Ylävatsakivut, ripuli ym. Mikä syynä?

AnneV

Hei!

Tulin täältä kyselemään, jos jollakin muulla olisi ollut samanlaista vaivaa...

Eli kyselisin ylävatsakivusta, joka alkaa jokin aika syömisen jälkeen, usein aamupalan jälkeen, mutta myös muuhunkin aikaan päivästä. Ylävatsaa kouristaa ja tulee pahanhajuista löysää ulostetta/ripulia n. 1-3 kertaa. Kohtaus kestää ehkä 1/2-3 tuntia ja sitten vatsa rauhoittuu. Välillä on myös ummetusta.

Olen 23-vuotias ja odotan tällä hetkellä toista lastani (esikoinen 2 v). Nämä kohtaukset alkoivat n. 1 1/2 vuotta sitten. Sitä ennen (n. 4 vuotta sitten) minulla oli usein närästystä ja lääkäri sanoi että minulla on refluksitauti. Se kuitenkin hävisi lähes kokonaan, kun otin kuurin gefiluskapseleita!

Lääkärissä olen käynyt ja nyt epäili, että on vaan ärtynyt paksusuoli. Otti keliakiatestin (verikoe), jonka mukaan sitä ainakaan ei ole. Muuta ei testannut. Antoi esitteitä ärtyneestä paksusuolesta, mutta kun ongelmana on se, että se ehdotettu ruokavalio (kuituja ym.) ei taida auttaa.

Se myös ihmetyttää, miksei epäillyt laktoosi-intoleranssia? Äidillänikin on se. Mutta sitä kai voi itsekin testata syömällä laktoositonta ruokaa jonkin aikaa?


Tässä esimerkkejä ruoista, jotka ovat aiheuttaneet vatsakipukohtauksen:

Tänään söin aamupalaksi:
-ruisleivän palan Oivariinilla, metvurstilla ja kananmunalla
-viiliä kiivin kera
-2 mukia teetä maidolla

ja kivut oli kovat.

Yleensä syön aamulla ruisleipää leikkeleillä ja vihanneksilla, teetä ja maitoa, joskus viiliä/hedelmää/mehua. Mutta myös tällainen aamiainen saattaa saada vatsan kipeäksi:
-kaurapuuro ja maito.

-Kerran vatsa tuli kipeäksi kun söin valmispastaa (juusto-, muistaakseni).

-Patongistakin taitaa tulla kipeäksi, kun syö monta palaa.

-Pizza kaakaon kera saa myös vatsan sekaisin.


Onko kyse siis ärtyneestä paksusuolesta? Vai refluksitaudista? Vai laktoosi-intoleranssista? Vai vilja-allergiasta? Vai jostain muusta?

Se on myös kummaa, että voin syödä rasvaista, tulista ja hapanta ruokaa ilman vatsakipuja, mutta sitten tavallinen aamiainen saa vatsan aivan sekaisin...

Minulla on myös monia allergioita (siitepöly-, eläin- ja ristiallergiaa, eli monille hedelmille ja vihanneksille olen allerginen) mutta ne ovat toistaiseksi oireilleet vain nuhana, silmien, nenän, korvien, kurkun ja poskien kutinana ja kielen kirvelynä. Voisiko siis olla mahdollista, että tämä on jokin uusi allergia/allergiaoire?

Lisätietona mainittakoon, että veljelläni (vuotta nuorempi minua) on saman tapaisia oireita ja on ihan yhtä ihmeissään, kun minäkin. Hän on jo kokeillut laktoositonta ruokavaliota ilman tuloksia.

Olisin kiitollinen mielipiteistä. :)

27

11730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AnneV

      Lisäisin vielä, että ajoittain on tosi pahan hajuisia pieruja...

      • janetrr

        Mulla reagoi aika samoihin kamoihin just noin, eli kipua ja ripulikohtauksia. kokeiles ihmeessä jättää noi "turhat" hiilarit pois, eli just vehnä, valkoinen riisi, leivät jotka pääosin vehnää, roskaruoat yms. Itse tappelin monet vuodet vaihdellen tulevien vaivojen kanssa, mutta vähähiilarisella valiolla vatsa tosi hyvässä kunnossa ! Ero on valtava. Ärtynyt suolisto mulla ainakin oli kyseessä, kesti vaan aikansa tajuta mistä kaikesta sapuskoista asia kiikasti.


    • 2 viikkoa sairaana niistä
      • AnneV

        ja ei tullut Oivariinista vatsa kipeäksi. Tiedä sitten mistä noi oireet johtuu? Ehkä se on se maito isompina määrinä?

        Tietenkin olis varmaan hyvä olla ilman lisäaineita, kun on raskaanakin. Eihän sitä voi varmasti tietää, mitä ne aiheuttaa...


      • kaikki vaikuttaa
        AnneV kirjoitti:

        ja ei tullut Oivariinista vatsa kipeäksi. Tiedä sitten mistä noi oireet johtuu? Ehkä se on se maito isompina määrinä?

        Tietenkin olis varmaan hyvä olla ilman lisäaineita, kun on raskaanakin. Eihän sitä voi varmasti tietää, mitä ne aiheuttaa...

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/vaaville.htm


      • AnneV
        kaikki vaikuttaa kirjoitti:

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/vaaville.htm

        Mä en ole nyt syönyt rautatabletteja, koska ei ne viime raskaudessakaan auttaneet mitään. Huono hemoglobiini mulla kyllä on, mutta ei siihen näytä auttavan edes ruokavalio - se on aina vaan huono...


    • voi olla

      Mulla samoja oireita ja vielä hartiasärkyä, nivelvaivoja ym. monta vuotta. Lääkärien testeistä ei ole ollut apua. Nyt kun olen siirtynyt maidottomaan ruokavalioon, niin kaikki vaivat lähteneet kerralla. Mutta tulevat kyllä akkiä takaisin kun sorrun jätskiin tai maitosuklaaseen. Tosin aina harvemmin nykyään, kun vaivat ovat niin kammottavat, että ei niitäkään mielellään kärsi. Oli vaikea löytää ruokaaine, joka vaivani aiheutti. Maitoa kun on valmisruuissa, makkaroissa ja joka paikassa ja vaikka missä eri muodoissa.

      Kokeile olla ilman maitoa (ja piimää ja jugurttia) muutaman aamun, huomaat kyllä eron muutamassa päivässä, jos siitä kiikastaa. Mutta ota tilalle ehdottomasti kalkkitabletteja. Kun olet raskaana, niin kalsiumin tarpeesi on normaalia suurempi.
      Kun perheessäsi muillakin on ongelmia maidon kanssa, niin testaa ihmeessä. Toisille sopii myös homogenoimaton maito vaikka saavat tavallisesta maidosta oireita, eli on ns. maitotauti.
      Toivon, että saat vatsasi kuntoon, sillä se kai olisi tärkeää myös pikkuisesi kehityksen kannalta.

    • AnneV

      Tänä aamuna ei tullut yhtään vatsa kipeäksi ja ruokavalio oli seuraava:

      -3 palaa näkkileipää metvurstilla (paljon metvurstia, ilman Oivariinia)
      -2 mukia teetä (ilman maitoa)
      -pari mukia vettä
      -veriappelsiini
      -2 kiiviä
      -3 kirsikkatomaattia
      -purkki tonnikalaa

      Ongelmana vaan oli, ettei nälkä oikeen meinannut lähteä... varmaan liian vähän rasvaa, kun eihän sitä ollut kuin metvurstissa. Mutta hyvä olo on. :)

      Nyt voi vaan arvailla, missä syy? Kenties siinä maidossa tai sitten jossain muussa, minkä jätin pois.

      Muutenkin epäilyttää tuo ärtynyt paksusuoli -diagnoosi, kun siinähän ideana on, että kaikesta huonosta hiilihydraatista tulee ongelmia, mutta mulla taitaa tulla lähinnä viljasta, ei sokerista, perunasta, riisistä ym. Vaan eihän niitä silti ole hyvä popsia kamalasti. :) Pitäis yrittää lisätä vaan kasviksia.

      Mitenhän saisin lisättyä tuota rasvaa aamiaiselle? Uskaltaiskohan sitä juustoa kokeilla... Ja täytyy heti hakea niitä kalkkitablettejakin.

    • AnneV

      Taas tuli tänään vatsa vähän kipeäksi... :( Eilen ostin laktoositonta maitojuomaa ja join sitä pari mukia, eikä mitään oireita tullut. Tänä aamuna sit taas tuli...

      En osaa sanoa mistä johtuu. Ehkei se johdu mistään tietystä ruoasta? Vai tulisko se viiveellä? On tää inhottava vaiva, kun ei ikinä tiedä milloin alkaa vatsaa kouristamaan...

      • täysin maidoton

        Kun laktoosi-intoleranssi on oikein hankalassa vaiheessa, ei laktoositonkaan maitojuoma ole sopivaa. Suurennuslasin kanssa saa lukea tuoteselosteita ja kas kummaa sieltä jostain välistä löytyy jotain maitoon viittaavaa,, milloin jotain heraa tms. Toisina päivinä voi sitten syödä vaikka jäätelön eikä mitään vaikutusta.
        Juustoissa vaikka sanotaan että ne sopivat ongelmasta kärsivälle mutta ei pidä paikkaansa. Ainut juusto mikä ei ärsytä vatsaa on pästöroimattomasta maidosta tehty, oliskohan ollut sveitsiläistä. Hyla tuotteista ei mitään apua.
        Ruokakermatkin go-greeniä lukuunottamatta sisältävät maitoa, joskus vielä rasvaista maitojauhetta ja tulos on tosi epämiellyttävä. Yleensä vaikutus tuntuu noin puolen tunnin kuluttua syömisestä/juomisesta.
        Se, että erilaisia aamupaloja nauttiessa kannattaa tutkia onko yhdessä tai useammassa ruuassa ns piilomaitoa, joten saattaa olla että sitä tulee huomaamatta reilummin kuin itse arvaakaan.
        Minulla ainoa ratkaisu on ollut siirtyä täysin maidottomaan ruokavalioon.


      • AnneV
        täysin maidoton kirjoitti:

        Kun laktoosi-intoleranssi on oikein hankalassa vaiheessa, ei laktoositonkaan maitojuoma ole sopivaa. Suurennuslasin kanssa saa lukea tuoteselosteita ja kas kummaa sieltä jostain välistä löytyy jotain maitoon viittaavaa,, milloin jotain heraa tms. Toisina päivinä voi sitten syödä vaikka jäätelön eikä mitään vaikutusta.
        Juustoissa vaikka sanotaan että ne sopivat ongelmasta kärsivälle mutta ei pidä paikkaansa. Ainut juusto mikä ei ärsytä vatsaa on pästöroimattomasta maidosta tehty, oliskohan ollut sveitsiläistä. Hyla tuotteista ei mitään apua.
        Ruokakermatkin go-greeniä lukuunottamatta sisältävät maitoa, joskus vielä rasvaista maitojauhetta ja tulos on tosi epämiellyttävä. Yleensä vaikutus tuntuu noin puolen tunnin kuluttua syömisestä/juomisesta.
        Se, että erilaisia aamupaloja nauttiessa kannattaa tutkia onko yhdessä tai useammassa ruuassa ns piilomaitoa, joten saattaa olla että sitä tulee huomaamatta reilummin kuin itse arvaakaan.
        Minulla ainoa ratkaisu on ollut siirtyä täysin maidottomaan ruokavalioon.

        Saattaa siis olla, että johtuu maidosta... ei vaan joka kerta tuu vatsa kipeeksi...


      • täysin maidoton
        AnneV kirjoitti:

        Saattaa siis olla, että johtuu maidosta... ei vaan joka kerta tuu vatsa kipeeksi...

        Se alkoi minullakin niin, ilmeisesti yhdessä jonkun toisen aineen kanssa tulee se vaikutus. En kyllä ole saanut selville mikä yhdistelmä sen tekee. Korvaa se metwursti jollain täysliha/kana/kalkkunaleikkeellä.
        Juotko tavallista teetä, kokeilepa vaihtoehtona näitä nykyisiä hedelmä/marjatee vaihtoehtoja. Sen kaurapuuron kanssa voisit kokeilla mehukeittoja, niissä on nykyisin aika kivoja vaihtoehtoja, joissa ei ole lisättyä sokeria mutta ovat runsaskuituisia. Kausituotteena on ollut esim vadelmapersikkakeitto, ihanan makuista. Tietysti riippuu mausta, ne yleensä löytyvät kylmähyllystä.
        Vastaavia keittoja/mehuja on joissa on mukana olikohan se gefilusta, en kuitenkaan suosittele. Olen saanut hirvittävän vatsataudin, vaikka pitäisi olla päinvastoin.
        Kerutabs tabletit ovat olleet hyviä apuja kun on sattunut vahingossa syömään jotain maitosisältöistä kylässä ja sen voi olla ennen tai jälkeen.
        Oliko niin että olet raskaana, netistä varmaan löytyy tuoteseloste sopiiko se sinulle.
        Nuo mahtavat pierut ovat niin tuttuja, niillä saattaisi varmaan joskus saada vaikka takana olevat nurin.


      • täysin maidoton lisäys
        AnneV kirjoitti:

        Saattaa siis olla, että johtuu maidosta... ei vaan joka kerta tuu vatsa kipeeksi...

        Luin noita viestejäsi uudelleen vehnäjauhot mahdollisimman vähiin silloin kun mukana maitopitoista.


      • oireellinen

        Hei!

        Ajattelin kirjoittaa kun luin tuota juttuasi, olin hieman helpottunut, että jollakin toisella on samanlaisia vaivoja. Itse olen kärsinyt näistä nyt noin puolisen vuotta ja pelkään horveästi, että kyse on syövästä tai kasvaimesta. Minulla tulee oireita ihan mihin aikaan päivästä, joskus samasta ruoasta tulee ja ei tule oireita, kumma homma, kaikkea tullut jo kokeiltua ja mikään ei auta. Inhottavaa lähteä joka paikkaan, kun ei tiedä milloin mahaan sattuu. Kipu tulee yks kaks ja joudun juoksemaan heti vessaan. Kävin yksityisellä lääkärillä ja hän määräsi poliklinikalle kokeisiin eli nyt sitten jännätään milloin joudun suolitähystykseen ja muihin kokeisiin. Onko sinulla oireet siis sellaisia että saattaa olla monta viikkoa, että kaikki on ok, mutta sitten taas yks kaks, jos aamulla syö jotain tai vaikka päivällä? Vatsa ei tarvi kuin muutaman kerran tyhjentää ja sitten voi taas syödä ihan mitä vain eikä tule mitään oireita. Ihmeellistä ja pelottavaa!! Kun kävit lääkärillä vaivan taklia kysyikö hän että onko sinulla ollut stressiä, itelläni on ollut todella stressaavaa jo puoli vuotta, mutta lääkäri ei oikein osannut sanoa juuta eikä jaata. Kiitos jo etukäteen!


      • vaihtelee useinkin
        oireellinen kirjoitti:

        Hei!

        Ajattelin kirjoittaa kun luin tuota juttuasi, olin hieman helpottunut, että jollakin toisella on samanlaisia vaivoja. Itse olen kärsinyt näistä nyt noin puolisen vuotta ja pelkään horveästi, että kyse on syövästä tai kasvaimesta. Minulla tulee oireita ihan mihin aikaan päivästä, joskus samasta ruoasta tulee ja ei tule oireita, kumma homma, kaikkea tullut jo kokeiltua ja mikään ei auta. Inhottavaa lähteä joka paikkaan, kun ei tiedä milloin mahaan sattuu. Kipu tulee yks kaks ja joudun juoksemaan heti vessaan. Kävin yksityisellä lääkärillä ja hän määräsi poliklinikalle kokeisiin eli nyt sitten jännätään milloin joudun suolitähystykseen ja muihin kokeisiin. Onko sinulla oireet siis sellaisia että saattaa olla monta viikkoa, että kaikki on ok, mutta sitten taas yks kaks, jos aamulla syö jotain tai vaikka päivällä? Vatsa ei tarvi kuin muutaman kerran tyhjentää ja sitten voi taas syödä ihan mitä vain eikä tule mitään oireita. Ihmeellistä ja pelottavaa!! Kun kävit lääkärillä vaivan taklia kysyikö hän että onko sinulla ollut stressiä, itelläni on ollut todella stressaavaa jo puoli vuotta, mutta lääkäri ei oikein osannut sanoa juuta eikä jaata. Kiitos jo etukäteen!

        Stressi vaikuttaa tosi paljon, puhumattakaan jos ajattelet syövän tai kasvaimen mahdollisuutta. Unohda ne ajatukset, käy siellä kokeissa, todennäköisesti sinulla on "stressivatsa", koeta saada apua siihen stressin helpottamiseen. Minä kaukoviisaasti en lähde kotoa ruokailun jälkeen kuin korkeintaan pihalle puoleen tuntiin tai sitten en syö mitään jos joudun lähtemään. Nesteitä kyllä voin nauttia aivan huoletta ennen lähtöä se auttaa siihen ettei tule heikottava olo ja syön vasta palattuani.


      • AnneV
        oireellinen kirjoitti:

        Hei!

        Ajattelin kirjoittaa kun luin tuota juttuasi, olin hieman helpottunut, että jollakin toisella on samanlaisia vaivoja. Itse olen kärsinyt näistä nyt noin puolisen vuotta ja pelkään horveästi, että kyse on syövästä tai kasvaimesta. Minulla tulee oireita ihan mihin aikaan päivästä, joskus samasta ruoasta tulee ja ei tule oireita, kumma homma, kaikkea tullut jo kokeiltua ja mikään ei auta. Inhottavaa lähteä joka paikkaan, kun ei tiedä milloin mahaan sattuu. Kipu tulee yks kaks ja joudun juoksemaan heti vessaan. Kävin yksityisellä lääkärillä ja hän määräsi poliklinikalle kokeisiin eli nyt sitten jännätään milloin joudun suolitähystykseen ja muihin kokeisiin. Onko sinulla oireet siis sellaisia että saattaa olla monta viikkoa, että kaikki on ok, mutta sitten taas yks kaks, jos aamulla syö jotain tai vaikka päivällä? Vatsa ei tarvi kuin muutaman kerran tyhjentää ja sitten voi taas syödä ihan mitä vain eikä tule mitään oireita. Ihmeellistä ja pelottavaa!! Kun kävit lääkärillä vaivan taklia kysyikö hän että onko sinulla ollut stressiä, itelläni on ollut todella stressaavaa jo puoli vuotta, mutta lääkäri ei oikein osannut sanoa juuta eikä jaata. Kiitos jo etukäteen!

        Kyllä se mullakin on juuri tuollaista, että ikinä ei tiedä, mistä vatsa tulee kipeäksi ja milloin. Useimmiten aamulla, mutta saattaa tulla keskellä päivääkin. :( Ja sitten kun tyhjennys on tapahtunut, niin olo palaa taas hyväksi.

        On sitä itsekin tullut ihmeteltyä mistä oireet johtuu. Yhdeltä palstalta luin, että voisi johtua vatsan seudun leikkauksista tuo, että ennen ulostamista kouristelee. Se vaan ei selitä sitä löysyyttä ja pahaa hajua... Mulla nimittäin oli juuri silloin kun oireet alkoi, niin kohdunulkoinen raskaus ja olin leikkauksessa sen takia, että jos ne onkin saaneet mun suolet siellä jotenkin solmuun? No, se on vaan yksi teoria...

        Mulla ei lääkärissä (myös yksityinen) otettu muuta kuin keliakiatesti ja väsymyksen (jota myös valittelin) takia kilpirauhaskokeet.

        Voihan se olla, että tämä johtuu vain stressistä, kyllä sitä minullakin on ollut. Kun pienen vlkkaan lapsen kanssa ei saa mitään tehdä ikinä rauhassa... Lääkäri ei kyllä stressistä kysynyt muistaakseni mitään.

        Mutta siis se esim. on selvää, että jos syön ison annoksen pastaa, niin vatsavaivoja tulee varmasti... En enää uskalla syödä muuta kuin kokojyvää ja sitäkin vain vähän.

        Sitä olen myös miettinyt, että jos se onkin joku tietty yhdistelmä mistä vatsa tulee kipeäksi, esim tuo vilja maito tms.

        Ja on se syöpäkin käynyt mielessä... Mun mummo kun aina jaksaa pelotella syövällä, kun hänellä on ollut rintasyöpä. No, en kyllä halua olla samanlainen pessimisti kuin hän, vaan toivoa että tämä on vain ohimenevää eikä vaarallista...


      • AnneV
        täysin maidoton lisäys kirjoitti:

        Luin noita viestejäsi uudelleen vehnäjauhot mahdollisimman vähiin silloin kun mukana maitopitoista.

        Toivotaan, että tulisi jotain selvyyttä tähän asiaan. :)


      • s-alkuinen sana
        AnneV kirjoitti:

        Kyllä se mullakin on juuri tuollaista, että ikinä ei tiedä, mistä vatsa tulee kipeäksi ja milloin. Useimmiten aamulla, mutta saattaa tulla keskellä päivääkin. :( Ja sitten kun tyhjennys on tapahtunut, niin olo palaa taas hyväksi.

        On sitä itsekin tullut ihmeteltyä mistä oireet johtuu. Yhdeltä palstalta luin, että voisi johtua vatsan seudun leikkauksista tuo, että ennen ulostamista kouristelee. Se vaan ei selitä sitä löysyyttä ja pahaa hajua... Mulla nimittäin oli juuri silloin kun oireet alkoi, niin kohdunulkoinen raskaus ja olin leikkauksessa sen takia, että jos ne onkin saaneet mun suolet siellä jotenkin solmuun? No, se on vaan yksi teoria...

        Mulla ei lääkärissä (myös yksityinen) otettu muuta kuin keliakiatesti ja väsymyksen (jota myös valittelin) takia kilpirauhaskokeet.

        Voihan se olla, että tämä johtuu vain stressistä, kyllä sitä minullakin on ollut. Kun pienen vlkkaan lapsen kanssa ei saa mitään tehdä ikinä rauhassa... Lääkäri ei kyllä stressistä kysynyt muistaakseni mitään.

        Mutta siis se esim. on selvää, että jos syön ison annoksen pastaa, niin vatsavaivoja tulee varmasti... En enää uskalla syödä muuta kuin kokojyvää ja sitäkin vain vähän.

        Sitä olen myös miettinyt, että jos se onkin joku tietty yhdistelmä mistä vatsa tulee kipeäksi, esim tuo vilja maito tms.

        Ja on se syöpäkin käynyt mielessä... Mun mummo kun aina jaksaa pelotella syövällä, kun hänellä on ollut rintasyöpä. No, en kyllä halua olla samanlainen pessimisti kuin hän, vaan toivoa että tämä on vain ohimenevää eikä vaarallista...

        siis se jälkimmäinen, stressi on yks vaikuttaja myös. Se olen huomannut että maito vehnä on takuuvarma vessajuttu. Todella ärsytttää nykyisin kun kaikkiin oireisiin toiset tarjoavat syöpää, tuossa yhdellä palstalla jokaiselle ennustetaan refluksia jos vähäkään on jotain oiretta. Mikä tauti milloinkin on "muotia"
        Tiesithän että rauta tarvitsee imeytyäkseen C-vitamiinia. Eli monipuolinen ruoka jossa on riittävästi rauta ja c-vitamiinipitoista parantavat hemoglobiinia.
        Erittäin hyvä C-vitamiinin lähde on kyssäkaali, en tiedä oletko maistanut, mutta jos pidät esimerkiksi nauriista tai lantusta maku on vähän samanlainen, ehkä hieman makeampi ja koostumukseltaan pehmeämpi, raasteena monet lapset pitävät siitä todella kuten aikuisetkin. Maksamakkarakin sisältää jotain maitovalmistetta, todella pahaa minun vatsalleni.
        Jatkuva ripulihan vaikuttaa hemoglobiiniisi, mutta sen arvo on yleensä kovin yksilöllinen. Minä olen todella väsynyt jos se arvo 120, koska perusarvoni on aina ollut reilusti yli 140 ja siskoni arvot ovat huipussa jos pääsee 120.
        En ole koskaan pitänyt maidosta enkä suklaasta ilmeisesti se oli oman elimistön apukeino laktoosi-intoleranssiin. Nyt kun olen jo eläkkeellä on helppo vältellä ruokia jotka voisivat aiheuttaa jotakin. Syön periaatteessa vain omaa laittaamaani jotta tiedän mitä syön.
        Kun olin lapsi eihän sellaista sairautta ollutkaan ja oma lääkärini terveyskeskuksessa keksi laittaa minut niihin tutkimuksiin, kun kilpirauhasesta ei löytynyt vikaa. Vastauksia kuulemaan mennessäni lääkäri sanoi, että mahtoi sulla olla paha olo sen kokeen jälkeen kun tulos oli todella paha. Etukäteen hän sanoi, että varaa mitään juhlia tai menoja kokeen jälkeen voi olla vaikeuksia. Niinhän se oli että lensi kuin varpusparvi koko viikonlopun.


    • AnneV

      Täytyy nyt olla ilman maitoa vähän pidemmän aikaa, ja katsoa jos vatsavaivat loppuvat. Tänään ei ole ollut vatsakipua. olen syönyt melko vähän maitotuotteita, ainoastaan jäätelöä ja suklaata. :)

      • Apteekin lehti

        Uusin numero 1/2008 käsittelee myöskin juuri nyt tätä maito aihetta. Otsikolla voiko maito olla haitallista, löytyy myös netistä, hakusanana tuo otsikko.


    • AnneV

      Eilen ja tänään on ainakin ollut ihan ok olo. Olen syönyt pieniä määriä maitoa (voita ja juustoa lähinnä). Pitäisiköhän aivan kokonaan olla ilman niitä? Uloste on kyllä edelleen tosi pahanhajuista välillä. Johtuisikohan siitä kun syön paljon hedelmiä?

      On nää asiat hankalia selvittää...

      • mukavaa

        jos olet saanut jo pari mukavaa päivää.
        Vaikka olenkin täysin maidoton voi ei aiheuta kamalia oireita.
        Muistelen että tuolla jossain vaiheessa mainitsit kiivit, ne on mulle kuin joillekin ummetuslääke eli hurlumheitä niiden jälkeen. Hedelmät ja vihannekset kyllä mielestäni edesauttavat tuohon tuoksu puoleen, niitä minäkin syön.
        Vatsa yleensä kestää juurekset ja vihannekset eikä tule ripuli ongelmia tuoksua riittää kyllä, mutta onko sen niin väliä.
        Kadullakin voi tupsautella kunnon paukkuja varsinkin kun ohi menee joku aura-auto tai lakaisukone, mutta jos siihen liittyy ripulia, niin eipä uskalla sitä tehdä, voi vaikka lirahtaa löysät housuihin.
        Maistele niin, että tänään vain jotain hedelmälaatua, toisena päivänä taas jotain muuta löydät kyllä syyllisen pian. Minun vatsani ei kestä sipulia kuin jauheena.
        Oletko saanut Hb nousemaan?


    • miten voit

      Onko olosi korjaantunut millään ohjeilla?
      terveisin se täysin maidoton

      • AnneV

        Olen tällä hetkellä käyttänyt kohtuudella maitotuotteita (juustoa ja voita leivällä ja teen kanssa maitoa) ja vatsakipua ei nyt ole ollut. Tiedä sitten mistä johtui? Viljoista en ole uskaltanut käyttää kuin näkkileipää ja hapankorppua... Hedelmien käyttöäkin olen vähän vähentänyt, kun on noita allergioita niin oireethan voi johtua vaikka hedelmäallergiastakin.

        Täytyy vielä seurailla näitä oireita. Vatsakipua ei siis ole ollut, eikä ummetusta enää. Ripuliakaan ei ole, mutta aika löysää uloste on edelleen ja kakalla käyn n. pari kertaa päivässä. Rauhoittunut vatsa siis on selvästi. Mutta paha haju on tainnut tulla jäädäkseen...


      • hajuhaittaa
        AnneV kirjoitti:

        Olen tällä hetkellä käyttänyt kohtuudella maitotuotteita (juustoa ja voita leivällä ja teen kanssa maitoa) ja vatsakipua ei nyt ole ollut. Tiedä sitten mistä johtui? Viljoista en ole uskaltanut käyttää kuin näkkileipää ja hapankorppua... Hedelmien käyttöäkin olen vähän vähentänyt, kun on noita allergioita niin oireethan voi johtua vaikka hedelmäallergiastakin.

        Täytyy vielä seurailla näitä oireita. Vatsakipua ei siis ole ollut, eikä ummetusta enää. Ripuliakaan ei ole, mutta aika löysää uloste on edelleen ja kakalla käyn n. pari kertaa päivässä. Rauhoittunut vatsa siis on selvästi. Mutta paha haju on tainnut tulla jäädäkseen...

        Mahtuuhan niitä paukkuja maailmaan ja voihan se olla, että hajuaistisi on raskauden vuoksi herkempi.

        Olen iloinen olosi on parempi!

        Koiraa ulkoiluttaessa aina toteankin, että kuinka noin pienestä (5 kg) koirasta voi tulla niin pahanhajuista kakkaa :D :)


      • AnneV
        AnneV kirjoitti:

        Olen tällä hetkellä käyttänyt kohtuudella maitotuotteita (juustoa ja voita leivällä ja teen kanssa maitoa) ja vatsakipua ei nyt ole ollut. Tiedä sitten mistä johtui? Viljoista en ole uskaltanut käyttää kuin näkkileipää ja hapankorppua... Hedelmien käyttöäkin olen vähän vähentänyt, kun on noita allergioita niin oireethan voi johtua vaikka hedelmäallergiastakin.

        Täytyy vielä seurailla näitä oireita. Vatsakipua ei siis ole ollut, eikä ummetusta enää. Ripuliakaan ei ole, mutta aika löysää uloste on edelleen ja kakalla käyn n. pari kertaa päivässä. Rauhoittunut vatsa siis on selvästi. Mutta paha haju on tainnut tulla jäädäkseen...

        Olen nyt kaksi viikkoa käyttänyt kookosmaitoa ruoan valmistukseen. Siitä voi tehdä lettujakin ja muuta vastaavaa.
        Poikani sanoi sen sopivan myös kahviin, eikä tarvitse kuulemma laittaa sokeria makeuttaa sitä myös.
        Uskallan lähteä heti syötyäni jopa ulos, eikä tarvitse odottaa sitä pakollista puolta tuntia.

        terv. se täysin maidoton


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe