Eläkkeensaajan hoitotuesta

kyselisin....

Äitini saa ja on saanut jo monta vuotta tuota alinta eläkkeensaajan hoitotukea joka on nyt 54,80 euroa. Minusta hänelle kuuluisi tuo korotettu hoitotuki(136,43)
mistä aloitan tämän korotetun hoitotuen hakemisen. Pitääkö äidin käydä lääkärissä vai riittääkö, kun minä omaishoitajana kyselen sieltä luukulta ja lääkäri katsoo potilastiedot ja sairaudet ja lähettää ne sitten kelaan. äitini on arka ihmine, ja ei haluaisi "turhaan" juosta lääkärissä.
Ja kuinka sairas täytyy olla, että saa tämän korotetun tuen ?

5

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei asiantuntija

      Hei,
      Minä sain alimman hoitotuen juuri äskettäin "uutena".
      Se vaati lääkärin lausunnonn, joka ei saanut olla kovinkaan vanha.

      Koska äitisi on kuitenkin saanut tuota alinta hoitotukea, voisiko hän samalla kertaa, kun käy seuraavan kerran lääkärissä sinun kanssasi (huom, nykyisin kannattaa ottaa sukulainen mukaan!!) pyytäisitte todistuksen Kelaa varten. Käsittääkseni se olisi jopa ilmainen lausunto??

      Aiaa kannattaa selvittää suoraan kelalta.
      - millainen lääkärinlausunto tarvitaan ja maksupuoli
      - jos sen saa, takautuvasti 6 kk taaksepäin hakukuukaudesta.

      Toinen juttu; hoitotukeahan maksetaan joko hoivan tarpeen takia tai korkeiden kustannusten vuoksi (min se korotettu hoitotuki/kk).
      Kannattaa miettiä, olisiko niitä kustannuksia sen verran.

      Ero näissä maksuperusteissa on se, että jos saa hoivantarpeen vuoksi korotettua, saa myös kuntoutukset ilmaiseksi. Jos taas korkeiden kustannusten vuoksi, ei kuntoutusta anneta.

      Joka tapauksessa kannattaa hakea/selvittää asiaa ja vaikka ei saisikaan suoraan, kannattaa valittaa.
      Käsittääkseni paikalliskela päättää asian ensin ja vasta valituksen jälkeen se menee yhteispaikkaan, josta saattaa tulla myönteinen päätös.

      Asiaa kannattaa tutkia vaikkapa Kelan sähköisistä lomakkeista, siellä annetaan osviittaa, mitä asioita huomioidaan.
      Ihan suoraan "tyhjältä" pöydältä ei kannata alkaa papereita täyttämään, sillä Kelahan yrittää supistaa hoitotuen saajien määrää automaattisesti.

    • Mä vaan
      • voisitko kopsata tuon linki...

        Voisitko kopsata tuon linkin sisälön, mulla ei jostain syystä nää pdf-tiedostot aukea.

        
           


      • Mä vaan
        voisitko kopsata tuon linki... kirjoitti:

        Voisitko kopsata tuon linkin sisälön, mulla ei jostain syystä nää pdf-tiedostot aukea.

        
           

        Hei,
        linkin sisältö niin pitkä, mutta tässä osa:
        (kannattaa siis päivittää acrobat reader - saat enemmän tietoa kokonaisuudesta)

        "Vastauksen voi tarvittaessa kirjoittaa kokonaan erilliselle liitteelle ja hakemukseen kirjoittaa
        ainoastaan ”katso liite kohta 4 e”. Seuraavassa on esimerkkejä toiminnoista joissa voi tarvita
        apua, ohjausta tai valvontaa.

        LIIKKUMISESSA
        ·yleisten kulkuneuvojen käyttövaikeudet
        ·liikkumisalueen kapeutuminen erilaisten pelkojen vuoksi
        ·pysähtyneisyys, liikkumattomuus esim. masennuksen vuoksi
        ·pakottava tarve jatkuvaan liikkumiseen
        Esimerkki avuntarpeesta: Sairauden aiheuttamien pelkojen vuoksi en pysty yksin kulkemaan
        julkisilla kulkuneuvoilla. Siksi tarvitsen toisen ihmisen tukea aina matkustaessani julkisilla kulkuneuvoilla.

        PUKEUTUMISESSA
        ·vaikeuksia pukeutua sään mukaisesti
        ·vaatehuoltoon liittyvät vaikeudet
        ·vaatehankintojen ongelmat
        Esimerkki avuntarpeesta: Sairaus vaikeuttaa oikean vaatetuksen valitsemista. Siksi tarvitsen
        päivittäin/viikoittain toisen ihmisen apua oikeanlaisen vaatetuksen valinnassa.

        PESEYTYMISESSÄ
        ·vaikeuksia huolehtia henkilökohtaisesta hygieniasta
        ·peseytymiseen liittyvät pakkotoiminnot
        Esimerkki avuntarpeesta: Sairaus on vaikeuttanut peseytymisen tarpeen huomaamista. Siksi
        tarvitsen päivittäin toisen ihmisen muistuttamaan peseytymisestä.

        SYÖMISESSÄ
        ·ruokatottumusten yksipuolisuus ja epäterveellisyys
        ·vaikeuksia toimia monivaiheisesti ruuanvalmistuksessa
        ·ruokaostosten hankinta- ja valintavaikeudet
        ·syömättömyydestä tai liikasyönnistä aiheutuvat fyysiset oireet
        Esimerkki avuntarpeesta: Sairauden vuoksi en pysty yksin monivaiheiseen
        ruoanvalmistukseen. Tarvitsen päivittäin/viikoittain ohjausta ja apua terveellisen ja
        monipuolisen ruokavalion valitsemisessa ja valmistamisessa.

        KODINHOIDOSSA
        ·aloitekyvyttömyys kodin puhtaanapitoon liittyvissä asioissa
        ·voimavarojen vähyys kodinhoidossa
        ·pakkotoiminnot kodinhoidossa, esim. ylisiisteys
        ·puutteet kodinhoitotaidoissa
        Esimerkki avuntarpeesta: Sairaus on alentanut toimintakykyäni siten, etten kykene
        huolehtimaan kodin siisteydestä. Siksi puolisoni joutuu kantamaan kaiken vastuun
        kodinhoidosta.

        Lomakkeessa ei ole mainittu sosiaalista tai
        psyykkistä toimintakykyä, joten sen voi lisätä
        kohtaan ”muut toiminnot, joissa tarvitsette apua”.

        SOSIAALISESSÄ TOIMINTAKYVYSSÄ
        ·sairaudesta johtuva ihmissuhteiden vähyys ja ongelmallisuus
        ·vaikeuksia ilmaista itseään
        ·ihmisarkuus ja eristäytyminen
        ·aloitekyvyttömyyttä sosiaalisissa kontakteissa
        Esimerkki avuntarpeesta: Sairauden vuoksi minulla on vaikeuksia kohdata toisia ihmisiä.
        Tarvitsen siksi jatkuvaa ystävieni rohkaisua ja kannustusta uskaltaakseni olla muiden ihmisten
        kanssa tekemisissä.

        PSYYKKISESSÄ TOIMINTAKYVYSSÄ
        ·vaikeus muistaa asioita, erityisesti lähimuistin vaikeudet
        ·vaikeus keskittyä asioihin
        ·vaikeus kiinnostua tai nauttia asioista
        Esimerkki avuntarpeesta: Sairauden vuoksi minulla on ongelmia muistamisessa. Tarvitsen
        toisen ihmisen mukaani asioidessani mm. lääkärissä, pankissa ja Kelassa


        AVUN, OHJAUKSEN JA VALVONNAN TARVE
        Lomakkeen kohdassa 5a kysytään, keneltä saatte apua/hoitoa, kuinka usein ja montako
        tuntia. Vastauksessa on hyvä ottaa huomioon, että saamanne apu voi olla toisen henkilön,
        esim. oman puolison tai muun läheisen silmälläpitoa ja varuillaanoloa.

        Apu voi olla myös puhelimitse tapahtuvaa huolenpitoa tai pelkkää läsnäoloa asioiden sujumisen varmistamiseksi. Tämänkin kohdan voi täyttää erilliselle liitteelle. "

        Huom, linkki on mielenterveyspuolen henkilöille, mutta sopii hyvin kaikille meille muillekin eläkeläisten hoitotukea hakeville. Tänä vuonna hoitotuen nimi on muuttunut.


    • SAP

      Kohdassa sairausvakuutus ja otsikko "eri asioita"
      nimimerkin 00 aloittamassa viestissä on kysyjälle kirjoittamani seikkaperäinen vastaus hoitotuesta. Jos vielä tarvitset tietoa, niin voit lukea siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe