Toiminimi.... Starttiraha...... ??

help..,.

Elikkäs oon miettinyt että perustaisi toiminimen. Oon lukenut yrittäjyydesta paljon, mut jäänyt muutama asia mietityttämään silti.
Esim, se että voiko yritystoimintaa harjoittaa kotona?? ..vai pitääkö olla erilliset liiketilat??

Mulla on mielessä ompelualan yritys ja tuntuu aika turhalta ruveta heti mitään liiketilaa vuokraamaan kun jos ei sitten kannatakkaan :/
Niin ja vielä starttirahasta.. luin jostakin että edellytyksenä tuon tuen saamiselle mm,yrittäkokemus/yrittäjäkoulutus...? Onks tollanen ihan vaatimuksena..?

Kertokaa nyt ihmees joku joka tietää :D

12

3673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Axix

      Ei kukaan pakota vuokraamaan liiketiloja ja starttirahan saa (ehkä) kun on käynyt tietyn yrittäjäkurssin. Minkä jo varmasti tiesitkin, kun olet ottanut selvää asioista!

      Mutta kerropas, miten ajattelit saada ompeluyrityksen kannattamaan?

      • help..,..

        No uskoisin että hyvin saan kannattamaan.
        Täällä päin nuo ompelu-yritykset aika vähässä muutenkin ja oon kuitenkin
        ammatiltani ompelija. Ihan kiva ois tehdä oman alan hommia, työllistää itse itsensä.

        Ja mun mielestäni ompelu-palvelu on kyllä aika kysyttyä.. esim, kaikenlaiset lyhennykset, kavennukset.. sisustuskamat(pöytäliinat, tyynyt, verhot..) ja miks ei tilauksesta tehdyt vaatteetkin, esim, hääpuvut..jne.. :)


      • help..,.. kirjoitti:

        No uskoisin että hyvin saan kannattamaan.
        Täällä päin nuo ompelu-yritykset aika vähässä muutenkin ja oon kuitenkin
        ammatiltani ompelija. Ihan kiva ois tehdä oman alan hommia, työllistää itse itsensä.

        Ja mun mielestäni ompelu-palvelu on kyllä aika kysyttyä.. esim, kaikenlaiset lyhennykset, kavennukset.. sisustuskamat(pöytäliinat, tyynyt, verhot..) ja miks ei tilauksesta tehdyt vaatteetkin, esim, hääpuvut..jne.. :)

        Olen yrittänyt saada tilaustyönä vaatteita teetettyä - ompelijat eivät ota uusia asiakkaita, kun on niin paljon töitä!
        Eli kyllä kannattaa, jos saat itsesi markkinoitua hyvin.
        Yrittäjäkurssit ovat tosi hyviä - itsekin aikanani kävin - ei tarvitse kantapään kautta oppia asioita.
        Mutta ei ole edellytys start.rahalle.
        Edellytykset ovat hyvät liiketoimintasuunnitelmat, kannatuslaskelmat ym. Ja haet uudelleen, jos et ekalla kerralla saa. Itsekin sain vasta toisella yrittämällä rahan.


      • oma ompelimo
        help..,.. kirjoitti:

        No uskoisin että hyvin saan kannattamaan.
        Täällä päin nuo ompelu-yritykset aika vähässä muutenkin ja oon kuitenkin
        ammatiltani ompelija. Ihan kiva ois tehdä oman alan hommia, työllistää itse itsensä.

        Ja mun mielestäni ompelu-palvelu on kyllä aika kysyttyä.. esim, kaikenlaiset lyhennykset, kavennukset.. sisustuskamat(pöytäliinat, tyynyt, verhot..) ja miks ei tilauksesta tehdyt vaatteetkin, esim, hääpuvut..jne.. :)

        Minä olen myös suunnitellut toiminimeä ompelualalle. Meilläpäin ei ole tarjolla ompelpalveluja enää ja siinä voisi olla tilaisuus työllistää itse itsensä. Yrittäjäkurssin kävin 3 vuotta sitten ja suunnitelmat tälle yritystoiminnalle jo on, mutta olen harkinnut sitä tuon kurssin jälkeen. Nyt olisi ajankohtaisempaa perustaa oma yritys. Innostusta kyllä piisaa, mutta tämä ala arveluttaa hieman. Olen kyllä lukenut viime aikoina useamman jutun jossa on alettu vaatetusalan yrittäjiksi ja hyvän vastaanoton on saanut. minunkin mielestä ompelupalveluita kysellään aika paljon vieläkin. Kerrohan jatkossa lisää miten sinun yrittäjyyshanke on lähtenyt eteenpäin.


    • hullumuttahullu

      kotona voi pyörittää yritystoimintaa ihan vapaasti

      starttirahaa tarvii koulutuksen käsittääkseni

      tee ensin markkinatutkimusta ja mieti asioita, mutta et saa alkaa yrittäjäksi jos epäilet hommaasi jo alunalkaen

    • ei vaadi yrittäjäkoulutusta!

      Edellytykset yrityksen pyörittämiselle on tarpeen, mutta mikään vaatimus koulutus ei ole.

    • Yrittäjä vm.2007

      Starttirahaa varten pitää käydä yrittäjäkoulutus jos ei ole vastaavaa tietoa muualta hankkinut. Esim. kauppakoulu käy. Itse olen tradenomi joten se kelpasi vastaavaksi.
      Kotoa voi toimia ja monet toiminimen haltijat toimivatkin kotoansa.

      Onnea matkaan!

      • ja sen tekeminen........

        on helpompaa yrittäjäkurssilla. Kurssi maksaa 250 euroa ja kestää 6 viikkoa, iltakurssina.


      • hieman selvitystä
        ja sen tekeminen........ kirjoitti:

        on helpompaa yrittäjäkurssilla. Kurssi maksaa 250 euroa ja kestää 6 viikkoa, iltakurssina.

        Yrittäjyyskursseja on ilmaisiakin työttömille. Aina ei tarvitse kaikesta maksaa. Tuollaisen LTS:ssän osaa täyttää jos on vähänkin älliä päässä. Netistä löytyy valmiita pohjia.


      • työtönkään
        hieman selvitystä kirjoitti:

        Yrittäjyyskursseja on ilmaisiakin työttömille. Aina ei tarvitse kaikesta maksaa. Tuollaisen LTS:ssän osaa täyttää jos on vähänkin älliä päässä. Netistä löytyy valmiita pohjia.

        Kyllä työkkärin järjestämille yrittäjäkursseille pääsee, vaikkei ole työtönkään.
        Itselläni oli yrittäjäkokemusta takavuosilta n. 10v ajalta, mutta silti vaativat kurssin.


      • Mun mieheni

        laittoi yrityksen pystyyn starttirahan turvin. Hänellä on kansa-/kansalaiskoulupohja, joten mitään yrittäjäkoulutusta ei vaadittu. Hänellä oli hyvä liikeidea jne. mutta ei siis MITÄÄN koulutusta!


    • MMM

      Olen itse juuri perustamassa ompelimoa Helsinkiin. Itse kävin yrittäjäkurssin Markkinointi-instituutissa Vielä muualla palkkatyössä olevana sopi minulle, koska oli ilta-aikaan, ne työkkärin kurssit kun ovat päivisin. Suosittelen käymään jonkin kurssin, siellä voi selvitä monia asioita. Kyseinen kurssi oli TE-keskuksenn tukema, joten ei maksanut mitään, tiettäkseni yksi kurssi tulossa kevään aikana, joten suosittelen tsekkaamaan.
      Starttirahan myöntämiseen yleensä vaaditaan jonkun yrittäjäkurssin käymistä, jollei yrittäjäkokemusta ole ennestään (poikkeuksia voi olla). Itse olen juuri saamassa liiketoimintasuunnitelman ja rahoituslaskelmat valmiiksi, joten ensi viikolla ajattelin varata ajan työkkäriin starttirahaneuvojalle ja sitten vielä täytyy hakea lainaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2654
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    Aihe