tinnituksesta

diagnoosi

kysysin kaikilta teiltä,joilla on krooninen tinnitus,eli vaiva on ollut vuosikausia,minkälaisen diagnoosin olette lääkäriltä saaneet?eli mikä on tinnituksen syy. tarkoitan tässä yhteydessä muuta kuin menieren tautia.vai onko lääkäri pystynyt kertomaan teille mistä tinnitus voisi johtua.entä minkälaisissa tutkimuksissa olette käyneet. itselläni on vasemmassa korvassa jatkuva tinnitus,ollut vuosikausia.menieren tautia ei ole,eikä terveydenhoitaja havainnut kuulotutkimuksessa kuulon alenemaa.meluvammastakaan ei mielestäni voi olla kyse.onko joku teistä saanut avun purentakiskosta.entä onko teistä kukaan havainnut seuraavaa: avaat suusi auki ja kun suljet suusi niin samalla leuoilla vastustat tai jännität suun sulkemista,niin tinnitusääni kuuluu selvästi.itselläni on ainakin niin,että kun suun auki ollessa liikutan leukojani voin kuulla tinnitusäänen leukojen liikkeen tahdissa. kuulostaa varmaan kummalliselta,mutta en osaa paremmminkaan asiaa selittää.olen alkanut epäillä voisko olla kyseessä purennasta johtuva hermoärsytys,siis jos purenta eiole kohdallaan.ainakin purentavirheet mainitaan yhdeksi mahdolliseksi syyksi.entä onko joku teistä tinnituksesta kärsivistä käynyt pään magneetti tai tt-kuvauksessa?ei voi muuta sanoa kuin että ärsyttävä vaiva.

24

13697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku kertoi

      Onko joku kokeillut. Yks homeopaatti kertoi, että kyllä tinnituksen saa pois. En tiedä, mutta kerron, mitä hän kertoi ja kysyn nyt muilta.

      • On rampattu lääkäreillä

        Molemmilla puolilla on ollu aika kova kohiseva tinnitus nelisen vuotta. Keskussairaalatasolla asti on tehty tutkimukset, mitä nyt on olemassa. Audiogrammi näyttää ihan samaa kuulon alenemaa, joka on se tinnituskin. Siis kuulosta puuttuvat osat täyttyvät olemattomalla "äänellä". Magneettikuvaus tehtiin ja ct-kuvaus kasvaimien poissulkemiseksi. Aivovaltimoiden varjoaine röntgenkuvaus tehtiin verisuonipullistumien poissulkemiseksi ja samalla tutkittiin onko kaulasuonissa ohituksia valtimon ja laskimon välillä, koska sellaisetkin aiheuttavat veren kohinan kuulumista korvissa.

        Eli aika monenlaista tutkimusta on tehty. Ikävä kyllä selvyyttä ei ole saatu. Tietysti on lohduttavaa aina saada pois ne pahimmat kauhukuvat mielestä. Kasvaimet ja valtimopullistumat nyt ainakin.

        Ihan ensitöikseni kävin korvalääkärin kehotuksesta hammaslääkärissä. Siellä tarkistettiin purenta. Vaikka siitä ei vikaa löytynytkään, sain lohdutuspalkintona neljän reijän paikkauksen.:)

        Sen olen todennut, että tinnituksen voimakkuuteen vaikuttaa verenpaine kääntäen verrannollisesti. Siis mitä alhaisempi paine sitä kovempi tinnitus. Samasta syystä myös pään asento ja niskojen kireys vaikuttavat siihen. Esim. Kun painan otsaa molemmin käsin ja pidän niskalihaksilla vastaan, tinnitus vaimenee.

        Ainoa selvä syy, minkä lääkärit ovat sanoneet, on verenkierron hetkellinen puute ja sen aiheuttama hapen puute kuulohermoissa ja siitä aiheutunut kuulovamma. Kuulemma kuulohermo on ensimmäisten vaurioitten joukossa, jos jostain syystä aivojen verensaanti hetkeksikin estyy, vaikkapa onnettomuudessa tai nyrkkeilyssä yms.


      • viesti..
        On rampattu lääkäreillä kirjoitti:

        Molemmilla puolilla on ollu aika kova kohiseva tinnitus nelisen vuotta. Keskussairaalatasolla asti on tehty tutkimukset, mitä nyt on olemassa. Audiogrammi näyttää ihan samaa kuulon alenemaa, joka on se tinnituskin. Siis kuulosta puuttuvat osat täyttyvät olemattomalla "äänellä". Magneettikuvaus tehtiin ja ct-kuvaus kasvaimien poissulkemiseksi. Aivovaltimoiden varjoaine röntgenkuvaus tehtiin verisuonipullistumien poissulkemiseksi ja samalla tutkittiin onko kaulasuonissa ohituksia valtimon ja laskimon välillä, koska sellaisetkin aiheuttavat veren kohinan kuulumista korvissa.

        Eli aika monenlaista tutkimusta on tehty. Ikävä kyllä selvyyttä ei ole saatu. Tietysti on lohduttavaa aina saada pois ne pahimmat kauhukuvat mielestä. Kasvaimet ja valtimopullistumat nyt ainakin.

        Ihan ensitöikseni kävin korvalääkärin kehotuksesta hammaslääkärissä. Siellä tarkistettiin purenta. Vaikka siitä ei vikaa löytynytkään, sain lohdutuspalkintona neljän reijän paikkauksen.:)

        Sen olen todennut, että tinnituksen voimakkuuteen vaikuttaa verenpaine kääntäen verrannollisesti. Siis mitä alhaisempi paine sitä kovempi tinnitus. Samasta syystä myös pään asento ja niskojen kireys vaikuttavat siihen. Esim. Kun painan otsaa molemmin käsin ja pidän niskalihaksilla vastaan, tinnitus vaimenee.

        Ainoa selvä syy, minkä lääkärit ovat sanoneet, on verenkierron hetkellinen puute ja sen aiheuttama hapen puute kuulohermoissa ja siitä aiheutunut kuulovamma. Kuulemma kuulohermo on ensimmäisten vaurioitten joukossa, jos jostain syystä aivojen verensaanti hetkeksikin estyy, vaikkapa onnettomuudessa tai nyrkkeilyssä yms.

        asiaa paljon, itse olen huomannut että hyvä niska ja selkä hieronta vaimentaa tinnitusta, ruoalla'kin on merkityksensä,olen sitä mieltä myös että sisäkorva-vian vuoksi tinnitus-ääni on korvaava ääni aivojen kuulokeskukseen, tai ko. k-keskus itse tuottaa kyseisen äänen, siis tämä on luettavissa noista monista tutkimus -jukaisuista, mutta kuitenkin se tai siihen voi vaikuttaa "kaikki vaikutta kaikkeen" periaatteella, tämä näistä kuulopalstan vertaistuki kirjelmistä muodostunut käsitys, tulee vielä aika jolloin tämäkin vaiva on hallittavissa, ei ehkä ukille" mutta teitä nuorenmpiakin riittää ja hektinen nykyaika synnyttää herkästi uusia tinnitus-ääniä!, tsemppiä meille kaikille.i


      • Minulla
        viesti.. kirjoitti:

        asiaa paljon, itse olen huomannut että hyvä niska ja selkä hieronta vaimentaa tinnitusta, ruoalla'kin on merkityksensä,olen sitä mieltä myös että sisäkorva-vian vuoksi tinnitus-ääni on korvaava ääni aivojen kuulokeskukseen, tai ko. k-keskus itse tuottaa kyseisen äänen, siis tämä on luettavissa noista monista tutkimus -jukaisuista, mutta kuitenkin se tai siihen voi vaikuttaa "kaikki vaikutta kaikkeen" periaatteella, tämä näistä kuulopalstan vertaistuki kirjelmistä muodostunut käsitys, tulee vielä aika jolloin tämäkin vaiva on hallittavissa, ei ehkä ukille" mutta teitä nuorenmpiakin riittää ja hektinen nykyaika synnyttää herkästi uusia tinnitus-ääniä!, tsemppiä meille kaikille.i

        Itselläni on oikea korva vikissyt kaiketi yli kaksi vuotta. Ei jatkuvasti, mutta nyttenkin.
        Olen käynyt työterveyslääkärillä, hammaslääkärillä, koska itse epäilin purentaa, kun olin huomannut purevani oikean puolen takahampaita. Purusiltakin tehtiin, mutta se on jäänyt laatikkoon.

        Nyt kun taas asiaa mietin, korva vinkuu ja puren hampaita. Onko se sitten tuo vinkuminen mahdollisesti tuosta puremisesta johtuvaa?
        Se hammassillan pitäminen oli hankalaa, itse esitin hammaslääkärille takahampaan poistamista. Jos tietäisin, että tuo korvan vinkuminen johtuu siitä, repisin vaikka itse tuon takahampaan pois.

        Kyllä tuon vikinän kanssa pärjää, kun ei ala sitä miettimään. Nukkumista se ei ole koskaan haitannut. Oikeastaan tämä pureminen häiritsee enemmän. Se ainakin loppuisi hampaan poistamiseen, vaikkei vikinä loppuisikaan.

        Vinkuu edelleen....ja leuka vinossa hammasta purren.


      • Minulla
        Minulla kirjoitti:

        Itselläni on oikea korva vikissyt kaiketi yli kaksi vuotta. Ei jatkuvasti, mutta nyttenkin.
        Olen käynyt työterveyslääkärillä, hammaslääkärillä, koska itse epäilin purentaa, kun olin huomannut purevani oikean puolen takahampaita. Purusiltakin tehtiin, mutta se on jäänyt laatikkoon.

        Nyt kun taas asiaa mietin, korva vinkuu ja puren hampaita. Onko se sitten tuo vinkuminen mahdollisesti tuosta puremisesta johtuvaa?
        Se hammassillan pitäminen oli hankalaa, itse esitin hammaslääkärille takahampaan poistamista. Jos tietäisin, että tuo korvan vinkuminen johtuu siitä, repisin vaikka itse tuon takahampaan pois.

        Kyllä tuon vikinän kanssa pärjää, kun ei ala sitä miettimään. Nukkumista se ei ole koskaan haitannut. Oikeastaan tämä pureminen häiritsee enemmän. Se ainakin loppuisi hampaan poistamiseen, vaikkei vikinä loppuisikaan.

        Vinkuu edelleen....ja leuka vinossa hammasta purren.

        hammassillan piti olla purentakisko.


      • vaivannut
        On rampattu lääkäreillä kirjoitti:

        Molemmilla puolilla on ollu aika kova kohiseva tinnitus nelisen vuotta. Keskussairaalatasolla asti on tehty tutkimukset, mitä nyt on olemassa. Audiogrammi näyttää ihan samaa kuulon alenemaa, joka on se tinnituskin. Siis kuulosta puuttuvat osat täyttyvät olemattomalla "äänellä". Magneettikuvaus tehtiin ja ct-kuvaus kasvaimien poissulkemiseksi. Aivovaltimoiden varjoaine röntgenkuvaus tehtiin verisuonipullistumien poissulkemiseksi ja samalla tutkittiin onko kaulasuonissa ohituksia valtimon ja laskimon välillä, koska sellaisetkin aiheuttavat veren kohinan kuulumista korvissa.

        Eli aika monenlaista tutkimusta on tehty. Ikävä kyllä selvyyttä ei ole saatu. Tietysti on lohduttavaa aina saada pois ne pahimmat kauhukuvat mielestä. Kasvaimet ja valtimopullistumat nyt ainakin.

        Ihan ensitöikseni kävin korvalääkärin kehotuksesta hammaslääkärissä. Siellä tarkistettiin purenta. Vaikka siitä ei vikaa löytynytkään, sain lohdutuspalkintona neljän reijän paikkauksen.:)

        Sen olen todennut, että tinnituksen voimakkuuteen vaikuttaa verenpaine kääntäen verrannollisesti. Siis mitä alhaisempi paine sitä kovempi tinnitus. Samasta syystä myös pään asento ja niskojen kireys vaikuttavat siihen. Esim. Kun painan otsaa molemmin käsin ja pidän niskalihaksilla vastaan, tinnitus vaimenee.

        Ainoa selvä syy, minkä lääkärit ovat sanoneet, on verenkierron hetkellinen puute ja sen aiheuttama hapen puute kuulohermoissa ja siitä aiheutunut kuulovamma. Kuulemma kuulohermo on ensimmäisten vaurioitten joukossa, jos jostain syystä aivojen verensaanti hetkeksikin estyy, vaikkapa onnettomuudessa tai nyrkkeilyssä yms.

        parisen vuotta.
        Mielenkiintoinen havainto tuo alhainen verenpaine. Minulla on jatkuvasti matalat paineet ja molemmat korvat tinnittää jatkuvasti. Molemmissa korvissa alentunut kuulo (meluvamma?). Sen kummemmin ei ole tutkittu.


    • ...

      omalla kohdalla syynä oli kuulohermokasvain, joka on aika harvinainen. ei oo helppoo ei kun tietää, että nyt se ei varmasti lähde ikinä pois.

    • Tinnitus-uran alussa

      Näyttäisi olevan "sukuvika" ainakin meillä.
      Pikkuveljellä on tinnitusta ollut kolmella eri taajuudella jo 12 vuotta, aina siitä asti kun hän sairasti pahan flunssan ja sai jälkitautina aivokalvontulehduksen, joka ehti aika pahaksi, ennenkuin huomasi. Enolla tinnittää jatkuvasti, samoin kahdella sedällä.

      Itselläni on ollut tämä riesa nyt pari vuotta. Ei _vielä_ päivittäisenä, saattaa olla päivän tauko ja parin tunnin taukoja välissä. Tinnitus alkoi pitkittyneen flunssan aikana. Oli poskiontelotulehdus, sisäkorvatulehdus (labyrintiitti tai joku ihme termi) ja korvakäytävän tulehdus ja pieni kuume päällä. Töistä ei voinut olla pois, joten verenpaineet pääsi nousemaan sitten kriisitasolle ja tinnitus alkoi olla todella, todella kovaa --- se häiritsi jo unensaantia, koska ääni oli niin kova.

      Minulla tinnittää aina aamulla, koska narskuttelen hampaita ja nukun kummallisissa asennoissa.
      Samoin tinnittää, jos niskat on pahasti jumissa.

      Hieronta niskaan teki ainakin kahden viikon tauon tinnitukseen (siis kun ehdin, niin kävin sellaisella hierojalla, joka hieroi ne kohdat, joiden arveli aiheuttavan tinnitusta eniten). Nyt hieroja muutti pohjois-suomeen, joten en enää pääse.

      Lääkärin teorian mukaan korkea verenpaine aiheuttaa tinnitukseni. Oma teoriani on itse asiassa se, että pääsyynä on narskuttelu, joka aiheuttaa niskojen jännitystilan, jolloin veri ei kierrä ja tämä taas nostaa puolestaan verenpainetta ja aiheuttaa tinnituksen.

      Eilen ei tinnittänyt, tänään huutaa.
      Joskus kuuluu vain sellaista "kuin naapuri laskisi vettä, pientä suhinaa putkistossa" ääntä. Tai "puutarhaletku-suhinaa"- eli ei vingu vaan suhisee hennosti ja aina vain vasemmalla tämä suhina.
      Sirinä ja vinkuna ovat molemminpuolisia riesoja!

      • Ylikers

        Itselläni on vinkunut jo 14v ja vuoden vaihteessa paheni molemmissa korvissa.

        Apua en konkreettisesti saanut mistään!
        Tappelulla sain lekureilta edes pään magneettikuvauksen. Kaikki vain totesivat syö masennuslääkettä (tarjottiin 4 yhdellä kertaa) ja kommentit olivat ei siihen kule ja kaikkeen tottuu :(
        Vitu jos olisi ollut vikaa päässä olisin varmaan jo narunjatkona!
        Sain kuitenkin sitkeyden päälle ja ajattelin perkle näytän noille lääkäreille etten tarvitse niitä ilonappeja ja pääsen takaisin jaloilleni.

        En tiedä olenko vielä ihan palautunut, mutta nukuttua olen jo saanut ja en enää koko ajan ajattele vaivaa. Uni vaikuttaa ratkaisevasti mehin ihmisiin ja sen puute pahentaa muita vaivoja.

        Kaikkia apukeinoja olen hakenut:
        hieronta, akupunktio, luontaistuotteet, vitamiinit, lenkkeily, kuntosali, fysikaalinen, rentoutus ja ajattelin vielä kokeilla hypnoosin.
        Mitkään eivät ole auttaneet.

        Jokaisen tarvitsee kuitenkin itse koeilla mikä auttaa ja mikä ei!
        Rahaa saa kulumaan jos haluaa ja järki ei ole mukana!!!
        Kannattaa päästää itsenä ensin akuutin vaiheen ohi ja alkaa sitten vasta hakemaan vaihtoehtoishoidoista apua.
        Muuten tulee kaikki hoidot päällekäin ja elimistö käy ylikierroksilla (ei tule apua).

        Voimia kaikille meille "ääniä" kuuleville tinnitus immeisille


      • myööss
        Ylikers kirjoitti:

        Itselläni on vinkunut jo 14v ja vuoden vaihteessa paheni molemmissa korvissa.

        Apua en konkreettisesti saanut mistään!
        Tappelulla sain lekureilta edes pään magneettikuvauksen. Kaikki vain totesivat syö masennuslääkettä (tarjottiin 4 yhdellä kertaa) ja kommentit olivat ei siihen kule ja kaikkeen tottuu :(
        Vitu jos olisi ollut vikaa päässä olisin varmaan jo narunjatkona!
        Sain kuitenkin sitkeyden päälle ja ajattelin perkle näytän noille lääkäreille etten tarvitse niitä ilonappeja ja pääsen takaisin jaloilleni.

        En tiedä olenko vielä ihan palautunut, mutta nukuttua olen jo saanut ja en enää koko ajan ajattele vaivaa. Uni vaikuttaa ratkaisevasti mehin ihmisiin ja sen puute pahentaa muita vaivoja.

        Kaikkia apukeinoja olen hakenut:
        hieronta, akupunktio, luontaistuotteet, vitamiinit, lenkkeily, kuntosali, fysikaalinen, rentoutus ja ajattelin vielä kokeilla hypnoosin.
        Mitkään eivät ole auttaneet.

        Jokaisen tarvitsee kuitenkin itse koeilla mikä auttaa ja mikä ei!
        Rahaa saa kulumaan jos haluaa ja järki ei ole mukana!!!
        Kannattaa päästää itsenä ensin akuutin vaiheen ohi ja alkaa sitten vasta hakemaan vaihtoehtoishoidoista apua.
        Muuten tulee kaikki hoidot päällekäin ja elimistö käy ylikierroksilla (ei tule apua).

        Voimia kaikille meille "ääniä" kuuleville tinnitus immeisille

        "henkesi kanssaaa"
        t. alik.


      • MinäUtelias
        Ylikers kirjoitti:

        Itselläni on vinkunut jo 14v ja vuoden vaihteessa paheni molemmissa korvissa.

        Apua en konkreettisesti saanut mistään!
        Tappelulla sain lekureilta edes pään magneettikuvauksen. Kaikki vain totesivat syö masennuslääkettä (tarjottiin 4 yhdellä kertaa) ja kommentit olivat ei siihen kule ja kaikkeen tottuu :(
        Vitu jos olisi ollut vikaa päässä olisin varmaan jo narunjatkona!
        Sain kuitenkin sitkeyden päälle ja ajattelin perkle näytän noille lääkäreille etten tarvitse niitä ilonappeja ja pääsen takaisin jaloilleni.

        En tiedä olenko vielä ihan palautunut, mutta nukuttua olen jo saanut ja en enää koko ajan ajattele vaivaa. Uni vaikuttaa ratkaisevasti mehin ihmisiin ja sen puute pahentaa muita vaivoja.

        Kaikkia apukeinoja olen hakenut:
        hieronta, akupunktio, luontaistuotteet, vitamiinit, lenkkeily, kuntosali, fysikaalinen, rentoutus ja ajattelin vielä kokeilla hypnoosin.
        Mitkään eivät ole auttaneet.

        Jokaisen tarvitsee kuitenkin itse koeilla mikä auttaa ja mikä ei!
        Rahaa saa kulumaan jos haluaa ja järki ei ole mukana!!!
        Kannattaa päästää itsenä ensin akuutin vaiheen ohi ja alkaa sitten vasta hakemaan vaihtoehtoishoidoista apua.
        Muuten tulee kaikki hoidot päällekäin ja elimistö käy ylikierroksilla (ei tule apua).

        Voimia kaikille meille "ääniä" kuuleville tinnitus immeisille

        Ihan hyvin voisit kokeilla vielä masennuslääkkeitä. Ne voivat poistaa tinnityksen ainakin subjektiivisenä käsityksenä. Mitään et menetä jos kokeilet. Mistä sinun tinnitus muuten alkoi:


      • mulla oli
        Ylikers kirjoitti:

        Itselläni on vinkunut jo 14v ja vuoden vaihteessa paheni molemmissa korvissa.

        Apua en konkreettisesti saanut mistään!
        Tappelulla sain lekureilta edes pään magneettikuvauksen. Kaikki vain totesivat syö masennuslääkettä (tarjottiin 4 yhdellä kertaa) ja kommentit olivat ei siihen kule ja kaikkeen tottuu :(
        Vitu jos olisi ollut vikaa päässä olisin varmaan jo narunjatkona!
        Sain kuitenkin sitkeyden päälle ja ajattelin perkle näytän noille lääkäreille etten tarvitse niitä ilonappeja ja pääsen takaisin jaloilleni.

        En tiedä olenko vielä ihan palautunut, mutta nukuttua olen jo saanut ja en enää koko ajan ajattele vaivaa. Uni vaikuttaa ratkaisevasti mehin ihmisiin ja sen puute pahentaa muita vaivoja.

        Kaikkia apukeinoja olen hakenut:
        hieronta, akupunktio, luontaistuotteet, vitamiinit, lenkkeily, kuntosali, fysikaalinen, rentoutus ja ajattelin vielä kokeilla hypnoosin.
        Mitkään eivät ole auttaneet.

        Jokaisen tarvitsee kuitenkin itse koeilla mikä auttaa ja mikä ei!
        Rahaa saa kulumaan jos haluaa ja järki ei ole mukana!!!
        Kannattaa päästää itsenä ensin akuutin vaiheen ohi ja alkaa sitten vasta hakemaan vaihtoehtoishoidoista apua.
        Muuten tulee kaikki hoidot päällekäin ja elimistö käy ylikierroksilla (ei tule apua).

        Voimia kaikille meille "ääniä" kuuleville tinnitus immeisille

        viime yö tosi vaikea. soi niin mahottomasti.
        välillä pelottaa niin älyttömästi, että miten todella voi käydä, perhana vie, noh ei auta kuintamplataeespäin taas.....


    • 7,5 vuoden kokemuksella

      Itse olen huomannut myöskin tuon tinnitusäänen voimistumisen leukojen liikkeen mukaan. Normaalissa ääniympäristössä en tinnitusta kuule, hiljaisessa huoneessa kylläkin. Jos yritän työntää leukaa eteenpäin ja vastustan tätä työntoliikettä samalla käsilläni, tinnitusääni kuuluu hyvin selvästi. Saman vaikutuksen saan aikaiseksi myös sulkemalla suun ja vastustamalla suun avaamista käsillä. Oma tinnitukseni on nyt kestänyt likimain 7,5vuotta, mutta tuon äänenvoimistumisen jännittämisen yhteydessä olen huomannut vasta parin viime kuukauden aikana. On se varmaan ollut aina olemassa, mutta en vain ole hoksannut.

    • _Jeppe_

      Joo, heippa vaan kohtalotovereille. Mulla on nyt tinnittänyt toinen korva pari kuukautta. En tiedä mistä se alkoi , se vaan alkoi. Korvissa soi vähän vaihtelevasti. Olen huomannut, että lenkin ja kuntosalin jälkeen tinnitus on hetkellisesti vähän "isommalla", mutta vaimenee noin tunnin kuluttua. Joskus se on lähes poiskin, mutta tavallisesti alkaa yöllä viimeistään. Nukkumistani ei tämä ole kovin paljon häirinnyt. Kävin työterveyslääkärilläkin, mutta siellä todettiin se sama, joka on ollut jo yli 30 vuotta, nimittäin pieni kuulonalenema juuri samassa korvassa. On tullut joskus nuorena kesätöissä paperitehtaalla. Eli voisi sanoa, että se oli ns. "haistapaskankäynti". Ei tavallisia lääkäreitä tämä kyllä kiinnosta yhtään. Kehtasi sanoa, että korvien kuulukin soida, juu aivan, d44.

      En ole ajatellut ruveta hyppäämään missään lääkäreillä tämän enempää. Yritän keskittyä muuhun ... lenkillä ei käy edes asia mielessä, ulkona puuhailu on kanssa hyvä. Jostain webistä luin, että monet kiropraktikot mainostavat, että siitä on apua tinnitukseen. En tunne itseäni mitenkään kipeäksi, päinvastoin, mutta voisihan tuota kokeilla. Kävin kuukausi sitten hermoratahierojallakin, olihan se mukava käsittely, mutta ei se mitään hierontaa ole. Hammaslääkärillä kävin tarkastuksella, purennat katsottiin - ok. Samalla tinnituspuolella oli yksi vanha amalgaami halki ja toinen irti. Ne korjattiin ja ehdin jo ajatella, että noinkohan... paskan marjat.

      Toivotan kaikilla jaksamista ja hyvää kevättä ja kesää. Kyllä me tästä vielä nousemme.

    • _Jeppe_

      Tekisi alkuun mieli rutista tämän Suomi24:n toimivuudesta nimittäin kirjoitan "jo toista kertaa", mutta olkoon.

      Joo, mulla on tinnittänyt pari kuukautta, siitä otsikko, kun monilla se on ollut jo vuosia. Itselläni se vaan alkoi, ei tietääkseni mitään tapahtunut. Kävin työterveyslääkärillä, joka totesi sen minkä jo tiesin. Tinnituskorvassa on lievä kuulonalenema jostain liki 40 vuoden takaa. Korvien kuulemma pitääkin soida, joo aivan, d44, siinä vasta taulapää puoskari.

      Olen huomannut, että lenkin ja kuntosalin jälkeen tinnitus on voimakkaampaa, mutta vaimenee sitten noin tunnin sisällä - joskus se lähes häviääkin tullakseen aina yöllä takaisin. Minulla se ei nukkumista tähän asti ole paljon haitannut.

      Kiropraktikot mm. mainostavat, että käsittelystä olisi apua. Saattaa olla joillekin, mutta kuka tietää mistä tuo ininä kenenkin kohdalla johtuu. Muuten tunnen itseni täysin terveeksi, ei mitään huimauksia sun muita. Hammaslääkärillä kävin hiljattain ja tinnituspuolelta löytyi yksi haljennut ja toinen irtonainen amalgaami, purenta tarkistettiin. Ajattelin jo, että noinkohan... no ei vielä ainakaan. Niin kai huomasitte sitten, että sakemannit ovat todenneet amalgaamit TÄYSIN vaarattomiksi...

      En ole ajatellut ruveta hyppäämään missään lääkäreissä, hermoratahierojalla jo olinkin ja olihan se ainakin mukavaa, kiropraktikkoa saattaisin kokeilla jossain hulluuden puuskassa. Minulla auttaa liikunta ja muu puuhastelu siinä mielessä että on ajatukset muualla. Hiljainen musiikki nimenomaan kuulokkeilla auttaa myös. Tätä kai ei saisi sanoakaan, mutta viskipaukku auttaa usein ... älkää kokeilko tätä kotona ;-)

      Toivotan jaksamista ja hyvää kevättä kesää kaikille. Kyllä me tästä vielä nousemme.

      • _Jeppe_

        Tätä se mun uneni tiesi, nyt toi toinenkin kirjoitus sitten ilmestyi. Voi jestas tätä systeemiä. Sama vuodatus kahteen kertaan.


    • Tinnitus666

      Morjens kanssakärsijät. Onko löytynyt mitään apua kyseiseen vaivaan tässä vuosien mittaan? Itselläni alkoi kanssa oudosti korvien lukkoon menemisellä ja sitten asteittain pahentunut puolen vuoden aikana tinnitus enkä syytä keksi. Niska ja hartiat ovat kyllä pahasti jumissa ja olen pari kertaa hierojalla jo käynyt mutta ilmeisesti tarvitsevat useamman käynnin ennenkuin asettuvat. Samaa setiä itsellä että leukoja liikuttamalla tinnitusääni pahenee huomattavasti. Outoa on vielä että kyseinen tinnitus tuntuu nyt jo ympäri päätä ja jonkunlaisena paineen tunteena. Todella outoa. Myös pientä kuumeilua on ollut pitkän aikaa (37,1 ) ja korvan alla josta pahin tinnitus lähtee on turvonnut imusolmuke ollut jo puolisen vuotta josta lääkäri sanoi että katoaa muutamassa kuukaudessa mutta noin vaan on pysynyt järkyttävän kokoisena ja ensiviikolla lääkäriin taas valittamaan.. Saattaa olla että koko spektaakkeli johtuu hampaasta joka vaatii juurihoitoa ja satunnaisesti särkee ja särky jomottaa korviin ja leukoihin asti kun pahimmilleen ärhääntyy. Hammassa on vasen kulmahammassa ylhäällä.. Myös kaikki 4 viisaria on komeasti vielä purukalustossa kiinni. Kysynkin teiltä paremmin tietäviltä että voisiko nuo aiheuttaa pahenevan tinnituksen? Se selviää tosin nyt lähiaikoina muutenkin kun käyn kaiki viisarit poistattamassa ja rikkonaiset hampaat korjauttamassa.

      Hyvää kevättä kaikille!

      • Tinnitus666

        Pyydän anteeksi typoja joita mahtavasti siunaantui mukaan. Koittakaa kestää. :)


      • Niska

        Minulla on ollut samantapaisia oireita eli molemmista korvista on kuulunut kaikenlaisia ääniä aamulla herätessäni ja lopuksi alkoi tinnitus. Kun joskus haukottelin niin ne äänet alkoivat sorahdella ja muuttaa hieman muotoaan haukottelun aikana.

        Myöhemmin minulle selvisi, että minulla on lihasperäinen tinnitus eli niskan ja hartioiden lihaksien kireydestä johtuva.

        Tinnitukseen löytyy apua
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260/tinnitukseen-loytyy-apua


    • Tinni79

      Minulla alkoi tinnitus noin pariviikkoa sitten yhtenä aamuna, kun olin edellisenä yönä nukkunut kylkiasennossa, niin että olin vasemmalle kääntyneenä, ilmeisesti pää oli ollut taipuneena ääriasennossa kauan. No, joka tapauksessa, siitä lähtien tinnittänut vasemmalla puolella. Tk:hon oltu yhteydessä lähes joka päivä, kun tämä vie järjen, ei saa nukuttua ja nyt olo hieman masentunut. Viime ma. sain lääkäriltä sellasta tabua, kuin Dulan (Relaksantti) ja täytyy sanoa, ettei ole mulle tuonut mitään helpotusta, eikä edes nukuta.

      Minulla ollut nyt 2 aikaa tk:n fyssarille, josta ei kumminkaan apua ole ollut. Tänään kävin sitten hierojalla (45min), joka sanoi, että aika kireinä niskanseutu, ja heti kun hieronta loppui, tinnitus palasi.

      Tässä on ollut aika hermot kireällä, kun ei saa nukutuksi, monia öitä valvonut kokonaan ja harvat yöt olen pystynyt muutaman tunnin nukkumaan, olen oikeasti jopa itsemurhaa miettinyt, kun ei tuolta piippaukselta karkuun pääse ollenkaan :(. Eli joo, ääni on sellaista tv:n kuvaputken korkeaa ininää, kuuluu tuolta vasemmalta, välillä sen ininän taajuus ikäänkuin hyppii.

      Asiat, joita olen huomannut:

      1. Hieron takaraivoa, niin tinnitus vaimenee sekunniksi
      2. Hieron korvanlehden päältä, tinnitus loppuu sekunniksi
      3. Painan leukaa rintaa kohti, tinnituksen ääni vaimennee
      4. Käännän päätä ääriasentoon, sekä oikealle, että vasemmalle, ääni kovenee
      5. Nostan pääni ääriasentoon, leuka kattoon, ääni muuttuu ja niskassa vihlasee
      6. Haukottelen syvään, niin pahimmillaan ääni pahenee
      7. Nyrkillä painan leuan alta, ääni kovenee...

      Tässä parina päivänä ollut kaverin kanssa Itäkeskuksessa ostoksilla ja kävellyt siellä tunteja, niin tinnitus alkaa vaimentumaan, mutta heti kun palaan kotiin, se alkaa taas :( Miten tämän kanssa nukuttua saisi.

      Voiko olla niin, että tuo hieronta on voinutkin auttaa, mutta ei vaan heti anna tuloksia?

      Mites tästä eteenpäin? Ja jos teillä olisi tehokkaita jumppaohjeita, niin kertokaa.

      Puristelen tuota oikeata hartiaa, niin muuttuu ääni tinnituksessa [​IMG] eli siellä voisi olla koko ongelmakeskus

    • ErNuTa

      Minulla on vuosien mitteen ollut erilaisia korvien soimisia, joita hienostellen kutsutaan tinnituksiksi.
      Kilinää, sirinää, narinaa, kohinaa ja ihan aitoa sireenimäistä "ääntä" jne.
      Istumatyö ja sitä ennen pitkä opiskelu on selkäni rappeuttanut.

      Kaikkien soimisien syy on ollut välilevyjen normaalista vähittäisestä rappeutumisesta (madaltumisesta) johtunut kuulohermon jatkeen joutuminen ajoittain puristukseen.
      "Äänen" tyyppi riippuu kohdasta missä hermo joutuu puristuksiin, esimerkiksi "kilinä" alaselän ja "kohina" niskan alueelta.

      Lukuunottamatta yhtä, "kohinaa" olen saanut kaikki "äänet" loppumaan puolessa minuutissa HETI aloitetuilla voimisteluliikkeillä. "Kohina" ei ole onneksi kovin häiritsevää eikä voimakasta. Se lähes aina alkaa iltapäivän torkkujen aikana ja loppuu viimeistään seuraavana yönä. Koska en unessa ollen havaitse sen alkamista, en voi heti aloittaa voimisteluliikkeitä.
      Vasta myöhemmin aloitettuina ne eivät oikein tehoa.
      Kohinan aiheuttava puristus syntyy niskan alueella.

      "Ääniä" voi aiheutua kuulovauriosta mm. iskumelun johdosta tai vaikka kasvaimesta, joka puristaa kuulohermoa tai sen jatketta.
      Lääkärit näyttävät olevan vähin tiedoin "äänistä". Lääketiede näyttää olevan tietämätön kuulohermon jatkeesta, joka siis kulkee muiden hermojohtimien seassa selkärankaa seuraten.
      Korkeataajuista äänisignaalia ei voi noin vaan kytkeä äänihermoon.
      Kaikujen syntymisen estämiseksi hermon on annettava jatkua, jolloin se edetessään vaimenee niin, että jatkeen päästä ei enää palaa kaikua.
      Vastaavanlaiset ratkaisut ovat käytössä elektroniikassa.

      Suosittelen selän pitämistä notkeana voimstelun avulla. Voimistelu voi olla paljolti myös kävelyä, tanssimista ja vastaavaa.

    • Niska_

      Monilla nuorilla on fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin väitöskirjan mukaan ”some-niska”.

      Kun 5 kiloa painava pää työnnetään eteenpäin ja alas, voi kuormitus selkärangassa olla vipuvaikutuksen vuoksi jopa 27 kiloa. Näin käy, kun älypuhelin on sylissä ja ihminen syventyy sitä näpräämään.

      Tästä on seurauksena, että monille niskan ja hartioiden lihasten jännitys aiheuttaa muun muassa tinnituksen.

      Tässä muutama linkki, joista on ehkä apua tinnitukseen:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-60056977

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-59262597

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-63024256

      Tinnitukseen löytyy apua
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13415260

      Minulla päätetyöskentely aiheutti luultavasti tinnituksen.

      Tästä linkistä toteutan käsipainolla kuvat 1 ja 2 tuota moottorisahan käynnistysliikettä en tee vaikka sekin on hyvä. Sen sijaan vien painot alas vyötärölle ja nostelen niitä kainalon korkeudelle.
      Teen niitä liikkeitä yhteensä noin 4 minuuttia.
      https://www.yhteishyva.fi/hyva-olo/treeniohjeet-kasipainoilla/0570217

      Tässä videossa on jonkin verran samantapaisia liikkeitä.:

      https://www.youtube.com/watch?v=oUychjqfO8I&list=PLlheuEV8PtFiywPuEmB6168CXeNuzxe6G

      Yritin etsiä Youtubesta niitä videoita hakusanalla : niskajumppa käsipainot

      • Urkuparvenkannattimet

        Minulla tinnitus alkoi kavitaatiohoitosarjan jälkeen. Siinä hoidossa korvissa kuului kammmottava vinkuna, vaikka reisien läskejä käsiteltiin. Tinnitus alkoi noin puolitoista viikkoa viimeisen hoitokerran jälkeen. Ääni on samanlaista vinkunaa kuin hoitotilanteessa, mutta ei niin voimakasta. Onkohan nämä hoidot ollenkaan turvallisia?


    • Anonyymi

      Minulla alkoi tinnitus korvan puhdistuksen jälkeen.Oli aikaisemminkin muttei yhtä voimakkaana.Lisäksi sellainen,että kun päätä pyörittää voimakkaasti edes takaisin kuuluu voimakas piippaus samaan tahtiin.Vähän kuin auton peruutus tutkan ääni.Paremmin en osaa kuvata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      53
      2931
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      542
      2780
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1917
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1905
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1412
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe