuksenaan ulosmitata se. Sain ulosottomiehen vakuuttuneeksi, että auto on niin vanha ja huonokuntoinen, ettei sillä ole nimellistä rahallista arvoa. Tämä on kyllä tottakin, autoni arvo on alle 1000e.

      Miten pienentää kuluja? Miten minimaallisesti ihminen voi elää? Kuten jo kerroin, en osta enää velaksi, en osta mitään mitä en välttämättä tarvitse, suosin kirpputoreja, en käy kampaajalla, en hierojalla tms., juhlimassa, ulkona syömässä.. erosin kirkosta jotta vältyn kirkollisverolta, irtisanoin tv-luvan (telkkari kyllä on, toivottavasti en jää tästä kiinni) seuraavaksi eroan ammattiliitosta jotta säästyn liitonmaksuilta. Mitä vielä voin tehdä?

      • tilanteeseesi

        Ymmärrän hyvin, että tilanteestasi kertominen puolisollesi on vaikeaa. Oletko koskaan yrittänyt hakea apua tilanteeseesi, käynyt velkaneuvojalla selvittämässä, voisitko saada veloillesi jonkin järjestelyn? Se tietysti vaatisi myös puolisollesi asiasta kertomista, mutta jos saisit veloillesi järjestelyn, olisi taloudellinen tilanteesi varmasti kestävämmin hoidossa kuin velkojen maksaminen suoraan ulosottoon. Voisiko puolisosi myös ymmärtää asian paremmin, kun pystyisit osoittamaan hänelle, että haluat todella hoitaa asiasi? Selvitä voisiko järjestelyluoton (Takuu-Säätiö) saaminen olla sinulle mahdollista, soita säätiön velkalinjaan tai varaa aika kotikuntasi talous- ja velkaneuvojalle, molemmat ovat sinulle ilmaisia.


      • Pistaasihalva

        Televisiossa tuli ohjelma kaltaisistasi shoppailijoista, jotka olivat sitten joutuneet taloudellisiin vaikeuksiin. Summat olivat huomattavasti suurempia kuin sinulla. Talousneuvoja aloitti homman joka kerta sillä, että veloista piti kertoa rehellisesti kumppanille. Moni kumppani kyllä kauhisteli, mutta yksikään ei jättänyt - ja kaikki myös tsemppasivat partneria selviytymään veloista.

        Mielestäni sinulla ei ole mitään salattavaa tai häpeiltävää - olet suoraselkäinen suomalainen joka hoitaa velkansa, kun on kerran ne tehnyt. Siihen kumppanillasi ei luulisi olevan mitään huomautettavaa.

        Jos olisin sinä, kertoisin kumppanilleni sopivassa tilanteessa, kun hän seuraavan kerran huomaa, että olet tosi vähissä varoissa.

        Äkkirikastumisestakin voi haaveilla ja lotota, kunhan samalla pitää jalat maan tasalla ja jatkaa sinnikkäästi maksamista. Ajattele, että monella on asuntovelkaakin sata tonnia ja maksetuksi nekin tulee.

        Sinun ongelmasi on salailu, ei itse velka. Kun saat kerrottua, aurinko alkaa pilkistää pilven takaa. Keksikää mukavaa ilmaista tekemistä vapaa-ajalle, kirjastosta löytyy hyvää luettavaa, moneen museoon pääsee joinakin päivinä maksutta, ulkoilu ja kesällä uiminen on maksutonta ja terveellistä hupia.

        Voimia!


      • pasi

        siirrä liittomaksusi loimaan kassaan alle 70e vuodessa. leikkaa kaikki ellos ym kortit poikki. kerää kaikki laskut ja ulosotto paperit viime tiliotteet, varaa pankistasi aika lainaneuvontaan koska on huomattavasti edullisempaa maksaa yhtä lyhennystä, tsemppiä.


      • saman kokenut

        Miksi et ole hakenut vapaa ehtoista maksujärjestelyä. silloin velat poistuu ulosotosta ja maksat suoran velkojille.
        Minä hain itselleni vapaaehtoisen maksujärjestelyn ja olen tyytyväinen. itselläni on velkaa paljon enemmän kuin sinulla eli n.150000€.
        Neuvo mene oman alueesi talous-ja velkaneuvojalle ja kysy vapaaehtoisesta maksujärjestelystä.suosittelen.


      • neuvo

        Jos ammattiliitosta eroat, kannattaa nyt ainakin liittyä siihen työttömyyskassaan, joka toimii Loimaalla maksu ei päätä huimaa, ja on oikeus ansiosidonnaiseen, jos joutuu työttömäksi.


    • mitä käyt läpi

      Elämäni on melko lailla samanlaista. Kenellekään en koskaan tästä pysty kertomaan. Tiedän, että esimerkiksi vanhempani auttaisivat maksujen kanssa, mutta en voi ikinä kertoa heille tästä minun "oikeasta" elämästäni. Häpeä on äärettömän suuri ja inhoan itseäni. Inhokin taitaa olla liian lievä sana kuvaamaan sitä, mitä tunnen itseäni kohtaan. Nämä asiat pyörivät päässäni heti herätessäni, pitkin päivää sekä viimeisenä mennessäni illalla nukkumaan. Maksan joka kuukausi tuloihini nähden suuren summan ja vasta maksujen jälkeen voin ostaa jäljelle jäävillä roposilla ruokaa. Näin olen päättänyt elää, jotta saan maksut maksettua ja asiani jotenkin kuntoon. Tiedän, että ehkä selviän tästä, mutta en anna anteeksi koskaan itselleni tätä omaa tyhmyyttäni.

      • aloittaja jatkaa

        Niin tuttuja tuntemuksia sinulla.

        Edellinen kirjoittaja kysyi, olenko käynyt velkaneuvojalla tms. En ole. En kehtaa, en uskalla. Kerran soitin velkaneuvojalle (vuokrarästien vuoksi jouduin jättämään asuntoni) ja hän oli silloin lomalla, soitin hänen matkapuhelimeensa jota hän piti auki lomallakin. Hän kehoitti varaamaan ajan kun hänen lomansa päättyy. En koskaan tehnyt sitä. En kehtaa. En halua puhua veloistani. Haluan vain hiljalleen maksaa niitä itse.

        Suurin osa perintätoimistojen laskuista jätän avaamatta. Ei minulla kuitenkaan ole rahaa niitä maksaa. Kun avaamattomia kuoria iso pino, heitän ne roskiin. Joskus otan itseäni niskasta kiinni, avaan laskut ja teen laskelmia. Masennun ja heitän laskut roskiin.

        Koen että vaikeinta asiassa on kertominen puolisolle. Tuskin kerron koskaan. Itse velka painaa mieltäni tietysti joka päivä, mutta suurempi syyllisuus ja ahdistus on siitä, että puolisoni ei tiedä.

        Mieheni on ymmärätäväinen ihminen. Hän kertoi kerran, että on auttanut huomattavalla rahasummalla exäänsä joka oli korviaan myöten veloissa. Hän tunsi itsensä petetyksi, kun tyttöystävä jätti hänet eikä koskaan maksanut takaisin mitään. Pelkään kai, että hän kuvittelisi minun olevan samanlainen.

        Juuri nyt tuntuu, että raha-asiani ei oikeastaan miehelleni kuulu. Niin kauan kun pystyn osallistumaan perheen ruokakuluihin ja samaan aikaan salaa lyhentämään velkaani ulosottoon, mitään ei ole häneltä pois.

        Niin, osallistun kyllä ruoka yms. kuluihin, mutta totuus on, että mieheni osallistuu enemmän.

        Mieheni tietää, että minulla ei juuri koskaan ole ylimääräistä rahaa. Aika usein sanon, että tuli taas niin pieni tili. Palkkani vaihtelee joka kuukausi, mutta pääsääntöisesti palkka on n. 1700e bruttona.

        En koskaan laita rahaa mihinkään ylimääräiseen. Mieheni maksaa aina lomamme yms. ylimääräiset menot. Koen huonoa omaatuntoa tämän takia. Jaluaisin osallistua ja on oikeastaan ihme, että mieheni ei ole vielä ihmetellyt sitä, että miksi minulla ei koskaan ole varaa osallistua. Ei me kauheasti kyllä edes lomailla, ulkomailla varsinkaan.


      • Ketjun aloittaja

        Haluaisin vielä kysyä sinulta, samassa tilanteessa oleva, onko sinulla avopuolisoa?

        Kuinka kauan tilanteesi on jatkunut? Miten velkataakka/salaaminen on vaikuttanut muuhun sosiaaliseen elämääsi?


      • 1234
        aloittaja jatkaa kirjoitti:

        Niin tuttuja tuntemuksia sinulla.

        Edellinen kirjoittaja kysyi, olenko käynyt velkaneuvojalla tms. En ole. En kehtaa, en uskalla. Kerran soitin velkaneuvojalle (vuokrarästien vuoksi jouduin jättämään asuntoni) ja hän oli silloin lomalla, soitin hänen matkapuhelimeensa jota hän piti auki lomallakin. Hän kehoitti varaamaan ajan kun hänen lomansa päättyy. En koskaan tehnyt sitä. En kehtaa. En halua puhua veloistani. Haluan vain hiljalleen maksaa niitä itse.

        Suurin osa perintätoimistojen laskuista jätän avaamatta. Ei minulla kuitenkaan ole rahaa niitä maksaa. Kun avaamattomia kuoria iso pino, heitän ne roskiin. Joskus otan itseäni niskasta kiinni, avaan laskut ja teen laskelmia. Masennun ja heitän laskut roskiin.

        Koen että vaikeinta asiassa on kertominen puolisolle. Tuskin kerron koskaan. Itse velka painaa mieltäni tietysti joka päivä, mutta suurempi syyllisuus ja ahdistus on siitä, että puolisoni ei tiedä.

        Mieheni on ymmärätäväinen ihminen. Hän kertoi kerran, että on auttanut huomattavalla rahasummalla exäänsä joka oli korviaan myöten veloissa. Hän tunsi itsensä petetyksi, kun tyttöystävä jätti hänet eikä koskaan maksanut takaisin mitään. Pelkään kai, että hän kuvittelisi minun olevan samanlainen.

        Juuri nyt tuntuu, että raha-asiani ei oikeastaan miehelleni kuulu. Niin kauan kun pystyn osallistumaan perheen ruokakuluihin ja samaan aikaan salaa lyhentämään velkaani ulosottoon, mitään ei ole häneltä pois.

        Niin, osallistun kyllä ruoka yms. kuluihin, mutta totuus on, että mieheni osallistuu enemmän.

        Mieheni tietää, että minulla ei juuri koskaan ole ylimääräistä rahaa. Aika usein sanon, että tuli taas niin pieni tili. Palkkani vaihtelee joka kuukausi, mutta pääsääntöisesti palkka on n. 1700e bruttona.

        En koskaan laita rahaa mihinkään ylimääräiseen. Mieheni maksaa aina lomamme yms. ylimääräiset menot. Koen huonoa omaatuntoa tämän takia. Jaluaisin osallistua ja on oikeastaan ihme, että mieheni ei ole vielä ihmetellyt sitä, että miksi minulla ei koskaan ole varaa osallistua. Ei me kauheasti kyllä edes lomailla, ulkomailla varsinkaan.

        Täällä kanssa painiskellaan asian kanssa. Itsellä on velkaa myös mutta ei onneksi vielä ulosotossa. Mutta postin kanssa myös painin joka aamu, kun pitää herätä ennen avopuolisoa. Onhan tämä perkeleen ressaavaa mutta en halua tuottaa pettymystä enään rakkaalleni tai perheelleni joten pysyn hiljaa ja yritän painaa töitä niskalimassa ja maksaa velkoja pois.


      • elämäni on
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Haluaisin vielä kysyä sinulta, samassa tilanteessa oleva, onko sinulla avopuolisoa?

        Kuinka kauan tilanteesi on jatkunut? Miten velkataakka/salaaminen on vaikuttanut muuhun sosiaaliseen elämääsi?

        Ei ole ketään toista, asun yksin. Tilanne oikeastaan alkoi viime syksynä, vaikkakin merkit olivat ilmassa varmaankin jo paljon kauemmin.
        Elän tavallaan kahta elämää. Itseni kanssa yksin ollessani olen äärimmäisen masentunut, stressaantunut, epätoivoinen, vihainen, surullinen ja kaikkea siltä välillä. Ystävien ja vanhempien edessä esitän iloista ja hauskaa tyyppiä, jota eivät huolet ja murheet paina. Raskastahan näin on elää, mutta koen, että näin on kuitenkin parempi. En halua selitellä ja valitella muille, oma vikanihan tämä on.


      • nopeammin
        aloittaja jatkaa kirjoitti:

        Niin tuttuja tuntemuksia sinulla.

        Edellinen kirjoittaja kysyi, olenko käynyt velkaneuvojalla tms. En ole. En kehtaa, en uskalla. Kerran soitin velkaneuvojalle (vuokrarästien vuoksi jouduin jättämään asuntoni) ja hän oli silloin lomalla, soitin hänen matkapuhelimeensa jota hän piti auki lomallakin. Hän kehoitti varaamaan ajan kun hänen lomansa päättyy. En koskaan tehnyt sitä. En kehtaa. En halua puhua veloistani. Haluan vain hiljalleen maksaa niitä itse.

        Suurin osa perintätoimistojen laskuista jätän avaamatta. Ei minulla kuitenkaan ole rahaa niitä maksaa. Kun avaamattomia kuoria iso pino, heitän ne roskiin. Joskus otan itseäni niskasta kiinni, avaan laskut ja teen laskelmia. Masennun ja heitän laskut roskiin.

        Koen että vaikeinta asiassa on kertominen puolisolle. Tuskin kerron koskaan. Itse velka painaa mieltäni tietysti joka päivä, mutta suurempi syyllisuus ja ahdistus on siitä, että puolisoni ei tiedä.

        Mieheni on ymmärätäväinen ihminen. Hän kertoi kerran, että on auttanut huomattavalla rahasummalla exäänsä joka oli korviaan myöten veloissa. Hän tunsi itsensä petetyksi, kun tyttöystävä jätti hänet eikä koskaan maksanut takaisin mitään. Pelkään kai, että hän kuvittelisi minun olevan samanlainen.

        Juuri nyt tuntuu, että raha-asiani ei oikeastaan miehelleni kuulu. Niin kauan kun pystyn osallistumaan perheen ruokakuluihin ja samaan aikaan salaa lyhentämään velkaani ulosottoon, mitään ei ole häneltä pois.

        Niin, osallistun kyllä ruoka yms. kuluihin, mutta totuus on, että mieheni osallistuu enemmän.

        Mieheni tietää, että minulla ei juuri koskaan ole ylimääräistä rahaa. Aika usein sanon, että tuli taas niin pieni tili. Palkkani vaihtelee joka kuukausi, mutta pääsääntöisesti palkka on n. 1700e bruttona.

        En koskaan laita rahaa mihinkään ylimääräiseen. Mieheni maksaa aina lomamme yms. ylimääräiset menot. Koen huonoa omaatuntoa tämän takia. Jaluaisin osallistua ja on oikeastaan ihme, että mieheni ei ole vielä ihmetellyt sitä, että miksi minulla ei koskaan ole varaa osallistua. Ei me kauheasti kyllä edes lomailla, ulkomailla varsinkaan.

        Hei vielä, vaikka ketjuun ei vähään aikaan olekaan tullut viestejä, en voi olla vielä vastaamatta ja kannustamatta sinua hakemaan apua, toivottavasti vielä luet näitä viestejä.
        En halua olla ilkeä, mutta niin kauan kun jatkat avaamatta kirjeitä ja et kunnolla kohtaa tilannettasi, ei hiljalleen maksaminen tule riittämään, jos oikeasti haluaisit pois nykyisestä tilanteestasi.
        Mitä jos kuitenkin rohkaistuisit soittamaan velkaneuvojalle, vaikka ensin kertomatta miehellesi tilanteestasi. Kävisit velkaneuvojalla kuulemassa, mitä muita vaihtoehtoja sinulla olisi tilanteessasi. Velkaneuvoja ei sinua tuomitse, mutta saisit kuulla onko tilanteesi sellainen, että jokin järjestely tulisi kysymykseen.
        Tieto ehkä lisää tuskaasi, mutta pyydä ulosotosta koko velkahistoriasi (päättyneissäkään asioissa oleva maksamaton velkasaldo kun ei välttämättä ole vanhentunut, velkaneuvoja osaisi kertoa sinulle tästäkin enemmän) ja soita perintätoimistoja läpi kysyen velkasaldojasi, niin ehkä saisit käsityksen siitä, mitä hiljalleen maksaminen viivästyskorkoineen ja kuluineen lopulta voi tarkoittaa elämäsi, ehkä parisuhteesi tulevaisuudenkin kannalta.
        Eikö edes olisi helpompaa tietää mitä maksaa hiljalleen ja milloin se mahdollisesti päättyy?
        Tsemppiä!


      • ketjun aloittaja
        nopeammin kirjoitti:

        Hei vielä, vaikka ketjuun ei vähään aikaan olekaan tullut viestejä, en voi olla vielä vastaamatta ja kannustamatta sinua hakemaan apua, toivottavasti vielä luet näitä viestejä.
        En halua olla ilkeä, mutta niin kauan kun jatkat avaamatta kirjeitä ja et kunnolla kohtaa tilannettasi, ei hiljalleen maksaminen tule riittämään, jos oikeasti haluaisit pois nykyisestä tilanteestasi.
        Mitä jos kuitenkin rohkaistuisit soittamaan velkaneuvojalle, vaikka ensin kertomatta miehellesi tilanteestasi. Kävisit velkaneuvojalla kuulemassa, mitä muita vaihtoehtoja sinulla olisi tilanteessasi. Velkaneuvoja ei sinua tuomitse, mutta saisit kuulla onko tilanteesi sellainen, että jokin järjestely tulisi kysymykseen.
        Tieto ehkä lisää tuskaasi, mutta pyydä ulosotosta koko velkahistoriasi (päättyneissäkään asioissa oleva maksamaton velkasaldo kun ei välttämättä ole vanhentunut, velkaneuvoja osaisi kertoa sinulle tästäkin enemmän) ja soita perintätoimistoja läpi kysyen velkasaldojasi, niin ehkä saisit käsityksen siitä, mitä hiljalleen maksaminen viivästyskorkoineen ja kuluineen lopulta voi tarkoittaa elämäsi, ehkä parisuhteesi tulevaisuudenkin kannalta.
        Eikö edes olisi helpompaa tietää mitä maksaa hiljalleen ja milloin se mahdollisesti päättyy?
        Tsemppiä!

        Kiitos kun jaksat kirjoittaa mulle, vaikka en ole vähään aikaan itse tänne kirjoittanut. Olen kyllä käynyt lukemassa ja katsomassa aina välillä onko tänne tullut mitään.

        Ulosotosta olenkin pyytänyt selkeän selvityksen, että kuinka paljon sitä velkaa on. Lyhennän sitä 350e/kk. Laskelmieni mukaan tällä summalla velka on maksettu vajaan kolmen vuoden sisällä. (niin paitsi varmaan korko kasvaa koko ajan.. ja osa summasta menee aina kuluihin.., mutta kuitenkin).

        Yhden perintätoimiston kanssa olen tehnyt maksusuunnitelma, lyhennä velkaani sinne 50e/kk. Se on kovin vähän, mutta jotain kuitenkin.

        ...ja muiden perintätoimistojen kanssa en ole asioinut. Yksi syy yhteydenottokynnykseen on vuosia sitten saamani kohtelu perintätoimiston kanssa. Soitin paniikissa kyselläkseni velkojani ja mahdollisuuksiani. Puhelimessa oli niin tyly ja moralisoiva ihminen, eikä puhelu muutenkaan edennyt mihinkään. Tämä lisäsi vain syyllisyyden ja häpeän tunteita. Minähän se tyhmä olen, minähän se olen heille velkaa eivätkä he minulle, eli saavathan he käyttäytyä mua kohtaan tylysti. Oma vika, ei kenenkään muun.

        Asun pienessä kaupungissa. On iso juttu mennä keskustelemaan velkaneuvojan kanssa. Kuka vaan voi nähdä ja sitten juttu leviää.

        Ajatelkaa, haastemies on saanut käydä oveni takana niin monta kertaa, että ilmeisesti kyllästyi siihen ja viimeisin haaste sitten tulikin postissa. Laitoin vaan nimeni alle ja lähetin takaisin. Kätevää.


      • Samassa tilanteessa ollut
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kiitos kun jaksat kirjoittaa mulle, vaikka en ole vähään aikaan itse tänne kirjoittanut. Olen kyllä käynyt lukemassa ja katsomassa aina välillä onko tänne tullut mitään.

        Ulosotosta olenkin pyytänyt selkeän selvityksen, että kuinka paljon sitä velkaa on. Lyhennän sitä 350e/kk. Laskelmieni mukaan tällä summalla velka on maksettu vajaan kolmen vuoden sisällä. (niin paitsi varmaan korko kasvaa koko ajan.. ja osa summasta menee aina kuluihin.., mutta kuitenkin).

        Yhden perintätoimiston kanssa olen tehnyt maksusuunnitelma, lyhennä velkaani sinne 50e/kk. Se on kovin vähän, mutta jotain kuitenkin.

        ...ja muiden perintätoimistojen kanssa en ole asioinut. Yksi syy yhteydenottokynnykseen on vuosia sitten saamani kohtelu perintätoimiston kanssa. Soitin paniikissa kyselläkseni velkojani ja mahdollisuuksiani. Puhelimessa oli niin tyly ja moralisoiva ihminen, eikä puhelu muutenkaan edennyt mihinkään. Tämä lisäsi vain syyllisyyden ja häpeän tunteita. Minähän se tyhmä olen, minähän se olen heille velkaa eivätkä he minulle, eli saavathan he käyttäytyä mua kohtaan tylysti. Oma vika, ei kenenkään muun.

        Asun pienessä kaupungissa. On iso juttu mennä keskustelemaan velkaneuvojan kanssa. Kuka vaan voi nähdä ja sitten juttu leviää.

        Ajatelkaa, haastemies on saanut käydä oveni takana niin monta kertaa, että ilmeisesti kyllästyi siihen ja viimeisin haaste sitten tulikin postissa. Laitoin vaan nimeni alle ja lähetin takaisin. Kätevää.

        Ota yhteys velkaneuvojaan heti. Velkaneuvoja on nähnyt varmasti samanlaisia - ehkä pahempiakin - tilanteita, kun sinulla on.

        Sinä siis tilität itse ulosottovirastolle tuon 350 eur /kk? Ottaako ulosottovirasto kuitenkin jonkinlaisen osuuden itselleen käsittelykuluihin? Jos näin on, niin niistäkin kertyy iso summa vuoden aikana. Jos pystyisit hoitamaan velkoja suoraan velkojille, niin nämä ulosottoviraston käsittelykulut jäisivät pois.

        Olen itse ollut 2000-luvun alussa samassa tilanteessa kuin sinä nyt. Laitoin myös maksukehoitukset yms. suoraan niitä avaamatta laatikkoon piiloon. Yhtenä päivänä vaan päätin, että nyt riittää ja aloin hoitaa asoitani. Itselläni oli luottotiedot poissa neljä vuotta. Tämän neljä vuotta maksoin velkoja pois ja pääsin selville. Velkoja oli n. 10 000 euroa ja nyt olen kuivilla.

        Tällä hetkellä asun omistusasunnossa, minulla on asuntolaina ja elämä on taloudellisesti tasapainossa. Minulla on yksi luottokortti sekä Visa Electron kortti. Näillä olen tullut toimeen.

        Eli ota heti yhteyttä velkaneuvojaan - jo huomenna. Velkaneuvoja etsii kaikki velkasi ja päivittää tilanteen ajantasalle. Kun velkaneuvoja alkaa hoitaa asioita, niin sekin on jo osoitus velkojien suuntaan, että sinä hoidat asiaa aktiivisesti pois päiväjärjestyksestä. Asiat hoituvat velkaneuvojan kanssa huomattavasti helpommin kuin uskotkaan.


      • minä vain...
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kiitos kun jaksat kirjoittaa mulle, vaikka en ole vähään aikaan itse tänne kirjoittanut. Olen kyllä käynyt lukemassa ja katsomassa aina välillä onko tänne tullut mitään.

        Ulosotosta olenkin pyytänyt selkeän selvityksen, että kuinka paljon sitä velkaa on. Lyhennän sitä 350e/kk. Laskelmieni mukaan tällä summalla velka on maksettu vajaan kolmen vuoden sisällä. (niin paitsi varmaan korko kasvaa koko ajan.. ja osa summasta menee aina kuluihin.., mutta kuitenkin).

        Yhden perintätoimiston kanssa olen tehnyt maksusuunnitelma, lyhennä velkaani sinne 50e/kk. Se on kovin vähän, mutta jotain kuitenkin.

        ...ja muiden perintätoimistojen kanssa en ole asioinut. Yksi syy yhteydenottokynnykseen on vuosia sitten saamani kohtelu perintätoimiston kanssa. Soitin paniikissa kyselläkseni velkojani ja mahdollisuuksiani. Puhelimessa oli niin tyly ja moralisoiva ihminen, eikä puhelu muutenkaan edennyt mihinkään. Tämä lisäsi vain syyllisyyden ja häpeän tunteita. Minähän se tyhmä olen, minähän se olen heille velkaa eivätkä he minulle, eli saavathan he käyttäytyä mua kohtaan tylysti. Oma vika, ei kenenkään muun.

        Asun pienessä kaupungissa. On iso juttu mennä keskustelemaan velkaneuvojan kanssa. Kuka vaan voi nähdä ja sitten juttu leviää.

        Ajatelkaa, haastemies on saanut käydä oveni takana niin monta kertaa, että ilmeisesti kyllästyi siihen ja viimeisin haaste sitten tulikin postissa. Laitoin vaan nimeni alle ja lähetin takaisin. Kätevää.

        Tähän on pakko vastata... vaikka sä oletkin velkaa perintätoimistolle, niin se ei millään muotoa anna heille oikeutta olla tylyjä kenellekään. He ovat asiakaspalvelutyössä, ja heidän kuuluu kohdella asiakkaitaan inhimillisesti siitäkin huolimatta että asiakas olisi miten suuria summia velkaa heille. Itselläkin on ulosotossa velkoja, ei mitenkään suuria summia, mutta elämäntilanteeni takia minä en niitä pysty maksamaan. Hävettää minuakin että velkaa on tullut, mutta itse kannan niistä vastuuni ja aina olen kertonut veloistani, koska ne ovat osa elämääni ja kun aika koittaa ja töihin pääsen niin ne hoituu kyllä. Joten kaikille tässä tilanteessa oleville toivon voimia ja jaksamista, sillä asioilla on tapana hoitua tavalla tai toisella, sanoivat kritisoijat mitä tahansa. Heillä kun ei tunnu olevan tuon taivaallista tietoa mitä on painia oikeasti isojen ongelmien keskellä. He voisivat hiukan miettiä mitä sanovat, koska herjaaminen ja sen semmoinen ei ainakan auta asioita parempaan suuntaan, päinvastoin.


      • Korkoja
        minä vain... kirjoitti:

        Tähän on pakko vastata... vaikka sä oletkin velkaa perintätoimistolle, niin se ei millään muotoa anna heille oikeutta olla tylyjä kenellekään. He ovat asiakaspalvelutyössä, ja heidän kuuluu kohdella asiakkaitaan inhimillisesti siitäkin huolimatta että asiakas olisi miten suuria summia velkaa heille. Itselläkin on ulosotossa velkoja, ei mitenkään suuria summia, mutta elämäntilanteeni takia minä en niitä pysty maksamaan. Hävettää minuakin että velkaa on tullut, mutta itse kannan niistä vastuuni ja aina olen kertonut veloistani, koska ne ovat osa elämääni ja kun aika koittaa ja töihin pääsen niin ne hoituu kyllä. Joten kaikille tässä tilanteessa oleville toivon voimia ja jaksamista, sillä asioilla on tapana hoitua tavalla tai toisella, sanoivat kritisoijat mitä tahansa. Heillä kun ei tunnu olevan tuon taivaallista tietoa mitä on painia oikeasti isojen ongelmien keskellä. He voisivat hiukan miettiä mitä sanovat, koska herjaaminen ja sen semmoinen ei ainakan auta asioita parempaan suuntaan, päinvastoin.

        Suosittelen sinua, kuten moni muukin, ottamaan yhteyttä pikaisesti oman paikkakuntasi velkaneuvojaan ja sitä kautta hoitamaan asiaasi. Oletko ollenkaan laskenut taikka ajatellut, että kuinka paljon maksat ulosottoon kuluja sekä myöskin perintätoimistolle. Niillä ei velkasi lyhene ollenkaan ja sinun velkavankeutesi vain jatkuu ja jatkuu. Korkomenot kasvavat vaan koko ajan ja pian olet tilanteessa, että korkoa onkin saman verran kuin sitä velkaakin. Myöskin sekin voi olla mahdollista, että sinun ei tarvitsisikaan maksaa tuota 350 euroa 50 euroa kuukaudessa vaan maksettavaksesi jäisi paljon pienempi summa ja niin ollen sinulle jäisi rahaa muuhunkin elämään. Velkasaneerauksen pääsysi jälkeen kaikki maksamasi menisi suoraan velan lyhentämiseen eikä pelkkiin kuluihin.

        Suosittelen myös, että kerrot miehellesi pikaisesti tilanteestasi. Ihan varmasti nimittäin tulee eteen se päivä, että hän saa tietää kaiken ja sitten voi jo olla myöhäistä alkaa pelastamaan suhdettasi. Ajattelepa, jos miehesi vaikka tahtookin ostaa oman asunnon ja meneekin itsekseen kyselemään lainaa pankista ja saa siinä samalla tietää sinunkin luottokelvottomuudestasi, aikamoinen potti hänelle sulatettavaksi siinä paikalla. Voithan myöskin kysyä, että voitko hoitaa asiasi jollain toisella paikkakunnalla vaikka jonkun asianajajan kautta, jos pelkäät mennä omalle paikkakunnallesi asioitasi hoitamaan. Ajattele asiaa ja toimi, ennen kuin on liian myöhäistä !!!


      • Tyrin
        Korkoja kirjoitti:

        Suosittelen sinua, kuten moni muukin, ottamaan yhteyttä pikaisesti oman paikkakuntasi velkaneuvojaan ja sitä kautta hoitamaan asiaasi. Oletko ollenkaan laskenut taikka ajatellut, että kuinka paljon maksat ulosottoon kuluja sekä myöskin perintätoimistolle. Niillä ei velkasi lyhene ollenkaan ja sinun velkavankeutesi vain jatkuu ja jatkuu. Korkomenot kasvavat vaan koko ajan ja pian olet tilanteessa, että korkoa onkin saman verran kuin sitä velkaakin. Myöskin sekin voi olla mahdollista, että sinun ei tarvitsisikaan maksaa tuota 350 euroa 50 euroa kuukaudessa vaan maksettavaksesi jäisi paljon pienempi summa ja niin ollen sinulle jäisi rahaa muuhunkin elämään. Velkasaneerauksen pääsysi jälkeen kaikki maksamasi menisi suoraan velan lyhentämiseen eikä pelkkiin kuluihin.

        Suosittelen myös, että kerrot miehellesi pikaisesti tilanteestasi. Ihan varmasti nimittäin tulee eteen se päivä, että hän saa tietää kaiken ja sitten voi jo olla myöhäistä alkaa pelastamaan suhdettasi. Ajattelepa, jos miehesi vaikka tahtookin ostaa oman asunnon ja meneekin itsekseen kyselemään lainaa pankista ja saa siinä samalla tietää sinunkin luottokelvottomuudestasi, aikamoinen potti hänelle sulatettavaksi siinä paikalla. Voithan myöskin kysyä, että voitko hoitaa asiasi jollain toisella paikkakunnalla vaikka jonkun asianajajan kautta, jos pelkäät mennä omalle paikkakunnallesi asioitasi hoitamaan. Ajattele asiaa ja toimi, ennen kuin on liian myöhäistä !!!

        Tämän kirjoituksen piti mennä ketjun aloittajan viestiin vastaukseksi, mutta oman mokani vuoksi se tulikin ihan väärään kohtaan.


      • ei tee mitään.....
        Samassa tilanteessa ollut kirjoitti:

        Ota yhteys velkaneuvojaan heti. Velkaneuvoja on nähnyt varmasti samanlaisia - ehkä pahempiakin - tilanteita, kun sinulla on.

        Sinä siis tilität itse ulosottovirastolle tuon 350 eur /kk? Ottaako ulosottovirasto kuitenkin jonkinlaisen osuuden itselleen käsittelykuluihin? Jos näin on, niin niistäkin kertyy iso summa vuoden aikana. Jos pystyisit hoitamaan velkoja suoraan velkojille, niin nämä ulosottoviraston käsittelykulut jäisivät pois.

        Olen itse ollut 2000-luvun alussa samassa tilanteessa kuin sinä nyt. Laitoin myös maksukehoitukset yms. suoraan niitä avaamatta laatikkoon piiloon. Yhtenä päivänä vaan päätin, että nyt riittää ja aloin hoitaa asoitani. Itselläni oli luottotiedot poissa neljä vuotta. Tämän neljä vuotta maksoin velkoja pois ja pääsin selville. Velkoja oli n. 10 000 euroa ja nyt olen kuivilla.

        Tällä hetkellä asun omistusasunnossa, minulla on asuntolaina ja elämä on taloudellisesti tasapainossa. Minulla on yksi luottokortti sekä Visa Electron kortti. Näillä olen tullut toimeen.

        Eli ota heti yhteyttä velkaneuvojaan - jo huomenna. Velkaneuvoja etsii kaikki velkasi ja päivittää tilanteen ajantasalle. Kun velkaneuvoja alkaa hoitaa asioita, niin sekin on jo osoitus velkojien suuntaan, että sinä hoidat asiaa aktiivisesti pois päiväjärjestyksestä. Asiat hoituvat velkaneuvojan kanssa huomattavasti helpommin kuin uskotkaan.

        Minulla myös ulosmittauksessa ihan riittävä summa rahaa. Olen harkinnut myös velkajärjestelyä,mutta kun kävin velkaneuvojan luona hän antoi vaan nipun papereita ja sanoi että toimi niiden mukaan. Aivan mahdotonta työaikana yrittää järjestellä asioita ja viikonloppuisin ei mikään virasto ole auki. Sain viimein viime vuoden lopussa luottotietoni takaisin,mutta sit vaihtui asioideni hoitaja ulosottovirastossa ja uhkasi viedä jälleen kerran luottotietoni. Hänelle ei mikään maksujärjestelmä käy. Tänään sit marssin pankkiin lainaa kysymään,että saisin maksaa velkani pois,mutta turhaa sekin. Juteltiin ja täyteltiin papereita,annoin virkailijalle usean takaajan nimen,joka tulisi lainaani takaamaan,mutta se ei käynyt hänelle vaan hän vaati yhden sellaisen jolla olisi reaaliomaisuutta. Olen hoitanut asioitani monta monta vuotta ja elänyt hyvin pienellä,mutta yleensä täällä yhteiskunnassa saa vain paskaa niskaansa kun edes yrittää. Onneksi minulla on sentään ihana vaimo,sekä lapset he auttavat jaksamaan. Noo,minulla on tämä kuukausi aikaa hoitaa ulosotot pois ja enkös minä jotain keksi....toivottavasti.


      • sinä
        ei tee mitään..... kirjoitti:

        Minulla myös ulosmittauksessa ihan riittävä summa rahaa. Olen harkinnut myös velkajärjestelyä,mutta kun kävin velkaneuvojan luona hän antoi vaan nipun papereita ja sanoi että toimi niiden mukaan. Aivan mahdotonta työaikana yrittää järjestellä asioita ja viikonloppuisin ei mikään virasto ole auki. Sain viimein viime vuoden lopussa luottotietoni takaisin,mutta sit vaihtui asioideni hoitaja ulosottovirastossa ja uhkasi viedä jälleen kerran luottotietoni. Hänelle ei mikään maksujärjestelmä käy. Tänään sit marssin pankkiin lainaa kysymään,että saisin maksaa velkani pois,mutta turhaa sekin. Juteltiin ja täyteltiin papereita,annoin virkailijalle usean takaajan nimen,joka tulisi lainaani takaamaan,mutta se ei käynyt hänelle vaan hän vaati yhden sellaisen jolla olisi reaaliomaisuutta. Olen hoitanut asioitani monta monta vuotta ja elänyt hyvin pienellä,mutta yleensä täällä yhteiskunnassa saa vain paskaa niskaansa kun edes yrittää. Onneksi minulla on sentään ihana vaimo,sekä lapset he auttavat jaksamaan. Noo,minulla on tämä kuukausi aikaa hoitaa ulosotot pois ja enkös minä jotain keksi....toivottavasti.

        haluat hoitaa asiat.
        Mutta kun ilmeisesti olet käyttänyt lainottamisen tavallaan muita luotottajia kun yleisiä pankkeja olet vailla sitä turvaa mitä pankit olisivat vielä viimmeisenä mahdollisuutena tarjonnet.
        Ymmärrät varmaan varsin hyvin miksi joku lainais rahaa sinulle että saisit maksettua heidän rahoillaan ylikorkoa peinneille rahat takaisin.
        Muuta neuvoa en tiedä kun seuraavaksi lainaa oikeilta pankeilta ennemin kun näiltä joilla on vain tarkoitus ottaa mahollisimman suuri tuotto rahalleen.
        Muistan aina kun nousi kova poru kun pankit alkoi periä 50 penni siitä kun he maksavat asiakkaan laskun toiselle asiakkaalle.
        Nyt ei valiteta jos laivayhtiö perii lipunmaksamisesta 5 ekee per henki.


    • oli vähän..

      vastaava tilanne.. menetin luottotiedot ja taistelin häpeän ja sian kanssa vuoden ykininäi ja koitin pärjätä. Vaikeetahan se oli! Todella vaikeeta! Lopulta vuoden salailun jälkeen kerroin äidilleni ja poikaystävälleni..nykyiselle avomiehelleni siis.
      Luulen että häpeän tunne on vaan niin kova ja se että tunnustaa epäonnistuneensa...mutta kun sen saa sanottua edes jollekkin. Helpottaa se pahaa oloa. Ilman miestäni en olisi pärjännyt, aika rankkaa aikaa se oli henkisesti.
      Nyt tilanne on se että sain luottotiedot vuosi sitten. Elämä on alkanut hymyillä, velkaa makselen vieläkin.. mutta tänä vuonna saan 2 lainaa pois ja yksi jää jäljelle enään. Viimeinen erä perintätoimistoon menee ensikuussa..alan olla kuivilla vesillä.
      Pakko vielä sanoa, että kerro ihmeessä miehellesi. Eihän hän voi kun ymmärtää ja tukea. Luuletko että hän jättää sinut koska sinulla ei ole rahaa? Enpä usko. Kerro asia hänelle. Se auttaa sinua paljon.
      Voin sanoa, että siitä häpeästä selviää.. samoin siitä postilaatikko kammosta.. =) Itsetunto saa kunnon kolauksen, mutta pitää mennä vaan etiäpäin!

    • Kulissit pysyneet

      Jeps, hieman samaa on kärsitty, tosin tuo luottotietojen menetys aiheutti sen että 1-2 suhdetta päättyi osin niiden takia, ei kyennyt tunnustamaan ja muutto yhteen oloi mahdottomuus :\
      Vaikeeta se on tunnustaa kun olevinaan on "kunnon kansalainen", hyvässä duunissa jne joten ihmetystä tuo herättäs.
      Kaikki velka on maksettu aikaa sitten, onneksi palkka sen verran hyvä että eipä tuohon maksamiseen kauaa menny mutta muutama vuosi menee kun pääsee taas tasavertaiseksi kansalaiseksi :)

      Mutta niinhän se on, itse aiheuttua ei viitsi kiukutella, mä oon vaan niin "holtiton" joissain asioissa, toisaalta ei tää luottotiedottomuus ole juuri hetkauttanut suuntaan toiseen, ehkä v-maisinta on luottokortin puute, lähinnä kun matkaillessa eräissä toiminnoissa se on lähes pakollinen.

      Tsemppiä sulle, kannattas kertoa, muuten saat ressata liikaa tota asiaa kun yhdessä asustelette, tod näk joskus toi tulee ilmi kuitenkin ja sitten onkin vaikeempaa selitellä.

      • knoo

        Tasa-arvonaikaan onko yhtään naista, joka olisi maksanut miehensä velat. Epäilen


      • %&/
        knoo kirjoitti:

        Tasa-arvonaikaan onko yhtään naista, joka olisi maksanut miehensä velat. Epäilen

        Tasa-arvo sitten vedettiin tähänKIN keskusteluun...

        On. On. On naisia jotka on maksaneet miehensä velkoja. Olen yksi heistä ja tiedän muitakin.


    • vikaaa..

      itselläni samantapainen tilanne, velat ehti tulla ja luottotiedot mennä ennenkuin tapasin mieheni, ensin en millään kehdannut kertoa mikä on tilanne, mutta sitten kerroin ja se helpotti todella paljon, muille en ole tilanteestani puhunut kuin miehelleni. onneksi mieheni ymmärsi ja elämä jatkuu yhdessä ja olemme myös yhteen muuttanut. joten kerro ihmeessä, ei se pitemmän päälle tee kuin hallaa, jos salaat asiaa. tsemppiä kovasti sinulle :)

      • vikaaaa

        Sama homma täälläkin. Avopuolisolle kertominen otti enemmän kuin koville. Oikeastaan piti mennä niin pitkälle, että oli pakko tunnustaa. Tämä oli suuri helpotus.

        Velat eivät ole se pahin asia, vaan nimenomaan se salailu, valehtelu ja pelko. Tiedän, että se on todella vaikeaa. Olen kokenut saman häpeän. Kerro avopuolisollesi mahdollisimman pian ja vannon, että elämäsi laatu paranee moninkertaisesti.

        Tsemppiä!


      • Velat maksettu
        vikaaaa kirjoitti:

        Sama homma täälläkin. Avopuolisolle kertominen otti enemmän kuin koville. Oikeastaan piti mennä niin pitkälle, että oli pakko tunnustaa. Tämä oli suuri helpotus.

        Velat eivät ole se pahin asia, vaan nimenomaan se salailu, valehtelu ja pelko. Tiedän, että se on todella vaikeaa. Olen kokenut saman häpeän. Kerro avopuolisollesi mahdollisimman pian ja vannon, että elämäsi laatu paranee moninkertaisesti.

        Tsemppiä!

        Olen ollut miehesi kanssa samanlaisessa tilanteessa.
        Nykyisellä vaimollani oli velkaa tuhansia euroja kun aloitimme seurustelemaan. Kun hän kertoi asiasta totesin vain että poishan ne on maksettava. Viimeinen voutilta tullut lasku tuli n. kaksi vuotta sitten. Nyt meillä on uusi omakotitalo ja pari pientä lasta.
        Pääasia on että koitat hoitaa ne maksut pois ja suosittelisin kertomaan miehellesi. Pääset salailusta irti ja olen varma, että elämänlaatusi paranee.
        Yhdessä niin myötä kuin vastamäessäkin.


      • Pois vaan,vaikka pikkuhiljaa
        Velat maksettu kirjoitti:

        Olen ollut miehesi kanssa samanlaisessa tilanteessa.
        Nykyisellä vaimollani oli velkaa tuhansia euroja kun aloitimme seurustelemaan. Kun hän kertoi asiasta totesin vain että poishan ne on maksettava. Viimeinen voutilta tullut lasku tuli n. kaksi vuotta sitten. Nyt meillä on uusi omakotitalo ja pari pientä lasta.
        Pääasia on että koitat hoitaa ne maksut pois ja suosittelisin kertomaan miehellesi. Pääset salailusta irti ja olen varma, että elämänlaatusi paranee.
        Yhdessä niin myötä kuin vastamäessäkin.

        Olen itse samassa tilanteessa, välillä keskenpäivää kotiin hakemaan postin yms sekavaa selittelyä. Yli 15vuotta paininut samojen asioden kanssa, nyt nimi puhdes 12/08 ja meinaan että pysyy. Vaimolle menee tili ja hän maksaa laskut, vuokra menee suoraan töistä palkan päältä, ei jää ainakaan se hoitamatta. Vote suostuu kyllä lykennys suunnitelmaan, sinulla se ilm on jo. Ei muutakun rohkeasti kertomaan hölmöilystä poikaystävällesi, kyllä se ymmärtää ja arvostaa kun kerrot reilusti, ikävä homma se on ja jännitää, mutta ethän sä ketään tappanut ole, it´s all a bout the money only! Tsemiä ja kerro vaan, tippuu monta unetonta yötä harteilta pois!!!


    • Nimetön

      Mielestäni kannattaisi kertoa miehellesi, voit saada häneltä apua/tukea. Hävettävää ei ole, koska vastuuntuntoisena maksat velkasi. Se on sun oma asiasi. Oppia ikä kaikki. Tsemppiä.

    • TAAKKA

      Kerro heti. Siitä huolimatta hoidat asiasi kuntoon.
      Taakka helpottaa heti.
      Menettämisen pelko on kamalaa.
      Mutta salaaminen ja itseinho vielä paljon pahempaa.
      Minä miehenä haluaisin tietää.

      • Velkakierteessä ollut

        niin mielestäni kerro heti kaikille tärkeille ihmisille tässä maailmassa tuo asia (Tärkeä ihminen=määrittele itse, mutta ei liian laaja piiri). Olen itse ollut samassa "häpeän" kierteessä, ja pää siinä hajoaa. Sitten pääsin velkaneuvonnan kautta siihen tilanteeseen että osasin kertoa asiasta, ja huomasin, että se oli se paras tie. Velkavankeudessa & luottotiedot menettäneitä on kohta suomessa 400 tuhatta ihmistä, joten et ole yksin. Ja tuo aika on vain kestettävä sitten ilman suuria luottoja, joka on loppujen lopuksi hyvä asia! Olet melko varmasti 2011 vuonna taas omillasi, ilman velkoja.

        Suomessa on kyllä hyvä tuo "luottotietojen" rekisteröinti, mutta vaikka kuinka maksat kaikki pois ja olet "hyvä" ihminen sieltä ei pääse pois kun odottamalla. Siis mielestäni tuo on vääryys, koska uskoisin että täällä suomessa on pahempiakin rikollisia! Tuossa takana on mielestäni luottotietoyhtiön rahanhimo, ikävä kyllä...

        Tuota tilaa kuvaa hyvin se, että luottotietolakiin tuli muutos tuossa marraskuussa, mutta Luottotieto Oy pitää sitä muutosta uhkana omalle toiminnalleen, eikä muuta merkintöjen rekistetöintiä kun vasta siirtymäajan lopussa. Vaativia muutoksia muka tietojärjestelmiin. Voin tietokanta asiantuntijana sanoa että sitä ne ei ole...

        Mielestäni tuo lakimuutos on ensimmäinen pieni askel siihen suuntaan että ihminen joka yrittää hoitaa asiansa kuntoon pääsee myös pienemmällä rangaistuksella, eikä me loppujen lopuksi hyvät ihmiset olla uhkia...


      • Miesnäkökulmaa

        Myös minun avovaimollani oli saman verran kulutusluottoa seurustelun alussa ja hän kertoi avoimesti kaiken korkoprosentteja myöten. Velan määrällä ei ole ollut vaikutusta meidän suhteeseen, olen aina silloin tällöin vipannut, kun on ollut tarvetta.

        Samaa neuvon sinulle, luottamus on tärkeintä ja saattaa olla että miehesi pelkää, että sinulla vielä suurempi velkataakka kannettavana. Mielestäni 12 000€ ei ole mikään järkyttävän iso summa maksettavaksi.


    • 3lapsen äiti

      HEI,MIE voin arvata miltä tollanen tuntuu olen itse myös velkaantunut samalla tavalla kuin sinä,Eli Anttilan yms,postimyynti firmojen laskujen jättämisen takia.Tosin mie kerroin rohkeasti miun miehelle heti kun alettii seurustelemaan ja mentii naimisiin.Taakkani olen itse kantanut ja hoitanut/lyhentänyt.Vaik olen kotona ja kodinhoito tuella.Yhteiset maksut/laksut maksan mieheni kanssa yhdessä,...Rohkeutta vaan ja kerro miehellesi totuus.Tuskin hän suuttuisi totuuden kerotmisesta,.!Ei minun ainakaan suuttunut.Rehellisyys kannattaa.!

    • ja tienaa

      myy persettäsi, älä anna imatteksi !!

      - rahahuolet lopuu näin !

    • ilkka76

      En lukenut muiden viestejä ollenkaan, ne eivät ole minulle tärkeitä.

      isäni ja äitini ovat aina sanoneet, että kukin vastaa omasta elämästään. Jos teet virheitä, kannat ne yksin sisimmässäsi, koska kukaan muu ei voi niitä kantaa puolestasi, mutta keskustella saa aina asioista sen aikaa, että ne on saanut purettua ulos
      ja jos joskus myöhemminkin tulee tarve vielä puhua niistä, jos tulee jokin tilanne joka ne nostaa mieleen, niin puhu. Etsi joku jolle puhua. Paras vaihtoehto on etsiä tämä henkilö toisesta maasta, jos aiot internetissä puhua asioistasi. Älä puhu asioitasi Suomessa internetissä.

      Olen itsekkin ottanu aikoinaan velkaa, mutta markoissa 12700..ei siis niin paljoa kuin sinä, mutta sitten jouduin petoksen uhriksi ja minulle tuli 8400 merkkaa lisää velkaa. Olin ulosotossa
      myös. Totesin vain, että ovikello soi ja jouduin antamaan videoni pois. Ei siinä sen kummempaa.
      Maksoin velat pois 3 vuodessa.

      Jos sinulla on vauraita sukulaisia, pyydä heitä maksamaan velkasi pois ja siirry heidän velalliseksi. Tämä tietysti vain jos sukulaisesi ovat ns."lämminhenkisiä" eivätkä riistäjiä ja sressaajia.

      No ei muuta. Voimia.

      hei hei

    • epäillä

      muustakin sinua ja sinun menneisyydestä. Se vasta isku on kun menetät kaiken luottamuksen hänen silmissään. Ykden asian kertomisella pääset yhdellä iskulla, kuin että joutuisit jatkuvasti tulevaisuudessa selittelemään tekojasi.

    • Juhuu79

      Olet aikuinen ihminen, jolla on omat tulot ja menot.
      Et varmastikaan ole mikään teinityttö, joten takana on elettyä elämää???
      Se, että muuttaa toisen ihmisen kanssa saman katon alle ja jättää kertomatta tuollaisen asian, on kyllä iso loukkaus toista kohtaan.
      Velat ovat sinun itsesi tekemät ja maksat niitä itse, mutta yhteiselonnekin olisi mukavampaa jos ei tarvitsisi salailla.
      Toivottavasti kerrot miehellesi, ja jos hän ei tilannetta ymmärrä, ei hän sinun arvoisesi ollutkaan.
      Tsemppiä:)

    • Mies.

      Minä maksoin velkani pois löydettyäni rikkaan vaimon.

    • kuuntele..

      Kerro miehellesi niistä veloista. Jos miehesi sinusta välittää niin hän auttaa sinua maksamaan vanhat velat pois. Tai sitten se ajattelee niin että "ahaa,okei. Siinä sitten on maksamista". Jos saisin tietää että naisellani olisi paljon velkaa, niin tottakai auttaisin häntä maksamaan ne pois, että voidaan yhdessä elää uutta elämään normaalisti.

    • Nainen31v

      Kerro ihmeessä miehellesi ja rikot samalla itsesi ympärillä olevan muurin. Ethän kumminkaan halua menettää miestäsi? Tuskin hän velkojesi takia sinut jättää vaan sen muurin, jota rakennat päivä päivältä paksummaksi ja valheiden verkko vaan kiristyy. Mieti kuinka vapauttavaa olisi päästä siitä isosta taakasta jota kannat mukanasi: )? Kaikki lähtee siitä, että on itselleen rehellinen...

      • sivustaseuraaja

        suhde menee karille salailun vuoksi ja siitä aiheutuvan kitkan takia..

        olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa tuosta "muurista".


    • ...mie myös

      olen samassa tilanteessa,vaan minulla raha asiat meni sekaisin vakavan sairauden takia(laitoshoitoa 4kk masennukseen..jne)kukaan ei välittänyt auttaa,tai edes ollut huolissaan,että miten siinä kunnossa saan mitään talousasioita hoidettua.
      Ja niinpä siinä kävi,luottotiedot meni...takaisin maksan pikkuhiljaa...
      tapasin sitten kivan miehen,en uskaltanut kertoa vasta kuin 2v seurustelun jälkeen,että elämäni on yhtä lainanmaksua.

      Vaan ajattelin myöhemmin,että SO WHAT!minun ongelmat,minun lainat ja itte maksan kaiken pois.
      en edes halua ajatella yhteistaloutta,ja miehekekin tietää siihen syyn...nyt meidän on hyvä olla,ISO TAAKKA HARTEILTA POIS!

      T:suosittelen kertomista,sitten ku olet itse siihen valmis..älä häpeä...meitä on moneksi!-tsemppiä,jaksamista-

    • ja huh huh

      Just just. En kyllä tajua miten ihmiset voi saattaa itsensä tollaseen tilanteeseen. Mielestäni on itsestään selvää, että raha-asiat hoidetaan hyvin ja on mahdottomuus että luottotiedot vois mennä!! Sellaista ei vaan voi tapahtua. --näin ajattelen ja sen mukaan toimin!

      • ei enää tyhmä ja nuori

        No ei ole sinullakaan suureksi viisaus kasvanut, jos tuolle asteelle olet jäänyt.


      • ja huh huh
        ei enää tyhmä ja nuori kirjoitti:

        No ei ole sinullakaan suureksi viisaus kasvanut, jos tuolle asteelle olet jäänyt.

        Tyhmät ja nuoret hoitaa asiansa hyvin??? Häh? En näe mitään tyhmää siinä että hoitaa asiansa hyvin. Siis silloinko ihminen on viisas, kun lainaa holtittomasti rahaa joka paikasta, shoppailee itsensä konkurssiin, eikä näin ollen pysty maksujaan maksamaan??? siis kuluttaa toisten rahat!!! sairasta. Onneks en vajoo koskaan noin alas! Enkä ole kyllä enää nuori, mutta varmasti tässä asiassa viisaampi...


    • Hupsis

      Juu ymmärrän häpeän tunteen. Mutta tiedän että eteesi se tulee kertominen.

      Olen itse ollut veloissa, joihin ajauduin sairastuttuani. Syyllä ei ole merkitystä.
      Tiedän että pelkkä oma tieto on jo lamauttava ja tulee tehneeksi juuri kertomanlaistasi idioottimaisuutta.

      Kun kerran olet niin "pitkälle"päässyt kumppanisi kanssa ja maksusuunnitelmankin olet tehnyt.

      Nyt vaan kerrot! Kuinka pahasti voi käydä?! Luultavasti häpeäsi lievittyy kun tietäähän kumppanisi kuka sinä olet, tuskin asialla "on merkitystä" ja jos on! niin mieti oletko oikeasti sen ihmisen kanssa jonka kanssa luulet.

      Voimia sekä velan maksuun, että kertomiseen. Muille en kehoita kertomaan.

      Tiedän, että siitä voi selvitä! Nyt olen jo "autolainakelpoinen" vaikka vielä ne merkinnät siellä kummittelevat vaikka asiat on jo hoidettu pois, pankki kuitenkin katsoi minut luotolliseksi tämänhetkisen elämäni perusteella. - No joo koroista ei ehkä vielä pääse kovin hyvin neuvottelemaan mutta sekin päivä tulee.

    • juuso54

      No joo,itselläni oli tilanne päällä pari vuotta sitten,emännällä oli toi sama juttu.Siistijän palkalla ei silloin oikein elänyt,op kotipankki löi korville.Avokki sanoi suoraan mikä oli tilanne,meikää se ei paljon häiritte. Jutut mihin tarvii puhtaita papruja ,nii ne on mun hoidossa, tämä kevät tuo helpotuksen jos se ny jotain lohduttaa.
      Ainahan sattuu ja tapahtuu,toimehen ollaan tultu.Immeinen ei siitä huononnu, ku asiat halki puhutaan nii se vain on!!!!

    • jokuvaan...

      - Haluatko selvittää tilanteesi
      - Haluatko päästä itseinhosta ja häpeästä

      Mikäli vastasit molempiin myöntävästi niin tässä ohjeita.

      Kirjoituksistasi päätellen olet henkilö joka selvittää omat vaikeutensa ja, valitettavasti ei huoli tukea kovinkaan hyvin.

      Tilanteesi tulee paljastumaan (oikeastaan epäilen että on jo paljastunut) miehellesi ja mitä pidempään salaat sitä pahemmaksi muuttuu.
      Tämän kai tiedät itsekin. Ratkaisevaa tässä on vain aika koska se paljastuu.

      Haluatko odottaa täydelliseen katastrofiin jolloin kaikki tulee yllätyksenä?
      Kirjoituksistasi päätellen olet järkevä henkilö joten oletan vastauksen olevan EI.

      Ehkä arvailen mutta sinun todellinen pelkosi on että menetät miehesi.

      Nykyinen kumppanisi ei tarvitse auttaa sinua taloudellisesti mutta oletko ottanut huomioon että sinä salaat häneltä asioita.
      Eikö mieleesi ole tullut että hän voisi auttaa/tukea ja ymmärtää sinua paljon enemmän ilman salailua. Mielestäni suurin loukkaus on tuo kun salaat häneltä asioita. Paskat euroista.
      Ei me miehet olla niin tyhmiä kuin te naiset luulette :)

      Pimeä puoli paljastuu aina ja mittarina aika.
      Voin kyllä antaa neuvoja jos haluat.

    • kestä totuutta

      niin menköön ostamaan maksullista persettä, kattokoon sit kumpi kuiteskin tulee halvemmaks.

    • HÄPEÄT

      Kuulehan sitä sattu kaikenlasita ja tuo luottoteitojen menetys ja lainarästit ovat pikkujuttu tässä elämässä, vaikka ne miletä painavatkin jatkuvasti varinkin kun sen salaat.

      Sinuna minä kertoisin miehelle koko homman, ei se nyt niin kamalaa ole. Itsellenikin tulle yhtenään ulopsota, useamasata laskuja, ne ahdistaa kun ei kykene maksamaan varinkaan nyt kun olen työtön, toitinaan en voi edes nukkua öisin kun mieltä painaa yhtenään. Avovaimo kuitenkin tietää asiasta eikä minua siitä voi syyttää. Jokainen tekee virheitä elämässään, so what?

      Ei kymmpitonni ole edes paljon työssäkäyvälle ihmiselle ja mikäs sun on ollessa kun voit velkaasi lyhentää.
      Mikäli miehesi tuomitsee sinut, ja lempaa ulos veloistasi, niin voit olla tyytyväine sillä paljastit hänen itressit ja todellisen luonteen ja ennenkaikkea sen tärkeimmä, rakkauden puutteen.

      Vihainen hän toki voi olla varinkaan kun et asiasta ole kertonut jo aiemmin, sinuna kertoisin heti. Sinä teet nyt päässäsi taas käspäsestä härkäsen, kuule tuollianen meininki voi tulla paljon kalliimmaksi kuin voisit koskaan edes kuvitella. Siinä voi henki lähteä oman käden kautta, eikä välttämättä ainoastaan itseltään.

    • rakkaus kestaa

      ...jaksaa myös entisetkin velat. Joa rakastaa, niin haluaa elää yhteiseen pussiin. Jos ei sitten satu olemaan vaan sellainen joka elää toisen siivellä ( en nyt tarkoita sinua tai yleistä) *anteeksi*...
      Kerro vaan reilusti miten asiat ovat. Miten olet ollut sinisilmäinen asioiden suhteen. nyt kun olet tavannut miehen jonka kanssa olet huomannut kyseiset asiat. niin Sinulla on suuri mahdollisuus päästä veloista. Toi summa on pieni ja ei maailmaa kaada:)
      Jotta tsemppii vaan ja onnea tulevaisuuteenne :)

    • irim-

      mulla oli kanssa luottotiedot menny ja perinnästä muistettiin harvasepäivä, mutta emmä nähny syytä olla kertomatta miehelle jonka aikanaan tapasin velkahelvetin keskellä... miks en olis kertonu?!!! mitä välliä...ja helpompi se olis mulleki ollu jos olisin sen takia lemput saanu heti enkä vasta ku on vakiinnuttu jo!
      nyt meil on 2 lasta ja mulla luottotiedot kunnossa taas, velkaa otettu molemmat, mut yhdessä niistä selvitään! =)

      • OnennPoika

        meizi oli vähän samassa tilanteessa,mutta kävin viinesillä rahoilla ostamassa ässä-avan ja napsahti 30 000e ja taas elämä loisti ja jäi viel yli 10,tonttuu juhlimiseen ja vielä velattomana...!


    • MURSKAAJA

      Aika paska paikka..sellasia me ihmiset ollaan..Älä siis ÄLÄ KOSKAAN LUOTA KENEENKÄÄN,JOLLE HENKESI EI OLI KORTILLA..!!!

    • "Kohtalo toveri"

      Kerro mielummin, jos suhde siihen kaatuu niin anna kaatua jos ei miehellä ymmärrystä riitä. Kaatuu se kuitenkin johonkin muuhun...
      Seurustelin myös naisen kanssa jolla samanlaisia ongelmia. Ihan avoimesti siitä puhuttiin ja koetin antaa neuvoja ja ohjeita.
      Itse olen velkavankeuteen joutunut vastentahtoani.. ja kärsinyt siitä jo 13vuotta.
      On ollut ja on edelleen aika kapea polku ja hymyt hyytyneet monen, monta kertaa.
      Niin toi mainitsemani suhde kaatui sitten ihan muista syistä.
      Uusissa suhteissa olen jo melko alkuvaiheessa tuonut asiani esille ja ajatellut tyyliin kuten alussa mainitsin eli jos se siihen kaatuu niin kaatuu se sitten myöhemmin jostain muusta olemattomasta syystäkin.

    • antti-09

      Velka kannattaa maksaa aina pois ja kertoa salaisuudet. Ja jos ei pysty maksamaan jotai laskua, aina voi soittaa laskun saajalle ja neuvotella uudesta eräpäivästä. Aina saa eräpäivää siirettyä.Turha ajatella et siirtää omin päin eräpäivää, siitä ei tuu kun vaikeuksia. Ja kerro hyvä ihminen miehelles heti salaisuus. Jos jättää hän ei ollut se oikea sinulle. Ja jos mies jää, hän ymmärtää tilanteen ja pyrkii auttamaan sinua parhaansa mukaan

    • AINA PEEAA

      Ymmärrän tunteesi ja mielestäni sinun pitäisi kertoa miehellesi, miten on asiat. On varmaan kovin uuvuttavaa tuo, kun joutuu salaamisen eteen tekemään esim. tuon postin tulon seuraamisen jne. (itselläni sama juttu)
      Minulla itselläni on sellainen tilanne, ettei luottotiedoissani ole koskaan ollut mitään häiriöitä, mutta rahaa ei koskaan kuitenkaan jää. Olen sairaseläkkeellä, avioliitossa ja yksi aikuinen lapsi muuttanut vuosi sitten pois kotoamme. Hän on työtön, jolloin avustan häntä aika paljon rahallisesti, koska hänen vuokransa vie jo suurimman osan työttömyystuesta.
      Nettoeläkkeestäni menee talolainan lyhentämiseen noin kolmas osa, osa lapseni auttamiseen ja sitten loput ruokaan, laskuihin jne.

      En oikein osaa seurata tuota rahankäyttöäni, vaan pankkitilini lipsuu usein juuri ennen eläkettä miinuksen puolelle, ei paljon, mutta kuitenkin. Omistan myös Visan, jota käytän aika huoletta, jos tuntuu siltä, että esim. jonkun esineen juuri silloin tarvitsisin.

      Miehenikään ei aina tiedä minun Visaostoistani ja minäkin siten myös seurailen ahkerasti postin saapumista silloin, kun tiedän Visalaskun laatikkoon suunnilleen tipahtavan. Maksan sen sitten "salaa" mieheltäni omalta tililtäni, jolloin mieheni usein ihmettelee, miten rahani eivät riitä.

      Toinen heikko kohtani on kännykällä soittaminen. Vaikka minulla on liittymä, jolla voi soittaa kuukaudessa kohtuullisesti (500 min/kk ja 100 kpl tekstareita/kk) 20 euron kiinteään hintaan) niin sattuu vaan, että en ole useasti kiinteän puhelimen läheisyydessä juuri silloin, kun pitäisi soittaa yritysnumeroihin, jolloin se soittaminen tulee silloin kalliimmaksi.

      Säästöön ei siis koskaan jää mitään!! Olen oikeastaan aina ollut tällainen hutilus rahankäytön suhteen. Ja kyllä mieheni osittain siitä tietääkin ja pitää minulle saarnoja, varsinkin suurista puhelinlaskuista.

      Omat vanhempani ovat aina olleet hyvin säästäväisiä ja heillä on sanojensa mukaan paljon säästötilillä, talot ja autot maksettu. Omistavat Nokian ym. osakkeita jne.
      Isäni piti tässä kerran minulle sellaisen saarnan rahankäytöstäni: sanoi, että olen tyhmä. Ettei hän tyhmempää rahankäyttäjää tiedä kuin minä!! En ole kertonut ostoistani, mutta kyllähän vanhemmat seuraavat, jos jotain uutta esinettä on kotiimme tullut, tai että minun tulee vahingossa mainittua, että kävin esim. kosmetologilla jne.

      Loukkaannuin kovasti hänen sanomisestaan, vaikka hän olikin oikeassa. Oikea mänttihän minä olen rahan käytön suhteen !!Piti oikein itkeä itsekseni, kun hänen sanansa loukkasivat niin.
      Tilanne parantuisi, kun lapseni pääsisi töihin, löytäisi halvemman asunnon, jolloin hän pärjäisi omillaan.
      Omistaa auton, josta hoitaa itse kaikki menot.

      Vaihdomme aitoa pari vuotta sitten ja siitä vanhemmat antoivat taas omat kommenttinsa.
      Sekaantuvasto teidän vanhempanne rahankäyttöönne, vaikka olettekin jo aikuisia?

    • Rehellisesti

      Niin minunkin avovaimoni teki,onneksi velat oli niin pienet että pystyin maksamaan ne ilman lainanottoa,se harmittaa vaan kun luottotiedot menny hänellä,ja kaikki rakkaan ex miehen ansiosta.Taatusti kertominen helpottaa

    • ...olin ajattelematon

      Nyt jälkiviisaana olisin antanut olla omassa suossaan,mutta sain pankin kanssa asian kuntoon.Vaimoa ei asian selvittely kiinnostanut,vaan pahinta oli ja on edellenkin se,että sain tietää asiasta.Olisi hoitanut kyllä maksut omasta mielestä,mutta aina piti luotolta ottaa kuukausittain lisää.Joopa joo.Syy lainojen ottamiseenkin oli kuulema minussa,vaikken lainojen otoista tiennytkään.Sellaiseksi on hänet kasvatettu,ettei mies ole mitään,jos totta puhuttaisiin,mutta sekin on selvinnyt liian myöhään:lasten ja talonoston jälkeen tietysti,eli kai melko tavallinen tarina.Vituttaa ihan simona aina välillä!!! Pankista ei tartte vuosiin lainoja kysellä.Sanoinkin kantani asiaan,että eihän hänestä asiassa lopulta mitään riskiä ollutkaan,sillä kai oli ajatellut,että mahdollisen eron tullessa omaisuudenjaossa lainat kuittaantuu?! Mutta ei kuulemma ollut käynyt mielessäkään(uskoo ken tahtoo).Siispä kerroin hänen olevan tyhmempi,kuin kuvittelinkaan,jos ei ollut ajatellut takaisinmaksua ollenkaan! Kaikenlaiseen ääneen haaveiluun milloin mistäkin hankinnasta on hyvä muistuttaa,että ellet olisi,niin....Ja taas on turpa mutrussa ja minä syyllinen! Unohtamaankaan ei pysty,kun rahaa häviää tililtä tasaseen johonkin mitä ei koskaan näkynyt.Mitään ei siis ilmestynyt tavaroina yms(paitsi ehkä joitain vaatteita),mutta todellista kohdetta rahalle en voi tietää.Jokapäiväiset menotkin ontuu selityksenä,koska nytkin pärjää.Että tällanen.
      Pulassa olet sinäkin.

      • Peliä peliä

        pelailee rahat automaatteihin tms. Merkit on selvät.


    • Ehdottomasti sinun tulee kertoa ja olla avoin kaikissa asioissa jos meinaatte oikeasti elää yhteistä elämää! Uskon, että nyt on vaikeaa,mutta odota joku hyvä hetki ja aloita sitten varovasti ja kyllä sinä osaat taiteilla sanoilla. Kaverisi on pakko ymmärtää tai muuten unohda koko juttu auvoisasta turvallisesta elämästä hänen kanssaan. Summa on pieni ja hoidossa, eihän tuossa ole mitään hätää.

      • luotto pelaa

        Tapasin 15v sitten mieheni ja hän kertoi avoimesti veloistaan.Hänellä oli miljoona markkaa ulosotossa.(lama-aika).Se ei minua pelottanut,ystäviäni kylläkin.Edelleen yhdessä 2 lasta oma asunto.Velat melkeen maksettu.


      • Elämää tämä on
        luotto pelaa kirjoitti:

        Tapasin 15v sitten mieheni ja hän kertoi avoimesti veloistaan.Hänellä oli miljoona markkaa ulosotossa.(lama-aika).Se ei minua pelottanut,ystäviäni kylläkin.Edelleen yhdessä 2 lasta oma asunto.Velat melkeen maksettu.

        Ei rakkaus ole euroista kiinni. Kerro miehellesi suoraan miten asiat ovat. Näin saat itsellesi rauhan ja tiedät onko toinen sinuun oikeasti rakastunut.


      • Mollastiina
        luotto pelaa kirjoitti:

        Tapasin 15v sitten mieheni ja hän kertoi avoimesti veloistaan.Hänellä oli miljoona markkaa ulosotossa.(lama-aika).Se ei minua pelottanut,ystäviäni kylläkin.Edelleen yhdessä 2 lasta oma asunto.Velat melkeen maksettu.

        ehkä saattaisit yllättyäkkin?
        Olisi varmaan nimittäin paljon helpompaa elää, jos asiasta kertoisit. Ymmärrän kyllä että vaikeaa jälkeenpäin kertoa, mutta siinäpähän näkisit mikä mies on miehiään.

        Jos poistuu kuvioista, hän tuskin olisi rinnallasi seisonut myöhemminkään, jos vaikka jotain elämän vastoinkäymisiä olisi kohdallesi sattunut.

        Itse velkaannuin aikoinaan exäni takia. Olin sinisilmäinen, liian kiltti. Jouduin hänen takiaan taloudellisiin vaikeuksiin. Myöhemmin myös sairastuin ja jäin työttömäksi.

        Nyt olen vakityösuhteessa, ja vuoden päästä olen velkani maksanut pois =).

        Itse en ole lähtenyt uuteen parisuhteeseen juuri sen takia, että olen tuntenut vaikeaksi kertoa asiasta kumppanilleni. Olen väistellyt miehiä, jotka ovat olleet minusta kiinnostuneita.
        Olen menettänyt elämäni tilaisuuden yhden kerran, tiedän sen...
        Mutta näin olen kokenut parhaaksi. Vaikka...tiedän että olisi pitänyt pystyä kertomaan. En pystynyt.

        Mutta sinä olet jo suhteessa, joten tilannettasi varmaan helpottaisi jos kertoisit.

        Luottotietoni ovat jossain vaiheessa "kunnossa", mutta toisaalta...tiedän että jos vielä olen suhteessa, niin itse varmasti tunnen omalla kohdallani, että silti asiasta kumppanilleni joskus kerron, että tälläinen juttu takana.
        Mutta sitten helpompaa kertoa, kun kaikki on TAKANA.

        Itse en oikeasti ole edes lähtenyt tämän asian takia suhteeseen, olen velkojen maksun ajaksi kieltänyt itseltäni kaiken.
        Ehkä jollakin tavalla myös sanktio itselleni tyhmyydestäni, mutta oppinut olen! =)

        En ole enää sinisilmäinen ja liian kiltti, enää minua ei päästä vedättämään....elämä opettaa.


    • kannattaa aina

      jos miehes rakastaa sua ja sä sitä niin kerro ny ihmeessä äläkä käyttäydy kuin lapsi!

      • Tyttöhelsingistä

        Hei,
        Kyllä sinun kannattaa kertoa asiasta miehellesi. Monestakin syystä. Luultavasti hän aavistelee jo jotain (vaikka ei sano), ja toisaalta jos salaat nyt asioita voit joutua syytetyksi myöhemminkin salailusta (vaikka et niin tekisikään). Ja jos ukkosi heivaa sinut tämän takia pihalle, niin olisko hän jatkossakaan pitänyt kanssasi yhtä tiukanpaikan tullen??? Ajattelen itseäsi, miten sinun on helpompi viedä elämääsi eteenpäin - luultavasti kertomalla asia, ja sitten katsoa mitä jää ja elää sen mukaan. Kiinni jäät jokatapauksessa. Olet varmaankin läksysi oppinut, tsemppiä sinulle.


    • ellu-67

      Älä välitä negatiivista viesteistä. Olet oikeilla jäljillä, kun haluat selvittää asiat. Kerro puolisollisesi, miten asiat ovat. Älä ota häneltä rahaa, vaan kerro selvittäväsi asiat itse. Aivan varmasti pystyt siihen ajan mittaan! Jos miehesi ei tätä ymmärrä, HÄN ei ole Sinun arvoisesi! Ihmiset huijaavat toisiaan nykyään mitä inhottavimmilla tavoilla, SINÄ olet rehellinen ja minä ainakin olen ylpeä sinusta. Monet näistä morkkaajista saisivat katsoa peiliin ja kysyä itseltään muutaman perusasian. Kaikkea hyvää elämääsi!

      • sarka0000

        Kaikki tukeni sulle. ps. samassa liemessä


    • j.k.m

      kerro reilusti tilanne mikä on.. et voi elää etkä pysty sen kanssa.. jos miehesi rakastaa sinua ei sen pitäisi olla este sille.. asioilla on tapana järjestyä.. itsellä myös luottotiedot menny ja jopa työkaverit tietää eikä ole mitään ongelmaa.. asiat reilassa vaikka vähän tiukkaa onkin rahasta mut ei tarvi pitää sitä kutsumaasi kulissia yllä.. kokeile niin yllätyt...

    • Mies 32

      Ulosotossa oli minullakin velat. Ottivat palkasta koska sopimukset eivät pitäneet. välillä vouti kävi työpaikallakin tuomassa papereita. . Kyllä se silloin ahdisti. Varsinkin kun hain asuntoa. Olin
      yhteensä seitsemän vuotta tässä tilanteessa. Nyt on velat maksettu ja luottotiedot palautettu.
      Et todellakaan ole ainoa joten pää pystyyn. Kannattaa kertoa miehellesi. Tuskin kaataa liittoa.

    • marge

      Hei.Sinuna kertoisin puolisolle.Minulla on tilanne melkein tuossa pisteessä että luottotiedot on lähtemässä.Kynsin hampain olen yrittänyt pitää niistä kiinni koska en ole vielä kuin hieman päälle parikymppinen.Olen itse soheltanut asiani niin pikavippien kuin muidenkin ikävien lainojen takia.Kun niitä ei ole pystynyt vastustamaan.Olen kuitenkin kertonut miehelleni kaiken jo siinä vaiheessa kun kaikki kasautui niskaani.Itkin ja puirn sydämeni hänelle.Se on auttanut kantamaan taakan ja taistelutahtoa edelleen löytyy.Sinulla on kolme vuotta enää jäljellä kunnes viimeisin merkintä poistuu.Kerro miehellesi.Jos hän ei ole tukenasi niin parempi olla yksin.Ja laskujen piilottelu ai auta ketään,varsinkaan sinua.Minä itse olen myös sitä tehnyt ja voin kertoa että se ei kannata.Tiedän miltä sinusta tuntuu mutta oletko ajatellut miehesi tunteita jos hän saa tietää etkä ole itse kertonut?Se satuttaa häntä vielä enemmän.Ja sitä paitsi uskon että miehesi ymmärtää ja rakastaa sinua kaikesta huolimatta.Uskon että jokaisella suomalaisella on ollut raha-ongelmia ja uskon että miehesi on kokenut niitä myös.Eikun vaan härkää sarvista,mies sohvella istumaan,sinä viereen ja annat tulla kaiken ulos.Vaikka yhtenä ryöppynä mutta kunhan kerrot koska se helpottaa sinunkin oloasi.Minulla ainakin helpotti ja mieheni on edelleen tukenani.

    • Ei maksa mitään

      Ei kannata ottaa vaivoikseen heikkopalkkaista ja huonosti kouluttautunutta naista/miestä. Vähintään 3000 euron kuukausitulot pitää olla, jotta elämä sujuu lunkisti ilman turhia kärvistelyä. Ja ei tarvitse kitua noissa maksuhäiriöissäkään turhaan.

      T: "Mieluummin rikas ja onneton kuin köyhä ja onneton."

      • sitten kättelet

        konemestariasi kun naisseuraa haluat.


      • Se sama
        sitten kättelet kirjoitti:

        konemestariasi kun naisseuraa haluat.

        ... ole tarvinnut olla ilman naista. Kyllä niitä koulutettuja ja hyväpalkkaisia on varsin runsaasti. Mutta tuskin pyörivät samoissa piireissä kuin sinä :-)


    • naisapulainen

      Olen ystäväni kanssa samassa tilanteessa kahden vuoden tutustumisen jälkeen. Totuus on paljastunut vasta äskettäin Velkaa hänellä on 15000 ja ulosotto koputtelee koko ajan. Ulosoton kautta velka vähenee vain hitusen, koska korko on kova ja ulosottotoimenpiteet maksaa maltaita. Kehotan sinua ottamaan yhteyttä velkaneuvojaan, sillä kulutat energiaasi turhaan salailuun ja suhde kärsii. Taaksepäin ei pääse, joten eteenpäin vaan asioista puhumalla.

    • Tuulikkiv....

      15 vuotta sitte.Ero tuli 20 vuotta kestäneestä avioliitosta.Jos vain olisin kehdannu,ja uskaltanut kertoa sillon miehelleni,että olen tehnyt velkaa.Ehkä tilanne olis toinen.Mutta kun salasin asiaa kaks vuotta.Se asia vain paljastu kun mieheni löysi kaikki mitä olin jättäny hoitamatta.Yritin kyllä hoidella velkoja pikku hiljaa.Ja ajattelin että,kun saan kaiken maksettua.Niin mieheni ei edes huomaa mitä on tapahtunu.Ja kaikki on taas hyvin.Mutta toisin kävi.Rehellisyys on kaikkein tärkeintä suhteessa.Toivon että voisit kertoa miehelles,vaikka tiedän että kertominen ei tosiaan ole mitään helppoa.Sillon kun asiani paljastu,se oli helpotus.Mutta samalla äärettömän nöyryttävää.
      Tuon sun jutun kun luin,on kuin oma elämä olis tuossa silmien edessä.Enkä vieläkään pysty asiasta kenellekkään kertomaan,se on vieläki minulle suuri häpeä,ja kipeä asia.Erosta olen selvinnyt hyvin.Mutta tuo salailu olis saanu jäädä tekemättä.
      Mieheni oli reissu hommissa,ja siksi luulin että on helppo selvitä siitä asiasta.
      Hyvää jatkoa sinulle,ja kerro vain sun miehelles.Terveisin:Tuulikki

      • neitonen.ihana

        et ole ainoa joka painii noiden kysymysten kans.minulla loppui työt ja olin tehnyt sopimukset maksujen kans.ny joudun soittamaan heille takaisin ja sopimaan uudet maksusuunnitelmat.minulla oli hyvä työ ja hyvät tulot.nyt minä joudun laskemaan joka per...euron.kerro miehellesi sinua vaivanneesta asiasta .sulle tulee parempi omatunto :)


    • Bimpo

      Avuton raukka , niin nyt laitat asiasi kuntoon , kerrot ukollesi juttusi ja jollei se heitä sua heti pihalle , hän ottaa lainan ja maksatte sen pois , sitten hommaatte muksuja ja elätte elämänne onnellisena lopuun asti , toinen vaihtoehto sitten on ,,,,,,,,kadulla on paikka avoinna.

    • luottamus kaiken AO

      ... nuo asiat olisi sinun pitänyt kertoa jo ennen yhteen muuttoa. No jotkut vain voivat elää puhumattomuuden pahoissa oloissa...

    • samassa jamassa ollut

      Sinun on heti paikalla kerrottava koska ulosottomies saattaa alkaa vainoamaan teidän yhteistä ja jopa miehesi omaakin tuloa/omaisuutta!!! Ei ole helppoa elää valheessa mutta kunhan olet kertonut putoaa todella raskas taakka olaltasi ja on paljon helpompaa alkaa elämään velkojensa kanssa ja pikkuhiljaa selviytyä niistä kun on joku jonka kanssa suunnitella ja puhua avoimesti! En usko että miehesi sinua hylkää velkojesi takia mutta ehkä on loukkaantunut aluksi ettet ole uskoutunut hänelle ja ollut rehellinen alusta asti,mutta parempi sekin kuin jatkaa samaa itsensä kidutusta ja valheessa eloa! Kerro jo tänä iltana ja huomenna ei tarvitse postien kanssa hikoilla...kyllä se siitä järjestyy,rohkeutta vaan ja tunnustamaan:)

    • Kyllä mä suosittelisin lämpimästi kertomista sun miehellesi. Vaikka kuinka tuntuu että pelottaa,on sun ennemmin tai myöhemmin kerrottava sille.
      Se on sun menneiyyttä,kyllä se ymmärtää.
      Pärjäile! :)

    • STOK

      Hei,

      Hyvä että ymmärrät tilanteesi ja vältät luottojen ottoa. Tosin se on vaikeaa jos on merkintöjä, mutta kuitenkin. Ole kumppanillesi vain rehellinen ja kerro tilanteesi. Olosi helpottuu, ja usko pois että kumppanisi rakastaa sinua eikä suhteenne kaadu tähän. Mieti että on myös muita jolla on pahempia ongelmia. Itse ajattelen aina niin, jos alkaa elämä ahdistaa. Välillä se tuntuu että voiko jostain löytyä vielä onnettomampaa, mutta kyllä niitä löytyy. Toivon että saat rohkeutta kertoa tilanteestasi ja saat velkasi maksettua sovitussa aikataulussa. Silloin sinua odottaa uusi elämä ja paperisi ovat puhtaat velosita ja saloista.

    • horny

      itelles maailman vanhin ammatti sivutuloja varten... eikä verojakaan tarvi maksaa kun pimeenä tekee.

      Hyvää talven jatkoa vaan.

    • hätä

      Hyvinhän sulla on pullat uunissa, työ ja maksut kondiksessa. Oppia ikä kaikki, selviät kyllä.

    • Anteeksi antanut

      Kertoahan sinun pitäisi ja nopeasti. Kun olet kertonut, miehesi antaa sinulle anteeksi tehän asutte yhdessä ja hän rakastaa sinua. Minäkin annoin omalle miehelleni anteeksi salailun samanlaisessa tapauksessa. Älä kuitenkaan ala samaa alusta. Minun mieheni yrittää tehdä saman minun tiedoillani. "Ota lainaa minulle, maksan kyllä" "Tarvitsisin sitä ja tätä." Näin minä sain asian tietää kun mieheni ei saanut autoa varten lainaa. Miehelläni on kaikki hyvin tällä erää ulosotossa ei ole enää saatavia, kaikki on maksettu. Luottotiedot ovat kuitenkin vielä miinuksella pitkään. Nyt hän koko ajan suunnittelee omaa yritystä ja kaikenlaisia hankintoja minun kustannuksellani. Kärsivällisyyteni alkaa olla loppu. Olenkin kieltäytynyt ottamasta lainaa ym. kontolleni.
      Toisen kustannuksella ei kuitenkaan saa ruveta siipeilemään. Rakkaus kestää kyllä muutaman ruman sanankin.Kaikki ihmiset eivät vain osaa pitää raha asioistaan huolta. Ei siihen kuitenkaan rakkaus kuole, mitä se semmoinen rakkaus olisi?

    • Ei sinun ole syytä hävetä. Velka "vankeudessa" elää moni ihminen.Olen pahoillani vuoksesi.
      Velkataakka on kurja rasite ja kun nyt vielä salaat sen mieheltäsi..voi että.
      Minä olen kyllä sitä mieltä että kannattaisi kertoa rehellisesti miehellesi velasta.
      Olet oikeassa siinä että se kuuluu aiempaan elämääsi mutta se on rasitteena nykyisessä ja tulevassa elämässäsi. Joten kerro miehellesi.
      Minulla ei ole ulosotossa mitään, mutta velkaa on ja niitä makselen..kuukausilyhennyksinä.
      Kuulostaa niin tutulle tarinasi.
      Ex-avomieheni kertoi 2:den vuoden kihloissaolon jälkeen että on ollut takaajana lainoissa ja lainat jääneet hänen maksettavikseen.
      Noo se oli vaan puoli totuutta.
      Hänellä oli periaatteessa velkaa vähän joka suuntaan.
      Vuokrarästejä 2:sta eri paikasta 4:n kuukauden ajalta molemmista,vakuutusmaksut,kännykkälaksut,lehtilaskut ym.Loppujen lopuksi se kaatoi suhteemme.Ei velat ..vaan salailu.
      En luottanut häneen enää kun hän ei rehdisti kertonut tilanteestaan..vaan eli kun elo pellossa.
      Sitten "vouti" menikin hänen palkalleen.
      liki 700e kk:ssa ulosmitattiin häneltä.
      Sinun on varmaan helpompi kestää velkapaineet kun miehesi tietäisi niistä.
      Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja ennenkaikkea voimia...kyllä se velka loppuu joskus.
      Talvisin terveisin Shaphira

    • tarkka talonsa pitää

      Aloitin seurustelun joskus vuosituhannen vaihteessa kaikin puolin mukavan ja kivan oloisen miehen kanssa. Rakastuttiin todella ja harkitsimme jo yhteenmuuttoa kun selvisi, että hänellä on velkarästejä ja merkintöjä luottotiedoissa.
      Itse haaveilin jo tuolloin yrittäjän urasta vähittäiskaupan alalla. Tiesin, ettei unelmani toteutuisi koskaan tällaisen ihmisen kanssa. Olen ehkä itsekäs, mutta halusin oman kodin, en mitään vuokraloukkoa vuosikausiksi sillä en pidä järkevänä maksaa vuokraa vuosia, kun samassa ajassa ostaa oman kodin ja lyhentelee omaa lainaa. Tein kipeän ratkaisun ja jätin miehen. Hän ymmärsi minua ja olemme edelleen kavereita. Minä toimin yrittäjänä ja tulen omillani hyvin toimeen. Toisen rahavaikeudet vaan vaikeuttavat todella paljon myös toisen puoliskon suunnitelmia ja unelmien toteutumista. Joten... Mä ajattelin itseäni ja olen nyt onnellinen.

    • jopo400

      näinkin voi käyä

    • tyhmä teko sekin

      Takaajana tietenkin kaikki kaatui minun päälleni, kun se kelmi ei edes yrittänyt maksaa lainojaan. Toisaalta se meni itsekin lankaan, ja laittoi nimensä jonkun emähuijarin paperiin. Siitä alamäki alkoi.

      Sen muija lähti, poika tuli aikuiseksi ja lähti myös. Ulosottomies on hänen kintereillään koko ajan. Minä ajattelin, että pois tästä on päästävä. Olinhan työttömyyskorvauksella, ja se raha, mikä tuli, oli varmaa.

      Kun tähän asti olin päässyt, kävin velkaneuvojalla. Hän kohteli ja neuvoi minua ihan mukavasti. Tein hänen ohjeensa mukaan ja otin itse yhteyttä velkojiin. Yllätys tapahtui, sillä heti allekirjoitin ensimmäisen kanssa paperit, että maksan pääoman pois. Se ei enää ollut suuri summa siihen verrattuna, mitä korkoa korolle oli ensin vaadittu.

      Toiseksi kuulin, että exmuija oli velkasaneerauksessa, jotkut toiset takaajat myös, joten mietin sitäkin vaihtoehtoa. Kuulin tuolta velkaneuvojalta, että se ei minulle kannata, koska miehelläni on liian korkeat tulot. Hän tosin ei mistään hinnasta olisi maksanut em. henkilön (Sukulaiseni) velkoja.

      Tein taas esityksen velkojalle, enkä tälläkään kertaa suostunut ensimmäiseen vaatimukseen. En vielä toiseenkaan, vaan vetosin lakiin, koska asia oli jo 1991 vuodelta asti ollut käynnissä. Lopulta monen kirjeen kautta sain kuin sainkin itselleni sopivat ehdot ja allkirjoitin paperin.

      Nyt olen maksanut molemmat velat ( yht. n. 11400 e) noista pienistä tuloistani. Minulla on ollut hyvä aviopuoliso, joka on taloutemme yksin vienyt sillä aikaa eteenpäin. Olen myöskin poistunut vuoden alusta mustalta listalta. Olo on kevyt, vaikka olen tuota summaa köyhempi.

      Alun perin tuo velka oli paljon suurempi (n. 50000 e) mutta näin se sitten kävi hyvin, kun sitkeästi oikeuksiani ajoin.

      Ero sinuun on se, että olen ollut toisen takia tuossa tilanteessa, mutta silti ota opiksi. Ota yhteyttä velkojiin. Tee sopimus, vaikka pienestäkin summasta kk:ssa. Se on parempi kuin olla ainaisessa jännityksessä. Parempi olisi kertoa myös sille siipallesi. Hän saattaa rakastaa sinua ihan tarpeeksi, ettei halua sinua menettää. Ellei näin ole, älä jää häntä suremaan.

      Jokaisella saattaa olla heikkouksia taustallaan, joten älä kuvittele häntäkään pyhimykseksi. Ihminen ei sitä koskaan ole. Kun kerrot oman tarinasi ja sitä yhdessä pohditte, olet jo saanut puolet taakastasi pois. Ole rohkea, ja ota "härkää sarvista" ja ala elää. Lopulta aurinko paistaa sinne risukasaankin.

      Olet vielä nuori, ota oppia virheistäsi ja tee jotakin, sillä lopulta ne kulissit kuitenkin kaatuvat. Paras on, että kaadat ne itse.

    • Tuli mitä tuli

      Minun mielestäni sinun pitäisi kertoa totuus miehellesi, sillä jos tilanne jatkuu liian pitkään, alkaa oma terveytesi horjumaan, summa ei ole nyt mahdottoman iso.

    • minä ite

      Helpommalla pääset kun kerrot nyt ja tuo sinun kirjoittamasi juttu on aika hyvä joten voisit antaa miehesi lukea tuon ensin ajatuksen kanssa ja sen jälkeen keskustelisitte asiasta.
      Jos rakastaa tarpeeksi ymmärtää varmasti mutta jos hän saa sen selville jotain muuta kautta kuin sinulta suoraan, tuleee varmasti ongelmia!!!
      salailu on monen suhteen loppu!
      Tärkein on kertoa asiat suoraan niinkuin ne on!!

    • winski5

      Vaan. Eiköpä se ole lopullinen päätös siellä näppäinten yläpuolella joka on tuon aloitusviestin kirjoittanut. Retuperällä ovat asiasi vieläkin kun ryvet moraalissa ja haet hyväksyntää täältä, kerrotko vai jätät kertomatta. Kaiken lisäksi, kuten lienet ketjua lukenut, saat rapaa niskaasi ja lisää syyllisyyttä. Ehkäpä näiden antitoivottomuuksien (elämässään toivottomat tapaukset jotka "ohjeitaan" antavat) vuoksi jätät kuitenkin kertomatta miesystävällesi. Ja vyyhti paksuuntuu. No jos minun mielipide pitäisi olla, meni syteen tai saveen, kerro. Jos hän jättää, ei ole juuri hän ollut rakkautesi arvoinen. Jatka velkojen maksua ja ehkäpä seuraavaan mieheen mennessä olet nollilla. Vai oletko velkojesi lisäksi läheisriippuvainen, ettet uskalla irrottautua - tarvittaessa?

    • luin viestisi.En ole ikinä ollut samassa tilanteessaa, mutta vanhemman elikä yli viisikymppisen elämänkokemuksella sanon, että rehellisyys maan perii. Kun kerrot asian niin kuin se on, paranee suhteenne sekä Siun oma olosi. Jaettu tuska on, paljon pienempi tuska!

      • elämää nähnyt mummeli

        jokaisessa suhteessa on kerrottava totuus, sillä pienestä valkoisesta valheesta tulee suuri vale. sitten kaikki suhteet ovat poikki,eikä niitä voi korjata enää.ystäville ja rakkaille pitää olla avoin ja rehellinen.kovin paljon selittelee,toisella herää eipäilys. sitten kaikki romahtaa,muistakaa olla rehellisiä.


    • julia

      Hei!
      Suosittelen,että olet rehellinen miehellesi ja kerrot hänelle suoraan totuuden asioista ja veloistasi.Ehkä hän pystyy sinua myös auttamaan rahallisesti,jotta pääsisit veloista nopeammin eroon.Tottakai teidän täytyy sopia kuinka maksat hanelle takaisin ja kannattaa tehdä se kirjallisesti,jotta myöhemmin ei tule niistä ongelmia.Kurjempaa sinulla on kun joudut joka päivä asiaa miettimään yksin ja olla epärehellinen miehellesi.Asioilla jopa kurjillakin on usein tapana järjestyä!Toivotan sinulle tsemppiä ja voimaa!

    • viba

      nuorempana tehtyjen virhevalintojen takia kärsin minäkin useamman vuoden.. HÄPEÄ ja leima tuntui ylitsepääsemättömältä. kun tapasin mieheni, kerroin näistä asioista hänelle, ei se muuttanut mitään meidän suhteessa. Itse olen vuosia raatanut, jotta sain velat n.15000€ maksettua. vuosi sitten sain maksettua velat pois ja maksuhäiriömerkinnät poistuvat muutaman vuoden sisällä. eli kerro rohkeasti, koska salaaminen nakertaa sinua ihmisenä. kovalla työllä saat varmasti asiat kuntoon ja takuulla opit arvostamaan euron arvoa. tsemppiä!

    • Jo viiskymppinen

      Kulutusluotoista en tiedä mitään, mutta muista takuista sitäkin enemmän..

      Itselläni, näin vanhempana ihmisenä kävi niin, että viime lamassa meinasi mennä kaikki aivan hullusti. Olin silloin itsenäinen yrittäjä ja melkein kaikki meni samantien -90 luvun alussa.
      Vaimo lähti heti samantien hakemaan omaa osuuttaan, mitä oli vielä jäljellä, kuin rotta hukkuvasta laivasta. Hän saikin sen, mitä halusi.

      Silloin aikoinaan pankit ja valtiovalta toimivat aivan moraalittomalla tavalla tosiaankin!
      Yhtä kaikki, kaikki arvot eivät kuitenkaan hukkuneet silloinkaan. Kolme lastani ovat edelleenkin kolme parasta kaveriani. Ja en itsekään uponnut lopultakaan. Eli, ei se laiva hukkunutkaan..
      Mitään "häntää" ei lopultakaan sentään jäänyt, pystyin siis ihan itse suoriutumaan velvotteistani, vaikka ne eivät suurelta osaltaan minulle alunperin kuuluneetkaan..

      Yhtä kaikki, hyvällä asenteella ja täysissä järjissään ihminen voi edelleenkin tehdä asiansa eteen kaiken mahdollisen.

      Nyt on mulla kaikki hyvin, ei eurookaan ole velkaa ja hyvä toimeentulo nykyään. Kahta lastenlastanikin saan jo hoitaa tarvittaessa mielelläni ja puhtain paperein. Mieti itse jatkuvuutta, kun kymmeniä vuosia elämästäsi on vielä ihan pakko elää. Tee se nyt! Koska pidät sillon itsestäsi enemmän vanhempana..

      Voimia ratkaisuihin. Ja suosittelen niiden tekemistä.

    • mielestäni voisit kertoa

      tilanteen. Oma kauniipi puoli kertoi siitä aika pian, että on opitovelka. Minkäs teet menneille... No onneksi on jo maksettu pois, koska sanoin että maksetaan mahd. pian. Korkoja on turha maksaa...
      Eli jos suhde ei kestä raha asioita tai niiden keskustelusta, niin ei se taida muutenkaan kestää.
      Voi sitä ainakin tunnustella, miten reagoi.
      Ja jos itse hoidat asian niin ei varmaan puolisoa haittaa ja jos toinen puoli on oikein kiltillä päällä niin saatat saada avustusta...

    • sitten kertomaan

      meillekin kuinka kävi. Jos siis nyt kerrot miehellesi. Olisi kiva kaikkien puolesta saada tällä viestiketjulle tyhjentävä päätös, oli lopputulos sitten positiivinen tai nega.

    • Jahvetti69

      jos olet edes kohtuullisen näköinen,ala myymään itseäsi.Olet jo mieheltäsi fuskannut asioita joten rike ei enää paljon pahene.

    • homma toimi !

      Mulla oli velkoja kun aloin vaimoni kanssa seurustelemaan. Ja luottotiedot menneet tietysti. Siitä ne asiat vuosien saatossa saatiin kuntoon ja nyt asumme omassa (velkaisessa) talossa ja talous on ihan kunnossa. Asiat voivat järjestyä ja helpoin ne on hoitaa yhdessä elämänkumppanin kanssa. Silloin huonoina hetkinä on tukea lähellä. Ja hyvä syy ponnistella. Mies -48v

    • kerran petyin

      Tosiasiahan se on, että olet korviasi myöten veloissa. Ehkä olisi nyt aika ottaa se lusikka siihen kuuluisaan: "Kauniiseen käteen" ja kertoa miehellesi.

      Minä sain itse tietää mieheni velkakierteestä, josta hän on kyllä jo selvinnyt, vasta kolmen vuoden seurustelun jälkeen. Voit uskoa, että se oli jommoinenkin tälli. Kyllähän minä hieman aina ihmettelin, kun hänellä ei ollut koskaan rahaa - hyvästä ja vakituisesta työstä huolimatta, mutta en kysellyt asiaa.

      Eihän tuo olisi varmaan vieläkään selvinnyt, mutta kerran hieman tuohtuneena, hänen nahjustelulleen (siis miehethän on välillä melkoisia nahjuksia) tokaisin, että ota lainaa, niin ne muutkin tekevät. Juu, ei ottanut lainaa, mutta kertoi, ettei häneen oikein luoteta vieläkään, ja luottotietojen kanssa on vähän niin ja näin.

      No silloin tärähti. Kaikki se suunnittelu jota olimme yhteistä tulevaisuutta silmällä pitäen romuttui hetkessä, kun tajusin että maksaja sille kaikelle olisinkin minä yksi.

      No kaikki suunnitelmat on nyt uusittu, enkä enää ole yhtään varma yhteisestä tulevaisuudestamme. Aika näyttää.

    • älä häpeä turhaan

      kerro miehellesi nyt.Älä yritä piilotella asiaa. Hoida se asia nopeasti niin huomaat että kevyemmällä sydämmellä saat asiat järjestykseen. Tsemppiä ja mun motto on ollut aina että kaikki asiat kyllä selviää parhain päin.Mulla on kokemuksia samasta asiasta vuosien takaa mut nyt jo paistaa aurinko ja velkaakin otin...;)

    • minä1980

      Voisin kertoa oman kokemukseni veloista parisuhteessa. Avopuolisollani oli vanhoja velkoja ulosotossa. Hän yritti ensin salata asiaa, mutta jossain välissä paljastui. En enää muista näinkö jonkin perintätoimiston kirjeen vai mitä kautta sain tietää. Silloin vaadin, että nyt kerrot kaiken ja näytät myös mustaa valkoisella kaikki perinnässä olevat velat. Laskimme yhdessä kuinka suuret on korot ja kulut ja ne olivat aivan järkyttävät! Marssin pankkin, otin lainan omiin nimiini ja annoin rahat miehelleni, joka kävi maksamassa ulosottovelat pois. Omiin nimiinsä hän ei luonnollisesti olisi pankkilainaa saanut. Mieheni lyhenteli pankin lainaa hissukseen pois. Siis ihan maksusuunnitelman mukaan, mutta pankin kanssa oli helpompi sopia esim. lyhennysvapaista kuukausista jos oli huonompi työtilanne tai tarvitsi rahaa johonkin isompaan menoerään. Pikkuhiljaa velat on vähentyneet paljon kohtuullisemmalla korolla kuin mitä ulosotto olisi ollut. Luottotietomerkintä pysyy vielä pari vuotta, mutta juuri olin yhteydessä pankkiini, josta sanottiin, ettei se estä asuntolainan saamista, koska ulosotossa oleva velka on kuitenkin maksettu.
      Mikäli en olisi puuttunut tilanteeseen, olisi ulosotossa ollut velka kasvanut, koska mieheni osa-aikatyön tuloilla sitä ei olisi pystynyt lyhentämään riittävän nopeasti. Eli näinkin asian voi ratkaista. Kannattaa siis kertoa puolisolle ja miettiä yhdessä ratkaisuja! Yhteistä tulevaisuutta tässä kuitenkin rakennetaan ja ulosottoon menevät korot on yhteisestä hyvästä pois.

    • Budi69

      ensisiaiseti. pidä terveydestäsi huolta ennen kaikkea mielenterveydestä sen takia rehellisyys läheisellesi olisi tärkeää koska heiltä saat tarvittavan tuen jos et saa ei hän varmaan ole se ihminen jonka tarvitset olet osa suurta joukkoa ylivelkaantuneita ota yhteys velkaneuvontaan. ennen kaikkea muista elämä kantaa

    • lrzu

      En tahdo olla mikään takapiru tässä aiheessa, mut sattuu olemaan omaa kokemusta sen petetyn puolelta.

      ENTINEN avopuolisko peitteli niin pitkälle rahaongelmiaan ja ei kyennyt maksamaan omaa osuuttansa vuokrasta. Tietenkään ei kyennyt tästä kertomaan minulle. Voitte uskoa että yllätys oli suuri kun ulosotosta tuli soitto, että kohta tulee lähtö ja ollaan kodittomia. Ei auttanut muuta kuin minun hakea lainaa pankista ja maksaa rästit, ettei minulle tullut luottomerkintöjä. Tämän jälkeen itse olin velkakierteessä, mutta selvisin ja pääsin eroon siitä valehtelevasta ****päästä!

      Rehellisyys kaikessa ja usko minua joku kaunis päivä se totuus tulee esille. Silloin tulet jäämään yksin, koska sinulla ei ollut uskallusta/luottamusta kertoa kumppanillesi. Usko ja luota kumppaniisi. Ilman sitä teillä ei ole mitään!

    • Nimetön

      Moi! Olen pilannut elämäni pelamaalla.Velkaa on 130.000euroa ja kohta menossa ulosottoon.
      Sinkkuna elän ja yrittänyt löytää kumppanin mutta vaika olisin kuinka mukava ja nainen olisi rakastunut minuun suhde menee heti poikki kun kerron mitä olen tehnyt ja mitä tulevan pitää.Tosin sitä en vielä tiedä itsekkään mitä tulevan pitää...olen velkaa kaikille tahoille jotka antavat lainaa ilman takaaija.
      Nyt olen kyllä tosin täysin luopunut ajatuksesta että voisin koskaan löytää rakasta itselleni.En tahdo elättäjää ja koska tiedän että rahaa minulla ei koskaan enään ole,peli on pelattu.
      Vielä pystyn kumminkin uskomaan elämään,hetken vielä...mutta jos minut tuomitaan vankilaan tehdystä virheestäni en näe syytä jatkaa elämääni.
      Se vain on tosiasia.
      Sinun velkasi on pieni ja selviät siitä joten ei syytä huoleen :) Jos rakastate toisianne tämä ei kaada suhdetta.Sinun on syytä kertoa asia suoraan,valehtelu ja pelkosi jäädä kiinni on sinulle suurempi taakka kuin jos miehesi olisi niin tyhmä että jättäisi sinut velkasi takia.
      Ota rohkeus ja kerro niin lupaan että suhteenne vahvistuu ja rakkaus kukoistaa.Trust me!
      Tsemppiä,selviät kyllä!
      T.Elämän kasvot.

      • Elämä on muutakin kuin rahaa

        Elämä on elämisen arvoista,elämän arvot vain eri järjestykseen.Tsemppiä vaan.


    • lyhyet jäljet

      Että joku yleensä viitsii lähteä valheellisin perustein suhteeseen. Aivan älytöntä. Koska valheella on lyhyet jäljet ja siitä jää aina kiinni ennemmin tai myöhemmin.

      Kertomalla heti alkuunsa rehellisesti----sillä olisi jo voinut saavuttaa jotain mutta tuskimpa ymmärtäjää siitä toisesta osapuolesta enää löytyy. Usko pois...kerro itse ennen kuin asia levähtää miehesi silmille kuin haiseva vanha hikinen sukka.

      Selittelyjä kyllä löytyy ja kalliit on laulujen lunnaat. Luuletko oikeasti että tuosta kulissien ylläpidosta on mitään apua. Romahdus tulee olemaan sitä pahempi mitä kauemmin annat ymmärtää että kaikki on hyvin.

      Voi mies parkaa. Toivottavasti hän herää vihdoin viimein ja pääse pois valheellisista seiteistä jotka olet hänen ympärilleen kutonut.

      TAJUAISIT EDES OIKEASTI HÄVETÄ!

      Täällä sä vaan etsit sielunsisaria ja veljiä saadaksesi teoillesi hyväksyntää....

      Hyi hemmetti!

      • Elä ja anna toisten elää

        Kyllä hän varmaan häpeää jo ihan tarpeeksi ilman sunlaistes egotrippien moraalisaarnaa! Kehtaatkin potkia sitä joka jo makaa,aika raukkamaista tulla tollasten kommenttien kanssa-nostaako se kenties sun omanarvon tunnettasi että olet muka parempi vai onko sulla henkilökohtaisia kokemuksia koska vaikutat todella harmiintuneelta ja kiukun vallassa elävältä persoonalta? Kaikillehan on annettava mahdollisuus muuttaa elämänsä ja tällä naisella tämän ketjun aloitus on selvä hätähuuto ja merkki siitä että hän on syvimmällä pohjalla ja haluaa kanssaihmisiltä neuvoja ja rohkaisuja ottaa sen vaikeimman ja ensimmäisen askeleen uuteen alkuun!Suo se hänelle ja jos vitse voit huonosti jonkun asian takia niin aloita oma keskustelu! Toivon sinulle,velkaantunut nainen sydämmestäni voimia lopettaa salailu mieheltäsi ja onnea tulevaisuudelle:)


    • lässytät??

      ..Oma valintasi.Mitäs otit luottoja ?Elit yli varojesi,ja nyt itket täällä.Minä olin takaaja ja henkilö jolle takasi vuonna 1989 jätti maksamatta>>Minulle pamahti/olimme markoissa 376 000mk,jota maksan edelleen jäljellä vain 20 000e.Enkä valita,koska ITSE laitoin nimeni paperiin..että näin t.mies

    • on kokemusta asiasta

      Olen itse ollut samanlaisessa tilanteessa ja meni noin 2v. ennenkuin pystyin kertomaan tilanteestani.Oli ihan kauheeta aina ehtiä postia hakemaan ennen muita ja sitten vielä säilyttää kaikki jossain.Häpesin tilannettani jonka olin saanut ja tuntui kuin kukaan ei voisi ymmärtää asiaa.Sen vuoksi en kertonut kenellekkään asioistani vaan elin hiljaiseloa.Sitten rakkaus tuli kuvioihin "oikean"miehen tuomana ja silloin ensimmäisen kerran pystyin hänelle avautumaan tuon parin vuoden yhdessäolon jälkeen, mikä on tilanteeni.Ihme kyllä hän otti kaiken hyvin ja on neuvonut minua paljon tuossa asiassa jota yhä yksin hoidan.Haluan itse selvitä veloistani ja hän hyväksyi ihan kaiken.Sanoi olevan ylpeä kun kerroin vihdoinkin asian mikä on painanut minua ja jota on usein kysynytkin minulta.Tällä hetkellä asumme omakotitalossa kahden tyttölapsen vanhempina ja minä olen vapautuneempi asioiden selviydyttyä.

    • AMK1

      Jos sun miehes rakastaa sua oikeasti, hän kyllä ymmärtää ja tukee sua kaikin tavoin.

    • NjallaVarg

      Sinulla on kelju tilanne ja ymmärrän kantasi, mutta sinuna keräisin rohkeutta kertoa, koska valheellisuus ja koska totuus joskus paljastuu kuitenkin, parempi olisi kertoa aiemmin, jotta luottamus säilyisi. Ihailtavaa on että olet sopinut maksusuunnitelman ja hoidat asiaa kuntoon. Miehesi luulisi kunnioittavan sinua kun selität hänelle tilanteen, vaikka onkin hävettävää. Silloin olette tasavertaisia. Rohkeutta ystäväiseni, jonain aamuna kaikki on hyvin! Koska kokemuksesta tiedän, jotta häpeällisempikin totuus on helpompi kestää kuin paljastuva valhe, joka tuhoaa täysin luottamuksen! Luottamusta on vaikea rakentaa uudelleen...

    • aape

      Tuli ihan ahdistava olo puolestasi, sillä olen elänyt vuosia samankaltaisessa tilanteessa. Kaikki alkoi 80- luvun lopulla, jolloin luottoja suorastaan tyrkytettiin ja luottorajoja nostettiin automaattisesti kun hoiti kuukausierät. Tuli lama, avioero. Aluksi pystyin maksamaan vielä kaiken. Ensin kaatui niskaan entisen mieheni firman velkoja 50.000mk sen jälkeen kunta yritti maksattaa 200.000mk aravalainoja, mutta kanne kaatui oikeudessa.

      Silloinen uusi mieheni tiesi koko ajan missä mennään, välillä oli huolestunut huolettomastakin rahojeni käytöstä. Olin liikemaailmassa oppinut paikkaamaan vanhaa velkaa uudella velalla ja sama jatkui. Kunnes tuli uusi ero. Sen jälkeen en enää pystynyt paikkaamaan kuin hetkellisesti tilannetta, mutta tiesin, että velat pysyvät pitkään perässäni ja ulosottomies tulee ovelleni jos en tee jotain.

      Velkaa oli liki 40.000e. Hakeuduin velkaneuvontaan ja sain velkasaneerauksen, joka päättyy 2012 ja melko pienillä maksuilla selviän, alle 2000e:lla koko hommasta ja sen jälkeen on oppirahat kenties maksettu. Nimi puhdistunee myös samoihin aikoihin, mutta tiedä sitten olenko enää kertomassa onko uutta velkaa otettu. Sinuna kertoisin asian miesystävällesi, sillä salailuilla on taipumus paljastua ja se voi jopa sairastuttaa sinut. Stressaat asian vuoksi jne. On maailmassa pahempiakin asioita tapahtunut ja rahahan on vain materiaa, et ole esim pettänyt puolisoasi.

      Toivon puolestasi, että päädyt hyvään lopputulokseen ja et joudu enään salailemaan etkä pakoilemaan asiaa:-)

    • trj

      Ensinnäkin ota itseäsi niskasta kiinni, tarkista TULOSI JA MENOSI ja koeta tehdä maksu-suunnitelma KAIKISTA veloistasi ja PUHU mies-ystäväsi kanssa ongelmistasi.
      Apua varmasti saat, henkisesti ja resulssien mukaan rahallisestikin apua, jos yhteistä säveltä, ja TOSIAAN AITOA tulevaisuuden suunnitelmia on,(teeskentely ja rahanhaku näkyy äkkiä läpi!)
      Olen alkanut itse seurustelemaan
      --HUOM !! ---

      EX-tyttöystäväni---

      kanssa suurinpiirtein samassa tilanteessa, ja hän on nykyään

      -vaimoni vuodesta 2000-

      eli ( ottaa ihan oikeasti hatun kouraan ja kohtaa ongelman)...saattaa joskus olla moneen ongelmaan apu ja pelastus.

      nm: keskustelu, avoimuus ja yhteiseen hiileen on puhallettu.

    • ?????

      sinun kannattaa kertoa miehellesi.
      Voit tietenkin syyttää häntä maksimaalisista veloista. niin teki minunki mies. =) ihan pokkana vaan!!
      nykyään saa minunkin rahat tililleen niin voi pelata vaikka vakiota lauantaisin hoitsun palkkallani.mutta rahaahan se on jos muuten on hiljaaitse kuljen työkaverin vanhassa talvitakissa-
      onneksi on sentään tämä talo.olisin muuten ehken lähtenytkin jos lainaa ei olisi saatu.

      kuitenkin syynä kaikkiin velkoihin on pihi kja huono palkkainen vaimo. kun tarpeeksi tuota hoet , rupeaa miehesikin siihen uskomaan.. minä uskon ainakin=) =) huumorilla selvii.. ei tuo sinun laina vielä ole paha, mutta älä tee lisää ja senhän olet tehnyt ennen miehen kuvioon tuloa niin ei varnmaankaan ole moksiskaan .

    • rehti ja reipas (ehkä)

      rehellisyys on kaiken a ja o
      kerro totuus niin helpotus on enemmän mitä miehesi viha niistä rahoista

    • tumatu

      Hei.
      Luin juttusi ja se oli kuin omasta elämästäni.
      Pidin "kulissia" yllä noin viisi vuotta. Menin naimisiin ja teimme tahdostani avioehdon. Ajattelin myös että minun elämäni asia/uusi elämä/mennyt aika jne.
      Kuitenkin tein samoja kätkemisiä kaikki vuodet ja piilottelin, kiertelin , selittelin ym.
      Mutta kaikki asiat painoi aina ja rahat oli vähissä. Ahdistuin todella ja olin jopa sairaslomalla, mieheni ihmetteli miksi, kun kaikki pitäisi olla hyvin.
      Sitten päätin että elämäni on pilalla tästä salailusta johtuen, se toi tullessaan jos jotakin huonoa mieltä ja se tuli myös uniini.
      Yhtenä päivänä asia vaan tuli suustani ja kun olin aloittanut niin oli pakko kertoa koko kauheus.
      Et arvaakaan kuinka paljon helpotti, ja pelko mieheni suhtautumisesta oli turhaa, ainakin suurin osa.
      Nyt makselen saman verran kuin sinä. Elämä jatkuu nyt parempana, ainakin on itsellä hyvä olo.
      Meillä maksellaan myös menot suunnilleen puoliksi.
      Kerro totuus niin on elämä helpompaa, olet varmasti vielä parempi vaimo kun kerrot ja uskon että elämä tuntuu hyvältä jälleen.
      terv.tumatu

    • Elämä on muutakin kuin rahaa

      Valehteleminen tai salailu johtaa suhteen katkeamiseen.Parempi kertoa heti totuus,jos tämän kestää suhteella on paljon parempi mahdollisuus jatkua.

    • Talousguru

      Turhaa kerrot sitä sivullisille. Makselet pikku velan vaan pois.

    • Kiki  

      KERROIT VIESTIN NOIN PUOLELLE MILJOONALLE IHMISELLE, MIEHESI VARMANA NÄKI MYÖS TÄMÄN, VITUTTAAKO?

    • juttu selvitä

      Tilanteesta.
      Kun olet kerran kolmekymppinen ja todennäköisesti
      suht hyvin säilynyt niin myyt muutaman kerran itseäs ja kuittaat velat.
      Ja kenties saat vähän ylimääräistä rahaa jolla taas ostat kaikkea ihanaa vaatetta sun muuta jonninjoutavaa.

    • jo virheen..

      sillä tutulta kuulostaa. ystäväni on kanssasi samassa jamassa ja nyt 4:n vuoden aikana jo oliskohan 10:s mies kierrossa. joka kerta aloittaa suhteen ja jättää kertomatta veloistaan. jossakin vaiheessa on aina tullut ilmi, kun toinen haluaisi ostaa yhdessä jotakin lainalla tai luotolla. Joka kerta kumppani suuttunut salailuista ja suhde on katkennut salailuiden vuoksi..ei niinkään sen velan vuoksi...

    • samantapainen tilanne

      Olen tuntenut kihlattuni 8-vuotta ja olemme nyt olleet kihloissa 3-vuotta, ennen kuin muutimme yhteen hän kyllä mainitsi ohi mennen ett hänellä on maksuja rästissä. Hän on viime vuonna aloittanut autokoulunkin ja senkin meni tyrimään, nythän joutuu siitäkin kärsimään...

      Mieheni ei paljoa minusta välitä "ongelmastaan", kun tulee postia hän vain pistää ne sivuun ja on hiljaa. Ja kun puhun hänen kanssaan miten voisimme vähentää maksamattomia laskuja, aina tulee lyhyt vastaus. Itse auttaisin miestäni maksamaan laskuja ja niin oikeastaan teenkin, maksan suurimman osan laskuita (vuokra/sähkö/netti/vesi sauna/ruoka).

      Mutta mieheni on myös sanonut, että kun töitä saa niin hän soittaa ja sovittelee maksujärseltelmän. Kyllä parisuhteessa täytyy osatapuhua kaikesta! Itse olen sitä mieltä ja mieheni opettelee kovasti sitä tapaa. =)

    • luottamukseen

      vain sen perustalle voi rakentaa hyvän ja rakastavan suhteen. Kerro puolisollesi avoimesti kaikki, mitään kaunistelematta. Tämä asia tulee joka tapauksessa kuitenkin jossain vaiheessa ilmi ja silloin se voi olla jo liian myöhäistä.

    • ei apua...

      Olen kokenut tuon saman tilanteen. Ulosotto ei auttanut tilannettani yhtään. Sieltä maksettuna velat ei lyhentyneet. Minun oli pakko olla rehellinen uudelle miehelleni, en voinut salata, kun en aina ehtinyt sinne postilaatikolle. Hän ihmetteli ulosottokirjeitäni. Hain velkasaneeraukseen ja olin siinä viisi vuotta ja senkin jälkeen vielä "tarkkailussa pari vuotta. Velkani oli n. 200000mk silloin. Kaikki velat entisen mieheni, jolle olin takaajana. Onneksi kaikki on ohi. Tsemppiä sinulle ja kerro totuus. Se kannattaa.

    • money man

      Hah hah! Niin siinä käy kun pyöritään velalla hienoissa paikoissa ja ja tuhlataan minkä jaksetaan. On tullut elämän varrella vastaan sinunlaisia hienohelmoja, jotka haluavat kaiken vaikka perse ei kestäisi. Hajoo velkoihisi, ja mene hienostelemaan ja tuhlaamaan lisää!!! Onneksi on vielä meita joilla on suhteellisuuden tajua ja kuinka ollakaan, meillä sitä rahaa onkin jäänyt sukanvarteen. Katselin tuossa juuri saldoa näytti olevan piirun verran yli 500 000 euroa.

    • tuollaisesta

      mutta onko mitään keinoa hillitä avokumppanin itsetuhoista halua ostoskelua ja matkustelua? Kyseessä ei siis ole nainen joten hehehe.. juuh, ei naurata. Yhteisestä asunnosta on iso laina ja ukko ei vain tajua että niin menotkin. Tiedän että sillä on luotolla noin 2000-3000e jo maksettavana..mutta nyt päätti taas että ulkomaille on päästävä. Jeee..tässä nyt vain miettii ketä helvetti maksaa lainan, vastikkeen, sähkön..jne omasta palkasta ei niitä enää revitä. Itse saan sitten kuulla syyttelyä kun en lähde minnekkään. Juuh en lähde..viikko ulkomailla niin kotona ei syödä eikä maksella mitään kk... todella tekee hyvää kuulla syytökset vaikka olen yrittänyt selittää miksei onnistu. Kuuro on kuuro.

    • kunnon mies

      jos ei päässä liiku mitään niin tulee velkaa
      kaikkea mitä näkee ostaa tai tuhlaa joku tolkku sentään pitää olla rahan suhteen on ne eurot niin hupasaa nyky päivänä ei saa juuri mitään kaupasta
      jos sortuu velkaa ottaamaan niin kannattaa katsoa moneen kertaan mihin sitä rahaa tarviksee,,

    • 626

      Tuommonen on pieni velka, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Monella pienituloisella on isommat velat autosta.

    • ~olennainen~

      koko ketjua, mutta mene ihmeessä pankkiisi ja neuvottele itsellesi luotto jolla maksat nämä velkasi.
      Muutama vuosi elämää "siipiä myöten", selviydyt voittajana!
      Lykkyä tykö!

      • Nimetön

        Saa uutta lainaa kun ulosotossa on velkoja. Minulla noin 18.000euroa ja korkoa kasvaa niin että huimaa...


    • mipsu

      Hei. Minusta sinun olisi hyvä kertoa miehellesi miten asian laita on, koska miehelläsi on oikeus saada tietää ne asiat jotka myöskin välillisesti vaikuttaa hänenkin elämään. Hän selvästi haluaisi oman asunnon johto päätöksen tein siitä, kun sanoit, että aina saa olla selittämässä miksi et halua omaa asuntoa. Itse en pystyisi moisia peittelemään. En tarkoita että olisit huono ihminen vaan sitä, että miehelläsi pitää olla käsitys sinun taloudellisesta asemasta. Ajattele tilannetta jos sinun mies olisikin ymmärtäväinen ja sanoisi sinulle että älä kulta huolehdi kyllä me keino keksitään ja että saisit nopeammin nuo velat pois. eikö olisikin ihanaa elää ilman noita paineita hartioilla??? Tiedän vaan monia suhteita jotka on päättynyt sen takia kun ei ole itse kertonut niistä luurangoista kaapissa. Ajattele tilanne jos itse et olisi kertonut hänelle ja hän hakisi postit ennen kuin olisit itse kerennyt kotiin. Minun villi arvaus on että jos ei ero tulisikaan niin ainakin luotto sinuun menisi. Minusta mikään ei olisi hirveämpää, kuin se että rahallisen luoton lisäksi mieheni luotto menisi minuun. Tarkoituksenani ei ollut kritisoida sinun päätöksiä vaan suojella sinua siltä pahimmalta vaihtoehdolta.

    • ihan samassa veneessä

      Sinun ei tarvi yhtään hävetä.Meitä on paljon jotka painiskelee ihan samojen asioiden kanssa.Mutta kaikki selviää,se vain on tehtävä itselle selväksi,et hoitaa velkansa.Niin minäkin ajattelen.Turhea miettiä noiden juttuja jotka yrittää sanoa suoria sanoja,,,,,,,,,,,ne ei tiedä,mitä on olla veloissa.Tsemppiä sinulle,selviät varmasti ;))

    • joku vaan

      mun mielestä on tyhmää piilotella laskuja, jos ei asiaa hyväksy ei se susta oikeasti välitä. minä suuttuisin enemmän siitä, jos minun kumppanini ei olisi aikanaan asiasta kertonut. hänellä oli kait vielä vähän enemmän velkaa, kuin sinulla ..ymmärtääkseeni jotain 17 ooo €.. jos jäät kiinni se on tosi paha asia, koska siinä on kyse luottamuksesta. voihan se olla että hän ajattelee mitä muuta olet häneltä salannut?

    • mutta yhdessä kaikesta selv...

      Hei!
      Parempi kertoa ajoissa, kuin myöhään.
      Mieheni kertoi minulle luottotietomerkinnöistään,
      ulosotto ja perintä jutuistaan jo ennen yhteen muuttoa.
      Ja miehelläni kuitenki luottotiedot menneet vähän armeijan jälkeen ja ovat poissa edelleen.
      vaikka on vakituiseen töissä, palkkalla elää 6 henkeä. Ja minulla itselläni ei ole tasaisia tuloja, työttömänä kun olen.
      mieheni luottotieto merkintöjen takia, itse olin ensin että mitenkähän tästä mahdetaan nytten selvitä. ja yrittänyt tukea häntä. Jopa saamillani isoimmilla raha erillä, olemme yrittäneet maksaa ulosottoon osan velasta. Ja onnistuimme saamaan summan enään vajaaseen 500 euroon!
      Mies maksaa lähes kaiken. Kun auto ja puhelinliittymät ovat minun nimissä ja pyrimme nyt välttämään että minulta ei menisi luottotiedot, omien epäsäännöllisten ja pienten tulojen takia.
      Toivottavasti suhteenne ei kaadu tuohon salailuun, mutta parempi kertoa. kuin katua että jättää kertomatta!
      Voimia sinulle!
      Ja kerran se kertominen vain kirpaisee.

    • lllllllllll

      Samassa veneessä olen..kukaan ei tiedä ja kohta uppoaa laivani vuotava!!

    • esimerkillinen ihminen

      Kuules, älä ole moksiskaan näistä ikihaukkujista. Tiedän että kyse ei ole luottamisesta vaan häpeästä. Itseinhoa sinun ei tarvitse tuntea, useimmilla on ollut jossain elämänsä vaiheessa moinen tilanne ja en ainakaan minä kyennyt kertomaan. Eikä tuo kysynyt.
      Ihmiset ovat niin omituisia haukkuessaan asiasta josta tuskin paljon tietävät. Älä välitä. Yritä maksaa velkasi ja elämä on edessäsi. Monilla on velkaa satoja tuhansia, mieti siltä kantilta, olet lähestulkoon rikas :) Jos miehesi kyselee lainanotosta, sano ettet voi maksaa velkaa ennen neljää kymppiä, sitten haluat vasta miettiä omaa kotia yms. Luottotietojen menettämine on ikävää mutta ei ollenkaan harvinaista. Pääasia että hoidat asioitasi, JOS läheisesi ei joskus ymmärrä asiaa, on se hänen ongelmansa, ei sinun. Nokka pystyyn, olet hyvä ihminen!

    • Ulosoton asiakas -64

      Näyttää tuo velkasi jo kuitenkin olevan; jos kerta olet päässyt jatkuvasti saldoa lyhentämään ja olet TIEDOSTANUT oman tilanteesi. Tilanne on menettelyn osalta itsellenni hyvin tuttu; sillä kuukausittain ulosottomies lähettää maksusopimuksemme kuitin ja kun pääsin sen kynnyksen yli, etten suoriudu kaikista maksuista esim. viime kuussa - vaan rohkenin ilmoittaa asiasta maksukehoitusten lähettjälle ja soitin uo-miehelle sopiakseni aikataulusta.
      Sain toimistani mukavaa kyllä myönteistä palautetta ja "jopa" armon aikaa hoitaa saatavat 1-2 kk:n aikana kuntoon. Suosittelen suoraa ja avointa toimintaa - niin laskuttajien kuin avopuolisonkin suuntaan; mistä Winski jo kirjoittikin, että jos mies ei kestä uutisia niin ei suhdekaan ole ollut kovin vahvalla pohjalla.

      Ota vahvempi ote nykyajan trendistä; "mulle kaikki heti ja vaikka velaksi" ja selätä se ottamalla ohjeeksi suu säkkiä myöden ja pääset varmasti kohdakkoin nauttimaan YHDESSÄ puolisosi kanssa myös elämän makeista hetkistä.

      Voimia ja tsemppiä kohden kevättä - ja toivon mukaan auringon paistetta.

    • lococomoinfierno

      Hei!

      Olen ollut samanlaisessa tilanteessa, misää sun mies on, vaikka hän ei ole siitä vielä tietoinen. Entisellä tyttöystävällä oli samanlainen salaisuus, mutta kerran löysin avamattomia kirjekuoria kaapista vaateiden välistä ja avasin ne, niissä oli varoituksia pankista, että jos eräpäivään mennessä ei maksetaa velka, niin koko summa tulee kerrallaan perittäväksi ja niin edelleen. Olin raivossa mutta kun rauhoitin, tiesin, että haluaisin hänet auttaa. Hän ei kertonut mulle siitä enempää, kun että "joo, nyt sä sit tiedät" Hänen velkansa olivat melkein 50 000 euroa erilaisilla luottokorteilla ja niin edelleen ja hän oli silloin vasta 24 vuotias...sääli. Mutta hänen seuravalle miesystävälle sanoin tilanteen suoraan eteenpäin, koska sellaisista salaisuuksista ei seuraa mitään hyvää. Ja he ovat yhdessä vieläkin, elikkä, sano sille , tai ainakin yritä sanoa sille vaikka pelkurin tavalla kirjeessa, mutta muuten tuhoat vaan teidän mahdollisesti loistavan tulevaisuuden yhdessa. Onnea ja yritä pärjätä. Rehellisuus ennen kaikkea...

    • Sinkku61

      Hei! Niistä laskuista et eroon pääse, vaik salaat. Olet joutunut kierteeseen joitten laskun voi maksaa myöhemmin. Joudut selittää kun luottotiedot on mennyt ja sitä puolisosi ei anna anteeksi...Älä kerää stressiä pitempään itsellesi. Eli huomattu on jo! Sinun asian salaaminen kuluttaa sua liian paljon ja kauan et jaksa.Päivärutiineihinkin vaikuttaa siten. Mitä rehellisempi olet parillesi heti, sen parempi mahdollisuus hänen on ymmärtää sua. Kerro,ehkä saat anteeksi häneltä, riipp.miehestä.pitkittäminen pahentaa silloin kun hänelle valkenee Oikeesti asia ja silloin sä voit jäädä yksin oikeesti.Tallainen ostaminen kertoo sisäisestä ahdingosta jostain syvältä asiasta ja sinun täytyy pakostakin itsesi takia saada puhua virkaihmiselle ja se asia selkeyttää sinua jatkossa elämään paineitta. Olen oikeessa näistä"" kun kerrot saat "tärkeimmän" mielenrauhan ja normaali elämä saa jatkua.. Onnea rohkeudellesi, tee se!!!!

    • Tilanne...No siis itselläni on myös velkaa, mutta olen miesystävälleni kyllä asiasta kertonut.
      Ihan hyvin hän sen otti,kunhan rauihallisesti selität mistä on kyse...
      Kuitenkin miesystäväni tietää että kaikkeni yritän jotta velan saan maksettua, se on mielestäni pääasia...
      Jos suinkin voit yritä rauhallisesti asiasta kertoa ja selitä mistä on kyse...

      Voimia!

      Sini

    • mies 40v

      mulla oli vähän sama tilanne aikoinaan.oli raskasta piilotella laskuja ja perimis kuitteja.erosimme ennenkuin naiseni huomasi tai ei ainakaan sanonut mitään.nyt monien vuosien jälkeen olen saanut maksettua kaiken mutta vielä rekisterissä näkyy.mut koko palkka jää käteen.eli toivoa sinullakin on.parasta kyllä olis kertoo suoraan mikä tilanteesi on,jos kaverisi rakastaa niin selvitätte velat yhdessä ja elämä jatkuu

    • samassa veneessä ollaan

      Hei! Olen samassa kierteessä. Tosin mies on huomannut ja nähnyt nämä ulosotto kirjeet, koska ollaan eri vuoroissa töissä. Kuitenkaan en ole pystynyt kertomaan asiasta.Hän kyllä tietää mutta ei ole kuitenkaan puuttunut siihen. Yhtä helvettiä koko salailu. Olen kyllä kertonut menneisyydestä, että ero aiheutti. Älä kitenkaan häpeä suotta. Meitä on aikas monta kuitenkin. Mies rakastaa sinua kuitenkin omana itsenäsi! Voimia!!!!

    • lohfr3i9

      Tuollainen opettaa kyllä hyvin. Vaikka se opettaakin ns. pohjamutia myöten.
      Tulevaisuudessa jos hankitte lapsia ja he kasvavat ja alkavat omaa elämäänsä rakentaa, on sinun helppo kertoa miksi ei kannata ottaa luottoa/lainaa tai mitään vastaavaa.
      Nyt kun jo nykypäivänä tienvarsia myöten houkutellaan ihmisiä ottamaan mitä erilaisempia lainoja ilman takaajia ym ym.
      Tuo kun makselee velkoja ja elää tiukilla, opettaa säästämään hyvin, eikä tule ostettua mitään turhaa.
      Onhan se raskasta, tiedän sen yksin asuvana opiskelijana, kun rahat ovat jatkuvasti tiukilla. Rahaa ei ostaa uusia vaatteita tai mitään muutakaan, hyvä kun ruokaan riittävät.

      Onko sinulla ketään hyvää ystävää, jolle voisit hieman valottaa tilannettasi? Ihan oman vointisi parantamiseksi.
      Vaikka maineesi onkin sinulle tärkeää, mutta hyvinvointisi pitäisi olla vielä tärkeämpää (?)
      Tai koita saada jostain henkistä apua netin välityksellä. Jos vaikka löytyisi vastaavasta käärsinyt/ kärsivä, olisi varmaan hänellekkin mukava kertoa jollekkin (joa ymmärtää) elämäntilannetta/ tunteita/ muuta vointia/ vaikeuksia ja ihan kaikkea mitä siihen liittyy.

      Hyvää jatjoa Sinulle! Koita jaksaa, olethan vahva NAINEN! :)

      P.S Kaikki järjestyy joskus, ei ehkä heti, mutta joskus aivan varmasti! ;)

    • ...

