bruttoprovisio

VÄLTTÄKÄÄ

välttäkää hyvät ihmiset bruttoprovisio palkkausmallia.tuota palkkamallia näkyy käyttävän vaan epävarmat firmat mitkä ei panosta myyjään yhtään

46

6668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salesman1

      Itse teen juuri tällä ja eipä ole valittamista. Toki jos myyntiä ei ole niin ottaa pannuun mutta kun duunit hoitaa kunnolla niin mikäpä sen makeampi tunne kuin tilipäivänä tilinauhaa tsiigaillessa=)

    • uusia..

      joten selvitä vähän miten tuo Bruttoprovikka menee

      • tullut kesä

        Joo,

        Näitä pissillä silmään juttuja on tällä palstalla enempi kuin muilla...

        Mutta tuo palkkausmalli, jota kyselet, on sitä ihteään täynnä. Jos aiot sillä työllistyä niin mietihän vähän toisenkin kerran. Siinä on yrittäjän riskit mutta ei yrittäjän tiliä.

        Eli sun tienesteistä yrittäjä (pomo) ottaa osuutensa, pistää sulle sivuun mitättömän siivun ja panee sut maksamaan sun omat kilometrikorvaukset ja kaikki muutkin yhteiskunnan velvoitteet, kuten eläkkeet yms. Jonkin kivankuuloisen verukkeen perusteella.

        Sä kannat riskit ja omistaja ottaa omansa, mutta sä saat palkkion vain siitä onnistumisesta. Kiinnostaako tehdä ilmaista tuntihommaa (ja useimmiten vielä ajokilometrejä ja autoa kuluttaen) omaan laskuun???

        Onnea vaan yritykseen, mutta kannattaa ottaa vaikka taskulaskin avuksi neuvotteluihin. Niissä näet kusetetaan enemmän kuin missään. Luvataan yhdeksän hyvää ja kahdeksan kaunista, johon todellisuudessa ei yllä kuin ne top viis tai vähemmän. Ja pahiten petyt kun verottajalta lankeaa lasku niistä "haave" kilometreinä laskutetuista kilometreistä... Jälkikäteen...

        Lycka till vaan...


      • saleswoman
        tullut kesä kirjoitti:

        Joo,

        Näitä pissillä silmään juttuja on tällä palstalla enempi kuin muilla...

        Mutta tuo palkkausmalli, jota kyselet, on sitä ihteään täynnä. Jos aiot sillä työllistyä niin mietihän vähän toisenkin kerran. Siinä on yrittäjän riskit mutta ei yrittäjän tiliä.

        Eli sun tienesteistä yrittäjä (pomo) ottaa osuutensa, pistää sulle sivuun mitättömän siivun ja panee sut maksamaan sun omat kilometrikorvaukset ja kaikki muutkin yhteiskunnan velvoitteet, kuten eläkkeet yms. Jonkin kivankuuloisen verukkeen perusteella.

        Sä kannat riskit ja omistaja ottaa omansa, mutta sä saat palkkion vain siitä onnistumisesta. Kiinnostaako tehdä ilmaista tuntihommaa (ja useimmiten vielä ajokilometrejä ja autoa kuluttaen) omaan laskuun???

        Onnea vaan yritykseen, mutta kannattaa ottaa vaikka taskulaskin avuksi neuvotteluihin. Niissä näet kusetetaan enemmän kuin missään. Luvataan yhdeksän hyvää ja kahdeksan kaunista, johon todellisuudessa ei yllä kuin ne top viis tai vähemmän. Ja pahiten petyt kun verottajalta lankeaa lasku niistä "haave" kilometreinä laskutetuista kilometreistä... Jälkikäteen...

        Lycka till vaan...

        Kyllä kannattaa harkita kahdesti, mikäli aikoo tuntipalkkaa nauttia =) Jep, ei tule saamaton toimeen tuolla systeemillä. Itse aloitin urani tuolla palkkausmuodolla, nykyisin olen yrittäjä.

        Pienten yritysten ei kannata maksaa uusille työntekijöille pelkästä ajamisesta. Niitä mielikuvituskilometrejä kun tulis varmaan mukavasti ja töihin pyrkijöitäkin riittäisi. Tuloksesta taas ei olisi mitään takeita.

        Mikä sopii toisille, ei sovi kaikille. Mulla oli yksi työkaveri joka jäi kotiin sinä päivänä kun bensan hinta nousi roimasti pari vuotta sitten. Ei ollut mikään huipputekijä hän =P. No, itse ajan tietysti diisselillä. Jos auto on velaton mutta päivittäin ajokuntoinen, kyllä tuossa tulosta tekevälle jotain käteenkin jää.Ja kyllä se vaan niin on, että yrittäjäkin tarvii osansa tuloksesta, hänhän sen homman pyörittää ja kantaa ne suurimmat riskit.


      • salesmanual
        saleswoman kirjoitti:

        Kyllä kannattaa harkita kahdesti, mikäli aikoo tuntipalkkaa nauttia =) Jep, ei tule saamaton toimeen tuolla systeemillä. Itse aloitin urani tuolla palkkausmuodolla, nykyisin olen yrittäjä.

        Pienten yritysten ei kannata maksaa uusille työntekijöille pelkästä ajamisesta. Niitä mielikuvituskilometrejä kun tulis varmaan mukavasti ja töihin pyrkijöitäkin riittäisi. Tuloksesta taas ei olisi mitään takeita.

        Mikä sopii toisille, ei sovi kaikille. Mulla oli yksi työkaveri joka jäi kotiin sinä päivänä kun bensan hinta nousi roimasti pari vuotta sitten. Ei ollut mikään huipputekijä hän =P. No, itse ajan tietysti diisselillä. Jos auto on velaton mutta päivittäin ajokuntoinen, kyllä tuossa tulosta tekevälle jotain käteenkin jää.Ja kyllä se vaan niin on, että yrittäjäkin tarvii osansa tuloksesta, hänhän sen homman pyörittää ja kantaa ne suurimmat riskit.

        palkka ja verottomat korvaukset on todella eri asia! eihän niitä saisi sekoittaa keskenään!!palkka on palkkaa ja km korvaukset ja päivärahat on kulukorvauksia!

        esimerkki tälläisestä mallista:
        tienaat saat palkkaa 2000e kuussa ja päivärahoja ja km korvauksia saat yht.esim.500e.

        tästä 2000eurosta otetaan pois sitten se 500e ja näin ollen liksasi onkin 1500euroa josta lähtee verot.siihen sitten lisätään se 500 euroa.

        ELI SIIS BRUTTOPROVISIO MALLI SIIS VÄHENTÄÄ PALKKAASI VEROTTOMIEN KORVAUSTEN MÄÄRÄLLÄ!ONKO REILUA????


      • turhan vinkuja
        salesmanual kirjoitti:

        palkka ja verottomat korvaukset on todella eri asia! eihän niitä saisi sekoittaa keskenään!!palkka on palkkaa ja km korvaukset ja päivärahat on kulukorvauksia!

        esimerkki tälläisestä mallista:
        tienaat saat palkkaa 2000e kuussa ja päivärahoja ja km korvauksia saat yht.esim.500e.

        tästä 2000eurosta otetaan pois sitten se 500e ja näin ollen liksasi onkin 1500euroa josta lähtee verot.siihen sitten lisätään se 500 euroa.

        ELI SIIS BRUTTOPROVISIO MALLI SIIS VÄHENTÄÄ PALKKAASI VEROTTOMIEN KORVAUSTEN MÄÄRÄLLÄ!ONKO REILUA????

        Joo, ei se pelaa hyvin jos on pellemyyjä.
        Mutta itsellä n. 4500 eur / kk, josta km-korvaus n. 1000 euroa,

        eli 3500 palkkaa ja 1000 euroa km-korvausta.

        Sopii mulle, ei mene ihan koko paskasta veroja, mutta kertyy myös eläkkeet tms. ihan hyvästä summasta. Nettona mukavemmin käteen ja voi ostaa jotain kivaa.

        Sinä taidat enemmän olla huolissasi pohjimmiltaan siitä, ettet osaa tehdä kauppaa.


      • Faktaa... ; )
        turhan vinkuja kirjoitti:

        Joo, ei se pelaa hyvin jos on pellemyyjä.
        Mutta itsellä n. 4500 eur / kk, josta km-korvaus n. 1000 euroa,

        eli 3500 palkkaa ja 1000 euroa km-korvausta.

        Sopii mulle, ei mene ihan koko paskasta veroja, mutta kertyy myös eläkkeet tms. ihan hyvästä summasta. Nettona mukavemmin käteen ja voi ostaa jotain kivaa.

        Sinä taidat enemmän olla huolissasi pohjimmiltaan siitä, ettet osaa tehdä kauppaa.

        Nämä hyvin pärjäävät myyntitykit eivät ole kovin lahjakkaita verosuunnittelussa...

        Jos olisivat lahjakkaita, niin ottaisivat koko liksan palkkana koska tienannevat niin hyvin, että verokelpottelulle ei ole tavetta...

        Jos Bruttoprovikka mies ottaa koko tienestin palkkana, niin verottaja antaa sitten lopullisessa verotuksessa saman tai lähes saman hyödyn kuin kuin myyjä on saanut kikkailemalla kulukorvauksella....

        Paitsi, että sairaspäivärahat ovat suuremmat. Kesälomarahat ovat suuremmat... Eläke on suurempi... Nettotulot ovat suuremmat...

        Mutta valtaosa on niin hyvin aivopestyjä että puolustavat tuota henkeen ja vereen....

        toimistotarvikebisneksessä jossa tätä paljon käytetään ovat isotkin yhtiöt tuottaneet tosi nihkeästi viime vuosina... Mitä ne tuotot olisivat olleet jos koko palkkasummasta olisi pitänyt maksaa sotut täysimääräisinä...


        Tulokset olisivat olleet tappiolla ja raskaasti!


      • tykkimyyjjä
        Faktaa... ; ) kirjoitti:

        Nämä hyvin pärjäävät myyntitykit eivät ole kovin lahjakkaita verosuunnittelussa...

        Jos olisivat lahjakkaita, niin ottaisivat koko liksan palkkana koska tienannevat niin hyvin, että verokelpottelulle ei ole tavetta...

        Jos Bruttoprovikka mies ottaa koko tienestin palkkana, niin verottaja antaa sitten lopullisessa verotuksessa saman tai lähes saman hyödyn kuin kuin myyjä on saanut kikkailemalla kulukorvauksella....

        Paitsi, että sairaspäivärahat ovat suuremmat. Kesälomarahat ovat suuremmat... Eläke on suurempi... Nettotulot ovat suuremmat...

        Mutta valtaosa on niin hyvin aivopestyjä että puolustavat tuota henkeen ja vereen....

        toimistotarvikebisneksessä jossa tätä paljon käytetään ovat isotkin yhtiöt tuottaneet tosi nihkeästi viime vuosina... Mitä ne tuotot olisivat olleet jos koko palkkasummasta olisi pitänyt maksaa sotut täysimääräisinä...


        Tulokset olisivat olleet tappiolla ja raskaasti!

        "Jos olisivat lahjakkaita, niin ottaisivat koko liksan palkkana koska tienannevat niin hyvin, että verokelpottelulle ei ole tavetta..."

        Ääliö! Suomessa on progressiivinen verotus! Tosi siistiä maksaa isoista summista veroja, että huonot myyjät pääsevät sossun luukulle.

        Bruttoprovikka on parempi! Vähemmän veroja = Enemmän itselle.

        ON OLEMASSA VAPAAEHTOISET ELÄKEVAKUUTUKSET! jotka tuottavat enemmän eläkettä kuin pakolliset, joten tästäkään on turha kitistä. Saman summan, tai vähemmänkin kun laittaa sellaiseen joka kk jää eläkkeelle siirtyessä isompi summa kätöseen :)


      • todellä törppö
        tykkimyyjjä kirjoitti:

        "Jos olisivat lahjakkaita, niin ottaisivat koko liksan palkkana koska tienannevat niin hyvin, että verokelpottelulle ei ole tavetta..."

        Ääliö! Suomessa on progressiivinen verotus! Tosi siistiä maksaa isoista summista veroja, että huonot myyjät pääsevät sossun luukulle.

        Bruttoprovikka on parempi! Vähemmän veroja = Enemmän itselle.

        ON OLEMASSA VAPAAEHTOISET ELÄKEVAKUUTUKSET! jotka tuottavat enemmän eläkettä kuin pakolliset, joten tästäkään on turha kitistä. Saman summan, tai vähemmänkin kun laittaa sellaiseen joka kk jää eläkkeelle siirtyessä isompi summa kätöseen :)

        Missä äly?

        Vapaaehtoisissa eläkevakuutuksissa annat rahasi vakuutusyhtiön tykkimyyjälle... mutta rahanhan pitää kiertää... Sijoittamastasi rahasta saat marginaalisesti takaisin. Tee parempia valintoja jos kikkailet....

        Prgressio ei sitäpaitsi niin hirveesti vielä neljän viidentonnin palkoissa tunnu... Lapsellista....

        Maksa verosi onnellisena ja tyytyväisenä sillä saatat tarvita niitä vaikka oman lapsen tehohoitotilanteessa.... ja sitäpaitsi mitä enemmän maksat veroja sen paremmin koko yhteiskunta voi ja tuotteillesi on enemmän menekkiä....

        Valitettavasti me ostajat tunnistamme itsekkyyden enkä ainakaan minä osta itsekkäiltä tykittäjiltä mitään...

        t. Merkittävä veronmaksaja!


      • maksaja
        todellä törppö kirjoitti:

        Missä äly?

        Vapaaehtoisissa eläkevakuutuksissa annat rahasi vakuutusyhtiön tykkimyyjälle... mutta rahanhan pitää kiertää... Sijoittamastasi rahasta saat marginaalisesti takaisin. Tee parempia valintoja jos kikkailet....

        Prgressio ei sitäpaitsi niin hirveesti vielä neljän viidentonnin palkoissa tunnu... Lapsellista....

        Maksa verosi onnellisena ja tyytyväisenä sillä saatat tarvita niitä vaikka oman lapsen tehohoitotilanteessa.... ja sitäpaitsi mitä enemmän maksat veroja sen paremmin koko yhteiskunta voi ja tuotteillesi on enemmän menekkiä....

        Valitettavasti me ostajat tunnistamme itsekkyyden enkä ainakaan minä osta itsekkäiltä tykittäjiltä mitään...

        t. Merkittävä veronmaksaja!

        Merkittävä maksaja ei ole varmaan yli 2000 tilejä tehnyt :)


      • tykkimyyjjä
        maksaja kirjoitti:

        Merkittävä maksaja ei ole varmaan yli 2000 tilejä tehnyt :)

        Minulla on ainakin ihan kilpailutettu eläkevakuutus, myyjä tuntee kyllä myyjän eikä myyjä pysty jekuttaan myyjää :)

        Toisekseen: Minulla pamahti olkapää viime syksynä.. Menin kunnalliseen, puolen vuoden jono kuvaukseen ja siihen asti olisi ollut sairaslomaa. Onneksi olin ottanut sairaskuluvakuutuksen yksityishenkilönä ja menin yksityiseen, alle kuukaudessa olin taas täysin kunnossa! Eli kyllä rahalle saat parempaa vastinetta muutakautta kun verottajalta.

        Yleensä noi jotka puhuu tuollaista on justiin näitä heikkoja myyjiä, ketkä tekevät parin tonnin (maks.) tilin jossain "takuupalkka" paikassa.. Sitten käyvät valittamassa lekurilla kun on kynsi katki ja naureskelevat kun hyvät myyjät maksavat heidän lääkärikulunsa.

        Bruttoprovikka on pop!


      • selittää
        tykkimyyjjä kirjoitti:

        Minulla on ainakin ihan kilpailutettu eläkevakuutus, myyjä tuntee kyllä myyjän eikä myyjä pysty jekuttaan myyjää :)

        Toisekseen: Minulla pamahti olkapää viime syksynä.. Menin kunnalliseen, puolen vuoden jono kuvaukseen ja siihen asti olisi ollut sairaslomaa. Onneksi olin ottanut sairaskuluvakuutuksen yksityishenkilönä ja menin yksityiseen, alle kuukaudessa olin taas täysin kunnossa! Eli kyllä rahalle saat parempaa vastinetta muutakautta kun verottajalta.

        Yleensä noi jotka puhuu tuollaista on justiin näitä heikkoja myyjiä, ketkä tekevät parin tonnin (maks.) tilin jossain "takuupalkka" paikassa.. Sitten käyvät valittamassa lekurilla kun on kynsi katki ja naureskelevat kun hyvät myyjät maksavat heidän lääkärikulunsa.

        Bruttoprovikka on pop!

        Niin voisitko selittää, kun en tajua. Olen myyntiedustaja ja tienaan suunnillen näin:
        pohjapalkka provisio bonukset = 3000e
        tästä verot pois ja jää 2200e
        Ja kun tähän lisätään kilometrikorvaukset ja päivärahat = 1800e niin käteen jää lopulta 4000e

        JA SAMA BRUTTOBROVISIOMALLILLA:
        provisio = 3000
        pois kilometrit ja päivärahat -1800 jää 1200e
        tästä verot pois jää n. 900 e
        tähän lisätään kilometrit ja päivärahat 1800e
        ja käteen jää 2700e

        ELI SELITTÄKÄÄ MITÄ KOHTAA EN TAJUNNU?

        Ikinä en vaihtais bruttoprovikkaan.
        Näin säilyy myös sairaslomapäiville ja kesälomapäiville kohtuullinen keskipäiväansio.


      • joku toinen
        selittää kirjoitti:

        Niin voisitko selittää, kun en tajua. Olen myyntiedustaja ja tienaan suunnillen näin:
        pohjapalkka provisio bonukset = 3000e
        tästä verot pois ja jää 2200e
        Ja kun tähän lisätään kilometrikorvaukset ja päivärahat = 1800e niin käteen jää lopulta 4000e

        JA SAMA BRUTTOBROVISIOMALLILLA:
        provisio = 3000
        pois kilometrit ja päivärahat -1800 jää 1200e
        tästä verot pois jää n. 900 e
        tähän lisätään kilometrit ja päivärahat 1800e
        ja käteen jää 2700e

        ELI SELITTÄKÄÄ MITÄ KOHTAA EN TAJUNNU?

        Ikinä en vaihtais bruttoprovikkaan.
        Näin säilyy myös sairaslomapäiville ja kesälomapäiville kohtuullinen keskipäiväansio.

        Mitä luulet, oliskohan brutto- ja nettoprovikan provisioprosenteilla jotain eroa?
        eli jos saat km korvaukset päälle ja provikkaprossas on vaik 15% niin 25000 euron myynnillä palkkasi
        25000*0,15=3750
        3750 1800=5550
        bruttoprovikas prosentti on vaikka 25%
        25000*0,25=6250 joka sisältää km korvaukset
        mitä suurempia myyntejä myyt siinä bruttoprovikal voitat
        tiedä sitten onko noista kumpikaan sen parempi pitkällä juoksulla, molemmille löytyy kannattajansa, mutta yksi asia on yhteistä molemmille:
        PALKKA TULEE MYYNNISTÄ, ei yrittämisestä.
        jossei saa myytyä on joko väärän tuotteen parissa tai väärällä alalla ja sitten on parempi mennä kouluun tai tuntipalkalle.

        Typerintä näissä keskusteluissa on että ihmiset kirjoittaa tänne "kuulin kaverilta että" mielipiteitä joita ei oo välttämättä edes ite ajatellu mut osasta vastauksia paistaa selkeästi läpi jopa se ettei ole perehdytty kunnolla palkkaustapojen eroihin ennenkuin annetaan "asiantuntijalausuntoja"

        Se on muuten luonnollista yhden edeltäneen kirjoittajan tavoin että tuoreet firmat joutuu käyttämään bruttoprovisiota myyjilleen koska uusilla yrittäjillä ei ole vielä sellaista pääomaa jolla maksella kiinteitä palkkoja kavereille jotka ei todellisuudessa asiakaskäyntejä juurikaan tee. Tämä on sitten suuremmissa firmoissa mahdollista mutta tässä lienee pääsyy siihen miksi bruttoprovisio profiloituu tietyntyyppisiin yrityksiin.

        terveisin
        se itsekäs tykittäjä bruttoprovisiolla jolta kukaan asiakas ei osta mitään kun ne haistaa jo kaukaa että oon itsekäs tykittäjä


      • vastauksestasi
        joku toinen kirjoitti:

        Mitä luulet, oliskohan brutto- ja nettoprovikan provisioprosenteilla jotain eroa?
        eli jos saat km korvaukset päälle ja provikkaprossas on vaik 15% niin 25000 euron myynnillä palkkasi
        25000*0,15=3750
        3750 1800=5550
        bruttoprovikas prosentti on vaikka 25%
        25000*0,25=6250 joka sisältää km korvaukset
        mitä suurempia myyntejä myyt siinä bruttoprovikal voitat
        tiedä sitten onko noista kumpikaan sen parempi pitkällä juoksulla, molemmille löytyy kannattajansa, mutta yksi asia on yhteistä molemmille:
        PALKKA TULEE MYYNNISTÄ, ei yrittämisestä.
        jossei saa myytyä on joko väärän tuotteen parissa tai väärällä alalla ja sitten on parempi mennä kouluun tai tuntipalkalle.

        Typerintä näissä keskusteluissa on että ihmiset kirjoittaa tänne "kuulin kaverilta että" mielipiteitä joita ei oo välttämättä edes ite ajatellu mut osasta vastauksia paistaa selkeästi läpi jopa se ettei ole perehdytty kunnolla palkkaustapojen eroihin ennenkuin annetaan "asiantuntijalausuntoja"

        Se on muuten luonnollista yhden edeltäneen kirjoittajan tavoin että tuoreet firmat joutuu käyttämään bruttoprovisiota myyjilleen koska uusilla yrittäjillä ei ole vielä sellaista pääomaa jolla maksella kiinteitä palkkoja kavereille jotka ei todellisuudessa asiakaskäyntejä juurikaan tee. Tämä on sitten suuremmissa firmoissa mahdollista mutta tässä lienee pääsyy siihen miksi bruttoprovisio profiloituu tietyntyyppisiin yrityksiin.

        terveisin
        se itsekäs tykittäjä bruttoprovisiolla jolta kukaan asiakas ei osta mitään kun ne haistaa jo kaukaa että oon itsekäs tykittäjä

        Joo, kiitos kun selitit.
        Siis täytyykin ajatella, että bruttoprovisiomallissa kulukorvaukset SISÄLTYVÄT provikkaan.
        Silloin se kyllä käy järkeen.

        MUTTA ei sitä kuitenkaan voi noin suoraviivaisesti ajatella.

        Minulla on pohjapalkka, jonka jälkeen tulee provisio kaikesta myymästäni. Ok, provisio ei ole iso, mutta mitä enemmän myyn saan bonuksia.
        Kyllä tässäkin voin tienata ihan yhtä paljon kuin bruttoprovikalla.

        Kyllä ne verottomat kulut täytyy maksaa palkan päälle ja sillä siisti.

        Se vaan on oikein.


      • "kuuluu kuuluu"
        vastauksestasi kirjoitti:

        Joo, kiitos kun selitit.
        Siis täytyykin ajatella, että bruttoprovisiomallissa kulukorvaukset SISÄLTYVÄT provikkaan.
        Silloin se kyllä käy järkeen.

        MUTTA ei sitä kuitenkaan voi noin suoraviivaisesti ajatella.

        Minulla on pohjapalkka, jonka jälkeen tulee provisio kaikesta myymästäni. Ok, provisio ei ole iso, mutta mitä enemmän myyn saan bonuksia.
        Kyllä tässäkin voin tienata ihan yhtä paljon kuin bruttoprovikalla.

        Kyllä ne verottomat kulut täytyy maksaa palkan päälle ja sillä siisti.

        Se vaan on oikein.

        no tietenkin riippuu myös siitä että miten työnantaja maksaa ja mikä on kate.

        Eli mitäs olisit mieltä jos saisit pienen provikan sijasta isompaa, mutta bruttoprovisiolla? Enemmän jäisi sinulle käteen.

        Tietenkin tuo nettoprovikka on kans "ihan ok", mutta silloin provision osuus omasta myynnistä on aina pienempi kun bruttoprovikalla.

        Eli jos tekee oikein paljon kauppaa saa enemmän bruttoprovikalla koska provisio prosentti on isompi


      • eivät kerrytä
        turhan vinkuja kirjoitti:

        Joo, ei se pelaa hyvin jos on pellemyyjä.
        Mutta itsellä n. 4500 eur / kk, josta km-korvaus n. 1000 euroa,

        eli 3500 palkkaa ja 1000 euroa km-korvausta.

        Sopii mulle, ei mene ihan koko paskasta veroja, mutta kertyy myös eläkkeet tms. ihan hyvästä summasta. Nettona mukavemmin käteen ja voi ostaa jotain kivaa.

        Sinä taidat enemmän olla huolissasi pohjimmiltaan siitä, ettet osaa tehdä kauppaa.

        eläkettä. ne ovat kulukorvauksia, samoin kuin päivärahat


    • myyntijohtaja

      bruttoprovikka mallissa tosiaan ei kerry yhtä hyvin eläke,eikä esim. työttömyysturva.

      Jos sairastut, jos saat potkut niin kaikki lasketaan bruttotuloista.

      Toiseksi, km-korvaukset näillä polttoainehinnoilla kattavat juuri-ja-juuri kustannukset, ei edes välttämättä sitäkään.
      Joten niillä et tienaa mitään käytännössä.

      • apina

        Ajatko jollain jenkkiautolla kun ei km-korvaus riitä?


      • saleswoman

        siis polttoaineeseen kuluu mulla n.8,16 euroa/100 km. Kilometrikorvaus tuolta matkalta on 44 euroa, joten hieman jää myös velattoman auton kiinteämpiin ja huoltokuluihin. Itsehän laskutan nyt yrittäjänä omaa yhtiötäni kuukausittain, ja mun kannattaa ennemmin tehdä matkalasku kuin kiikuttaa joka kuitti kirjanpitäjälle...saan paljon paremmin vähennyksiäkin. Uutta autoa en ostaisi vaikka talo olisi maksettu. Ajakoon muut ne ekat ja kalleimmat kilometrit pois =)


      • meikäläinen tässä
        apina kirjoitti:

        Ajatko jollain jenkkiautolla kun ei km-korvaus riitä?

        ennenkuin nolaat itsesi kokonaan, ota selvää asioista. Käy vaikkapa AL:n sivuilla ja tutki mitä autoilu todella maksaa kun ilmeisesti omaa laskutaitoa ei ole


      • autoilu
        meikäläinen tässä kirjoitti:

        ennenkuin nolaat itsesi kokonaan, ota selvää asioista. Käy vaikkapa AL:n sivuilla ja tutki mitä autoilu todella maksaa kun ilmeisesti omaa laskutaitoa ei ole

        kallista on, mutta täällä väittelevät laskevat kulut eritavalla, siten että joka tapauksessa heillä olisi auto eli sitä ei ole hankittu vain työtä varten(joten auton kiinteätkulut olisi joka tapauksessa), siitä johtuu tämä teidän eri näkökulma, ei laskutaidosta.


    • myyntijohtaja

      Pelkkä provisio, takuupalkka ja bruttoprovisio
      ovat häviämässä markkinoilta. Vanhan ajan kuvioita,joita ei enää suosita.
      Esimerkiksi SMKJ:n jäsenistä alle 3% on enää
      pelkällä provisiolla, bruttoprovisiolla alle 1%

      • esim. Beltton...

        Esimerkiksi Belttonilta sanoivat mulle, että eivät käytä bruttoprovikkaa.
        Sehän onkin vaan selitetty erilailla koko juttu.
        Eli kulukorvauksissa katto ja myyjän provisioista vähennetään myynnin tukea yms. saman verran kuin on kulukorvausten katto!!!
        Siis törkeetä, onneks menin myyntityöhön toiseen yritykseen.
        Ei tässä yrityksessä ainakaan myyjän tarvi maksaa omista provikoista näytekappaleita, toimistotyöntekijöiden tekemää työtä yms. "myynnin tukea"


      • myyjäman
        esim. Beltton... kirjoitti:

        Esimerkiksi Belttonilta sanoivat mulle, että eivät käytä bruttoprovikkaa.
        Sehän onkin vaan selitetty erilailla koko juttu.
        Eli kulukorvauksissa katto ja myyjän provisioista vähennetään myynnin tukea yms. saman verran kuin on kulukorvausten katto!!!
        Siis törkeetä, onneks menin myyntityöhön toiseen yritykseen.
        Ei tässä yrityksessä ainakaan myyjän tarvi maksaa omista provikoista näytekappaleita, toimistotyöntekijöiden tekemää työtä yms. "myynnin tukea"

        näyttää siltä että bruttoprovisiota ei käytä vakavaraiset,suuret,omillaan toimeentulevat ja ennen kaikkea omistaan välittävät yritykset. ja bruttoprovisiota käyttää epävarmalla pohjalla toimivat viritykset.


      • ohje
        myyjäman kirjoitti:

        näyttää siltä että bruttoprovisiota ei käytä vakavaraiset,suuret,omillaan toimeentulevat ja ennen kaikkea omistaan välittävät yritykset. ja bruttoprovisiota käyttää epävarmalla pohjalla toimivat viritykset.

        Bruttobrovisiomallissa. kun päivärahat vähennetään bruttopalkasta, VEROTTAJA ei tule hyväksymään verottomia päivärahoja myyntimiehille.

        Päivärahat pitää maksaa aina palkan päälle, silloin verottaja voi ne hyväksyä.

        Bruttobrovisiomalli on katala amerikkalinen systeemi., sinun ei kannata vähentää päivärahoja ja kilometrikorvauksia matkalaskussa bruttobrovisiostasi.
        Kilometri-ja päiväraha- tulonhankkimisvähennykset kannataa laittaa omaan veroilmoitukseen jälkikäteen vuosittain, näin saat oikean sosiaaliturvan, eikä firma omassa verotuksessaan voi käyttää sinua poistoissa hyödykseen.


      • vähän tyhmä
        ohje kirjoitti:

        Bruttobrovisiomallissa. kun päivärahat vähennetään bruttopalkasta, VEROTTAJA ei tule hyväksymään verottomia päivärahoja myyntimiehille.

        Päivärahat pitää maksaa aina palkan päälle, silloin verottaja voi ne hyväksyä.

        Bruttobrovisiomalli on katala amerikkalinen systeemi., sinun ei kannata vähentää päivärahoja ja kilometrikorvauksia matkalaskussa bruttobrovisiostasi.
        Kilometri-ja päiväraha- tulonhankkimisvähennykset kannataa laittaa omaan veroilmoitukseen jälkikäteen vuosittain, näin saat oikean sosiaaliturvan, eikä firma omassa verotuksessaan voi käyttää sinua poistoissa hyödykseen.

        ota selvää asioista ennen kuin levität väärää tietoo.


      • verotoimistosta.
        ohje kirjoitti:

        Bruttobrovisiomallissa. kun päivärahat vähennetään bruttopalkasta, VEROTTAJA ei tule hyväksymään verottomia päivärahoja myyntimiehille.

        Päivärahat pitää maksaa aina palkan päälle, silloin verottaja voi ne hyväksyä.

        Bruttobrovisiomalli on katala amerikkalinen systeemi., sinun ei kannata vähentää päivärahoja ja kilometrikorvauksia matkalaskussa bruttobrovisiostasi.
        Kilometri-ja päiväraha- tulonhankkimisvähennykset kannataa laittaa omaan veroilmoitukseen jälkikäteen vuosittain, näin saat oikean sosiaaliturvan, eikä firma omassa verotuksessaan voi käyttää sinua poistoissa hyödykseen.

        Verottaja hyväksyy jälkikäteen veroilmoituksessa päivärahat, jos on esittää kuitteja, että kahvittelee ja ruokailee yli 10 e / päivä, ja että matka kestää yli 8 tuntia.
        Jokapäivältä ei kuitteja tarvita, mutta n. kerta / viikko.
        Kannattaa kysyä paikalliselta verottajalta , valtakunnassa on erilaisia käytäntöjä.


      • Tykittäjä

        suostuu myymään kiinteällä kuukusipalkalla. Myynnin noustessa saattaa saada pikku bonuksen, mutta firman omistajat hykertelevät käsiään yhteen kun myynnin kulu laskee myynnin noustessa.

        Itse myyn provikalla ja saan myynnin noustessa kokoajan enemmän ja enemmän rahaa.


      • Tykittäjä
        Tykittäjä kirjoitti:

        suostuu myymään kiinteällä kuukusipalkalla. Myynnin noustessa saattaa saada pikku bonuksen, mutta firman omistajat hykertelevät käsiään yhteen kun myynnin kulu laskee myynnin noustessa.

        Itse myyn provikalla ja saan myynnin noustessa kokoajan enemmän ja enemmän rahaa.

        ovat yleensä myyntiammattikunnan kokeneinta kastia ja he myyvät kaikki provikalla, eli saavat palkkiota myynnistä ja maksavat saamastaan palkkiosta kilometrikorvaukset, päivärahat ja muut kulut.


      • pastesikin
        Tykittäjä kirjoitti:

        ovat yleensä myyntiammattikunnan kokeneinta kastia ja he myyvät kaikki provikalla, eli saavat palkkiota myynnistä ja maksavat saamastaan palkkiosta kilometrikorvaukset, päivärahat ja muut kulut.

        toiseen ketjuun smkj:n UUSIA palkkaustietoja
        niin AINOA palkkaustapa missä YKSIKÄÄN sarake
        ylitti 10 000 euroa oli PROVISIOPALKATTUJEN top-10%
        eikä muutkaan provikkapalkatut kovin huonosti tienanneet verrattuna pohja prov, tai bonus tms.
        jotta murehtikoot laiskemmat/heikommat/vähemmän nälkäiset/puolison siivellä elävät "myyntimestarit" sen kiinteän palkan perään kun kiinteällä palkalla jää aikaa kirjotella vaikka työajalla tänne s24:lle


      • tuli niin kovin
        pastesikin kirjoitti:

        toiseen ketjuun smkj:n UUSIA palkkaustietoja
        niin AINOA palkkaustapa missä YKSIKÄÄN sarake
        ylitti 10 000 euroa oli PROVISIOPALKATTUJEN top-10%
        eikä muutkaan provikkapalkatut kovin huonosti tienanneet verrattuna pohja prov, tai bonus tms.
        jotta murehtikoot laiskemmat/heikommat/vähemmän nälkäiset/puolison siivellä elävät "myyntimestarit" sen kiinteän palkan perään kun kiinteällä palkalla jää aikaa kirjotella vaikka työajalla tänne s24:lle

        hiljaista viimeisen kirjoittajan jälkeen?


      • salesmanual
        tuli niin kovin kirjoitti:

        hiljaista viimeisen kirjoittajan jälkeen?

        niinpä,jotkut EI VAAN TAJUA sitä että bruttoprovisio palkkamalli on syvältä. työnantajan on vaan pakkomaksaa kulut kulut kuluina ja palkka palkkana. isot ja luotettavat yritykset ei tuota mallia käytä. eiköhän se kerro kaiken.


      • ja luotettavat
        salesmanual kirjoitti:

        niinpä,jotkut EI VAAN TAJUA sitä että bruttoprovisio palkkamalli on syvältä. työnantajan on vaan pakkomaksaa kulut kulut kuluina ja palkka palkkana. isot ja luotettavat yritykset ei tuota mallia käytä. eiköhän se kerro kaiken.

        Isot ja luotettavat yritykset haluavat maksaa eniten rahaa osakkeenomistajille, ei myyntimiehille.


      • myyntialalla myös
        Tykittäjä kirjoitti:

        suostuu myymään kiinteällä kuukusipalkalla. Myynnin noustessa saattaa saada pikku bonuksen, mutta firman omistajat hykertelevät käsiään yhteen kun myynnin kulu laskee myynnin noustessa.

        Itse myyn provikalla ja saan myynnin noustessa kokoajan enemmän ja enemmän rahaa.

        Myyntialan hommia on vaan kovin erilaisia.

        Toki kun "tykittää" ja "luukuttaa" täysii
        jotain hilavitkutinta ovelta-ovelle
        niin täysi provikkamalli on ainoa mitä edes
        tarjotaan.

        Mutta ne oikea todelliset myyjät tekevät ihan muita hommia. Vai mitä luulet, "tykitetäänkö"
        vaikkapa valtamerialuksia, niiden dieselmoottoreita, voimalaitosratkaisuja tai
        vaikkapa muita usean miljoonan ratkaisuja?

        Oma myyntibudjettini on vuodessa 60Meuroa.
        En todellakaan "tykitä" tai "luukuta" provikalla kun tapaan yritysten top-johtoa ympäri Pohjois-Euroopan.


      • pelle!
        myyntialalla myös kirjoitti:

        Myyntialan hommia on vaan kovin erilaisia.

        Toki kun "tykittää" ja "luukuttaa" täysii
        jotain hilavitkutinta ovelta-ovelle
        niin täysi provikkamalli on ainoa mitä edes
        tarjotaan.

        Mutta ne oikea todelliset myyjät tekevät ihan muita hommia. Vai mitä luulet, "tykitetäänkö"
        vaikkapa valtamerialuksia, niiden dieselmoottoreita, voimalaitosratkaisuja tai
        vaikkapa muita usean miljoonan ratkaisuja?

        Oma myyntibudjettini on vuodessa 60Meuroa.
        En todellakaan "tykitä" tai "luukuta" provikalla kun tapaan yritysten top-johtoa ympäri Pohjois-Euroopan.

        voisit kusta muuntajaan.


      • Tykittäjä
        myyntialalla myös kirjoitti:

        Myyntialan hommia on vaan kovin erilaisia.

        Toki kun "tykittää" ja "luukuttaa" täysii
        jotain hilavitkutinta ovelta-ovelle
        niin täysi provikkamalli on ainoa mitä edes
        tarjotaan.

        Mutta ne oikea todelliset myyjät tekevät ihan muita hommia. Vai mitä luulet, "tykitetäänkö"
        vaikkapa valtamerialuksia, niiden dieselmoottoreita, voimalaitosratkaisuja tai
        vaikkapa muita usean miljoonan ratkaisuja?

        Oma myyntibudjettini on vuodessa 60Meuroa.
        En todellakaan "tykitä" tai "luukuta" provikalla kun tapaan yritysten top-johtoa ympäri Pohjois-Euroopan.

        haluaa asian ajatella, eikö kuitenkin tuntuisi mukavalta saada siivu kaupoista mitä teet?

        Esim. kaikissa yrityskaupoissa kaupan välittäjä/järjestäjä tekee diilin palkkiprosentilla oli sitten kyse satojen miljoonien kaupasta tai pikku grillin myynnistä.

        Pörssi meklarit myyvät provikalla, samoin pankit tuotteitaan jne.

        Itse vaihdoin aikanaan myyntityön jossa oli kiintä kuukausipalkka provikkapalkkaiseen, koska alkoi ärsyttämään se että myin miten paljon tahansa, niin aina tilille napsahti saman verran palkkaa.

        En tiedä mitä myyt, ilmeisesti isoja dieselmoottoreita? Jos olet valmistajan leivissä, niin uskoisin että yritykselläsi on myyntiagentteja useammissa maissa. Kun nämä agenttuuriyritykset myyvät yrityksesi moottoreita, niin he saavat myynnistä palkkiota, eivät suinkaan mitään kiinteitä korvauksia.

        Lähes kaikilla valmistavilla tehtailla on myyntiagentteja. Jos tilaat tavaraa esim. Kiinasta, niin kaupat hoitaa 80-90% myyntiagentti. Myyntiagentit tosin monesti uskottelevat olevansa valmistajia vaikka eivät sitä todellisuudessa olisikaan.

        Tämä palkkiolla myyminen toteutuu pienemmässä mittakaavassa itsenäisillä edustajilla. Koska myynti on edellisiin esimerkkeihin verrattuna pientä, kompensoi asiaa palkkioprosentin suuruus. Bruttoprovisiolla myyminen on vastaavaa kuin myisit itsenäisenä edustajana, mutta sillä erotuksella, että olet palkkatyöntekijä.

        Itsenäisellä edustajalla tai agentilla "palkkaa" ei jää, jos kulut ovat enemmän tai saman verran kuin mitä palkkiotulot. Samoin on bruttoprovikkaisella myyjällä, eli ellei myynnistä tuleva provikka ole enempää kuin kulut, niin palkkaa ei tule.

        Bruttoprovikka on täysin varteenotettava vaihtoehto, jos vain myynti on riittävän suuri jolloin myös varsinaista palkkaa jää kulujen jälkeen.

        Vastaavia esimerkkejä voisi kirjoitella miten paljon tahansa, mutta kuten sanoin niin miten haluaa asian ajatella...

        Ellei nälkää tuloksentekoon ole riittävästi, niin bruttoprovisiota tai minkäänlaita provikkapalkkamallia ei kannata alkaa tekemään, vaan silloin täytyy mennä muihin hommiin, esim. yrityksen toimistoon, varastoon tms.


    • Ex-Beltton

      Olin Belttonilla töissä useita vuosia bruttoprovisiolla. Palkkamalli vääristynyt, sain myös yli 8000e mätkyt palkkauksen johdosta. Nettoprovisio on oikea palkkamalli provisiopalkkauksessa.

      • sadfsdfa

        No nythän tänne vasta hiljaista tulikin!


      • Myyntimieees Myntddinen
        sadfsdfa kirjoitti:

        No nythän tänne vasta hiljaista tulikin!

        No mulle on ihan sama kumpaako provikkamallia käytetään, lähinnä laitoin tämän vaan siksi että keskustelu taas aukee :)


      • Ex-kiinteä palkkalainen

        mätkyjä, koska et myynyt riittävästi, jotta palkkasi olisi ollut riittävän suuri verottajan silmissä. Koska myit liian vähän oli palkkasi niin pieni, että verottaja tulkitsi verottomat kulukorvaukset palkaksi kun varsinainen palkkasi oli vain muutamia satasia ja kulukorvaukset huomattavasti suuremmat kuin palkasta käteen jäävä ansio.

        Oliko näin, vai olenko väärässä?


    • Miguel1983

      Pitää myös muistaa, että ajetut kilometrit pitää luotettavasti pystyä todistamaan verottajalle, kun verottaja pyytää. Eli ajopäiväkirja on hyvä, mutta työläs vaihtoehto.

      Osassa yrityksissä bruttoprovikan "verottomat" kulukorvaukset on laskettu jollain prosentilla myynnistä, eli tämä on ehdottoman kielletty tapa.

      Verottaja teki tässä jokin aika sitten erityisverotarkastuksen kiinteistövälitysfirmoihin... kävi näin.

      Otteita Turun sanomista:

      "Kuukaudessa lähes 16 000 kilometriä

      Turkulainen kiinteistönvälittäjä Vuokko Lahtela kertoo, että hänen entisessä työpaikassaan Habitassa palkka maksettiin niin, että palkkanauhassa oli valmiiksi 30 prosenttia kilometrikorvauksina. Sen perusteella olisi pitänyt kirjoittaa omalla autolla ajosta kilometrit jälkikäteen, mitä Lahtela ei tehnyt."

      "Työnantaja oikeuteen vastaamaan

      Jos yritys kiertää tällä tavoin veroja, se saa aiheettoman kilpailuedun. Työntekijä menettää palkkaan liittyvän sosiaaliturvan, eikä hänen eläkkeensä kilometreistä kartu.

      Kuvion erikoisuuksiin kuuluu, etteivät työntekijät saa oikeitakaan kilometrikorvauksia, koska niitä maksetaan vain siltä osin kuin provisiota on kertynyt.

      Hirvosen mukaan seuraamukset kohdistuvat ensisijaisesti työnantajaan, joka ei ole maksanut ennakonpidätyksiä eikä työnantajan sosiaaliturvamaksuja. Jos kyseessä on vuosia jatkunut ja useaan työntekijään sovellettu käytäntö, maksuunpano on kova seuraamus.

      Lisäksi edessä on rikosilmoitus; teko täyttää veropetoksen tunnusmerkit.

      - Palkansaajalla saa olla kyse aika isoista summista, ennen kuin verottaja lähtee rikosilmoitusta tekemään, Hirvonen linjaa.

      Mutta työntekijälle jälkivero korotuksineen voi tulla kalliiksi. Verottajan koura ulottuu viiden vuoden jälkiverotusajan päähän."

      • Miguel1983

        http://www.vero.fi/default.asp?article=4615&language=FIN

        "Verovalvonta kiinteistöalalla
           4615
        Lehdistötiedote 29.3.2006, Verohallitus

        Julkisuudessa on viime aikoina käyty keskustelua veronkierrosta kiinteistöalalla. Esillä ovat olleet erityisesti kilometrikorvaukset ja niiden maksuperusteet.

        Verohallituksen verotarkastusyksikön johtaja Ahti Leoska toteaa, että keskustelua herättäneet asiat ovat verohallinnon tiedossa. Kiinteistöala on ollut yksi verotarkastuksen erityiskohteista vuonna 2005, ja verotarkastukset jatkuvat edelleen. Tarkastuksissa on puututtu myös kilometrikorvauksiin. Verottaja hyväksyy verottomiksi kilometrikorvauksiksi vain todelliset, ajopäiväkirjaan perustuvat korvaukset.

        Yksittäisten yritysten verotarkastusten tuloksista kiinteistö- tai muullakaan alalla verohallinto ei salassapitosyistä anna tarkempia tietoja.


        "


    • veronkiertoa

      Bruttoprovikkafirmat ovat veroniertäjiä, jotka siirtävät veronmaksunsa (voittonsa) ulkomaille veroparatiiseihin, jossa veroprosentti on minimaalinen.

    • brutonystävä

      kyllähän bruttoprovisiossa on hyviäkin puolia olemassa?

    • huijareita

      Kusetusfirmoja bruttoprovikkafirmat.
      Välttävät lakisääteiset sos. maksut ja sitten kaverin eläke sekä loma-ja sairkorvaukset jäävät minimaalisiksi.

    • TPS80

      Hahaha.. On suurin kusetus mitä työntekijöille valehdellaan silmät pyöreenä.

      Helppo sääntö = Myyntityö --> Lestadiolainen firma --> varma bruttoprovisio kusetus

      Kiertäkää kaukaa!!

      Ei ole laillinen edes!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe