Mihin vanhat C- ja VHS-kasetit?

Mii81

Hei!

Auttakaapa (tyhmääkö...?)!
Eli mihin voi laittaa vanhat C- ja VHS-kasetit, ei kai suoraan roskiin vaan? Pääasiassa ovat itse nauhoitettuja, muutama ostokpl.

Ja jos niitä voi jotenkin järkevästi kierrättää, niin pitääkö esim. nauhat vetää niistä veks ja muuten johonkin muovinkeräykseen tai vastaavaan, vai miten?

Neuvoja otetaan ilolla vastaan!

65

32960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arkkivaari

      Palstalla joku kysyi kerran samaa.
      Vastauksista jäi mieleen nauhojen puutarhakäyttö linnunpelättinä marja-aikaan.
      Muita käyttöjä löytänet pienellä selaamisella.

      • Mii81

        ...mutta niissä pääasiallinen neuvo oli laittaa nauhat puutarhaan räksän pelättimeksi. Mutta mulla ei siis oo puutarhaa. Ja haluan LOPULLISESTI niistä eroon, joka osasta, mutta omatunto ei vaan anna nakata suoraan tavalliseen sekajätteen joukkoon kaatikselle.

        Eli jos joku tietää, miten niitä voi "oikeaoppisesti" heittää pois, niin sitä tarkoitin kysyä.


    • kierrättäjä

      Olen laittanut rikkinäiset VHS-kasetit suoraan energiajätteisiin tai muovien joukkoon muovinkierrätykseen, joka jossain lämpölaitoksessa poltetaan n. 1000 C asteen kuumuudessa.

      Myös C-kasetteja olen sinne laittanut, kun yks sukulainen kysyi minulta, minne ne voi laittaa, niin laitettiin energiajätteisiin (muoveihin).

      Eli eiköhän ne sinne kuulu. Suurimmaksi osaksi ne ovat muovia. Tuskinpa pieni määrä metallia haittaa. Poltetaanhan Ruotsissa kaikki sekajäte (myös metallit menee sinne). Suomessa ne menee tosiaan kaatopaikalle. Siksi on erikseen energiajätelaatikko tai muoveille oma laatikko, josta kummastakin lähtee samaan paikkaan.

      • kierrättäjä
        mukaan kirjoitti:

        sekajätteisiin:
        http://www.ytv.fi/FIN/jatehuolto/lajittelu/kodeissa/lajitteluohjeita/sekajate.htm

        siinä lukee.

        Mutta lukeehan siellä myös, että hehku- ja halogeenilamput kuuluisivat myös tuonne. Meidän alueella nuokin voi viedä hyötyjäteasemalle. Tosin omankin paikkakunnan jätehuoltoa hoitavan yrityksen sivuille lukee, että ne olisivat sekajätettä ja silti voi viedä hyötyjäteasemalle ne, ja ne meneekin yllättäen kierrätykseen sitten sieltä :)

        Siellä lukee myös, että kinkunrasva on sekajätettä, vaikka sen voi laittaa lämpökompostoriin, jos semmoisen omistaa. Huom! ehdottomasti kannattaa olla lämpökompostori, jos laittaa kinkunrasvaa kompostoriin. Meillä ei ole semmoista joten en oo sinne tohtinut laittaa.

        Sitten seuraava kohta "koiranjätökset ja kissanhiekka". Koiranjätökset on biojätettä. Samoin kissanhiekka, jos se on puupohjainen tms.

        Olen laittanut myös joitakin tekstiilejä muovien tai siis energiajätteisiin. Syynä se, että huomasin kerran kun vein sukulaiseni energiajätepussia niin siinä laatikossa luki, että voi laittaa rikkinäiset tekstiilit. Tiedän, että muovinkeräyksessä muovit menevät samaan paikkaan kuin energianjätelaatikon sisältökin.


    • magneetilla

      Jos haluat varmistua siitä, ettei kukaan voi
      tutkia nauhojen sisältöä, kannattaa ne ensin
      laittaa voimakkaaseen magneettikenttään, jolloin
      niistä häviää kaikki informaatio. Ota iso kaiutin
      ja aseta se pöydälle magneetti ylöspäin. Laita
      kasetit yksi kerrallaan magneetin päälle minuutiksi.
      Kun kaikilta kaseteilta on tieto pyyhitty pois,
      ne voi huoletta viedä lähimpään kierrätyskeskukseen.
      Vielä on niitä, jotka käyttävät tallennukseen
      magneettinauhaa, esim. minä. Tieto säilyy
      kaseteilla yllättävän kauan. Luotan niihin
      enemmän kuin digitaalitallenteisiin. Nauhureiden
      koneistot täytyy vaan pitää puhtaana ja
      painotelat uusia tarvittaessa.

    • ei keräystä erikseen

      Ei ole valitettavasti oikein mitää kunnon keräystä tai kierrätystä vanhoille kelanauhoille (c-kasetti tai VHS). CD-levytkin yhtä hankalia.
      Eli etupäässä menee ihan sinne sekajätteeseen tai energiajätteeseen.

      Itse lahjoitin vuosi sitten paikalliseen päiväkotiin jätesäkillisen vanhoja nauhoja, vanhat VHS-videot ja yhden vanhan tietokoneen näytön. Ottivat ilolla vastaan. Vanhat lasten leffat ainakin kannattaa tarjota päiväkoteihin.

      Muusta kasettirojusta tuli lähinnä askartelutarviketta. Eli kysele jos on tarvitsijoita. Voi tosin olla, että juuri nyt moni muukin tarjoaa samaa kamaa ja säilytystilat kaikelle on mahdotonta järjestää.

    • mukaan kierrätyskeskukseen.

      Mikäli sisältö ei siedä ulkopuolisten katselua, voi pari kertaa nauhoittaa yli.

      Jos sisältää leffoja, voit laittaa torille ja myydä kasetin ja postikulujen hinnalla (vastaanottaja maksaa) pois.

    • postilaatikkoon

      Kyllä posti ne sitten jonnekin asiallisesti toimittaa, C-kasetit mahtivat kaikkiin laatikoihin, VHS on usein liian paksu.

      • kierrättäjä

        veikkaanpa, että silloin ne menevät sekajätteisiin. Paljon varmempi keino on laittaa ne energiajätteisiin tai muovien joukkoon muovinkierrätykseen.


      • kierrättäjä

        veikkaanpa, että silloin ne menevät sekajätteisiin. Paljon varmempi keino on laittaa ne energiajätteisiin tai muovien joukkoon muovinkierrätykseen.


      • Yes!!!

        Hyvä neuvo ;)
        Kasetti siistiin pakettiin, päälle hatusta tempaistu osoite ja ei postimerkkejä.
        Ja eikun keltaiseen 'jäteastiaan'.


    • valitettavasti
      • Energiajätteisiin

        kyllä se siellä palaa kun on siellä sen verran kuuma (muistaakseni 1000 C astetta).


    • uusiovinkki

      Näin jossain lehdessä vinkkinä nauhoista virkatun kassin ja parvekkeen maton.

      Mielestäni todella hyvä idea!

      • kierrätystä

        Suuressa käsityölehdessä oli jokin aika sitten ohje kudottuun laukkuun.


    • Videoiden käyttäjä

      Olen varmaan vuoden ajan yrittänyt löytää käytettyjä nauhoitettavia videokasetteja kierrätyskeskuksesta ja nyt lopulta tärppäsi, sain 10 kpl. Enemmänkin kelpaisi.Ilmeisesti niillä on kova kysyntä tai sitten niitä ei ymmärretä viedä kierrätyskeskukseen.
      Vaikka kierrätystä kannatankin, olen joutunut vielä ostamaan kaupasta uusia, kun käytettyjä ei ole mistään löytynyt.

      • Kauhea kasa vanhoja vhs kasetteja antaisin pois jos kellekään kelpaavat. Toimiva nauhurikin löytyy.


      • miksu722
        Kitian kirjoitti:

        Kauhea kasa vanhoja vhs kasetteja antaisin pois jos kellekään kelpaavat. Toimiva nauhurikin löytyy.

        mulle kelpaisi ja vois pikkasen maksaa
        laita miulle s postia [email protected]


      • kiipo

    • JH

      Moi.

      Tarvitsen VHS-kasetteja yhtä projektia varten. Ottakaa yhteyttä [email protected] ja neuvotellaan noudon yksityiskohdista.

      Nouto: Turku, Helsinki.

      • kiertää oikeaan

        Minullakin niitä on melkoinen läjä, mutta ensiviikolla kyllä menevät perunankuorien ja vaippojen ja tyhjien paristojen kanssa samaan lootaan minne sattuu mahtumaan.


    • mattimatti

      Jos jollain entisellä vuokraamonpitäjällä tms. on varaston perällä vanhoja VUOKRAVIDEOLEFFOJA 80-luvun alusta (alkuperäiset värikannet, itsenauhoitetut eivät kiinnosta) niin mulle voi tarjota, maksan etsimistäni hyvin. Huom! tarjoa vain ennen vuotta 1987 vuokralla olleita kasetteja! Kauhu, länkkärit, toiminta jne.

      Myös vinkkejä otetaan vastaan jos satut tuntemaan jonkun paikkakuntasi henkilön jolla oli videovuokraustoimintaa 80-luvun alkuvuosina!

      email: richiedagger ät hotmail piste com

      • Hyvin vai hyvin ...

        niin, paljonko maksat kasetilta ?


      • Jonttu56:Loi

        Mulla on parinkin videovuokraamon loppuvarasto, n 330vhs kasettia varastossa.
        Harmittaa vaan että haluat hommata kasettisi vanhalta videovuokraajalta.
        Minä en ole sellainen, ostin nämä kasetit huutokaupasta.


    • jätehuollossa töissä

      Kierrätyskeskukset ottavat vastaan kasettinauhoja, kannattaa viedä sinne.

      • tosi remontimies

        emme vie hyötyjäte asemalle mitään kun sieltä ei saa korjauskelpoista vehettä tilalle ihmiset hulluja kun heittää pikkuvikaista elekroniikka pois kaikki mitä olen vienny "ostoskorista" on saatu uudelleen toimimaan vhs-nauhat laitoin piironkiin sen sijaan 200 beetta nauhaa uunin pesään puitten sekaan komiasti torvi punotti puupesästä kattilaan vhs aktiivi käytössä videon rf-lähtö vahvistettuna jakaa saman kanavan joka huoneeseen vanhoihin telkkareihin analookisesti privaatti telkkariin hd liitetty ganalgikital sen verran kallis että pitää näkyä joka huoneessa toinen kaukosäädin komentaa virittimiä muista huoneista beetta koteloitten mustasta pahvista silmän peitto lappuja toisiin virittimiin etteivät karkaa väärälle kanavalle niinsanottu kaukosäädin häirittee toista virintintä minkä haluaa pitää määrätyllä kanavalla roskanpoltto montulla häipyy isommatkin rotiskot mitä ei tartte ite enää piippu suttaantuu kattilassa poltosta keväinen nuohous sudinta kuonokoppa turvan eessä siinä noessa kaikki "herkut" pöllyää mitä on poltettu


    • uusiokäyttöön

      C-kasetti- ja videonauhoja voi tarjota myös paikalliseen kansalais- tai työväenopistoon, jos sattuvat tarvitsemaan kudontamateriaalina.

      • Nauhafani

        Ken kutoo kangaspuissa saa videokasetinnauhoista esim. ihanan kiiltäviä kasseja. kävin päivänä muutaman palvelutalossa ja siellä olivat aloittaneet videonauhoista kutomisen. Voi vuorotella myös matonkuteilla. Harmi että heillä oli jo riittävästi nauhoja omani olisin lahjoittanut.


    • Järkikäteen

      Mitäpä järkeä on ruveta nauhoittelemaan yli tai poistamaan tietoja nauhoilta minkään kaiuttimien päällä, kun helpoimmin tekee kun vaan katkoo nauhan muutamasta kohtaa poikki. Videonauhaa ei kukaan rupee korjailemaan, se on niin hankala homma että ei onnistu eikä luulis kellään olevan niin paljon ylimääräistä aikaa, että viittis ruveta jotain videokasettia ensinnäkään ruuvailemaan auki ja sieltä sitten etsiskelemään katkottuja nauhanpäitä ja liimailemaan yhteen... Varmennukseksi kun vielä voi pamauttaa kasettia vasaralla niin että kotelo rikkoutuu ja se on siinä.

      Jos jossain nauhalla olis minusta jotain arveluttavia otoksia, niin en edes luottaisi mihinkään nauhan tyhjennykseen tai päällenauhoitukseen, kyllä mä silppuaisin sen nauhan niin pätkiksi että ei varmana kukaan ikinä sitä enää ehjäksi saisi.

      Olen kirjastotyöntekijä, ja meillä poistetaan käytöstä vanhoja videokasetteja aina silloin tällöin, nauhat vedetään ulos ja katkotaan, poistoleima kylkeen ja kaatopaikkajätteisiin. Ei sen kummempaa.

    • henriks ijas

      ne vpoi löaityyaa vaikka kierrätykseen kaikki ja cd levyt myös mutta alkaa vittuilee kun tulee ilmoitus esiintyjät ei tykkää kun heidän cd levyjä kuunnellaan vetäis turpaan niitä sitä miestä.

      • henriks ijas

        voi vittu oon ostettu satojen eestä cd levyjöä 50 kappaletta tai 80kpl ja tulee tyommonen ilmoitus utubbesta haistakoon ne vittu.


      • henriks ijas
        henriks ijas kirjoitti:

        voi vittu oon ostettu satojen eestä cd levyjöä 50 kappaletta tai 80kpl ja tulee tyommonen ilmoitus utubbesta haistakoon ne vittu.

        nakkasin ne pois ja tuli se ilmoituys
        ilmiselvää ilkivaltaa u tuben kautta.


      • henriks ijas
        henriks ijas kirjoitti:

        nakkasin ne pois ja tuli se ilmoituys
        ilmiselvää ilkivaltaa u tuben kautta.

        mistä ne tiesi että nakannu levyni pois kun ennen levyjen nakkamista ei tullu mitään ilmoitusta.


      • henriks ijas
        henriks ijas kirjoitti:

        mistä ne tiesi että nakannu levyni pois kun ennen levyjen nakkamista ei tullu mitään ilmoitusta.

        niitä vitutti kun nakikasin nitten levyt pois.
        henriks ijas


    • Neuvonantaja

      Vähän vanha tämä viestiketju, mutta kasettien tuhoamiseen vinkki.
      Kelaa alkuun ja poraa sarja reikiä kasetin läpi nauhan reuna rikkoen. Rypistynyt ja nirhaantunut nauha kun näkyy vain lumisateena nauhurissa.

      Kaatopaikkajätettä, kuten muutkin kovat muovit, kuten muovimapit.

    • kaikkitavaratkiertoo

      Täältä saa muutamia vhs-kasettien ja niiden koteloiden kierrätysvinkkejä. Toivottavasti näistä on apua!

    • jobbari

      No jos on noin vaikea hävittää niin voit tuoda vaikka mulle,tilaa on!

      • videovuori

        minkä verran mahtuisi vhs kasetteja jobbarille.. löytyisi jokunen tuhat kappaletta..


    • fghhyuuuuu

      kirpparille. hyvää (p)askartelu materiaalia.

    • C- ja VHS jäteongelm

      Kaikki kirpparit ja kierrätyskeskukset ei niitä huoli, valitettavasti. Eli jos ei ole niille askartelukäyttöä, läheiset pväkodit/koulut ei niitä tarvii, polttokelpoiseen seka/energiajätteeseen vaan raa ásti ne on viskottava.

      Juuri itse juuri vetelin nauhoja poikki ja solmuun kahden jätesäkillisen verran, mutta ei voi mitään, ei niille muuta käyttöä ollut kun jäteasemalle.

      • mies 55

        miksi tuhosit etsi juuri c kasetteja !!!!


    • Ihanat C-kasetit!

      Videokasetit on hävitetty ajat sitten, mutta vanhat C-kasetit minä säilytän rakkaina aarteinani! Mulla on vielä montakin soitinta, missä on kasettipesät ja ihme ja kumma, monet vanhat kasetit on ihan kuuntelukelpoisia vielä. Muutamia tosi vanhojakin on vielä jäljellä, eikä niissä tunnu olevan mitään vikaa. Taitaa olla niin, että ne oikein vanhat on laadukkaampia kuin nuoremmat.

      Voi mitä nuoruuden nostalgiaa ne henkivätkään! Ihanaa joskus laittaa joku vanha huoltoasema-coveri soimaan samalla kun siivoaa huusholliaan, sehän käy kuin leikki. Ja minusta nämä kasetit on jollain lailla kivan näköisiäkin. Olen etsiskellyt kirppareilta vanhoja kasettitelineitä, hyvin harvoin niitä löytyy mutta joitakin on löytynyt. Pidän nostalgisimmat esillä. Tulee mieleen ne kuumat kesät ja valoisat yöt, kun autossa kasettisoitin huusi täysillä ja pyörittiin pitkin maakuntia. Tai yhteiset kesälomareissut miehen kanssa silloin ihan nuorina, teltta ja kosankeitin ja valtava kasa kasetteja mukana.

      Jotenkin vain CD-levyssä ei ole sitä tunnelmaa. Kasetteja veivattiin ees ja taas, niitä paikkailtiin, kun ne katkeilivat, ja siloiteltiin ja käänneltiin nauhoja oikein päin, nauhoiteltiin päälle ja saatiin joskus aikaan melkoisia sekasotkuja.

      • jukkii

        Milloin olisi iso kasa vhs kasetteja. Kai ne täytyy vaan heittää roskiin.


      • Vhs8
        jukkii kirjoitti:

        Milloin olisi iso kasa vhs kasetteja. Kai ne täytyy vaan heittää roskiin.

        Mä meinasin heittää vhs kasetit roskiin, mutta enpäs heitäkään vaan kudon niistä parvekkeelle maton. Jos vielä jää kudon lehtikassin. Jos kutominen ei onnistu niin virkaan molemmat ja aloitan pääsiäisen jälkeen. Uskon että onnistuu, voi laittaa matonkudetta(tekokuitua) sekaan.


    • oldies case

      että olette ihmiset idiootteja, miski heittää hyvät ihanat vanhat kasetit pois??? :O nyky aika on kamalaa jo muutenkin sanon minä!! itse säilytän ainakin kaikki aarteeni:)

    • prölt

      Mulle

      • Prölt

        Kaikki vhs filmit


    • rojut_mäkeen

      Mihin saisin hävitettyä 7-8000 vuokra yms vhs kasettia ilmaiseksi? Osassa on pahviset kotelot, lopuissa muoviset. En jaa niitä jobbareille, vaan tuhottavaksi. Vievät turhaa tilaa varastossa ja päätin heivata ne mäkeen.
      Saunan pesäänkö muiden roskien tapaan pienissä määrin? Jatkuvalämmitteinen kiuas on siitä mukava, että se ei moiti siitä mitä saa kitaansa. Tuolla muovimäärällä voisi tulla aika myrkyt piipusta, vaikka naapureita ei ole haistelemassa . Kokkona ei maaperää viitsi saastuttaa, koska pohjaveteen ne jäämät lopulta liukenisi.
      Aiemmin on mennyt lähes kaikki kiukaasta sisään, minkä on saanut luukusta mahtumaan. Isompia mattoja on tarvinnut syöttää vähän kerrallaan.

      • Roskiksiin

        Sekajätettä ne on.


    • ngusi

      Sekajäte taitaa nykyään olla miltei jokapaikassa Suomessa ns "poltettava jäte" nimistä jätettä. Nehän menee niihin jätteenpolttolaitoksiin, on mennyt ainakin Seinäjoen alueella jo monta vuotta. Jos nyt jossain päin Suomea vielä joku jäteyhtiö kippaa roskat kaatopaikalle, niin siinä tapauksessa kannattaa etsiä muovinkeräyspiste, niitä on ainakin maakuntakeskuksissa, ne menee jonnekin Lahteen tms jatkojalostukseen. Tuohan on toki iso määrä vhs kasetteja, tuntuu aika mahdottomalta alkaa omaan roskikseen laittamaan. Ehkä jäteasema, mutta ne veloittaa siitä rahaa. Tietysti jos muovinkeräyspisteelle veisi parissa kolmessa erässä.

    • Mööd

      Itse olen testaillut VHS-kasettien kestävyyttä ammuskelemalla niitä muovikuula-aseella, jolloin ne hajoavat vähitellen palasiksi tarkalla tähtäyksellä. Sitä vastoin ratakiskoilla diesel-veturin yliajettua kasetin kuori silppuuntui välittömästi ja neljän tunnin nauha jäi leijailemaan ilmavirrassa veturin perässä noin sadan metrin matkalta. Seuraavaksi olisi tarkoitus testata kuinka VHS-kasetti kestää uuden vuoden ilotulitteita.

      Ei ehkä oikeaoppinen tapa hävittää noita, mutta huvinsa kullakin.

    • Vanhapyyhkiytyypois

      Muistakaahan, että VHS-kaseteissa on ohjelmia, joita ei ole DVD:na, netissä eikä missään kuin juuri sinun tallenteessasi. Ohjelmat kannattaa ikuistaa kaappauslaitteella digimuotoon.

    • mitkävanhat

      käytössä on ei niitä mihinkään viiä.

    • näillämennäänedelleen

      ne on käytössä, edelleen , uuno ja reinikainen, en kaipaa kieroilua ja tappamista.

    • MRRAU

      Onko kellään vielä tarvetta VHS-nauhoille? Nurkista löytyi vielä kolme laatikollista noita päällenauhoitettavia.

    • Anonyymi

      Ketjuhan on todella vanha, mutta jos jollakin on vielä tarvetta päästä eroon vanhoista vuokra-vhs kaseteista niin ottakaa yhteyttä: lucavhs (at) hotmail.com

    • Anonyymi

      Saa laittaa sekajätteeseen.

    • Anonyymi

      Ja sitä ratkaisevaa tietoa kaivattiinkin aloituksen nostoon !

    • Ikävä kyllä VHS- yms. kasetit kehoitetaan yhä laittamaan sekajätteisiin, jotka yleensä menee poltetavaksi.
      Muovinkierrätykseen saisi laittaa vain "muoviset pakkausjätteet", koska pakkausteollisuus kustantaa sen kierrätyksen (tuottajavastuu), muovitavaroita ei sinne saa laittaa, koska muoviteollisuus ei vielä hoida kierrätystä, siksi muovitavarat on vietävä Sorttiasemille.
      Tässä esim. Helsingin seudun kierrätys- / jäteopas
      https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/jateopas/
      https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/jateopas/jatteet/kasetti/
      https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/lajittelu/muovi/

    • Anonyymi

      Vnahat VHS-kasetit voi käyttää vaikka askarteluun. Kirpputorilta joku voi napata mukaan. Jos ei muu auta, niin ohje on laittaa ne sekajätteisiin.

    • Anonyymi

      Sekajätteeseen.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3684
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      578
      3445
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3339
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2167
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2091
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      317
      1921
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      156
      1624
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe