tässä hamsterin hoito-ohje :)

Eläinsuojelia 123

HAMSTERIN RUOKINTA:
Hamsterilla tulisi olla aina saatavilla siemenseosta,eli kuivaruokaa ja parasta siemenseosta saa eläinkaupasta,hamsterille olisi hyvä antaa myös marjoja, muutama marja kerran reiluviikossa.
Hamsterille voi antaa myös jogurttia, mutta ei mielellään tavallista jogurttia, koska siinä on niin paljon sokeria,eli maustamaton jogurtti jossa olisi hieman marjoja,niin käy hamsterille!
Hamsterille voi antaa myös omenaa,päärynää,banaania ja kiiviä.

HAMSTERIN SUOLA-JA KALKKIKIVI:
Hamsterilla pitää olla suolakivi ja kalkkikivi, koska niistä hamsteri saa vitamiineja ja se vahvistaa hamsterin hampaita, suolakiviä ja kalkkikiviä saa eläinkaupasta.

HAMSTERIN LIIKUNTA:
Hamsterilla olisi hyvä olla juoksupyörä tai juoksupallo.
Juoksupyörä on sellainen pyörä joka kiinnitetään hamsterin häkkiin ja hamsteri voi juosta siinä vapaasti.
Toinen vaihtoehto on myös juoksupallo, eli pallo jonka sisään laitetaan hamsteri ja pallo laitetaan lattialle ja hamsteri voi juosta siinä, hamsteria pitää vartioida kokoajan kun se juoksee siinä!
Nimittäin juoksupallojen lukkoon ei voi aina luottaa, mutta kyllä ne useimmiten pitävät.

HAMSTERIN TAVARAT:
Hamsterilla pitää olla häkissään tai terraariossaan tavaroita.
Yleisimmät lelut ovat vessapaperi rullat ja putkilot,joidenka sisältä hamsterit voivat mennä.
Hamsterilla pitää olla myös piilopaikka ja nukkumapaikka.
Yleisimmät nukkumapaikat ovat leikkisienet,leikkikurpitsat ja leikkiomenat esimerkiksi,eli pimeä lämmin lelu jonka sisällä on hyvä nukkua, jos lelussa ei ole alhaalla reikää johon tulisi purujen paikka,niin laita lelun sisään purua riittävästi,että hamsterilla olisi mahdollisimman hyvät oltavat nukkuessaan.

HAMSTERIN HUOMIOIMINEN:
Kun hamsteri on hereillä, voit ottaa sen käteesi ja silittää hänen karvoja ja puhua hänelle hellästi, mutta ei tietenkään aina, kun hamsteri on hereillä,niin hamsteria ei saa aina pitää kädessä, koska hamsteri voi haluta olla omassa rauhassa häkissä/terraariossa, ja leikkiä tai tehdä tunneleita purujen alle.
Ja kun hamsteri nukkuu,niin sitä ei saa herättää, koska hamsterin uni on hamsterille tärkeää.
Jos hamsteri on huoneessasi,niin älä kuuntele musiikkia kovalla,ettei hamsterin korviin satu!

HAMSTERIN HÄKIN/TERRAARION SIIVOUS:
Hamsterin häkki/terraario pitää siivota ainakin kerran viikossa,jotta hamsterin häkki pysyisi hyvänä, siivoukseen kuuluu purujen vaihto ja pohjan peseminen, kun vaihdat purut, niin säästä HIEMAN vanhaa purua ja laita se sitten puhtaiden purujen sekaan jotta hamsteri haistaisi oman hajunsa puhtaassakin häkissään :)

HAMSTERIN JUOMA:
Hamsterin ainoa juoma on vesi!
Vesi pitää vaihtaa joka päivä ja veden pitää olla kylmää ja puhdasta.
veteen voi lisätä pari vitamiinitippaa.



Tuossa teille vähän tietoa hamstereiden kasvatuksesta ja hoidosta,luittehan tarkkaan?
Hyvä :)


HYVIÄ HAMSTERIN HOITO HETKIÄ!

Olen eläinsuojelia ja minulla on kokemusta hamsterin hoidosta,itse olen omistanut 5 hamsteria :)

Jos on kysyttävää,niin laitappa tänne tietoa :)

KIITOS! :)

75

12448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikävää, että hoito-ohjeessa on useampikin asiavirhe.

      Ensinnäkään juoksupalloa ei tule käyttää millään eläimellä. Juoksupallossa eläin stressaantuu - sehän ei pääse sieltä ulos vaan sen on vain juostava. En voi edes kuvitella sitä pelästymistä, kun hamsteri törmää pallossa ollessaan vaikkapa tuolinjalkaan. Miksi hamsteri pitäisi ylipäätään laittaa palloon juoksemaan? Parempaa, monipuolisempaa ja stressittömämpää liikuntaa se saa kirmailemalla lattialla vapaana.

      Juoksupallo on niitä "virikkeitä", jotka olisi kiellettävä lailla - samaa sarjaa ovat usemmat giljotiinimalliset ja liian pienet juoksupyörät, sekä "hamsterinvilla" - ylihintainen pumpuli, joka voi aiheuttaa suolitukoksia, kuolioita varpaiden/jalkojen ympärille kiertyessään ja joka voi jumittua hamsterin poskipussiin.

      Hamsterille voi antaa pieniä määriä tuoreruokaa päivittäin. Vitamiineja saa kuiva- ja tuoreruoasta, kalkkikivestä saa nimensä mukaan kalkkia. Kalkki on kaikille jyrsijöille ja kaneille tärkeää jatkuvasti kasvavien etuhampaiden takia. Omat jyrsimet saavat kananmunankuoria kalkinläähteenä. Sen sijaan suolakivi on käsittääkseni varsin turha kapistus.

      Ohjeessa ei ole mainintaa pesämateriaalista. WC- ja talouspaperi sopivat pesämatskuksi. En laittaisi niitä suoraan mökkiin vaan ympäri häkkiä/terraariota, jolloin eläin saa virikettä pesää rakentaessaan.

      Minun on tunnustettava ettei minulla ole ollut ainuttakaan hamsteria (ja tuskin tulee, eivät ole mielestäni kovin mielenkiintoisia eläimiä verrattuna rottiin ja hiiriin), mutta myös minä olen eläinsuojelija. Toki jyrsijätäyteisten vuosien aikana olen hamstereistakin saanut tietoa; tähän pohjautuuu mm. mielipiteeni juoksupallojen stressaavuudesta.

      • Eläinsuojelia 123

        missä eläinsuojelu aihe aluepiirissä olet?
        Kaikki hamserit eivät stressaannu juoksupallossa.
        Ja niinkuin tuossa jo sanoin, niin se on hyvää liikuntaa hamsterille ja olihan tuo totta että kalkkikivestä saa kalkkia, mutta se myöskin vahvistaa hampaita!
        Jokainen saa sanoa mielipiteensä kirjoituksista ja siinä ei ole mitään pahaa, itse asiassa oli hyvä että sanoit vielä tuon WC-asian, koska se on myös tärkeä mutta ei pakollinen, mutta tuo nukkumis paikka kyllä olisi!

        Mutta kerro silti missä aluepiirissä olet eläinsuojelussa...

        Mä oon ( Porin Pandat RY eläinsuojeluliitossa )

        olen harrastanut eläinsuojelua noin 6 vuotta ja kyllä nuo minun asiani pitävät lähes kaikki paikkaansa!



        HYVÄ SILTI ETTÄ KERROIT TUON WC-ASIAN!


        terveisin: eläinsuojelia


      • mutta..
        Eläinsuojelia 123 kirjoitti:

        missä eläinsuojelu aihe aluepiirissä olet?
        Kaikki hamserit eivät stressaannu juoksupallossa.
        Ja niinkuin tuossa jo sanoin, niin se on hyvää liikuntaa hamsterille ja olihan tuo totta että kalkkikivestä saa kalkkia, mutta se myöskin vahvistaa hampaita!
        Jokainen saa sanoa mielipiteensä kirjoituksista ja siinä ei ole mitään pahaa, itse asiassa oli hyvä että sanoit vielä tuon WC-asian, koska se on myös tärkeä mutta ei pakollinen, mutta tuo nukkumis paikka kyllä olisi!

        Mutta kerro silti missä aluepiirissä olet eläinsuojelussa...

        Mä oon ( Porin Pandat RY eläinsuojeluliitossa )

        olen harrastanut eläinsuojelua noin 6 vuotta ja kyllä nuo minun asiani pitävät lähes kaikki paikkaansa!



        HYVÄ SILTI ETTÄ KERROIT TUON WC-ASIAN!


        terveisin: eläinsuojelia

        on ihan pakko sanoa, että et anna "asiantuntijana" itsestäsi kovin vakuuttavaa kuvaa, kun et edes osaa kirjoittaa oikein sitä mikä olet eli eläinsuojeliJa, ei eläinsuojelia. Kirjoitit sen joka kerta väärin, joten ei voi olla sattumaa.:)


      • ei oikein kirjoittaja:)
        mutta.. kirjoitti:

        on ihan pakko sanoa, että et anna "asiantuntijana" itsestäsi kovin vakuuttavaa kuvaa, kun et edes osaa kirjoittaa oikein sitä mikä olet eli eläinsuojeliJa, ei eläinsuojelia. Kirjoitit sen joka kerta väärin, joten ei voi olla sattumaa.:)

        Eläinten asiaa voi ajaa vaikka ei osaisi lukea ja kirjottaa ollenkaan.
        On ihanaa, että joku jaksaa jakaa tietoa ja vielä tarjoutuu vastaamaan kysymyksiin.
        Me kaikki olemme erilaisia, joten tietenkin on varmasti niitä hamstereita, jotka stressaantuvat ja pelkäävät tätä palloa(ei itselleni tuttu väline), mutta oli mikä eläin sitten kyseessä niin kyllä niillä aina on omat tapansa kertoa mistä pitävät ja mistä eivät.

        Itselläni ollut kaksi hamsteria. Kumpikin omia erilaisia persooniaan ja ikävä tulee aina olemaan kova, mutta niin tulen myös aina muistamaan nämä kaksi tyttöä, jotka antoivat minulle enemmän kuin pieni ihminen vain voi toivoa.

        T. Onnellinen ja kiitollinen hetkistä 2 hamsterin, akaattikotilon ja koiran kanssa. Tämän koiran kanssa onneksi ne hetket eivät ole vielä ohi.


      • Eläinsuojelia 123 kirjoitti:

        missä eläinsuojelu aihe aluepiirissä olet?
        Kaikki hamserit eivät stressaannu juoksupallossa.
        Ja niinkuin tuossa jo sanoin, niin se on hyvää liikuntaa hamsterille ja olihan tuo totta että kalkkikivestä saa kalkkia, mutta se myöskin vahvistaa hampaita!
        Jokainen saa sanoa mielipiteensä kirjoituksista ja siinä ei ole mitään pahaa, itse asiassa oli hyvä että sanoit vielä tuon WC-asian, koska se on myös tärkeä mutta ei pakollinen, mutta tuo nukkumis paikka kyllä olisi!

        Mutta kerro silti missä aluepiirissä olet eläinsuojelussa...

        Mä oon ( Porin Pandat RY eläinsuojeluliitossa )

        olen harrastanut eläinsuojelua noin 6 vuotta ja kyllä nuo minun asiani pitävät lähes kaikki paikkaansa!



        HYVÄ SILTI ETTÄ KERROIT TUON WC-ASIAN!


        terveisin: eläinsuojelia

        Olen kuulunut 10 vuotta SEY:hyn ja alayhdistyksistä Keski-Suomen esyyn. En ole toiminnassa mukana vielä aktiivisesti, koska asun hieman syrjässä. Muutan tämän vuoden aikana Jyväskylään, ja sitten on tarkoitus 'aktivoitua.' Huomautan myös, että Suomessa kani- ja jyrsijäyhdistysten yksi tarkoitus on edistää eläinten lajinmukaista pitoa eli eläinsuojelu on myös näiden yhdistysten tavoite. Kuulun Jyväskylän Kani- ja Jyrsijäyhdistyksen hallitukseen, meneillään nyt ensimmäinen vuosi.

        Miten olet havainnut, etteivät kaikki hamsterit stressaa juoksupallossa? Eläin ei voi pallossa muuta kuin juosta; se juoksee yrittäessään päästä pois, ja tämä voi omistajan mielestä näyttää siltä kuin eläin todella juoksisi "innoissaan."

        Hyvän liikunnan määritelmiä toki on monia. Minä määrittelen hyväksi liikunnaksi lattialla vapaana jaloittelun, kiipeilyn, paikkojen tutkimisen ja muun monipuolisen, vapaaahtoisen liikunnan. Minä määrittelen juoksupallo"urheilun" hyvin yksipuoliseksi liikunnaksi (eläin ei voi tehdä muuta kuin juosta) ja edelleen olen sitä mieltä, että se stressaa kovasti - vaikka sitä ei eläimestä näkisi. Jyrsijät yleensä ovat eläimiä, joiden käytöstä ei ole helppo tulkita. Siksi on myös joskus vaikea sanoa, mikä stressaa ja mikä ei. Juoksupallo on mielestäni varsin helppo huomata stressinlähteeksi, kun katsoo asiaa eläimen kannalta; pallossa voi vain juosta, juosta, juosta; siitä ei pääse halutessaaan pois; eläin törmäilee juostessaan huonekaluihin, ja tämä voi aiheuttaa pahojakin traumoja.


      • Hamsterin_omistaja
        mutta.. kirjoitti:

        on ihan pakko sanoa, että et anna "asiantuntijana" itsestäsi kovin vakuuttavaa kuvaa, kun et edes osaa kirjoittaa oikein sitä mikä olet eli eläinsuojeliJa, ei eläinsuojelia. Kirjoitit sen joka kerta väärin, joten ei voi olla sattumaa.:)

        Hamsteri:
        Hamsteri on erakko,mutta jotkut kääpiö hamsterit voivat/tarvitsee itselleen kaverin samaan häkkiin.Hamsterin elinikä on lyhyt vain muutamia vuosia n,1,2 1/2.Sillä on 2 jatkuvasti kasvavaa poski ja etu hammasta.Hamstereja on monia eri rotuja syyrialainen ns kultahamsteri,satiinni,rex,Roborovski,venäjänkääpiöamsteri ja cabelli niitä on lyhyt ja pitkä karvaisia.
        Hamsterin ruokinta:
        Hamsteri tarvitsee joka päivä siemenseosta ja raikasta vettä.Hamsterille olisi ihanaa tarjota myös joka päivä tuore ruokaa kuten:Hedelmiä kasviksia puuroja pilttejä jugurttia viiliä ja pieniä määriä lihaa..Ne ei saa olla hirveen suolaisia mieluiten suolattoimia.
        Hamsterin tarvikkeet:
        Häkki/terraario
        Hamsterille pakollisia tavaroita häkiin ovat:Ruokakuppi,juomapulo,juoksupyörä,pesämökki ja hiekkakippo.Mutta jos hamsteri ei pääse joka päivä jalottelemaan niin on hyvä ostaa sinne esim:tikkaat,juurakko,putkia,kiikkulauta voit myös laittaa esim:paperirullia pahvia/pahvilaatikoita.

        Käsittely:
        Kun olet ostamassa hamsteria tai mitä tahansa eläintä on hyvä lukea,kirjoja,lehtiä jne..Jotta saat tietoa esim;hamsterista tarpeeksi.Kun olet ostanut hamsterin sinun pitää antaa hänen totutella vähintään pari päivää,että annat vaan ravinnon.Sitten voit antaa haisttella ja antaa syödä kädestä.Sen jälkeen voit koittaa aluksi nostaa häntä häkissä sitten häkin ulkopuolella.


      • jatkoa
        Hamsterin_omistaja kirjoitti:

        Hamsteri:
        Hamsteri on erakko,mutta jotkut kääpiö hamsterit voivat/tarvitsee itselleen kaverin samaan häkkiin.Hamsterin elinikä on lyhyt vain muutamia vuosia n,1,2 1/2.Sillä on 2 jatkuvasti kasvavaa poski ja etu hammasta.Hamstereja on monia eri rotuja syyrialainen ns kultahamsteri,satiinni,rex,Roborovski,venäjänkääpiöamsteri ja cabelli niitä on lyhyt ja pitkä karvaisia.
        Hamsterin ruokinta:
        Hamsteri tarvitsee joka päivä siemenseosta ja raikasta vettä.Hamsterille olisi ihanaa tarjota myös joka päivä tuore ruokaa kuten:Hedelmiä kasviksia puuroja pilttejä jugurttia viiliä ja pieniä määriä lihaa..Ne ei saa olla hirveen suolaisia mieluiten suolattoimia.
        Hamsterin tarvikkeet:
        Häkki/terraario
        Hamsterille pakollisia tavaroita häkiin ovat:Ruokakuppi,juomapulo,juoksupyörä,pesämökki ja hiekkakippo.Mutta jos hamsteri ei pääse joka päivä jalottelemaan niin on hyvä ostaa sinne esim:tikkaat,juurakko,putkia,kiikkulauta voit myös laittaa esim:paperirullia pahvia/pahvilaatikoita.

        Käsittely:
        Kun olet ostamassa hamsteria tai mitä tahansa eläintä on hyvä lukea,kirjoja,lehtiä jne..Jotta saat tietoa esim;hamsterista tarpeeksi.Kun olet ostanut hamsterin sinun pitää antaa hänen totutella vähintään pari päivää,että annat vaan ravinnon.Sitten voit antaa haisttella ja antaa syödä kädestä.Sen jälkeen voit koittaa aluksi nostaa häntä häkissä sitten häkin ulkopuolella.

        jatkoa viestille hamsteri:
        Hamsterin häkin siivous:Hamsterin häkki pitää "vaihtaa" joka vikko p.s vaihataminen ei tarkoita,että ostaa joka viikko uuden häkin ;)
        Vaan kuivikkeiden vaihtoa.Vaihda kuivikkeet esim;purut.Aluksi ota kaikki tavarat pois häkistä mökit,juoksupyörät,ruokakupit..jne..Sitten poista vanhat kuivikkeer ja pese häkki.Jos pohjalla on esim pinttynyttä pissaa niin hinkkaa se pois esim: tiskiharjalla (puhtaalla)Anna häkin kuivua kunnolla.Sillä aikaa kun häkki kuivuu pese tavarat. Kun häkki ja tavarat kuivuneet laita tavarat paikoilleen.Sitten vasta lisää kuivikkeet.Jos laitat ensin purut niin tavarat jää purun päälle ja hamsteri voi kaivautua sen alta ja satuttaa itsensä. Sitten lisäät viellä hamsterin häkkiin voit palkita hamsterin pienellä herkkupalalla,kun hän odotti kärsivällisesti häkin vaihtoa :D

        Minulla oli hamsteri,mutta se kuoli.Mull on kyllä nytten uus rakastan hamstereita


      • mutta,
        Eläinsuojelia 123 kirjoitti:

        missä eläinsuojelu aihe aluepiirissä olet?
        Kaikki hamserit eivät stressaannu juoksupallossa.
        Ja niinkuin tuossa jo sanoin, niin se on hyvää liikuntaa hamsterille ja olihan tuo totta että kalkkikivestä saa kalkkia, mutta se myöskin vahvistaa hampaita!
        Jokainen saa sanoa mielipiteensä kirjoituksista ja siinä ei ole mitään pahaa, itse asiassa oli hyvä että sanoit vielä tuon WC-asian, koska se on myös tärkeä mutta ei pakollinen, mutta tuo nukkumis paikka kyllä olisi!

        Mutta kerro silti missä aluepiirissä olet eläinsuojelussa...

        Mä oon ( Porin Pandat RY eläinsuojeluliitossa )

        olen harrastanut eläinsuojelua noin 6 vuotta ja kyllä nuo minun asiani pitävät lähes kaikki paikkaansa!



        HYVÄ SILTI ETTÄ KERROIT TUON WC-ASIAN!


        terveisin: eläinsuojelia

        Unohdin mainita viellä sen toisen asian.

        Kalkki ja suolakivi:
        Kalkki ja suola kivi ovat tarpeellisia tai oikeastaan pakollisia asjoita hamsterin terveydessä.Olen lukennut näitä juttuja siis tätä aihetta JUOKSUPALLO!
        Juoksupallo on eläin rääkäystä hamsteri juoksee,koska ´haluaa päästä ulos sieltä!Mä en IKINÄ laittais hamsteriani juoksu palloon!!!!

        t viellä kerran Hamsterin_omistaja


      • Nimetön
        mutta, kirjoitti:

        Unohdin mainita viellä sen toisen asian.

        Kalkki ja suolakivi:
        Kalkki ja suola kivi ovat tarpeellisia tai oikeastaan pakollisia asjoita hamsterin terveydessä.Olen lukennut näitä juttuja siis tätä aihetta JUOKSUPALLO!
        Juoksupallo on eläin rääkäystä hamsteri juoksee,koska ´haluaa päästä ulos sieltä!Mä en IKINÄ laittais hamsteriani juoksu palloon!!!!

        t viellä kerran Hamsterin_omistaja

        Mulla on hamsteri ja se juoksee juoksepallossaan mielellään se ei koita mitään juosta pakoon ! se ei tuöe sieltä pois kun avaan kannen!
        Hamstereita on erilaisia mut mun hamsteri tykkää !!


      • jenna alsio
        jatkoa kirjoitti:

        jatkoa viestille hamsteri:
        Hamsterin häkin siivous:Hamsterin häkki pitää "vaihtaa" joka vikko p.s vaihataminen ei tarkoita,että ostaa joka viikko uuden häkin ;)
        Vaan kuivikkeiden vaihtoa.Vaihda kuivikkeet esim;purut.Aluksi ota kaikki tavarat pois häkistä mökit,juoksupyörät,ruokakupit..jne..Sitten poista vanhat kuivikkeer ja pese häkki.Jos pohjalla on esim pinttynyttä pissaa niin hinkkaa se pois esim: tiskiharjalla (puhtaalla)Anna häkin kuivua kunnolla.Sillä aikaa kun häkki kuivuu pese tavarat. Kun häkki ja tavarat kuivuneet laita tavarat paikoilleen.Sitten vasta lisää kuivikkeet.Jos laitat ensin purut niin tavarat jää purun päälle ja hamsteri voi kaivautua sen alta ja satuttaa itsensä. Sitten lisäät viellä hamsterin häkkiin voit palkita hamsterin pienellä herkkupalalla,kun hän odotti kärsivällisesti häkin vaihtoa :D

        Minulla oli hamsteri,mutta se kuoli.Mull on kyllä nytten uus rakastan hamstereita

        En kaikkia viestejä kerennyt lukemaan, mutta selvennystä muutamaan (jotukt erittäin hakoteillä) asiaan. Itse siis kasvatan hamstereita, käyn näyttelyissä sekä toimin Pirkanmaan Eläinsuojeluyhdistyksessä.

        Ensinnäkin, HAMSTERIN RUOKINTA:
        Kerroit viestissäsi näin: hamsterille olisi hyvä antaa myös marjoja, muutama marja kerran reiluviikossa.
        Hamsterille voi antaa myös jogurttia, mutta ei mielellään tavallista jogurttia, koska siinä on niin paljon sokeria,eli maustamaton jogurtti jossa olisi hieman marjoja,niin käy hamsterille!

        OIKAISU: Kyllä, on totta että hamsterille voi antaa marjoja. Niiden olisi kuitenkin oltava tuoreita, sillä pakastettaessa niistä katoaa vitamiinit ja muut tärkeät ravinteet. Pakastamisen jälkeen marjat ovat siis "turhaa tavaraa".
        HAMSTERIN ELINEHTO ON HYVÄ JA MONIPUOLINEN TUORERUOKINTA! Hamsteri tarvitsee proteiini-lisiä sekä muuta tuoreruokaa. Vihanneksia/ hedelmiä olisi hyvä tarjota päivittäin, proteiinilisiä tulisi antaa n. 4 kertaa viikossa. "Varmoja" tuoreruokia on esim. porkkana, omena, vauvojen piltit, maitorahka, raejuusto, kananmuna, parsakaali tms.

        HAMSTERIN SUOLA JA KALKKIKIVI:
        Tästä asiasta kerroit viestissäsi näin - Hamsterilla pitää olla suolakivi ja kalkkikivi, koska niistä hamsteri saa vitamiineja ja se vahvistaa hamsterin hampaita.

        OIKAISU: Hamsteri EI TARVITSE kumpaakaan. Suolakivi on täysin turha, kalkinkin hamsteri saa monipuolisen ja toimivan tuoreruokinnan ansiosta.

        HAMSTERIN LIIKUNTA:
        Tässä kerroit että Hamsterilla olisi hyvä olla juoksupyörä tai juoksupallo.

        OIKAISU: Kumpaakaan ei suositella hamsterille. Hamsterit yleensä "jäävät koukkuun" juoksupyörään ja purkavat stressiään siihen helposti. Hamsterin liikunnan tarve on aika pieni ja se tyydyttyy täysin, jos asumus on tarpeeksi iso ja siellä on virikkeitä. Tällöin edes juoksutus ei ole tarpeen, hyväksi kuitenkin.
        Juoksupallo (kuuluu luokkaan pesävanut, hamsterien valjaat tms. tuotteet mitä kaupataan vaan koska lemmikkien OMISTAJAT niitä haluaa, ei itse hamsterit) stressaa vielä enemmän hamstereita. TOKI on olemassa poikkeuksia, mutta pääosin on näin.

        HAMSTERIN TAVARAT: Tässä olet pääosin oikeassa. Muistutuksena kuitenkin, että hamsteri jyrsii hekposti muovisia leluja/tavaroita joten puiset/keraamiset tavat on paljon parempia. Muistutuksena edelleen, että monet eläinkaupat tarjoavat tavaraa kysynnän, ei lemmikin tarpeiden mukaan. Niimpä terve järki on enemmän kuin toivottua!
        Hyvinä kotoalöytyvinä virikkeinä olen kokenut vessapaperirullat, talouspaperin, vessapaperin, paksu kerros purua, erilaiset pahvilaatikot, voirasiat, kukkapurkit. Kunhan huomioi, ettei tavaroissa ole teräviä reunoja tai syötynä se ei ole vaaraksi hamsterille.

        HAMSTERIN HUOMIOIMINEN:
        Kerroit tekstissäsi näin - Kun hamsteri on hereillä, voit ottaa sen käteesi ja silittää hänen karvoja ja puhua hänelle hellästi, mutta ei tietenkään aina, kun hamsteri on hereillä,niin hamsteria ei saa aina pitää kädessä, koska hamsteri voi haluta olla omassa rauhassa häkissä/terraariossa, ja leikkiä tai tehdä tunneleita purujen alle.
        Ja kun hamsteri nukkuu,niin sitä ei saa herättää, koska hamsterin uni on hamsterille tärkeää.
        Jos hamsteri on huoneessasi,niin älä kuuntele musiikkia kovalla,ettei hamsterin korviin satu!

        OIKAISU: Tässä melkein kaikki on väärin. VOIT kyllä silittää hamsteria, mutta harva siitä pitää. Useimmat pitävät ympäristön ja käsien tutkiskelusta ja haistelusta, eivätkä nauti erityisemmin ihmisen "ylimääräisestä" kosketuksesta (tarkoitan siis silitystä, en hamsterin käsittelyä).
        Ja KUKAAN tuskin pitää hamsteria niin paljon kädessään että hamsteri siitä häiriintyisi. Myöskään musiikki/televisio/puheensorina ei häiritse hamsteria mikäli se ei häiritse sinua (eli volyymi on omaan korvaasi sopiva.) Ja tärkein: HAMSTERIN SAA HERÄTTÄÄ. Tietenkään ei kokoajan, jatkuvasti, antamatta hamsterin levätä. Mutta useimmat hamsterit heräilevät sen jälkeen kun itse olet nukkumassa, ja menevät takaisin nukkumaan aamutoimiesi aikana. Näin ollen (muista taas se maalaisjärki) hamsteria saa varovaisesti herätellä kun sinulle sopii. Aloita herättely esimerkiksi puhumalla hamsterille, rapsutellen puruja ja kolistelemalla hieman. Usein hamsteri tulee tällöin katsomaan mitä tapahtuu.

        HAMSTERIN HÄKIN/TERRAARION SIIVOUS:
        Kerroit tekstissäsi näin - Hamsterin häkki/terraario pitää siivota ainakin kerran viikossa.

        OIKAISU: Hamsterin häkkiä ei tarvitse perusteellisesti putsata noin usein, sillä pääosin hamsteri oppii tekemään tarpeensa vessalaatikkoon/yhteen nurkkaan häkissä. Meillä kaikki purut vaihdetaan noin kahden viikon välein.

        Juoma-asiassa olit oikeassa. Sinne tosin ei tarvita vitamiinitippoja..


      • Pelonkantaja
        Eläinsuojelia 123 kirjoitti:

        missä eläinsuojelu aihe aluepiirissä olet?
        Kaikki hamserit eivät stressaannu juoksupallossa.
        Ja niinkuin tuossa jo sanoin, niin se on hyvää liikuntaa hamsterille ja olihan tuo totta että kalkkikivestä saa kalkkia, mutta se myöskin vahvistaa hampaita!
        Jokainen saa sanoa mielipiteensä kirjoituksista ja siinä ei ole mitään pahaa, itse asiassa oli hyvä että sanoit vielä tuon WC-asian, koska se on myös tärkeä mutta ei pakollinen, mutta tuo nukkumis paikka kyllä olisi!

        Mutta kerro silti missä aluepiirissä olet eläinsuojelussa...

        Mä oon ( Porin Pandat RY eläinsuojeluliitossa )

        olen harrastanut eläinsuojelua noin 6 vuotta ja kyllä nuo minun asiani pitävät lähes kaikki paikkaansa!



        HYVÄ SILTI ETTÄ KERROIT TUON WC-ASIAN!


        terveisin: eläinsuojelia

        Väität siis että jos hamsteri saa juoksupallosta liikuntaa mutta stressaantuu, se on eettisesti oikein?
        VÄÄRIN!


      • Aino:)
        Eläinsuojelia 123 kirjoitti:

        missä eläinsuojelu aihe aluepiirissä olet?
        Kaikki hamserit eivät stressaannu juoksupallossa.
        Ja niinkuin tuossa jo sanoin, niin se on hyvää liikuntaa hamsterille ja olihan tuo totta että kalkkikivestä saa kalkkia, mutta se myöskin vahvistaa hampaita!
        Jokainen saa sanoa mielipiteensä kirjoituksista ja siinä ei ole mitään pahaa, itse asiassa oli hyvä että sanoit vielä tuon WC-asian, koska se on myös tärkeä mutta ei pakollinen, mutta tuo nukkumis paikka kyllä olisi!

        Mutta kerro silti missä aluepiirissä olet eläinsuojelussa...

        Mä oon ( Porin Pandat RY eläinsuojeluliitossa )

        olen harrastanut eläinsuojelua noin 6 vuotta ja kyllä nuo minun asiani pitävät lähes kaikki paikkaansa!



        HYVÄ SILTI ETTÄ KERROIT TUON WC-ASIAN!


        terveisin: eläinsuojelia

        En usko! Kyllä tuossa tekstissä on niin paljon virheitä, että luultavasti olet vain joku tavallinen tallaaja maan päällä! Kuulostat 10-vuotiaalta, sry vain. Rotta-leena on oikeassa, vaikka hänellä ei ole yhtään hamsteria! Mietipä sitä. Voi voi, niitä eläinparkoja joiden kanssa sinä olet tekemisissä!


      • Purkinavaaja
        mutta.. kirjoitti:

        on ihan pakko sanoa, että et anna "asiantuntijana" itsestäsi kovin vakuuttavaa kuvaa, kun et edes osaa kirjoittaa oikein sitä mikä olet eli eläinsuojeliJa, ei eläinsuojelia. Kirjoitit sen joka kerta väärin, joten ei voi olla sattumaa.:)

        Ei kiinnostanut lukea koko juttua, kun jo alkajaisiksi törmää kökköön kielelliseen ilmaisuun. En muutenkaan pidä hamsteria kovin ihanteellisena lemmikkinä seurustelumielessä. Jos haluaa "yökön", niin siitä vaan.
        Rummutan aina vaan gerbiilien puolesta; vaikka purut lentelee etkä ehdi järjestää tarpeeksi järsittävää (paperihylsyjä), eipähän haise. (Aikoinaan työkaverit säästi mulle aina kaikki pahvit meidän myyränsukuisille "rotille".) Alunperinhän gerbiili on aavikkoeläin tuolta idästä ja aavikolla ei ole varaa pissiä nesteitä ympäriinsä.
        Välillä on ihan ikävä niitä pikku veijareita, vaikka kuolleita ovat. Huima, Vauhti, Vipinä, Reeta, Nipsu, Julius, Simeon, Veera, Vilma. Ja ne kaksi ensimmäistä about 17 vuotta sitten, joiden nimet olen armeliaasti unohtanut. Jokaisella tarina. Meidän kerrostalon pihaan on haudattu useampikin pikku tupsuhäntä. Ei saa kertoa isännöitsijälle!!
        Jyrsijä on lyhytikäinen, mutta ne pari kolme vuotta sillä on oltava kivaa.


      • angeliquexx

        Mun hamsteri rakastaa juoksupalloa niin paljon ettei tule sieltä ulos! Ja se pesävanu mun hamsteri tekee siitä pienen pallon ittellensä mihin menee nukkumaan ja siitäkään ei suostu päästämään irti! :) Eikä ole kuollut vielä tukoksiin eikä kyllä poskiinsakkaan sitä laita..


      • huolestunut hamsun
        Rotta-Leena kirjoitti:

        Olen kuulunut 10 vuotta SEY:hyn ja alayhdistyksistä Keski-Suomen esyyn. En ole toiminnassa mukana vielä aktiivisesti, koska asun hieman syrjässä. Muutan tämän vuoden aikana Jyväskylään, ja sitten on tarkoitus 'aktivoitua.' Huomautan myös, että Suomessa kani- ja jyrsijäyhdistysten yksi tarkoitus on edistää eläinten lajinmukaista pitoa eli eläinsuojelu on myös näiden yhdistysten tavoite. Kuulun Jyväskylän Kani- ja Jyrsijäyhdistyksen hallitukseen, meneillään nyt ensimmäinen vuosi.

        Miten olet havainnut, etteivät kaikki hamsterit stressaa juoksupallossa? Eläin ei voi pallossa muuta kuin juosta; se juoksee yrittäessään päästä pois, ja tämä voi omistajan mielestä näyttää siltä kuin eläin todella juoksisi "innoissaan."

        Hyvän liikunnan määritelmiä toki on monia. Minä määrittelen hyväksi liikunnaksi lattialla vapaana jaloittelun, kiipeilyn, paikkojen tutkimisen ja muun monipuolisen, vapaaahtoisen liikunnan. Minä määrittelen juoksupallo"urheilun" hyvin yksipuoliseksi liikunnaksi (eläin ei voi tehdä muuta kuin juosta) ja edelleen olen sitä mieltä, että se stressaa kovasti - vaikka sitä ei eläimestä näkisi. Jyrsijät yleensä ovat eläimiä, joiden käytöstä ei ole helppo tulkita. Siksi on myös joskus vaikea sanoa, mikä stressaa ja mikä ei. Juoksupallo on mielestäni varsin helppo huomata stressinlähteeksi, kun katsoo asiaa eläimen kannalta; pallossa voi vain juosta, juosta, juosta; siitä ei pääse halutessaaan pois; eläin törmäilee juostessaan huonekaluihin, ja tämä voi aiheuttaa pahojakin traumoja.

        saaja
        onko juosku pyörä parempi siitä pääsee pois jos haluaa,kannataako sitä pitää koko ajan häkissä,siis juoksu pyörää ja onko suolakivi haitaksi??


      • laku 1
        jenna alsio kirjoitti:

        En kaikkia viestejä kerennyt lukemaan, mutta selvennystä muutamaan (jotukt erittäin hakoteillä) asiaan. Itse siis kasvatan hamstereita, käyn näyttelyissä sekä toimin Pirkanmaan Eläinsuojeluyhdistyksessä.

        Ensinnäkin, HAMSTERIN RUOKINTA:
        Kerroit viestissäsi näin: hamsterille olisi hyvä antaa myös marjoja, muutama marja kerran reiluviikossa.
        Hamsterille voi antaa myös jogurttia, mutta ei mielellään tavallista jogurttia, koska siinä on niin paljon sokeria,eli maustamaton jogurtti jossa olisi hieman marjoja,niin käy hamsterille!

        OIKAISU: Kyllä, on totta että hamsterille voi antaa marjoja. Niiden olisi kuitenkin oltava tuoreita, sillä pakastettaessa niistä katoaa vitamiinit ja muut tärkeät ravinteet. Pakastamisen jälkeen marjat ovat siis "turhaa tavaraa".
        HAMSTERIN ELINEHTO ON HYVÄ JA MONIPUOLINEN TUORERUOKINTA! Hamsteri tarvitsee proteiini-lisiä sekä muuta tuoreruokaa. Vihanneksia/ hedelmiä olisi hyvä tarjota päivittäin, proteiinilisiä tulisi antaa n. 4 kertaa viikossa. "Varmoja" tuoreruokia on esim. porkkana, omena, vauvojen piltit, maitorahka, raejuusto, kananmuna, parsakaali tms.

        HAMSTERIN SUOLA JA KALKKIKIVI:
        Tästä asiasta kerroit viestissäsi näin - Hamsterilla pitää olla suolakivi ja kalkkikivi, koska niistä hamsteri saa vitamiineja ja se vahvistaa hamsterin hampaita.

        OIKAISU: Hamsteri EI TARVITSE kumpaakaan. Suolakivi on täysin turha, kalkinkin hamsteri saa monipuolisen ja toimivan tuoreruokinnan ansiosta.

        HAMSTERIN LIIKUNTA:
        Tässä kerroit että Hamsterilla olisi hyvä olla juoksupyörä tai juoksupallo.

        OIKAISU: Kumpaakaan ei suositella hamsterille. Hamsterit yleensä "jäävät koukkuun" juoksupyörään ja purkavat stressiään siihen helposti. Hamsterin liikunnan tarve on aika pieni ja se tyydyttyy täysin, jos asumus on tarpeeksi iso ja siellä on virikkeitä. Tällöin edes juoksutus ei ole tarpeen, hyväksi kuitenkin.
        Juoksupallo (kuuluu luokkaan pesävanut, hamsterien valjaat tms. tuotteet mitä kaupataan vaan koska lemmikkien OMISTAJAT niitä haluaa, ei itse hamsterit) stressaa vielä enemmän hamstereita. TOKI on olemassa poikkeuksia, mutta pääosin on näin.

        HAMSTERIN TAVARAT: Tässä olet pääosin oikeassa. Muistutuksena kuitenkin, että hamsteri jyrsii hekposti muovisia leluja/tavaroita joten puiset/keraamiset tavat on paljon parempia. Muistutuksena edelleen, että monet eläinkaupat tarjoavat tavaraa kysynnän, ei lemmikin tarpeiden mukaan. Niimpä terve järki on enemmän kuin toivottua!
        Hyvinä kotoalöytyvinä virikkeinä olen kokenut vessapaperirullat, talouspaperin, vessapaperin, paksu kerros purua, erilaiset pahvilaatikot, voirasiat, kukkapurkit. Kunhan huomioi, ettei tavaroissa ole teräviä reunoja tai syötynä se ei ole vaaraksi hamsterille.

        HAMSTERIN HUOMIOIMINEN:
        Kerroit tekstissäsi näin - Kun hamsteri on hereillä, voit ottaa sen käteesi ja silittää hänen karvoja ja puhua hänelle hellästi, mutta ei tietenkään aina, kun hamsteri on hereillä,niin hamsteria ei saa aina pitää kädessä, koska hamsteri voi haluta olla omassa rauhassa häkissä/terraariossa, ja leikkiä tai tehdä tunneleita purujen alle.
        Ja kun hamsteri nukkuu,niin sitä ei saa herättää, koska hamsterin uni on hamsterille tärkeää.
        Jos hamsteri on huoneessasi,niin älä kuuntele musiikkia kovalla,ettei hamsterin korviin satu!

        OIKAISU: Tässä melkein kaikki on väärin. VOIT kyllä silittää hamsteria, mutta harva siitä pitää. Useimmat pitävät ympäristön ja käsien tutkiskelusta ja haistelusta, eivätkä nauti erityisemmin ihmisen "ylimääräisestä" kosketuksesta (tarkoitan siis silitystä, en hamsterin käsittelyä).
        Ja KUKAAN tuskin pitää hamsteria niin paljon kädessään että hamsteri siitä häiriintyisi. Myöskään musiikki/televisio/puheensorina ei häiritse hamsteria mikäli se ei häiritse sinua (eli volyymi on omaan korvaasi sopiva.) Ja tärkein: HAMSTERIN SAA HERÄTTÄÄ. Tietenkään ei kokoajan, jatkuvasti, antamatta hamsterin levätä. Mutta useimmat hamsterit heräilevät sen jälkeen kun itse olet nukkumassa, ja menevät takaisin nukkumaan aamutoimiesi aikana. Näin ollen (muista taas se maalaisjärki) hamsteria saa varovaisesti herätellä kun sinulle sopii. Aloita herättely esimerkiksi puhumalla hamsterille, rapsutellen puruja ja kolistelemalla hieman. Usein hamsteri tulee tällöin katsomaan mitä tapahtuu.

        HAMSTERIN HÄKIN/TERRAARION SIIVOUS:
        Kerroit tekstissäsi näin - Hamsterin häkki/terraario pitää siivota ainakin kerran viikossa.

        OIKAISU: Hamsterin häkkiä ei tarvitse perusteellisesti putsata noin usein, sillä pääosin hamsteri oppii tekemään tarpeensa vessalaatikkoon/yhteen nurkkaan häkissä. Meillä kaikki purut vaihdetaan noin kahden viikon välein.

        Juoma-asiassa olit oikeassa. Sinne tosin ei tarvita vitamiinitippoja..

        kiitos mukavista vinkeistä.Meille tuli ensimmäinen lemmikki taloon.syyrialainen hamsteri joka sai nimen laku.


      • OLETTEKOPYHÄ!!
        Aino:) kirjoitti:

        En usko! Kyllä tuossa tekstissä on niin paljon virheitä, että luultavasti olet vain joku tavallinen tallaaja maan päällä! Kuulostat 10-vuotiaalta, sry vain. Rotta-leena on oikeassa, vaikka hänellä ei ole yhtään hamsteria! Mietipä sitä. Voi voi, niitä eläinparkoja joiden kanssa sinä olet tekemisissä!

        KIINNITÄ KUULE HÖLMÖ S I S Ä L T Ö Ö N HUOMIOTA, ÄLÄKÄ TÄÄLLÄ YHTÄÄN ALA ISOTTELEMAAN JA OIKOMAAN. OLETPAS PINNALLINEN YMMÄRTÄMÄTÖN IHMINEN KUN ET EDES SEN VERTAA KYKENE AJATTELEMAAN ETTÄ KUKIN TÄÄLLÄ KIRJOITTAA NIIN HUÅYVIN KUIN OSAA - OTA EDES IHMUSTEN ERILAISUUS JA TASO HUOMIOON - - JA SE ETTÄ KAIKKI EIVÄT TOSIAANKAAN OSAA KIRJOITTAA YHTÄ HYVIN JA JOLLAKULLA VOI OLLA VAIKKAPA LUKIHÄIRIÖ JOTEN LOPETA HEMNETINMOINEN ÄRSYTTÄVÄ YLPISTELY AIVAN KUIN OLISIT MUITA PAREMPI JA ALAPPAS KESKITTYMÄÄN ITSE AS I A S I S Ä L T Ö Ö N !! S I N Ä H Ä N SE TÄSSÄ HÖLMÖ OLET KUN ET EDES KYKENE KESKITTYMÄÄN ASIAN Y T I M E E N VAAN KIINNITÄT HUOMIOTA TÄYSIN EÄOLENNAISIIN JA ASIAN KANNALTA TÄYSIN MERKITYKSETTÖMIIN ASIOIHIN JA ALIARVIOIT MUITA. KIINNITÄ HUOMIOTA IHAN VAAN ASIAAN LÄKÄ MUIDEN MITÄTTÖMIIN VIRHEISIIN!!


      • Asu
        Hamsterin_omistaja kirjoitti:

        Hamsteri:
        Hamsteri on erakko,mutta jotkut kääpiö hamsterit voivat/tarvitsee itselleen kaverin samaan häkkiin.Hamsterin elinikä on lyhyt vain muutamia vuosia n,1,2 1/2.Sillä on 2 jatkuvasti kasvavaa poski ja etu hammasta.Hamstereja on monia eri rotuja syyrialainen ns kultahamsteri,satiinni,rex,Roborovski,venäjänkääpiöamsteri ja cabelli niitä on lyhyt ja pitkä karvaisia.
        Hamsterin ruokinta:
        Hamsteri tarvitsee joka päivä siemenseosta ja raikasta vettä.Hamsterille olisi ihanaa tarjota myös joka päivä tuore ruokaa kuten:Hedelmiä kasviksia puuroja pilttejä jugurttia viiliä ja pieniä määriä lihaa..Ne ei saa olla hirveen suolaisia mieluiten suolattoimia.
        Hamsterin tarvikkeet:
        Häkki/terraario
        Hamsterille pakollisia tavaroita häkiin ovat:Ruokakuppi,juomapulo,juoksupyörä,pesämökki ja hiekkakippo.Mutta jos hamsteri ei pääse joka päivä jalottelemaan niin on hyvä ostaa sinne esim:tikkaat,juurakko,putkia,kiikkulauta voit myös laittaa esim:paperirullia pahvia/pahvilaatikoita.

        Käsittely:
        Kun olet ostamassa hamsteria tai mitä tahansa eläintä on hyvä lukea,kirjoja,lehtiä jne..Jotta saat tietoa esim;hamsterista tarpeeksi.Kun olet ostanut hamsterin sinun pitää antaa hänen totutella vähintään pari päivää,että annat vaan ravinnon.Sitten voit antaa haisttella ja antaa syödä kädestä.Sen jälkeen voit koittaa aluksi nostaa häntä häkissä sitten häkin ulkopuolella.

        Pitääkö puuroa keittää tai ihan raakana antaa


      • Asu kirjoitti:

        Pitääkö puuroa keittää tai ihan raakana antaa

        Mä en ole ikinä pahemmin antanut puuroa jyrsijöille, koska niiden pääruoka on kuitenkin tuoreet kuivat siemenet (=ihan samaa tavaraa mutta terveellisemmin). Jyrsijät on myös herkkiä lihomaan jos ne saa liikaa hiilihydraatteja. Tuoreruuassa kannattaa keskittyä raakoihin kasviksiin. Mut jos puuroa keittelee niin siitä voi antaa kyllä pikku nokareita, paitsi jos se on keitetty laktoosilliseen maitoon, sitä ei saa antaa!

        Sinänsä puuron voi yhtä hyvin tarjota keitettynä, tai kylmmänä vedessä turvootettuna. Kuivien hiutaleiden kanssa kannattaa varoa, koska ne turpoavat mahassa.


      • Hamsuhullu
        jenna alsio kirjoitti:

        En kaikkia viestejä kerennyt lukemaan, mutta selvennystä muutamaan (jotukt erittäin hakoteillä) asiaan. Itse siis kasvatan hamstereita, käyn näyttelyissä sekä toimin Pirkanmaan Eläinsuojeluyhdistyksessä.

        Ensinnäkin, HAMSTERIN RUOKINTA:
        Kerroit viestissäsi näin: hamsterille olisi hyvä antaa myös marjoja, muutama marja kerran reiluviikossa.
        Hamsterille voi antaa myös jogurttia, mutta ei mielellään tavallista jogurttia, koska siinä on niin paljon sokeria,eli maustamaton jogurtti jossa olisi hieman marjoja,niin käy hamsterille!

        OIKAISU: Kyllä, on totta että hamsterille voi antaa marjoja. Niiden olisi kuitenkin oltava tuoreita, sillä pakastettaessa niistä katoaa vitamiinit ja muut tärkeät ravinteet. Pakastamisen jälkeen marjat ovat siis "turhaa tavaraa".
        HAMSTERIN ELINEHTO ON HYVÄ JA MONIPUOLINEN TUORERUOKINTA! Hamsteri tarvitsee proteiini-lisiä sekä muuta tuoreruokaa. Vihanneksia/ hedelmiä olisi hyvä tarjota päivittäin, proteiinilisiä tulisi antaa n. 4 kertaa viikossa. "Varmoja" tuoreruokia on esim. porkkana, omena, vauvojen piltit, maitorahka, raejuusto, kananmuna, parsakaali tms.

        HAMSTERIN SUOLA JA KALKKIKIVI:
        Tästä asiasta kerroit viestissäsi näin - Hamsterilla pitää olla suolakivi ja kalkkikivi, koska niistä hamsteri saa vitamiineja ja se vahvistaa hamsterin hampaita.

        OIKAISU: Hamsteri EI TARVITSE kumpaakaan. Suolakivi on täysin turha, kalkinkin hamsteri saa monipuolisen ja toimivan tuoreruokinnan ansiosta.

        HAMSTERIN LIIKUNTA:
        Tässä kerroit että Hamsterilla olisi hyvä olla juoksupyörä tai juoksupallo.

        OIKAISU: Kumpaakaan ei suositella hamsterille. Hamsterit yleensä "jäävät koukkuun" juoksupyörään ja purkavat stressiään siihen helposti. Hamsterin liikunnan tarve on aika pieni ja se tyydyttyy täysin, jos asumus on tarpeeksi iso ja siellä on virikkeitä. Tällöin edes juoksutus ei ole tarpeen, hyväksi kuitenkin.
        Juoksupallo (kuuluu luokkaan pesävanut, hamsterien valjaat tms. tuotteet mitä kaupataan vaan koska lemmikkien OMISTAJAT niitä haluaa, ei itse hamsterit) stressaa vielä enemmän hamstereita. TOKI on olemassa poikkeuksia, mutta pääosin on näin.

        HAMSTERIN TAVARAT: Tässä olet pääosin oikeassa. Muistutuksena kuitenkin, että hamsteri jyrsii hekposti muovisia leluja/tavaroita joten puiset/keraamiset tavat on paljon parempia. Muistutuksena edelleen, että monet eläinkaupat tarjoavat tavaraa kysynnän, ei lemmikin tarpeiden mukaan. Niimpä terve järki on enemmän kuin toivottua!
        Hyvinä kotoalöytyvinä virikkeinä olen kokenut vessapaperirullat, talouspaperin, vessapaperin, paksu kerros purua, erilaiset pahvilaatikot, voirasiat, kukkapurkit. Kunhan huomioi, ettei tavaroissa ole teräviä reunoja tai syötynä se ei ole vaaraksi hamsterille.

        HAMSTERIN HUOMIOIMINEN:
        Kerroit tekstissäsi näin - Kun hamsteri on hereillä, voit ottaa sen käteesi ja silittää hänen karvoja ja puhua hänelle hellästi, mutta ei tietenkään aina, kun hamsteri on hereillä,niin hamsteria ei saa aina pitää kädessä, koska hamsteri voi haluta olla omassa rauhassa häkissä/terraariossa, ja leikkiä tai tehdä tunneleita purujen alle.
        Ja kun hamsteri nukkuu,niin sitä ei saa herättää, koska hamsterin uni on hamsterille tärkeää.
        Jos hamsteri on huoneessasi,niin älä kuuntele musiikkia kovalla,ettei hamsterin korviin satu!

        OIKAISU: Tässä melkein kaikki on väärin. VOIT kyllä silittää hamsteria, mutta harva siitä pitää. Useimmat pitävät ympäristön ja käsien tutkiskelusta ja haistelusta, eivätkä nauti erityisemmin ihmisen "ylimääräisestä" kosketuksesta (tarkoitan siis silitystä, en hamsterin käsittelyä).
        Ja KUKAAN tuskin pitää hamsteria niin paljon kädessään että hamsteri siitä häiriintyisi. Myöskään musiikki/televisio/puheensorina ei häiritse hamsteria mikäli se ei häiritse sinua (eli volyymi on omaan korvaasi sopiva.) Ja tärkein: HAMSTERIN SAA HERÄTTÄÄ. Tietenkään ei kokoajan, jatkuvasti, antamatta hamsterin levätä. Mutta useimmat hamsterit heräilevät sen jälkeen kun itse olet nukkumassa, ja menevät takaisin nukkumaan aamutoimiesi aikana. Näin ollen (muista taas se maalaisjärki) hamsteria saa varovaisesti herätellä kun sinulle sopii. Aloita herättely esimerkiksi puhumalla hamsterille, rapsutellen puruja ja kolistelemalla hieman. Usein hamsteri tulee tällöin katsomaan mitä tapahtuu.

        HAMSTERIN HÄKIN/TERRAARION SIIVOUS:
        Kerroit tekstissäsi näin - Hamsterin häkki/terraario pitää siivota ainakin kerran viikossa.

        OIKAISU: Hamsterin häkkiä ei tarvitse perusteellisesti putsata noin usein, sillä pääosin hamsteri oppii tekemään tarpeensa vessalaatikkoon/yhteen nurkkaan häkissä. Meillä kaikki purut vaihdetaan noin kahden viikon välein.

        Juoma-asiassa olit oikeassa. Sinne tosin ei tarvita vitamiinitippoja..

        Aivan väärin! Sä kuulostat joltakin 8 vuotiaalta! Ite oon 10.v ja tiiän paljon enemmän. Juoksupyörä on melkein pakollinen ettei hamsteri liho. Ja se ei stressaannu siitä, ja jos hamsteri juoksee siinä liikaa, sen voi ottaa pois käytöstä väliaikaisesti, mutta se täytyy päästää sitten useammin jaloittelemaan.
        Ja jos minulla jäi joku tästä juoksu pyörän hommasta, niin saa lisätä sitten jotain😊


      • Hamsuilija
        Nimetön kirjoitti:

        Mulla on hamsteri ja se juoksee juoksepallossaan mielellään se ei koita mitään juosta pakoon ! se ei tuöe sieltä pois kun avaan kannen!
        Hamstereita on erilaisia mut mun hamsteri tykkää !!

        Se ei välttämättä tykkää. Se saattaa koittaa juosta pakoon ja kun avaat kannen se voi olla peloissaan eikä uskalla tulla ulos... En nyt mitenkään tahdo loukata tai mitään vastaavaa.😊 Itse en omista edes hamsteria mutta serkullani on. Muista että en tahdo loukata ketään 😊


      • Anonyymi

        just näin! vaikka et omista hamsteria niin tiedät kyllä tärkeimmät asiat


      • Anonyymi
        Eläinsuojelia 123 kirjoitti:

        missä eläinsuojelu aihe aluepiirissä olet?
        Kaikki hamserit eivät stressaannu juoksupallossa.
        Ja niinkuin tuossa jo sanoin, niin se on hyvää liikuntaa hamsterille ja olihan tuo totta että kalkkikivestä saa kalkkia, mutta se myöskin vahvistaa hampaita!
        Jokainen saa sanoa mielipiteensä kirjoituksista ja siinä ei ole mitään pahaa, itse asiassa oli hyvä että sanoit vielä tuon WC-asian, koska se on myös tärkeä mutta ei pakollinen, mutta tuo nukkumis paikka kyllä olisi!

        Mutta kerro silti missä aluepiirissä olet eläinsuojelussa...

        Mä oon ( Porin Pandat RY eläinsuojeluliitossa )

        olen harrastanut eläinsuojelua noin 6 vuotta ja kyllä nuo minun asiani pitävät lähes kaikki paikkaansa!



        HYVÄ SILTI ETTÄ KERROIT TUON WC-ASIAN!


        terveisin: eläinsuojelia

        ei missään nimessä juoksupalloa millekkää elukalle, pitäisi olla nimen omaan laissa kiellettyä


      • Anonyymi
        mutta, kirjoitti:

        Unohdin mainita viellä sen toisen asian.

        Kalkki ja suolakivi:
        Kalkki ja suola kivi ovat tarpeellisia tai oikeastaan pakollisia asjoita hamsterin terveydessä.Olen lukennut näitä juttuja siis tätä aihetta JUOKSUPALLO!
        Juoksupallo on eläin rääkäystä hamsteri juoksee,koska ´haluaa päästä ulos sieltä!Mä en IKINÄ laittais hamsteriani juoksu palloon!!!!

        t viellä kerran Hamsterin_omistaja

        juoksupallon suhteen olet oikeassa, mutta kalkki tai suola kivi on turha eikä siitä ole muuta kuin haittaa.


      • Anonyymi

        Tosiaan samaa mieltä ja suolakivi on todella TURHA


      • Anonyymi
        Hamsterin_omistaja kirjoitti:

        Hamsteri:
        Hamsteri on erakko,mutta jotkut kääpiö hamsterit voivat/tarvitsee itselleen kaverin samaan häkkiin.Hamsterin elinikä on lyhyt vain muutamia vuosia n,1,2 1/2.Sillä on 2 jatkuvasti kasvavaa poski ja etu hammasta.Hamstereja on monia eri rotuja syyrialainen ns kultahamsteri,satiinni,rex,Roborovski,venäjänkääpiöamsteri ja cabelli niitä on lyhyt ja pitkä karvaisia.
        Hamsterin ruokinta:
        Hamsteri tarvitsee joka päivä siemenseosta ja raikasta vettä.Hamsterille olisi ihanaa tarjota myös joka päivä tuore ruokaa kuten:Hedelmiä kasviksia puuroja pilttejä jugurttia viiliä ja pieniä määriä lihaa..Ne ei saa olla hirveen suolaisia mieluiten suolattoimia.
        Hamsterin tarvikkeet:
        Häkki/terraario
        Hamsterille pakollisia tavaroita häkiin ovat:Ruokakuppi,juomapulo,juoksupyörä,pesämökki ja hiekkakippo.Mutta jos hamsteri ei pääse joka päivä jalottelemaan niin on hyvä ostaa sinne esim:tikkaat,juurakko,putkia,kiikkulauta voit myös laittaa esim:paperirullia pahvia/pahvilaatikoita.

        Käsittely:
        Kun olet ostamassa hamsteria tai mitä tahansa eläintä on hyvä lukea,kirjoja,lehtiä jne..Jotta saat tietoa esim;hamsterista tarpeeksi.Kun olet ostanut hamsterin sinun pitää antaa hänen totutella vähintään pari päivää,että annat vaan ravinnon.Sitten voit antaa haisttella ja antaa syödä kädestä.Sen jälkeen voit koittaa aluksi nostaa häntä häkissä sitten häkin ulkopuolella.

        Lehdet/kirjat eivät paras lähde tietoon hamstereista koska kirjojen tieto vanhentuu.
        Parempi tieto lähde on esimerkiksi kysyä kasvattajalta tai hankkia tietoa netistä jostain luotettavasta tieto lähteestä JOTKUT YouTube videot ovat myös hyviä kuten yksi tosi hyvä hamsterin omistaja Victoria Rachel


    • salde

      moikka!!! osaisiko kukaan vastata muutamaaan kysymykseeen? milloin on hamsterin normaalit nukkumaan meno ajat? ja milloin on hyvä aloittaa tutustuminen ihmisiin ja muuhun ympäristöön?

    • [simpukka]

      HEI miksi hamsteri ei nuku omassa pesäkolossa? minun hamsterini on nukkunut koko yön juoksu pyörän takana ja eioo edes juossut juoksu pyörässä vaikka se yleensä aina juoksee! mikä siinä on syynä?

      • vai terraario?

        Hei! Mulla on ongelma. meillä on hamsterin duna pikku ellullamme, ja näyttää siltä että se on tosi pieni sille :||| joten, sanokaapa, kumpi olis parempi vaihtoehto, semmone kiipeily kalteri-häkki, vai ihan lasi terraario?? Mitä teillä sattuisi olemaan? Kiitos jo etukäteen.


      • pikkuinenhamsu

        hamsteri nukkuu kovasti pitämänsä lelun, tässä tapauksessa juoksupyörän) lähellä. Meillä on ihan sama juttu kaikilla pojilla, ketkä tykkäävät juoksupyörissään juosta.


      • jajajajajjajajajajaj

        saattoi olla päivällä hereillä.


      • Hamsuhullu

        Onko hamsterilla liian kuuma? Jos sillä on, niin vaihda huonetta missä se on, tai laita ilmastointi isommalle


    • anskuliini

      Kuinka kauan hamsterin pitää olla rauhassa kun se tulee uuteen kotiin?

    • Jenna Alsio

      En kaikkia viestejä kerennyt lukemaan, mutta selvennystä muutamaan (jotukt erittäin hakoteillä) asiaan. Itse siis kasvatan hamstereita, käyn näyttelyissä sekä toimin Pirkanmaan Eläinsuojeluyhdistyksessä.

      Ensinnäkin, HAMSTERIN RUOKINTA:
      Kerroit viestissäsi näin: hamsterille olisi hyvä antaa myös marjoja, muutama marja kerran reiluviikossa.
      Hamsterille voi antaa myös jogurttia, mutta ei mielellään tavallista jogurttia, koska siinä on niin paljon sokeria,eli maustamaton jogurtti jossa olisi hieman marjoja,niin käy hamsterille!

      OIKAISU: Kyllä, on totta että hamsterille voi antaa marjoja. Niiden olisi kuitenkin oltava tuoreita, sillä pakastettaessa niistä katoaa vitamiinit ja muut tärkeät ravinteet. Pakastamisen jälkeen marjat ovat siis "turhaa tavaraa".
      HAMSTERIN ELINEHTO ON HYVÄ JA MONIPUOLINEN TUORERUOKINTA! Hamsteri tarvitsee proteiini-lisiä sekä muuta tuoreruokaa. Vihanneksia/ hedelmiä olisi hyvä tarjota päivittäin, proteiinilisiä tulisi antaa n. 4 kertaa viikossa. "Varmoja" tuoreruokia on esim. porkkana, omena, vauvojen piltit, maitorahka, raejuusto, kananmuna, parsakaali tms.

      HAMSTERIN SUOLA JA KALKKIKIVI:
      Tästä asiasta kerroit viestissäsi näin - Hamsterilla pitää olla suolakivi ja kalkkikivi, koska niistä hamsteri saa vitamiineja ja se vahvistaa hamsterin hampaita.

      OIKAISU: Hamsteri EI TARVITSE kumpaakaan. Suolakivi on täysin turha, kalkinkin hamsteri saa monipuolisen ja toimivan tuoreruokinnan ansiosta.

      HAMSTERIN LIIKUNTA:
      Tässä kerroit että Hamsterilla olisi hyvä olla juoksupyörä tai juoksupallo.

      OIKAISU: Kumpaakaan ei suositella hamsterille. Hamsterit yleensä "jäävät koukkuun" juoksupyörään ja purkavat stressiään siihen helposti. Hamsterin liikunnan tarve on aika pieni ja se tyydyttyy täysin, jos asumus on tarpeeksi iso ja siellä on virikkeitä. Tällöin edes juoksutus ei ole tarpeen, hyväksi kuitenkin.
      Juoksupallo (kuuluu luokkaan pesävanut, hamsterien valjaat tms. tuotteet mitä kaupataan vaan koska lemmikkien OMISTAJAT niitä haluaa, ei itse hamsterit) stressaa vielä enemmän hamstereita. TOKI on olemassa poikkeuksia, mutta pääosin on näin.

      HAMSTERIN TAVARAT: Tässä olet pääosin oikeassa. Muistutuksena kuitenkin, että hamsteri jyrsii hekposti muovisia leluja/tavaroita joten puiset/keraamiset tavat on paljon parempia. Muistutuksena edelleen, että monet eläinkaupat tarjoavat tavaraa kysynnän, ei lemmikin tarpeiden mukaan. Niimpä terve järki on enemmän kuin toivottua!
      Hyvinä kotoalöytyvinä virikkeinä olen kokenut vessapaperirullat, talouspaperin, vessapaperin, paksu kerros purua, erilaiset pahvilaatikot, voirasiat, kukkapurkit. Kunhan huomioi, ettei tavaroissa ole teräviä reunoja tai syötynä se ei ole vaaraksi hamsterille.

      HAMSTERIN HUOMIOIMINEN:
      Kerroit tekstissäsi näin - Kun hamsteri on hereillä, voit ottaa sen käteesi ja silittää hänen karvoja ja puhua hänelle hellästi, mutta ei tietenkään aina, kun hamsteri on hereillä,niin hamsteria ei saa aina pitää kädessä, koska hamsteri voi haluta olla omassa rauhassa häkissä/terraariossa, ja leikkiä tai tehdä tunneleita purujen alle.
      Ja kun hamsteri nukkuu,niin sitä ei saa herättää, koska hamsterin uni on hamsterille tärkeää.
      Jos hamsteri on huoneessasi,niin älä kuuntele musiikkia kovalla,ettei hamsterin korviin satu!

      OIKAISU: Tässä melkein kaikki on väärin. VOIT kyllä silittää hamsteria, mutta harva siitä pitää. Useimmat pitävät ympäristön ja käsien tutkiskelusta ja haistelusta, eivätkä nauti erityisemmin ihmisen "ylimääräisestä" kosketuksesta (tarkoitan siis silitystä, en hamsterin käsittelyä).
      Ja KUKAAN tuskin pitää hamsteria niin paljon kädessään että hamsteri siitä häiriintyisi. Myöskään musiikki/televisio/puheensorina ei häiritse hamsteria mikäli se ei häiritse sinua (eli volyymi on omaan korvaasi sopiva.) Ja tärkein: HAMSTERIN SAA HERÄTTÄÄ. Tietenkään ei kokoajan, jatkuvasti, antamatta hamsterin levätä. Mutta useimmat hamsterit heräilevät sen jälkeen kun itse olet nukkumassa, ja menevät takaisin nukkumaan aamutoimiesi aikana. Näin ollen (muista taas se maalaisjärki) hamsteria saa varovaisesti herätellä kun sinulle sopii. Aloita herättely esimerkiksi puhumalla hamsterille, rapsutellen puruja ja kolistelemalla hieman. Usein hamsteri tulee tällöin katsomaan mitä tapahtuu.

      HAMSTERIN HÄKIN/TERRAARION SIIVOUS:
      Kerroit tekstissäsi näin - Hamsterin häkki/terraario pitää siivota ainakin kerran viikossa.

      OIKAISU: Hamsterin häkkiä ei tarvitse perusteellisesti putsata noin usein, sillä pääosin hamsteri oppii tekemään tarpeensa vessalaatikkoon/yhteen nurkkaan häkissä. Meillä kaikki purut vaihdetaan noin kahden viikon välein.

      Juoma-asiassa olit oikeassa. Sinne tosin ei tarvita vitamiinitippoja..

      • Jenna Alsio

        En yrittänyt tuohon edelliseen enää mitään vastauksia änkeä, mutta:
        HÄKKI: Itse suosin joko dunia (en tosin mini dunia, ne on aivan liian pieniä) tai lasisia terraarioita. Häkkejä en käyttäisi ollenkaan, tosin se on makukysymys. Itse koen sen niin, että varsinkin kääpiöt karkaavat sieltä helposti ja ne ovat usein liian pieniä.

        NUKKUMIS-PAIKKA: Hamsterit valitsevat itse missä tapaavat nukkua. Meillä eräs tapaus ilmaisi varsin kärkkäästi mielipiteensä valmiista mökistä - alkoi käyttämään sitä vessanaan. Hän nukkui mielummin ruokakupissa. :)

        MINULLE VOI LÄHETTÄÄ KYSYMYKSIÄ S-POSTITSE! Vastaan mielelläni kysymyksiin, sillä koen että on hyvä lisätä sitä oikeaa tietoa maailmalle monien väärien tietojen lisäksi. Näitä vääriä tietoja esiintyy valitettavasti erittäin paljon. NÄITÄ TIETOJA EN OLE ITSE KEKSINYT! Löytyvät mm. www.hamsteriyhdistys.net


      • tiedoksi
        Jenna Alsio kirjoitti:

        En yrittänyt tuohon edelliseen enää mitään vastauksia änkeä, mutta:
        HÄKKI: Itse suosin joko dunia (en tosin mini dunia, ne on aivan liian pieniä) tai lasisia terraarioita. Häkkejä en käyttäisi ollenkaan, tosin se on makukysymys. Itse koen sen niin, että varsinkin kääpiöt karkaavat sieltä helposti ja ne ovat usein liian pieniä.

        NUKKUMIS-PAIKKA: Hamsterit valitsevat itse missä tapaavat nukkua. Meillä eräs tapaus ilmaisi varsin kärkkäästi mielipiteensä valmiista mökistä - alkoi käyttämään sitä vessanaan. Hän nukkui mielummin ruokakupissa. :)

        MINULLE VOI LÄHETTÄÄ KYSYMYKSIÄ S-POSTITSE! Vastaan mielelläni kysymyksiin, sillä koen että on hyvä lisätä sitä oikeaa tietoa maailmalle monien väärien tietojen lisäksi. Näitä vääriä tietoja esiintyy valitettavasti erittäin paljon. NÄITÄ TIETOJA EN OLE ITSE KEKSINYT! Löytyvät mm. www.hamsteriyhdistys.net

        marjat ei ole koskaan turhia vaikka ne pakastaa. Niissä on pakastamisenkin jälkeen vitamiineja;)


    • auahaa

      mulla on 1 poika hamsu ja saan tytön poika on 2kk ja tyttö jotain 4kk kuinka kauan odotan että voisisaada pentuja????

      • Kasvattaja

        Ei kannata tehdä poikasia, se vain stressaa hamsua.


      • Pikkuhamsterinkasvattaja

        Hamsteri yleensä itsestään herää 22.00 tai myöhempään nukkumaan se menee aamulla aikaisin. Hamsterin voi ainakin kerran päivässä herättää jos huvittaa. Kun hamsteri on herännyt älä ota sitä heti syliin vaan anna sen ensin haistella ja heräillä. Jos ottaa sen lähes heti kun se herää voi se pitää omituista pelko/varoitus ääntä.


    • hamsterinhoitaja

      EI saa olla juoksu palloa! ajattele jos ite jotuisit olee pallossa ja sitten törmäisit senkaa vaikka seinään! hamsteri kirjoissaki lukee niin ja kasvattajat sanovat niin!! JA HALUUN ET KORJAAT TUON VIRHEEN! Minulla on kokemusta hamsterin hoidosta,itse olen omistanut yhen hamsterin! se oli paras

      • ei!

        ei juoksupalloa,eeeeiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • ELÄINSUOJELIA ÖNKKÖ
        ei! kirjoitti:

        ei juoksupalloa,eeeeiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        ei oo mitään juoksu palloo!


        mulla on 2 kissaa ja 1 hamsu pitää hoitaa kaikkii


      • ELÄINSUOJELIA ÖNKKÖ
        ei! kirjoitti:

        ei juoksupalloa,eeeeiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        voian mulla on kisut niin söpöi♥


        ELÄNSUOJELIA ÖNKÖSTÄ


        _____________________________
        ELÄINSUOJELIA LIITTO ÖNKKÖ
        _____________________________


      • Hamsun saaja
        ELÄINSUOJELIA ÖNKKÖ kirjoitti:

        voian mulla on kisut niin söpöi♥


        ELÄNSUOJELIA ÖNKÖSTÄ


        _____________________________
        ELÄINSUOJELIA LIITTO ÖNKKÖ
        _____________________________

        Ensin: JUoksupallo on mielestani huono. Mutta kaikilla on oma mielipide. Minun siskollani oli 2 hamsteria ( ei yhtäaikaa) Saan parinviikon päästä oman hamsun ja käytän sitä vanhaa häkkiä(Käykö Se?)Se on 2 kerroksinen ja hyvässä kunnossa. Toivon saavani vastauksen mahdollisimman pian! KIITOS!(P:S Nimi ehdotuksiakin saa laittaa!)


      • jaali
        Hamsun saaja kirjoitti:

        Ensin: JUoksupallo on mielestani huono. Mutta kaikilla on oma mielipide. Minun siskollani oli 2 hamsteria ( ei yhtäaikaa) Saan parinviikon päästä oman hamsun ja käytän sitä vanhaa häkkiä(Käykö Se?)Se on 2 kerroksinen ja hyvässä kunnossa. Toivon saavani vastauksen mahdollisimman pian! KIITOS!(P:S Nimi ehdotuksiakin saa laittaa!)

        miten jaksan oottaa heinäkuuta (2010) sillä olen varma siitä että saan hamsun. please , comment!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :.( thanks!!!!!!!!!!!!!!!


    • Flutteriii

      Ihme kinastelua täällä... Ap on tod.näköisesti n.13-vuotias, joka on lukenut kirjoittamansa tekstin jostain hamsterikirjasta (voin olla ihan väärässäkin). Jotenkin todella tutun tuntuista tekstiä, varsinkin toi ruokinta-osio... Ihan asiaa hän kirjoitti (vaikka olenkin eri mieltä joissain kohdissa), ja tarkoittaa vaan hyvää, joten on raukkamaista valittaa joistain kielivirheistä tai kieliasusta.

      Kaikista silmiinpistävin asia, mikä noista alkuperäisistä ohjeista puuttui, oli häkin/terraarion koko. Syyrialaiselle hamsterille ehdoton vähimmäiskoko on 80x40 cm, mutta mieluusta väh. 100x40cm ja isompikin. Kääpiöille n. 70x35cm.

      Ja sit mä en ymmärrä tota siivousintoa, että häkki pitäisi pestä kerran viikossa kokonaan. Se stressaa eläintä ihan turhaan! Pissaiset purut ym. kannattaa vaihtaa usein, mutta koko häkkiä ei kannata siivota kuin joka kolmas viikko tai kerran kuukaudessa. Jos häkkiä pitää siivota tämän useammin, se on joko a) liian pieni tai b) ylikansoitettu(kääpiöhamstereiden häkit).

      Ja sit tää hemmetin juoksupallo-juttu! En minäkään sitä suosittele, mutta jos nyt välttämättä haluaa hamsterillaan sitä kokeilla (Mutta ei Roborovskeilla!!!) Ne stressaantuu aivan varmasti. ), niin kokeilkoot ne ihmiset, jotka haluavat! Jos eläin selkeästi panikoi siellä, niin heittäkää se pallo roskiin! Mutta jos se tuntuu menevän siellä rauhallisesti yms., niin kai sen voi antaa mennä siellä valvovan silmän alla.

      JA ruokinnassa alleviivaisin kanssa proteiinin saantia: hommatkaa eläviä tai kuivattuja jauhomatoja/muita höntiäisiä. Hamsterit rakastaa niitä! ;)

      Tää ketju on näköjään aloitettu jo 3 vuotta sitten... joten mitä mä täällä sauhuan... blaablaaa. Moidoo

    • hamsu<<3

      Saako hamsteri syödä hyytelöä siis hedelmä hyytelöä? Ja laittakaa pliis mitä ruokii saa antaa tai ei saa antaa myös!?:) :) vastatkaa pian

    • cytyvuhbujnl

      VOI NY vittu...se että kuuluu johonkin kerhoon, ei tarkoita, että tietäisi kaiken kaikesta! viesti on jo vanha, ja uskon,että suuri osa tekstistä oli totta, mutta minua ärsytti tuo reagointisi muiden palautteeseen esim. tuo ensimmäinen:
      "okk.
      missä eläinsuojelu aihe aluepiirissä olet?
      Kaikki hamserit eivät stressaannu juoksupallossa.
      Ja niinkuin tuossa jo sanoin, niin se on hyvää liikuntaa hamsterille ja olihan tuo totta että kalkkikivestä saa kalkkia, mutta se myöskin vahvistaa hampaita!
      Jokainen saa sanoa mielipiteensä kirjoituksista ja siinä ei ole mitään pahaa, itse asiassa oli hyvä että sanoit vielä tuon WC-asian, koska se on myös tärkeä mutta ei pakollinen, mutta tuo nukkumis paikka kyllä olisi!"

      1) mistä päättelit, ettei hamsteri stressaannu?
      2) mitä se vaikuttaa, kuuluuko johonkin yhdistykseen? asioista voi tietää muutenkin. esim. käymällä erillisiä kursseja tai vaikkapa ihan kotona kokemuksesta

      vaikutti että olisit ärsyyntynyt. eläinystävän ja auttajan tulisi olla avoin kaikelle palautteelle, jotta olisi kelvollinen antamaan kaiken mahdollisen avun eläinten hyväksi. aina oppii uutta, joka päivä!

      • hamsterinomistaja

        Mun mielestä hamsterilla on hyvä olla pesämökki, mutta ei sillee pakollinen, koska mun hamsteripoju nukkuu yhtä hyvin häkissään vaikka sillä on pesänään runsas määrä WC paperia. Ja päivällä sitä ei tulla sen huoneesee häiritsemään, kun sillä on oma pikku huone jossa se saa vapaanakin temmeltää


    • Hamsteriyhdistys oy

      Hei, katselin tätä keskustelua ja ajattelin kertoa teille pari juttua hamstereista ja niille ketkä ovat kiinostuneita tai niille keillä on hamsteri,ja nämä asiat mitä kerron voi olla apua teille kaikille!Nämä tiedot voivat olla uusia juttuja joillekkin :)
      Hamsterilla on hyvä olla juoksupyörä, koska se saa laittaa stressinsä siihen ja sille tulee parempi olo. Hamsterilla ei tarvitse pakosti juoksupyörää mutta se on mieli kysymys mitä tykkää ja juoksupallo on niille hyvä ketkä eivät saa pitää vapaana maassa hamsteria.Ruuaksi voit antaa vauvan pilttiä ja joitakin kasviksia ja jne.Sen varmaan kaikki tieätävätkin :) Jos tulee kysymyksiämhin haluatte että vastaan niin vastaan mielelläni:)

    • alligaattori

      mä saan pian hamserin.

    • Halukas tietämään

      Voiko hamsterille antaa flas&go vessapaperirullan jyrsittäväksi??

      • Sedä

        Niistä keskusteltu esim. tässä:
        http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=10090.0

        Ilmeisesti joku koira on saanut niistä suolitukoksen. Toisaalta hamsut ei kai yleensä edes niele jyrsimäänsä pahvia, silppuaa sen hirmu pieneksi toisin kuin koirat, ja jyrsijöiden umpisuoli sulattaa selluloosaa, joten paperin pitäisi sulaa. Itse voisin näillä tiedoilla antaa, mutta kuvittelisin että tavallinen on kätevämpi kun ei hajoa niin helposti ja antaa enemmän jyrsimisvastusta.


    • hamtaro <3

      JUOKSU PALLO

      eli siis en itsekkään kauheasti ole juoksu pallon puolella....mutta oikeasti jotkut hamsterin tykkäävät siitä!! esim..minun edes mennyt hamsterini PITI KOVASTI juoksu pallosta!! nyt varmaan ajattelet että : miten niin?!..... NO minäpä kerron : ainakun pidin hamsuani (nimi:hamtaro) esim: lattialla tai suuressa juoksutus aitauksessa,niin laitoin sen pallon sinne ILMAN ETTÄ SIINÄ OLI KANTTA....niin hamtaro juoksi sinne aina ihan innoissaan ja juoksi siinä ja jos olisi halunnut pois,niin olisi kyllä päässyt..(siis siinä ei yhäkään ollut kantta..)! kuulun SHY:hyn ja mielipiteeni pallosta on se että jos hamsteri pitää siitä ja juoksee siinä vapaa ehtoisesti (niin kuin hamtaro..) niin se on ihan hyvä varuste..! mutta jos hamsteri pitää pakottaa sisälle palloon ja könöttää vain paikoillaan..niin silloin sitä ei pidä käyttää! jotkut pitävät toiset vihaavat.

    • KysymysHäkistä

      Oon hankkimassa hamsua ja haluisin tietää, että miten sen häkki siivotaan ja mitä aineita siihen vois käyttää?

      • Sedä

        Perussiivona virikkeet otetaan pois ja purut kaadetaan pohjasta jätessäkkiin. Sen jälkeen jos pohjaan on jäänyt tahroja, ne voi pestä suihkussa tiskiharjalla tai pyyhkimällä sen kostealla rievulla. Kalterihäkin kalterit ja tasot voi myös käyttää suihkussa, tai pyyhkiä. Mitään aineita ei välttämättä joka kerta tarvitse, mutta mikä tahansa saippua käy, kunhan sen muistaa huuhtoa huolellisesti pois. Itse olen käyttänyt mäntysuopaa.


    • tuleva hamsunomistaj

      kun saa hamsterin,niin kuinka kauan täytyy odottaa,että se on tottunut terraan ja ympäristöön,ja sitä voi pidellä kädessä jä silitellä?

      • Asu

        Kaksi viikkoa


      • Asu kirjoitti:

        Kaksi viikkoa

        Hamsterin kanssa ei kyllä kannata odottaa kuin ehkä korkeintaan päivä, ennen kuin alkaa tutustumaan! Etenkin kasvattajalta hankittu poikanen jota on käsitelty kasvattajalla hyvin, on kotiin päästessään ehkä vasta viisiviikkoinen -sillehän kaksi viikkoa on puoli elämää ja se ehtii unohtaa kaiken opitun kesyyden!

        Toki ensin pitää edetä hamsun mukaan, jos se on ujompi, niin antamalla herkkuja kädestä ja pitämällä kättä terrassa, heti ei kannata nostella. Sen sijaan kunnolla käsiteltyä hamsua voi kyllä heti houkutella syliin, kun se on ensin vähän tutustunut uuteen kotiin ja vaikka nukkunut hetken.


    • hamsun häkistä

      kun mä saan hamsun nii millä sen häkin pestään

      • hamsufani500

        sen häkin voi pestä ihanvedellä ja sitten jos haluaa saippuaa niin pari tippaa fairua


      • Häkkiä
        hamsufani500 kirjoitti:

        sen häkin voi pestä ihanvedellä ja sitten jos haluaa saippuaa niin pari tippaa fairua

        Miksi hamsua pitää pitää häkissä? Miksi se ei saa vapaasti juoksennella asunnossa ja käpertyä sellaiseen paikkaan, minne se haluaa mennä.


    • hamsufani500

      moi mitä oksia hamsterille tulisi antaa mun hamsteri saa joka päivä jotrain herkkua

    • Hamter

      Itse en nyt puhu samasta asiasta mitä huomasin lukiessa muitten puhuessa tai siis kirjoittaessaan. Haluan sanoa että monet sanovat että hamsteria on helppo hoitaa. Se ei ole totta! Itselläni on hamsteri ja joskus on hankala kun ei ole aikaa koko ajan. Siis vanhempanikin ovat eronneet ja hamsteri on äitilläni ja hoidan kyllä itse aina sen mutta joskus tuntuu että se jää yksin. Niinpä olen keksinyt että joka toinenpäivä olen sen kanssa ainakin tunnin ja muina päivinä ainakin puolituntia. Ja siihen että hamsteri vie aikaa. Se ei ole pelkkä lelu jota eka tahdotaan ja sitten siivotaan häkki eikä muuta jos edes siivotaan häkki. Hamsteri tarvitsee rakkautta❤️. (Tulivarmaan paljon kirjotusvirheitä)

    • Emmi35

      Naurattaa tosi paljon aina nää suomi24 tekstit, kiitos kirjoittajille :'D

    • anonyymi_JE5

      Hei! Minulla on noin 7 kuukautta vanha syyrialainen hamsteri. Se syö ihan normaalisti tuoreruokaa ja kuivaruokaa ja painaa 177g, mutta se ei juokse juoksupyörässä ollenkaan. En tiedä onko pyörä liian pieni vai mikä siinä on. Olen yrittänyt antaa hamsterini tallustella vapanaa (tottakai niin että olen koko ajan vahtinut vieressä) ja se vaikuttaa pitävän siitä, mutta mietin että kannattaako mun kokeilla sellaista juoksupalloa vai ostaa isompi juoksupyörä?

    • Nuug

      Eksyin tähän kummalliseen sota keskusteluun. Mulla on hamsteri, kun se haluaa juoksupalloon se itse menee sinne ENKÄ TUNGE SITÄ SINNE, hamsterin pitäisi saada itse valita haluaako se mennä juoksupalloon vaiko ei. Ja hamstereille ei pitäisi missään nimessä antaa kalkki/suola-kiveä, eihän ne luonnossakaan jyrsi mitään tällaist, lisäksi ne aiheuttavat erilaisia sairauksia.

    • pöökananen

      Mä saan hamsterin muutaman kuukauden päästä et osaako kukaan sanoa, että millaiset olisi hyvät ravintoarvot hamsterin perus siemenseoksessa?
      Ja oli kyllä aika huvittavaa luke läpi tää ikivanha sota hamstereiden hoidosta ja nauroinkin itseasiassa jopa pari kertaa. :)

    • Anonyymi

      Olisin kysymäs että saako kalkkikiven antaa hamsterille jo ekoina päivinä vai ei? Ja milloin tuoreita voi antaa?? Ja vielä että onko se normaalia että hamsterini ei ole juonut ekanapäivänä mitään?? Olisi kiva jos joku vastaisi:)

    • Anonyymi

      kiitos paljon näist ohjeist en löytäny muualta ja nyt VIHDOIN löysin :) meen näitten mukaan saan hamsterin tiistaina :3

    • Anonyymi

      olet väärässä ja sulla on väärää tietoa, esim. kääpiöhamstereille ei missään nimessä hedelmiä, Kalkkikivi on aivan ylimääräinen ja juoksupallo stressaa erittäin paljon hamsteria.

    • Anonyymi

      jogurtti ja muut maito tuotteet eivät kuulu hamsterin ravintoon eikä niitä ole hyvä antaa

    • Anonyymi

      Kiitos! Tämän ohjeen tieto tuli tarpeeseen

    • Anonyymi

      Hei, jos joku vielä tänne keskusteluun eksyy niin haluisin tarjota mahdollisimman oikeanlaiset hamsterin hoito-ohjeet. Minulla on itsellänikin kääpiöhamsteri, ja hoito-ohjeeni olen saanut ihanasta hamsterin hoito youtube kanavasta nimeltä Victoria Raechel. Suosittelen tätä kanavaa lämpimästi. <3

      ASUMUS
      Hamsteri tarvitsee hyvin paljon tilaa, sillä se on hyvin aktiivinen varsinkin öiseen aikaan ja voi juosta monia kilometrejä. Sen takia asumuksen minimikoko (lajiin katsomatta) on VÄHINTÄÄN 100x50x50. Tämä on ehdoton minimi ja jos joku haluaa minun kanssa asiasta tapella, ymmärräthän että lemmikin ottaminen ei ole pakollista, ja jos haluat lemmikin, niin sinun tehtäväsi varmistaa että eläin voi hyvin. Hamsterit näyttävät helposti stressiään liian pienessä asumuksessa, joissa ne juoksevat loputtomasti ympäri seiniä, kiipeilevät/jyrsivät kalteria tai asumuksen seinää. Et varmastikaan halua pitää masentunutta eläintä. :)

      RUOKINTA
      Hamsterit syövät luonnostaan kaikenlaisia löytämiään siemeniä ja selkärangattomia, joten ainoa oikea ruokinta hamsterille on laadukas siemensekoitus, jossa olisi mielellään myös vaikka jauhomatoja tai muita hyönteisiä seassa. Esimerkkejä ovat Bunny, Rapunzel ja JR farm. Hamsterit myös tarvitsevat tuoreruokintaa mielellään joka päivä. Optimaalinen annos tuoreruokaa on yksi sokeripalan kokoinen. Myös hamsterin normaali ruokinta tulisi olla 1-3 teelusikallista/ruokalusikallista hamsterin kokoa huomioiden. Voit itse tarkkailla paljonko hamsteri syö vuorokauden aikana, ja ripotella sen verran siemenseosta asumuksen ympärille. Hamsterit luonnostaankin etsivät ruokansa, joten se tuo hamsterille virikettä. Vesi pitää vaihtaa joka päivä. Itse suosin pieniä vesikuppeja, mutta juomapullokin kelpaa hyvin kunhan on varma että hamsteri saa siitä juotua. Kalkkikivet ja suolakivet ovat täysin turhia, jopa epäterveellisiä, sillä hamsteri saa tarvitsemansa ravinnot oikeanlaisesta ruokinnasta. Herkkuja voi myös välillä antaa, mieluiten jauhomatoja tai joitain eläinkaupasta saatavia.

      KUIVIKKEET
      Hamsterit kaivavat luonnossa tosi syviä koloja, joten kuiviketta pitäisi olla PALJON. Minunkin hamsterini rakastaa kaivaa oikein syvälle ja sen on tutkittu vähentävän hamsterin stressiä. Kutterinpuru joka sisältää mäntyä voi olla vaarallista hamsterille, sillä männyssä on luonnollisia myrkkyjä, jotka aiheuttavat muun muuassa hengitystieinfektioita. Paperikuivikkeet ja kuusipurut ovat hyviä kuivikkeita hamstereille, ja käytän itse Chipsi Carefresh kuiviketta. Jotkut käyttävät myös mörttiröpöä, eikä sekään ihan hirveä ole, mutta siihen on vaikea saada tunneleita pysymään. Kuiviketta tulisi vähintään olla 15 cm kokoinen kerros, mielellään 20 senttimetriä tai enemmän. Hamstereille voi myös antaa vaikka talouspaperia tai wc paperia silpottavaksi pesämateriaaliksi.

      TARVIKKEET
      Jokainen hamsteri tarvitsee vähintään neljä mökkiä/piilopaikkaa jotta se voi valita mieleisensä aina kun haluaa. Hamsterit myös RAKASTAVAT labyrintti taloa, minun hamsterillani on sellainen ja se onkin hänen päämökkinsä. Hamstereilla on luonnossakin kaivauksissaan erilaisia huoneita. Hamsterit myös tarvitsevat astian josta juoda, hiekkakylvyn (Pitää olla aina saatavilla.), juoksupyörän (Pitää olla aina saatavilla + vähimmäiskoko kääpiölle on 20cm kun taas syyrialaiselle 25cm.), leluja, tunneleita, mieluusti myös erilaisia tekstuureja astioissa kuten turvetta. Hamsteri siis tarvitsee paljon virikkeitä ja asumuksesta voi koristella kauniin luonnollisen. Ideoita voi saada kirjoittamalla hakukenttään ”hamster enclosure ideas”. Juoksupallot ovat täysin eläinrääkkäystä, sillä hamsterin juostessa happi loppuu helposti ja käpälät voivat jäädä reikien väliin. Se on myös hamsterille tosi stressaava kokemus kun voi vain juosta ja törmätä muihin esineisiin, eikä se näe mitään.

      SIIVOAMINEN
      Hamsterit vihaavat kun niiden asumus siivotaan. Kaikki tutut hajut, tunnelit ja ruokavarastot katoavat. Hamsterin asumus siivotaan sen koon mukaan. Jos asumus on 100x50, niin perusteellinen siivous tehdään kerran kuukaudessa. Kuitenkin joka viikko pitää poistaa asumuksesta pissaiset kuivikkeet. Ja kun hamsterin asumus perusteellisesti putsataan niin pitää myös muistaa laittaa vanhoja kuivikkeita päälle jottei se ole hamsterille liian stressaavaa. Sitten taas jos asumus on suurempi niin voi siivous välikin olla isompi. Hamsterin asumuksen puhdistamiseen voi käyttää eläinkaupoista saatavia turvallisia puhdistusaineita, mietoa saippuaa ja tietysti vettä. Jos hamsterilla on puisia tarvikkeita (Joka on erittäin suositeltavaa, sillä muoviset voivat olla vaarallisia.), niin ne voi kuumentaa uunissa (Victoria Raechelilla on siitä video niin käykää katsomassa.) tai pestä kuumalla saippua vedellä. Sen jälkeen pitää kuitenkin odottaa vuorokausi että se on täysin kuiva jottei se homehdu.

      KÄSITTELY
      Hamsterin saapuessa kotiin sinun pitää antaa sen totutella noin viikon uuteen elinympäristöön. Sen jälkeen voit hellävaraisesti tarjota sille kämmentäsi, ja tehdä siitä rutiiniin. :)

    • Anonyymi

      Vielä jatkoa edellisestä. :) Jotkin hamsterit eivät opi koskaan nauttimaan käsittelystä ja silloin se pitäisi jättää rauhaan. Hamsteria ei myöskään saa koskaan päivisin herättää, ellei ole mitään eläinlääkäri menoja tai muita vastaavia. Herättäminen on hamsterille stressaavaa, etkä sinäkään nauttisi siitä. Hamsteria voi myös ulkoiluttaa turvatulla alueella, MUTTA EI JUOKSUPALLOSSA! Kuten taidat huomata, hamsterit eivät ole niitä maailman helpoimpia eläimiä. Jos hamsterisi elää tällähetkellä pienessä häkissä virikkeitä vailla, niin jos siitä oikeasti välität ja olet vastuullinen lemmikinomistaja joka ei ota eläintä pieneen häkkiin kitumaan, osta tai rakenna sille isompi terraario. Tai jos olet vähävarainen niin iso (väh. 100x50) käy myös! Yksi suosituin häkki täällä suomessa hamstereille ovat dunat, ja ne kaksi pienintä ovat aivan liian pieniä, kun taas maxi duna multy on oikein sopiva hamsterille. Viettäkää ihania hetkiä hamstereidenne kanssa❤️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe