Herkkupaahtopaistia!

Hakaniemestä

Helsingissä on nykyään vaikea löytää hyvää leikkeleeksi tarkoitettua valmiiksi paistettua paahtopaistia. Jopa Stockmann Herkun (ainakin Itäkeskuksen) paahtopaistileikkele on tosi surkeata "tehdaskamaa".

Mutta Hakaniemen hallin Kestoleike Oy:n tiskiltä olen löytänyt kauppiaan itse paistamaa todellista herkkua, aina tuoretta, ja löytyy sekä kypsempänä versiona että omana herkkunani reilusti punaisena.
Kauppias siivuttaa silmiesi edessä, todella hyvää palvelua!

Löytyy myös kauppiaan itse keittämää naudan kieltä, juuri sopivan suolaisena, ja sitäkin kauppias siivuttaa koneellaan. Saa toki myös palana.

Kannattaa käydä maistamassa!

Terveisin Herkkusuu

13

724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roast Beef

      Hyvä tietää että vielä saa hyvää paahtopaistia! Olen pitkään etsinyt, ja kaikki on nykyään ylikypsää tai tehdasmaisesti marinoitua. Täytyy mennä sinne Hakaniemen halliin.

    • on käynyt

      tosi harvinaiseksi! Savustettua löytyy siivuina tehdasleikkeleenä vakuumipakkauksista tavallisista kaupoista, mutta se on aivan eri juttu kuin hyvin suolattu ja keitetty (savustamaton) naudankieli, josta voi itse leikata vähän paksumpiakin siivuja.
      Ja tuo paahtopaistileikkelekin kuulostaa hyvältä!

      • Kielitaitoinen

        En muista koskaan ostaneeni kaupasta valmiiksi keitettyä naudan kieltä. Sen sijaan olen useinkin ostanut kokonaisen kielen ja keittänyt sen itse. Keitinveteen laakerinlehtiä ja pippureita sekä yrttejä, mitä milloinkin. Osa leikkeleeksi, osasta olen tehnyt jonkinlaista kielihöystöä tai -kastiketta. Maukasta ja edullista!

        Täytyy tosin myöntää, ettei tuota raakaa kieltäkään näe kauppojen lihatiskeissä ja kylmäaltaissa niin usein kuin vanhaan hyvään aikaan. Kun uusavuton sukupolvi ei osaa enää käyttää ja kysyä, hiipuu tarjontakin.


      • turiset
        Kielitaitoinen kirjoitti:

        En muista koskaan ostaneeni kaupasta valmiiksi keitettyä naudan kieltä. Sen sijaan olen useinkin ostanut kokonaisen kielen ja keittänyt sen itse. Keitinveteen laakerinlehtiä ja pippureita sekä yrttejä, mitä milloinkin. Osa leikkeleeksi, osasta olen tehnyt jonkinlaista kielihöystöä tai -kastiketta. Maukasta ja edullista!

        Täytyy tosin myöntää, ettei tuota raakaa kieltäkään näe kauppojen lihatiskeissä ja kylmäaltaissa niin usein kuin vanhaan hyvään aikaan. Kun uusavuton sukupolvi ei osaa enää käyttää ja kysyä, hiipuu tarjontakin.

        Ei niitä raakoja naudankieliä taida saada mistään muualta kuin halleista. Pieniä possunkieliä sentään joskus näkee isoimpien marketien valintahyllyissä pakattuna.

        Toki voi keittää itse!


      • on parasta

        http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/p.html#paah ja nimenomaan suolakuoressa.
        Keitetty kieli http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/reseptit/paaruoka_d_k/fi_FI/keitetty_kieli_kastikkeessa ja nimenomaan piparjuurikastikeessa.
        Eikä näitäkään sovi unohtaa : http://www.reininliha.fi/resepti_7.html?http://www.reininliha.fi/reseptit_7-3.php
        Lampaanmunuaiset madeirassa tai sherryssä http://www.ylioppilaslehti.fi/2007/11/02/laitoskokki-lattian-kautta-pannulle
        http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/vihjeet_oppaat/kokkikoulu_ohjevideot/liharuoat/fi_FI/munuaiset/


      • lapsuuden_herkku

        1 noin 600 gramman painoinen naudankieli(pese kunnolla) tai vastaavasti sian kieliä (painekattilassa 30 min) kylmää vettä , että peittyy
        10 musta- tai valkopippuria
        2 laakerinlehteä
        2 porkkanaa
        1 iso sipuli
        2 mausteneilikkaa
        Suolavesi jäähdytykseen
        1 1 l vettä
        2 1 rkl suolaa
        Kastike
        1 g voita
        2 rkl vehnäjauhoja
        4 dl siivilöityä keitinlientä
        suolaa
        (sitruunanmehua) tai piparjuurta
        (tilliä)

        Pese kieli joka puolelta hyvin karkealla harjalla puhtaaksi kylmän veden alla ja nosta kattilaan. Lisää sen verran vettä, että kieli tai kielet peittyvät. Lisää mausteet ja keitä liha pehmeäksi. Kypsyyttä voit koetella tikulla.Naudan kieli kypsyy hitaasti 3-4 tunnissa. porsaankieli on pehmeämpi ja valmistuu painekattilassa 15 min. Porsaankielen keitinveteen voit laittaa myös suolan. Naudankieltä suola kovettaa entisestään.Keitä naudankieli kuten edellä, mutta ilman suolaa. Ota kypsä kieli kattilasta, jäähdytä kylmässä suolavedessä aivan kylmäksi. Poista nahka nylkemällä. Leikkaa kielen alla olevat rauhaset pois ellei niitä ole jo poistettu.Leikkaa kieli tarjolle ohuiksi viipaleiksi vinottain. Voit tarjota viipaleet kylminä leikkeleinä vaikkapa tartarkastikkeen kanssa tai lämmittää uudestaan ja tarjota kuuman peruskastikkeen kanssa. Valmista kastike sekoittamalla ensin rasva ja jauhot kattilan pohjalla. Älä ruskista. Lisää keitinliemi, keitä 5-10 minuuttia sekoittaen . Mausta.Lisäkkeeksi sopivat keitetyt perunat ja etikkasäilyke (kurkku/punajuuri ja onpa myös kurpitsa oiva lisuke) .


    • vihjeestä!

      Kävin ostamassa paahtista sieltä ja juuri maistoin, aivan jumalaista!

      • on vielä

        hallikauppiaita!

        Ja toinen hyvä Hagiksen hallissa on Roiniset Oy, josta saa paljon italialaisia ja saksalaisia liha- ja makkaraherkkuja.


    • lähteä

      ostamaan!

    • piiparijuuri

      Kestolekeikkeen paahtopaisti on kaupungin parasta. Ei tarvitse kuin ripaus piparjuurta seuraksi niin vie jo kielenkin mennessään!

    • tufff

      Minä en halua syödä kieltä...eläimen kieltä..se ei vaan sovi mulle

    • leikkele_herkku

      Hakiksen paahtis ja piparjuuri-omena -ah

      • lisä_ke

        Omena-piparjuurilisäke
        300 g kuorittua, raastettua omenaa, josta on poistettu siemenkota
        2-3 rkl sitruunamehua
        15 g raastettua piparjuurta
        1 tl sokeria
        1 rkl öljyä
        hieman suolaa
        Sekoita heti sitruunamehu raastettuun omenaan. Lisää sitten muut aineet ja sekoita.
        ellei Tallinnasta Mädaroigas purkkia Mädarõigas küüslauguga Piparjuurta valkosipulilla


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2664
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    Aihe