      Olen itse samankaltaisessa tilanteessa, tosin sinä "puhtaana" osapuolena.. :)

      Suhteemme on kestänyt jo useita vuosia joihin mahtuu hieman muutakin kuin raha-ongelmia. Kaikkeen on kuitenkin avaimena yksi sana: Rehellisyys. Sen tärkeyttä ei voi koskaan liiaksi korostaa.

      Neuvoisin siis kaikesta huolimatta olemaan rehellinen. Jos miehesi sinua rakastaa niin hän myös ymmärtää ja on tukena. Mitä enemmän suhteessa salataan asioita, sitä huonompaan suuntaan kaikki pikku hiljaa kulkee.
      Itse sain tietää puolison veloista melko alkuvaiheessa suhdetta jolloin olin vielä kovin nuori ja naiivi ymmärtämään tätä maailmaa. Aluksi tuntui vähän toivottomalta, mutta itse ainakin hyväksyin asian pikku hiljaa suhteen kehittyessä. Alkoi olla tulevaisuuden suunnitelmia ja selvää että asiat ovat hoidettavissa kuitenkin kuntoon jossain vaiheessa ja elämä jatkuu.


      Toinen asia on Rakkaus.

      Jos todella toista rakastaa, haluaa hänen kanssaan ajatella myös tulevaisuutta.
      Kaikki tekevät virheitä ja ne mitkä ovat korjattavissa, mitä niitä murehtimaan! Kannattaa ennemmin olla ajattelematta menetettyä rahamäärää ja ajatella minkälaiset ovet tulevaisuudessa avautuvat yhteistä elämää ajatellen. Loppujen lopuksi velallinen aika ihmisen koko elinkaaresta voi olla hyvin lyhyt aika. Kyllä tässä elämässä on niin paljon ikäviä asioita joita ei mikään rahamäärä korjaa tai tuo takaisin.

      Muistakaa tämä ja arvostakaa niitä asioita elämässänne!

    • ..äimän käkenä

      Uskomattoman paljon olen saanut kommentteja tilanteestani, kiitos vaan kaikille. Ei mua haittaa negatiiviset kommentit, olen jo niin tottunut itse itseäni ruoskimaan ettei nämä anonyymien ihmisten haukut paljon hetkauta. Ja taas toisaalta, ansaitsen haukutkin, vaikka olenkin kehitellyt sellaisen panssarin ympärilleni ettei nuo satuta mua.

      Yllättynyt olen siitä, että suurin osa kommenteista on positiivisia, kannustavia ja ymmärtäväisiä. Suurin osa on ehdottomasti sitä mieltä että pitäisi kertoa puolisolle. Sitä mieltä minäkin periaatteessa olen, mutta ei se ole niin helppoa. Syynä ei ole se, etten luottaisi mieheeni tai suhteeseemme vaan yksinkertaisesti suurin kynnys on häpeä.

      Tiedän, ettei tämä salailu voi kauaa enää jatkua. Voi olla, että kuitenkin odotan siihen hetkeen, että on ihan pakko. Kun ulosoton kirjekuori on puolisoni kädessä, sitten on pakko kertoa.

      Kuten monet vihjailivatkin, uskon että miehelläni on jonkinlainen aavistus. Tai sitten ei ole. Kuitenkin aika monta tilannetta olen joutunut selittelemään, miksei asiat hoidu niin kuin normaaleilla ihmisillä. Luottotiedottomalla kun asiat hoituu aina vaikeimman kautta.

      Olen saanut paljon apua kommenteistanne. En vielä lupaa varata aikaa velkaneuvojalle, mutta lupaan käydä itse perintätoimistot läpi ja selvitän todellisen velkatilanteeni. Ja lupaan tästä päivästä eteenpäin avata kaikki perintätoimistojen kirjeet. Lupaan jatkaa yrittämistä ja velan lyhentämistä ulosottoon.

      • ????????????

        Minun mielestä oman läheisen kanssa ei tarvitse häpeillä. Pitää saada olla oma itsensä, niin hyvässä kuin pahassa.

        Muut asiat sulla onkin jo hyvällä ajatusmallilla, kyllä se siitä, vahvuutta!

        Kukaan ei ole täydellinen, mutta lähimmäksi pääsee rehellinen.


    • valitetavsti

      Tai siis työkaveri oli tavallaan samassa tilanteessa.
      Hänen uusi ystävänsä vain ei tuntenut minun vaimoani joka oli eräässä pankissa töissä.
      No valitettavasti jälkeenpäin asia selvisi kun työkaverini joutui maksamaan kyseiset lainat.
      Joskus olisi hyvä kun pankkisalaisuuta ei noudatettaisi niin hyvin kun nyt.
      Olisin voinnout huomautta jos vaimoni olisi kertonut asiasta minulle ja minä olisin voinut sen jälkeen ystävälleni asiasta jos mulle olisi kerrottu asiasta ennemin kun oli myöhäistä.
      Sillä kun olet rakastunut pistät kyllä nimesi paperiin kun paperiin.
      Tosin minusta tuntuu, että jos miehet pettää naisia, niin tässä asiassa naiset pettää enemmän miehiään rahan takia.

    • Mies25vee

      että miten itse suhtautuisit miehesi "entisen" elämän virheisiin..?! Mutta: ne eivät ole entisiä,koska ne kulkevat edelleen mukana,etenkin sinulla,koska olet siinä pinteessä edelleen,joten parempi kertoa ihan siitäkin syystä, että se vaikuttaa itseesi ja näin myös suhteeseen. Parisuhteen tarkoitus ei ole se, että molemmat kantvat omat taakkansa vaan se, että ne kannetaan YHDESSÄ. Tämä ei tarkoita sitä, että miehesi pitäisi osallistua velkojesi maksuun.

      Et ole sotkenut ainoastaan raha-asioitasi vaan myös parisuhteesi. Selvitä molemmat.

    • merkitty sellainen

      Minullakin on paljon merkintöjä siellä luottotiedoissa ja velat täyttää jo pian 20 vuotta olen laman uhri ja tyhmän pään sekä pankkien huokuttelun ja luotonoton uhri...nyt päättyy velkavankeus 1.3.2008 kaikki velta menee vanhaksi.

      Taidan laittaa polkan hyppelylle...toisin merkinnät säilyy vielä rekkarissa varmaan vuoteen 2011 saakka ja omat tiedot voi tarkistaa netistä nykyään millaisia merkintöjä on olemassa itsellä.

      http://www.omatieto.fi/

      Reippasti olen aikoinaan kertonut jo seurustelu vaiheessa vaimolle että en voi omistaa koskaan mitään ja en olla töissä kun vuoti on kimpussa mutta olen silti käynnyt vakituiseen töissä ja kärsinut maksuja koko ajan jotka nyt loppuu.

      Rehellinen pitää olla kaikessa jos meinaat olla sellainen ihminen joka menee naimisiin toisen kanssa suhde ja avioliitto on sellaisia että ei ole mitään salattavaa.

      • laman aikana

        tehtiin syyttömistä pankkitoimihenkilöistä syyllisiä.
        Kun eräät vaikuttajat saivat kansan uskomaan, että se suurin syyllinen oli lamaan pankkineiti siellä tiskin takana.
        Olisit ajatellu maalaisjärjellä että ei se kukaan sulle satasta anna vuosiksi jos ei siitä jotain saa.
        Vai antaisitko ite kymppitonni kymmeneksi v. ja joku maksas sen vuna 2018 takasin samana summana.......................


    • parempi kertoa kuin katua tiedän mitä sanon kokemuksesta voi olla että miehesi ymärtää ja jos ei niin se ei varmaan pidä sinusta siinä on kaksi puolta tedän mitä puhumatomuus tekee liitolle joten totuus vain se kirpasee keran.jaksamisiin ja onnea.

    • NSDAP

      velat jotka olet ottanu ennen parisuhteeseen ryhtymistä on on oma asiasi.

      ton sun ajatuksen mukaan työtön ei voisi olla parisuhteessa töissä olevan kaa.

      kun sulla on 12000ekuu velkaa ja rupeet suhteeseen jonkun kaa nii sä tuot siihen suhteenseen OMAN TÄRKEÄN OSUUTESI johon ei lainat vaikuta sä tuot siihen suhteeseen sen rahan mitä tuot.
      SUN EI OO PARISUHTEES PAKKO OSTAA YHTÄÄ MITÄÄ ITSELLESI TAI MIEHELLESI, TAI JOS OSTAT NII OSTAT SEN MUKAAN MIHIN SULLA ON VARAA EIKÄ SIIHEN OO KELLÄÄ SANOMISTA
      eihän suhde voi olla rahasta kii.

      jos sulla on tasaset kuukausi tulot niin sun kannattaa laittaa noi lainan lyhennykset automaattiin et ne otetaan sun tililtä ni pääset aattelemasta niitä.

    • patmantin

      Puoli voittoa on jo se että tiedostat ongelmasi ja yrität tehdä asialle jotain. Se on sitä vastuuta.

      Asian vierestä: Tunnen kaksi ihmistä joilla on/ollut samankaltainen tilanne. Toinen nuorempana joutui raha vaikeuksiin lähinnä yhteisvastuullisten vahingonkorvausten takia. Sitten karkasi mopo käsistä koska ajatteli että ihan sama mitä sitten tekee. Tilaili lehtiä ja kaikkea jättäen kaikki maksamatta tarkoituksella, eli eli todellakin hällä väliä asenteella. Sittenpä löytyikin mies joka jo muutaman kuukauden seurustelun jälkeen maksoi tämän kaikki velat ja niitähän oli. Tämä pääsi kuin koira veräjästä ja nauraa vain jälkeen päin, eronneet ovat. Mies myös kustansi ajokortin ja auton aikuiselle ihmiselle. Sääliksi kävi tätä miestä, oli mistä antaakkin mutta törkeää hyväksikäyttöä.

      Toinen tapaus on ihan lähipiiristä. Tyypiltä on todellakin eurot ja markat sekaisin saatikka älytön materian kaipuu. Puoliso tekee oikeasti niska limassa töitä koko ajan mutta ei ole pitkäkään aika kun lainaa joutui taas hakemaan laskujen maksuun. Laskut on juuri ellokselle/anttilaan, kerhoihin, tietosanakirjoihin, dvd yms ja vaatteisiin sekä kaikkeen rihkamaan. Kaikki menee perintään koska piilottelee laskujaan ja tuleepa hintaa ilmasille sukillekkin. Kuulemma tilaajalahjana saadut sukat postikulujen hinnalla tulikin maksamaan 105 e. Uskomatonta. Piilottelee tavaroita ennenkuin uskaltaa ottaa käyttöön. Sääliksi käy puolisoa mutta asiaan ei tule muutosta. Ero on pian edessä, ei näytä pää kestävän elämää noin vastuuttoman ihmisen kanssa. On se varmasti turhauttavaa, kaikki menee toisen P****een.

      Voimia sinulle tilanteeseesi ja ole ylpeä että otat vastuuta ja asiat alkaa olla hoidossa. Nyt vielä loppusilaus ja hoidat loputkin velat suunnitelman alle ja kerrot puolisolle. Hyvinhän teillä on mennyt, kerrot vain kaiken ja teet selväksi että haluat vain kertoa, et ole mitään vailla.

      Asioilla on tapana järjestyä =)

    • mister x

      Muistakaa, että kaiken maallisen keskellä on myös muutakin kuin raha. Vaikka olisi vähän voi se tehdä onnellisemmaksi kuin se, että on paljon. Mitä paljolla, jos ei se onnea tuo!? Opetelkaa elämään vähällä, minäkin olen joutunut opettelemaan kantapään kautta. Ehkä nyt onnistun!!!

    • näin kuten minäkin

      olen kääntänyt osoitteeni vailla vakinaista osoitetta/ onnistuu postissa ja sitten sanot joakaiselle että postiosoite on se ja se posti
      ei tarvitse mainita mistään post/restant vaan jokaisessa postissa on sitä varten postinum erikseen.

      Ei tule sen jälkeen yhtään perintäkirjettä ei perinyät: ei ulosotosta.

      Nimm: velkaa 70000.ekuu-- toiminut 6,vuotta hienosti.

    • vklisi

      Suosittelen,että olet REHELLINEN kumppanillesi ja kerrot tilanteestasi ja ilmoitat hoitavasi ongemasi pois yksin.Olen itse tällä hetkellä samassa tilanteessa ja ilmoitin suoraan mikä mun tilanteeni on ja haluni hoitaa asiat yksin.Onneksi löysin sellaisen kumppanin joka ymmärsi asian.Korostan vielä,että ole REHELLINEN ja kerro asioista ihan suoraan niin ku ne on.Jos sun kaveris ei ymmärrä sitä,niin täällä olis kaveri joka ymmärtää.

    • beringinsalmi

      sinulla on kolme mahdollisuutta: kitua ja pelätä, antautua ja pelastua, ja sitä kautta päästä uuteen elämään. siis ensinnäkin tarkoitan sitä että sun täytyy omalle kultsille tunnustaa tilanne. jos te toisianne rakastatte niin ei noin maalliset asiat voi teidän suhdetta rikkoa ( en ole mikään uskonnon puhuja) ja tiesitkö niistä yhteiskunnan tukemista halpakorkoisista lainoista joilla pääset helpommin ja nopeammin eroon veloistasi. minulla on ollut vuodesta -89 ihan tarpeeksi samoja murheita, nyt ne kuitenkin on jo loppusuoralla, tein myös samoja virheitä kuin sinä ainakin alkuun, mutta muista yksi asia :vaikka ihmisellä on velkaa niin hän on kuitenkin ihminen ja kaikki on mahdollista

    • la legion etrangere

      kyllä on kokemusta.minulla oli 3600€ velkaa sinne sun tänne,ja yritin hoitaa velkani voudille,mutta kuinka kävikään?
      vouti sanoi että ei voi maksaa erissä!tämä
      tapahtui hämeenlinnassa,että terveiset sinne.

      lopulta sain velkani hoidetuksi,oli nm.hieno työnantaja,sain häneltä lainan,jolla maksoin velkani pois.

    • Jos mies on oikeasti rakast...

      Jos mies todellakin on sinusta kiinnostunut, ja
      sinulla ei ole muita salaisuuksia, mitä todellakin
      epäilen, niin hän varmasti maksaisi sinus velkasi
      pois.
      Mutta jos salaat kyseisen asian häneltä, täytyy
      todellakin miettiä, mitä muuta häneltä salaat.

      Jos salaat muutakin, niin ei hän ole minun
      mielestäni velvollinen pelastaa sinun konkur-
      siasi.

      Mutta jos tämä kyseinen velkakierre on ainut
      paheesi, voi miehesi todellakin pelastaa sinut
      ongelmasta, ja saada pelastajan maineen, mutta
      varo voit jäädä kiitollisuuden velkaan, joka
      voi kostautua, jos sotket asiasi myöhemminen!

    • mie vaan

      vähän samanlainen tilanne täälläkin,tosin velkani syntyneet tyhmyyksissäni takaamistani lainoista ex miehelleni.aikani kärsin,pistin jopa aika överiksi ajatellen :ettei millään mitään väliä, mutta onneksi olen aika vahva luonne.Edelleen pyristelen taakkani alla,käyn töissä ja maksan mitä pystyn. olen seurustellut kuutisen vuotta enkä ole kertonut kumppanilleni,ehkä en alunperin kehdannut, mutta nyt sitä mieltä ettei se edes kuulu sille.Maksan itse elämiseni,asumiseni ja muutkin kuluni ,jopa meidän yhteiset.apua en ole pyytänyt,tuskin saisinkaan.voimia sulle,aika menee nopeasti,eihän sulla ole enää kuin joku hullu vuosi.

    • oo hätää.

      Tuolla suunnitelmalla ja tuloillasi ei ole hätää pätkänkään vertaa.
      Itse kertoisin kaverilleni suoraan tilanteen.Ymmärtää varmaan ja jos ei,ei ole sopiva sinulle.Elämässä tulee aina kolhuja ja ne on jaettava sen tärkeimmän ihmisen kanssa.
      Pahinta tilanteessasi on varmaan paljastumisen pelko.Ota härkää sarvista ja kerro kumppanillesi,pelkokin häviää.
      Tsemiä!
      t:minä vuan tiältä

    • Vanha nainen

      Sun tehtävä on olla sinä. Älä koskaan häpeä itseäsi! Anna itsellesi anteeksi joka päivä. Sano itsellesi: annan anteeksi itselleni, miten olen toiminut. Sitä, millainen olet ei tarvitse hävetä eikä antaa anteeksi, koska olet täydellinen. Joskus toimit tavalla, joka ei ole hyväksi. Silloin häpeät, muutat toimintasi ja annat itsellesi anteeksi. Ole avoimesti, selkeästi, ylpeästi sellainen kuin olet. Ja kerro kaikille kuka olet. Inhimillinen ihminen. Älä ota yhteyttä yhteenkään velkojaan äläkä tee mitään sopimuksia heidän kanssaan! Älä maksa ulosottoon mitään! Kulut. Ota yhteys velkaneuvojaan ja VAADI järkevä tapa toimia tilanteessasi. (jotkut heistä ovat asiattomia) Ennenkaikkea tehtäväsi on olla sinä: vastuullinen itsestäsi ja sen jälkeen monista muista ihmisistä huolehtiva inhimillinen, nöyrä ja avoin ihminen. Toivon sinulle kaikkea hyvää! :D

    • Vanha nainen

      Kantapään kautta olen oppinut miten toimia velkojien ja ulosoton kanssa. Mun velat on vain noin 40000 € korkoineen, kuluineen, alkuperäinen velka noin 16000 €. Kuuden vuoden sairasloma, avioero ja yksinhuoltajuus heikensivät pahasti taloudell. tilannettani. Perintätstot ja ulosotto ottavat niin isot kulut ja korot, ettei sinunkaan tilanteessa kannata maksaa niitä sellaisenaan. Jos sulla on vakuutus, joka kattaa kulut, ota asianajaja, jossei, velkaneuvojalle nyt heti!! Mars. Jono voi olla kuukausien pituinen... :( Muista olla iloinen, että olet hengissä ja voit elää ehkä vaikka 50-60 vuotta vielä! XXX

    • Anonyymi

      En kehu mutta tällä hetkellä ei mitään velkaa. On vain ostamani asunnon vastikkeita. Olen saanut oman pankkitilin, tällä hetkellä kaksi pankkitiliä. Nyt ei ole mitään velkaa.

    • Anonyymi

      En mä nyt lemppuja antais sen takia. Olisin tukena. Itse sais velat hoitaa mutta kyllä multa tukea löytyis, esim auttaisin ruokaa tekemällä jne. Jos on toinen vähissä rahoissa. Jos itsellä ois enempi. Eihän se rakkaus toisen raha asioihin lopu.

      • Anonyymi

        Jos oikeasti kohtaisi ihmisen jolla on taloudellisia ongelmia niin tuskin haluaisit ja kykenisit mihinkään ihmissuhteeseen saati olemaan kaveri muuta kuin kymmenen sekunnin kohtaamisessa kaupan kahvihyllyn kohdalla!

        Itse olen yksin mm taloudellisiin asioihin liittyvistä asioista johtuen! Jos nyt kohtaisin ihmisen ja juttu olisi syvempi, niin en haluaisi rasittaa häntä oman elämäni jutuilla, mutta vaatisin häneltä myös selvyyttä! Ei syvät ihmissuhteet ole hyväntekeväisyyttä!


    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe