ylävatsakipu

rv 33

mistä voisi johtua jo muutamia päiviä kestänyt kipu ylävatsalla?

6

22520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toista kertaa raskaana

      Vaihtoehtojahan aina riittää, mutta kaksi niistä on todennäköisimpiä:

      1. Kasvava kohtu työntää edestään sisäelimiä, tuntuu ilkiältä ja ahdistaa(tosin tähän liittyvä kipu tulee yleensä vasta hieman myöhemmässä vaiheessa)

      2. Monilla alkaa sappirakko oireilemaan raskauden aikana. Itse tuskittelin "ykköstä" odotellessa jo aivan alkuvaiheessa polttavaa kipua ylävatsassa (suunnilleen rinnan alapuolella), kipu esiintyi pääsääntöisesti oikealla puolella, mutta "levisi" kyllä sitten pidemmän päälle laajemmallekin alueelle. Minä tietenkin kauhistuin ja marssin lääkäriin. Meillä on täällä onneksi TODELLA pätevä lääkäri neuvolassa (tietää jokseenkin kaikesta kaiken!!) joka kertoi, että kyseessä on todennäköisimmin "vihoitteleva sappi". Yleinen ongelma raskauden aikana, vaikka ei normaalisti olisi ikinä ennen antanut mitään merkkejä olemassaolostaan.

      Vaivalle ei oikeastaan voi tehdä mitään, lähinnä ruokavaliolla sitä pystyy jonkinverran ehkäisemään, sappi kun ärtyy helpommin tietyistä aineista, kuten mausteinen ruoka, kaakao ym.

      Toinen vaihtoehto on leikkaus, mutta sitä tuskin suositellaan raskauden aikana. Ja muutenkin vaiva poistui ainakin minulla tasan samantien kun raskaus oli ohi... ei niin mitään oikuttelua enää sen jälkeen (eikä sitä ennenkään).

      Nyt "kakkosta" odotellessa on taas samainen vaiva ilmaantunut, tosin säästyin siltä aivan näin viime metreille asti (rv. 36 menossa). Vasta tuossa rv. 34 alkoi taas sama tuttu "polte" ylävatsassa. Muuta sille ei oikein voi tehdä kuin alkaa taas tarkkailemaan, mitä syö. Yleensä myös seisoma/istuma-asennon muuttaminen auttaa, elikkä kumarassa vaiva tuntuu enemmän (kun kohtukin jo työntää omalta osaltaa sappirakkoa) ja lievää helpotusta saakin, kun menee esim. sohvalle istumaan, koittaa asettaa itsensä sellaiseen asentoon, että selkä on mieluiten hiukkasen kaarella taaksepäin, elikkä vähintäänkin selkä suorassa, mutta vielä tehokkaampaa, jos pystyy vähän vielä taivuttamaan taaksepäin.... siis mikäli SELKÄ kestää, sekin saattaa alkaa jo tässä vaiheessa olla aika kipiä :)

      • samaa :(

        Tunnen juuri noita kaikkia "vaivoja", mitä kuvasit.. Itse olin myös päätynyt siihen että sappivaivaa todennäköisesti. Nyt 31 viikko menossa, mutta vaiva ollut jo jonkin viikon. Itse olen huomannut että rennie jonkin verran auttanut tilannetta. Tämän tajusin kun närästi samaan aikaan ja hetken päästä helpotti molemmat :)


      • +++
        samaa :( kirjoitti:

        Tunnen juuri noita kaikkia "vaivoja", mitä kuvasit.. Itse olin myös päätynyt siihen että sappivaivaa todennäköisesti. Nyt 31 viikko menossa, mutta vaiva ollut jo jonkin viikon. Itse olen huomannut että rennie jonkin verran auttanut tilannetta. Tämän tajusin kun närästi samaan aikaan ja hetken päästä helpotti molemmat :)

        Itse odottelen esikoista viikolla 14 ja noita samoja vaivoja on ollut jo kolmisen viikkoa.

        Laihduin muutamia vuosia sitten 15kg ja silloin samat vaivat vaivasivat muutaman kuukauden ajan mutta loppuivat sitten. Nyt olo on välillä tukala, ruokavalio on auttanut jonkin verran. Onneksi varsinaista isoa kipukohtausta ei ole tullut. Virallisesti tuota sappivaivaa ei ole lääkärillä diagnosoitu mutta laihtuminen ja raskaus saattavat aktivoida sappivaivat. Mielelläni kyllä tästä vaivasta luopuisin varsinkin kun pahoinvointi jatkuu edelleen. Tuntuu että näihin ikävämpien juttujen "hallintaan" menee energiaa ihan turhaan. Tänään on eka virallinen ultra joska saadaan kuvatkin mukaan, joten toivottavasti se vähän piristää...


    • kuitenkin

      Suosittelen, että otat kuitenkin yhteyttä neuvolaan. Meillä neuvolatäti aina kyselee, ettei ole ollut ylävatsakipuja, voivat olla oire myös raskausmyrkytyksestä, kuulemma. Minulla nyt rv. 39 3

      • rv33

        kiitos vastauksista. tänään kävin neuvolassa ja sanottiin että johtuu luultavasti kohdun kasvamisesta,vaikka mitta ei olekkaan kuin 26cm. saattaa johtua siitäkin että vauva on jo kääntynyt.


    • MKK79

      Olen epäillyt itselläni samaa, että vika olisi sapessa. Kuitenkaan kipu ei ole samanlaista kuin ennen raskautta kärsiessäni jo silloin aika ajoin sappivaivoista. Nyt tuntuu lähinnä siltä kun painaa sormilla oik. kylkiluun alle, ottaa siihen tiettyyn kohtaa kipeää kuin sen olisi kolhaissut johonkin ja siinä olisi mustelma tosin elimistön sisäpuolella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe