omakustanne kirja...?

nonnukka^^

onks kellää tiedos miten pitää toimia jos haluaa omakustantaa kirjan, ja kuinka kallista se on..???

76

14959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höönö

      www.omakustanne.com/
      www.uusinainen.fi/index.php?sivu=2006-6-22
      www.pilotkustannus.fi

    • Neiti Ö

      Katsopa myös www.bod.fi

      • ..onko..?

        Olipas outo. "Ei maksa mitään...."

        Toki siinä oli maksujakin mainittu, mutta erikoinen houkutus...

        Onkohan ihan rehellinen. Toki voi täysin olla, mutta outo tapa myydä...


      • hintalaskuri
        ..onko..? kirjoitti:

        Olipas outo. "Ei maksa mitään...."

        Toki siinä oli maksujakin mainittu, mutta erikoinen houkutus...

        Onkohan ihan rehellinen. Toki voi täysin olla, mutta outo tapa myydä...

        jolla voi laskea paljonko oma kirja maksaa eri muodoissa.


    • sanoisin että taittaja voi tehdä taiton ja voi painattaa kirjan muualla ja kpl määrä voi olla pienikin 25-50 tai 75 kirjaa ja hinta sen mukaan.jopa 500-1000e.mutta toisilla se voi olla enempi.riippuu firmasta.niitä löytyy mm. netistä.omakustanne on ok vaihtoehto mutta kustantajillekin jos sopivan löytää voisi yrittää kirjaa esittää.

      • nonnukka

        eipä noi kustantajat taida pahemmin perustaa mistää väsäilyistä.. runoista nyt ainakaa...


      • nonnukka kirjoitti:

        eipä noi kustantajat taida pahemmin perustaa mistää väsäilyistä.. runoista nyt ainakaa...

        Jos olet sitä mieltä, että kustantajat eivät ole kiinnostuneita kirjoituksistasi, mistä päättelet että lukijat sitten olisivat.

        Omakustanne on joillekin julkaisuille hyvä vaihtoehto, mutta aina kannattaa miettiä, miksi teos ylipäätään pitäisi julkaista. Eli mikä on teoksen tehtävä?

        Sitä ne kustantajatkin pohtivat.


      • nonnukka
        o8o8 kirjoitti:

        Jos olet sitä mieltä, että kustantajat eivät ole kiinnostuneita kirjoituksistasi, mistä päättelet että lukijat sitten olisivat.

        Omakustanne on joillekin julkaisuille hyvä vaihtoehto, mutta aina kannattaa miettiä, miksi teos ylipäätään pitäisi julkaista. Eli mikä on teoksen tehtävä?

        Sitä ne kustantajatkin pohtivat.

        ja sekös siinä sit mietityttääki... onko kukaan yrittäny pistää jolleki kustantajalle mitää meneé...? ja jos on ni millä tuloksilla...??


    • limmasido itse

      Niin ei maksa paljon, ja saat kirjasi julkaistua. Hanki ISBN numero. Myy tutuille, oman paikkakunnan kirjakauppaan, ja netissä.

      • liimasidos

        Sori..

        Ja eikähän sitä sillä nimellä edes kutsuta.


    • juupeli-toin

      aikoinaan vertailin hintoja ja vaivan määrää. päädyin BOD:iin, koska siellä on se hintalaskuri. O´Pate-kirjan (60 sivua)kpl-hinta jäi alle 3 euron, kun tilasin 200 kpl satsin pehmeäkantisena ja joillakin kuvilla.
      Tämä kustantaja ei ole kiinnostunut painettavan sisällöstä (!)ja kaikki käy sähköisesti.
      Äsken tilasin kovakantisena, A4-kokoisena 60-sivuisena laitoksena opintojeni portfolion. Tämä maksoi 15 e/kpl. Voit tilata näin vaikka vain yhden kirjan

      • PaiNaJa_

        Eihän toi ole mitään kustannustoimintaa. Se on kirjapaino.


      • juupeli-toin
        PaiNaJa_ kirjoitti:

        Eihän toi ole mitään kustannustoimintaa. Se on kirjapaino.

        niinpä, mutta luepas kysymys. Kustantaja olet BOD:n kautta itse ja Bod painaa kirjan juuri siinä muodossa kuin itse valitset.
        Ei maksa paljon. Vaivaa joutuu näkemään hieman, jos tekee kaiken itse (halvin paketti). Mutta muutamassa päivässä itse opin käyttämään noita tarvittavia ohjelmia. suosittelen.


      • PaiNaJa_
        juupeli-toin kirjoitti:

        niinpä, mutta luepas kysymys. Kustantaja olet BOD:n kautta itse ja Bod painaa kirjan juuri siinä muodossa kuin itse valitset.
        Ei maksa paljon. Vaivaa joutuu näkemään hieman, jos tekee kaiken itse (halvin paketti). Mutta muutamassa päivässä itse opin käyttämään noita tarvittavia ohjelmia. suosittelen.

        "Tämä kustantaja ei ole kiinnostunut painettavan sisällöstä", sanoi juupeli-toin BODista.

        Vai itsestään - omakustantajasta?


      • höönö
        PaiNaJa_ kirjoitti:

        "Tämä kustantaja ei ole kiinnostunut painettavan sisällöstä", sanoi juupeli-toin BODista.

        Vai itsestään - omakustantajasta?

        anna olla jo, kuulostaa rasittavalta. joku myy miljoona kirjaa vuodessa ja toinen kustantaa itse. kyllä maailmaan tarinoita mahtuu.


    • vittuettasattu

      Runokirjamme, joka on:

      -itse taitettu
      -A6-kokoinen
      -36-sivuinen
      -pehmeäkantinen
      -kierrätyspaperille painettu
      -yhdellä pms-lisävärillä
      -painettu Virossa

      maksoi 300 kappaletta vähän alle 400 euroa.

      • asdaskd

        Mikä paino toi on? Onko nettisivuja?


    • Nimimerkki

      www.bod.fi tilasin taitto mallin (sellaisen jolla piti tarkistaa taitto) kirjasta löytyi todella paljon virheitä jota en ole voinut tehdä vääränlaiset ja kierot kannet,huonoa ainetta olevat kannet ja vaikka mitä en todellakaan suosittele. Toki mokia sattuu mutta kirjapaino ihmisen kanssa puhuttuani ei heidän aikaansa painosta olisi tuollaista ulos päästetty.
      Uusi paino haussa.

      • PArra

        Kesäkuusta saakka olen ko. yrityksen kanssa taistellut muutamasta pienestä asiasta. Mm sanasta neuvonta. Ja siitä ovatko heidän ohjeensa oikein vai eivät. Ohjeiden mukaan toimien ei tulos kuitenkaan ole sitä mitä lupaavat. Ja kun kysyy neuvoa (ns. comfort-paketti) ainoa vastaus on, lukekaa nettiohjeista. Ja sama vastaus toistuu kerrasta toiseen. Onko tuo neuvontaa? Miksi tilanne siitä muuttuu kun on tähänkin saakka ohjeiden mukaan toiminut. Lopulta sain vastauksen: emme keskustele asiasta enempää, valitkaa kalliimpi paketti! Hiipii mieleen ajatus, että ilmaisilla tai edullisilla vaihtoehdoilla houkutellaan ihminen asiakkaaksi, sitten todetaan, että ette te (asiakas) osaa toimia oikein, ei tästä mitään tule ja myydään vähintään tonnin paketti etkä vielä saa ainuttakaan kirjaa! Minusta tämä tapa toimia hipoo jo huijausta!


      • bannedtakkku
        PArra kirjoitti:

        Kesäkuusta saakka olen ko. yrityksen kanssa taistellut muutamasta pienestä asiasta. Mm sanasta neuvonta. Ja siitä ovatko heidän ohjeensa oikein vai eivät. Ohjeiden mukaan toimien ei tulos kuitenkaan ole sitä mitä lupaavat. Ja kun kysyy neuvoa (ns. comfort-paketti) ainoa vastaus on, lukekaa nettiohjeista. Ja sama vastaus toistuu kerrasta toiseen. Onko tuo neuvontaa? Miksi tilanne siitä muuttuu kun on tähänkin saakka ohjeiden mukaan toiminut. Lopulta sain vastauksen: emme keskustele asiasta enempää, valitkaa kalliimpi paketti! Hiipii mieleen ajatus, että ilmaisilla tai edullisilla vaihtoehdoilla houkutellaan ihminen asiakkaaksi, sitten todetaan, että ette te (asiakas) osaa toimia oikein, ei tästä mitään tule ja myydään vähintään tonnin paketti etkä vielä saa ainuttakaan kirjaa! Minusta tämä tapa toimia hipoo jo huijausta!

        huomatkaa ennenkuin kirjoitatte arvostelua BODista että kirjailijanalut-palstan alapuolella on BODin mainoslinkki, mikä tarkoittaa että suomi24 saa rahaa BODilta, eli voi käydä kuten minulle että viestit katoavat ja banni kilahtaa kun kirjoitatte jotain sopimatonta.


    • jaa-aaa-aa
      • verottaja-

        tiedosta, LK-kustannus. Seuraavan kerran kun päivitätte sivujanne, korjataa painotyön alv oikeaksi. 9% on väärä.


    • aikanen

      Yksi vaihtoehto on unohtaa kokonaan perinteinen kirjaversio ja tehdä kirjasta e-kirja. Silloin säästyy monilta kuluilta ja kirjan voi edelleen myydä. Netistä löytyy kauppapaikkoja vaikka kuinka paljon, mutta kotimaisiista vaihtoehdoista kätevä lienee Ellibs, joka toimittaa myös isoon osaan kirjastoista e-kirjat. Täältä voi lukea lisää: http://www.ellibs.com/fi/node/97974

      • Anonyymi

        Uskon, että monet kirjailijanalut haluavat nimensä painetulle paperille, vasta silloin he voivat kutsua itseään kirjailijaksi


    • wille_wille

      www.opusliberum.com on näköjään yksi vaihtoehto myös, alkaen 350€. Ei kokemusta heistä tosin.

    • scarabaeus

      YES!..............ja mitäs sieltäkin sitten löytyy

      nettikaupasta !

      juokse pupu juokse

    • Vapaa kirjoittaja

      Aina silloin tällöin kirjastossa törmää näihin omakustanteihin, joten eikö yksi kappale kannattaisi toimittaa sinne? Vai kieltäytyykö kirjasto ilmaisesta kappaleesta?

      • scarabaeus

        Runokirjani löytyy:

        Kansalliskirjasto


      • Vapaa kirjoittaja
        scarabaeus kirjoitti:

        Runokirjani löytyy:

        Kansalliskirjasto

        Ok. Täytyypä lainata, kun seuraavan kerran käyn kansalliskirjastossa. Nyt katsoin vain helmetistä.


    • ilmainenomakustanne

      Olisi mukava lukea niitä omakustanteita, että onko ne niin huonoja kuin kuvitellaan. Mistä niitä saisi, maksaa en haluaisi. Löytyisikö netistä niitä, kun rahani ei riitä. Eli linkkiä laita, ja onneni taita. Lukemaan alan, ja viisastun, palan.

      • Tuli mieleen

        Mediapinta.fi lupaa ilmaiseksi ladattavaksi kirjan Myrkynkylväjä. Käypä sivuilla!


    • viisashomini

      Onnetonta paskaa. Yhtään hyvää omakustannetta ei ole tullut vastaan. Niinpä lopetin aikani hukkaamisen. Jos luen, luen oikeasti julkaistua.

    • Eräs123

      Eipä usein törmää hyvään omakustanteeseen. Iloinen yllätys minulle oli
      Jasu Rinneojan Varjossa kasvaneet. Todella upea kirja. Uskoisin että
      menisi joltain kustantajaltakin läpi. Valitettavasti moni hyvä teos jää julkai-
      sematta pelkästään kustannustoimittajan arvion perusteella, sekin saattaa
      pettää.

    • Martti---

      Kolme omakustannekirjaa tehneenä väitän, että hyviä omakustanneohjeita on todella vähän. Parhaat tähänastiset ovat tuolla: http://omakustanne.com/kirjailijat/heikkisavola.htm

    • niinadesigner
    • Kenelle?1

      Minkälainen kirja? Esimerkiksi suku- tai kylähistoria voi pienelle piirille olla hyvin mielenkiintoinen, vaikka ei suurelle yleisölle olisikaan. Silloin omakustanne on miltei ainoa vaihtoehto. Voi olla esimerkiksi kyläyhteisön rahoittama. Samoin jonkun pienen aatteellisen yhdistyksen julistus.
      Jos haluaa laajempaa lukijapiiriä, on joku suuri kustantaja useimmiten paras vaihtoehto, jos saa heidät kiinnostumaan. Silloin kustantaja hoitaa pääosin markkinoinnin, suuri osa kirjoista myydään usein jo ennenkuin kirja on edes painettu. (Nimekkäimpien kirjailijoiden tapauksessa joskus jo ennenkuin sitä on edes kirjoitettu.)

    • Luovatauko

      Olen vakavasti alkanut harkita omakustannetta. Yhden kirjan olen julkaissut, ja samasta talosta luvattiin julkaista toinenkin kirjani. Neljä vuotta sitten.

      Sieltä sanotaan että "juu juu kyllä kirja on meillä yhä odottamassa ja julkaisukelpoinen, mutta sopivaa aikaa ei vain ole tullut. Toisista kustantamoista on tullut kiittävää palautetta, ja sanotaan että hyvä kirja on mutta mutta... Ei osata päättää eikä vastata edes viesteihin tai soiteta kun on luvattu.

      En jaksa enää. Uskon ja tiedän että kirja on hyvä, ja ekan kirjani lukijakunta olisi siitä kiinnostunut. En tiedä onko enää muuta vaihtoehtoa kuin omakustanne.

      • kui kui noi voi olla

        Onko sinulla tästä toisesta kirjastasi kustannussopimus? Jos ei ole, niin lähetä se pikaisesti muihin kustantamoihin, jos se kerran on niin hyvä. Miksi annat ekan kustantamon pantata sitä itsellään?


    • Luovatauko

      Ei ole kustannussopimusta. Eivät ole suostuneet tekemään "ennenkuin julkaisuajankohta on selvillä". Toiseen kustantamoon lähetin viime syksynä, sieltä kovasti kehuttiin, mutta ei soveltunut heille silloin.
      On nyt kolmannessa paikassa arvioitavana, jossa siitä ollaan kovasti kiinnostuneita, ainakin niin on annettu ymmärtää puhelun ja muutaman sähköpostin perusteella, mutta selkeää vastausta ei saa ja sieltä juuri ei olla viime aikoina soitettu kun on luvattu soittaa eikä vastata posteihin.

      Pakko niitä on vielä yrittää hiillostaa että jotain päättäisivät. Mutta ei tätä jahkaamista kauan enää jaksa...

      Luulisi tosin, että jos eivät edes harkitsisi julkaisemista niin sanoisivat edes sen että "ei kiitos"...

    • Omakustannekirjailija

      Itse kirjoitin 200 sivuisen kirjan ja otin tarjouksia sen painosta.
      Kuluja tuli oikolukija=500e(sen etsin itse,hinnat oli 500-1000e)
      Tekstintaitto kannen graafinen suunnittelu omista kuvistani=300e
      Kirjanpainatus 200kpl=1100e(sis.alv)
      Edullisin painofirma oli:www.kirjaksi.net
      Ja palvelu joustavaa ja todella hommansa osaavaa,suosittelen.
      Sieltä saa myös pieniä eriä ja joutavalla maksulla.

    • yksinäinenkirjoittaja

      Itse julkaisin Bodilla parisen kuukautta sitten. Sain ne muutamat neuvot mitä tarvitsin nopeasti ja jopa mieheni avulla ihan oma kansi tehtiin, eikä kansipohjasta. Opin paljon uutta. Tehtiin kaikki itse. Ei ollut niin vaikeaa, vaikka joitain kohtia piti miettiä ja neuvokin kysyä. Hyvää on se, että saat ISBN-numeron, että 5 kpl Bod lähettää kansalliskirjastoihin eli sun kirja talletetaan niihin. Tiedot kirjasta menevät Kirjavälitykseen eli sitä kautta kirjastoihin ja kirjakauppoihin. Eli kirja on helposti saatavilla. Itse ei tarvitse ostaa satoja kappaleita. Itse ostin 5 kpl, joista yhden lahjoitin kirjastolle. Asuinseudullani on ainakin pari kirjastoa tilannut kirjani yllämainittujen tietojen perusteella. Mutta se miten saisit kirjasi esille, että ihmiset siitä tietäisivät ja haluaisivat ostaa, onkin sitten hankalampaa.
      Bodilla on vaihtoehto, että vain painaa kirjan. Silloin vain kirjat maksavat. Silloin ei saa ISBN numeroa eikä tietoa kirjasta mene mihinkään. Itse harkitsen juuri sitä oman runokirjani tekemiseen, koska haluan sen vain kirjaksi ja tutuille jakaa, en yleiseen jakoon.

    • yksinäinenkirjoittaja

      Siis Bodilla se maksoi sen 69 euroa niiden kirjojen hinta ja postitus, jotka itselleni tilasin.

    • 92002

      tässä on parhaat ohjeet: http://www.lukutoukka.fi/heikki-savola-omakustantajan-perusopas-p-842.html

      tein itse ja kysyin savolalta pari neuvoa lisää.

    • kokemuksesta

      BoD-kustannus ehdottomasti edullinen ja toimii hyvin. Jos osaat itse käyttää wordia niin ei maksa kuin alle 100 ekeä. Syyskuussa julkaisin omani ja hyvin toimii, ovat laittaneet nettimyyntiin ja kirjastojen kirjakauppojen tilattavaksi.

      • Xnx

        Hei, onko tämä bod laadukas. Joku sanoi että kannet oli vinot tms


      • tulipakirjoitettua

        Huomaa, että tämä ketju on alkanut jo melkein 10 vuotta sitten.
        Olen 2 kirjaa tilannut Bodin kautta eikä ole ollut valittamista. Eli tällä hetkellä olen täysin tyytyväinen. Onko heillä sitten joskus ollut ongelmia, siitä en tiedä, mutta nyt vaikuttaa hyvältä. Myös kirjastosta lainaamani Bodin kirjat ovat olleet ok.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe