kuinka moni saa hoitotukea

marjaana-78

elikkä siis kuinka moni ad/hd (F90.0)
diagnosoitu lapsi saa alle 16.v vammaisten hoitotukea,tai jopa korotettuna?
kysyn vain siksi että meillä on kyseinen diagnoosi 10 vuotiaalla lapsella ja diagnoosin antanut lääkäri suositteli hakemaan sitä. mutta mietin et saako kukaan,kun en ainakaan löytänyt yhtään keskustelua kyseista aiheesta,kannattaako siis hakea edes?summat kyllä tiedän ja tokihan se lääkekuluihin auttaisi palionkin.

27

3490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanti ja

      myöntäminen vaihtelee eri puolilla suomea. Ilman muuta sitä kannattaa hakea ja muistaa haettaessa perustella tarkoin. Lomakkeen saa kelalta ja lääkäein tulee antaa c-lausunto, jossa lääkäriltä lausunto korotetun hoitotuen puolesta.
      Sitä pitää hakea ja kela päättää myön tääkö korotetun ( riittääkö perusteet) vai myöntääkö alimman hoitotuen ja onhan sekin jotain.

      Hakukaavake pitää täyttää tarkkaan. Kaikki ne toiminnot jotka työllistävät sinua verrattuna ns terveeseen lapseen. Jokapäiväinen arki kuvauksineen, kuinka joudut valvomaan, muistuttamaan siitä ja siitä jne...Kun lapsella on lääkitys, niin uskon, että saa ainakin sen alimman tuen ja tiedän, että korotettua tukeakin on myönnetty.

      Yhtenäistä käytäntöä ei tunnu olevan Kelallakaan( käsittääkseni) ja lopputulos on kiinni mm lääkärinlausunnosta ( jopa siitä, kuka lääkäri on sen takana, onko alan asiantuntija...onko yliopistosairaalan erikoislääkäri jne ?)
      Se oma hakemuskaavake on tärkeä. Jos on kuntoutus/terapia niin ne ovat eduksi, myös lääkitys painaa. Tsemppiä!

      • AD/HD

        aivan periaatteesta,en koe että lapseni olisi jotenkin erityisen vaikea hoitoinen:)
        Kumma se on kun Kelalta pukkaa lappua,lääkärin lähetettyä sinne lausuntoja,eivät usko kun sanon EI KIITOS:)


      • ylpee?
        AD/HD kirjoitti:

        aivan periaatteesta,en koe että lapseni olisi jotenkin erityisen vaikea hoitoinen:)
        Kumma se on kun Kelalta pukkaa lappua,lääkärin lähetettyä sinne lausuntoja,eivät usko kun sanon EI KIITOS:)

        ja tunnustat vielä?


      • tsaidu
        AD/HD kirjoitti:

        aivan periaatteesta,en koe että lapseni olisi jotenkin erityisen vaikea hoitoinen:)
        Kumma se on kun Kelalta pukkaa lappua,lääkärin lähetettyä sinne lausuntoja,eivät usko kun sanon EI KIITOS:)

        Oletko ajatellu omaa nenääsi pitemmälle?Joku on joskus saanut tahittua kyseisen avun lakiin ja nyt sä sit murrat sitä.Sä teet hallaa meille jotka koemme että se apu on tarpeellinen.Jos monikin alkaa ajattelemaan niinkuin sä,niin päättäjät voivat kyseenalaistaa avun tarpeen ja lakkauttaa sen.Ja jos sä et koe että sun lapsi olisi vaikeahoitoinen,niin me muut voimme kokea asian eri tavalla.Tolla asenteella sä et saa yhtään korkeempaa sulkaa hattuus!!


      • äitiminäkin
        AD/HD kirjoitti:

        aivan periaatteesta,en koe että lapseni olisi jotenkin erityisen vaikea hoitoinen:)
        Kumma se on kun Kelalta pukkaa lappua,lääkärin lähetettyä sinne lausuntoja,eivät usko kun sanon EI KIITOS:)

        aEihän siinä mittään jos ei raha kelpaa.
        Haiskahtaa tuo sun juttu vaan myös sille että kiellät lapsesi sairauden...vai oletko hyväksynyt sen????

        Jos diagnoosi on tehty niin kai lapsella myös oireilua havaittavissa vai oliko lääkäri väärässä? Ilmeisesti diagnoosi ei sinua miellyttänyt?

        kumma juttu.


    • ..........

      on saatu jo kolme vuotta, vaikkakin vuosittain pitää hakea. Koskaan ei ole edes haettu korotettua tukea.

      Ensimmäisen lääkärintodistuksen teki lastenneurologi, seuraavan omalääkäri soitolla, ja kolmannen kanssa toimittiin niin, että täytin hakemuksen ja vein sen terveyskeskukseen, johon omalääkäri laati lausunnon hakemuksesta tärkeimmät poimien. Jatkohakemukseen tarvittavat lausunnot kustantaa kela, siis laskunmaksun jälkeen voi hakea kelalta rahat.

      Tärkeintä on perehtyä hakemukseen huolellisesti, ja muistaa mainita kaikki asiat, jotka eroavat ns. normaalin lapsen hoidosta. Tosin osapäivätyökin riittää perusteeksi kuulemma, jos sitä tekee lapsen vuoksi.

      Tuen kanssa ei ole siis ollut ongelmia saada ainakaan täällä Keski-Suomessa. En tiedä nyt, kun lääkitys alkaa, riittäisikö perusteeksi korotettuun hoitotukeen. Riippuen kustannuksista päätän, haenko edes korotettua.

      Mutta se on ihan totta, että alueellisia eroja on huimasti hoitotuen myöntämisessä.

    • tsaidu

      Meillä poika sai 4vuotta sitten adhd-diagnoosin.Olemme alusta asti saaneet korotetun hoitotuen.Korotettua tukea kannattaa hakea,koska sopeutumisvalmennuskursseille,erilaisiin kuntoutuksiin ja terapioihin TARVITAAN korotettu hoitotuki.Lähi- ja tuttavapiirissäni tällä diagnoosilla olevat lapset saavat jokainen korotettua tukea.Ja tietenkin kanaattaa hakea,koska vaikka tulisikin kielteinen päätös,niin hakemus on huomioitu ja seuraavaan budjettiin voidaan jopa lisätä rahaa tätä tukea varten.
      Muita "tukimuotoja" on ainakin meillä kunnassa,että kun saa korotetun hoitotuen niin on automaattisesti oikeutettu saamaan omaishoitajan palkan.Lisäksi meillä kunta maksaa pojan harrastuskyytejä takseille 4 edestakasta matkaa kuussa.Kyytejä on toki paljon enemmänkin kun jääkiekkoa pelaa.Mutta toi kerran viikossa edestakas matka auttaa tosi kivasti.Verohelpotusta voi hakea verottajalta.Vammaisten pysäköintilupaa on mahdollista hakea ja joihinkin huvipuistoihin on mahdollista päästä saattajana ilmaiseksi kun on näyttää diagnoosipaprut.Ainakin Särkänniemeen on päästy.
      Sopeutumisvalmennuskurssit on todella hyviä paikkoja saada kaikkea infoa lasten ja vanhempien oikeuksista.Adhd on parantumaton oireyhtymä ja ne jotka eivät ota kaikkia mahdollisia tukia vastaan tekevät paljon hallaa meille jotka otamme lastemme asiat vakavasti.Ja meille jotka alituisesti taistelemme niin kouluissa kuin kunnissakin päättäjien kanssa että onko adhd vakavasti otettava sairaus vai huonon kasvatuksen tulos.Että siinäpä miettimistä kerrakseen.

      • marjaana-78

        elikkäs paperit tuli kotiin kun lääkäri oli lähettänyt c-lausunnon kelaan. täytin ne ja vien ne tänään postilaatikkoon.
        lääkäri oli suositellut korkeampaa hoitotukea sekä takautuvasti mahdollisuuskien mukaan koska lääke aloitettu jo viime vuonna.

        hmm... miksei missään ikään koskaan kerrota mitään mitä tukia on mahdollisuus saada..
        kuten tämä omaishoidon asia on täysin uusi juttu minulle.. luulin että sitä saa vain henkilä joka hoitaa vanhaa puolisoaan tai vaikeasti kehitysvammaista lasta/aikuista...
        luin myös jostain että joissain kunnissa tämä "avustettava" saa uimaliput ilmatteeksi ja "saattaja" pääsee siinä siivellä ilmatteeksi uimaan. no nyt tuli sellainen olo että kalastelen rahaa muksuni kustannuksella.
        mutta tosiaan aion hakea. ja kun saan päätöksen aion kyllä hakea vkon loppu kurssille joka on siis tarkoitettu koko perheelle.
        kiva tavata muita perheitä jotka ovat aikalailla samassa tilanteessa kanssani.


      • tsaidu
        marjaana-78 kirjoitti:

        elikkäs paperit tuli kotiin kun lääkäri oli lähettänyt c-lausunnon kelaan. täytin ne ja vien ne tänään postilaatikkoon.
        lääkäri oli suositellut korkeampaa hoitotukea sekä takautuvasti mahdollisuuskien mukaan koska lääke aloitettu jo viime vuonna.

        hmm... miksei missään ikään koskaan kerrota mitään mitä tukia on mahdollisuus saada..
        kuten tämä omaishoidon asia on täysin uusi juttu minulle.. luulin että sitä saa vain henkilä joka hoitaa vanhaa puolisoaan tai vaikeasti kehitysvammaista lasta/aikuista...
        luin myös jostain että joissain kunnissa tämä "avustettava" saa uimaliput ilmatteeksi ja "saattaja" pääsee siinä siivellä ilmatteeksi uimaan. no nyt tuli sellainen olo että kalastelen rahaa muksuni kustannuksella.
        mutta tosiaan aion hakea. ja kun saan päätöksen aion kyllä hakea vkon loppu kurssille joka on siis tarkoitettu koko perheelle.
        kiva tavata muita perheitä jotka ovat aikalailla samassa tilanteessa kanssani.

        Ei mekään tiedetty noista tuista ennenkuin oltiin sopparilla (sopeutumisvalmennuskurssi)reilu vuosi sitten.Kelastahan ei mitään tietoja heru,se on varmaa.Kunnatkin on todellisia tietojen pimittäjiä tälläsis asioissa.Nyt ollaan haettu jatkosopparille joka pidetään toukokuussa.Hakekaa ihmeessä tekin jollekin!Me ollaan oltu viikon kestävällä ja tarpeellinen todellakin oli!!!!On valtavaa elää samassa "jamassa" olevien kanssa viikkokin yhdessä.Huomaa ettei meillä nyt niin pöllösti asiat ookkaan...;o)
        Onko sulla tietoa et onko teijän lähellä jotain toimintaa erityislapsille ja heidän vanhemmilleen?Sellaset "kerhot" on yleishyödyllisiä kun aina joku tietää jostain tuesta ja sen hakemisesta ja saamisesta enemmän.Ja sieltä saa tukea ja apua vaikka hakemusten täyttämiseenkin.Hae vertaistukea ja ole vahva kun ajat lapsesi asioita.Älä anna periksi!!Ja jos tulee hylky kelasta niin valita.Valita niin kauan että tajuavat olevasi tosissasi.Voimia se vaatii mutta muista että vaikka raha ei tee terveeksi,niin se raha kuuluu sun lapsellesi että teillä olisi edes aavistuksen helpompaa!!!!Ja maksaahan ne miljoonat hanskat,pipot yms. joita häviää pitkin vuotta. ;o)


      • kirjoittaa
        tsaidu kirjoitti:

        Ei mekään tiedetty noista tuista ennenkuin oltiin sopparilla (sopeutumisvalmennuskurssi)reilu vuosi sitten.Kelastahan ei mitään tietoja heru,se on varmaa.Kunnatkin on todellisia tietojen pimittäjiä tälläsis asioissa.Nyt ollaan haettu jatkosopparille joka pidetään toukokuussa.Hakekaa ihmeessä tekin jollekin!Me ollaan oltu viikon kestävällä ja tarpeellinen todellakin oli!!!!On valtavaa elää samassa "jamassa" olevien kanssa viikkokin yhdessä.Huomaa ettei meillä nyt niin pöllösti asiat ookkaan...;o)
        Onko sulla tietoa et onko teijän lähellä jotain toimintaa erityislapsille ja heidän vanhemmilleen?Sellaset "kerhot" on yleishyödyllisiä kun aina joku tietää jostain tuesta ja sen hakemisesta ja saamisesta enemmän.Ja sieltä saa tukea ja apua vaikka hakemusten täyttämiseenkin.Hae vertaistukea ja ole vahva kun ajat lapsesi asioita.Älä anna periksi!!Ja jos tulee hylky kelasta niin valita.Valita niin kauan että tajuavat olevasi tosissasi.Voimia se vaatii mutta muista että vaikka raha ei tee terveeksi,niin se raha kuuluu sun lapsellesi että teillä olisi edes aavistuksen helpompaa!!!!Ja maksaahan ne miljoonat hanskat,pipot yms. joita häviää pitkin vuotta. ;o)

        siihen "anomukseen" jonka kelalle lähetän et toi 80-190 euroo ei riitä lähellekkään siihen mitä kuluu muksun kadonneisiin tavaroihin,rikkoinaisiin juomalaseihin,harrastuvälineisiin,(joka kolmas kuukausi vähintään halutaan alkaa harrastaan jotain uutta ja muuta kun sitä edellistä)
        lääkkeisiin,tätä menoa mun omiin psyykelääkkeisiin ;)

        ja olen sen verran tutkinut että tässä lähellä ei oo mitään toimintaa tarkkaavaisuuslapsille.
        onneksi sentäs saa evy luokkaa käydä..tavallisessa luokassa kärsi sekä lapsi että opettaja =)
        mutta pitääpä ilmoitella mitä sitten rahoistaan kiinni pitävä kela päättää..


      • tsaidu
        kirjoittaa kirjoitti:

        siihen "anomukseen" jonka kelalle lähetän et toi 80-190 euroo ei riitä lähellekkään siihen mitä kuluu muksun kadonneisiin tavaroihin,rikkoinaisiin juomalaseihin,harrastuvälineisiin,(joka kolmas kuukausi vähintään halutaan alkaa harrastaan jotain uutta ja muuta kun sitä edellistä)
        lääkkeisiin,tätä menoa mun omiin psyykelääkkeisiin ;)

        ja olen sen verran tutkinut että tässä lähellä ei oo mitään toimintaa tarkkaavaisuuslapsille.
        onneksi sentäs saa evy luokkaa käydä..tavallisessa luokassa kärsi sekä lapsi että opettaja =)
        mutta pitääpä ilmoitella mitä sitten rahoistaan kiinni pitävä kela päättää..

        Joo ei se rahasumma auta ku alkuun niitten tavaroitten ostelussa mitä meilläki poika väliin hajottaa.Tai meillä itseasiassa poika hävittää tavaraa.On hävinnyt takkeja,hanskoja,pipoja,huppareita.On hajotettu kenkiä,koulureppuja ja silee.Meno on kovaa,lääkityksestä huolimatta. ;o)


      • äiti minäkin

        olemme olleet liiton sopparikurssilla ja koskaan ei ole tullut kuin alinta tukea.


      • äiti minäkin
        marjaana-78 kirjoitti:

        elikkäs paperit tuli kotiin kun lääkäri oli lähettänyt c-lausunnon kelaan. täytin ne ja vien ne tänään postilaatikkoon.
        lääkäri oli suositellut korkeampaa hoitotukea sekä takautuvasti mahdollisuuskien mukaan koska lääke aloitettu jo viime vuonna.

        hmm... miksei missään ikään koskaan kerrota mitään mitä tukia on mahdollisuus saada..
        kuten tämä omaishoidon asia on täysin uusi juttu minulle.. luulin että sitä saa vain henkilä joka hoitaa vanhaa puolisoaan tai vaikeasti kehitysvammaista lasta/aikuista...
        luin myös jostain että joissain kunnissa tämä "avustettava" saa uimaliput ilmatteeksi ja "saattaja" pääsee siinä siivellä ilmatteeksi uimaan. no nyt tuli sellainen olo että kalastelen rahaa muksuni kustannuksella.
        mutta tosiaan aion hakea. ja kun saan päätöksen aion kyllä hakea vkon loppu kurssille joka on siis tarkoitettu koko perheelle.
        kiva tavata muita perheitä jotka ovat aikalailla samassa tilanteessa kanssani.

        katsoppa www.adhd-liitto.fi jäsenyhdistykset sieltä niin liityppä lähimpään yhdistykseen tai soittele ja kysele onko heillä vertaistukitoimintaa meillä oulussa löytyy ainakin ja oireet itsessään tunnistavat ovat ´tervetulleita jopa ilman jäsenyyttä(siitä kyllä keskustellaan :)). oululaiset järjestävät myös kesäpäivät joilla on asiantuntija luennoitsijoita myös kelalta. jos olet vaasa-utsjoki pituuspiirien väliltä kuulut oulun yhdistyksen piiriin...liity joukkoon kummaan.


      • marjaana-78
        äiti minäkin kirjoitti:

        katsoppa www.adhd-liitto.fi jäsenyhdistykset sieltä niin liityppä lähimpään yhdistykseen tai soittele ja kysele onko heillä vertaistukitoimintaa meillä oulussa löytyy ainakin ja oireet itsessään tunnistavat ovat ´tervetulleita jopa ilman jäsenyyttä(siitä kyllä keskustellaan :)). oululaiset järjestävät myös kesäpäivät joilla on asiantuntija luennoitsijoita myös kelalta. jos olet vaasa-utsjoki pituuspiirien väliltä kuulut oulun yhdistyksen piiriin...liity joukkoon kummaan.

        tytärtä on epäilty tarkkaavaisuus lapseksi viimeiset 6 vuotta. joten olen kahlannut läpi ad-hd-liton sivut ja tossa 50 kilsan päässä on yhdistys.. muttakun ei oo autoo ja tietokonekki hommattiin vasta puoli vuotta sitten joten olen hieman "pimennossa" kaikesta.. koska olen huomannut et netistä löydät enenpi "tietoa" kun mistään..
        kuten tästäkin hoitotuki asiasta.
        joten.. siis kokemusta tarkkaavaisuuslapsesta on,hoidoista ja kaikesta.. ollaan viimeiset 5 vuotta käyty perheneuvolassa ja vasta nyt... siis ihan viime kuukausien aikana meille ehdotettiin siirtymistä psykiatrian polille,josta myös siis vahvistettiin epäilemäni diagnoosi..

        ja jos en itse olisi nyt aktiivisesti etsinyt tietoa tuista,ja muista..niin kukaan..ja todella tarkoitan..ei kukaan ole minulle valaissut asioista.
        pistää miettiin että keneltä se kaikki on pois.. jos nyt joku hakee ja saa jotain tukea tai mitä vaan johon on LAIN mukaan oikeutettu.

        MUTTA KYLLÄ TÄMÄ TÄSTÄ!
        ja sen verran haluan sanoa vielä sille ad/hd lapsen äitille joka ei halua tukia eikä mitään..koska hän ei koe lastaan hankalaksi tai mitenkään vaikea hoitoiseksi.
        -No,meillä on asiat varmaan ihan erillätavalla.nimittäin minä koen lapseni hoidon raskaaksi,vaikeaksi ja uuvuttavaksi väliilä.se ei meinaa että en rakastaisi lastani.mutta kyllä,on päiviä jolloin tekisi mieli antaa lapseni vaikka kaupan kassatädille.ja tottakai,en todellisuudessa koskaan niin tekisi.
        mä en voi antaa lapseni olla "omaitsensä" sillä meinaan esim sitä kun hän on ilman lääkettä.
        hän on vaaraksi muille,mutta ennenkaikkea itselleen.viimeisen 3vuoden aikana hän on saanut tempauksiensa ansiosta sääriluun murtuman sekä olkapäänsä sijoiltaan. ne pienet haavat jotka ovat parantuneet kotihoidolla.
        siskon lapseni ovat saaneet myös osan lapseni riehakkaasta olemuksesta sisältää pari kertaa senkat nenästä sekä kerran sakset serkkupojan reidestä läpi.(no ei nyt läpiasti mutta upposi noi 3 senttii syvälle)
        siis lapseni ei ole paha,vaan niin hemmetin tapaturma altis.menossa ei oo päätä eikä häntää.
        Mä olen niin onnellinen tästä diagnoosista.. vaikka hullulta se kuulostaa.mutta syy on se että mä olen saanut pahoja katseita ja kuiskailuja selän takana kuinka helvetin huono äiti olen.miten en osaa kasvattaa,miten meidän perheessä ei ole rajoja,vaikka meillähän ei muuta olekkaan kun rajoja..rajojen perään.
        Olen onnellinen sinun puolesta,ja ehkä hieman katkera kun et koe lastasi hankalasksi..vai miten sen kirjoititkaan..
        mä voin vaan toivoa että lääkkeet auttaisivat lastani ja siihen sisälletty terapia ja kaikki apu mitä saan lapselleni.
        haluan lapselleni paremmat lähtökohdat työelämään ja elämään yleensä kun minä ikään sain.


    • kohtelee

      Meillä 11v tyttö, jolla todettu ADHD 2004 ja viime vuonna todettiin autismikirjo. Lääkärin mukaan lapsi on oikeutettu korotettuun tukeen ja viimeksi kirjoitti 8!!!! sivuisen lääkärintodistuksen, mutta alin tuki Kelalta tuli. Terapian aloittaminen vaatii korotetun tuen, mutta terapiaa ei voi aloittaa tuen puuttumisen vuoksi :-( Lääkäri on useaan kertaan ihmetellyt meidän kelan toimintaa ja sanoo sen olevan ainutlaatuinen, muussa kunnassa riittää pelkkä lääkityskin korotettuun tukeen.

      • harmillista

        voi,onpa kurjaa. luulis että kela kun on valtion omistuksessa että "säännöt" ja samalla poikkeukset oisivat yhtenäiset.
        en voi muutakun sanoa sulle että pistä joku haukkumakirje meneen.miten sun lapsi muka eroaa muista ad/hd lapsista. itsekkin kyllä vielä odotan päätöstä mutta toivotaan että se on se korkeampi niin pääsisin toimintaterapiaan hänen kanssa.


      • kokemukset

        niiden perusteella tarkkaavaisuushäiriöisen ja autismikirjon lapseni hoitotuki muuttui kun vaihdettiin paikkakuntaa ja samalla vaihtui lääkäri. K.o lääkäri TK:ssa hoiti paikkakunnan tarkkaavaishäiriöisten neurologiseen kirjoon kuuluvia lapsia. Meillä oli siihen asti korotettu hoitotuki ja se vaihtui alimmaksi ja tuntui, että sekin oli tiukassa, koska se myönnettiin vain puoleksi vuodeksi.

        Olin kummissani ja pisti vihaksi ja tunsin voimatonta raivoa yhteiskunnan byrokrtaiaa kohtaan. Oli tarvetta päästä erinäisille kursseille (kelan) lataamaan akkuja( saamaan voimavaroja) jotta jaksaisi taas eteenpäin mutta niihin ei pääse, koska edellytyksenä kursseille pääsyyn on korotettu hoitotuki.

        Monipuolinen vuosia jatkunut terapia jäi katkolle, koska sekin meni aiemmalla paikkakunnalla kelan kustantamana, mutta loppui e.m syistä. Lääkitys oli (on edelleen)terapain loppu oli syynä siihen, että lapsi masentui entisestään alkoi viillellä itseään salaa minulta, mutta paljasti lopulta itse minulle. Koulussa alkoi olla suuria vaikeuksia.

        Saimme lähetteen paikkakunnan yo-sairaalan nuorisopsykiatriselle pkl:lle ja asiat alkoivat järjestymään. Nuorisopsykiatrian lääkäri kirjoitti B-lausunnon ( myös aiemmalla paikkakunnalla lapsi oli yo-sairaalan kirjoissa ja todistukset sieltä)ja alkoi terapia sairaalan toimesta ( ei kelan)ja myös korotettu hoitotuki palautui.

        Koin, että ilman yo-sairaalan erityislääkärin todistusta hoitotukea ei olisi palautettu ennalleen ja olen kuullut vastaavista eri puolilta suomea kun olimme aikoinaa kurseilla ja keskustelin toisten vanhempien kanssa.
        Vanhemmilta vaaditaan kärsivällisyyttä ja taistelutahtoa, jotta saa taisteltua lapselle asianmukaisen hoidon, kuntoutuksen ja hoitotuen.

        Olen kuullut myös, joillain paikkakunnilla korotettua hoitotukea ei tarkisteta vuosittain vaan se on myönnetty useaksi vuodeksi eteenpäin mikä tuntuu viisaalta, koska neurologiset ongelmat ovat pysyviä lapsuus/nuoruusiässä ja tuntuu aivan järjettömältä ajan/energian tuhlaamiselta, kun samat asiat pitää anoa vuosittain byrokratian vuoksi, kun voi niitä näköjään helpottaakin.


      • ...........

        Meillä kunta maksoi terapiat kaikki, eli siksi riitti pelkkä lääkärinlausunto terapian tarpeesta. Eli käytännössä perusterveydenhuollon palveluna ostivat niitä. Mutta tosiaan kelan maksamassa kuntoutuksessa taitaa olla tuollainen pykälä. Tiedän, että sitä on kierretty jotenkin naapuriikunnassamme, mutta en nyt muista miten. Yritänpä kysäistä, jos saan asiasta tietävän ystäväni kiinni. Tai jos joku muu tietää, niin kertrokaa ihmeessä.


      • AD/HD
        ........... kirjoitti:

        Meillä kunta maksoi terapiat kaikki, eli siksi riitti pelkkä lääkärinlausunto terapian tarpeesta. Eli käytännössä perusterveydenhuollon palveluna ostivat niitä. Mutta tosiaan kelan maksamassa kuntoutuksessa taitaa olla tuollainen pykälä. Tiedän, että sitä on kierretty jotenkin naapuriikunnassamme, mutta en nyt muista miten. Yritänpä kysäistä, jos saan asiasta tietävän ystäväni kiinni. Tai jos joku muu tietää, niin kertrokaa ihmeessä.

        Lapsella on diagnoosi ja lääkitys,viettänyt ison osan lapsuuttaan ensin psykiatrian päiväosastolla,myöhemmin yöosastolla.
        Kuka sitä nyt diagnoosista erityisemmin "pitää",ennemmmin niin että lapsi olisi terve.
        Ongelmia ollut päiväkodissa,myöhemmin koulussa,ei kotona.Kotona ollut suht helppohoitoinen,ei liiemmin huomattu eroa muihin ns.terveisiin sisaruksiin,mitä nyt kova puhumaan ja aktiivinen liikkumaan.Kotona lääkitystä ei käytetä,ainostaan koulussa.Ero koulun ja kodin välillä on se,ettei kotona ole keskittymistä vaativia tehtäviä,läksytkin voi tehdä omassa rauhassa,omassa huoneessaan,kun taas koulussa sitä keskittymistä vaaditaan,luokat on isoja,on melua ja hälinää.Lääkityksen alettua koulu on alkanut sujumaan,lapsi on selkeästi rauhoittunut ja pystyy keskittymään.En edelleenkään että lapsi olisi vaikeahoitoinen ja tarvitsisin hoitotukea,säästyypähän nekin rahat jollekkin joka ne todella tarvitsee.Lääkkeet maksaa n.50 euroa kuukaudessa,lapasia kyllä hukkuu,niin kyllä hukkui isommilla sisaruksillakin aikoinaan,samoin avaimia ja kännyköitä,ei niitä valtion tarvitse silti maksaa:)


      • nuori äiti
        AD/HD kirjoitti:

        Lapsella on diagnoosi ja lääkitys,viettänyt ison osan lapsuuttaan ensin psykiatrian päiväosastolla,myöhemmin yöosastolla.
        Kuka sitä nyt diagnoosista erityisemmin "pitää",ennemmmin niin että lapsi olisi terve.
        Ongelmia ollut päiväkodissa,myöhemmin koulussa,ei kotona.Kotona ollut suht helppohoitoinen,ei liiemmin huomattu eroa muihin ns.terveisiin sisaruksiin,mitä nyt kova puhumaan ja aktiivinen liikkumaan.Kotona lääkitystä ei käytetä,ainostaan koulussa.Ero koulun ja kodin välillä on se,ettei kotona ole keskittymistä vaativia tehtäviä,läksytkin voi tehdä omassa rauhassa,omassa huoneessaan,kun taas koulussa sitä keskittymistä vaaditaan,luokat on isoja,on melua ja hälinää.Lääkityksen alettua koulu on alkanut sujumaan,lapsi on selkeästi rauhoittunut ja pystyy keskittymään.En edelleenkään että lapsi olisi vaikeahoitoinen ja tarvitsisin hoitotukea,säästyypähän nekin rahat jollekkin joka ne todella tarvitsee.Lääkkeet maksaa n.50 euroa kuukaudessa,lapasia kyllä hukkuu,niin kyllä hukkui isommilla sisaruksillakin aikoinaan,samoin avaimia ja kännyköitä,ei niitä valtion tarvitse silti maksaa:)

        Heippa!minulla 6v poika joka sai ad/hd diag.vajaa vuosi sitten mutta korotettua hoitotukea saannut nyt 3 vuotta ja meille se on kyllä ollut tarpeen. Lääkkeet maksavat n.50e plus siihen lisäksi astmalääkkeet ja rasvat atooppiseen ihoon/allergialääkkeet siitepölyyn ym..eläimiin,olenkin miettinyt et millä kaikilla perusteilla tuon hoitotuen sitten saakin,sellanenkin jolla oikeesti ei tarvis tuolle,outoa sikäli,mihin sellanen rahan sitten käyttää?


      • äiti minäkin

        hakemuksen perustelut ratkaisee eniten.meillä tuki tuli kun näytin kelantädeille kuinka vahdittava lapsi on,eli ei edes lääkitystä ollut. annoin pojan sotkea kelan toimiston täysin enkä kieltäny yhtään istuin virkailijan luona kunnes häneltä paloi hiilet ja totesi jotta onhan tuossa vahtimista.ja jos en vahtinu oli jonkun naapurin ikkunat jo kivitettynä rikki joten lisäkustannuksia aiheutti simona.kerroin kelalla myös näistä kustannuksista niin ymmärsivät ettei lääkärintodistus kerro kaikkea...


      • nuori äiti...
        äiti minäkin kirjoitti:

        hakemuksen perustelut ratkaisee eniten.meillä tuki tuli kun näytin kelantädeille kuinka vahdittava lapsi on,eli ei edes lääkitystä ollut. annoin pojan sotkea kelan toimiston täysin enkä kieltäny yhtään istuin virkailijan luona kunnes häneltä paloi hiilet ja totesi jotta onhan tuossa vahtimista.ja jos en vahtinu oli jonkun naapurin ikkunat jo kivitettynä rikki joten lisäkustannuksia aiheutti simona.kerroin kelalla myös näistä kustannuksista niin ymmärsivät ettei lääkärintodistus kerro kaikkea...

        Tuota sinullekko on hoitotuki myönnetty ilman lääkärintodistusta?ei tietenkää on vain siitä kiinni mutta se ei pidä paikkaansa et tuen saa ilman sitä,kelan tuntien ja niiden vaatimukset.


    • äiti minäkin

      kyllä saa hoitotukea kun vaan jaxaa hakea, pitäähän siihen kyllä olla perusteluja paljonkin. mutta lääkekuluthan on kovat niin niillä jo saa. meoillä ei ollut lääkitystä mutta jatkuva valvonnan tarve aiheuttaa lisäkustannuksia kun esim. bussilippu oltava saattajillakin... kun jaksaa vain kirjoittaa hakemuksiin lapsensa voinnin niin huonoksi ettei tunnista itsekkään lastaan enää niin kyllä tukikin lohkeaa. vinkkinä vaan elä näytä hakemusta lapselle kun hänet siinä kuvattu niin kurjaksi.

      • tarkistus

        Joku kirjoitti että saa omaishoidontukea jos saa korotettua hoitotukea, en ole kuullutkaan. Missä päin suomea näin menetellään?


      • tuki maksetaan
        tarkistus kirjoitti:

        Joku kirjoitti että saa omaishoidontukea jos saa korotettua hoitotukea, en ole kuullutkaan. Missä päin suomea näin menetellään?

        täysin kunnan pussista ja sitä makseta edes monelle vaikeavammaisellekaan. Ihmetyttää jos joku saa? Yleensä kunta maksaa omaishoidon tukea vaihtoehtona laitoshoidolle ja se tarkoittaa, että jos ei maksa, "potilas" viedään/joutuu laitokseen ja on pyörätuolissa/täysin sänkyyn hoidettava ja vaikeahoitoinen, siinä kunnossa, että kotona ei voi hoitaa eikä pärjää. Haluaisin minäkin kuulla jos adhd:n tai muun neurologisen oireyhtymän vuoksi omaishoidon tukea maksetaan.


      • Hoitotuki toinen asia
        tuki maksetaan kirjoitti:

        täysin kunnan pussista ja sitä makseta edes monelle vaikeavammaisellekaan. Ihmetyttää jos joku saa? Yleensä kunta maksaa omaishoidon tukea vaihtoehtona laitoshoidolle ja se tarkoittaa, että jos ei maksa, "potilas" viedään/joutuu laitokseen ja on pyörätuolissa/täysin sänkyyn hoidettava ja vaikeahoitoinen, siinä kunnossa, että kotona ei voi hoitaa eikä pärjää. Haluaisin minäkin kuulla jos adhd:n tai muun neurologisen oireyhtymän vuoksi omaishoidon tukea maksetaan.

        Niin, nämähän ovat eri asioita. Omaishoitaja saa tukea, kun hoitaa lastaan/puolisoaan/vanhempaansa, joka muuten olisi laitoksessa. Hoitotukea taas saa, kun on kaikenlaisia kuluja (terapiakäynnit jne), jonkun diagnoosin perusteella. Tuohon 'jonkun diagnoosin' ei kannata takertua, koska en minä edes tiedä, milloin hoitotukea aina saa (ainakin pienenä lapsi sai, kun oli atoopiko, maitollergikko ja kotimaisille viljoille allerginen), isäni taas saa sitä, koska joutuu käyttämään happilaitetta kotona. Äitini voisi hakea omaishodontukea, jos isäni ilman häntä joutuisi olla laitoshoidossa. Ei hae (ei saisi), vain isäni hakee hoitotukea.


    • Kysyin samaa toisella palstalla...

      Meillä poika 9-v joutui aloittamaan lääkityksen viime syksynä ja sain C-lausunnon last.neurolääkäriltä ja hän puolsi tuen myöntämistä. Pätkä lausunnosta: Mahdollisesti annosta joudutaan jatkossa nostamaan. terveeseen ikätoveriinsa nähden hän tarvitsee vanhemmiltaan tukea, ohjausta, valvontaa ja myös kallista lääkehoitoa.
      Kirjoitin tarkan ja pitkän listan "mitä joudun tekemään päivittäin"
      Hakemuksenne hylätty...
      Tuli tunne että päätöksen on tehnyt joku tumpelo. Se alkoi: Lapsellanne on todettu ADHD-sairaus...
      Soitin sairaanhoitajalle ja hän oli todella vihainen: ADHD ei ole sairaus, vaan neurologinen oireyhtymä, ei siitä parannuta kuten jostain kuumeesta, sen kanssa on vain opittava elämään...
      No valitus lähtee...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe