datamike

ohjelma

onko kenelläkään kokemuksia datamike taloushallinnon ohjelmasta?

50

10775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannu

      Ohjelma on todellakin viime vuosituhannelta, mutta kyllä me sillä puolitoista vuotta pärjäsimme. Näillä kokemuksin suosittelen kuitenkin valitsemaan saman tien kunnon kokonaisratkaisun. Päädyimme Netvisor palveluun. Nyt työtä säästyy ihan uskomaton määrä. Periaatteessa ihan samanlaista palvelua tarjoaa Procountor. Jopa alta satasella kuussa saa hyvän paketin. Jos vähääkään lasket omalle työajalle arvoa, mieti valinta kaksi kertaa.

      • ja maksoi jo?

        Mitä maksoi siirtyminen Netvisoriin ja paljonko ovat olleet kulut per kuukausi?

        Nimimerkki vaihtoa suunnitellut.


      • never..
        ja maksoi jo? kirjoitti:

        Mitä maksoi siirtyminen Netvisoriin ja paljonko ovat olleet kulut per kuukausi?

        Nimimerkki vaihtoa suunnitellut.

        Itse en todellakaan valitsisi järjestelmää, jossa esim. palkka- ja kirjanpitotiedot on netissä, jonne käytännössä kellä tahansa hakkerilla on pääsy.. tai ylipäätään jos nyt sattuu olemaan nettiyhteyden ulottumattomissa niin siinähän sitä hommia tehdään melkosella vauhdilla ja taas säästyy työtunteja, jep jep.


      • Pankkikirja
        never.. kirjoitti:

        Itse en todellakaan valitsisi järjestelmää, jossa esim. palkka- ja kirjanpitotiedot on netissä, jonne käytännössä kellä tahansa hakkerilla on pääsy.. tai ylipäätään jos nyt sattuu olemaan nettiyhteyden ulottumattomissa niin siinähän sitä hommia tehdään melkosella vauhdilla ja taas säästyy työtunteja, jep jep.

        Logiikkasi mukaan verkkopankitkaan eivät sitten ole turvallisia... Palveluina myytävät taloushallinnon ratkaisut ratkaisut perustuvat verkkipankkien kaltaiseen teknologiaan.


      • kokemusta on
        Pankkikirja kirjoitti:

        Logiikkasi mukaan verkkopankitkaan eivät sitten ole turvallisia... Palveluina myytävät taloushallinnon ratkaisut ratkaisut perustuvat verkkipankkien kaltaiseen teknologiaan.

        vrt SampoPankin nettipankki, syvältä. Ja sama vika kaikissa nettipankeissa. Kun netti on nurin ei toimi. No eipä pankissa tarvitsekaan jatkuvasti olla, mutta kirjanpitoa yleensä pitää tehdä jatkuvasti, varsinkin tilitoimistossa. Muistelkaapa VisaElectron ihmiset, miten usein on jäänyt maksamatta, kun netti on tökkinyt. Aika usein. Eli ohjelman ytimen on syytä olla muualla kuin netin väärässä päässä. nim. huonoja kokemuksia moisista virityksistä.


      • ai myyt sitä

        kivaa varmaan


    • käytössä

      reilut kaksi vuotta käytössä itselläni, tyytyväinen. Teen työkseni muutaman yrityksen kirjanpidon ja palkanlaskennan.

      • Hannu

        Varmaankin mikä tahansaa kirjanpito-ohjelma on ok, mikäli teet pelkkää kirjanpitoa etkä ajattele kokonaisuutta. Ajattelen itse asiaa yrittäjänä. Meillä ei siirretä yhtään lippua eikä lappua jollekin toiselle tallennettavaksi. Kaikki tehdään samassa istunnossa kerralla valmiiksi. Myyntilaskun tallennuksen yhteydessä kaikki tiedot siirtyvät automaattisesti kirjanpitoon ja lasku lähtee verkkolaskuna tai eKirjeenä asiakkaalle. Suoritus päivittyy automaattisesti saatavarekonraan ja tiliotteetkin tiliöityvät automaattisesti (joku Bretznevläinen ei tietenkään tätä edes usko). Sama ostolaskujen suhteen. Tuloslaskelmasta ja taseesta voidaan porautua suoraan kirjanpidon tositteeseen tai laskuun asti. Tämä on nykyaikaa. Eikä tarvitse miettiä varmistuskopointia. Ilman sarvia ja hampaita: jatkakoon sulkakynällä ken haluaa. Maksamme Netvisorin palvelusta n. 150e/kk. (Runsas tapahtumien määrä nosta hieman hintaa)


      • eläkkeellä

        Lopetin viime vuonna työt Datamikellä eläkkeelle jäämisen vuoksi. Ohjelma toimi hyvin ja neuvonta oli asiallista (ja ilmaista). Käytin parin taloyhtiön ja toiminimen kirjanpitoon ja laskutukseen.

        Voin suositella. Minulle sopi hyvin.


      • pari tonnia vuodessa
        Hannu kirjoitti:

        Varmaankin mikä tahansaa kirjanpito-ohjelma on ok, mikäli teet pelkkää kirjanpitoa etkä ajattele kokonaisuutta. Ajattelen itse asiaa yrittäjänä. Meillä ei siirretä yhtään lippua eikä lappua jollekin toiselle tallennettavaksi. Kaikki tehdään samassa istunnossa kerralla valmiiksi. Myyntilaskun tallennuksen yhteydessä kaikki tiedot siirtyvät automaattisesti kirjanpitoon ja lasku lähtee verkkolaskuna tai eKirjeenä asiakkaalle. Suoritus päivittyy automaattisesti saatavarekonraan ja tiliotteetkin tiliöityvät automaattisesti (joku Bretznevläinen ei tietenkään tätä edes usko). Sama ostolaskujen suhteen. Tuloslaskelmasta ja taseesta voidaan porautua suoraan kirjanpidon tositteeseen tai laskuun asti. Tämä on nykyaikaa. Eikä tarvitse miettiä varmistuskopointia. Ilman sarvia ja hampaita: jatkakoon sulkakynällä ken haluaa. Maksamme Netvisorin palvelusta n. 150e/kk. (Runsas tapahtumien määrä nosta hieman hintaa)

        ohjelman käyttöoikeudesta, vai mitä kaikkea hintaan oikein sisältyy?

        Mietin itse koko taloushallinnon sähköistämistä ja nämä ohjelmat olisivat yksi vaihtoehto. Mietin vaan miten onnistuu ohjelmasta eroon pääseminen, saako kaiken materiaalin rompulla mukaan vai pitääkö jokainen tosite printata ulos (siinä sitä sähköistä taloushallintoa olisi...)? Eli saako ohjelmasta ajettua vaikka vuosittain kaiken materiaalin itselleen talteen?

        Toinen iso kysymys nettikäyttöisessä on nettiyhteyden toimivuus joka vaikuttaa siihen ohjelman käytettävyyteen. Kun tulee ongelmia kirjanpitopuolen kaverit toteavat että vika on yhteydessä ja Sonera toteaa että vika on toisessa päässä. Revi siitä huumoria.


      • tyytymätönkäyttäjä

        Tyytyväisyys, riippuu mitä tekee ja ohjelmalta odottaa. Ohjelma on muinainen ja käytännössä ei-windows ohjelma. Käyttöliittymä on surkea ja dokumentointi huonoa.

        Ei tuota kannata ottaa käyttöön, kun parempiakin on tarjolla. Ohjelmalla on toinen jalka jo haudassa, uutta kehitystä ei näy. Uudemmat ominaisuudet kuten verkkolaskun lähettäminen on lähinnä vitsi.


      • Koekemusta sähköiseen siirtymisestä
        Hannu kirjoitti:

        Varmaankin mikä tahansaa kirjanpito-ohjelma on ok, mikäli teet pelkkää kirjanpitoa etkä ajattele kokonaisuutta. Ajattelen itse asiaa yrittäjänä. Meillä ei siirretä yhtään lippua eikä lappua jollekin toiselle tallennettavaksi. Kaikki tehdään samassa istunnossa kerralla valmiiksi. Myyntilaskun tallennuksen yhteydessä kaikki tiedot siirtyvät automaattisesti kirjanpitoon ja lasku lähtee verkkolaskuna tai eKirjeenä asiakkaalle. Suoritus päivittyy automaattisesti saatavarekonraan ja tiliotteetkin tiliöityvät automaattisesti (joku Bretznevläinen ei tietenkään tätä edes usko). Sama ostolaskujen suhteen. Tuloslaskelmasta ja taseesta voidaan porautua suoraan kirjanpidon tositteeseen tai laskuun asti. Tämä on nykyaikaa. Eikä tarvitse miettiä varmistuskopointia. Ilman sarvia ja hampaita: jatkakoon sulkakynällä ken haluaa. Maksamme Netvisorin palvelusta n. 150e/kk. (Runsas tapahtumien määrä nosta hieman hintaa)

        Hei,
        Laskuista tulee edelleen paperiversioita, kaikilla ei ole mahdollisuutta elaskuihin, Mites niiden kanssa toimii?


      • rtptrp
        tyytymätönkäyttäjä kirjoitti:

        Tyytyväisyys, riippuu mitä tekee ja ohjelmalta odottaa. Ohjelma on muinainen ja käytännössä ei-windows ohjelma. Käyttöliittymä on surkea ja dokumentointi huonoa.

        Ei tuota kannata ottaa käyttöön, kun parempiakin on tarjolla. Ohjelmalla on toinen jalka jo haudassa, uutta kehitystä ei näy. Uudemmat ominaisuudet kuten verkkolaskun lähettäminen on lähinnä vitsi.

        "käytännössä ei-windows "

        Tarkoitatko siis että on toimiva!


      • Anonyymi
        eläkkeellä kirjoitti:

        Lopetin viime vuonna työt Datamikellä eläkkeelle jäämisen vuoksi. Ohjelma toimi hyvin ja neuvonta oli asiallista (ja ilmaista). Käytin parin taloyhtiön ja toiminimen kirjanpitoon ja laskutukseen.

        Voin suositella. Minulle sopi hyvin.

        Voisitko toimia tukihenkilönä käyttöön otossa


    • RraLla

      Olen käyttänyt usean vuoden Datamikeä kirjanpitoon ja laskutukseen.
      Kirjanpidossa (pienten yhtiöiden) ohjelma on näppärä ja nopea.
      Laskutuskin onnistuu niin, kuin haluaa.

    • d.atamik

      Olen käyttänyt Datamike ohjelmaa yrityksen laskutukseen ja reskontranhoitoon jo vuodesta -94 alkaen.
      Onhan se vähän monimutkainen, mutta kun sen on oppinut niin kyllä se toimii. Mielestäni hinta/laatusuhde on ok. Päivitys maksaa vuodessa noin 50€ jos katsoo tarpeelliseksi hankkia sen. Ja mikä mielestäni tärkeintä - asiakastuki toimii, sama kaveri on vastaillut puhelimeen jo vuodesta -94 alkaen. Se on pienyrittäjälle ihan sama, onko se oikea "windows ohjelma" ,kun se tomii ja hinta on kohdallaan, tietenkin kirjanpidossa ja muussa taloushallinnossa on kiva saada kaikenmaailman tulosteita jos niitä katsoo tarvitsevansa.

    • Jarmo L.

      Valitettavasti ei löydy kokemuksia yhdestäkään. Olen itse juuri valitsemassa ja NetVisoriin tod. näk. päätymässä. Etsiessä löytyi vinkkejä valintaan: http://kirjanpito.blogspot.com/
      Kiinnostaisi kuulla kokemuksia noista muistakin kuin Datamike. Vähän kallis tuo NetVisor meinaan..

      • ei nettiin

        Se on täällä jo käyty nettipohjaisista ohjelmista kuten Netviso jo aiemminkin. Ongelmana niissä on tietoturva ja tallennukset. Juuri on männeellä viikolla juttua kuinka Microsoft hävitti vahingossa jonkun nettipohjaisen palvelunsa tiedot. Asiakkaille kerrotiin vaan, että Sorry kaikki män! Tietoturvasta sen verran, että joka viikko saa kuulla kuinka joku ukrainalainen/bulgarialainen nörtti vohki netistä kaikki salasanat sun muut.

        Minä pidän visusti tietoni omalla koneellani.

        Datamike - ohjelmaa en ole itse käyttänyt, mutta miniä kuulemma käyttää. Tiedä sitten onko hyvä tai huono mutta ei ainakaan ole nettipohjainen.


    • Kirjanpitoihminen

      Olen käyttänyt datamikeä nyt jonkin aikaa... Ohjelma toiminu tähän saakka aivan ok. Uuden tilikauden avaaminen onnistuu näppärästi, kahden tilikauden käsittely yhtäaikaa onnistuu, tulostus mielestäni aivan ok. Joskin raporteissa on vielä muokkaamista... Alv-laskentaraportissa on ongelma, kun myyntien hyvityslaskujen alvit menee ostojen vähennettäväksi ja ostojen hyvityslaskujen alvit menee myyntien suoritettaviksi alveiksi. Näin ei sais mennä. Verolomakettakin pystyy muokkaamaan, kaavojen kanssa saa olla tarkkana, sain ohjelman jumiin muutaman kerran, mutta opin myös sen saamaan taas toimimaan...

      Laskutus- ja varasto-ohjelmia haluttais vielä päästä testaamaan... Kellokorttiohjelma minusta hyvä kirjanpitojen tekoajan seuraamiseen...

    • jo loppui

      Minulla loppui viimeinenkin usko Datamikeen, kun tein lokakuun alv-ilmoitusta - 12% alvtilit jäivät tulostumatta, eikä juuri tätä verolomaketta voi muokata. Hirveistä kauhein logiikka: joskus voit liikkua kentästä toiseen nuoli -painikkeella, joskus et, tekstien korjaukset painajaismaisia, joudut käyttämään mm insert -painiketta, tabulaattorilla tai hiiren painikkeilla ei mitään järkevää käyttöä, ei minkäänlaista peruuta -ominaisuutta. Nojaa vähän näppäimistöön, tai kissa käy pöydällä, niin joudut palauttamaan varmuuskopion... koska et voi tietää mihin kirjanpidon soluun tuli kymppitonni liikaa.
      Tyvi-tiedostot, pankkilinkitykset ja siirrot Itellan prinettiin ihan karmeita käyttää.
      Toisaalta - nyt olen onnellinen: tämä 6 vuoden painajainen on ohi, vaihdoin ohjelmaa...

      • tyytymätönkäyttäjä

        Tuota tarkoitin sillä ei-windowsilla. Käyttöliittymä toimii ihan oman satunnaislogiikkansa mukaan. Nykyaikaisilla ja suunnitelluilla ohjelmistoilla käyttöliittymä toimii ainakin suunnilleen standardoituneen käytännön mukaisesti. Datamikellä kaikki toimii niinkuin ne on joskus satuttu koodaamaan.


      • Jo vuodesta 2000
        tyytymätönkäyttäjä kirjoitti:

        Tuota tarkoitin sillä ei-windowsilla. Käyttöliittymä toimii ihan oman satunnaislogiikkansa mukaan. Nykyaikaisilla ja suunnitelluilla ohjelmistoilla käyttöliittymä toimii ainakin suunnilleen standardoituneen käytännön mukaisesti. Datamikellä kaikki toimii niinkuin ne on joskus satuttu koodaamaan.

        Huvittavaa, mitä mankumista ja tiedottomuutta taas monen nettikäytöksessä. - Eipä Datamike varmaan mikään jättiyrityksen ohjelma ole, mutta hinta-laatusuhteella täysin ylivoimainen mielestäni. Vuonna 2000 KERRAN ostettu, hinta euroina ilmaistuna 127e. -Eli ei 150 KUUSSA, vaan YHDEN kerran. Ainoatakaan päivitystä ei ole ostettu/tarvíttu, ja juuri taas alvin muutos oli helppo itse tehdä. Tuolloin mukana tuli vielä oikea iso kierresidottu ohjeKIRJA, mikä onkin kaiken tarvittava tuen antanut, kertaakaan ei ole muuta apua vielä 10 vuodessa tarvinnut.
        2 pienehkön firman kirjanpidot hoitunut hyvin.
        Jos siis tarvitset peruskirjanpidon, niin mietipä mitä hyötyä saat sen nettiin tunkemalla, ja maksamalla 10x12 = 120 kertaisen hinnan. (10 vuodessa tuo netvisor siis olisi maksanut 18 000 euroa, 17850 euroa Datamikeä enemmän.) ONNEKSI tuo 17850 euroa on nyt minulla, ei nörteillä!


      • xyzxyz
        Jo vuodesta 2000 kirjoitti:

        Huvittavaa, mitä mankumista ja tiedottomuutta taas monen nettikäytöksessä. - Eipä Datamike varmaan mikään jättiyrityksen ohjelma ole, mutta hinta-laatusuhteella täysin ylivoimainen mielestäni. Vuonna 2000 KERRAN ostettu, hinta euroina ilmaistuna 127e. -Eli ei 150 KUUSSA, vaan YHDEN kerran. Ainoatakaan päivitystä ei ole ostettu/tarvíttu, ja juuri taas alvin muutos oli helppo itse tehdä. Tuolloin mukana tuli vielä oikea iso kierresidottu ohjeKIRJA, mikä onkin kaiken tarvittava tuen antanut, kertaakaan ei ole muuta apua vielä 10 vuodessa tarvinnut.
        2 pienehkön firman kirjanpidot hoitunut hyvin.
        Jos siis tarvitset peruskirjanpidon, niin mietipä mitä hyötyä saat sen nettiin tunkemalla, ja maksamalla 10x12 = 120 kertaisen hinnan. (10 vuodessa tuo netvisor siis olisi maksanut 18 000 euroa, 17850 euroa Datamikeä enemmän.) ONNEKSI tuo 17850 euroa on nyt minulla, ei nörteillä!

        ovat aikamoiset, kun toimintaa ja ihmisiä on useammalla paikkakunnalla. Mielstäni paperilaskuista (ja siis papereista) eroonpääsy on jo yksi erityinen hyöty. Laskut sisään verkkolaskuina (ne jotka tulevat påaperilla skannasupalvelun kautta verkkolaskuksi), ostolaskujen kierrätys verkossa, laskun hyväksymisen jälkeen maksu automaattisesti samasta systeemistä (siis ilman pankkiohjelmaan menoa) ja tosite automaattisesti kirjanpitoon. Sama kuvio myyntilaskuilla. Verkossa toimivat palveluiden pankki- ja vero-yhteyksien ylläpito kuuluu palveluun eli ei tarvitse itse touhuta niiden kanssa. Eli jos katsoo koko prosessia sen automatisointi säästää reilusti aikaa. Näin tapahtuu osti nettipalvelun tai riittävän monipuolisen ohjelmiston. Itse valitsin palveluvaihtoehdon, koska kokemus osoitti, että omien ohjelmistojen pyöritys ja päivitys kuitenkin vie aikaa (vaikka ei pitäisikään). Tuosta palvelusta olen valmis myös maksamaan.

        Jos miettii pelkkää kirjanpitoa, kannattaa ilman muuta ostaa muutaman satasen kirjanpito-ohjelma ja tehdä itse. Samoin, jos ei laske omalle työlle/ajalle mitään hintaa, kannattaa tehdä kaikki itse ja mahdollisimman manuaalisesti.


      • Laskujensaaja
        xyzxyz kirjoitti:

        ovat aikamoiset, kun toimintaa ja ihmisiä on useammalla paikkakunnalla. Mielstäni paperilaskuista (ja siis papereista) eroonpääsy on jo yksi erityinen hyöty. Laskut sisään verkkolaskuina (ne jotka tulevat påaperilla skannasupalvelun kautta verkkolaskuksi), ostolaskujen kierrätys verkossa, laskun hyväksymisen jälkeen maksu automaattisesti samasta systeemistä (siis ilman pankkiohjelmaan menoa) ja tosite automaattisesti kirjanpitoon. Sama kuvio myyntilaskuilla. Verkossa toimivat palveluiden pankki- ja vero-yhteyksien ylläpito kuuluu palveluun eli ei tarvitse itse touhuta niiden kanssa. Eli jos katsoo koko prosessia sen automatisointi säästää reilusti aikaa. Näin tapahtuu osti nettipalvelun tai riittävän monipuolisen ohjelmiston. Itse valitsin palveluvaihtoehdon, koska kokemus osoitti, että omien ohjelmistojen pyöritys ja päivitys kuitenkin vie aikaa (vaikka ei pitäisikään). Tuosta palvelusta olen valmis myös maksamaan.

        Jos miettii pelkkää kirjanpitoa, kannattaa ilman muuta ostaa muutaman satasen kirjanpito-ohjelma ja tehdä itse. Samoin, jos ei laske omalle työlle/ajalle mitään hintaa, kannattaa tehdä kaikki itse ja mahdollisimman manuaalisesti.

        ""Laskut sisään verkkolaskuina (ne jotka tulevat påaperilla skannasupalvelun kautta verkkolaskuksi), ostolaskujen kierrätys verkossa, laskun hyväksymisen jälkeen maksu automaattisesti samasta systeemistä (siis ilman pankkiohjelmaan menoa) ja tosite""

        Meille tulee jonkin verran verkkolaskuja, mutta suurin osa edelleen paperisina laskuina, sähkölaitokselta, Elisalta ja Saunalahdelta jne lähtien. Nämä kolme mainittua varmaan saisikin verkkolaskuiksi, jos olisi ollut haluja ne niin pyytää, ei ole ollut tarvetta toistaiseksi.

        Mutta ne muut sitten. Pitääkö tulleet laskut keräillä A4-kirjekuoreen ja postittaa jonnekin skannattavaksi, ja sen jälkeen ne palautuvat, omaan e-mailiinko ne tulee (Finvoice muodossako??) verkkolaskuna, vai miten tuo toimii? Ainakaan omien skannaustestien perusteella tuota suttuisilta paperilta laskujen skannausta ei voine saada vedenpitävän tarkaksi pelkällä koneskannauksella. Vaan jonkun ihmisen on pakko jossakin vaiheessa ne numeroarvot lukea ja tarkastaa kuitenkin. Kuka tämän tarkastamisen tekee, ja eikä tällainen nosta jo laskukohtaista kustannustakin?

        Entä minkä näköisillä ohjelmilla noita sähköisiä laskuja pyöritellään verkossa? Lähetetäänkö ne e-maileina, ja siinä on liitteenä se (Finvoice?) verkkolasku? Ja siihen tarkastaja tekee oman puumerkkinsä ja lähettää liitteineen takaisin?

        Olen noita erilaisia "laskunkierrätys" sivustoja ja esitteitäkin lukenut mutta en ole päässyt kärryille että millaisilla ohjelmilla tai webbiselaimilla se lasku siellä organisaatiossa kiertää. Jos joku on vaikka lomalla, niin häneltä ei kuittausta saada. Ja lasku jää hänen e-mailiinsa odottamaanko, vai kuinka kaikkineen?


      • Esbo-72
        Laskujensaaja kirjoitti:

        ""Laskut sisään verkkolaskuina (ne jotka tulevat påaperilla skannasupalvelun kautta verkkolaskuksi), ostolaskujen kierrätys verkossa, laskun hyväksymisen jälkeen maksu automaattisesti samasta systeemistä (siis ilman pankkiohjelmaan menoa) ja tosite""

        Meille tulee jonkin verran verkkolaskuja, mutta suurin osa edelleen paperisina laskuina, sähkölaitokselta, Elisalta ja Saunalahdelta jne lähtien. Nämä kolme mainittua varmaan saisikin verkkolaskuiksi, jos olisi ollut haluja ne niin pyytää, ei ole ollut tarvetta toistaiseksi.

        Mutta ne muut sitten. Pitääkö tulleet laskut keräillä A4-kirjekuoreen ja postittaa jonnekin skannattavaksi, ja sen jälkeen ne palautuvat, omaan e-mailiinko ne tulee (Finvoice muodossako??) verkkolaskuna, vai miten tuo toimii? Ainakaan omien skannaustestien perusteella tuota suttuisilta paperilta laskujen skannausta ei voine saada vedenpitävän tarkaksi pelkällä koneskannauksella. Vaan jonkun ihmisen on pakko jossakin vaiheessa ne numeroarvot lukea ja tarkastaa kuitenkin. Kuka tämän tarkastamisen tekee, ja eikä tällainen nosta jo laskukohtaista kustannustakin?

        Entä minkä näköisillä ohjelmilla noita sähköisiä laskuja pyöritellään verkossa? Lähetetäänkö ne e-maileina, ja siinä on liitteenä se (Finvoice?) verkkolasku? Ja siihen tarkastaja tekee oman puumerkkinsä ja lähettää liitteineen takaisin?

        Olen noita erilaisia "laskunkierrätys" sivustoja ja esitteitäkin lukenut mutta en ole päässyt kärryille että millaisilla ohjelmilla tai webbiselaimilla se lasku siellä organisaatiossa kiertää. Jos joku on vaikka lomalla, niin häneltä ei kuittausta saada. Ja lasku jää hänen e-mailiinsa odottamaanko, vai kuinka kaikkineen?

        >>> Jos joku on vaikka lomalla, niin häneltä ei kuittausta saada. Ja lasku jää
        >>> hänen e-mailiinsa odottamaanko, vai kuinka kaikkineen?

        Vaimon kokemusten perusteella voin sanoa että just tuolla tavalla homma toimii ainakin Espoon Kaupungilla. Lasku pysähtyy kierroksellansa tasan siihen paikkaan, kun ensimmäinen lomallaolija tai muunlainen lusmuri sattuu kohdalle. Päivissä laskien laskujen kiertäminen kestää vähintään yhtä kauan kuin aikaiseminkin.

        Noiden tukosten selvitteleminen ja hyväksymiskierrosten perään soitteleminen ja katkospaikan etsiminen on ihan yhtä turhauttavaa kuin aikaisemmin paperienkin kanssa. Oikeastaan tuntuu että paperien kanssa oli vähemmän sählinkejä ja seurantahomma oli muutenkin paremmin hanskassa.
        Laskut tuli katsottua tarkemmin paperilta kuin nyt ruudulta ja huomautuksia ylilaskutuksista tehtiin paljon useammin kuin nykyään. Virhelaskutkin on ruudulla helpompaa vaan hyväksyä enterillä, kuin alkaa soittelemaan minnekään, laskun vastaaottopisteeseen tms. että tässä on nyt selvä virhe.


      • JH
        Esbo-72 kirjoitti:

        >>> Jos joku on vaikka lomalla, niin häneltä ei kuittausta saada. Ja lasku jää
        >>> hänen e-mailiinsa odottamaanko, vai kuinka kaikkineen?

        Vaimon kokemusten perusteella voin sanoa että just tuolla tavalla homma toimii ainakin Espoon Kaupungilla. Lasku pysähtyy kierroksellansa tasan siihen paikkaan, kun ensimmäinen lomallaolija tai muunlainen lusmuri sattuu kohdalle. Päivissä laskien laskujen kiertäminen kestää vähintään yhtä kauan kuin aikaiseminkin.

        Noiden tukosten selvitteleminen ja hyväksymiskierrosten perään soitteleminen ja katkospaikan etsiminen on ihan yhtä turhauttavaa kuin aikaisemmin paperienkin kanssa. Oikeastaan tuntuu että paperien kanssa oli vähemmän sählinkejä ja seurantahomma oli muutenkin paremmin hanskassa.
        Laskut tuli katsottua tarkemmin paperilta kuin nyt ruudulta ja huomautuksia ylilaskutuksista tehtiin paljon useammin kuin nykyään. Virhelaskutkin on ruudulla helpompaa vaan hyväksyä enterillä, kuin alkaa soittelemaan minnekään, laskun vastaaottopisteeseen tms. että tässä on nyt selvä virhe.

        Olen käyttänyt ko. ohjelmaa n. 10 vuotta ja aikamoista taistelua on ollut. Nyt loppui vihdoin kärsivällisyys. Uusimpana ominaisuutena huomasin että tositteita ja syötettyjä tietoja katoaa itsestään. Tuki ei ota mitään kantaa tapahtumiin. Oikeasti tulostuksiin ja ohjelman toimintaan EI VOI LUOTTAA! En sano, että olisin itse toiminut virheettömästi, mutta tämän ohjelman kanssa pitää todella olla varuillaan. Vahinkoja pääsee sattumaan LIIAN helposti.

        Huolestuttavin piirre on se, että ohjelmaa ei korjata ja/tai ilmoituksia bugeista ei käsitellä lainkaan rakentavasti - tuki olettaa aina että vika on käyttäjässä. Päivitykset ovat tuoneet paljon mielenkiintoisia lisäominaisuuksia vuosien varrella, mutta ohjelman luotettavuus on ala-arvoinen!

        Älkää missään nimessä ostako!


      • vts00x
        JH kirjoitti:

        Olen käyttänyt ko. ohjelmaa n. 10 vuotta ja aikamoista taistelua on ollut. Nyt loppui vihdoin kärsivällisyys. Uusimpana ominaisuutena huomasin että tositteita ja syötettyjä tietoja katoaa itsestään. Tuki ei ota mitään kantaa tapahtumiin. Oikeasti tulostuksiin ja ohjelman toimintaan EI VOI LUOTTAA! En sano, että olisin itse toiminut virheettömästi, mutta tämän ohjelman kanssa pitää todella olla varuillaan. Vahinkoja pääsee sattumaan LIIAN helposti.

        Huolestuttavin piirre on se, että ohjelmaa ei korjata ja/tai ilmoituksia bugeista ei käsitellä lainkaan rakentavasti - tuki olettaa aina että vika on käyttäjässä. Päivitykset ovat tuoneet paljon mielenkiintoisia lisäominaisuuksia vuosien varrella, mutta ohjelman luotettavuus on ala-arvoinen!

        Älkää missään nimessä ostako!

        Onko joku joskus saanut apua teknisestä tuesta?
        Onko joku onnistunut jättämään viestin firman omalle "keskustelupalstalle"?
        Onko joku onnistunut tekemään laskun, jossa viivakoodi toimisi oikein? Minulla ainakin pudotti tilinumerosta kaski viimeistä numeroa pois ja heitti ne numerot laskun loppusumman ensimmäisiksi numeroiksi (ver. 14)!! Virtuaaliviivakoodi toimii oikein, muttei tulostuva.
        Verkkolaskun tulostus sen omasta napista jättää alvit pois, listasta valiten alvit menevät oikein.
        Ohjelman eri versioiden välillä muutettiin korttien rakennetta siitä käyttäjälle kertomatta, vanhat asiakasnumerot katosivat..
        Laskujen jakaminen kirjanpidossa hävittää aikaisemmat viennit jne.
        Kaikki vika on aina käyttäjän koneessa, jonka muisti ei riitä, prosessori ei jaksa tms.

        Olin pyhästi päättänyt siirtyä johonkin uuteen ohjelmistoon, kun ikinä en ole saanut apua mihinkään ongelmaan. Version 14 puutteet ja SEPAn aikataulut panivat kuitenkin tilaamaan taas päivityksen! Että ottaa taas pattiin... Katso ohjevideot verkkolaskusta, kun verkkolaskupohjakin näyttää erilaiselta. Ohjelmaan on lisätty tarpeellisia kohtia kuten "Asiakkaan verkkolaskuosoite. (ei käytössä)"


    • Tyytymätön

      Kokemusta n. 5 muusta kirjanpito-ohjelmasta, ja päätin siirtää pienen yhdistyksen kirjanpidon Datamikeen ajatellen nettisivulla esiteltyjä laajoja ominaisuuksia. Tilasin ensin demo-version, joka oli siis käyttöohjevideot cd:llä eikä juuri muuta, joten tilaus tuli tehtyä hieman sokkona.

      Ensimmäinen ongelmakohta oli pankkiliikenneohjelman käytettävyys. Datamikessa edelleen käytössä patu-kanava ainoana vaihtoehtona, ja pankit ilmoittavat sepa-ajan myötä tukevansa vain webservice-kanavaa. Eli ei hyötyä tältä osin.

      Mutta se KIRJANPITO! Käyttöliittymä sallii kyllä yhtä ja toista, esimerkiksi tietokantojen muokkaamista suoraan ohjelmassa taulukkonäkymässä taikka myös ohjelman ulkopuolella.

      Mutta se kirjanpito/kirjaus/automatiikka :(. En jaksa tähän edes listata kaikkia ongelmia, mitä ensimmäisten 2 h tunnin aikana on tullut vastaan. !"!#€%&/(/&%€#"
      EN SUOSITTELE MISSÄÄN NIMESSÄ OHJELMAA. TAPPIOKIN ON LOISTAVA KÄYTETTÄVÄ TÄHÄN VERRATTUNA.

    • keka tietaa

      toivottavasti nämä ns datamike ongelmat eivät johtuneet tietokantaongelmista. Tai johdu ohjelmisto- ongelmista. Tai käyttöongelmista.

      • Kaikkea sitä näkee

        Kyllä ne DataMiken ongelmat johtuvat siitä, että ohjelma on täysin ala-arvoinen. Ihme että kukaan edes kehtaa myydä sellaista kyhäelmää taloushallinto ohjelmistona. Olen käyttänyt useita erilaisia taloushallinnon ohjelmia ja DataMike on niistä ehdoton pohjanoteeraus. Ohjelmassa ei ole juuri minkäänlaista toimintalogiikkaa ja useimmat toiminnot johtavat väistämättä virheisiin kirjanpidossa sekä niin kutsutussa DataMiken reskontrassa. Ohjelman tekijöiden olisi syytä ollut tutustua yritysten taloushallinnon hoitoon ennen kuin aloittivat tuon kyhäelmän tekemisen. Myöskään tietokantasuunnittelun alkeiden hallinta ei olisi pahitteeksi kun aloittaa tekemään ohjelmistoa.

        Ohjelma kävisi loistavasti ohjelmointia ja ohjelmiston suunnittelua opettaviin oppilaitoksiin, varoittavana esimerkkinä siitä kuinka ohjelmistoa ei tule toteuttaa.

        Sama ohjelmisto kävisi myös loistavana kirjanpidon väärentämisen opetusmateriaalina esim. kauppakorkeakoulun tilintarkastusta sivuavissa opinnoissa, kuinka niin tällaisella kutsutulla taloushallinnon ohjelmalla pääsee muokkaamaan lähes mitä tahansa yrityksen tietokannassa.


    • Miken heikkoudet

      >>Tilasin ensin demo-version, joka oli siis käyttöohjevideot cd:llä eikä juuri muuta, joten tilaus tuli tehtyä hieman sokkona.>>

      Tuo on tuttua Datamikeä. Minkäänlaista kokeilukäyttöön tarkoitettua demoversiota ohjelmasta ei ole saatavilla. Aina on tilattava sikana säkissä, koska ei tuollainen demovideonpätkän katselu mitään omaa kokeilemista lainkaan korvaa.

      >> Datamikessa edelleen käytössä patu-kanava ainoana vaihtoehtona, ja pankit ilmoittavat sepa-ajan myötä tukevansa vain webservice-kanavaa. Eli ei hyötyä tältä osin.>>

      Tuo ei aivan pidä paikkaansa. Ainoastaan Nodea Pankkiin ei voi maksaa SEPA-ajan laskuja PATU-kanavan kautta. Kaikkiin muihin 4 pankkiryhmään se onnistuu PATU-kanavaa pitkin edelleenkin. Nordeallekin onnistuu Patulla kaikki muut perinteiset pankkipalvelut, mutta ei tosiaan Sepa-laskujenmaksu.

      • Heikko esitys

        >>Tuo on tuttua Datamikeä. Minkäänlaista kokeilukäyttöön tarkoitettua demoversiota ohjelmasta ei ole saatavilla. Aina on tilattava sikana säkissä, koska ei tuollainen demovideonpätkän katselu mitään omaa kokeilemista lainkaan korvaa.>>

        Jos tästä ohjelmasta lähetettäisiin potentiaaliselle asiakkaalle aivan oikeasti toimiva demo-versio, niin DataMiken myynti olisi olematonta. Kuka haluaisi sotkea kätensä tällaiseen soppaan jos todella tietäisi kuinka onnettomasti tämä ohjelma toimii. Jopa käsin tehty kirjanpito on nopeampaa ja luotettavampaa kuin DataMikella tehty kirjapito.


      • vedäksä.käteen

        «Jopa käsin tehty kirjanpito on nopeampaa»

        Vuodesta 2003 datamikkeä. Toimii pienyrityksissä. Pitää olla heikot hermot, malttamattomuus ja adhd oireyhtymä jos ei saa ohjelmaa toimimaan.


      • Kokeilla-ei-voi

        Datamike, edelleenkin vuonna 2017, ko. firma tarjoaa yhäkin ohjelman demoversion tilaajalle pelkkiä brosyyreitä.
        http://www.datamike.com/demo.htm

        Toimivaa ohjelmaa ei edelleenkää Datamikeltä saa, pelkkiä ruudunkuvia lähetetään. Jokainen täysjärkinen joka saa Datamiken käteensä, tajuaa että tämä ohjelma on erittäin vanhanaikainen. Se on työläs, monien mutkien ja vain aikaa vievien käsityövaiheiden kautta käyteltävissä.


    • käytetty-on

      Datamiken historia on hauska. Jos selaa nettiä, niin sieltä löytyy kymmenittäin, jopa sadoittain ilmaisia tämän alan ohjelmia. Innokkaat harrastajat ovat koodanneet mitä milloinkin. Datamike lähti liikkeelle, kun näppärä nuori poika latasi joukon noita englanninkielisiä ilmaisia ohjelmia ja kokosi ne yhden yhteisen suomenkielisen valikon alle. Poika asui vielä kotona isukin ja äitylin kanssa, firman toimisto oli kodin lastenhuoneessa.

      Vuosien saatossa Datamikeä on kehitetty ja hiottu. Mutta se tilkkutäkkimäinen, amatöörimainen ja vanhahtava tausta näkyy vieläkin. Ohjelmalla voi tehdä melkein "mitä tahansa", mikä on sen ehdottomasti huonoin ja myös paras puoli. Jos on innostusta rassata ja omaa "ohjelmoijan luonteen", Datamike taipuu melkein mihin tahansa. Jos ei halua opiskella jonkun softan sielunelämää, vaan haluaa pelkästään hyvän ja selkeän ohjelman vaikka kirjanpitoon, silloin ei Datamikea voi suositella. Ei se ole sellainen taloushallinnon ohjelmisto, mihin suurin osa meistä on tottunut. Se on kuin kasa työkaluja ja rakennuspalikoita.

    • Venniina

      Ei ole toimiva ohjelma.

    • Tilimies80

      Datamike on ollut käytössä nyt noin 3 kk ja vaihtelevin kokemuksin. Kehitysalueita ovat ainakin varasto ja laskutus, ne ovat vanhanaikaiset ja vaativat paljon "käsityötä". Alv-ilmoitusten kanssa on ollut myös ongelmia, sillä ohjelma laski jostakin marginaaliveron joka sitten moninkertaisti maksettavaksi tulevan alvin määrän. Ilmoitukset ovat haastavia myös sillä ohjelma keskustelee vanhan Tyvi-ilmoittelun kanssa. (ei OmaVeron siis). Valmiita lomakkeita saa kyllä tulostettua, mutta esitiedot ja tilit pitää ensin käsin syöttää (miten varmistan, meneekö kaikki oikein?) ja ohjelma ehkä sitten muistaa ne seuraaviin lomaketulostuksiin. Kyllä tuo Datamike kokonaisuutena sen verran epävarma on etten lähde sitä suosittelemaan. Eikä sitä saa pilvipalvelunakaan vaan disketti pitää asentaa koneelle. Tämä on riski jos kone meneekin epäkuntoon, kaikki tiedot katoavat.

    • tilitoimisto

      Olen hoitanut Datamikellä kait jo 15 vuotta monia erilaisia yhtiöitä. Mainostavat nyt, että ohjelmisto on ollut 25 markkinoilla, joten taitaa olla Suomen pitkäikäisin taloushallinto-ohjelma. Minulla toimii hyvin ja ohjelmasta julkaistaan tasaiseen tahtiin päivityksiä sitä mukaan kun lait asetukset muuttuvat. Hinta on myös kohdallaan - ei ole käyttömaksuja mikä on hyvä asia! Ohjelmaa voi pyörittää myös pilvessä, mutta sitä toimintoa käytän lähinnä matkoilla jos tarvetta ilmenee. Osa asiakkaistani vaatii, ettei asiakastietoja saa pitää netissä.

    • Anonyymi

      Hyvin toimii, hyvä ja yksinkertainen

    • Anonyymi

      Kannattaa endottomasti tilata se * toimiva koekäyttöversio*, ennen kuin menee maksamaan mitään. Likimain kaikilta ohjelmatoimittajilta tällaisen on saanut helposti, mutta Datamikeltä ei koskaan.

      Datamike on koko toimintansa ajan ollut tunnettu siitä, että ne eivät suostu toimittamaan asiakkaalle kokeiluversiota, jolla ohjelman toimintoihin voisi tutustua. On pakko ostaa sikana säkissä, eikä kauppoja suostuta purkamaan, vaikka asiakas olisi kuinka tyytymätön.

      Nyt sivuston mukaan erikseen tilaamalla saa jonkinlaisen "demoversion" ohjelmasta. http://datamike.fi/demo.htm

      Epäilen että se ei edelleenkään ole toimiva versio jota voisi kirjanpitomielessä kokeilla. Todennäköisesti Datamiken "demoversio" edelleen on jonkinlainen, ohjelman ruudunkaappauskuvia esittävä videopätkä,

    • Anonyymi

      Hankin ohjelman noin viisi vuotta sitten yhden toiminimen ja taloyhtiön kirjanpitoon. Hyvin pelittää eikä tarvitse maksaa käyttömaksuja. Vastaavat puhelimeen ja sähköposteihin kun jotain kysyttävää on.

      • Anonyymi

        Edellä oli tällainen kommentti:

        " Jokainen täysjärkinen joka saa Datamiken käteensä, tajuaa että tämä
        ohjelma on erittäin vanhanaikainen. Se on työläs, monien mutkien ja
        vain aikaa vievien käsityövaiheiden kautta käyteltävissä."

        Jotta ostava asiakas voisi etukäteen tutustua Datamiken kätevyyteen ja toiminnallisuuteen, olisi asiakkaan saatava kokeilal sitä toimivalal koekäyttöversiolla.

        Tällaista kokeilua Datamike ei asiakkailleen anna, vaan ohjelma on aina ostettava "sika-säkissä" periaatteella. Aika monet tuhannet ohjelman ostaneet ovat pettyneet pahasti, ja vähin äänin ostaneet toimivia ohjelmia tilalle.


    • Anonyymi

      Minä olen käyttänyt Datamikeä jo 15 vuotta. Ohjelma on tosiaan vanhanaikainen, mutta olen sillä hyvin pystynyt hoitamaan muutaman yrityksen kirjanpidon. Olen käyttänyt myös Procountorin, Lemonsoftin ja Netvisorin kirjanpito-ohjelmia ja vaikka ovat modernimpia, niin niissäkin on omat huonot puolensa. Datamike on todella edullinen, mutta hinta ei luonnollisesti aina ole ratkaiseva tekijä. Jos hoidat useampia yrityksiä ja haluat tehdä kirjanpidon pilvessä, Datamike ei ole oikea valinta. Jos asiakkaita on vain muutama eikä työpaikasta riippumaton kirjanpidon tekeminen ole oleellista, niin Datamike voi olla yksi vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Kylläpä on trolleja sekaantunut ketjuun. Yksinkertainen ja halpa varmaan sattuu ja uppoaa. Aloitin versiosta 3 ja nyt taitaa olla 27 menossa. Monta muutakin ohjelmaa on tullut käytettyä. Neljä myyntilaskua ja alle kymmenen ostotapahtumaa kuussa niin ei moitteensijaa. Toki jos on laiska, niin voi maksaa kuukausimaksua jostakin toisesta omien mieltymysten mukaan. Kunnia niille jotka ostavat tilitoimistolta kaiken palvelun vaikka tonni kuussa. Sekin on ymmärrettävä valinta. Tämä vain sopii tietynlaisille tekijöille.

    • Anonyymi

      >> Tällaista kokeilua Datamike ei asiakkailleen anna, vaan ohjelma on aina ostettava "sika-säkissä" periaatteella. Aika monet tuhannet ohjelman ostaneet ovat pettyneet pahasti, ja vähin äänin ostaneet toimivia ohjelmia tilalle.>>

      Sama tilanne oli jo 1990-luvun puolivälissä, kun Mikrobitti lehti vertaili edullisia kirjanpito-ohjelmia. Datamiken heikkoudeksi mainittiin se, että asiakas ei voi testata ohjelmaa etukäteen, kuten kaikkia muita testattavana olleita ohjelmia saattoi testata.

      Jo tuolloin sadat asiakkaat olisivat halunneet purkaa Datamike-ostoksensa, koska ohjelmaa pidettiin yksinkertaisesti kömpelönä, eikä se soveltunut heille lainkaan. Se ei ollut mahdollista silloin. Eikä ole ohjelman etukäteen testaaminen koeversiolla näköjään mahdollista tälläkään hetkellä.

    • Anonyymi

      pienen yrityksen peruskäytössä varsin toimiva ja soiva peli. Kertaostos ja siten edullinen , kun itse ymmärtää jotain kirjanpidon päälle.

    • Anonyymi

      Aika lailla viimeisiäänhän pitkäikäinen Datamike kuitenkin jo vetelee.
      Tekijäfirman, eli S&J Soft Systems Oy:n liikevaihto v. 2019 oli 30.000 euroa.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut Datamike käytössä 25v. Nykyisin toimii hintaan nähden hyvin.

    • Anonyymi

      Toimii hyvin peruskäytössä.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt vuosia - toimii hyvin, ohjelmaa päivitetään joka vuosi ja hinta on kohdallaan (ei käyttömaksuja). Ostin alun perin sen takia kun tilitoimisto suositteli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe