Korvakäytävän tulehdus

Molemmissa korvissa

Menin lääkäriin, koska korvia kutitti ja kaulan imusolmukkeet tuntuivat kipeiltä.
Minulla todettiin korvakäytävän tulehdus kummassakin korvassa.
Paikallishoidoksi korvatippoja.
Näitä laitoin viikon.
Viimeisenä hoitopäivänä toinen korvista meni ihan lukkoon. Korvassa tuntui myös kovaa kipua, mitä ei ollut ennen lääkäriin menoa / hoidon aloitusta.
Viikon päästä kuurin lopetuksesta alkoivat kaulan imusolmukkeet taas kivistää.
Menin uudelleen lääkäriin, joka totesi korvien olevan edelleen tulehtuneet.
Sain toisenlaisia korvatippoja ja diflucan kuurin. (sieni/bakteeritulehdusta varten).
Nyt olen laittanut tippoja taas kolme päivää ja nyt toinen korva on täysin pois pelistä.
Korva ihan lukossa.
En jaksaisi rampata koko ajan lääkärillä kysymässä, eli auttakaahan nyt minua ystävät hyvät!!
Jatkanko vaan tippojen laittoa, vaikka menisi molemmat korvat lukkoon.
Mitäs avuksi kun teen töitä puhelimessa ja muuten olen työkykyinen, mutta tuo korvien tukkoisuus kyllä haittaa.
Mistä tuo tukkoisuus johtuu?
Ärtyykö nuo korvakäytävät noista tipoista?
Turvotusko aiheuttaa tuon?
Meneekö ohi, kun vaan jatkan käyttöä.
Viimeksi kun lopetin tippojen laiton, avautui korvakin.
Eikö tähän todellakaan auta muu kuin korvatipat?
Kärsin tällä hetkellä paljon enemmän kuin silloin, kun ei ollut hoitoa....oli vaan ne ärtsyt imusolmukkeet.

10

7787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

      näyte? Eli mistä bakteerista tms. on kyse? Kävitkä korvalääkärillä? Ellet, niin varaahan aika, eli jos kävit tk:ssa niin kannattaa mennä nyt erikoislääkärille.

      • näytteitä otettu

        Ei mitään näytteitä otettu kummastakaan korvasta.
        Olin lääkärikeskuksen työterveyslääkärillä.
        Kävin siis kaksi eri kertaa ja kummallakin kerralla oli eri henkilö.
        Se bakteerilääke oli kuulemma siksi, että jotkut korvatipat aiheuttaa mahdollista sienibakteeria. En tiedä sitten ymmärsinkö oikein....

        Toista korvaa alkoi tuossa päivällä polttaa niin kovasti ja koska molemmat korvat olivat jo ihan lukossa, soitin lääkärille.

        Lääkäri käski lopettaa tipat, koska ilmeisesti niissä on nyt joku ainesosa, mikä ei sovellu korviini. Aiheuttaa lisää vaan käytävän turvotusta. Toistaiseksi eivät ole korvat avautuneet. Olo on mikä on....

        Käski syödä sen diflucan kuurin loppuun ja jos oireet vielä kuurin loppumisen jälkeen (2-3 pv ) jatkuvat, varata taasen uusi aika.

        Kyllä on turhauttavaa.
        Koskaan ennen ei ole ollut korvien kanssa ongelmaa. Mistäköhän nämäkin vaivat saivat alkunsa...
        Poskiontelontulehduksista olen joskus kärsinyt, mutta pääsin niistäkin eroon, kun aloin hautoa poskia ja otsaa lämpimähköllä kaurahauteella.

        Mietin tänään päivällä, että voisko viisaudenhampailla olla jotain osaa / arpaa asiaan? Ei ne mua ole vaivanneet, mutta vajaa vuosi sitten kun olin norm. tarkastuksessa, lääkäri niistä kysäisi. Koskaan ei ole mitään hampaitakaan poistettu.

        Täytän parin viikon päästä neljäkymmentä, eli tästäkö se nyt sitten alkaa....
        Se vanhuus... ja kaikki ne vaivat... :-))


    • +++++++++++

      Vahän samaa vaivaa oli minulla parisen vuotta sitten.. Ensin korvaa kutitti&vähän koskikin. Lääkäri määräsi korvatipat jotka vaan pahenti tilannetta. Korvaa alkoi särkemään ja valumaan jotakin nestettä.. Minulla oli onneksi vaan toinen korva, mutta sekin oli inhottavaa kun korva oli todellakin lukossa eikä kuullut kunnolla. Kaksi lääkekuuria söin ennenkuin parani.. Toivotaan että paranee tai sitten vaan uudestaan lääkäriin. =(

      • ei mitään kivaa

        Joo, ei tää mitään kivaa ole.
        Ei ole kauheesti odotuksia, että menis ohitse.
        Pitää sitte vaan taas varata uusi (kolmas) aika lääkäriin.
        Tulee vaan mieleen, että mitä muuta tämä voi pitkittyneenä aiheuttaa....


      • ~Neiti22~
        ei mitään kivaa kirjoitti:

        Joo, ei tää mitään kivaa ole.
        Ei ole kauheesti odotuksia, että menis ohitse.
        Pitää sitte vaan taas varata uusi (kolmas) aika lääkäriin.
        Tulee vaan mieleen, että mitä muuta tämä voi pitkittyneenä aiheuttaa....

        Nii mulla on ollu toi ongelma jo kaks vuotta! Rampannu tk:ssa ja aina saanu eri tippoja. Jotkut auttaa hetkeks ja jotkut ei ollenkaa. Nyt vihdoin sain lähetteen korvalääkärille ihan. Mutta sitä aikaa sitte saa odotella ikuisuuden ku kauheet jonot sinne :(
        Ja mulla tosiaa ku on noin kauan ollu nii kuulo hieman heikentyny...


    • Entinen puhelintyöntekijä

      Hei!

      Minä sain riesakseni kroonistuneen korvakäytävätulehduksen toiseen korvaan, kun en älynnyt pitää sairaslomaa, jotta korva olisi toipunut.
      Oma lääkärini tajusi heti kertoa, mistä tulehdus johtuu: jos käytät töissä umpiluureja tai ylipäätään kuulokkeita, korvasi eivät hengitä, vaan ne ovat lähinnä hapettomassa tilassa jatkuvasti. Tämä taas aiheuttaa sen, että sinne tulee miljoonia bakteereita. Nykyäänhän ei suositella, että ihmiset käyttäisivät ipodiakaan enempää kuin pari tuntia päivässä juuri tuon tulehdusriskin takia.

      Nyt kun sinulla on jo se tulehdus siellä korvassa, ei se paranekaan, ennenkuin korvasi saavat olla rauhassa ilman sankaluureja muutaman päivän! Tämä on ihan fakta. Itse pystyin järjestämään kirjallisia hommia muutamaksi päiväksi, eli en vastannut ollenkaan puhelimeen. Sitten niitä ei ollut enää tarpeeksi, korva ei vieläkään ollut kunnossa -- jäin saikulle kunnes lieveni.

      Mutta: tila ehti kroonistua, koska ihmettelin kipua vuosia ja kutinaakin hoisin rasvaamalla korvakäytävää. Ei tullut mieleeni, että se on tulehdus, kun ajattelin maallikkona, ettei se käytävä voi "tulehtua" ja luulin kutinaa allergiaksi....

      Pyydä työnantajalta uudet, hengittävät luurit. Niitä on olemassa, ne maksavat hiukan enemmän mutta korvat saavat ilmaa! Minä ehdin olla puhelintyössä 11 vuotta - niin kiireisissä paikoissa, että ne luurit olivat korvilla sen 8 tuntia putkeen. Suosittelen lämpimästi itsensä hoitamista kuntoon ajoissa. Jatkuva taustameteli, liian voimakkaana kuuluva asiakkaan ääni yms ovat myös asioita, jotka kannattaa vaatia kuntoon. Minulla ehti kuulo heiketä, kun istuin muutaman vuoden paikalla, jonka puhelimen ääntä ei saanut säädettyä tarpeeksi hiljaiseksi....

      Tsemppiä!

      • käytössä

        Niin mulla on kyllä sankaluuri käytössä, mutta käytän sitä ainoastaan vasemmassa korvassa. Mulla on siis molemmat korvakäytävät tulehtuneet.
        Tuntuu sikäli oudolta ajatus, että tulehdus johtuisi juuri sankaluurista.
        Niin ja kuinka pitkään sillä sairaslomalla pitäisi olla.... Pidin näet tuossa välillä viikon talvilomanloman ja muutaman lisäpäivän, yht 11 pv vapaata työstä ja ei vaikuttanut mitään.


      • ~Neiti22~
        käytössä kirjoitti:

        Niin mulla on kyllä sankaluuri käytössä, mutta käytän sitä ainoastaan vasemmassa korvassa. Mulla on siis molemmat korvakäytävät tulehtuneet.
        Tuntuu sikäli oudolta ajatus, että tulehdus johtuisi juuri sankaluurista.
        Niin ja kuinka pitkään sillä sairaslomalla pitäisi olla.... Pidin näet tuossa välillä viikon talvilomanloman ja muutaman lisäpäivän, yht 11 pv vapaata työstä ja ei vaikuttanut mitään.

        Nii mulla ei toi sairasloma vaikuttanu mitenkää. Nytki on niin etten oo parii kk ollu missää töissä ja yhtä kipeet on vaa.


    • osteri2

      Mulla oli ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden tuossa vuoden vaihteessa korvatulehdus. Mulla oli flunssaa ja sit yks yö heräsin vaan siihen eetä korva paukkoi ja siinä oli kauheet kivut. Seuraavana päivänä jonotin lääkärissä lähes kuurona 2 tuntia.Sain sitten dosyklin kuurin. Korva näennäisesti parantu. Kontrolissa huomattiin että tulehdus olikin jatkunu kivuttomana,mutta en saanu muuta kuin puuduttavia korvatippoja. Nyt huomenna on uusi kontrolli.Korva ei vieläkään tunnu olevan kunnossa.Toivon että en menetä kuuloani siitä. Korvaan joutunu tosin pariin kertaan vettä mutta ei sen pitäis vaikuttaa?
      Korvaoireet täytyy ottaa vakavasti ja mennä hoitoon ettei kuulo mene.Korvatulehdus voi olla myös kivuton.

      • ole perillä

        En niin kauheasti ole näistä asioista perillä.
        Mutta eikös korvatulehdus ja korvakäytävän tulehdus ole kaksi eri asiaa.
        Jos ymmärsin lääkärin puheesta, korvatulehdus on siellä sisäkorvassa ja korvakäytävän tulehdus ulkokorvassa.
        Korjatkaa jos olen väärässä.
        Minulla ei ole korvia särkenyt tän tulehduksen aikana muulloin kun silloin kun jouduin laittamaan noita tippoja.
        Ne turvotti jollain tapaa lisää sitä käytävää ja sitten alkoi särky.
        Vauva-aikana tai lapsenakaan en ole koskaan kärsinyt korvista.
        No, nyt sitten 40 vuotiaana ekan kerran.
        Maanantaina varaan uuden ajan taas lääkäriin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1649
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1599
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1465
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1266
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1138
    Aihe