puhelinmyyjien työ

diipadaapaliibalaaba

PAMin sivuilta löysin että heillä on tehtynä työehtosopimus puhelinmyynti alalle,kuuluuko heille myös ikälisät/kokemuslisät? Tuleeko vuosittaisia korotuksia? jos siis on pohjapalkkainen työ.
täytyykö kuulua itse liittoon että saa ne edut mitkä työehtosopimus tuo?
esim. 1kk irtisanomisaika työnantajan puolelta jne.

17

6512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se sopimus

      Pistäppä linkkiä siitä sopimuksesta. Epäilen kyllä vahvasti että sillä olisi työehtosopimus. Eihän alalla ole yleissitovaa työehtosopimusta.

      PAM eli palvelualojen ammattiliitto. Tulee kyllä ensimmäisenä mieleen asiakaspalvelu ja myyntityö on kyllä aika kaukana asiakaspalvelusta, joten siinä taitaa olla se ero.

      • diipadaapaliibalaaba

        PAMin tekemiä työehtosopimuksia ovat

        * apteekin työntekijöiden työehtosopimus
        * Avecra Osakeyhtiön junapalveluhenkilökuntaa koskeva työehtosopimus
        * bingotyöntekijöitä koskeva työehtosopimus
        * Consta Oy:n työntekijöitä koskeva työehtosopimus
        * elokuvateattereita koskeva työehtosopimus
        * erityisteollisuutta koskeva työehtosopimus
        * GlobeGround Finland Oy:tä koskeva työehtosopimus
        * Hankkija-Maatalous Oy:n myyntihenkilöstön työehtosopimus
        * hiihtokeskusten työntekijöitä koskeva työehtosopimus
        * hiusalan työntekijöitä koskeva työehtosopimus
        * huvipuistoja koskeva työehtosopimus
        * Järjestötoimitsijain Liiton työehtosopimus,
        * Kaukomarkkinat Oy:n optista tukkua ja tuotantoa koskeva työehtosopimus
        * kaupan ATK-toimihenkilöiden työehtosopimus
        * kaupan automiesten työehtosopimus
        * kaupan työehtosopimus
        * kiinteistöpalvelualan työehtosopimus
        * kopio- ja tulostusalan työehtosopimus
        * kotitalouskone- ja kodintekniikkahuoltoa- ja palveluautomaattialaa koskeva työehtosopimus
        * kuvavalmistamoita koskeva työehtosopimus
        * majoitus- ja ravitsemisalan työntekijöiden työehtosopimus
        * majoitus- ja ravitsemisliikkeiden esimiehiä ja vastaavia hoitajia koskeva työehtosopimus
        * menekinedistäjiä koskevat yrityskohtaiset työehtosopimukset
        * Pelika net Oy:n työehtoja koskeva työehtosopimus
        * proteesitehtaita koskeva työehtosopimus
        * puhelinmyyntiä ja markkinointia koskeva työehtosopimus


        alinpana litanjassa lukee puhelinmyynti


      • mutta se ei ole myynnille
        diipadaapaliibalaaba kirjoitti:

        PAMin tekemiä työehtosopimuksia ovat

        * apteekin työntekijöiden työehtosopimus
        * Avecra Osakeyhtiön junapalveluhenkilökuntaa koskeva työehtosopimus
        * bingotyöntekijöitä koskeva työehtosopimus
        * Consta Oy:n työntekijöitä koskeva työehtosopimus
        * elokuvateattereita koskeva työehtosopimus
        * erityisteollisuutta koskeva työehtosopimus
        * GlobeGround Finland Oy:tä koskeva työehtosopimus
        * Hankkija-Maatalous Oy:n myyntihenkilöstön työehtosopimus
        * hiihtokeskusten työntekijöitä koskeva työehtosopimus
        * hiusalan työntekijöitä koskeva työehtosopimus
        * huvipuistoja koskeva työehtosopimus
        * Järjestötoimitsijain Liiton työehtosopimus,
        * Kaukomarkkinat Oy:n optista tukkua ja tuotantoa koskeva työehtosopimus
        * kaupan ATK-toimihenkilöiden työehtosopimus
        * kaupan automiesten työehtosopimus
        * kaupan työehtosopimus
        * kiinteistöpalvelualan työehtosopimus
        * kopio- ja tulostusalan työehtosopimus
        * kotitalouskone- ja kodintekniikkahuoltoa- ja palveluautomaattialaa koskeva työehtosopimus
        * kuvavalmistamoita koskeva työehtosopimus
        * majoitus- ja ravitsemisalan työntekijöiden työehtosopimus
        * majoitus- ja ravitsemisliikkeiden esimiehiä ja vastaavia hoitajia koskeva työehtosopimus
        * menekinedistäjiä koskevat yrityskohtaiset työehtosopimukset
        * Pelika net Oy:n työehtoja koskeva työehtosopimus
        * proteesitehtaita koskeva työehtosopimus
        * puhelinmyyntiä ja markkinointia koskeva työehtosopimus


        alinpana litanjassa lukee puhelinmyynti

        Ei taida olla vaan myynnille vaan muille puhelimessa tapahtuvalle työskentelylle. mm. helpdesk ja muut inbound työt.

        http://www.pam.fi/tyoelama/lainsaadanto/

        Työsopimuslaissa säädetään työehtosopimusten yleissitovuudesta. Yleissitovalla työehtosopimuksella tarkoitetaan työehtosopimusta, jota jokainen sopimuksen tarkoittamalla alalla toimiva työnantaja on velvollinen noudattamaan työsuhteen vähimmäisehtona. Myös työnantajaliittoon kuulumaton työnantaja on velvollinen noudattamaan yleissitovaa työehtosopimusta. Yleissitovuuden vahvistaa edellytysten täyttyessä erityinen lautakunta.


        Ja kuten varmaan jo finlexistä etsit, niin yleissitovien työehtosopimusten listasta ei löydy niin puhelinmyyntiä kuin myös ei telemarkkinointiakaan.


    • myyntimies.....

      Meidän firmassa pari kollegaa haluaisi just tuon TES:sin käyttöön... että olisi minimipalkat jne...

      Nää tyypit on niitä jotka eivät tahdo pärjätä joten ymmärrän sen kyllä... ne ressukat eivät vaan tajua sitä, että sillä hetkellä kun toi toteutuis meidän alalla niin ne sais irtisanomislapun käteen... Ei kukaan pidä näitä kannattavuuden rajoilla olevia töissä jos pitää sitoutua maksamaan liksaa vaikkei tuota... ja näiden kahden osalta tiedän että eivät yrittäisi nykyisenkään vertaa....

      • toinen myyntimies

        Ihmettelen suuresti sitä miksi telemarkkinoinnissa näitä "nippanappa" tyyppejä säälitään. Teen itse b-to-b myyntiä ja parhaimmillaan olen kuussa tienannut reilut 6000euroa bruttona, keskimäärin palkka on siinä 3000 euron kieppeillä.

        -Minulle ei tule työtunteja riittävästi jos olisi TES,eli päiväni pitenisivät.

        -minulta lähtisi tauot pois jos olisi TES (taukoja on niin paljon kun haluaa, suunnilleen kerran tunnissa poistun työpisteeltä. Ehtona toki on että kauppaa pitää tulla että saa pitää taukoja)

        -Seurannat kasvaisivat: KYLLÄ, NÄPYTTELEN TÄTÄ VIESTIÄ TYÖ-AIKANA! Eikä hävetä yhtään, teen kauppaa ja saan "etuja" joita ei TES:sin alaisessa työssä olisi. Pomo tietää että en ole "tehokkain" työ-ajan käyttäjä mutta olen hyvä myymään, reilu peli minusta.

        -Palkkani pienenisi jos olisi TES olemassa, koska silloin minun provisioni osasta jouduttaisiin maksamaan näille epäonnistujille jotain minimipalkkaa. -> vaihtaisin samantien reppuriksi samoissa tuotteissa.


        Voisin kuvitella että näin kävisi monelle muullekkin, kaikkein eniten tässä kärsisi siis firmat koska hyvät lähtisivät ja huonot saisivat monoa. Tietenkin tämä "keskivertokasti" myyjissä olisi myös joka ottaisi "turpaan" tässä hommassa. Palkka pysyisi kutakuinkin samana (alasta riippuen toki) ja seurannat, työ-aikojen noudattamis-systeemit (kellokortit jne) nousisivat, samoin tulostavoitteet. Keskiverto myyjällä ei kuitenkaan ole samallatavalla mahdollisuuksia päästä firmoihin tekemään kauppoja kuin hyvillä myyjillä. Yhtäkkiä jos suomesta vapautuisi "tykkimyyjiä" vaikkapa 1000kpl olisivat he ensimmäisinä myös työllistettyinä.

        Mielestäni tämmöisten minimipalkkojen epäonnistuja-kitisijät voisivat lähteä johonkin muualle kun myyntihommiin. On väärin vinkua minimiliksaa ja olla samaan aikaan tuottamaton. Myyjän tärkein tehtävä on myydä, eli tuottaa.


      • diipadaapaliibalaaba
        toinen myyntimies kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti sitä miksi telemarkkinoinnissa näitä "nippanappa" tyyppejä säälitään. Teen itse b-to-b myyntiä ja parhaimmillaan olen kuussa tienannut reilut 6000euroa bruttona, keskimäärin palkka on siinä 3000 euron kieppeillä.

        -Minulle ei tule työtunteja riittävästi jos olisi TES,eli päiväni pitenisivät.

        -minulta lähtisi tauot pois jos olisi TES (taukoja on niin paljon kun haluaa, suunnilleen kerran tunnissa poistun työpisteeltä. Ehtona toki on että kauppaa pitää tulla että saa pitää taukoja)

        -Seurannat kasvaisivat: KYLLÄ, NÄPYTTELEN TÄTÄ VIESTIÄ TYÖ-AIKANA! Eikä hävetä yhtään, teen kauppaa ja saan "etuja" joita ei TES:sin alaisessa työssä olisi. Pomo tietää että en ole "tehokkain" työ-ajan käyttäjä mutta olen hyvä myymään, reilu peli minusta.

        -Palkkani pienenisi jos olisi TES olemassa, koska silloin minun provisioni osasta jouduttaisiin maksamaan näille epäonnistujille jotain minimipalkkaa. -> vaihtaisin samantien reppuriksi samoissa tuotteissa.


        Voisin kuvitella että näin kävisi monelle muullekkin, kaikkein eniten tässä kärsisi siis firmat koska hyvät lähtisivät ja huonot saisivat monoa. Tietenkin tämä "keskivertokasti" myyjissä olisi myös joka ottaisi "turpaan" tässä hommassa. Palkka pysyisi kutakuinkin samana (alasta riippuen toki) ja seurannat, työ-aikojen noudattamis-systeemit (kellokortit jne) nousisivat, samoin tulostavoitteet. Keskiverto myyjällä ei kuitenkaan ole samallatavalla mahdollisuuksia päästä firmoihin tekemään kauppoja kuin hyvillä myyjillä. Yhtäkkiä jos suomesta vapautuisi "tykkimyyjiä" vaikkapa 1000kpl olisivat he ensimmäisinä myös työllistettyinä.

        Mielestäni tämmöisten minimipalkkojen epäonnistuja-kitisijät voisivat lähteä johonkin muualle kun myyntihommiin. On väärin vinkua minimiliksaa ja olla samaan aikaan tuottamaton. Myyjän tärkein tehtävä on myydä, eli tuottaa.

        en minä ainakaan kitise minimipalkan perään vaan että jos on pitkään tuloksekkaasti talossa niin olisi kiva saada kokemuslisää tmv.


      • toinen myyntimies
        diipadaapaliibalaaba kirjoitti:

        en minä ainakaan kitise minimipalkan perään vaan että jos on pitkään tuloksekkaasti talossa niin olisi kiva saada kokemuslisää tmv.

        Meillä menee kokemuslisä niin, että kun omaat kokemusta, teet enemmän kauppoja ja saat isomman provision.

        Taitaa teilläkin mennä näin?

        Tulospohjainen palkkaus on tulospohjaista


      • diipadaapaliibalaaba
        toinen myyntimies kirjoitti:

        Meillä menee kokemuslisä niin, että kun omaat kokemusta, teet enemmän kauppoja ja saat isomman provision.

        Taitaa teilläkin mennä näin?

        Tulospohjainen palkkaus on tulospohjaista

        pohjapalkkaisesta työstä kyse,ei provikka.


      • sepä se

        Tuo on totta.. Osa vaan jostain ihmeen syystä kuvittelee että rahaa pitäisi tulla vaikka tulos olisi nolla.. Mistä firmat maksaa sen palkan niille jotka ei tee tulosta???


      • kolibriseitti
        toinen myyntimies kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti sitä miksi telemarkkinoinnissa näitä "nippanappa" tyyppejä säälitään. Teen itse b-to-b myyntiä ja parhaimmillaan olen kuussa tienannut reilut 6000euroa bruttona, keskimäärin palkka on siinä 3000 euron kieppeillä.

        -Minulle ei tule työtunteja riittävästi jos olisi TES,eli päiväni pitenisivät.

        -minulta lähtisi tauot pois jos olisi TES (taukoja on niin paljon kun haluaa, suunnilleen kerran tunnissa poistun työpisteeltä. Ehtona toki on että kauppaa pitää tulla että saa pitää taukoja)

        -Seurannat kasvaisivat: KYLLÄ, NÄPYTTELEN TÄTÄ VIESTIÄ TYÖ-AIKANA! Eikä hävetä yhtään, teen kauppaa ja saan "etuja" joita ei TES:sin alaisessa työssä olisi. Pomo tietää että en ole "tehokkain" työ-ajan käyttäjä mutta olen hyvä myymään, reilu peli minusta.

        -Palkkani pienenisi jos olisi TES olemassa, koska silloin minun provisioni osasta jouduttaisiin maksamaan näille epäonnistujille jotain minimipalkkaa. -> vaihtaisin samantien reppuriksi samoissa tuotteissa.


        Voisin kuvitella että näin kävisi monelle muullekkin, kaikkein eniten tässä kärsisi siis firmat koska hyvät lähtisivät ja huonot saisivat monoa. Tietenkin tämä "keskivertokasti" myyjissä olisi myös joka ottaisi "turpaan" tässä hommassa. Palkka pysyisi kutakuinkin samana (alasta riippuen toki) ja seurannat, työ-aikojen noudattamis-systeemit (kellokortit jne) nousisivat, samoin tulostavoitteet. Keskiverto myyjällä ei kuitenkaan ole samallatavalla mahdollisuuksia päästä firmoihin tekemään kauppoja kuin hyvillä myyjillä. Yhtäkkiä jos suomesta vapautuisi "tykkimyyjiä" vaikkapa 1000kpl olisivat he ensimmäisinä myös työllistettyinä.

        Mielestäni tämmöisten minimipalkkojen epäonnistuja-kitisijät voisivat lähteä johonkin muualle kun myyntihommiin. On väärin vinkua minimiliksaa ja olla samaan aikaan tuottamaton. Myyjän tärkein tehtävä on myydä, eli tuottaa.

        harvinaisen kusipäisesti ajateltu. Minimipalkan tukija = huono myymää ja ei saa myytyä = laiska? Eikö tuu yhtään mieleen et se ei aina oo kiinni ite myyjästä? Et vissiin osaa oikein ajatella muita skenarioita kuin omaasi. Sori, jos kirpasee kuulla, mutta avaappa vähän silmiäs ja mieti enne ku näpyttelet. Sanompa vaan.

        Minimipalkka kunniaan! Edes joku turva tällä alalla!


      • Samassa korissa

        Minä ottaisin lopputilin heti. On selvää, että huonojen myyjien palkka pitäisi ottaa jostakin eli hyvien palkasta. En halua elättää laiskaa työkaveria, ostan mieluimmin itselleni taas uuden Mersun "hänen palkallaan".


      • myyjämynttinen
        toinen myyntimies kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti sitä miksi telemarkkinoinnissa näitä "nippanappa" tyyppejä säälitään. Teen itse b-to-b myyntiä ja parhaimmillaan olen kuussa tienannut reilut 6000euroa bruttona, keskimäärin palkka on siinä 3000 euron kieppeillä.

        -Minulle ei tule työtunteja riittävästi jos olisi TES,eli päiväni pitenisivät.

        -minulta lähtisi tauot pois jos olisi TES (taukoja on niin paljon kun haluaa, suunnilleen kerran tunnissa poistun työpisteeltä. Ehtona toki on että kauppaa pitää tulla että saa pitää taukoja)

        -Seurannat kasvaisivat: KYLLÄ, NÄPYTTELEN TÄTÄ VIESTIÄ TYÖ-AIKANA! Eikä hävetä yhtään, teen kauppaa ja saan "etuja" joita ei TES:sin alaisessa työssä olisi. Pomo tietää että en ole "tehokkain" työ-ajan käyttäjä mutta olen hyvä myymään, reilu peli minusta.

        -Palkkani pienenisi jos olisi TES olemassa, koska silloin minun provisioni osasta jouduttaisiin maksamaan näille epäonnistujille jotain minimipalkkaa. -> vaihtaisin samantien reppuriksi samoissa tuotteissa.


        Voisin kuvitella että näin kävisi monelle muullekkin, kaikkein eniten tässä kärsisi siis firmat koska hyvät lähtisivät ja huonot saisivat monoa. Tietenkin tämä "keskivertokasti" myyjissä olisi myös joka ottaisi "turpaan" tässä hommassa. Palkka pysyisi kutakuinkin samana (alasta riippuen toki) ja seurannat, työ-aikojen noudattamis-systeemit (kellokortit jne) nousisivat, samoin tulostavoitteet. Keskiverto myyjällä ei kuitenkaan ole samallatavalla mahdollisuuksia päästä firmoihin tekemään kauppoja kuin hyvillä myyjillä. Yhtäkkiä jos suomesta vapautuisi "tykkimyyjiä" vaikkapa 1000kpl olisivat he ensimmäisinä myös työllistettyinä.

        Mielestäni tämmöisten minimipalkkojen epäonnistuja-kitisijät voisivat lähteä johonkin muualle kun myyntihommiin. On väärin vinkua minimiliksaa ja olla samaan aikaan tuottamaton. Myyjän tärkein tehtävä on myydä, eli tuottaa.

        Itsekin ihmettelen mitä tyyppejä nää on, jotka kirjoittelee näitä "työehtosopimuspalkkajuttuja" ja vetää jotain TESSIÄ koko ajan kehiin ja vieläpä MYYNTIPALSTALLA!

        Tyypit eivät yksinkertaisesti tajua myyntialan luonnetta: rahaa taloon tulee pelkästään myynnistä. Jos ei myy ei ole rahaa myöskään palkkoihin. Jos ei myy mistä silloin pitäisi maksaa EDES se perus/takuupalkka.
        Tuon periaatteen mukaan on aivan järjetöntä edes kitistä jotain peruspalkkoja. Itselläni on pelkkä provisiopalkka ja olen todella tyytyväinen saamaani rahamäärään. Työnantaja maksaa lisäksi lähes viikottain erillaisia bonuksia parhaillaan parikin sataa euroa viikossa hyville myyjille suoraan käteen. Tämän lisäksi on usein "ilmaisen viinan bileitä", joten ei ole valittamista ainakaan meikäläisellä.

        Myyntialalla duunareilla on aina ollut suhteellisen vapaat kädet taukojen yms suhteen, pääasia että myy. Myyntialan tehtävänä on myydä, myydä, myydä ja myydä lisää eikä mitään muuta. Kaikki muu on jonninjoutavaa lätinää varsinkin jos puhutaan puhelinmyynnistä. Koko ajan kuulee kaikenlaista selitystä ja tekosyytä miksi on huono myynti, mutta silloin pitää katsoa peiliin ja miettiä sopiiko alalle ollenkaan. Monet luulee että kaikenlainen myyntityö on samanlaista: shellin myyjällä ja puhelinmyyjällä on vissi ero.


      • mitä työ on.
        toinen myyntimies kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti sitä miksi telemarkkinoinnissa näitä "nippanappa" tyyppejä säälitään. Teen itse b-to-b myyntiä ja parhaimmillaan olen kuussa tienannut reilut 6000euroa bruttona, keskimäärin palkka on siinä 3000 euron kieppeillä.

        -Minulle ei tule työtunteja riittävästi jos olisi TES,eli päiväni pitenisivät.

        -minulta lähtisi tauot pois jos olisi TES (taukoja on niin paljon kun haluaa, suunnilleen kerran tunnissa poistun työpisteeltä. Ehtona toki on että kauppaa pitää tulla että saa pitää taukoja)

        -Seurannat kasvaisivat: KYLLÄ, NÄPYTTELEN TÄTÄ VIESTIÄ TYÖ-AIKANA! Eikä hävetä yhtään, teen kauppaa ja saan "etuja" joita ei TES:sin alaisessa työssä olisi. Pomo tietää että en ole "tehokkain" työ-ajan käyttäjä mutta olen hyvä myymään, reilu peli minusta.

        -Palkkani pienenisi jos olisi TES olemassa, koska silloin minun provisioni osasta jouduttaisiin maksamaan näille epäonnistujille jotain minimipalkkaa. -> vaihtaisin samantien reppuriksi samoissa tuotteissa.


        Voisin kuvitella että näin kävisi monelle muullekkin, kaikkein eniten tässä kärsisi siis firmat koska hyvät lähtisivät ja huonot saisivat monoa. Tietenkin tämä "keskivertokasti" myyjissä olisi myös joka ottaisi "turpaan" tässä hommassa. Palkka pysyisi kutakuinkin samana (alasta riippuen toki) ja seurannat, työ-aikojen noudattamis-systeemit (kellokortit jne) nousisivat, samoin tulostavoitteet. Keskiverto myyjällä ei kuitenkaan ole samallatavalla mahdollisuuksia päästä firmoihin tekemään kauppoja kuin hyvillä myyjillä. Yhtäkkiä jos suomesta vapautuisi "tykkimyyjiä" vaikkapa 1000kpl olisivat he ensimmäisinä myös työllistettyinä.

        Mielestäni tämmöisten minimipalkkojen epäonnistuja-kitisijät voisivat lähteä johonkin muualle kun myyntihommiin. On väärin vinkua minimiliksaa ja olla samaan aikaan tuottamaton. Myyjän tärkein tehtävä on myydä, eli tuottaa.

        Myyntityö, puhelimitse.

        Hieno ja haastava ala, tämän tietää kaikki jotka ovat olleet telemarkkinointialalla pitempään kuin 2kk. Sinut on palkattu palkkamallilla X markkinoimaan tuotetta X. Palkan perusteena on aina tulos, minkä työtäsi tehdessä saavutat.

        Asian saat realisoitua itsellesi sillä, että tiettävästi valtaosa ellei kaikki firmaan tulevat rahat ovat tehtyjen tilauksien mukaan tulevista komissioista - joilla katetaan KAIKKI yrityksen kulut laskuja, vuokria ja palkkoja myöten. Lisäksi sitä rahaa pitäisi vielä saada virkistystoimintaan, sillä puhelinmyyjien työ on psyykkisesti todella raskasta ja ilman illanistujaisia tai esimerkiksi ihan vain kahvia ollaan pulassa.

        Irtisanomisen ehdot täyttyvät käytännössä saman tien, kun ei minimitavoitteisiin päästä. Tämä siis aina jos palkkamallissa on tuntipalkka määriteltynä vaikka myyntiä ei tulisikaan. Menkää itseenne ja miettikää mielessänne, onko hyvää bisnestä maksaa työntekijälle enemmän, kuin mitä tämä tuottaa firmalle?

        No, jos tällainen tes:n mukainen palkkamalli tuntiliksan kera löytyy - niin voitte olla varmoja, että työkkärin jonossa ollaan parin viikon sisään mikäli ette osoittaudu sen arvoisiksi. Ja silloin kitistään siitä ja lujaa. Toisaalta taas jos tuntiliksa otetaan pois minimimyynnin alle jääviltä ja maksetaan sitä vastoin vaikka sitten isompaa provisiota, niin edelleen kitistään koska ei ole nyt sitä tuntiliksaa. Pureprovisiomallia käyttää vielä useat firmat ja se on minusta hieno juttu, niissä paikoissa on töissä alan ammattilaiset eikä nunnun koettelijat.

        Puhelinmyynti on aliarvostettu ala. Se vaatii tekijäkseen tekijän, eikä siwan kassan myyjä siinä pärjää. Puhelinmyyjän työ voi nopeasti alkaa maistumaan puulta, mikäli näkee sen liukuhihnatyönä. Psyykkisesti se on tietääkseni yksi rankimmista töistä mitä ilman korkeakoulututkintoa pääsee tekemään näinä ankeina aikoina. Oikeasti hyvä valinta niille, jotka uskovat itseensä ja osoittavat pitkäjänteisyyttä sekä oikeatyyppistä asennetta. Sillä siitä maksetaan useimmiten erittäin hyvin. (tietenkin kaikki kuulee aina huonoista palkoista, mutta kitisikös joku nyt täällä tai muilla palstoilla siitä et saa liikaa rahaa?)

        Mikä parasta, tämä työ kasvattaa sinua myös ihmisenä. Ja tiedän tarkkaan, että tulevat työnantajat katsovat ehdottomaksi plussaksi telemarkkinoinnin, kunhan se on kestänyt vain urana yli 2kk. Osoittaa asennetta, oikeantyyppistä ahneutta ja ennen kaikkia pitkäjänteisyyttä työtehtävissä.

        TES:iä olisi hyvä soveltaa kaikissa alan firmoissa, mutta missään nimessä se ei saa määrätä. Kaataisi vain useimmat firmat ja jäljelle jäisi vain muutama - jonne on sitten ruuhkaa työnhaussa ja pääsykriteerit muuttuvat, ettei teillä pallopäillä ole edes mahdollisuutta lähteä kokeilemaan siipiänne tällä hienolla alalla.

        nimim. 3v myyntityötä, 2v esimiehenä


      • Jokunen.
        myyjämynttinen kirjoitti:

        Itsekin ihmettelen mitä tyyppejä nää on, jotka kirjoittelee näitä "työehtosopimuspalkkajuttuja" ja vetää jotain TESSIÄ koko ajan kehiin ja vieläpä MYYNTIPALSTALLA!

        Tyypit eivät yksinkertaisesti tajua myyntialan luonnetta: rahaa taloon tulee pelkästään myynnistä. Jos ei myy ei ole rahaa myöskään palkkoihin. Jos ei myy mistä silloin pitäisi maksaa EDES se perus/takuupalkka.
        Tuon periaatteen mukaan on aivan järjetöntä edes kitistä jotain peruspalkkoja. Itselläni on pelkkä provisiopalkka ja olen todella tyytyväinen saamaani rahamäärään. Työnantaja maksaa lisäksi lähes viikottain erillaisia bonuksia parhaillaan parikin sataa euroa viikossa hyville myyjille suoraan käteen. Tämän lisäksi on usein "ilmaisen viinan bileitä", joten ei ole valittamista ainakaan meikäläisellä.

        Myyntialalla duunareilla on aina ollut suhteellisen vapaat kädet taukojen yms suhteen, pääasia että myy. Myyntialan tehtävänä on myydä, myydä, myydä ja myydä lisää eikä mitään muuta. Kaikki muu on jonninjoutavaa lätinää varsinkin jos puhutaan puhelinmyynnistä. Koko ajan kuulee kaikenlaista selitystä ja tekosyytä miksi on huono myynti, mutta silloin pitää katsoa peiliin ja miettiä sopiiko alalle ollenkaan. Monet luulee että kaikenlainen myyntityö on samanlaista: shellin myyjällä ja puhelinmyyjällä on vissi ero.

        Olet täysin oikeassa. Ja maksamalla banaaneilla saa apinoita. Itse en jaksa edes nähdä enää yhtään puhelinmyyjää, koska 9/10 tuntui olevan pelkkää saatanan jätettä. Tai oikeastaan jaksanut enää vuosiin, edes käydä toimistolla.

        Tsemppiä sinulle, kaltaisesi pitävät yhteiskunnan toiminnassa.


      • Myyjä72
        Samassa korissa kirjoitti:

        Minä ottaisin lopputilin heti. On selvää, että huonojen myyjien palkka pitäisi ottaa jostakin eli hyvien palkasta. En halua elättää laiskaa työkaveria, ostan mieluimmin itselleni taas uuden Mersun "hänen palkallaan".

        Järkeviä puheita.. Tes pilaisi tän alan dynaamisuuden. Meidän firmassa ollaan reiluja, annetaan pieni tuntiliksa alle, mut pieni. Itse palkka tulee tuloksen teosta! Toimii.


      • mari leena n.
        kolibriseitti kirjoitti:

        harvinaisen kusipäisesti ajateltu. Minimipalkan tukija = huono myymää ja ei saa myytyä = laiska? Eikö tuu yhtään mieleen et se ei aina oo kiinni ite myyjästä? Et vissiin osaa oikein ajatella muita skenarioita kuin omaasi. Sori, jos kirpasee kuulla, mutta avaappa vähän silmiäs ja mieti enne ku näpyttelet. Sanompa vaan.

        Minimipalkka kunniaan! Edes joku turva tällä alalla!

        > harvinaisen kusipäisesti ajateltu. Minimipalkan tukija = huono myymää ja ei saa myytyä = laiska?
        > Eikö tuu yhtään mieleen et se ei aina oo kiinni ite myyjästä?

        Komppaan tätä viestiä. Puhelinmyynti-koijarifirmoilla myytävä tuote on usein sen verran paska ja hinta posketon ettei niillä provisioilla homma kannata välttämättä kenellekkään puhelinmyyjälle. Vielä kun käteen lyödään joku viiteen kertaan läpi soitettu roskalista, niin siinä ei kukaan myyjä saa aikaan tulosta.

        Itse olin joskus pari kuukautta töissä työnantajajärjestöön kuulumattomassa villissä kiskurifirmassa. Työntekijöitä firman eri toimipaikoissa oli yhteensä vajaat sata eikä kukaan puhelinmyyjä tienannut siinä työssä yli kymmentä euroa tunnilta. Keskipalkka taisi olla noin 4-7 euroa. Työpaikka oli niin surkea, että keskimääräinen työsuhde taisi jäädä alle viikkoon kun homma oli niin perseestä ja palkat yhtä syvältä. Palkalliset sairaslomat olivat kyseisessä puljussa tuntematon käsite eikä äitiyslomia tunnettu. Provisiopalkkauksen perusteena olevaa listaakin muutettiin ilmoitusluonteisesti milloin sattuu ja eräänä myytävien tuotteiden hinnat saattoivat pompsahtaa vaikka 50 prosenttia ylöspäin ja tuotekohtainen kiinteä provisio pysyä ennallaan. En ole koskaan törmännyt tuollaiseen työpaikkaan aiemmin, jossa tosiasiassa palkkoja saatettiin tiputtaa kymmeniä prosentteja pelkällä aamupalaverissa jaetulla provisiolappusella. Suurin osa ei tosin ymmärtänyt sen tarkoittavan palkanalennusta ennen kuin seuraavi tili napsahti tulla kuukauden päästä.

        Kyllähän se on siinä työpaikassa vika jos työntekijät nostavat kytkintä keskimäärin viikon jälkeen ja parin kymmenen työntekijän toimisto rekrytoi työntekijöitä enemmän kuin viiden tuhannen työntekijän IT-firma.

        Olen ollut kyllä myös kaupassa osa-aikatöissä ja erittäin hyvällä menestyksellä.

        Eli kyllä se työnantaja voi katsoa peiliin miksei kukaan viihdy töissä pitkään ja miksi väki vaihtuu niin tiuhaan tahtiin, että sama olisi asentaa toimiston oveen pyöröovet. Muissa oikeissa työpaikoissa työkaverit ovat viihtyneet keskimäärin vähintään 5-10 vuotta talossa ja osa vuosikymmeniä. Puhelinmyyntifirmoissa vähintään 90 prosenttia töissä olevista on ollut talossa alle vuoden eikä kukaan viihdy hommassa niin montaa vuotta ettei niiden vuosien laskeminen onnistuisi yhden käden sormilla.

        Nykyinen nollan euron minimituntipalkka mahdollistaa sen, että hommia teetetään muutaman euron tunnissa tuottavalla provisiopalkalla ja yrittäjäriski siirretään työntekijöille. Hommassa on yhtä paljon ideaa kuin siinä, että itse valmistuttaisin vaikka pyöränpumppuja hintaan 1 euroa ja pistäisin epätoivoiset nuoret myymään niitä hintaan 9 euroa ja lupaisin provikkaa kolme euroa pumpulta. Sitten kun kauppa ei kävisi niillä hinnoilla, niin haukkuisin pumppumyyjät laiskoiksi ja ammattitaidottomiksi.

        Mikäli puhelinmyynnissä olisi esimerkiksi 10 euron minimituntipalkka, niin tämähän johtaisi siihen että myytävien tuotteiden ja hintojen pitäisi olla nykyistä parempia, jolloin mitään paskaa ei voisi yrittää kaupustella ihmisille surkeilla ehdoilla ja provisiolla.

        Keskustelun aloittajan kannattaa huomata että puhelinmyynti on villi ala eikä alalla ole olemassa mitään yleissitovaa työsopimusta. Mikäli työnantaja ei kuulu työnantajien järjestöön, niin mitään minipalkkaa ei Suomessa silloin tunneta vaan hommia voidaan teettää vaikka kahden euron tuntipalkalla. Mikäli homma ei orjapalkalla kiinnosta, niin ainoa tapa saada edes jonkinlaista minipalkkaa on haastaa työnantaja itse oikeuteen ja vaatia sitä kautta säällistä palkkaa.


    • Vuosien kokemus =)

      Pakko lisätä tähän muuten niin hyviä näkökantoja sisältävään ketjuun: Eipä se Siwan kassakaan kahta viikkoa kauempaa siinä kassalla istu peukaloita pyörittämällä - koeaikana armotta pihalle. Sama pätee ihan joka alalla, paitsi ehkä valtion viroissa, joissa liksa juoksee pelkästään siitä, että olet viran vastaanottanut ja käyt joskus istumassa tärkeänä jossain virastossa....

      Myyntialalla palkkaus perustuu AINA tavalla taikka toisella provisioon, telemarkkinointialalla on vaan se etu, että hyvä myyjä pääsee parhaiten itse nauttimaan työnsä hedelmistä, kun siellä Siwan kassalla niistä hedelmistä nauttii eniten Tradekan johtoporras... ;D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe