Jarrutehostimen pumppu vuotaa

Mäkilähtö

Eli se vehje siinä d4d, 00-mallisen aven moottorin yläkulmassa. Meinaan se mitä minä luulin ohjaustehostimen pumpuksi mutta joka onkin korjaamon mukaan jarrutehostimen.
Myivät auliisti tiivisteen ko.vekottimeen, mutta kun yritin vehettä irrottaa oli se kuin yhtä puuta eikä hihnapyörän irroitus onnistunut sitten millään.
Aloin jo miettimään onko siinä ko. pyörän pultissa vastapäiväiset kierteet. Tojo korjaamo ei sitä tiennyt joten kysyn nyt teiltä, että tietääkö kukaan miten se hihnapyörä irroitetaan?

7

892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peräkammarin poeka

      on sellaiset asiat tiedettävä.

      • rälläkkä

        käteen siivu palasiksi


      • Mäkilähtö

        muttakun ei tiedä.
        Eikä ne saa edes oikeita kuvia moottorista vaikka ne rekisterinumerolla hakee ne.
        Yksi verrattomista lausumista oli, startin räjäytyskuvaa toisen kerran hakiessani kun eka oli väärä- Korjaamonmies loihe lausumaan kun sanoin että kuva on hieno sekä upee muttei minun autostani sanoi tämä, "edellinen omistaja on varmaan vaihtanut startin". No minä olen kyllä omistanut ko. kinnerin alusta asti jonka myös ammattimiehelle totesin.
        No siihen toteamaan hän, "no jos siihen on tehty jotain"(?), hrrrr.... Alkaa tuntumaan todellakin siltä ettei edes kannata käydä hauskuuttamassa itseään tojon korjaamolla, vaan pähkiä asiat halki poikki ja pinoon itsekseen ja tehdä sitten niinkuin on oikein.
        Niin ja sen tehostimen hihnapyörän mutterin kätisyys vielä mietityttää,


      • Mäkilähtö
        Mäkilähtö kirjoitti:

        muttakun ei tiedä.
        Eikä ne saa edes oikeita kuvia moottorista vaikka ne rekisterinumerolla hakee ne.
        Yksi verrattomista lausumista oli, startin räjäytyskuvaa toisen kerran hakiessani kun eka oli väärä- Korjaamonmies loihe lausumaan kun sanoin että kuva on hieno sekä upee muttei minun autostani sanoi tämä, "edellinen omistaja on varmaan vaihtanut startin". No minä olen kyllä omistanut ko. kinnerin alusta asti jonka myös ammattimiehelle totesin.
        No siihen toteamaan hän, "no jos siihen on tehty jotain"(?), hrrrr.... Alkaa tuntumaan todellakin siltä ettei edes kannata käydä hauskuuttamassa itseään tojon korjaamolla, vaan pähkiä asiat halki poikki ja pinoon itsekseen ja tehdä sitten niinkuin on oikein.
        Niin ja sen tehostimen hihnapyörän mutterin kätisyys vielä mietityttää,

        Matkani vei vähän kauemmas kotokonnuilta ja pyrähdin samalla matkalle osuneeseen Tojon huoltokorjaamoon.
        Kun sitten huoltohenkilöiltä kysyin, "miten se jarrutehostimen hihnapyörän mutteri sitten oikein irtoaakaan?", ihmetteli korjaamomies vähän minun sanomisiani. Ehdotti että käytäisiin ihan paikanpäällä katsomassa potilasta jos se vaikka sitten selviäisi. No sanottu ja tehty, katsoessamme ko. pumppua mainitsi korjaamon mies, kuin ohimennen, että se on kyllä ohjaustehostimen pumppu. Aivan kuten olin alunperinkin päätellytkin mutta joka oli valtuutetun huoltoliikkeen asiantuntemuksella muutettu jarrutehostimen pumpuksi. Avaukseen tiesi hän kertoa, että mutteri on oikeakätinen eli aukeaa vastapäivään.
        Ilahtuneena tiedosta että kaikki tojon huollot ei olekkaan epäpäteviä, vaan vain kotipaikkakuntanihuolto, mainitsin keskittäväni vastaisuudessa huollot ja mahdolliset korjaukset hedän liikkeeseensä ja varsinkin välttäväni omanpaikkakuntani liikettä.
        Nyt pitäisi vielä tietää miten erottaa valtuutettujen tojohuoltoliikkeiden joukosta PÄTEVÄT liikkeet niin voisi keskittää asioinnin niihin jos matkalla tarve vaatii.


    • onko moinen..

      Mitäs hittoa, onko d4d:ssä peräti pumppu jarrutehostimelle?? Itseläni 1.6 4a-fe ja en ole siinä moista löytänyt tai en ole sitten katstonut oikeasta paikasta.

      • koska imusarjassa

        ei ole alipainetta diesel moottorissa tarpeksi. Sen kautta jarru tehostin saa tarvittavan alipaineen. Ja sijaitsee todellakin moottorin yläreunassa.


      • bensakonees

        Mahtaako ohjaustehostajan pumppu tosiaan tuottaa alipainetta vai säätää ohjaus tehostusta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3193
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3026
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2295
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1992
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1805
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1592
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      102
      1302
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe