ISOVARPAAN LUUDUTUS

tyvinivel

Kertokaa hyvät ihmiset, kuinka olette oppineet
kävelemään "uudella" jalallanne isovarpaan tyvinivelen jäykistämisen jälkeen. Olen menossa
kyseiseen leikkaukseen ja tulevaisuus vähän arveluttaa. Vaivaisenluu on nyt niin paha, ettei varmaan muutakaan mahdollisuutta ole.

178

45510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se....

      Mulla se kävi ainakin ihan helposti vaikka siinä lisäksi tehtiin muutakin.

      Viikon käytin keppiä (kivun takia), mutta siitä se sitten riskaantui. Ja ennen leikkausta oli kipuja koko ajan. Sen jälkeen ei ole ollut. Leikattu 15 v sitten.

      • tyvinivel ok

        Miten sulla se tyvinivelen luudutus (jäykistäminen, jos oikein ymmärsin) on vaikuttanut kävelyyn? Isovarpaallahan on tärkeä osuus kävelyn joustossa ja jos se tyvinivel on jäykkä, niin luulisi helposti tulevan erilaisia virheasentoja ja kovettumia jalkaterään/jalkapohjaan.

        Itsellä on murtuman ja sitä seuranneen nivelrikon takia ukkovarpaan seuraava nivel jäykistynyt ja sekin vaikuttaa kävelyyn hidastavasti, kun ei sitä normaalia varvas-ponnistusta saa askelaan loppuun. Ainakin reippaiden pitkien askelten ottamiseen on tuolla mun kohdalla ollut vaikutusta.


      • ei...
        tyvinivel ok kirjoitti:

        Miten sulla se tyvinivelen luudutus (jäykistäminen, jos oikein ymmärsin) on vaikuttanut kävelyyn? Isovarpaallahan on tärkeä osuus kävelyn joustossa ja jos se tyvinivel on jäykkä, niin luulisi helposti tulevan erilaisia virheasentoja ja kovettumia jalkaterään/jalkapohjaan.

        Itsellä on murtuman ja sitä seuranneen nivelrikon takia ukkovarpaan seuraava nivel jäykistynyt ja sekin vaikuttaa kävelyyn hidastavasti, kun ei sitä normaalia varvas-ponnistusta saa askelaan loppuun. Ainakin reippaiden pitkien askelten ottamiseen on tuolla mun kohdalla ollut vaikutusta.

        Mulla se ei kävelyyn vaikuttanut muulla tapaa kuin että kivuttomasti pystyi kävellä (kun leikkaus alue parani). Sitä ennen onnuin vuoden ajan toisen jalan kans. Leikkauksen jälkeen pystyin kävelemään kunnolla.

        Leikkauksesta tosin on jo aikaa, mutta en muista että olisin joutunut tasapainoa tai uutta kävelytekniikkaa opettelemaan.


      • tyvinivel ok
        ei... kirjoitti:

        Mulla se ei kävelyyn vaikuttanut muulla tapaa kuin että kivuttomasti pystyi kävellä (kun leikkaus alue parani). Sitä ennen onnuin vuoden ajan toisen jalan kans. Leikkauksen jälkeen pystyin kävelemään kunnolla.

        Leikkauksesta tosin on jo aikaa, mutta en muista että olisin joutunut tasapainoa tai uutta kävelytekniikkaa opettelemaan.

        Eli mulle on kyllä väitetty ammattilaisten (liikunnanohjaajien ym.) puolelta, että kävely ei voi olla kunnollista sanan varsinaisessa mielessä, jos isovarvas on jäykistetty tyvestä. Silloin se kävelyyn selkeästi kuuluva varvastaivutus/ponnistus askeleen lopussa (kun jalaterä pitkällä takana) jää pois.

        Sitä mä tuossa edellä kaipailin tai siis tuolta kannalta kävelystä kokemuksia. Tosin jos kävely on sellaista lyhytaskelista "töpötystä", niin eihän tuo silloin vaikuttane niin paljoa, kuin oikein kunnon pitkissä askelissa, joissa se jalkaterän taaksevienti on reilua ja varpaiden taipumista tarvitaan.

        Mulle oli osittain jopa yllätys miten pieni osa ihmisistä osaa kävelly hyvin liikunnanohjaajien mielestä ja hyvin kyllä tuli esille noita ns. virjeasentoja, kun he demonstroivat erilaisia tilanteita.

        Eli en oikeastaan hakenut pelkästään kipuun liittyvää tietoa. Kyllähän multakin ukkovarpaan kivut loppuivat, kun se kärkinivel jäykistyi kokonaan. Mulla ei luudutettu, vaan jäykistyminen tapahtui itsestään noin puolessa vuodessa. Tuo aika piti vaan kiertää esim. mukulakiveykset kaukaa...


      • LYHENNETTY ISOVARVAS
        tyvinivel ok kirjoitti:

        Miten sulla se tyvinivelen luudutus (jäykistäminen, jos oikein ymmärsin) on vaikuttanut kävelyyn? Isovarpaallahan on tärkeä osuus kävelyn joustossa ja jos se tyvinivel on jäykkä, niin luulisi helposti tulevan erilaisia virheasentoja ja kovettumia jalkaterään/jalkapohjaan.

        Itsellä on murtuman ja sitä seuranneen nivelrikon takia ukkovarpaan seuraava nivel jäykistynyt ja sekin vaikuttaa kävelyyn hidastavasti, kun ei sitä normaalia varvas-ponnistusta saa askelaan loppuun. Ainakin reippaiden pitkien askelten ottamiseen on tuolla mun kohdalla ollut vaikutusta.

        VASTAUS TYVINIVEL OK
        LÄÄKÄRI TEKI CHEWRONIN LEIKKAUKSEN. MTP-NIVEL ISOVARPAAN ALLA HAJOSI JA TULI 1,6 cm PATTI JALKAANI.
        SIITÄ HIRVEÄ ONGELMA. SITTEN LAITETTIIN I JA II VARPAAN VÄLIIN JOTKUT MAITOHAPPOPIIKIT. EI KORJANNUT YHTÄÄN. SITTEN TUO 1,6 cm yritettiin poistaa KELLERILLÄ. EIPÄ SEKÄÄN KUN PAHENSI ASIAA, ISOVARVAS LYHENI ED. OLEVAN VERRAN. LUUDUTETTIIN SITTEN. TARKOITUS OLI LAITTAA LUUTA NIVUSESTA. NIVELTÄ OLI VAIN SOKERIPALAN VERRAN JÄLJELLÄ. JALKATERÄ JÄYKISTYY JA ISOVARVAS NOUSEE PYSTYYN.
        NYT KULUNUT 4 KK JA KÄVELY ON TODELLA VAIKEAA JA KIPUJA ON NIIN VARPAISSA KUIN POLVESSA JA NIVUSTAIPEESSAKIN. JALKANI ON PILALLA. ISOVARVAS KUN ON LYHYT JA SITÄ PITÄISI JOTENKIN PYSTYÄ JATKAMAAN JOTTA KÄVELYNI PARANISI. VAIKEAA ON TODELLA. OLEN MUUTEN LIIKUNNALLINEN JA PERUSTERVE


      • PersonalTr
        tyvinivel ok kirjoitti:

        Eli mulle on kyllä väitetty ammattilaisten (liikunnanohjaajien ym.) puolelta, että kävely ei voi olla kunnollista sanan varsinaisessa mielessä, jos isovarvas on jäykistetty tyvestä. Silloin se kävelyyn selkeästi kuuluva varvastaivutus/ponnistus askeleen lopussa (kun jalaterä pitkällä takana) jää pois.

        Sitä mä tuossa edellä kaipailin tai siis tuolta kannalta kävelystä kokemuksia. Tosin jos kävely on sellaista lyhytaskelista "töpötystä", niin eihän tuo silloin vaikuttane niin paljoa, kuin oikein kunnon pitkissä askelissa, joissa se jalkaterän taaksevienti on reilua ja varpaiden taipumista tarvitaan.

        Mulle oli osittain jopa yllätys miten pieni osa ihmisistä osaa kävelly hyvin liikunnanohjaajien mielestä ja hyvin kyllä tuli esille noita ns. virjeasentoja, kun he demonstroivat erilaisia tilanteita.

        Eli en oikeastaan hakenut pelkästään kipuun liittyvää tietoa. Kyllähän multakin ukkovarpaan kivut loppuivat, kun se kärkinivel jäykistyi kokonaan. Mulla ei luudutettu, vaan jäykistyminen tapahtui itsestään noin puolessa vuodessa. Tuo aika piti vaan kiertää esim. mukulakiveykset kaukaa...

        Useimmat terveet kävelevät väärin.


      • onnistunut operaatio
        tyvinivel ok kirjoitti:

        Miten sulla se tyvinivelen luudutus (jäykistäminen, jos oikein ymmärsin) on vaikuttanut kävelyyn? Isovarpaallahan on tärkeä osuus kävelyn joustossa ja jos se tyvinivel on jäykkä, niin luulisi helposti tulevan erilaisia virheasentoja ja kovettumia jalkaterään/jalkapohjaan.

        Itsellä on murtuman ja sitä seuranneen nivelrikon takia ukkovarpaan seuraava nivel jäykistynyt ja sekin vaikuttaa kävelyyn hidastavasti, kun ei sitä normaalia varvas-ponnistusta saa askelaan loppuun. Ainakin reippaiden pitkien askelten ottamiseen on tuolla mun kohdalla ollut vaikutusta.

        Minulla on jäykistetty oikea isovarvas kaksi vuotta sitten ja nyt olen menossa toisen jalan samaan operaatioon. Leikkaus onnistui tosi hyvin, varpaan tyvessä on ruuvi ja itse varpaassa neula. Ei ole vaivanneet mitenkään. Kävelemään pystyn todella hyvin, koska hankin ns. keinulenkkarit. Kävely sujuu ilman minkäänlaista vaivaa. Työkenkinä käytän kiilapohjaisia kenkiä, eikä minkäänlaista ongelmaa ole. Tämän takia uskalsin hakeutua myös toisen varpaan operaatioon näin pian, kaikki kipu jäi sairaalaan!


      • Anonyymi
        LYHENNETTY ISOVARVAS kirjoitti:

        VASTAUS TYVINIVEL OK
        LÄÄKÄRI TEKI CHEWRONIN LEIKKAUKSEN. MTP-NIVEL ISOVARPAAN ALLA HAJOSI JA TULI 1,6 cm PATTI JALKAANI.
        SIITÄ HIRVEÄ ONGELMA. SITTEN LAITETTIIN I JA II VARPAAN VÄLIIN JOTKUT MAITOHAPPOPIIKIT. EI KORJANNUT YHTÄÄN. SITTEN TUO 1,6 cm yritettiin poistaa KELLERILLÄ. EIPÄ SEKÄÄN KUN PAHENSI ASIAA, ISOVARVAS LYHENI ED. OLEVAN VERRAN. LUUDUTETTIIN SITTEN. TARKOITUS OLI LAITTAA LUUTA NIVUSESTA. NIVELTÄ OLI VAIN SOKERIPALAN VERRAN JÄLJELLÄ. JALKATERÄ JÄYKISTYY JA ISOVARVAS NOUSEE PYSTYYN.
        NYT KULUNUT 4 KK JA KÄVELY ON TODELLA VAIKEAA JA KIPUJA ON NIIN VARPAISSA KUIN POLVESSA JA NIVUSTAIPEESSAKIN. JALKANI ON PILALLA. ISOVARVAS KUN ON LYHYT JA SITÄ PITÄISI JOTENKIN PYSTYÄ JATKAMAAN JOTTA KÄVELYNI PARANISI. VAIKEAA ON TODELLA. OLEN MUUTEN LIIKUNNALLINEN JA PERUSTERVE

        ÄLÄ HUUDA!! Se on erittäin epämiellyttävää.


      • Anonyymi
        tyvinivel ok kirjoitti:

        Eli mulle on kyllä väitetty ammattilaisten (liikunnanohjaajien ym.) puolelta, että kävely ei voi olla kunnollista sanan varsinaisessa mielessä, jos isovarvas on jäykistetty tyvestä. Silloin se kävelyyn selkeästi kuuluva varvastaivutus/ponnistus askeleen lopussa (kun jalaterä pitkällä takana) jää pois.

        Sitä mä tuossa edellä kaipailin tai siis tuolta kannalta kävelystä kokemuksia. Tosin jos kävely on sellaista lyhytaskelista "töpötystä", niin eihän tuo silloin vaikuttane niin paljoa, kuin oikein kunnon pitkissä askelissa, joissa se jalkaterän taaksevienti on reilua ja varpaiden taipumista tarvitaan.

        Mulle oli osittain jopa yllätys miten pieni osa ihmisistä osaa kävelly hyvin liikunnanohjaajien mielestä ja hyvin kyllä tuli esille noita ns. virjeasentoja, kun he demonstroivat erilaisia tilanteita.

        Eli en oikeastaan hakenut pelkästään kipuun liittyvää tietoa. Kyllähän multakin ukkovarpaan kivut loppuivat, kun se kärkinivel jäykistyi kokonaan. Mulla ei luudutettu, vaan jäykistyminen tapahtui itsestään noin puolessa vuodessa. Tuo aika piti vaan kiertää esim. mukulakiveykset kaukaa...

        Kyllä vaikuttaa kävelyyn kun ei voi ponnistaa varpailla. Minulla nilkka kipeytyy siitä johtuen.


      • Anonyymi
        onnistunut operaatio kirjoitti:

        Minulla on jäykistetty oikea isovarvas kaksi vuotta sitten ja nyt olen menossa toisen jalan samaan operaatioon. Leikkaus onnistui tosi hyvin, varpaan tyvessä on ruuvi ja itse varpaassa neula. Ei ole vaivanneet mitenkään. Kävelemään pystyn todella hyvin, koska hankin ns. keinulenkkarit. Kävely sujuu ilman minkäänlaista vaivaa. Työkenkinä käytän kiilapohjaisia kenkiä, eikä minkäänlaista ongelmaa ole. Tämän takia uskalsin hakeutua myös toisen varpaan operaatioon näin pian, kaikki kipu jäi sairaalaan!

        pitääkö käydä hammaslääkärissä ennen leikkausta


    • jäykistetty

      Mulla leikattin vaivaisenluu tammik lopulla siten, että tyvinivel jäykistettiin. Operaatio tehtiin keskussairaalassa ja en ollut tavannut leikkaavaa lääkäriä kuin puoli tuntia ennen leikkausta. Etukäteen minulla oli tieto vain, että virheasennossa olevaa jalkapöydän luuta käännettäisiin niin, että asento korjaantuisi. Ortopedi sitten yllättäen alkoikin puhua jäykistämisestä ja vannotin, että sen jälkeen pitää päästä juoksemaan, kävelemään, tanssimaan (olen ollut tosi liikunnallinen).
      Nyt on reilu kaksi viikkoa kulunut siitä kun sain luvan varata päkiälle. Jalkaan oli ehtinyt kantakengästä huolimatta tai sen takia kehittyä virheasento ja kävelen jalan ukkoreunalla.
      VASTAUS KYSYMYKSEEn: En pysty leikatulla jalalla kävelemään kunnolla vaan kävely on sellaista lyhyttä vanhan ihmisen töpöttelyä (en ole vanha ja olen ollut tosi nopea kävelyinen). Leikkaamattoman jalan lonkka on myös kovalla rasituksella kun astunta on toispuoleista kiikkumista. Ponnistamaan en pysty lainkaan leikatun jalan jäykällä varpaalla, joten nopea kävely, juoksu tms ei enää onnistu. Olen jumpannut jalkaa, yritän kävellä hyvin tietoisena siitä, miten astun, venyttelen, yritän ottaa tanssiaskelia ym, joka vahvistaisi jalkaa monipuolisesti, mutta tuloksetta. Vielä olen hiukan toiveikas, että joskus pystyisin normaaliin kävelyyn, mutta tosiseikat huomioiden se taitaa olla haave vaan.
      Jos olisin hyvissä ajoin ennen leikkausta tiennyt mitä tuleman pitää, tuskin olisin mennyt leikkaukseen tai ainakin olisin sitä siirtänyt ja ottanut tarkkaan selkoa, onko muita vaihtoehtoja. Mut tää meidän hoitokulttuuri on semmoista, että lääkäri päättää eikä potilaalle edes kerrota olennaisia asioita.

      • Nimetön

        Kyllä nyt ihmisen pitää suunsa saada auki jo ennen leikkausta ja kysyä ihan tarkalleen miten leikkaus tehdään ja miksi. Minä ainakin kyseisen saman oparaation kohdalla pyysin lekuria röntgenkuvasta näyttämään ihan tarkalleen, mitä tehdään. Ja sain hyvät ja rehelliset vastaukset myös ennusteesta.

        Ehkä lääkäreissäkin on eroja, mutta eihän me potilaat mitään koekaniineja olla. Meidän omasta kehostamme ja terveydestä on kyse, enkä minä ainakaan "alistu" mihinkään ilman kunnon perusteluja.


      • ei oo mistä kysyis
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllä nyt ihmisen pitää suunsa saada auki jo ennen leikkausta ja kysyä ihan tarkalleen miten leikkaus tehdään ja miksi. Minä ainakin kyseisen saman oparaation kohdalla pyysin lekuria röntgenkuvasta näyttämään ihan tarkalleen, mitä tehdään. Ja sain hyvät ja rehelliset vastaukset myös ennusteesta.

        Ehkä lääkäreissäkin on eroja, mutta eihän me potilaat mitään koekaniineja olla. Meidän omasta kehostamme ja terveydestä on kyse, enkä minä ainakaan "alistu" mihinkään ilman kunnon perusteluja.

        Jep, jep. Tottahan minä suuni auki saan ja puoleni pidän, ei kyse oo siitä. Luitko koko juttua? EN OLLUT TAVANNUT LEIKKAAVAA LÄÄKÄRIÄ ENNEN LEIKKAUSTA. Keskussairaalameiniki ainakin meillä päin menee niin, että polilla kun lähete on mennyt sinne on joku erikoistuva lääkäri, josta ei saa mitään irti. Sitten leikkausjonoon, eikä siinä välillä leikkaavalle lääkärille enää "turhan takia" pääse. Minulle tää leikkausaika tuli viikon varoitusajalla ja ehdin nippa nappa laittaa kalenterin siinä ajassa uusiksi ja tehdä töitä varastoon. Sitten leikkaukseen, josta ei tullut mieleenkään, että siinä jotain voitais jäykistää; olihan suunnitelma kandin mukaan se, että jalkapöydän luu "käännettäis". Polin lääkäri kyllä näytti ihan kuvista, mitä tehtäis ja ymmärsin tosi hyvin. Mut silloin kun leikkaava lääkäri kierrolla vähän ennnen leikkausta kävi operaatiosta kertomassa, et tehdäänkin toisin, olin jo esilääkityksessä, eikä aivot tavoittaneet tai ymmärtäneet ihan joka sanaa. JOten tämmöstä touhua. Ite minä jaloistani vastaan, mut ottaa päähän kun vapaaehtoisesti menin leikkaukseen, josta en tarpeeksi tiennyt ja jota ei toteutettu niin kuin oli aiottu. (Kyllä tälle jäykistämisellekin peruste oli, mutta any way, olisin harkinnut uudelleen ja ehkä perunut koko homman. En siinä esilääkepöpperössä enää älynnyt kieltäytyä.)Yritinkin vaan varoittaa muita, et ottavat selvää mitä ollaan tekemässä ja sittenkin kaikki voi muuttua. No, nyt sujuu kävely jo vähän paremmin.


      • Vaivainenko?

        Mulle tehtiin sama leikkaus 22.10. ja vielä on jalka kipeä ajoittain kovastikin....Elämäni kuulostaa hyvin samanlaiselta, liikunnallinen ja nyt jäykästi köpöttelevä... Kysyisinkin oletko sinä saanut jalkasi kuntoon vai vieläkö tilanne on huono?


      • Toipuuko tästä?
        Vaivainenko? kirjoitti:

        Mulle tehtiin sama leikkaus 22.10. ja vielä on jalka kipeä ajoittain kovastikin....Elämäni kuulostaa hyvin samanlaiselta, liikunnallinen ja nyt jäykästi köpöttelevä... Kysyisinkin oletko sinä saanut jalkasi kuntoon vai vieläkö tilanne on huono?

        Mulle tehtiin sama leikkaus 22.10. ja nyt on mennyt puolivuotta jo vähän yli. Edelleen leikattu nivel kipeytyy rasituksessa ja särkee ajoittain ilman rasitustakin, turvoksissakin on ajoittain. Olen myös kovasti liikunnallinen ja on alkanut kaduttaa koko leikkaukseen meno, no toisaalta leikkauskertomuksessa sanotaan että rustot kuluteen täysin pois ja kookas luupiikki poistettiin joten ilman leikkaustakaan ei varmaan olisi ollut kivutonta mutta uskoin kyllä että kivuton nivelestä tulee leikkauksella. Kuinkahan kauan se vain kestää ja harkitsen uutta lääkärikierrosta mutta onkohan toipumisaika vain vuosi...vuosia?


      • PeltsiTP

        Hei
        minua arveluttaa juuri tuo mitä sinulle on tapahtunut. Olen menossa leikkaukseen. Olen lenkkeillyt kivuista huolimatta, kävellyt keinukengillä pitkiä matkoja. Yrittänyt siirtää peräti 10 v leikkausta olen 53v, nyt. Olen aivan sekaisin mitä tehdä. Nyt kivut niin pirunmoiset välillä ettei askeltakaan pysty ja kivut tulee aalloittain kuin kirveellä hakattais nivelen kohtaan. Silti olen sinnitellyt tähän asti. Ollut viikonkin ilman kipua. Mutta nyt on öisinkin herännyt kipuun ja päivittäin tuntuu koko ajan milloin enempi tai vähempi. EIKÖ TODELLAKAAN ole kehitetty leikkausta jossa nivel kestäisi taivutusta nykypäivänä nanoteknologian aikana?? Tuntuu, että tuo ruuvi niveleen kuuluu keskiaikaan saamari... eikö mitään niveltyynyä pystytä asentaa hienoilla materiaaleilla?? Mitä ovat ne muut keinot. Nyt Oulussa on joku yhteistyökehittämishanke Japanilaisten kanssa vaikko Kiinalaisten kanssa uudesta luuduttamistekniikasta jossa nivel taipuu. Se on vasta alkutekijöissä koe-eläimillä tehty. Lonkkiin ja polviin kyllä löytyy apua ja onkohan tuo ukkkovarpaan tyvinivel taas NIIN vaikea paikka ettei sinne käy mikään moderni systeemi?? Tietääkö kukaan muuta operatiivista leikkausmenetelmääÅ


      • Perhonenilmansiipiä

        Samaa kuin sinä peltsiTP olen minäkin ihmetellyt. Ikää vain 40 v ja luudutusta kipujen takia on minullekin tarjottu. Haluaisin mielelläni kuulla lisää mainitsemastasi hankkeesta! Tsemppiä.


      • Perhonenilmansiipiä

        Peijaksessa kuullemma tehdään tekonivelleikkauksia myös varpaan tyviniveleen. Kellään kokemusta tai tietoa toimenpiteestä?


      • Donitar

        Minullekkin tehtiin luudutus,rautalevy ja ruuvi,9.3.16.Kipuja ei jalassa ja nyt lupa opetella kävelemään.Varpaassa outo tunne ja onhan jalkaterä vielä tietysti turvoksissa operaatiosta kun ei vielä pitkä aika.Kenkä ongelmaa vaan tuppaa olemaan,kun ei sovi muu kenkä kuin crocsi.Kolmen viikon päästä pitäisi töihin lähteä,olen ulkotyötä tekevä ja jalkineena turvakengät ja kumpparit.Jotenkin vaan kauhulla aattelen laittavani turvakenkää jalkaan,missä on rautakärki.Pienessä mielessä on myös käynyt,että näinköhän ikinä enää pidän minkäänlaista korkokenkää,en tosin korkkareita koskaan liiaksi käyttänyt,mutta tottakai joskus.Tosin mietiskellyt,että olikohan oikea ratkaisu tämä operaatio,että miten pitkään loppujenlopuksi tämä toipuminen kestääkään.


      • luupatti

        Apua..joo..minulle leikkausaika tulollaan ehkä kesän jälkeen.määrättiin tuo tyvinivelen jäykistys.kerroin lääkärille kuinka vaivasenluu kipeytyy korkokengillä ja muutenkin.hän ei maininnut mitään että leikkauksen jälkeen ei voisi korkkareita pitää!! Taian kyllä jättää leikkauksen väliin,kärsin ennemmin kivuista kun siitä että harrastukset joutuu jättämään...


      • Anonyymi
        ei oo mistä kysyis kirjoitti:

        Jep, jep. Tottahan minä suuni auki saan ja puoleni pidän, ei kyse oo siitä. Luitko koko juttua? EN OLLUT TAVANNUT LEIKKAAVAA LÄÄKÄRIÄ ENNEN LEIKKAUSTA. Keskussairaalameiniki ainakin meillä päin menee niin, että polilla kun lähete on mennyt sinne on joku erikoistuva lääkäri, josta ei saa mitään irti. Sitten leikkausjonoon, eikä siinä välillä leikkaavalle lääkärille enää "turhan takia" pääse. Minulle tää leikkausaika tuli viikon varoitusajalla ja ehdin nippa nappa laittaa kalenterin siinä ajassa uusiksi ja tehdä töitä varastoon. Sitten leikkaukseen, josta ei tullut mieleenkään, että siinä jotain voitais jäykistää; olihan suunnitelma kandin mukaan se, että jalkapöydän luu "käännettäis". Polin lääkäri kyllä näytti ihan kuvista, mitä tehtäis ja ymmärsin tosi hyvin. Mut silloin kun leikkaava lääkäri kierrolla vähän ennnen leikkausta kävi operaatiosta kertomassa, et tehdäänkin toisin, olin jo esilääkityksessä, eikä aivot tavoittaneet tai ymmärtäneet ihan joka sanaa. JOten tämmöstä touhua. Ite minä jaloistani vastaan, mut ottaa päähän kun vapaaehtoisesti menin leikkaukseen, josta en tarpeeksi tiennyt ja jota ei toteutettu niin kuin oli aiottu. (Kyllä tälle jäykistämisellekin peruste oli, mutta any way, olisin harkinnut uudelleen ja ehkä perunut koko homman. En siinä esilääkepöpperössä enää älynnyt kieltäytyä.)Yritinkin vaan varoittaa muita, et ottavat selvää mitä ollaan tekemässä ja sittenkin kaikki voi muuttua. No, nyt sujuu kävely jo vähän paremmin.

        kiitos paljon varoituksesta.


      • Anonyymi

        Minulle tehtiin leikkaus oikeaan jalkaan eli jäykistettiin ukkovarpaan nivel ja ennen leikkausta kun kävin lääkärissä niin tiedotettiin että juoksut on juostu ja ettei voi nousta enää varpaille. " Keinukenkää" ehdotti fysikaalisessa mutta en ole vielä käynyt sovittelemassa kenkää. On sen verran " suora" ulkovarvas ettei entiset kengät lenkkaritkaan käy ainakaan tässä vaiheessa kuuloonkaan että pystyisi kävelemään. Onhan se selvä kun ei taivu niin ei taivu. Paljon pitää näköjään opetella kävelyssä uusiksi. Neuvottiin että pitää yrittää kävellä kolminivel ajatuksella eli päkiöiden ,ukkovarpaan ja pikkuvarpaan alaosa ja kantapään keskiosa pitää yhtäaikaa sattua maahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle tehtiin leikkaus oikeaan jalkaan eli jäykistettiin ukkovarpaan nivel ja ennen leikkausta kun kävin lääkärissä niin tiedotettiin että juoksut on juostu ja ettei voi nousta enää varpaille. " Keinukenkää" ehdotti fysikaalisessa mutta en ole vielä käynyt sovittelemassa kenkää. On sen verran " suora" ulkovarvas ettei entiset kengät lenkkaritkaan käy ainakaan tässä vaiheessa kuuloonkaan että pystyisi kävelemään. Onhan se selvä kun ei taivu niin ei taivu. Paljon pitää näköjään opetella kävelyssä uusiksi. Neuvottiin että pitää yrittää kävellä kolminivel ajatuksella eli päkiöiden ,ukkovarpaan ja pikkuvarpaan alaosa ja kantapään keskiosa pitää yhtäaikaa sattua maahan.

        Mikä sulla mahtaa olla nyt tilanne? Täällä tanssinopettaja kärsii samasta vaivasta. Isovarpaan tyvinivelessä kunnon nivelrikko, mutta mikään jäykistys ei tässä työssä tule kuuloonkaan. Kivusta on tullut tänä talvena jokapäiväistä ja kävelylenkit ovat historiaa. Tänään sain varpaaseen kortisonipistoksen. Mitäköhän tästä nyt sitten seuraa jatkossa…??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sulla mahtaa olla nyt tilanne? Täällä tanssinopettaja kärsii samasta vaivasta. Isovarpaan tyvinivelessä kunnon nivelrikko, mutta mikään jäykistys ei tässä työssä tule kuuloonkaan. Kivusta on tullut tänä talvena jokapäiväistä ja kävelylenkit ovat historiaa. Tänään sain varpaaseen kortisonipistoksen. Mitäköhän tästä nyt sitten seuraa jatkossa…??

        Jokainen leikkaus on riski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen leikkaus on riski.

        Mulla on vasaravarpaat, ja ongelmia reilusti niiden kanssa.
        Suostuisivat leikkaamaan milloin vaan, mutta en itse ole vielä halunnut kyseisiin operaatioihin.

        On viime aikoina alkanut olla enemmän kipuja, ja kaikenmaailman vetoja, jossain jänteissä, nivelissä.
        Jotenkin pelottaa ajatus leikkauksista, kun pelkään nahdollisia hermokipuja leikkauksen jälkeen.
        Muuten mua on kyllä leikelty isostikin, mutta nää ( pienen pienet, käppyrät ) varpaat........

        Jääkö monille kovia kipuja ? Mulle lääkäri ainakin sanoi, että on aika yleistä, että voi jäädä.


      • Anonyymi
        ei oo mistä kysyis kirjoitti:

        Jep, jep. Tottahan minä suuni auki saan ja puoleni pidän, ei kyse oo siitä. Luitko koko juttua? EN OLLUT TAVANNUT LEIKKAAVAA LÄÄKÄRIÄ ENNEN LEIKKAUSTA. Keskussairaalameiniki ainakin meillä päin menee niin, että polilla kun lähete on mennyt sinne on joku erikoistuva lääkäri, josta ei saa mitään irti. Sitten leikkausjonoon, eikä siinä välillä leikkaavalle lääkärille enää "turhan takia" pääse. Minulle tää leikkausaika tuli viikon varoitusajalla ja ehdin nippa nappa laittaa kalenterin siinä ajassa uusiksi ja tehdä töitä varastoon. Sitten leikkaukseen, josta ei tullut mieleenkään, että siinä jotain voitais jäykistää; olihan suunnitelma kandin mukaan se, että jalkapöydän luu "käännettäis". Polin lääkäri kyllä näytti ihan kuvista, mitä tehtäis ja ymmärsin tosi hyvin. Mut silloin kun leikkaava lääkäri kierrolla vähän ennnen leikkausta kävi operaatiosta kertomassa, et tehdäänkin toisin, olin jo esilääkityksessä, eikä aivot tavoittaneet tai ymmärtäneet ihan joka sanaa. JOten tämmöstä touhua. Ite minä jaloistani vastaan, mut ottaa päähän kun vapaaehtoisesti menin leikkaukseen, josta en tarpeeksi tiennyt ja jota ei toteutettu niin kuin oli aiottu. (Kyllä tälle jäykistämisellekin peruste oli, mutta any way, olisin harkinnut uudelleen ja ehkä perunut koko homman. En siinä esilääkepöpperössä enää älynnyt kieltäytyä.)Yritinkin vaan varoittaa muita, et ottavat selvää mitä ollaan tekemässä ja sittenkin kaikki voi muuttua. No, nyt sujuu kävely jo vähän paremmin.

        Samoin kävi vaimolle. Ja mistä sitä tietää kun luottaa lääkäreihin. Kyllä häntä harmittaa lujasti. Nyt on tullut ikävä patti varpaan alle joka aiheuttaa kipua.


    • Luudutettu

      Minulle tehty isovarpaan luudutus kolme vuotta sitten ja vieläkin on epäselvää miten tällä voi liikkua kun esim. muistan minulle sanptun että tanssiminen ja hiihtäminen ei sitten enää onnistu. Onko jollakulla Teistä kokemusta tästä asiasta?

      • Kivutpois

        On kokemusta. Tyvinivel jäykistettiin 29.11.2016. Aloitin hiihtämään 16.1.2017 ja vajaaseen 2 kuukauteen hiihdin 1100 km, enemmänkin olisin hiihdellyt, jos vain kelit olisivat sallineet. Kivut loppuivat aika nopeasti ja nyt odottelen toiseen koipeen vastaavaa operaatiota. Olen kyllä tosi tyytyväinen, koska ennen leikkausta kivut olivat ajoittain aivan sietämättömiä.


      • TuulaUu
        Kivutpois kirjoitti:

        On kokemusta. Tyvinivel jäykistettiin 29.11.2016. Aloitin hiihtämään 16.1.2017 ja vajaaseen 2 kuukauteen hiihdin 1100 km, enemmänkin olisin hiihdellyt, jos vain kelit olisivat sallineet. Kivut loppuivat aika nopeasti ja nyt odottelen toiseen koipeen vastaavaa operaatiota. Olen kyllä tosi tyytyväinen, koska ennen leikkausta kivut olivat ajoittain aivan sietämättömiä.

        Mitä Sinulle nyt kuuluu kahden leikkauksen jälkeen? Miten olet pystynyt liikkumaan? Minulle tehtiin vasemman ukkovarpaan tyvinivelen jäykistysleikkaus 8.8. Ja saan tikit pois ylihuomenna. Kovasti jännittää, mitä tuolla jalalla pystyy tekemään. Olen entinen aktiivijuoksija. Juokseminen on ollut muutaman vuoden aika vähäistä vaivaisenluuongelmien takia., mutta olen hiihtänyt ja potkutellut paljon. Kuinkahan nämä lajit mahtavat luonnistua jatkossa?


      • Anonyymi
        Kivutpois kirjoitti:

        On kokemusta. Tyvinivel jäykistettiin 29.11.2016. Aloitin hiihtämään 16.1.2017 ja vajaaseen 2 kuukauteen hiihdin 1100 km, enemmänkin olisin hiihdellyt, jos vain kelit olisivat sallineet. Kivut loppuivat aika nopeasti ja nyt odottelen toiseen koipeen vastaavaa operaatiota. Olen kyllä tosi tyytyväinen, koska ennen leikkausta kivut olivat ajoittain aivan sietämättömiä.

        Luistelua vai pertsaako hiihdät?


    • Rätsä

      Minulle tehtiin isovarpaan tyvinivelen jäykistysleikkaus helmikuun alussa 2012. Jäykistäminen oli tarkoitus tehdä yhdellä ruuvilla, mutta leikkauksessa ruuvaamisen yhteydessä nivel oli jotenkin alkanut halkeamaan ja jäykistäminen tapahtui sitten semmoisella reikälevyllä ja kuudella ruuvilla.
      Kahdeksan viikkoa kuljin kuulijaisesti kepeillä ja jalassa oli se geishatossu ja kantakenkä.
      Kahdeksan viikon kepittelyn jälkeen oli kontrolli, jossa todettiin röntgenkuvin ja tutkimuksin jalan olevan kunnossa ja tossun ja kantakengän käyttö sai jäädä. Kepit toki sain vielä kotiin viikon ajaksi, mutta hetimmiten pyrin kävelemään ilman keppejä. Leikatussa jalassa tosin kehoitettiin käyttämään aamutossua tai vastaavaa.
      Jalkani on todella hyvässä kunnossa. On ihanaa, että jatkuva kipu (niin levossa kuin liikeellä ollessa) on jäänyt leikkauspöydälle. Kävelykin sujuu aivan normaalisti. Juokseminen ei ole ehkä ihan normaalia, mutta mitäpä tuota juoksentelemaan :)
      Salitreeninkin on voinut aloittaa, tosin hiukan kevennettynä, ei vielä liikkeitä, jossa paino kuormittuu jalalle, nekin liikkeet saa aloitella kesäkuun loppupuolella.
      Minulla leikkaus siis sujui loistavasti ja olen todella tyytyväinen :)

      • Leikkausjonossa

        Missä sinulle tehtii leikkaus ja kuka olo leikkaava lääkäri?


      • PeltsiTP

        Onko taivutuskulmalla merkitystä mihin asentoon se jäykistetään? Kukaan ei kerro siitä omalla kohdalla, mikä se on ollut leikkauksessa, koska se on valittavissa...näin olen ymmärtänyt. Jotkut sanoo, että varvas törröttää ylöspäin ei kengät sovi sitten taas suorempi voi tehdä "tönö"kävelyä?? Onko näin?


    • ketterä puuma

      olen menossa isovarpaan tyvinivelen jäykistmisleikkaukseen nyt kesällä, ja jänskättää ku kuullut kaikenlaista kyseisestä leikkauksesta... enemmän epäonnistuneita kun onnistuneita! Työkaveriltani leikattiin muutavuosi sitten ja epäonnistui todella pahasti nyt tehty kolme korjaavaleikkausta eikä jalka ole tullut kuntoon , joutuu teettämään erikoiskenkiä jotaka maksaa 1000e pari.

      Kuinka monta "päivää ...viikkoa" on et leikkausen jälkeen pystyy kävelee, itse asun kolmannessa kerroksessa ja meillä ei ole hissiä kuinkahan mahtaa sujua?

      Voiko sit leikkauksen jälkeen käyttää tavallisia kenkiä? vai täytyykö olla jotkut isot "kauheet" kengät ja erikois pohjalliset , inhottaa ku nyt kohta joutunut kaksivuotta ostaa jotain hirveitä mummokenkiä ja pari numeroa liian isoja ku jalkaa ei mene mihinkää ns tavallisiin kenkiin.

      • Rätsä

        Varmaan hiukan tapauskohtaista. Itse aloin kävelemään geishatossukipsin ja kantakengän pois saatuani. Olihan se ensin vähän harjoittelua, kun ei ollut kahdeksaan viikkoon jalkapohjaa maahan pistänyt, mutta muutamassa päivässä alkoi kulkemaan ja nyt menen kuin juna :)
        Ennen leikkausta jouduin käyttämään erikoispohjallisia, mutta leikkauksen jälkeen myös jalkapohjan muoto muuttui niin, ettei pohjallisia enää tarvitse.
        Suositellaan käyttämään sellaisia "rullaavia" kenkiä (lenkkarit yms) ja kannattaakin käyttää, helpompi alkaa käveleen niillä.
        Itse olen kyllä jo jalkaani välillä pistänyt muunkinlaista jalkinetta ja hyvin kulkee.


      • Rätsä

        "Kuinka monta "päivää ...viikkoa" on et leikkausen jälkeen pystyy kävelee, itse asun kolmannessa kerroksessa ja meillä ei ole hissiä kuinkahan mahtaa sujua? "

        samoin kolmannessa kerroksessa ilman hissiä :) Ei siinä ihan viittinyt joka roskapussia lähteä viemään :) Minut kun operoitiin aikaan, jolloin oli vielä jäätä ja lunta, niin keppien päihin kun lunta tarttui niin olipahan melko liukasta rapuissa.
        Itse katsoin turvallisimmaksi tavaksi mennä portaat alas ja ylös istuallaan, nostelin käsillä itteni aina ylös (tai laskin alas). Onneksi on tullut käytyä salilla sen verran, että ojentajissa riitti powerit, ainakin melkein :)


    • kipuja on

      Paljonko leikkauskustannukset sairaalahoitoineen julkisella? yksityisellä?

    • Kampura

      Olin juuri Peijaksessa, kun jäykistettiin kolme varvasta lopullisesti. Kustannukset julkisella olivat vain leiikkaus ja yksi vuorokausi osastolla, n. 66 euroa. Yksityisellä varmaankin n. 2000 ?

      • pian eläkkeelle

        Diacorin sairaalassa Hgissä isovarpaan tyvinivelen jäykistysleikkaus maksaa noin 3500 euroa, sanottiin minulle. Ortopedi näytti rtg-kuvista, kuinka nivelen väliä ei enää ole. Vaiva on kehittynyt pikkuhiljaa viimeisen 15 vuoden aikana. Nivelen yläpuolelle on kasvanut selkeä patti, joka vaikeuttaa kenkien löytymistä, eikä voi olla ilman juuri minulle tehtyjä pohjallisia. Patti siivottaisiin pois, luiden päät siistittäisiin ja ruuvattaisiin vinosti kahdella ruuvilla yhteen. Toimenpide tehtäisiin selkäydinpuudutuksessa ja kotiin geishakengän kanssa saman tien. Sairaslomaa 2 kk. Joskus voi kuulemma käydä niin, että luiden päät eivät luudukaan yhteen, jolloin tulisi lisäleikkauksia, mutta tämän ortopedin mukaan erittäin harvinaista.


      • Anonyymi

        5000


    • ph

      heippa. mulla tehtiin ukkovarpaan tyvinivelen luudutus syksyllä 2011.

      6vko oli tuhkimokenkä ja kepit, sen jälkeen sain kävellä ja kehoitettiin ottamaan reilusti särkylääkettä ja kävellä oikeasti sillä jalalla, muuten tulee ongelmia jos alkaa varomaan, tulee virheasentoja.

      nilkka, pohje ja lonkka tuli alkuun kipeäksi, mutta hieronta auttoi. sairaslomalla olin pitkään erikoisen työni takia.

      kevät-talvella kävin sitten jo luistelemassa, ratsastamassa, hiihtämässä ja pidensin kävelylenkkejä, olen nyt kesää kohti alkanut juoksemaankin.

      leikattu jalka on ollut tosi hyvä, ja avoimin mielin lähden toistakin leikkaamaan, se nimittäin on aivan stanan kipeä! kauhea mollukka ja varvas ihan vinossa...

      • ketterä puuma

        heips!

        Ihanaa kuulla et edes jollain leikkaus mennyt hyvin, mua on ihan hirveesti peloteltu leikkauksesta ja moni kertonut kauhutarinoita epäonnistuneista leikkauksista jne.

        Kuulostaa tosi hyvältä et oot jo jopa päässyt juoksee , itse olen juossut varmaan 15vuotta, mut varpaan takia en ole pystynyt kunnolla tekee ees kävelulenkkejä saatika juoksemiseta puhumattakaan, viimeisestä juoksulenkistä kulut nyt tasan kaksivuotta , ensi loppu lenkit ja varpaan kipeydyttyä loppu sit kävelylenkit.

        Viel miten "hiton" kipee jalka oli heti leikkauksen jälkeen, pitikö syödä kipulääkkeitä kuinkapaljon?


      • kaarina
        ketterä puuma kirjoitti:

        heips!

        Ihanaa kuulla et edes jollain leikkaus mennyt hyvin, mua on ihan hirveesti peloteltu leikkauksesta ja moni kertonut kauhutarinoita epäonnistuneista leikkauksista jne.

        Kuulostaa tosi hyvältä et oot jo jopa päässyt juoksee , itse olen juossut varmaan 15vuotta, mut varpaan takia en ole pystynyt kunnolla tekee ees kävelulenkkejä saatika juoksemiseta puhumattakaan, viimeisestä juoksulenkistä kulut nyt tasan kaksivuotta , ensi loppu lenkit ja varpaan kipeydyttyä loppu sit kävelylenkit.

        Viel miten "hiton" kipee jalka oli heti leikkauksen jälkeen, pitikö syödä kipulääkkeitä kuinkapaljon?

        Hei! minulle tehtiin yli viikko sitten laaja päkiän leikkaustoimenpide peijaksen sairaalassa. Eli isovarvas jäykistettiin, siitä seuraava varvas operoitiin. Leikkauskohtia kolme. Leikattu aikaisemmin molemmat jalat noin 30v. sitten.Nyt tuli piikit molempiin varpaisiin, sidetaitokset ja kantakenkä. Alussa kovat säryt, myös nyt aina välillä. Mahdollisimman paljon jalka ylhäällä, joskin silloinkin monesti kipu vasta alkaa. särkylääkkeitä syöty vaihtelevalla menestyksellä. Kävelen yhdellä kepillä. Ulkona olen ollut muutaman kerran kaupassa,ei kantamuksia kuitenkaan. aihdan sidokset kahden päivän välein ja suihkutus samalla. alussa vuosi, nyt vähäsen. sidokset tarkkaa puuhaa, aina välillä korjauksia, kun painaa jostain.
        ystävälläni tehty jäykistys. voi juosta ja jalat siistit, tehty joka varpaaseen, joten ei huolta. itse olen kova kuntoilemaan, mutta nyt ystävä kehotti ottamaan iisiti, sillä tulehtui ja toipuminen venyi. mulla sairaslomaa nyt 8 viikkoa, tikit pois ens tiistaina ja 8.8 piikit ja röntgen. Lääkäri timo juutilainen oli tosi ystävällinen.


      • ketterä puuma
        kaarina kirjoitti:

        Hei! minulle tehtiin yli viikko sitten laaja päkiän leikkaustoimenpide peijaksen sairaalassa. Eli isovarvas jäykistettiin, siitä seuraava varvas operoitiin. Leikkauskohtia kolme. Leikattu aikaisemmin molemmat jalat noin 30v. sitten.Nyt tuli piikit molempiin varpaisiin, sidetaitokset ja kantakenkä. Alussa kovat säryt, myös nyt aina välillä. Mahdollisimman paljon jalka ylhäällä, joskin silloinkin monesti kipu vasta alkaa. särkylääkkeitä syöty vaihtelevalla menestyksellä. Kävelen yhdellä kepillä. Ulkona olen ollut muutaman kerran kaupassa,ei kantamuksia kuitenkaan. aihdan sidokset kahden päivän välein ja suihkutus samalla. alussa vuosi, nyt vähäsen. sidokset tarkkaa puuhaa, aina välillä korjauksia, kun painaa jostain.
        ystävälläni tehty jäykistys. voi juosta ja jalat siistit, tehty joka varpaaseen, joten ei huolta. itse olen kova kuntoilemaan, mutta nyt ystävä kehotti ottamaan iisiti, sillä tulehtui ja toipuminen venyi. mulla sairaslomaa nyt 8 viikkoa, tikit pois ens tiistaina ja 8.8 piikit ja röntgen. Lääkäri timo juutilainen oli tosi ystävällinen.

        hei kaarina!

        lääkäri timo juutilainen leikkaa myös minut heinäkuussa 31.7. kiva kuulla et oot tyytyväinen häneen, sain jo ekalla käynnillä hänestä hyvän kuvan, eli turvallisinmielin leikkaukseen.


      • Una muher

        Helpottunut

        Voi kiitos todella PH:lle tuosta ilahduttavasta viestistä!!! Itse odotan leikkausta tämän syksyn aikana, ja todella askarruttaa tuo lopputulos. Olen ollut kova liikkumaan, mutta nyt en ole voinut leposärkyjen takia juurikaan harrastaa lenkkeilyä. Piti tänä syksynä lähteä Santiago de Compostelaan vaellukselle (700 km), mutta nyt olen ajoittain jo ajatellut, että se jää minulta ikiajoiksi kokematta. Mutta - lohduttava ja rohkaiseva viestisi antaa taas toivoa, kiitos siitä!


      • Anonyymi

        Oletko hiiihtänyt perinteistä vai luistelua? Hyvin sinulla mennyt leikkaus, minun leikkauksesta pari kuukautta, hyvä muuten, kävelykin paranee koko ajan , rajoittaahan tuo liikkumista vähän, mutta haluaisin kyllä kokeilla hiihtämistä .


    • itkuherkässä

      Hei!

      Minulta jäykistettiin isovarpaan tyvinivel reilut kaksi viikkoa sitten ja samalla hoidettiin myös "vasaravarvas".
      Tikit poistettiin toissapäivänä ja piikki pois 1.8, silloin myös röntgen.

      Onko normaalia että jalkaa särkee koko ajan ja kipulääkkeitä täytyy käyttää 3-4 kertaa päivässä (Burana 600 ja Panacod)?

      • k-piikki

        hei, sulla on juuri poistettu tuo k-piikki eli voitko kertoa sattuiko kamalasti? Itsellä on 12.9 poisto edessä ja pelottaa tosi paljon, jos näet viestini, pliis vastaa [email protected]


    • ph

      särkylääkettä ainakin minä söin alkuun maksimi annoksen. Ja siitä eteenpäin sitte aina tilanteen mukaan. Saikulla olin sen 3kk ja lääkärille kerroin että jos särkylääkettä pitää syödä että voin olla töissä niin metsään menee, töihin menen sitten vasta kun kipulääkettä ei tarvita. Lääkäri ymmärsi ja kun työni on aika erikoista, olin saikulla kunnes jalka kesti työnteon.

      Juoksulenkkejä teen 2-3 krt viikossa, lenkkarithan meni tietenkin uusiksi, ja yksilölliset tukipohjalliset hommasin. Ne eivät olleet mitkään halvat läpyskät vaan yli 100e maksavat. Lenkkarit on "juoksulenkkarit" joissa varpaalta pohja on ohuempi ja ns. rullaavampi.

      Vaivasenluu leikkauksista kuulee puhuttavan paljon huonoa, mutta aina pitäisi muistaa se että jokaisen jalka on erilainen ja leikkaustapoja on erilaisia. Kaikki ei sitä ymmärrä ja luulevat että on vain yksi tapa ja kun se menee pieleen niin kenenkään ei tulisi hommaan ryhtyä.

      Tännekin kirjoittavat voisivat kertoa leikkaustavan, niin olisi helpompi verrata kokemuksia.

      esim. ystävälleni tehtiin vain toiseen jalkaan kellerin operaatio, pystyy pitämään korkeakantaisia kenkiä ja minulle tehtiin ukkovarpaan tyvinivelen luudutus joten minä saan unohtaa kaikki yli 4cm korot.

    • ketterä puuma

      isovarpaan luudutus tehty viikko sitten , tehtiin spiraalipuudutuksessa. Särkylääkkeittä en ole tarvinnut kun ensimmäisen vuorokaudenaikana. Pelotti kun olen kuullut kaikenlaista kauhutarinaa hirveistä säryistä, on ilmeitä et on yksilöllistä nää säryt.

      Tuhkimokenä jalassa kävelen, keppejä en saannut olenkaan , nyt könkkäilen kotona ja jo muutaman kerran olen tehnyt pieniä kävelylenkkejä ulkonakin. Sairaslomaa sain 8vkoa, ihmettelen nyt vaan miten saan ajan kulumaan kotona.

      Samalla operoitiin myös vaivaisenluuta " mulla tosi pieni" mut lääkäri sanoit et siinä samallahan sekin menee , nyt kymmenen tikkiä jotka poistetaan kahdenviikkon päästä ja piikki postetaan 10.9 se kyllä vähän pelottaa miten sen ottavat pois, ja sattuuko se ?

    • ph

      onko sulla semmonen "paistomittari" varpaassa? mulla laitettiin ruuvi varpaan sisään, sitä ei oteta ikinä pois, se tukee sitä luudutusta ja varpaan uudelleen istuttamista paremmin. mulla isovarvas oli kääntynyt ihan vihtalle ja ilman ruuvia se ei tule pysymään suorassa vaikka luutuukin. aikaa myöten alkaa muuten taas menemään vinoon..

      mulla on myös tukipohjalliset jotka tukee kävelyä ja sitä että muut varpaat pysyvät kuosissa eikä lähde kasvamaan minne sattuu.

      • ketterä puuma

        hei!

        Mulla piikki varpaassa ja postetaan 6vkon päästä.
        Ens viikolla tikit pois ja sit vaan odotellaan paranemista.

        Kävellyt oon jokapäivä tuhkimokengällä ja pidentänyt matkoja kokoajan, en tiedä kuinka sallitua se on, mut mulle ei tuu yhtään kipuja ja ajattelin aloittaa ensviikolla kuntosalin en nyt sentään jalkaliikkeitä ajatellut tehdä mut voihan sitä tehdä selkiä, vatsoja ja käsiliikkeitä, muuten tulee aika pitkäks vaan kotona makoillessa.


      • Potukas

        Minulle tehtiin nivelreumen vuoksi pottuvarpaan jäykistysleikkaus keväällä 2000. Minulla meni puoli vuotta jälkitarkstukseen ja silloin havaittiin, että se ei ollut luutunut yhtään. Se olisi pitänyt leikata uudestaa keväällä 2001, mutta kun tuli se lääkärilakko, se siirtyi sen vuoksi. Sitten se luutuikin ajan kanssa ja asia jäi silleen, se on nyt aika ok. Se taipuu kyllä aika normaalisti (epäonnistunut lutuminen?), vaikka se jäykistettiin kahdella ruuvilla. Se ei siis lienne luutunut oikein. Mutta pärjään sen kanssa, kipuja ei ole. Jalan pohje on kipeytynyt virheasennon vuoksi. Venyttely auttaa samoin jumppa. Virheasennossa kävely on ilmeisesti kipeyttänyt jalkaa lonkkaan asti, kipu tuntuu ristiselässä rasitettaessa. Mutta parempi se on kuin ennen leikkausta


    • NO SINNEHÄN MINÄKIN OLEN MENOSSA.
      ON KAKSI KERTAA AIEMMIN LEIKATTU JA NYT EI OLE MUUTA MAHDOLLISUUTTA KUIN NIVELEN JÄYKISTÄMINEN.
      ONKO JOLLEKIN TEHTY JA MITKÄ ON FIILIKSET SEN JÄLKEEN?
      MUUTTUKO KÄVELY ANKKAMAISEKSI?
      KIITOS VASTAUKSISTA.
      NIM. MUMMO

      • Kike39

        Heip Mummo,
        Minulle tehtiin isovarpaan luudutus Variax- reikälevyllä ja yhteensä kuudella ruuvilla(jotka jääkin ) Toimenpide tehtiin selkäydinpuudutuksessa. Jokainen meistä kipua sietää eri tavoin, mutta itselle toimenpiteen jälkeinen yö ja seuraava aamu oli todella kipeitä. Mutta kun luukalvo rikotaan ja luuhun asennetaan vierasesineitä, niin se on varmaan aika normaalia =) Kävelyä Pirka- kengän kanssa yht. 6viikkoa, keppejä voit käyttää tukena niin pitkään, kuin itse niin tarvitset. Kenkä on tukeva ja ainoa minkä itse koen ikäväksi, on, että myös terveeseen jalkaan kannattaa etsiä tukeva, hiukan kantaa oleva kenkä, koska pituusero jaloissa rasittaa alaselkää...Mutta suosittelen leikkausta. Onnistumisprosentti on kuitenkin hyvä, elämänlaatu kasvaa ja turha kipulääkkeiden syönti jää huomattavasti vähemmälle.Onnea leikkaukseen =)


    • ph

      mummo nyt lukee vaan koko ketjun läpi ja etsii vastaukset sieltä.

    • ketterä puuma

      heippa!

      Minulta jäykistettiin isovarvas kesällä 31.7 leikkaus meni hyvin eikä kipuja yhtään, en syönnyt kokoaikana kipulääkkeita kun 4 kpl, piikki oli varpaassa " 6vko" .
      Kun piikki otetiin pois, ja sain alkaa harjoitella kävelyä,viel varoen kuitenkin jalkaa. Alkoi varvas oireilla heti, kaksiviikkoa piti harjoitella ja sit töihin. En ehtinyt olla töissä kun kaksipäivää jalka kipeyti ihan kamlasti sain lisää saikkua ja lääkkeitä, tilanne nyt niin paha et en pysty kunnolla. Kun otan lääkkeet en tunne niin paljoa kipua ja pystyn kävelee, mut kun lääkkeen vaikutus ohi alkaa hitonmoinen kipu koska käyttänyt jalkaa reippaasti.

      Harmittaa kun alku oli niin lupaava ja ajattelin jo et täähän meni nappiin, mut nyt tuli tosi paha takaisku.

      Miten muilla kenkien kanssa minä en saa oikein mitään kenkiä jalkaa ku varvas ei tietty taivu ja on kipeä, jalkaa tosi vaikea saada umpikenkään , mulle menee vaan yhdet lenkkarit jalkaa ja joissa voin jotenkin kävellä ovat sellaise pyörepohjaiset.
      Mitenhän talvella, mihinkään pitkävartiseen talvisaappaaseen on ihan turha yrittääkkään tunkea jalkaa, oon huomannut kun olen käynnyt sovittamassa kenkiä et kenkä pitää avautua ihan kärkeen asti eli pitää olla joko nauhalliset tai sit edessä tarrakiinnitys huh huh .

      Onks kenelläkään tietoa mistä voisi hankkia kunnolliset kengät tähän jalkavaivaan, viellä jonkiaikaa sitten helsingissä halosella oli useita malleja , mutta kun nyt kävin kattoo ovat supistaneet mbt kenkävalikoimaa tosi pieneks.

      Välillä iskee epätoivo et teinkö kuitenkaan oikean ratkaisun? kun menin leikkaukseen, mut lääkärit sanoo et vasta puolivuotta leikkauksesta jälkeen jalan pitäisi olla suht hyvässä kunnossa, sitä odotellessa.

      • Una Muher

        Hei Ketterä puuma!

        Mitä sinun operoidulle jalallesi kuuluu? Itse pääsin isovarpaan tyvinivelen luudutusleikkaukseen 17.12., ja nyt köpittelen geisha-kengän kanssa täällä kotona. Uudenvuoden aattona otetaan tikit pois ja tarpeen vaatiessa trimmataan tuota kipsikenkää. Saikkua on 10.2. 2013 asti. Yritän tunnollisesti käyttää noita keppejä, vaikka tuon kipsikengän sen kovapohjaisen geishakengän ansiosta kipua ei tunnu. Jännittääkin se, että mikä on totuus sitten kun nuo kovapohjakengät jätetään pois...?

        Hyvää alkavaa vuotta 2013 sinulle ja muillekin tällä ketjulla vierailleille!

        T. Una muher


    • Gagamm

      Isovarvas luudutettu Peijaksessa (syyskuussa 2011).
      Leikkaus meni hyvin, olin hyvinkin kivuton..söin koko aikana vain ne särkylääkkeet jotka hoitaja käski sairaalassa syömään. K-piikki poistettiin normaaliin aikaan samoin tikit, k-piikin poistoa ei kannata pelätä. Ei tuntunut missään, tikkien poistokin oli vain hieman omituisen tuntusta.

      Juoksen ja kuntoilen hyvin aktiivisesti (olen vain parikymppinen ja harrastan säännöllisesti aerobista liikuntaa), eikä varpaan toimenpide ole vaikuttanut mitenkään liikkumiseeni. En myöskään "töpötä" eteenpäin niinkun jotkut ovat sanoneet, toimenpide vain helpotti virheasentojani ja siten kävelyä ja juoksua.

      Yksi mutta kuitenkin on. Ne kengät. Toimenpiteessä varvasta hieman myös "nostettiin" (suosituksen verran ihan pienesti) ja missäs parikymppisten naisten kengissä on superortopediset lestit. Kengät usein painavat kasvavaa kynttä ihoon ja tulehduttavat kynsivallia. Ja tälle ei voi mitään, se tyhmä ukkovarpaan kynsi kasvaa siihen aina uudestaan ja mustuu matalissa kengissä -> taas ärtynyt ukkovarvas.

      Jos joku tietää mistä saisin - vaikka teettämällä - hyvät kengät joita kehtaan käyttää (olen normaali parikymppinen nainen- pidän pukeutumisesta ja olen jollain tasolla kiinnostunut muodista), niin vastausta ihmeessä. Olen tämän ongelman kanssa aika yksin, ainakin kenkäkauppojen valikoimista päätellen.

      • ketterä puuma

        heippa!

        Kuinka kauan meni et pystyit kävelee normaalisti ja oliko kipuja piikin poiston jälkeen?
        Multa postettiin piikki neljäviikkoa sit ja on tosi kipea vähänkin jos kolahtaa johonkin kipua hirvee ja kenkää ei meinaa millään saada jalkaa ku tekee niiiiin kipeää APUA!
        Tiedän et suomessa tehdään, kenkiä mun entiselle työkaverille tehty muotinmukaan
        mut maksaa n 1000e/per pari , nyt odotellut toista paria kohta puolivuotta,
        ymmärsin et suomessa vain yksi paikka missä niitä tehdään.
        Voin ottaa selville sen paikan jos olet kiinnostnut? mut eivät nekään kengät mitään tanssikenkiä oo, ovat kans aika kolhoja


      • Perhonenilmansiipiä

        Soleus proteuksen kautta saa teettämällä kenkiä. Kalliita tosin ovat.


    • pahanpiiska

      iik ja voih, Juutilaisen luona myöskin juuri käynyt ja operaatiota odottelen. Tiedä häntä onko tänne tuleminen virhe vai fiksuus, nyt rupesi kuitenkin pelottamaan tuo ukkovarpaan jäykistäminen, mulla operoidaan samalla vielä kaksi seuraavaa varvasta, kun ovat niin vinksallaan. 12 vuotta sitten kertaalleen kummatkin samaan aikaan operoitu ja olleet kivuttomat, mutta vinot ja nyttemmin alkaneet särkemään myös paljon. Sillon ei siis ukkovarvasta jäykistetty.
      Tietääkö kukaan pystyykö tuo ortopedi kirjoittamaan jonkinlaisen todistuksen työnantajalle ( siis ennen leikkausta), että jalkojen kunto vaikeuttaa tietynlaista työtä, esim kotihoito, jossa joutuu kävelemään paljon?

    • tahavi

      Tyvinivelen jäykistys tehty 27.12. ja pari viereistä vasaravapaan alkua korjattu. Ensimmäiset kolme päivää kovin kivuliasta, mutta sen jälkeen en kipulääkkettä ole tarvinnut kuin muutamana iltana. Kantakenkä käytössä ja ilman keppejä olen jo liikkunut lähes viikon verran sisällä, tikit poistetaan tulevana torstaina. Myös minulla reikälevy muutamalla ruuvilla, mutta ei mitään poistettavaa piikkiä. Käytän toisessa jalassa korkeampaa tossua tasaamaan pituuseron, jotta muilta vaivoilta säästyisin ja yritän jumppauttaa lihaksiani mahd. paljon. Leikkaukseni on toinen kahden vuoden sisällä, sillä ensimmäinen ei tuonut toivomaani tulosta...siinä opieroitiin vaivasenluu ja ns. räätälinkyhmy. Nyt ainakin tuntuu hyvältä, koska pääsen liikkumaan ilman keppejä kun ensimmäisessä leikkauksessa kepit käytössä 6 vkoa. Toivottavasti pääsen vielä juoksemaan, hiihtämään jne. kun kuntoutus päättyy..ainakin nyt toiveikas.

    • Nainen 50-

      Minulle tehtiin jäykän isovarpaan luudutusleikkaus 30.10.12. Rustot olivat kuluneet kokonaan pois, luupiikki torrotti päällä. Liitoskohtaan laitettiin kaksi titaaniruuvia ristiin, saikkua 6 v. 6 viikon kuluttua huomattiin rtg:ssä, ettei varvas ollut luutunut lainkaan. Lisää saikkua ja neuvo odotella vielä 6 viikkoa luutumista.Saikulla vielä edellen hetken kepit ja tukikenkä. Nyt olen töissä ja kävellyt matalilla kengillä parisen viikkoa. Arvailla vain saatan, onko varvas luutumaan päin. Arkahan se on askeltaa, kenkiä saa hakemalla hake a ja sovitella, haava on jalkapöydän päästä varsinkin arka, alla jotain muhkuraa, mitähän? Turvotus on kuitenkin ohi. Särkyä ei ole, mutta väsyttävän ontuvan typäivän jälkeen jalalle saa hakea sängyssä sattumatonta asentoa. Mistä voin tietää, että nivel on lopulta luutunut, kun uutta rtg-käyntiä ei buukattu?

    • epätoivoinen

      Hei,
      Mulle tehty isovarpaan luudutus 12.12.12, k-piikkejä 3 ukkovarvas, II ja III varpaat. Särkyä 3 viikkoa sitten 2 viikkoa helpompaa. 23.1. piikit pois. Se ei sattunut yhtään. Ongelmana nyt tosi kova turvotus ja särky. Geisha kenkää on edelleen pakko käyttää, kun mikään kenkä ei mene jalkaan, apua hirvittää jatko. Koska turvotuksen pitäisi helpottaa???

    • kp-ks

      ettekö te hyvät ihmiset osaa vaatia kunnon hoitoa? odotatteko vaan että kyllä se siitä ja kaikkien vaivojenne kanssa koitatte pärjäillä?

      voi hyvää päivää! Nainen 50, mene nyt ihmeessä lääkäriin ja vaadi päästä röntgeniin, saikkuakin saa lisää jos jalka ei kestä työntekoa.

      kai sitä nyt jokainen omaa terveyttään vaalii eikö niin? Se on sun jalka, ei lääkärin, ei kenenkään muun. mieti.

    • tahavi

      Leikkauksesta nyt 4 1/2 viikkoa ja sidontaa jäljellä pari viikkoa, kantakenkä käytössä helmikuun loppuun, jolloin jälkitarkastus. Nimim. epätoivoinen sanoisin, että turvotusta oli minulla ensimmäisen leikkauksen jälkeen (v, 2011) yli puoli vuotta, mutta nyt korjausleikkauksen jälkeen ei ole ollut ollenkaan. Särkyä päkiässä hieman, mutta olen myös lenkkeillyt enemmän viimeisen viikon aikana. Isovarvas, josta tyvinivel jäykistettiin, hankaa II-varpaaseen ja varpaat hieman päälletysten, mutta toivon että sidonnan jälkeen ja varsinkin sitten kun voin kunnolla astua, tämäkin ogelma poistuisi. Lopullinen tulos selvinnee vasta, kun kantakengästä päästään kunnon kävelyyn. Nimmim. kp-ks sanoisin, että joskus vain on vaikeaa valittaa ammatti-ihmiselle uudelleen ja uudelleen, vaikkakin pitäisi...,me ihmiset ollaan niin erilaisia. Itse toivon, että luutuminen onnistuu ja kivuista päästään tällä korjatulla toimenpiteellä.

    • epätoivoinen

      Kiitos tiedosta. Nyt on vain II ja III varpaan jänne säärijännettä myöden tuskainen. Ns. Penikkatauti iski päälle. Ma pitäisi mennä töihin. Kengät sain onneksi hankittua Kenkä-ralesta, suosittelen.

    • Mamaa

      Heippa vaan kaikille vinovarpaille, Mulle tehtiin kanssa leikkaus liki kaksi viikkoa sitten Peijaksessa, leikkaava kirurgi oli komea Kassimir tai sinnepäin. Ukkovarpaan jäykistys ja kaksi seuraavaa varpulia suoristettiin ja piikit töröttää niissä nyt. Ihmettelen tässä muutamaa asiaa ja toivonkin jos joku osaisi vastailla. Eli sidontaohjeen mukaan ukkovarvasta tulisi hieman vetää ulospäin muista varpaista samalla kun paketoidaan varvas, minulla alkaa sidonnan jälkeen niin jumalaton särky, että on pakko heti löyhätä. Miten se on, kun kerran on jäykistetty, niin onko sen siteen kanssa niin tarkkaa? Mulla leikattu molemmista jaloista vaivasen luut viimeksi 12 v sitten ja nyt olivat ja oikeassa edelleen, niin vinksallaan että hävettää, mutta niitä ei jäykistettykään.Tulisiko myös näitä varpaita joissa piikit on, jollakin tavoin sitomalla myös tukea, sellaista ohjeistusta en saanut. Ihmettelin suunnattomasti, kun eivät millään olisi keppejä antaneet, pelkällä PIRKA kengällä olisi pitänyt pärjätä, sain kyllä lopulta, kun en aluksi päässyt liikkumaan muuta kuin Eva-fordin kanssa.Tikkien poisto on ylihuomenna ja isompi haava on kyllä aika härskin näköinen,on hieman pässyt irvistelemään.Ukkovarpaassa oli kertomuksen mukaan kolmas jokin ihmeen piikki katkennut, pitänee kysyä, että varpaaseenko se katkennut jäi,ööö Miten on niiden k-piikkien poiston kanssa, kait siinä ainakin puudutetaan? Mökkihulluksi tässä tulee, kun ei voi minneen mennä, nyt ei enää niin kipuja, mutta ekana yönä kivulta ei saanut nukuttua lainkaan ja koko eka viikko oli aika kurjaa. Peijakselle kuitenkin kiitokset, mulle oli sitä moni haukkunut, mutta mun hoitaja oli ainakin aivan ihana ja leikkaava lääkäri oli samaten ja kuten mainitsin, lisäksi, erittäin komea, hih

      • Mamaa

        Siis Gassanov eikä mikään kassimirri, hih


    • tahavi

      Jälkitarkastus oli eilen 2 kk:n saikun jälkeen...Isovarvas kääntyy seuraavan päälle ja kipuja on :( Uusi röntgen ja lääkäri huhtikuun lopussa ja siinä yhteydessä päätetään mahdollisista tomenpiteistä jälleen kerran. ( kaksi leikkausta takana) Usko alkaa loppumaan koko hommaan..Nyt pitäisi kävellä tavallisella kengällä ja seurailla tilannetta...Tälläistä tällä kertaa!!!

    • ketterä puuma

      heippa kaikki varvasvaivaiset immeiset :)

      minulta jäykistettiin isovarvas kesällä -12 , operaattio meni hyvin ehkä
      liiankin, koska olin operaattion jälkeen kivuton ja uskoa täys et hyvin meni.
      Piikin ottamisen jälkeen huomasin et kävely on vaikeaa "koska varvas ei taivu , tietty".

      Työssäni olen jalanpäällä 6-8h päivässä seisoma /kävelytyö ja olihan jalka arkana
      työpäivän jälkeen hyvä et pystyi kävelee 400m junalle. Kenkien kanssa se vasta ongelma on ollut kun ei tahdo mistään saada kenkiä tähän jalkaan, olen kulkenut kokotalven pari numeroa liianisoissa kengissä kun muut ei mene jalkaan.

      Olen ollut kova liikkumaan juossut 20v lenkkejä, nyt ei ole pystynyt kohta kolmeenvuoteen ottaa askeltakaan ja epätoivo iskennyt montakertaa et tähän operaattioonko mun juoksut on juostu pah pah .

      Nyt operaattiosta kulunut kohta 8kk ja ihme alkaa tapahtua, huomasin kevätkenkiä
      katsoessani ihmeeksi et nyt alkaa jo jotkut kenkämallit mennä jalkaan kunhan viellä pääsee niitä viel käyttää sit näkee , kenkämerkki on muuten saksalainen rikers, ovat nahkaa ja tosi pehmoiset , kannattaa käydä sovittamassa ovat tosin normaalia kenkiä kalliimmat, mun kävelykengät maksoi 65e.

      Niin ja nyt olen voinnut aloittaa kävelyharjoittelut siis oikein kunnonnlenkeillä, tänään kävelin 1,20h ja hyvin meni pientä tuntua oli viellä mut ei haitannut kävelya.
      Uskon et loppukesällä jo pääsen juoksemaan aika huppua.

      Eli uskokaa vaan kaikki menee hyvin kunhan on malttia parannella jalka kunnolla ja pikkihiljaa aloitemalla liikunta.

      Hyvää kevään odottelua kaikille

      • Kalliit

        Mistähän saa 65e kengät? Minun kengät maksoivat 169e Kenkä-Ralesta.


      • stenka35

        Tervehdys

        "Eli uskokaa vaan, että kaikki menee hyvin ..." Helmikuun alussa -13 olin pienen satakuntalaisen merenrantakaupungin sairaalan ortopedin leikkauksessa.
        Isovarvas jäykistettiin ja samalla viereinen vasaravaravas oikaistiin.
        Tarkastus piti olla 4 vk:n kuluttua, mutta jouduin menemään viikkoa aikaisemmin, koska vasaravarpaan piikki alkoi haittaavasti työntlyä ulos. Se poistettiin hienosti, mutta kysyin, että koska tulen näyttämään varsinaista kohdetta eli isovarvasta, koska se oli siteissä ja vain kynsi näkyi. Lääkäri sanoi, ettei tarvitse. Kun myöhemmin side poistettiin, pelko osottautui todeksi. Varvas oli jäänyt pahasti pystyyn eikä sitä saanut painamalla lattiaan.
        Ja sitten: kotiin tuli sairaskertomus tekstillä: "Isovarpaan asento näyttää varsin asialliselta." Vaikka ei ollut sitä edes katsonut eikä pidellyt. Menin 2 kk:n kuluttua hänen yksityisvastaanotolleen. Lisäksi kysyin,
        mikä on ensimmäiseen niveleen syntynyt kivulias ulkoneva nystyrä.
        Lääkäri sanoi sanatarkasti: "Olen pahoillani, leikkaus ei osunut napakymppiin."
        Vanhana ampujana ja metsästäjänä olisin antanut siitä rajavitosen!
        Nystyrään ei ottanut kantaa. "Jos suinkin näin pärjäilee, niin hyvä olisi."
        Pystyyn jäänyt varvas hankaloittaa sopivan kengän löytämistä ja 1.nivelenulkonema, joka syntyi leikkauksessa, vaivaa ja vaatii jatkuvaa keinoihon käyttämistä. - Minulla oli parempi tilanne ennen leikkausta.

        Hyvät ihmiset, miettikää tarkasti ennenkuin menette vastaavaan leikkaukseen.


    • Varvas1

      Onko kenellekkään tehty kellerin leikkausta josa otetaan pala pois tyvinivelestä ,nivelrikon takia.Minulle tehtiin 5viikkoa sitten Hyvinkään sairaalassa ,mutta tuntuu ettei parane koska ei voi yhtään astua jalalla.Aikaisemmin sama tehty ja parani nopeasti.Olisi kiva kuulla miten teillä jos on tehty.

    • levoton2

      Moi

      Ennen leikkausta , juuri ennen saliin menoa aloin lukea koneelta näitä juttuja täältä ja meinasin karata sairaalasta. Nyt leikkauksesta kulunut viis ja puol viikkoa; ylihuomenna kuvataan kuinka jalkaterä parantunut tyvinivelen luudutus leikkauksesta. Jännittää, koska heitin kepit nurkkaan vajaan viikon jälkeen, kun huomasin , että kannoin niitä kainalossa samalla kun tein kotihommiani. Neljä päivää jalka oli tosi kipeä mut sitten hellitti ja aloin astuu kannalla, fysioterapeutti sanoi sairaalasta lähtiessä, että kannalla saa astua. Onko muita ketkä ei ole noudattanut lääkärin ohjeita ja onko parantunut? Kuusi viikkoa sanottiin että noilla kepeillä tarttis mennä mutta mahdotonta se on.. Kipuja ei ole mutta epäilys normaalista lenkkeilystä ja reippaasta kävelystä suuri vaikka lääkäri sanoi että onnistuu.

    • ketterä puuma

      heips !

      Nyt leikkauksesta kohta vuosi mennyt, Varvas ensimmäiset kuukaudet kipeä ja arka eikä kenkiä meinnannut saada jalkaa, sattui niin penteleesti, tuli epätoivoinen olo et kuinka kaun tätä kestää? nyt 9kk mennyt operaattiosta ja nyt olen jo päässyt lenkillekin, aloitin ostamalla kunnon lenkkarit ja ensimmäiset lenkit tein hissukseen kävelemällä ja kun jalka alkoi tottua ( aluksi jalkapöytä tuli kipeäksi) mut jatkoin sinnikkäästi ja nyt jo pystyn juoksemaan 5km, tuli oikein voittajan fiilis.

      Kenkiä alkaa myös löytyä, saksalainen kenkämerkki RIKER todella hyvä , kengät on nahkaa ja hyvälestisiä ja ihan hyvännäköisiä malleja . Ainakin pääkaupunkiseudulla sokokset myy niitä .

      Hyvää kesää kaikille

      • Levoton 2

        Heis... Kiitos vastauksesta. Lääkärissä kävin ja kaikki hänen mielestä hyvin. Mun mielestä tällä hetkellä ei. Hermot meinaa mennä kun reipas kävelytyylini on muuttunut ja tosiaan jalkaterä kipeytyy. Lenkille tarvis päästä, että henkinen puoli pysyisi kunnossa. Hyvillä kengillä on oltava aika kova vaikutus, että tässä vielä juoksemaan pääsisi... En tunne tällä hetkellä jalkaa omakseni. Leikkauksesta vajaa kaksi kuukautta


      • Levoton 2
        Levoton 2 kirjoitti:

        Heis... Kiitos vastauksesta. Lääkärissä kävin ja kaikki hänen mielestä hyvin. Mun mielestä tällä hetkellä ei. Hermot meinaa mennä kun reipas kävelytyylini on muuttunut ja tosiaan jalkaterä kipeytyy. Lenkille tarvis päästä, että henkinen puoli pysyisi kunnossa. Hyvillä kengillä on oltava aika kova vaikutus, että tässä vielä juoksemaan pääsisi... En tunne tällä hetkellä jalkaa omakseni. Leikkauksesta vajaa kaksi kuukautta

        Hyväksyminen vaikeaa, mutta kaikkeen tottuu. Näköjään. Nyt meinaan hommata hyvät lenkkarit ja lähteä ensviikolle kokeilee kuin onnistuu, sellainen on fiilis, että uskaltaa kokeilla. Ehkä tää tästä...


    • ???

      hei,olen menossa tyvinivelen jäykistysleikkaukseen ja tupakointi pitäisi lopettaa ennen sitä.onko ketään joka olisi tupakoinut ennen ja jälkeen leikkauksen ja onko tupakointi pitkittänyt luutumista?

    • Levoton 2

      Samaa mietin mennessäni, mutta omalla kohdallani luutuminen meni kuulemma paremmin kuin hyvin tupakoinnista huolimatta. Leikkauksesta nyt kulunut kolme kuukautta ja voin loikkia melkein miten vaan. Alkuun en uskonut, että edes kävelen normaalisti. Yksi mihin saa varautua on että jalkapöytä muuttuu. Jollain tapaa romahtaa ja jalka levenee, mutta muuten kaikki ok.

    • vasen isovarvas

      isovarpaan tyvinivelen jäykistys tehtiin 12.4 2013 ko ko jalkaterä on edelleen turvoksissa ja ukkovarvas on puolta suurempi kuin leikkaamattomassa jalassa isot sandaalit saan jalkaan mahtumaan en mitään vanhoja kenkiäni. Olen ollut jalkaterän lymfahoidossa muutamia kertoja se on ehkä hiukan auttanut ei paljoakaan. Pelkään talven tuloa jos en saa jalkaani mitään mahtumaan.
      Vaihtoehtoja tähän leikkaushoitoon päätymiseen ei juuri ollut, koska ennen leikkausta tuskin pääsin kävelemään kivut olivat kovat. Olen hoikkarakenteinen vartaloltani siis ylipaino ei ollut syynä tähän jalkaongelmaan. Suonikohjut on leikattu molemmista jaloista toisesta jalasta jopa kahteen kertaan. Leikattu jalka on edelleen ajoittain kipeä kävely on edelleen huonoa.

    • veteraanihiihtäjä

      isovarvas jäykistettiin tyvinivelestä kesäkuussa 2013
      leikkaus selkäydinpuudutuksessa ja kaikki meni hyvin, vaikka vähän jännitti olihan eka leikkaus. Kovaa kipua oli vain puudutuksen loputtua n.1,5 vrk, tulehduslääkettä söin n. viikon, kyynärkepeillä kävelin ehkä 2 pv samoin pirka kengällä, tein omiin sandaaleihin 2mm alumiinilevystä pohjallisen kengän ja oman tukipohjallisen väliin ja niillä kävellyt lähes normaalisti ekat kuusi viikkoa, nyt heitin pois metallipohjallisenkin.
      Kolmannella viikolla pyöräilin reilun sata km, neljännellä lähes kaksisataa ja viidennellä reilut 300 km, koska paraneminen vaatii verenkiertoa ja sehän ei toimi ilman liikuntaa, jalka kipeytyy enemmän paikallaan kuin liikkeessä, levossa ei ole mitään särkyja.
      Röntgen 2 viikon kuluttua sitten näkee miten luutunut, niveleen tuli myös tukirauta 6 ruuvilla joita ei poisteta.
      Nyt kun leikkauksesta 6 viikkoa voin käyttää jo lähes kaikkia entisiä kenkiä, turvotusta vain nilkassa, josta veneluuta madallettiin samalla.
      Harrastan hiihtoa kilpaakin, joskin perinteistä ei tuon tyvinivelen takia n.10 vuoteen ja tarkoitus hiihtää ensi talvena sitäkin!

    • himotanssija3

      Olen lukenut koko viesti ketjun isovarpaan jäykistämisestä ym..
      Minulle määrättiin leikkaus jossa laitataan levyä ja ruuvia ym..
      Mutta epäröin jo ortopedin luona uskallanko mennä leikkaukseen.
      Eihän siinä mitään jos olis suht terve vaan kun olen YKKÖSTYYPIN DIABETIKKO ja YLIPAINOINEN.. Luulen etten paranis siitä hommasta joten pyydänkin jos täällä on diabetikolle tehty leikkaus kertoa miltä tuntuu...

    • ojasta allikkoon

      Hei,

      Minulla on tehty 3v 3kk sitten isovarpaan tyvinivelen luudutus ja mentiin kyllä pahasti ojasta allikkoon. Kipuja oli aiemmin liikkeessä ja nyt leikkauksen jälkeen toinen lonkkakin on jo leikattu linkuttamisesta johtuvan vaivan vuoksi.
      Varvas jäi hieman liian suoraan asentoon, eli en voi pitää mitään kaupasta löytyviä kenkiä ilman kipuja, suurimpaan osaan kenkiä ei jalkani mene lainkaan. Varvas tönöttää ihan suorana ja kun katsoo kenkähyllyä, kaikki kengät nousee edestä.
      Lääkäri ei myönnä että mitään olisi varsinaisesti vialla eikä halua ottaa vastuuta asiasta vaikka kipuja on 24/7 nilkass ja jalkaterässä eikä kengät mene jalkaan.

    • Eliisa-ope

      Minulla tyvinivelen jäykistysleikkauksesta kolme viikkoa. Kepit ja kantakenkä on ollut apuna. Ajoittain on ollut viiltävää kipua, eikä siihen ole kipulääkkeet auttaneet, vaaan pitää syödä lisäksi hermokipulääkettä. Ihanat syyspäivät ovat kuluneet lukien ja kutoen. Jospa puolisoni jaksaisi odottaa luutumista:) Minua vaan etoo ajatus, että luussa on reikälevy ja ruuveja. Särky ei liene sen vuoksi ihmeellistä.

      • tuide61

        Minulle tehtiin isovarpaan tyvinivelen luudutus n. 2 kk sitten, Pystyn jo jotenkuten kävelemään, mutta en saa muita kenkiä kuin reiskat jalkaan, koska varpaan kohta on jotenkin kumman paksu. luu tuntuu jalkapohjassa. Saankohan enää koskaan mitään kenkiä sopimaan? Ennen vaivana oli vaivasenluu leveysuuntaan, mutta nyt on siis korkeussuuntaan samanverran tullut lisää. Mitenköhän tässä käy?


    • aktiivinen liikkuja

      Minä olin isovarpaan tyvinivelen jäykistämisleikkausessa elokuun alussa 2013, samalla korjattiin viereinen vasaravarvas.. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen,kiitos siitä osaavan leikkaavan lääkärin. Nyt teen jo 10 kilometrin lenkkejä, välillä kävellen, välillä vähän hölkäten.Joskus pientä turvotusta, mutta siitä ei ole mitään haittaa. Hölkätä voisin enemmänkin, mutta kunto ei anna vielä myöten.

    • kipuihin kyllästynyt

      Minulla tehtiin vasemman jalan isovarpaan tyvinivelen jäykistysleikkaus 15.11 2013.
      Olen nyt ollut viikon töissä,kahdeksan viikon sairasloman jälkeen.Piikki varpaasta poistettiin 27.12.2013 ja sen jälkeen kävellyt normaaleilla kengillä.Leikkaus onnistui hyvin,eikä itse isovarvas ole ollut kipeä,jäykkä tietty,mutta nyt minulla aivan tajuttoman kipeä koko jalkapöytä.Työni on seisomatyötä,joten olen ajatellut kivun johtuvan jalan pikkulihasten kipeytymisestä.Onko muilla ollut kokemusta kyseisestä kivusta,samaisen leikkauksen jälkeen.Samainen varvas leikattiin ensimmäisen kerran kuusi vuotta sitten,mutta silloin ei ollut vielä tarvetta luudutukseen,ja pääsin nopeammin eroon erikoiskengästä ja silloin ei ollut mitään jalkapöydän kipeytymistä.

      • Levoton 2

        Luudutus leikkaus huhtikuussa... Meinasin karata sairaalasta kun aloin ennen leikkausta lukea näitä kommentteja, onneksi en. Omalla kohdallani leikkaus ja luutuminen, kenkien käyttö, lenkkeily ym. Mennyt tosi hyvin. Minkäänlaisia särkyjä ei eikä turvotuksia. Kiitos TAYS; n ammattitaitoisille nuorille komeille mies lääkäreille:)


      • Levoton 2
        Levoton 2 kirjoitti:

        Luudutus leikkaus huhtikuussa... Meinasin karata sairaalasta kun aloin ennen leikkausta lukea näitä kommentteja, onneksi en. Omalla kohdallani leikkaus ja luutuminen, kenkien käyttö, lenkkeily ym. Mennyt tosi hyvin. Minkäänlaisia särkyjä ei eikä turvotuksia. Kiitos TAYS; n ammattitaitoisille nuorille komeille mies lääkäreille:)

        Eli huhtikuu 2013


      • lenkkeilijä
        Levoton 2 kirjoitti:

        Eli huhtikuu 2013

        Minulla on paha nivelrikko vasemmassa isossavarpaassa. Kipua ja särkyä oli monia vuosia. Kolmannen kortisonipiikin jälkeen olin valmis jäykistysleikkaukseen. Leikkaus tehtiin 14.10.2013. Laitettiin levy kuudella ruuvilla. Paraneminen on sujunut normaalisti. Ja tapahtuu vähitellen noin vuodenkin kestäen. Tällähetkellä voin pitää talvikenkiä, mutta päkiässä ja jalkapöydässä turvotusta. Päkiän kohta myös kipeä. Mutta olen kyllä pientä lenkkiä tehnyt. Uskon ja toivon että vähitellen muuttuu paremmaksi. Malttia vaan kaikille.


      • PeltsiTP
        Levoton 2 kirjoitti:

        Luudutus leikkaus huhtikuussa... Meinasin karata sairaalasta kun aloin ennen leikkausta lukea näitä kommentteja, onneksi en. Omalla kohdallani leikkaus ja luutuminen, kenkien käyttö, lenkkeily ym. Mennyt tosi hyvin. Minkäänlaisia särkyjä ei eikä turvotuksia. Kiitos TAYS; n ammattitaitoisille nuorille komeille mies lääkäreille:)

        Hei
        lminkä nimiset lääkärit sinua Tampereen aluesairaalassa leikkasi? Ja mikä oli jäykistämiskulma varpaalle suuruusluokkaa? Levyllä vai ruuvilla?


    • no voihan

      Hei!

      Kyselisin millaisia kenkiä tämän luudutusleikkauksen jälkeen voi enää käyttää?Onko korolliset juhlakengät heitettävä romukoppaan? Harvoja niitä tosin enää tämän kivunkaan kanssa voi käyttää...

      Sitten mietityttää myös tuo liikuntapuoli... Tuleeko kintusta entisensä liikunnan suhteen?

      Tilanne täällä siis se, että paha nivelrikko oikeassa isovarpaan tyvinivelessä. Kortisonia pistetty muutama kerta, max 3kk auttaa. Enää ei lääkäri mielellään pistä. Leikkausta suositteli... Mut mietityttää...

    • kpks

      mulle tehty molempiin jalkoihin isovarpaan luudutusleikkaus. siis molempiin! vuoden välein.

      vuosi viimeisestä leikkauksesta marssein kenkäkauppaan ja laitoin melkein koko garderobin uusiksi.

      nyt mulla on juhlakengät, avokkaat, nahkaa, 4 cm korolla. aivan ihanat jalassa. pari vkoa pidin jalassa siivotessa niin muotoitui sopevaksi ja jalka tottui.

      sitten on saappaat, nekin pienellä kiilakorolla, ei aitoa nahkaa mutta niin siistit ja mageet. luulin jo että ikinä en semmosia enää voi jalkaani laittaa.

      löytyy juoksulenkkaria, kumisaapasta, ratsastussaapasta, tallikenkää, monoa, luistinta, sandaalia, ihan melkein mitä vain mutta korkeintaa 4cm korolla!

      ja harrastan siis ratsastusta, käyn lenkillä, juoksen, uin, luistelen, hiihdänkin joskus. ainut mikä on niin balettia ja jotku joogaliikeet ei onnistu, kuten se päkiöille nouseminen :)

      • PeltsiTP

        oliko sulla ruuvi vai levyleikkaus ja mihin suuruiseen asteen kulmaan se jäykistettiin? Ihan suoraan vai yläviistoon minkä asteen verran. Olisin kiitollinen tiedosta. Olen menossa leikkaukseen siis jonossa olen. Ketä lääkäri leikkasi sinut? Onko tietoa oikein tumpelolääkäristä mitä pitää varoa?


      • levoton 2
        PeltsiTP kirjoitti:

        oliko sulla ruuvi vai levyleikkaus ja mihin suuruiseen asteen kulmaan se jäykistettiin? Ihan suoraan vai yläviistoon minkä asteen verran. Olisin kiitollinen tiedosta. Olen menossa leikkaukseen siis jonossa olen. Ketä lääkäri leikkasi sinut? Onko tietoa oikein tumpelolääkäristä mitä pitää varoa?

        Moi. Pitkästä aikaa ajattelin katsoa onko tänne tullut uusia juttuja. En muista leikkaavan lääkärin nimeä Tampereella mutta siellä kaikki ovat ammattitaitoisia. Mene luottavaisin mielin leikkaukseen. Minulla tosiaan mennyt hienosti paraneminen ja pystyn käyttämään kenkiä joissa on korkoa 5 ; kin cm ihan hyvin ja jos uskaltaisi pistää korkeampia voisin käyttää. Voin lenkkeillä ja liikkua ihan normaalisti ja olen tyytyväinen. Tays;iän yhteydessä on sellainen respecta apuväline liike ja sieltä saa ihan mielettömän hyviä kenkiä, mitä voi käyttää leikkauksen jälkeen. Myös ihan tavalliset kengät käyvät minulle. Ei muuta kuin että toivottavasti kohdallasi onnistuu yhtä hyvin. Olisi kiva kuulla kuinka leikkaus ja paraneminen sujui.


    • Syksy 9

      Minulle tehtiin isovarpaan luudutusleikkaus syyskuulla 2013,sairauslomalla olin 9 vk.Pientä turvottelua jalassa oli muutamia kuukausia aina rasituksen jälkeen.Kävelen lenkkiä päivittäin ja varpaassa tuntuu kävellessä pientä kipua,mutta leposärky on poissa...onneksi.
      Pystyn käyttämään ihan normaaleja kenkiä,korko voi olla n.4 cm.
      Suosittelen ehdottomasti leikkausta kaikille joilla vaivaa.Itsellä jossain vaiheessa toiseenkin jalkaan tulossa leikkaus ja toivon sen onnistuvan yhtä hyvin.

      • Epäonnistunut?

        Isovarpaan tyvinivel luudutettiin maaliskuun 9 pvä. Eli leikkauksesta alkaa olla aikaa 5 kk. Epätoivo meinaa välillä iskeä paranemisen suhteen. Leposärkyä ei ole, mutta jalalla ei voi kivun vuoksi askeltaa normaalisti, vaan joudun käyttää jalan ulkosyrjää. Jälkitarkastuksen yhteydessä lääkäri kertoi, että jalka pitäisi olla 4-5 kk leikkauksesta kutakuinkin kivuton ja ottamaan yhteyttä , mikäli näin ei ole. Olen yrittänyt ottaa googlettamalla selvää, mitkä ovat tällaisen leikkauksen riskit ja mikä on voinut ns. mennä pieleen.Mistään ei tietoa tunnu löytyvän joten kysynkin , onko kenelläkään valaistusta asiaan? Olen saanut lääkärille puhelinajan , joten toivottavasti asiaan tulee lähipäivinä lisävalaistusta. Jos tämä on jalan lopullinen tilanne, en voi kuin todeta, että pieleen meni !


    • LuuTuu

      Isovarpaan tyvinivelen luudutusleikkaus tehtiin minulle 13.12.2013, nyt jonotan korjausleikkaukseen. Varvas jäykistettiin liian pystyyn ja ortopedi on kontrolleissa huokaillut, miten olisi pitänyt tehdä leikkaus kaiken kaikkiaan toisin. Itse jäykistetty nivel on ollut oireeton, mutta isovarpaan liikkuva nivel on kipeytynyt ja on ikäänkuin turvoksissa, huomattavasti isompi, kuin leikkaamattoman jalan nivel. Lisäksi päkiän alle on muodostunut "patti", tuntuu kuin se olisi luuta, mutta lääkärin mukaan se röntgenkuvien perusteella ei ole luuta. Tuo patti aiheuttaa kuitenkin sen, että vaistomaisesti tulee seisottua tai käveltyä jalan ulkosyrjällä. Varvas on edelleen osittain tunnoton tai tuntoaistimus on jotenkin virheellinen. Välillä kävellessä tuntuu, että varvasta "kirvelee", epämiellyttävä tuntemus.

      Korjausleikkauksessa pitää ottaa lonkasta luuta varpaaseen, koska muuten varvas lyhenisi entisestään. Tällä kertaa varvas luudutetaan metallilevyn ja ruuvien kanssa, ensimmäisessä leikkauksessa käytettiin pelkkiä ruuveja.

      Jos minulla olisi ollut tämä tieto ennen leikkausta, olisin varmasti harkinnut leikkaukseen menoa kaksi kertaa.

      • Epäonnistunut?

        Eilen röntgenissä ja tänään kuulemassa tuomiota: Luutuminen on epäonnistunut ja joudun uusintaleikkaukseen. Tämä riski on 1/20 tai 1/25. Leikkaus siis tehtiin 5 kk sitten. Syitä epäonnistumiseen on vaikea tietää, kertoi lääkäri Yksi mahdollisuus on se että leikkaava lääkäri on liian vähän verestänyt luiden päitä , varpaan lyhenemistä säästääkseen... Nyt on 2 vaihtoehtoa : joko koko operaatio uudestaan tai elellään jalan kanssa jolla ei kivun takia voi askeltaa normaalisti. Hyviä vaihtoehtoja ei siis ole. Lohdullista sentään se, että uusintaleikkaukset eivät ole epäonnistuneet kertaakaan lääkärin mukaan. Välillä ajattelen, että jos olisin kaiken tiennyt, en olisi leikkaukseen alun perin mennyt, mutta toisaalta varvas oli niin kipeä kaiken aikaa, ettei sen kanssa olisi voinut olla ilman leikkaustakaan. Kaikissa leikkauksissa on riskinsä ja minä nyt satun kuulumaan siihen viiteen prosenttiin, jolla leikkaus meni mönkään...
        Minulla leikkauksessa käytettiin sekä ruuveja, että metallilevyä. Varvas lyheni puolisen senttiä. Nyt otan aikalisän ja odotan että vuosi on kulunut leikkauksesta. Silloin varvas on lopullisessa kunnossaan. Odotan että pieni ihme tapahtuisi...


      • LUUTUMATON

        Olen myös 1 niistä 20-25. Uusintaluudutusleikkausjonossa ollut n.5kk. Eli pian uusintaleikkaus edessä. Miten mennyt? Kun vaan kivut loppuu ja liikkuminen sujuu monipuolisesti ja useilla kengillä.


    • Ope Gbg

      Minulle tehtiin 8/9 oikean jalan jäykistysleikkaus, kaksi ruuvia ristissä. Maanantai aamulla leikattiin ja seuraavan päivän iltaan otin kipulääkkeitä. Sen jälkeen vain tavallista kipulääkettä, hyvin vähän. Lievää kipua tuntui, silloin tällöin.
      Tikit otettiin pois kahden viikon jälkeen ja uusi kipsi jalkaan. Kipsattuna olin 6 viikkoa. Jalalla en saanut kävellä ollenkaan, pyörätuoli ja kepit apuna. Tukisukka kokoajan ja jalka koholla yön ajan. Sairaskirjoilla 3 kk. Menen lääkärille lopputarkastukseen ensi viikolla. Kävely on väsyttävää ja en ole ulkona ilman keppejä vaan sisällä. Jalkapöytä tulee helposti kipeäksi samoin nilkka. Käsissä on tulehdus. Minulla kun tuo reuma jyllää niveleissä saman aikasesti, rasittuneet. Mutta tärkeintä on kivut ovat poissa. Vuoden päästä vasen jalka leikataan siinä ei ole niin iso leikkaus edessä.

    • Pahoin erehtynyt

      Minulta jäykistettiin ukkovarpaan tyvinivel tammikuussa -14 Etelä-Karjalan Keskussairaalassa. Samalla oikaistiin viereinen vasaravarvas. Leikkaajana virolainen traumatologi A.P. Ensimmäinen viikko leikkauksen jälkeen oli sietämätöntä kipua, sitten alkoi helpottaa. Luutuminen kesti epänormaalin pitkään, vaikka minulla ei ole mitään riskitekijöitä, jotka voisivat sitä hidastaa.
      Huhtikuussa sain luvan jättää sauvat ja alkaa kävellä normaalisti. Pari kuukautta tuntui jonkinlaista paranemista tapahtuvan, mutta elokuussa tajusin kipujen alkaneen taas lisääntyä. Hakeuduin terveyskeskuslääkärille, joka tarjosi vain tulehduskipulääkettä. Vaatimalla hän suostui sentään röntgenkuvien ottamiseen. Ne hän lupasi lähettää lausuntopyynnölle. Syyskuussa sain kutsun minut leikanneen lääkärin vastaanotolle. Hän totesi rauhallisesti, että luudutus on epäonnistunut. Nivel liikkuu ja siihen laitetut kaksi tukiruuvia ovat poikki. Leikkaus joudutaan uusimaan. Ei mitään pahoitteluja, anteeksipyynnöistä puhumattakaan. Mies totesi kuin säästä puhuisi, että näin on päässyt käymään. Uuden leikkauksen hän lupasi kuukauden sisällä.
      Nyt on joulu ja leikkaus näillä näkymin edessä uudenvuodenaattona. Se on vaatinut monta yhteydenottoa useammalle taholle ja kiukkuisia, mutta asiallisia vaatimuksia. Viimeisessä kirjeessäni vaadin maksusitoumusta, että pääsisin hoidattamaan jalkani kuntoon yksityispuolella, kun Eksote ei sitä näköjään pysty hoitamaan. Rajaksi vaatimukselleni laitoin vuodenvaihteen. Ja leikkaus on nyt sitten luvattu uudenvuodenaattona.
      Nyt on mennyt melkein vuosi nilkuttaen, ensin leikkauskipujen takia, sen jälkeen nivelpinnoiltaan rikotun liikkuvan nivelen takia. Aivan varmaa on, etten olisi leikkaukseen suostunut, jos olisin osannut kuvitella mitään tällaista. Kenellekään en suosittele ainakaan tässä sairaanhoitopiirissä mitään tämän kaltaista leikkausta. Täällä lääkäreiden työn laatu tuntuu olevan mitä sattuu, ja vastuun kantaminen omista tekemisistään tuntematon käsite.

      • Taata-53

        Olin eilen 5.1.-16 isovarpaan tyvinivelen jäykistämisleikkauksessa
        Porin Aluesairaalassa.Tänään pääsin pois. 2 kk sairauslomaa.Geisha-kenkä ja kainalokepit toistaiseksi.
        Pidän ajantasalla, miten paraneminen etenee


      • Taata-53

        la 9.1 Kipuja ei ole.Särkylääkkeitä en tarvitse.Vähän ompeleet vuotavat.Leikelty kohta punainen.Tulehdusarvo n 60.Ei kuumetta.Geisha-kengällä ja kepeillä pääsen liikkumaan, jopa autolla ajo onnistuu.Elinpiiri laajenee


      • Taata-53

        Tiistaina 19.1 tikit pois,Seur päivänä laastarissa verta.Haavan vierestä auki.Kepit jätin nurkkaan.Sisällä voi hyvin kävellä,Varovasti ja ajatus aina mukana, mitä tekee.
        Pihallakin työnsin hetken lunta.Klapikoppia olen varovasti kantanut.


      • Perhonenilmansiipiä

        Seuraan mielenkiinnolla. Tsemppiä!


      • Taata-53
        Taata-53 kirjoitti:

        Tiistaina 19.1 tikit pois,Seur päivänä laastarissa verta.Haavan vierestä auki.Kepit jätin nurkkaan.Sisällä voi hyvin kävellä,Varovasti ja ajatus aina mukana, mitä tekee.
        Pihallakin työnsin hetken lunta.Klapikoppia olen varovasti kantanut.

        pe 5,2-16
        Haava tällä viikolla kokonaan umpeen.Pääsin oikein luvalla saunaan .
        Kynnen ja haavan välissä 2 euron kolikon kokoinen tunnoton alue.Paraneeko?
        Onko leikkauksessa hermo katkennut?Varpaassa on muuten tunto.Varvas on tietysti vielä iso terveeseen verrattuna.Hoitaja terkkarissa ei kommentoinut mitenkään tunnottomuuteen.
        Olen klemputtanut Geishalla sisällä ja ulkona.Kiivennyt tikkaita varovasti joka päivä käsillä keventäen.
        Ti 23 on sairaalassa röntgen la leikanneen lääkärin arvio.
        Töihin jo haluaisin mennä


      • Taata-53
        Taata-53 kirjoitti:

        pe 5,2-16
        Haava tällä viikolla kokonaan umpeen.Pääsin oikein luvalla saunaan .
        Kynnen ja haavan välissä 2 euron kolikon kokoinen tunnoton alue.Paraneeko?
        Onko leikkauksessa hermo katkennut?Varpaassa on muuten tunto.Varvas on tietysti vielä iso terveeseen verrattuna.Hoitaja terkkarissa ei kommentoinut mitenkään tunnottomuuteen.
        Olen klemputtanut Geishalla sisällä ja ulkona.Kiivennyt tikkaita varovasti joka päivä käsillä keventäen.
        Ti 23 on sairaalassa röntgen la leikanneen lääkärin arvio.
        Töihin jo haluaisin mennä

        Eilen röntgen ja kirurgi.Varvas luutunut.Geisha-kengän sai jättää pois.Kirurgi taivutteli varvasta.Ei sattunut.Nyt pitää opetella kävelemään ilman kenkää.
        Kävelen varovasti vähän ontuen.Alintajuisesti pelkään työntää oikealla päkiällä.
        Päkiä on vielä paljon paksumpi kuin leikkaamaton.Sairauslomaa sain vielä 1kk eteenpäin.


      • Taata-53
        Taata-53 kirjoitti:

        Eilen röntgen ja kirurgi.Varvas luutunut.Geisha-kengän sai jättää pois.Kirurgi taivutteli varvasta.Ei sattunut.Nyt pitää opetella kävelemään ilman kenkää.
        Kävelen varovasti vähän ontuen.Alintajuisesti pelkään työntää oikealla päkiällä.
        Päkiä on vielä paljon paksumpi kuin leikkaamaton.Sairauslomaa sain vielä 1kk eteenpäin.

        Kaksi viikkoa lisää paranemista.Kävin fysioterapeutilla muun asian takia.Kysyin jalkaterän hoidosta.Hän totesi, että heidän laitehoidoillaan ei ole mitään apua.Hän suositteli nilkan pyörittämistä ja varpaiden kipristelyä.Sekä kävelyä ja kävelyä..Jos jalkaterä on jatkuvasti punainen,veri ei kierrä kunnolla ja luutuminen hidastuu.Varpaan täysiluutuminen kestää 3 kuukautta.Olen kävellyt työkengillä ja saappailla vähän ontuen.Avojaloilla kävely on varovaisempaa.
        Aion nyt lähteä 3 km saunakävelylenkille sauvoilla.Niillä pystyn vähän kevittämään varvasta


    • Leikattu11.1.2016

      Minulla tehtiin isovarpaan tyvinivelen jäykistys 11.1.2016. Kävely hoitokengällä, jota käytin ainoastaan ulkona liikkuessa, oli helppoa ja kivutonta. Autolla ajoin leikkausta seuraavana päivänä. Keppejä en käyttänyt lainkaan, sisätiloissa kävelin varoen varpaan taivuttamista. Haava tulehtui pahasti noin viikko leikkauksesta, märkää tuli reilusti tikkien juurista. Sain Kefexin-kuurin, jolla tulehdus vähitellen parani. Röntgenissä ja lääkärin tsekkauksessa kävin 18.2. Hyvin oli luutuminen lähtenyt käyntiin , muttei vielä ollut kokonaan luutunut. Sain luvan jättää hoitokengän pois. Nyt sitten kävely onkin kivuliasta ja kaipaan kovasti vihaamaani kenkään. Pitkiä askeleita en pysty ottamaan, kävely on sellaista vanhuksen töpöttelyä. Lääkäri kyllä vakuutti, että pikkuhiljaa askelpituus pitenee. Neljä viikkoa sairauslomaa jäljellä ja siinä ajassa pitäisi opetella kunnollinen kävely. Hankalaa kun taivutus todella sattuu. Mites Taatalla paraneminen etenee?

      • taata-53

        onko isovarvas ja oikeastaan koko päkiä turvoksissa ja punaisempi tervettä?


      • Leikattu11.1.2016

        On turvoksissa ja punainen, mut päivä päivältä kävely helpompaa. Pystyn jopa nousemaan hieman varpaille leikatulla jalalla.


    • Leikattu11.1.2016

      Jalka alkaa olla aika hyvässä kunnossa. Tällä viikolla testattu monena päivänä laskettelurinteessä eikä mitään ongelmia. Eka kerran pelotti tunkea laskettelumonoon, mutta ei juurikaan edes turvonnut vaikka tuntikausia oli monossa. Pientä kipua vielä kävellessä on, mut sen kans pärjää kyllä. Eiköhän tästä jalka vielä tuu. Kaks viikkoa saikkua vielä ja uskon että hyvin kestää työssä. Olen hoitoalalla ja jalkojen päällä lähes koko työajan.

    • Asiakaspalvelija57

      Minulla on jäykistetty toisen jalan tyvinivel 2011 Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä. Kävelin alkuun pari päivää keppien avulla sitten pelkällä ja kantakengällä yhteensä 8vk, jonka jälkeen jalka kuvattiin ja todettiin luutuneeksi. Yhteensä olin sairaslomalla 9vk ja palasin suoraan seisomatyöhön. Tulehduskipulääkettä söin suosituksen mukaan n. viikon leikkauksen jälkeen, kipuja ei parin päivän jomotusta lukuun ottamatta ollut. Haava parani hyvin. Lievää turvotusta oli vajaan vuoden ajan silloin tällöin, ei kipua. Seisomatyössäni vaihdan päivän aikana kenkiä 2 -3krt, leikkaamaton jalka kipeytyy, leikattu ei. Hiihdän, kävelen, vaellan kuten ennenkin. Korkkareita en pysty käyttämään, muuta "haittaa" leikkauksesta ei ole. Hyvästä lopputuloksesta rohkaistuneena, elämänlaadun parannuttua huomattavasti, leikkautin toisen jalan tänään. Toivotaan, että toipuminen ja lopputulos on yhtä hyvät. Sairaala oli sama, leikkaava lääkäri eri.
      Ps. Ortopedi muistutti leikkauspäätöstä tehtäessä, että 7% leikatuista ei luudu, vaan joudutaan uusintaleikkaukseen. Luotan kuuluvani 93%, jotka onnistuvat. Edellisen kerran jälkiohjeistukset muuttuivat siltä osin, että käyttöön tulee myös "geisha-kenkä" huomisesta alkaen kuudeksi viikoksi 24/7.

    • Leikattu11.1

      Ja takapakkia tuli pahasti nyt. Menin ortopedille kun jalka edelleen kipeä ja töihinpaluu edessä ens viikolla. Ja mikäs yllätys sieltä röntgenissä paljastuikaan. Jalka ei sitten olekaan luutunut ja ruuvikin heiluu. Et silleen. Nyt mietin tuliko liian aikaisin rasitettua jalkaa liikaa, luultavasti niin. Se ei ollut kuitenkaan aikaisemmassa röntgenissäkään täysin luutunut, kuulun siis siihen pieneen ryhmään, jolla luutuminen epäonnistuu. Että mua harmittaa. Olisi pitänyt ottaa rauhallisemmin kuitenkin hoitokengän jälkeen. Kolmen viikon päästä sitten ollaan jälkeen alkutilanteessa ja leikkaus edessä. Koettakaa te muut vastaavassa tilanteessa olevat ottaa rauhallisesti. Olen itse kova liikkumaan ja menemään, en vaan malttanut olla paikoillaan.

      • Taata-53

        Millä tavalla kipeä? Onko jalassa särkyä?
        Fysioterapeuttiystäväni sanoi minulle,että kolme kuukautta kestää luutuminen.Kolme.
        Jalkaa saa ja pitää rasittaa.Jalka ei saa olla jatkuvasti punainen.Pitää kipristellä ja suoristella varpaita.
        Tällä viikolla olen pystynyt neljä tunnin sauvakävelylenkkiä tekemään
        Päkiä edelleen turvoksissa.
        Sairauslomaa vielä kaksi viikkoa.Kela ei hyväksynyt muuta kuin kaksi kuukautta.Olen ammatinharjoittaja,joten maksan itse lopun sairauslomani.
        Hitaasti kiiruhtaminen on vaikeaa liikkumaan tottuneelle,


      • Leikattu11.1

        Jalassa ei ole levossa särkyä, joskus ainoastaan se ennen leikkausta ollut pistävä kipu. En pysty kävellä sillä kunnolla, lyhyitä askelia ainoastaan. Silloinkin pienikin taipuminen sattuu. Lääkärin mielestä paras vaihtoehto on uusi leikkaus ja pidempi aika hoitokengän kanssa. Huh..tää kaikki alkaa siis alusta. Alan olla jo ihan masentunut kotonaoloon ja mieli palais jo töihin. Käyn nyt kolme viikkoa töissä klenkkaamassa sillä,uskoisin sisulla pystyväni siihen. 11.4, tasan kolme kuukautta ensimmäisen leikkauksen jälkeen, on uusi leikkausaika. Todellakin tämän kokemuksen jälkeen osaan varoa. Kun vain sais ajan jotenkin taas kulumaan kotona ja keksis jotain mielekästä, kun en liikkumaan pääse.


      • themummu
        Leikattu11.1 kirjoitti:

        Jalassa ei ole levossa särkyä, joskus ainoastaan se ennen leikkausta ollut pistävä kipu. En pysty kävellä sillä kunnolla, lyhyitä askelia ainoastaan. Silloinkin pienikin taipuminen sattuu. Lääkärin mielestä paras vaihtoehto on uusi leikkaus ja pidempi aika hoitokengän kanssa. Huh..tää kaikki alkaa siis alusta. Alan olla jo ihan masentunut kotonaoloon ja mieli palais jo töihin. Käyn nyt kolme viikkoa töissä klenkkaamassa sillä,uskoisin sisulla pystyväni siihen. 11.4, tasan kolme kuukautta ensimmäisen leikkauksen jälkeen, on uusi leikkausaika. Todellakin tämän kokemuksen jälkeen osaan varoa. Kun vain sais ajan jotenkin taas kulumaan kotona ja keksis jotain mielekästä, kun en liikkumaan pääse.

        Oikean jalkani isovarvas luudutettiin 17.3.2016 kahdella 4 mm:n ruuvilla. Kyseessä siis vaivaisenluuleikkaus, nivelrikkoa oli aika paljon. Jatkohoitona seuraavat 6 viikkoa Pirka-kenkä ja kainalosauvat, joita käytän vain ulkoillessani, en kaupungilla. Kotiuttanut erikoistuva lääkäri (eri kuin leikannut) sanoi, että viikonlopun jälkeen ei tarvitse kuin panna lappu haavan päälle, ei sitomista. Eikö siis todellakaan tarvitse sitoa isovarvasta tämän luudutusoperaation jälkeen, kuten muiden leikkausmenetelmien jälkeen? Kellään vastaavaa kokemusta? Olen kuitenkin sitonut, kun olen käyttänyt sellaista lappua, joka vaatii sideharsoa kiinnittyäkseen. Tikit poistetaan 31.3. Kotona olen ottanut yhden ainoan Burana 600 -tabletin kotiuduttuani. Ei juuri särkyä. Kävely onnistuu hyvin hoitokengällä ilman keppejä.


      • Leikattu11.1

        Leikkauksen jälkeen oli tukeva sidonta koko jalkapöydässä, meni sillain varpaiden välistä. Sitä piti pitää 1 vrk, sen jälkeen vaan lappu suojana.


      • themummu
        Leikattu11.1 kirjoitti:

        Leikkauksen jälkeen oli tukeva sidonta koko jalkapöydässä, meni sillain varpaiden välistä. Sitä piti pitää 1 vrk, sen jälkeen vaan lappu suojana.

        Juu, minullakin tämä kirurginen sidonta kevennettiin ennen kotiin lähtöä, jotta mahtui kunnolla kenkään. Millä perusteella ja kenelle sitten tulee tämä geisha-kenkä käyttöön? Eikö ole kipsikengän tapainen? Jalkani leikkasi todellinen asiantuntija, joten luulisi hänen tietävän, miten jälkihoito toteutetaan. Pelottaa vain, jos en olekaan tyytyväinen lopputulokseen, niin edessä uusintaleikkaus. Aion taistella niin kauan, että olen tyytyväinen. Onko Sinun isovarpaasi nyt tikkusuora?


    • Leikattu11.1

      Onhan tuo varvas aika suora. Taipuu kyllä taivuttaessa siitä seuraavasta nivelestä varpaaseen päin. Minulla ei ollut mitään geisha/kipsikenkää käytössä. Pirka-hoitokenkä oli ulkona liikkuessa, se sellainen missä paksu kaareva pohja. Ikäänkuin mbt kenkä pohjasta. Sisällä en sitä käyttänyt vaan kävelin jalan ulkosyrjällä varoen taivuttamista. Eihän siitä jalasta koskaan tuu entisenlaista, on jäykkä siis ja korkkareista voi vaan haaveilla. Tosin kivuton siitä pitäisi tulla ja se kai on sen leikkauksen tarkoitus, ei ulkonäkö. Minulla ei nyt sitte ole kivuton tosiaankaan, koska ei siis ole luutunut.

      • themummu

        Minullakaan ei geisha-kenkää käytössä. Mietin vain, että olisiko se saanut varpaani suoraan, kun nyt edelleen sisäänpäin. En siis ole tyytyväinen, joten siitä keskustellaan jälkitarkastuksessa 3.5. Vasemman jalan leikkauksesta keskustelen kyllä tarkkaan ennen kuin lupaudun. Pitäisi leikata syksyllä.

        Ompeleet poistettiin eilen, joten ei enää kiristä. Kävelen sisällä ilman hoitokenkää koko ajan varvasta varoen. Kepit lojuneet parvekkeella jo viikon. Uskallatko paljastaa, missä päin Suomea leikkauksesi tehtiin?


      • Leikattu11.1

        Pirkanmaalla tehtiin


      • themummu
        Leikattu11.1 kirjoitti:

        Pirkanmaalla tehtiin

        Sama juttu...


    • Taata-53

      Huomenta .Sairausloma loppuu tänään,Leikkausvarvas terve.
      Jalkapöydän keskiosa kipeytyy, kun sauvakävelee kilometrejä.
      Nilkutan jalkaa vielä vähän.Jalkaa en saa astuttua suoraan,vaan ulkosyrjällä enemmän.
      En ole kiinnittänyt astuntaan ennen huomiotani.Voi olla, että olen näin astunut niin monta vuotta kuin tyvinivel on ollut kipeä.
      Polkupyöräily onnistuu hyvin.Siinä jalkapöytä ei rasitu.

    • Leikattu11.1

      Hienoa Taata! Hyvä että jalastasi tuli vielä hyvä jalka! Mulla maanantaina kaikki alkaa taas alusta..ughhhhh!

      • Taata-53

        Miten leikkaus meni?


    • Leikattu11.1

      Leikkaus meni ihan hyvin. Luiden päät verestettiin jälleen ja kahdella ruuvilla kiinni. Levyä ei laitettu. Haava on tällä kertaa lähtenyt hyvin paranemaan, ei merkkejä tulehduksesta nyt. Kahdeksan viikkoa tuli "kakkua" eli hoitokengällä kävelyä ja 12 vkoa sairauslomaa. Siihen päälle vielä kesäloma niin ainakin toipumisaika on kunnollinen. Aloin syödä kalsium-d-vitamiinia myös varmuudeksi ja olen tosi varovainen jalan kanssa. Nyt on jalka saatava kuntoon. Enää en tähän rääkkiin halua

    • Taata-53

      5 kk leikkauksesta.
      kuukausi sitten alkoi turvotus laskea
      Kävelen jo normaalisti
      Varvas ja jalkapöytä kunnossa
      Olin jopa purjelautailemassa tällä viikolla kovassa kelissä

      • themummu

        Omasta operaatiostani tulee 3 kk 17.6. Olen jo kävellyt tavanomaista lenkkiäni (n. 6 km) monet kerrat. Alussa tossun sauma alkoi painaa, mutta ei enää. En oikeastaan enää "muista" koko leikkausta. Toinen jalka vuorossa syksyllä. Ihanaa, kun pääsee toisestakin murikasta eroon! :)


    • Kantamummu

      Hei! Minulle tehtiin vaivasen luun korjausleikkaus 5 viikkoa sitten. (meni pieleen 1.5 vuotta sitten) Samalla luudutettiin jollain levyllä jalkapöydän nivel koska jalkaholvi oli romahtanut. Päkiän MII kohdalle oli jo tullut rasitus murtumakin. Viikonpäästä on röntgen ja lääkäri. Onko kellään kokemusta jalkapöydän luudutuksesta ja miten kauan toipuminen on kestänyt. Vielä on kipeytyy melko vähäisessäkin rasituksessa vailla olen uskollisesti kävellyt vain kantakengällä. Toivoisin kuulla kokemuksista

    • Leikattu11.1

      Töissä olen ollut kaksi viikkoa. Nyt jalka erinomainen, ihan kivuton on. Ens viikolla on vielä rtg ja kirurgille aika, luulen että paraneminen on hyvällä mallilla. Pientä turvotusta on välillä, mut kaikki entiset kengät sopii.Tarvis vaan aloitella lenkkeily tässä syksyn tullessa. Muutaman vuoden sisällä toinen jalka vaatii saman operaation, nyt sen kanssa vielä pärjäilee vaikka välillä kipuileekin.

    • 60v

      Haluan tietää, onko 60-kymppisiä leikattu ja miten on parantunut? Minulle on tulossa vaivaisenluun leikkaus ja ison varpaan suoristaminen ensi tammikuussa. Minulla ei ole ollut kipua ollenkaan, vaikka iso varvas on vääntynyt pahasti ja on vaivaisenluu iso vieressä. Lääkäri sanoi, jos ei leikkauta, niin iäkkäämpänä tulee nivelrikkoa mahdollisesti. Vastuu on minun. Mitä mieltä olette, jos jättää leikkaamatta?

      • r3wt4eyguh

        Jos ei kerran itseä haittaa, eikä ole kipeä, niin miksi pitäisi mennä operoimaan? Sen seurauksena tilanne voi olla monin verroin huonompi.... tuossa iässä kun ei luutuminenkaan ole enää priimaa


    • kivutonvarvas

      Minulta jäykistettiin toinen isovarvas kaksi vuotta sitten ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Varpaassa ollut kamala kipu jäi kokonaan pois ja kävely sujuu ihan kuin ennenkin. En edes muista, että isovarvas olisi jäykistetty. Avojaloin ja kengin ihan normaalia kävelyä. Ei ole töpöttämistä. Pidin uskollisesti koko 6vk ajan geisha kipsitossua ja kantakenkää ja luutui hyvin. Autollakaan en ajanut sinä aikana, koska ortopedi sanoi, että päkiälle ei saa tulla mitään rasitetta 6vk aikana. Kyynärsauvoja en tarvinnut tukena kuin vähän aikaa vaan.
      Tälläviikolla jäykistettiin toinen isovarvas ja on taas geishatossu ja kantakenkä käytössä 6vk. Kantakengällä astuminen tapahtuu vaan kantapäällä, jotta päkiälle ja varpaille ei tule rasitetta ja varaamista. Ortopedi sanoi jo ensimmäisellä kerralla, että on erittäin tärkeää noudattaa annettuja ohjeita, jotta luutuminen tapahtuu. Nyt ohjeena oli, että sitten 6vk jälkeen vielä rullaavaa kenkää kuukausi kovilla alustoilla liikkuessa. Kannattaa noudattaa ohjeita, ettei mene leikkaukset ihan hukkaan. On ilo sitten, kun on hyvä, helppo ja kivutonta kävellä. Omasta mielestäni tämän leikkauskivun kyllä kestää, kun tietää, että sitten on helppoa kävellä jatkossa. Eikä tämä leikkauskipu kyllä paha olekaan.

    • Luutumaton

      Luutumatta ollut 11.2.2016 tehdystä leikkauksesta lähtien. Tammi-helmikuussa uusintaluudutusleikkaus. Kipu kroonista ja tuonut mukanaan masennuksen. Eli ei riitä vuosi tähän hommaan. Tuleeko tosiaan 12 vkoa saikkua ja viikkoja hoitokenkää. Kun edeltä luin.... No muuta vaihtoehtoa ei ole. Toivotaan parasta, pelätään taas pahinta :)

      • Luutumaton

        30.1.2017 uusintaluudutusleikkaus. Isovarvas roikkuu alaspäin muihin verrattuna. Aivan hitonmoiset kävely- ja lepokivut. Ei varmaan luudu taaskaan. Ei jaksa tätä kipuilua ja jatkuvaa hieromisen tarvetta. Turpoilee myös. Ekan teki Peijaksessa Juutilainen, tokan erikoistuva. Kipu niin kovaa että käynyt mielessä varpaan "omapoisto" kirveellä. Tokasta leikkauksesta kulunut nyt kohta 4kk. Ei jaksa :(


      • Nivelrikkoinen

        Mulla kans leikattu isovarvas alempana kuin viereiset.Sairasloma loppuu ens viikolla,ja jalka edelleen kipeä.500 metrin kävely menee kivun kanssa.Kontrollissa silti kaikki oli oikein.Jospa tämä ajan kanssa paranee..oikea jalka onnistui,eri menetelmällä(chevron,mutta sitä ei enää käytetä).Tämä vasen on ollut paljon kipeämpi leikkauksen jälkeen.


    • 56v.nainen

      Hyvin on luutunut kuuden viikon aikana, ei mitään ongelmia. Geishatossua ja kantakenkää käytetty se 6 viikkoa. Voin suositella leikkausta kaikille, joilla on kivulias isovapraan tyvinivel.

      • themummu

        Toinen isovarpaani luudutettiin viime lokakuussa ja hyvin luutui kuudessa viikossa. Haavatulehdus tosin oli hoitajan huolimattomuuden takia, mutta siitäkin selvittiin. Pirka-kenkää käytin, ei geisha-tossua. Nyt jo lenkkeilen 6 km:n lenkkiä vanhaan malliin. Hieman vielä turvotusta, mutta ei estä hyvälestisten kenkien käyttöä. Jalat kuin uudet! :) Ikää 60.


      • chica73

        OIKEA JALKATERÄ: Kuvattu seisten. Isovarpaan mtp-nivelessä on paha artroosi. Tilanne on huomattavasti edennyt 9/2013 otettuihin edellisiin kuviin verrattaessa. Nivelrako on lähes täysin hävinnyt ja luisilla nivelpinnoilla on deformiteettia. Mt-luun nivelpinnalla on myös painumaa, onko traumaa ollut? Muilta osin luu- ja nivelrakenteet ovat säännölliset. tälläinen diagnoosi ja ke menen ortopedille kuulemaan mitä ehdottaa että tehdään...


    • Sirpa-Hannele

      Hei!
      Minulta on luudutettu molempien isovarpaiden tyvinivelet (2009 ja 2012). Olen erittäin tyytyväinen operaatioihin. Noudatin lääkärin ja fysioterapeutin ohjeita kirjaimellisesti leikkauksen jälkeen. Jalkaterien palautuminen normaaliin kokoon (mahtuu entiset kengät) kesti lähes vuoden. Kivut ovat poissa, voin kävellä, juosta ja hiihtää perinteistä normaalisti mutta nopeita pelejä kuten tennistä ei suositella koska siinä tulee nopeita stoppi pysähdyksiä jalkaterille. Minulla on myös kaularangassa korjattu yksi nivelväli ja siellä on pari pullistumaa joita kuivatellaan kokoon. Joten tennismailaan tuleva tärähdys ei tunnu hyvältä niskassa. Liikun lähes päivittäin puolitoista tuntia yhtämittaisesti, vähän hikoillen. Jokaisen on tunnettava kroppansa ja liikuttava sen mukaan mutta sänkyyn ei pidä jäädä. Olen todennut vuosien mittaan että sanonta liike on lääke pitää paikkansa ainakin minun nivelrikossa ( kaularanka leikattiin 2008).

      • Anonyymi

        Kiitos tästä lohduttavasta kommentista. Luudutettu titaanilevyllä ja ruuveilla 30.10.20. Nivel tai sen kohta edelleen turvoksissa ja välillä kipeä. Olen edelleen varovainen liikkumisessa koska turpoaa heti kun liikkuu vähän enempi. Epätoivo valtaa välillä mielen kun entiset, hyvätkin kengät painaa jalkaa niin että sattuu.. mutta ehkä tämä tästä. Vastahan sitä on reilu 2kk:tta leikkauksesta.


    • Liikkuvatvarpaat
    • Pyrytuuli

      Miten tulla toimeen ortopedisen sandaalin kanssa talvella, miten suojaatte sen ulos mennessä? Onko kokemuksia?

    • Terrii

      Hei. Olen 45 vuotias. Isovarpaan tyvinivel luudutettu. Lähtötilanteessa isovarvas oli kääntynyt n. 40 astetta. Kipulääkitystä oli säännöllisesti käytössä reilu viikko. Sen jälkeen tarvittaessa. K-piikki oli varpaan tukena 6 vkoa. Varpaan asento näytti piikin kanssa luonnottomalta (alas ja ulospäin). Piikin poiston jälkeen varpaan asento palautui normaalimmaksi. K-piikin poisto ei sattunut yhtään. Sitä ei tarvitse pelätä. Piikin poiston jälkeen kantakenkä vielä käytössä 1,5 vkoa. Sen jälkeenkin hyvin varovaista kävelyä ylisuurilla kengillä kivun mukaan. Sairasloma 10 vkoa fyysisen työn vuoksi. Sen jälkeen jalkaan kengät jotka tuntuu hyvältä. Kengät hyvä olla rullaavat. Esim. Hanwag retkeilykengistä löytyy kiertojäykkää rullaavaa vaivasenluusta kärsivälle suunniteltua kenkää. Rieker sandaalit myös olleet mukavat. Nyt kun leikkauksesta kulunut 13 vkoa jalka alkaa näyttää hyvinkin sirolta. Jalkaterä on vielä toki vähän voimaton ja kipeytyy epätasaisella kävellessä. Täytyy muistaa että tällaisesta operaatiosta toipuminen kestää pitkään, kuukausia.

    • Mamma1970

      Täällä kipuilen ja mietin jos joskus ukkovarpaan tyvinivelen leikkaus on edessä. Olen lavatanssija joten kiinnostaa tietää onnistaakohan tanssi enää koskaan leikkauksen jälkeen. Onko kellään kokemusta. Ainakin lenkkeily näkyy monilla sujuvan hyvin. Otitteko kortisonipiikkejä kipuunne ennen leikkauksen harkintaa. Kiitos tiedoista

    • Anonyymi

      Hei. Onko kenelläkään kokemusta ruuvin katkeamisesta luun sisään ja rautalevyn katkeamisesta luudutetussa ukkovarpaassa? Minulle kävi näin ja nyt leikattiin kaks viikkoa sitten uudelleet ja uudet "rojut" katkenneiden tilalle. Kuinkahan tästä toipuu?

      • Anonyymi

        Hei! Onko luutuminen ja ruuvit ja raudat pysyneet nyt "kuosissaan"?? Kohdallani paljastui samanlainen tilanne. Ruuvi ja rautalevy olivat katkenneet (leikkaus oli noin vuosi sitten). Toivon nyt pääseväni korjausleikkaukseen. Toisen jalan leikkaus onnistui hyvin eikä onneksi tullut tälläistä pulmaa.


      • Anonyymi

        On kokemusta. Puoli vuotta leikkauksesta ja tänään todettiin levy katkenneksi ja ruuvi/piikki luiden sisällä vääntyneeksi. Ei pienintäkään käryä miten tästä eteenpäin. 3kk:n kontrollissa kaikki oli vielä hyvin.


    • Anonyymi

      Minulla isovarpaan tyvinivel hoidettiin muun operaation yhteydessä,Elikkä lääkäri puhdisti nivelen. Hänen mukaansa liukupinnat 0livat moitteettomat. Hiukan ihmetteli keski-suomen keskuskus-sairaalan ortopedin lausuntoa niin kiun minäkin . Mutta teki oman ammattitaitonsa mukaan jonka jälkeen minä pystyin todella kävelemään. Kävely muuttui niin helpoksi että kävelin tuolloin ensimmäiset kenkien puhjat puhki ja ilman kipuj
      Maksoi kyllä ,Mutta kannatti. Raimo R

    • Anonyymi

      Palataas tänne ikivanhaan ketjuun. Neljä vuotta sitten leikattiin toinen jalka. Ei silloin ekalla kertaa luutunutkaan ja vaati toisen leikkauksen. Taisin olla puoli vuotta sairauslomalla silloin. Huomenna vihdoin toisen jalan luudutusleikkaus, tällä kertaa osallistun tutkimukseen jossa käytetään sulavia ruuveja. Tosin aamulla vasta tiedän kuulunko sulavien vai tavallisten ruuvien ryhmään.

    • Anonyymi

      Se on hyvä. Puudutus ja jäykistys huono.

    • Anonyymi

      Heippa
      Minulle tehtiin isovarpaan leikkaus 17.2 laitetiin ruvin ja pelti pala samalla poistettiin vaivasenluun . Nyt on kulunut 4viikkoa kantakenkä ja kepit käytössä, ei ole kipuja ollut leikkauksen jälkeen , viikon oli lääkekuuri leikkauksen jälkeen. nyt vielä kaksi viikkoa jaksellaan niin mennään ja sit röngeni ja lääkäriin kuulemaan et onkos kaikki ok, minua leikattiin Pohjola-sairaalassa Oulussa oli hyvä palvelua ter mummeli 70v

    • Täällä 24v jolle tehtiin vaivaisenluun leikkaus 5 ja puoli viikkoa sitten. Ensi viikolla kontrolli ja jännittää todella paljon. Kepit lähti ensimmäisen viikon jälkeen pölyttymään nurkkaan ja kantakengällä ollaan kävelty viimeset viikot ahkerasti. Jalan parantuminen näytti todella hyvältä hetki sitten mutta yllättävää punoitusta, kuumotusta, kipua sekä turvotusta jalkaan on tullut leikkausalueelle. Onko tämä normaalia? Olen pystynyt käydä kävelylenkeillä jalan kanssa mutta nilkka alkaa reistailemaan kun jalka on suorassa asennossa kokoaika. Myös varvasjumppa onnistuu ainoastaan venyttäessä ulospäin varpaita, mutta ei edes tahdon voimalla ukkovarvas taivu sulavasti taaksepäin.. Onko tämäkin tässä vaiheessa ihan normaalia? Toivon ettei oo pahempaa tässä vaiheessa

    • Anonyymi

      Moi. Kaks ja puol vuotta sitten tehty operaatio, sen jälkeen käynyt monta kertaa leikkaavalla lääkärillä. ei uskonut, että on edelleenkin kipeä. Nyt pääsin magneettiin, kun hän oli lomalla ja sijainen määräsi. Ei ollutkaan luutunut... Uusintaleikkaus edessä. Ja sama lääkäri leikkaa...

      • Anonyymi

        Isovarpaan tyvinivel kuulutettu 3.2, 6 viikkoa geishatossu ja kantakenkä nyt 1,5 viikkoa saanut kävellä normi kengillä. Ongelma on vain se, että ainoa minkä saan jalkaan on urheilusandaali. Senkin tarranauha ylettyy juuri ja juuri turvonneet jalkaterän ympäri. Ei puhettakaan että tuota isovarvasta saisi tungettua mihinkään muuhun kenkään. Onneksi on kevät tulossa, kun pakkasilla on pitänyt villasukka sandaalissa kulkea.
        Miten muilla, kauanko kesti saada oikea kenkä? Parin viikon päästä alkaa työt jossa 8tuntia jalkojen päällä, joten hieman jännittää saako työkenkiä jalkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isovarpaan tyvinivel kuulutettu 3.2, 6 viikkoa geishatossu ja kantakenkä nyt 1,5 viikkoa saanut kävellä normi kengillä. Ongelma on vain se, että ainoa minkä saan jalkaan on urheilusandaali. Senkin tarranauha ylettyy juuri ja juuri turvonneet jalkaterän ympäri. Ei puhettakaan että tuota isovarvasta saisi tungettua mihinkään muuhun kenkään. Onneksi on kevät tulossa, kun pakkasilla on pitänyt villasukka sandaalissa kulkea.
        Miten muilla, kauanko kesti saada oikea kenkä? Parin viikon päästä alkaa työt jossa 8tuntia jalkojen päällä, joten hieman jännittää saako työkenkiä jalkaan.

        Leikkauksesta 5 viikkoa ja juuri poistettu k-piikki isovarpaasta ja samalla jätin kantakengän sairaalaan. Normilenkkarit eivät mene jalkaan, tai menee, mutta sattuu, joten leveälestiset umpikengät käytössä ja kohta voi pitää sandaaleja. Köpöttelen pienin askelin ja taivuttelen ukkovarvasta, lääkäri käski väännellä ja jumppauttaa varvasta, edesauttaa paranemista. Turvotusta on vielä ja kaksi viikkoa saikkua, mutta epäilen sen riittävän. Muuten k-piikin poistosta tiedoksi muille; ei sattunut lainkaan. Pelkäsin turhaan etukäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikkauksesta 5 viikkoa ja juuri poistettu k-piikki isovarpaasta ja samalla jätin kantakengän sairaalaan. Normilenkkarit eivät mene jalkaan, tai menee, mutta sattuu, joten leveälestiset umpikengät käytössä ja kohta voi pitää sandaaleja. Köpöttelen pienin askelin ja taivuttelen ukkovarvasta, lääkäri käski väännellä ja jumppauttaa varvasta, edesauttaa paranemista. Turvotusta on vielä ja kaksi viikkoa saikkua, mutta epäilen sen riittävän. Muuten k-piikin poistosta tiedoksi muille; ei sattunut lainkaan. Pelkäsin turhaan etukäteen.

        Tällä palstalla on kerrottu kovista varpaan tyven kivuista vaivaisenluun yhteydessä etenkin alkaen öisin. Lienee silloin kihtiä joka osuu samaan kohtaan. Ennen kuin menee leikkaukseen kannattaa varmistaa ettei ole kihti. Toki kihti havaitaan samassa leikkauksessa. Ja poistetaan siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä palstalla on kerrottu kovista varpaan tyven kivuista vaivaisenluun yhteydessä etenkin alkaen öisin. Lienee silloin kihtiä joka osuu samaan kohtaan. Ennen kuin menee leikkaukseen kannattaa varmistaa ettei ole kihti. Toki kihti havaitaan samassa leikkauksessa. Ja poistetaan siitä.

        Höpön höpön, viestissäsi ei ole mitään järkeä. Kihti varmistetaan ottamalla neulalla nivelnesteestä näyte, jossa mikroskoopilla nähdään uraattikiteitä. Kihtipotilaan seerumin virtsahappo on yleensä koholla, mutta läheskään kaikki, joilla on tämä löydös, eivät sairastu kihtiin. Kyllä kihdin olemassa olo varmistetaan ennen kuin ketään leikkaukseen aletaan raahata. Leikkausessa ei kihtiä poisteta, nykyisin siihen on lääkkeitä, ruokavalio ja elämäntavat saattavat auttaa.


    • Anonyymi

      Minulla tuli nivelrikko. Ja luuta kasvoi niin että nivelen paksuus ylitti 70mm. Uusi tekonivel ja luukudoksen poisto. Nyt jalassa on 19mm nivel pinta olen erittäin tyytyväinen kivut on mutta ihan minimaaliset tuohon luumurikkaan jonka joutui survomaan väkisin turvakenkään kunnes se ei enään mahtunut. Minulle myös ehdotettiin jäykistämist mutta en siihen suostunut. Jäykistäminen on viimeinen vaihtoehto... Kaikki minkä ihminen rikkoo myös ihminen pystyy korjaan.

    • Anonyymi

      Hei.Tää keskustelu on jo vanha,mut mulla jäykistettiin isovarvas 3 viikkoa sitten. Varvas sojottaa alaspäin. Mietin vain, et miten tolla pystyy normaalia kenkää käyttään saatikka käveleen. Onko kellään muulla alaspäin varvasta jäykistetty?

    • Anonyymi

      2018 isovarpaan tyvennivelen luudutus, kiinnitetty myös sivusta vinottain ruuvilla. Parantunut ok mutta saman varpaan kärkinivel reakoi voimakkaasti kävellessä ja luudutettiin 2021 toukokuussa. Varpaan päästä pitkä ruuvi luun sisään. Ei onnistunut, ruuvi irti ja koko varpaan kärki irti myös. Uusinta leikkaus 2021 joulukuu. Paksumpi ruuvi (6.5mm). Nyt parannellaan taas. Ei hyvä kokemus ollenkaan.

    • Anonyymi

      Leikkaus Tallinassa 3.01.2022

      Ilmoittautuminen / tietod 8.00 ja laskun maksu 1280 e
      sisälsi kaiken ja myös jälkiterkistukset siteen vaihtoineen.
      Fysioterapeutti opetti kepeilläkävelyn.
      Leikkaussaliin / vaatteiden vaihto / anestesia lääkärin keskustelu.
      noin 9:30 leikkaukseen ja heräämössä heräilin n. 11.30.
      Vaatteiden vaihto ja taksilla asunnolle.
      5.1 siteen vaihtoon
      7.1 siteen vaihtoon
      12.1 siteen vaihtoon ja ilmeisesti tiki pois.

      Kipulääkitystä noin 6 kpl pandolia.

      Kokemus erittäin hyvä ja kylläkin valitsin vanhemman kokeneen lääkärin Heiman Armin
      ja klinikka on Ortopeedia Arstid AS

    • Anonyymi

      Kirjoitin 9.12.2021
      Kommentti edelliselle. Mulla kans tohon saakka ja viikkoja leikkauksen jälkeen meni hyvin. Sitten vasta alkoi tahiminen. Enkä usko että virossa sen kummempia ortobedejä on.
      Toivon että sinulla onnistuu, kovin tuntuu olevan tuurin kauppaa.
      Helmikuu 2022 palaan töihin, turva kenkä jalassa.
      Aika näyttää kuin minulle sekä sinulle käy.

    • Anonyymi

      Mulla oik jalan isovarvas jäykistetty v 2012 vaivasenluun takia. Pystyn tänäpäivänä harrastamaan juoksua, hiihtoa, pitkiä kävelylenkkejä mitä vain mutta nyt aikaa myöten päkiä kaipaa tukea. Käytän jalkapohjassa silikonisia päkiätukia. Kaikki korkokengät on historiaa, riekerin kengät sopineet mulle hyvin :)

    • Anonyymi

      Millaisia kenkiä olette pitäneet kun kävely lupa saatu? Kuinka pitkään turvotusta?

    • Anonyymi

      Mulle tehtiin isovarpaan jäykistysleikkaus marraskuussa 2020 Hyvinkään sairaalassa nukutuksessa koska eivät saaneet jalkaa puutumaan. Särkylääkkeitä en tarvinnut kuin leikkausta seuraavana yönä ja paraneminen sujui hyvin, kaksi kuukautta saikkua ja töihin. Isovarpaan kivut kyllä hävisi mutta kaupan päälle tuli vaiva että kävellessä sattuu kolmeen viereiseen varpaaseen ja kantapäähän ja joskus koko jalkapohjaan. En tiedä johtuuko siitä että leikkauksen jälkeiset harjoittelut jäi aikalailla tekemättä mutta kävelin kuitenkin joka päivä. Olen soitellut Hyvinkäälle, leikkaavan lääkärin kanssa en ole päässyt juttelemaan, joku hoitaja sanoi että ei varmaankaan liity millään tavalla leikkaukseen "joo muuten vaan jalkapohja alkoi vaivaamaan leikkauksen jälkeen" ennen leikkausta ei ollut tuollaisia vaivoja eikä toisessa jalassa jota ei ole operoitu ole ollut koskaan. Toinen hoitaja taas sanoi että näitä sattuu aika usein mutta eihän leikkaavat lääkärit niistä kerro, minä tapasin leikkaavan lääkärin alle tunti ennen leikkausta ja se kuulosti olevan niin simppelihomma etten oikein osannut muuta kuin luottaa vaan, täytyy toivoa että jalka vielä jotenkin tulee kuntoon koska esim. kävely ja juoksu sujui kyllä loppujen lopuksi ehkä kivuttomammin ennen leikkausta.

      • Anonyymi

        Mulla myös kantapää kipuilee. Leikkauksesta kulunut 3 kk.


    • Anonyymi

      Kirjoitinki jo aijemmin aiheesta. 2018 tyvinivel luudutus, sitten toinen nivel samasta varpaasta kaks kertaa luudutettu. Viimeinen 12 / 2021. Säärestä ottivat luuta, kuukausia tod kipee. Nyt 7 kk viimeisestä operoinnista, koko isovarvas täysin jäykkä ja aika hyvin pystyy kävelemään. Ei kipuja sillä osastolla. Taisi onnistua, eipä tiedä tulevaisuutta. Aikaa kyllä paloi nelisen vuotta.

    • Anonyymi

      Isovarpaani luudutettiin muutama pv sitten, tällä hetkellä tuntuu siltä, että olisin mieluummin kestänyt sen vaivan kuin tätä järkyttävää särkyä. Särkylääkkeet ei auta yhtään, pyörtynyt olen muutaman kerran, kipu on niin sietämätöntä. Nukkumaan en pysty. Kepeillä ja tuolla kengällä yritän liikkua vaivalloisesti. Ei tunnu hyvältä.

    • Anonyymi

      Minulla luudutettiin molempien isovarpaiden tyvinivelet 11.5.2018 ja vasemman jalan vasaravarpaat 11.12.2019. Ja jatkuu 2.6.2020 otettiin ruuvit pois tyvinivelen kohdalta , koska rupesivat änkeämään ulos, ja vielä 10.6.2022 luudutettiin vasemman jalan toinen kin nivel. Tikit on otettu pois 3,5 viikkoa olen pitänyt kantakenkää ja vielä on jäljellä kuuteen viikkoon vähän. Tarvis kohta saada kenkä jonka saa jalkaan siis suoraan varpaaseen. Minkähän laisen kengän suosittelette siihen? Olis kiva saada tietoa!

    • Anonyymi

      Tämä ketju tuli luettua läpi osin ennen leikkausta ja loput sitten myöhemmin. Ketju oli sen verran itelle vertaistukena ja tsemppauksena, että kirjoitanpa omankin kokemukseni, jos jostain kokemasta olisi vastaavasti jollekulle toiselle hyötyä.

      Oikean jalan isovarpaan jäykistys ja pohjevapautus tehtiin Oysissa 30.6.2022
      Leikkaus sujui kivuttomasti, ainoat ongelmat olivat spinaalipuudutuksen laittamisessa (kolmannella lääkärillä vasta onnistui) ja kanyyli kyynärtaipeeseen laitettiin huonosti ja se painoi koko toimenpiteen ajan, neuvottiin vain käden asentoa vaihtamaan ja vasta heräämössä monen tunnin jälkeen kun hoitaja katsoi selvisi että nesteet olivat suonen sijasta menneet kudokseen ja hauis oli kuin keilapallo.

      Varpaassa en tuntenut kipua kuin vihlaisun verran ensimmäisenä yönä toimenpiteen jälkeen, mutta pohkeen kipua oli ja hyvällä kipulääkityksellä se pysyi kohtuullisena. Minulle oli kerrottukin, että yleensä tämmöisessä toimenpiteessä pohje on kivuliaampi kuin jäykistetty varvas, niin ei tullut yllätyksenä. Viikon verran söin kipulääkettä, sen jälkeen jalka oli kivuton. Mikä ihana tunne, kun vuosikymmenten jomotus nivelessä oli poissa ❤️

      Pelkäsin leikattuun jalkaan tulevan veritulpan, kuten kymmenen vuotta sitten, kun vasemman jalan jalkapöydän murtuma kipsattiin. Lääkärin mielestä riskiä ei ollut, kun murtumaa jalkaa hoidettiin stabiilina ja leikattua jalkaa taas saa mobilisoida heti leikkauksen jälkeen, eikä ennalta ehkäisevää ak hoitoa (verenohennus) lääkitystä aloitettu.

      Pohkeen, eikä varpaan haavat erittäneet ollenkaan ja olivat siistit joskin rumat niitteineen. Niittien poiston jälkeen 2 vkoa leikkauksesta, näytti kuinka varpaan haava repsahtaisi auki, mutta pohkeen haava oli siisti. Varpaan haavasta kuoriutui viikkojen kuluessa sentti molemmin puolin nahkaa, alta paljastui sitten ihan siisti arpi. Pohkeen haava sitten yllättikin pukaten sisältä sulamatonta tikkiä 5 vkoa leikkauksesta. Sain ohjeen vetää tikkiä niin paljon kuin tulee ja leikata sitten pois. Haavassa oli ihan pieni reikä ja jos sulava tikki on kosketuksissa ilman kanssa se ei sula ja puskee sitten pois. Kontrolli oli 5,5 vkoa leikkauksesta ja tästä lääkäri poisti sitten vielä varmaan 2 cm sulamatonta tikkiä.

      Luin kuinka ihmiset olivat liki heti heittäneet kepit pois, en olisi voinu kuvitellakaan kävelevän ainakaan alussa ilman. Toki siihen vaikutti polvien nivelrikot, käveleminen oli tuskattomampaa kaikin puolin kun kepeillä kevensi. Ja olihan pohje viikon niin kipeä, että senkin takia kepit olivat pelastus. Jos ilman keppejä kuljin, niin se oli sellaista könkkäämistä joka alkoi sattumaan lonkkaan ja alaselkään, ei nimittäin ollut mistään kengästä terveessä jalassa hyötyä korkeuseroon. Leikatussa jalassa oli geishatossu ja kantakenkä ja kantakenkä oli vaan niin korkea. Huomasin kantakengällä vaistomaisesti keventäneeni ulkosyrjällä ja varmaan on niin lihasmuistissa kun vuosikymmeniä ollut isonvarpaan nivelessä kipua.
      Eilen kontrollissa (5,5vkoa leikkauksesta) hyvin oli luutunut ja sai geishatossun ja kantakengän heittää pois. Toki luutuminen on vielä kesken, mutta tähän mennessä hyvin parantunut. Asento ei paras mahdollinen, varvas jäi liian pystyyn kuten pelkäsinkin jo kun luin leikkaavan lääkärin epikriisistä, että tyydytään tähän asentoon. Välttämättä ei ongelmia tule, mutta jos tulee niin sitten korjausleikkaukseen. Muutama ruma sana 😤 Ei kyllä huvittaisi uusintana ottaa. Masensi ehkä sekunnin, ensin kuluivat kengät patin kohdalta, nytkö ne alkaa kulumaan varpaan kohdalta. No toivotaan ettei ongelmia tule.

      Minun pohkeen kipeytyi pari päivää ennen kontrollikäyntiä ja luulin ensin kävelleen niin paljon, että lihassärkyä. Tosin sitten jo aloin varmistumaan tulpan mahdollisuudesta, kun oireet kävivät tutuksi. Pohje oli kipeä myös nukkuessa ja levossa, ylösnoustessa kävi aina sellainen vihlaisu pohkeen sisällä. Tuttua kymmenen vuoden takaa. Lääkäri ei millään uskonut tulpan mahdollisuutta. Jalka ei lämmin, turvonnut, eikä värikään muuttunut. Pohjekipua oli myös polvitaipeeessa. Epäili toimenpiteessä tehtyä pohjevapautusta syyksi. Sanoin että tmp jälkeen oli 1-2 viikkoa kipeä ja on ollut jo 3, 5 vkoa kivuton, ei voi olla siitä. Pääsin ultraan ja veritulppahan sieltä löytyi. Harmittaa, että enkö liikkunut tarpeeksi. Olin viettänyt todellista lepolomaa 5,5 viikon aikana. Lukenut lukemattomia kirjoja, katsonut kaikki haluamani sarjat ja lepuuttanut jalkaa koholla pitäen. Pitkään pystyssä ja istuessa ollessa jalkaa alkoi turvottamaan ja varpaan haavaa kiristämään. Ilman keppejä kävely kipeytti, keppien kanssa kömpelöä. Kantakenkä oli vaan niin kömpelö kinkata.

      Pitkä teksti, loppuu kirjaimet 🤭 Jatkan myöhemmin vielä kenkävalinnoista

    • Isovarpaan luudutusleikkaus 6 viikkoa sitten. Leikkaus meni hyvin ja haava parani myös hyvin. Röntgenkontrolli ja kirurgin vastaanotto. Ei ollutkaan varvasnivel luutunut vielä. Kuitenkin sain jättää kantakengän mutta kävely sallittu vain tietynmallisella/merkkisellä lenkkarilla. Kävin ostaan siis Hokan lenkkarit 129 euroa. Nyt viikko sairaslomaa jäljellä ja mielenkiinnolla odotan joko pääsee töihin eli jalkaterä kestää kävelyn.

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ketju, vaikka aloitettu yli 10v. sitten. Löytyykö ketään, jolla polven tekonivel ja sen jälkeen tehty vaivasenluuleikkaus. Itselle tehdään tekonivelleikkaus syksyllä ja nyt pelkään pystynkö kuntouttaan jalkani, kun vaivasenluu kipeä ja vääntänyt jalan virheasentoon. Leikkaukseen menee sekin. Onkohan iso riski sitten tekonivelelle?En ole kahteen vuoteen päässyt lenkille polvi/vaivasenluun kipujen vuoksi.

    • Anonyymi

      Hei.Minulle tehtiin isovarpaan jäykistys viime syyskuussa.Jalka on parantunut hyvin,kipeytyy tietysti silloin,kun jalka on rankemmassa käytössä (tanssin kantria ja lavista) ainut mikä harmittaa ,kun varvas on laitettu niin suoraan että kun laittaa sirommat kengät jalkaan niin ei voi pitää kun varvas ei taivu yhtään toisiin varpaisiin päin,niinkuin pikku kengässä pruukaa tehdä.Ei sovi buutsit jalkaa niin siksi jalka kipeytyy kun pitäs olla kova pohja .En viitsisi enää ostaa uusia buutseja kun ikää on 76 vuotta ja nivelrikkoja on vähän joka nivelessä.Kyllä kävely sujuu ihan hyvin,hiihtoa en ole vielä tänä talvena kokeillut,mutta luulen että onnistuu sekin,jos on sopivat monot. terv Raisu

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe