Monimerkityksellisyyksiä

Afroditen_poika

Heitetäänpä taas pientä kyselyä kehiin. Juicen tavaramerkkinä ovat monimerkitykselliset ilmaisut biiseissä ja runoissa. Mitä kaikkia kohtia teille tulee mieleen, jotka voi ymmärtää monella eri tavalla?

Tässä aluksi muutama:

"Musta aurinko nousee": kappaleen nimi, jonka voi ymmärtää ainakin kolmella eri tavalla: väriltään musta aurinko nousee, minun mielestäni aurinko nousee, tai että aurinko nousee minusta.

"Riisu yltäni tähtivyö": Tämä on myös kappaleesta Musta aurinko nousee. Voidaan ymmärtää ainakin kolmella tavalla: konkreettisena vyön riisumisena, pyyntönä poistaa yö elämästäni tai pyyntönä poistaa kiristävä tähteyden vyö, eräänlainen kuuluisuuden rasite.

"Taivaan kappaleita": Tahallinen yhdyssanavirhe levyn nimessä, jonka vuoksi voidaan ymmärtää taivaankappaleina tai kappaleina - siis biiseinä - jotka tulevat taivaasta.

"Pyydä minut aamuteelle": Kappaleessa Syksyn sävel. Voidaan ymmärtää konkreettisena aamuteenä, mutta taustalla on myös kohtalon oikku, jonka vuoksi Juicen elämään oli siunaantunut useita naisia, joiden nimi alkoi T-kirjaimella.

"Daisarit ja ne rauhasta muistuttaa": Biisissä Daisarit, sana voi olla perusmuodossa joko rauha tai rauhanen.



Mitä muita teille tulee mieleen?

43

8237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K. Vakku

      Ensimmäisenä tulee mieleen tämä A-oluella leikittely jota Juice ainakin parissa laulussaan harrasti.

      Aamu alkaa A:lla, illan päättää A ...
      - Niinhän se on, mutta jos kyseessä onkin A-olut niin silloin kyllä kenkä puristaa.

      Ilomantsi on Karjalan A - sitä kyllä on syytä mainostaa...
      - Mainostetaankos tässä nyt sitten Ilomantsia vai...?

    • jjuujuuusoo

      Taivaan Kappaleita vois olla myös Tai Vaan Kappaleita, jos nyt jatketaan samaa yhdyssanavirhe linjaa.

      Daisareissa, daisarit ja ne rauhasta muistuttaa, on niin monta merkitystä etten äkkisiltää osaa edes niitä laskea, koska siinä on kaksi sanaa joilla molemmilla on enemmänkuin kolme merkitystä, siis rauhasta ja muistuttaa.

      Yölamppu palaa- biisissä, juice laulaa että "aamulla taas veljeänsä hakkaa". Juicella oli silloin brother-merkkinen kirjoituskone.

      Easy beasyssä on tosi kiva se, sä taidat olla hulluna muhun taidat olla hullu namuhun.

    • vanhempi fani

      "sinä rakastat minua pienestä pitäen."

      Eli rakastat minua niin, että pitelet kiinni siitä minun pienestä (****ni)

      • Mini muna

        Tai ihan vaan pidät siitä. Tykkäät siis.


    • K. Vaakku

      "Carillopaukuista maksani nään katkeroituneen..."

      - Onko se maksa "ottanut nokkiinsa" vuosikausien huonosta kohtelusta ja katkeroitunut?
      Carillo käsittääkseni luokitellaan juomana katkeroksi. Siitä toinen merkitys.

    • juujuujuuso

      Risaisessa elämässä lauletaan että "vaadin tietää syyn". Ja vaadin on vaatia-verbin yksi muoto ja lisäksi naaras hirvi.

    • juujuujuuso

      "kuoleman kurvaan kuolleita turvaan"

      toi on jo oikeesti neroutta lähentelevä lause

      • Kylähullu (the last one)

        Muutama kappaleiden nimi:

        'Radioaktiivisten marssi', jolla tarkoitetaan siis aktiivisia radionkuuntelijoita.

        'Sietämätön mies' eli kun mies ei siedä muijaansa on hän silloin sietämätön mies.


    • rung-kari

      elämässä pitää olla runkkua, ei välttämättä leipää eikä punkkua.

    • Afroditen_poika

      Albumin nimi "Lahtikaupungin rullaluistelijat", joka englanniksi käännettynä on "Bay City Rollers".

      Albumin nimi "Kiveä ja sämpylää", joka voi tarkoittaa kalevalaista tarinaa jossa sämpylän sisään leivottiin kivi. Toisaalta jos miettii mitä Kiveä ja sämpylää on englanniksi, niin sehän on "Rock and roll".

      Kappaleen nimi "Lahti", joka on myös eräs muoto sanasta "lahdata".

      Kappaleessa "Anni Domini" mainittu Padre Giovanni, joka tarkoittaa Johannes Kastajaa, ja viittaa myös Juiceen itseensä (Juhani on muunnos nimestä Johannes).

      Albumin nimi "L", jonka Juice julkaisi 50-vuotispäivänsä tienoilla. L on roomalaisissa numeroissa 50. Toisaalta se on myös ylioppilaskirjoitusten arvosana, sekä Juicen sukunimen alkjukirjain.

      Albumin nimi Minä, joka voi olla joko pronomini tai kysymyssana kuten lauseessa "Minä idioottina minua oikein pidät?". Vastaavasti albumin nimi Sinä voi olla vastaus tuohon kysymyssanaan. Näillä merkityksillä Juice leikitteli eräässä runossaan, mutten tiedä onko albumien nimissä tarkoituksella monimerkityksellisyyttä.

      Kappaleessa "Mirabilis jalapa" mainittu "ja sä keitit ihmekukkateen". Ihmekukka on englanniksi four o'clock, joten ihmekukkatee voi tarkoittaa perinteistä brittiläistä kello neljän teetä.

    • hippinuorukainen

      haitaribussi levyllä on monimerkityksellisyyksiä aikas molellakin raidalla. "suutarin verstaassa" on ehkäpä paras, löytyy mm. "suutari on suutari eikä nuku pommiin" sekä "käännä sinä kieltä niin minä otan kantaa".
      lemmikkigallubista esimerkki; "niin ja aina iltaisin isä polttaa kamelin" (eläimen vai savukkeen)
      "jänis meni lankaan"
      kielipäässä kysytään "mutta tero kerro miten pannaan pöytä koreaksi?"
      kyseisellä levyllä on paljon enemmänkin näitä mutta nämä nyt tuli tässä mieleen

    • hippinuorukainen

      pakko mainita vielä legendaarinen einarin polkupyörän "nyt on iloinen einari se kun pyörä ei narise", jota lapsena kuunellessa mietti että mikä hiton se kun pyörä einari se?!

    • Tauko II

      "Pyromaani palaa rikospaikalle" älpyn nimi, tai onhan levyllä biisikin samalla nimellä, mikä tosin on Puntin puhetta.
      1.Tulee takaisin rikospaikalle.
      2.Jää kiinni.
      3.Palaa tulessa.
      4.Juice tarkoitti itseään. Lopetuksen jälkeen ensi levy.

    • juusoko

      Puhelinpylvään henkinen elämä...Poliittisesti en omaa selkarankaa..kannatan vain puhelinlankaa

    • tapaamiaan naisia

      Juice muisti myöskin biiseissään, kuten Harri Rinne kirjassaan kertoo esim.

      Elämäni ikkuna kai koottiin SIRPAleista
      oli soittoni vain pelkkää HELInää

      tai

      Nappi juttu sanoi Eero kun huomasin
      että sormet oli jääneet PIKEen

      • Klovni heittää veivin

        jatkuu seuraavasti

        Jäi tuhkat toiveistani, niin loppuun palaneista
        vain TUULI enää tuskaa lievittää


    • Afroditen_poika

      Tämä on ehkä enemmänkin metafora kuin monimerkityksellisyys, mutta mainitaan kuitenkin biisistä Vie minut paratiisiin:

      "Vie minut paratiisiin
      löydät vanhan Aatamin"

      Aatamin voi tietysti ajatella asustavan jälleen paratiisissa, ja näin ollen hänet voi sieltä löytää.

      Vanha Aatami on kuitenkin myös kielikuva, jolla viitataan itsekkyyteen, järjen ja intohimon väliseen taisteluun. Vertaus on tietenkin lähtöisin uskonnollisesta tarinasta, jossa Aatami haukkasi paratiisissa Eevan antamaa omenaa.

      Noilla kahdella rivillä Juice siis upeasti tiivistää rakkaudentunteeseen liittyvän kauneuden sekä toisaalta ristiriitaisuuden.

    • on sanoitukset

      puolillaan.

      Varmasti yhtä paljon kuin siitä, mistä Viidestoista yö kertoo, on kinattu siitä, että puhutaanko Rakkauden ammattilaisessa Jeesuksesta vai prostituoidusta.

      Ihan klassisimmasta päästä on kuitenkin Per Vers, runoilijan rivi "Mä seuraan suuntaa kirkkaan johtotähden". Lauseen voi käsittää joko niin, että seurataan johtajaa tai sitten istutaan Mersun kyydissä.

      Samaan viittaa Idoli -kappaleen lause "Olen idoli, johtotähti kaikille teille". Siis kaikille meille vai jokaiselle tielle?

      Valssaaja konepajalla on myös hillitön läppä.

      • 0603

        Jeesuksen ristiinnaulitsimesta:"saa naulat vuorollaan läpi ranteen läpi nilkan=ristiin naulitseminen "ne häntä piikittelee mutta hän kestää se kyllä"=jeesusta pistettiin keihäällä rintaan


    • onhan noita - akka

      Luonas, Kai, olla Saan ... ( Et saa, sanoi Hyttinen).

      Levyn Simsalabin Jim kappale Pää asiallisesti kertoo pääasiassa asiallisesti ihmispäästä.

      Kiveä ja sämpylää kappaleessa lähdetään "Me kaksi veronalaista" (Italian Veronan kaupungista tai veronmaksuvelvollista tai tuotetta, josta pitää maksaa veroa).

      .

    • Axma

      "Vaikken koskaan luotasi poistunutkaan, tulen uudestaan". Voidaan ajatella, että palaa henkisesti takaisin rakkaan luokse tai että saa uuden siemensyöksyn.

    • laittokoiras

      Koko kappale Panomies on leikittelyä panna-verbin monilla merkityksillä.

      Beibi, beibi, sinut haluan!
      Uimaan tahdon sinun koskeen!
      Minä housut nilkkoihin pudotan
      ja panen sitten sinua poskeen

      minä olen panomies...

      Beibi, beibi, vielä ootko mun?
      Eihän äskeinen mennyt pieleen?
      Minä karvoista sun aivan hullaannun
      Sua tahdon panna mieleen!

      Beibi, kai mä kysyä saan
      joko pääsit hyvään oloon?
      jos et niin otetaan uudestaan
      minä panen sua hampaankoloon

      Beibi, vielä tahdot kai?
      Siksi osoitteesi anna
      Minä saavun kun saapuu lauantai
      Korvan taakse sua tahdon panna

      Minä olen panomies...

      Beibi, miksi riehut noin?
      Miksi kiinni tartut palloon?
      Okei jos sä tahdot, sen tehdä voin
      Sua painaa voin mä kalloon

      Minä olen panomies...

      • korvaankoskee

        Kappaleessa hypätään koskeen:

        Olen kielitaitoinen
        1. osaan kieliä
        2. osaan käyttää kieltäni suutelemiseen


        Kosken lailla imaiset,
        1. Sinä imaiset kosken (vesistön osan) käyttäen lakia (ts. lakipykäliä).
        2. Sinä imaiset minut kuin koski
        3. Minä kosken käyttäen lakia ja sinä imaiset

        Beibi hypätään koskeen,
        1. Vauva hypätään voimakkaasti virtaavaan veteen.
        2. Kultaseni kiiruhdetaan koskettelemaan (toisiamme)


      • asioistatietävätaho

        Panomies-biisin julkaisun jälkeen Juice oli ollut jossain ravintolassa keikalla. Biisien välissä lavalle oli könynnyt hirmuisessa humalassa ollut armeijan lomapukuun sonnustautunut henkilö, joka oli mennyt Juicen eteen sössöttämään että "panomies, kato panomies kato". Juice oli hetken aikaa tuijottanut nuorukaista ja tokaissut sitten mikrofoniin että "tämä sotilaspukuun pukeutunut henkilö sanoi minulle "panomies, kato panomies kato". Minä katsoin, enkä nähnyt".


    • tokaji78

      Kappaleessa Ryvetetty kyyhkynen mainitaan "läpi tulen ja jään". Tulen ja jään voivat olla joko substantiiveja tai verbejä.

      • Tauskirulettaa

        Piippahattu-hippi sekoilee.
        Kyseessä on Tauskin piisi "Niin minä sinulle kuulun" ,jossa teksti menee näin, että:
        "... niin minä sinulle kuulin läpi tulen ja jään, minä tulen ja luoksesi jään"


      • Yölento-86

    • K. Vaakku

      Saimaata näkyvissä on harvinaisen kaksimielinen biisi.

      "Taivas vain tiesi sen minkä mä teen,
      kastetta nuolaisin pinnalta veen..."

      "Mielessä siintää jo yhdeksän kuus,
      selkä on vanha mutt paatti on uus..."

      • tokaji78

        Aina sitä oppii uutta. En ole hoksannut aiemmin noita Saimaata näkyvissä -biisin kaksimielisyyksiä vaikka olen kuullut biisin valehtelematta satoja kertoja. Nerokasta!


    • Jaloste

      "Mä en pelkää lentämistä, minä lennän mielelläin"

      Kappaleesta Risainen elämä.

    • Pyhä toimitus

      Olin jotain 13v kun erään tuppukylän Sokkarin parkkipaikalla
      itkin sekä häpesin koska äitimuori innostui kailottamaan Tulppaania kohtuu äänekkäästi. Yritin hädissäni himmata minkä kykenin mutta se kun äiteen mielestä oli niin kaunis rakkauslaulu. Kysyin että no ookko koskaan saannu keltään tulppaania mukuloineen, siis yhtä tulppaania? "No eeeen, mutta kyll voi saada". Äitee, ooko koskaan iloinnut ja puristanut tulppaanin vartta niin että tulppaani uudestaan kasvaa? "Äääh, öööh!!!". Sitten saikin Anglia arvonsa mukaista kyytiä, muori oli kasvoiltaan kuin keitetty krapu vielä vartin jälkeen.

    • Kylähullu (the last)

      Jostain syystä olen vasta nyt tajunnut Juicen nerokkaan lauseen Pekka Hartoselle tekemän kappaleen otsikossa, 'Honolulun likoilla on leipää'. Niinhän se taitaa mennäkin, että siellä Honolulussa likat käyttävät päässään leitä... Ja on biisi muutenkin nerokas sanoituksensa puolesta, taattua Leskistä. Kannattaa kuunnella.

    • AfroditenPoika

      "Pilvee pilvee" -biisissä lauletaan, että "se pienempi tyystin hermostui ja sen taskusta löytyi Coltti".

      Colt on tunnettu asemerkki, mutta myöskin tunnettu sytkärimerkki, mikä sopii pilvenpoltteluteemaan varsin hyvin :)

      • Colt-savukkeet

        Colt on/oli kuitenkin tähän sopivammin tupakkamerkki, mihin hermostuminen (hermosauhuineen) sittenkin viitannee...

        https://www.google.fi/search?q=colt cigarettes&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiouabN3pLLAhVmvXIKHd_ZCLkQsAQIKA&biw=1366&bih=667

        Yhteys biisin pääteemaan on tietysti myös läsnä, mutta väljemmin.


      • Colt-savukkeet

        ...No ja toki niihin virka-aseisiin myös.


    • joo_

      Ne biisit eivät kerro Juicesta. Lähtökohta tosin on Juicessa. Mutta Juice on yrittänyt tehdä niistä yleispäteviä niin, että kuka tahansa voi ottaa biisin omakseen. Näin on Juice maininnut viimeisessä haastattelussaan, joka ainakin tätä viestiä kirjoittaessa vielä löytyy YouTubesta. Haastattelu tehtiin MTV3:n 45 minuuttia -ohjelmaan.

      Viidennentoista yön yleisin tulkinta lienee kahden viikon ryyppyputken katkeaminen. Toisaalta olen tulkinnut tekstin myös sopivaksi tilanteeseen, jossa on juuri menettänyt läheisen omaisen. Kyseinen tilanne voi tulla tulkituksi myös, vaikka siihen tunteeseen ei alkoholi liittyisi pisarankaan vertaa. Syksyn sävel on myös biisi, jonka olen noin tulkinnut. Toki joku muukin on voinut nämä kappaleet näin tulkita. Toin kuitenkin esille, että ainakin minä olen näin tehnyt.

      Juice tosiaan oli mainio kirjoittajana. Ammensi omasta elämästään, mutta loppujen lopuksi tekstit on helposti tulkittavissa kenen elämään tahansa ja missä tilanteessa tahansa. Kevyet mullat!

      • kerronta

        Kertoo ja ei kerro... Eikö yleensäkin lyriikan kohdalla ole hyvä olla ymmärtämättä sen ilmaisuja liian yksipuolisen yksiulotteisesti?


    • Raimond_Putiloff

      Jussin käsialaa on myös Reetun "Ii". Melkoisen selvää erotiikkametaforaa:

      "Majatalon yläkerran huoneeseen
      asetun ja katson talon tyttäreen
      joka tuo tilaamani totiveen
      eikä suinpäin karkuun säntää.
      kas, siitäpä mä kehitän viihdykkeen
      keksin ja ryntään puhelimeen
      soitan että sylinteri meni poraukseen
      ja huoltomies rassaa mäntää."

    • omaelämäkerta
    • uppp

      ...
      .

    • Doku.mentti

      J:n teksteistä tuli myöhemmiten maustani kokeneen ristisanatehtäväratkojan viisauksia. Äly ja näppäryys säilyi, mutta ruuti - liittyen tietty myös sävelkynään - janautui.

      Joku toista mieltä oleva voi sivistää, perustelujen kera.

      Oivia '90-luvun biisejä: Villapaita, Eilen hän kertoi, Anni Domini, Yölamppu...

      Oivia '70-'80-luvun _tekstejä_: Ilomantsi encoret

    • Jazcam

      Mikä hätänä biisissä Einö Gröhn tulee laulamaan taas Floridasta. Tulee sieltä vai laulaa siitä

    • Jazcam1

      Voi saada mainetta tosi raavasta mahahaavasta.. Maha haavasta..

      Murheen keskellä piehtaroin, tallaa sepeliään.. Se peliään. (Peli tai elin)

      Olen sinussa kiinni.. (Henkisesti vai fyysisesti)

      Yölennolta muutama poiminta

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe