Vanhin m/t Jurmo

motormanni

Vieläkö on hengissä -65 m/t Jurmossa seilannutta porukkaa? Silloin vielä oli nykyisen mittapuun mukaan pienessä tankissa miehistöä aika runsaasti. Muistaakseni 52 henkeä. Oppilaitakin 3 kpl (kone). Vastaavalla porukalla pyöritettäisiin tänä päivänä 3...4 laivaa. Redarien mielestä koko homma on kuitenkin kannattamatonta? Uskokoon kuka haluaa.
Mielessä on esim. moottorimies Matti H. Yli 40 vuoteen ei ole tultu vastakkain.

18

2194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämminmies

      Laivana hyvä kone 8 pyttyä kaktoiminen MAN . Hyvä kulkemaan , tyhjänä parempi kuin Nunnalahti.Olinsiinä 1962 Aallon Veikko öli päälikkönä .Niitä parhaita ELLEI PARAS.Olen seilannyt ykkösenä 12 potskia .Viimeinen Jurmo 1984

    • exmeenmies

      M/T Jurmossa Heinäkuusta 1964 Kesäkuuhun 1965.Minun muistini mukaan henkilö lukumäärä oli 42.
      Seilasin täkillä,puolikkaana.Oliko moottorimies Matti H. kenties Matti Hämäläinen?Koneoppilaiden
      lukumäärää en enää muista.Toinen moottorimies,jonka muistan,lähti asevelvollisuuttaan suorittamaan
      rantapysyyn,astui palvelukseen Kesäkuussa 1965.Hänen oikeata nimeään en muista,mutta hänen lem-
      pinimensä oli joko Pilsa tai Pilsu,todennäköisesti ensin mainittu.Minä otin ulosmaksun Keskuussa 1965,
      astuin palvelukseen Laivastossa,Pansiossa,Heinäkuussa.
      Seilauksen lopetin 1969,sitten 1970 lähdin Australiaan ja olen nyt ollut täällä 40 vuotta.
      Matti Salo [email protected]

      • twangpappa

        Moro. Hämäläisen Matti tässä. Pilsa oli Saukkion Rami. Jurmosta maksoin ulos -66, ja rantapyssyyn kesällä. Pilsan tapasin rantapyssyn Kala 1 lautalla. Kuljetti alokkaita valalle Putsaareen Ugista.Muistaakseni näimme vielä kuljal Pansiolla Turku - Utö linjalla. Vuosia on vierinyt siitä. Nykyisin olen eläkkeellä ja asumme Kotkassa vaimoni kanssa.


    • koneessa minäkin

      lukumääräksi olisin väittänyt 54 henkilöä 52 sijasta. Koneessa oli ainakin 16 miestä. Oppilaita oli todella nuo mainitsemasi 3. Joista yksi radioamatööri muistaakseni Tampereen suunnalta. Piipitystä piisasi. Asuin Matin naapurihytissä enkä myöskään ole häntä tavannut vuoden -65 jälkeen. Oppilaiden hommana oli mm. huuhteluilma-aukkojen rassaus. Muistan, kun sammuivat punaisissa "silkkipöksyissä" imukanaaliin/pakokanaaliin AmuayBay:ssä. Työn laatu taisi jäädä tarkastamatta, kun paluumatkalla pakoaukot tukkeutuivat Engl. kanaalissa kovalla paukkeella. Siinä sitten ajelehdittiin puhdistuksen ajan.

      • 2 - toiminen 8 pytty

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana .


      • lubrikaattori
        2 - toiminen 8 pytty kirjoitti:

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana .

        Tämä tapaus on kuitenkin totta. Jonkinlaisia voiteluongelmia Man:nin sylintereissä kuitenkin oli, koska tuolloin moottorin toista päätä ajettiin erilaisella voiteluaineella, kuin toistapäätä. Muistan hyvin, kun toisen pään lubrikaattoreihin "lorotettiin" käsin valkoista sylinteriöljyä.


      • patavahti
        2 - toiminen 8 pytty kirjoitti:

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana .

        että aina haalauksen jälkeen lisättiin voitelua. Taitaa olla vaan sinun oma konstisi?
        Kakstoimisen Mann:in pikku häiriöihin kuului myös männänvarren poksin jonkinlainen jumittuminen silloin tällöin. Puhalsi hetkessä koko konehuoneen täyteen savua kipinöiden kera. Hetken hiljaisen ajon jälkeen taas toimi normaalisti.


      • OnkoNaurettavaVäite
        patavahti kirjoitti:

        että aina haalauksen jälkeen lisättiin voitelua. Taitaa olla vaan sinun oma konstisi?
        Kakstoimisen Mann:in pikku häiriöihin kuului myös männänvarren poksin jonkinlainen jumittuminen silloin tällöin. Puhalsi hetkessä koko konehuoneen täyteen savua kipinöiden kera. Hetken hiljaisen ajon jälkeen taas toimi normaalisti.

        Kukahan uskoo , jos väitän tuossa ( vahassa jurmossa ) ajoivat niin kuivana jotta paloi , raamit veivit .


      • patavahti
        OnkoNaurettavaVäite kirjoitti:

        Kukahan uskoo , jos väitän tuossa ( vahassa jurmossa ) ajoivat niin kuivana jotta paloi , raamit veivit .

        on aivan eri asia kuin sylinterien voitelu. Sylinterien voitelu, kun tapahtui ristipääkoneissa erillisillä lubrikaattoreilla. Niiden syöttöä on helppo säätää. Raami ja veivilaakereiden palamiseen ei niin helposti pysty vaikuttamaan. Jos kaikki laakerit paloivat, on kysyttävä kuka pysäytti voiteluöljypumpun ja ennen sitä poisti öljynpainehälytyksen??


      • Muistan Oikeen Hyvin
        patavahti kirjoitti:

        on aivan eri asia kuin sylinterien voitelu. Sylinterien voitelu, kun tapahtui ristipääkoneissa erillisillä lubrikaattoreilla. Niiden syöttöä on helppo säätää. Raami ja veivilaakereiden palamiseen ei niin helposti pysty vaikuttamaan. Jos kaikki laakerit paloivat, on kysyttävä kuka pysäytti voiteluöljypumpun ja ennen sitä poisti öljynpainehälytyksen??

        Tuossa hyvät kysymykset . Tiedän vaan , " hälytystorveen oli työnnetty riepua " ( muistaakseni pumppu oli oikukas )
        Aallon Veikko oli Konepäälikkönä . III mesuna oli Kylmänen Oulusta ( ottamassa kirjoja ulos )
        Se oli rankka juttu , kun Jurmo hinattiin telakalle takaisin .


      • gfbf
        2 - toiminen 8 pytty kirjoitti:

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana .

        Empä usko tuohon !!. Kyllä puhdistukset oli ihan OK . Vaan Sylinderivoitelu väärin . ( Kun mäntä haalattiin , niin aina lisättiin " varmuudenvuoksi " voitelua , kukaan ei uskaltanut vähentää voitelua ).
        Kun olin, tuolloin kone pysyi puhtaana

        Sylinterioljy pitää koneen puhtaana, eli kuljettaa noen ja karstan pois. Koneen likaa esimerkiksi kulunut vuori, mutta ei voiteluaine.


      • Lämminmies
        Muistan Oikeen Hyvin kirjoitti:

        Tuossa hyvät kysymykset . Tiedän vaan , " hälytystorveen oli työnnetty riepua " ( muistaakseni pumppu oli oikukas )
        Aallon Veikko oli Konepäälikkönä . III mesuna oli Kylmänen Oulusta ( ottamassa kirjoja ulos )
        Se oli rankka juttu , kun Jurmo hinattiin telakalle takaisin .

        Pitää paikkansa ,Veka oli päälillönä ja kylmänen iii masuna Oulusta. Tulin I mesuksi 29.07.62 indikoin koneen ja sanoin vekalle pitäis säätää . Hän kielsi.Oli niin hermona viellä tuosta laakerijutusta..Sitten myöhemmin sain säädettyä ja Jurmo rupesi todella kulkemaan. Nunnalahti ei saanut kiinni välimerenmatkalla. ( kylläkin lastissa Nunnalahti kulki paremmin )


      • Lämminmies
        patavahti kirjoitti:

        on aivan eri asia kuin sylinterien voitelu. Sylinterien voitelu, kun tapahtui ristipääkoneissa erillisillä lubrikaattoreilla. Niiden syöttöä on helppo säätää. Raami ja veivilaakereiden palamiseen ei niin helposti pysty vaikuttamaan. Jos kaikki laakerit paloivat, on kysyttävä kuka pysäytti voiteluöljypumpun ja ennen sitä poisti öljynpainehälytyksen??

        OOt Oikeassa Jurmossa oli erillinen öljypumppu , joka pysätyi , hylytys kyllä toimi , vaan torvi oli tukittu niinettei hälytystä kuultu.( Hälytys oli kovin äänekäs ja oli pahassa paikassa siitä tämä kaikki johtui )Siellä oli todella pelokasta sakkia ( Kylmänenkään ei oikeen uskaltanut laskea minua ylös , sanoi ole viellä )


    • Jurmo 2010

      minkälaista on nykyisessä Jurmossa meno.

    • twangpappa

      Matti Hämäläinen tässä on vielä hengissä. Jep. Kyllä vaan .Maksoin ulos -66.

    • Kaitsupoikanen

      Jurmossa muistaakseni 59 - 60 messikallena. Olihan v-mäinen kokki, iso ja pahasuinen, kiusasi kaikin tavoin nuorta poikaa, en ole unohtanut vieläkään....
      Muu porukka ihan O.K.

    • Anonyymi

      Olin messikallena v.1964

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1806
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1417
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1386
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1309
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1303
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1237
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1192
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1028
    Aihe