Asunnon myynti Ruotsissa

Paluumuuttajaksi

Olen tässä miettinyt vanhoilla päivilläni muuttaa takaisin Suomeen.
Omistan täällä Ruotsissa asunnon ja myydessäni tulen saamaan siitä aika lailla voittoa.
Onko tietoa, joudunko maksamaan voitosta veroa, jos ostan asunnon Suomesta?
Onko sellaista EU lakia vielä voimassa?
Onko kokemusta?

15

2193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä..

      ole sellainen laki mennyt läpi. Odottele nyt vielä pari vuotta.

    • kait

      Suomen suurlähetystössä Tukholmassa on joku, joka auttaa paluumuuttoasioissa. Göteborgissa on myös Suomen konsulaatti.

    • paluumuuttajaksi

      Soitin veroviranomaiselle ja sieltäsanottiin ettei voitosta tarvitse maksaa veroa,jos ostaa pysyvän siis oman asunnon esim Suomesta.

      Eli hyvin tässä kävi!

    • Toinen paluumuuttaja

      Minäkin olen muuttamassa Suomeen. On myös iso talo, josta saa voittoa (kunhan ensin velat pois). Tiedän, että ei ole niin helppoa, mutta ei tätä jahkailua täälläkään jaksa. Viimeinen tippa tuli eilen ja se kaikista viimeisin tänään. Tässä maassa ei saa suomalainen oikeutta. Ei saa ruotsalaisilta ja ei saa suomalaisiltakaan lakinaisilta.
      Minulla oli jokin aika sitten vuokralaisena Suomesta kotoisin oleva lakitieteen opiskelija. Hän ihmetteli, että ovatko nämä ruotsalaiset vähän tyhmiä. Sanoin, että ovat.

      • ..takaisin tänne Suomeen..

        ..niin tässäpä hieman ajattelemista. Olen itsekin paluumuuttaja ja kokenut kaikenlaista täällä ollessani.
        Ensinnäkin, kun olet asunut täällä jonkin aikaa niin tulet takuuvarmasti ennen pitkää huomaamaan että viranomaisten taholta et ole tervetullut tänne.
        Verottajan kanssa tulee ensimmäiset ongelmat. Ehkä sinäkin olet jo etukäteen kysynyt verottajalta tuosta "kaksoisverotuksesta" mistä on käyty kädenvääntöä. Verottaja on sinulle varmaan jo vakuuttanut niinkuin ennenkin että mitään kaksoisverotusta ei ole.
        Kuitenkin kun muutat tänne, tulet katkerana huomaamaan että Ruotsin eläkkeestäsi viedään verot jopa kolminkertaisesti. Yritän havainnollistaa mahdollisimman ymmärrettävästi:

        Oletetaan että Ruotsista saamasi eläke on 600e Brutto.
        Tuosta eläkkeestä Ruotsi ottaa päältä lähdeveron joka on 25%. Eli 600-25%= 450e joka maksetaan tilillesi täällä.
        Oletetaan että suomen eläkkeesi olisi 700e.
        Suomen verottaja lisää Ruotsin eläkkeen bruttona tuohon eli: 600 700= 1300e - 31% vero johon kuuluu myös sairausvakuutusmaksu =897e.
        Huom. Verottaja ei huomioi että Ruotsin valtio on jo ottanut tuosta veroa sen 150e. Lisäksi vielä verottaja ei huomioi sitä että toisin niinkuin Suomessa, sinä olet maksanut Ruotsissa saurausvakuutusmaksun joka kuukausi ennakkoon tilisi yhteydessä. Sehän on Ruotsissa lakisääteinen velvollisuus jo vuodesta -66.

        Täällä Suomessa meitä kohdellaan verottajan taholta epäreilusti verrattaessa täällä aina asuneen verotusta.
        Luulisi että meillä tuon vuoksi olisi lokoisat oltavat kun maksamme monin kertaisesti noista kansalaisille kuuluvista palveluista. Mutta vielä mitä. Täällä harrastetaan härskisti "priorisointia" kun yritämme tosissaan saada noita meille kuuluvia palveluita eläkeläisinä. Terveydenhuollossa esimerkiksi leikkauksiin on valtavat jonot ja sanomattakin on selvää että meidät priorisoidaan taatusti sinne hännille. Emmehän enää ole tuottavia yksilöitä.

        Olen katunut tavattomasti muutoani tänne Suomeen.
        Minulla ei olisi ollut mitään syytä muuttaa tänne takaisin varsinkin kun lapseni asuvat siellä Ruotsissa ja osaan kielenkin täydellisesti.
        Minä onneton uskoin että "kotimaa on aina kotimaa" mutta hyvin pian olen tullut huomaamaan että useat naapurinikin ovat hyvin kateellisia ja pahansuopaisia vaikka yritän kuinka olla heille ystävällinen.


      • paluumuuttajaksi
        ..takaisin tänne Suomeen.. kirjoitti:

        ..niin tässäpä hieman ajattelemista. Olen itsekin paluumuuttaja ja kokenut kaikenlaista täällä ollessani.
        Ensinnäkin, kun olet asunut täällä jonkin aikaa niin tulet takuuvarmasti ennen pitkää huomaamaan että viranomaisten taholta et ole tervetullut tänne.
        Verottajan kanssa tulee ensimmäiset ongelmat. Ehkä sinäkin olet jo etukäteen kysynyt verottajalta tuosta "kaksoisverotuksesta" mistä on käyty kädenvääntöä. Verottaja on sinulle varmaan jo vakuuttanut niinkuin ennenkin että mitään kaksoisverotusta ei ole.
        Kuitenkin kun muutat tänne, tulet katkerana huomaamaan että Ruotsin eläkkeestäsi viedään verot jopa kolminkertaisesti. Yritän havainnollistaa mahdollisimman ymmärrettävästi:

        Oletetaan että Ruotsista saamasi eläke on 600e Brutto.
        Tuosta eläkkeestä Ruotsi ottaa päältä lähdeveron joka on 25%. Eli 600-25%= 450e joka maksetaan tilillesi täällä.
        Oletetaan että suomen eläkkeesi olisi 700e.
        Suomen verottaja lisää Ruotsin eläkkeen bruttona tuohon eli: 600 700= 1300e - 31% vero johon kuuluu myös sairausvakuutusmaksu =897e.
        Huom. Verottaja ei huomioi että Ruotsin valtio on jo ottanut tuosta veroa sen 150e. Lisäksi vielä verottaja ei huomioi sitä että toisin niinkuin Suomessa, sinä olet maksanut Ruotsissa saurausvakuutusmaksun joka kuukausi ennakkoon tilisi yhteydessä. Sehän on Ruotsissa lakisääteinen velvollisuus jo vuodesta -66.

        Täällä Suomessa meitä kohdellaan verottajan taholta epäreilusti verrattaessa täällä aina asuneen verotusta.
        Luulisi että meillä tuon vuoksi olisi lokoisat oltavat kun maksamme monin kertaisesti noista kansalaisille kuuluvista palveluista. Mutta vielä mitä. Täällä harrastetaan härskisti "priorisointia" kun yritämme tosissaan saada noita meille kuuluvia palveluita eläkeläisinä. Terveydenhuollossa esimerkiksi leikkauksiin on valtavat jonot ja sanomattakin on selvää että meidät priorisoidaan taatusti sinne hännille. Emmehän enää ole tuottavia yksilöitä.

        Olen katunut tavattomasti muutoani tänne Suomeen.
        Minulla ei olisi ollut mitään syytä muuttaa tänne takaisin varsinkin kun lapseni asuvat siellä Ruotsissa ja osaan kielenkin täydellisesti.
        Minä onneton uskoin että "kotimaa on aina kotimaa" mutta hyvin pian olen tullut huomaamaan että useat naapurinikin ovat hyvin kateellisia ja pahansuopaisia vaikka yritän kuinka olla heille ystävällinen.

        On varmaan katkera pala, ja olen itsekin ihmetellyt tätä kaksoisveroitusta.
        Itse palaanmuista syistä, enkä olen vielä eläkeiässä.
        Vaikka kyllä täytyy sanoa että alkaa tämä ruotsalaisten lepsu suhtautuminen maahanmuuttajiin.
        Otan yhden esimerkin:
        Olen täällä Ruotsissa ollut työelämässä jo 32 v.
        Kun lapset olivat pieniä, tein vain osapäivätöitä.

        Jos nyt jäisin eläkkeelle saisin vain 6100 kr eläkettä!!!!
        Kun mietin sitä, että sadát ja tuhannet arabit,iranilaiset, somalit jne saavat paremman eläkkeen, noin 10000 kr/kk.
        Ja eivät ole päivääkään tehneet töitä tässä maassa!
        On aivan uskomatonta ja epäoikeudenmukaista,minun mielestäni.
        Itse jouduin aikoinaan lähtemään Suomesta ja nyt aion ottaa takaisin!

        En aio tehdä päivääkään töitä, sillä tämän ikäistä ihmistä ei Suomessa enää uudelleen kouluteta.

        Siitä seurauksena on se, että viis veisaan kaksois tai klomoisverotuksesta.

        Nyt aion elääkin, sillä vanhempani maksoivat aikoinaan tarpeeksi veroa Suomen valtiolle, kiitos siitä isäni ja äitini!


      • Pitää harkita monta kertaa
        ..takaisin tänne Suomeen.. kirjoitti:

        ..niin tässäpä hieman ajattelemista. Olen itsekin paluumuuttaja ja kokenut kaikenlaista täällä ollessani.
        Ensinnäkin, kun olet asunut täällä jonkin aikaa niin tulet takuuvarmasti ennen pitkää huomaamaan että viranomaisten taholta et ole tervetullut tänne.
        Verottajan kanssa tulee ensimmäiset ongelmat. Ehkä sinäkin olet jo etukäteen kysynyt verottajalta tuosta "kaksoisverotuksesta" mistä on käyty kädenvääntöä. Verottaja on sinulle varmaan jo vakuuttanut niinkuin ennenkin että mitään kaksoisverotusta ei ole.
        Kuitenkin kun muutat tänne, tulet katkerana huomaamaan että Ruotsin eläkkeestäsi viedään verot jopa kolminkertaisesti. Yritän havainnollistaa mahdollisimman ymmärrettävästi:

        Oletetaan että Ruotsista saamasi eläke on 600e Brutto.
        Tuosta eläkkeestä Ruotsi ottaa päältä lähdeveron joka on 25%. Eli 600-25%= 450e joka maksetaan tilillesi täällä.
        Oletetaan että suomen eläkkeesi olisi 700e.
        Suomen verottaja lisää Ruotsin eläkkeen bruttona tuohon eli: 600 700= 1300e - 31% vero johon kuuluu myös sairausvakuutusmaksu =897e.
        Huom. Verottaja ei huomioi että Ruotsin valtio on jo ottanut tuosta veroa sen 150e. Lisäksi vielä verottaja ei huomioi sitä että toisin niinkuin Suomessa, sinä olet maksanut Ruotsissa saurausvakuutusmaksun joka kuukausi ennakkoon tilisi yhteydessä. Sehän on Ruotsissa lakisääteinen velvollisuus jo vuodesta -66.

        Täällä Suomessa meitä kohdellaan verottajan taholta epäreilusti verrattaessa täällä aina asuneen verotusta.
        Luulisi että meillä tuon vuoksi olisi lokoisat oltavat kun maksamme monin kertaisesti noista kansalaisille kuuluvista palveluista. Mutta vielä mitä. Täällä harrastetaan härskisti "priorisointia" kun yritämme tosissaan saada noita meille kuuluvia palveluita eläkeläisinä. Terveydenhuollossa esimerkiksi leikkauksiin on valtavat jonot ja sanomattakin on selvää että meidät priorisoidaan taatusti sinne hännille. Emmehän enää ole tuottavia yksilöitä.

        Olen katunut tavattomasti muutoani tänne Suomeen.
        Minulla ei olisi ollut mitään syytä muuttaa tänne takaisin varsinkin kun lapseni asuvat siellä Ruotsissa ja osaan kielenkin täydellisesti.
        Minä onneton uskoin että "kotimaa on aina kotimaa" mutta hyvin pian olen tullut huomaamaan että useat naapurinikin ovat hyvin kateellisia ja pahansuopaisia vaikka yritän kuinka olla heille ystävällinen.

        Hyvä että kerroit. Suo siellä, vetelä täällä.
        Mutta entä jos asuisi täällä puolet vuodesta ja puolet vuodesta Suomessa? Miten olisi silloin tilanne? Minullakin on lapset täällä, mutta sitten tulee aina välillä kummiskin kaipaus muuttaa Suomeen.

        Kun järjellä ajattelee, niin toki älyän, että totta on mitä kerroit ja että eipä olekaan niin yksinkertaista. Kyllä se taitaa olla niin, että täällä sitä pysytään. Kiinnostaa kuitenkin, että jos asuisi jonkin aikaa vuodesta Suomessa.


      • ..mutta miten tulli..
        Pitää harkita monta kertaa kirjoitti:

        Hyvä että kerroit. Suo siellä, vetelä täällä.
        Mutta entä jos asuisi täällä puolet vuodesta ja puolet vuodesta Suomessa? Miten olisi silloin tilanne? Minullakin on lapset täällä, mutta sitten tulee aina välillä kummiskin kaipaus muuttaa Suomeen.

        Kun järjellä ajattelee, niin toki älyän, että totta on mitä kerroit ja että eipä olekaan niin yksinkertaista. Kyllä se taitaa olla niin, että täällä sitä pysytään. Kiinnostaa kuitenkin, että jos asuisi jonkin aikaa vuodesta Suomessa.

        ..esimerkiksi suhtautuisi?
        Eihän se saisi noin olla että kansalainen joutuu käyttämään jos minkälaista temppua että voisi lievittää "kaipuuta kotimaahan". Ei Suomen valtion saisi rankaista meitä siitä yllä mainitulla tavalla.
        Mehän tavallaan pelastimme Suomen siirtymällä vasta-hakoisesti Ruotsin puolelle töihin juuri silloin kun kulutimme Suomen varantoa raskaimmalla mahdollisella tavalla työttömyyskortistossa ollessamme. Suomen virainomaiset näyttävät unohtaneen tuon seikan.

        Me olisimme tyytyväisiä jos saisimme verottajalta samanlaista-oikeudenmukaista kohtelua kuin koko ikänsä Suomessa asuneet eläkeläiset. Ei se mielestäni ole kohtuuton vaatimus.


      • ..miten tulli tuohon..
        Pitää harkita monta kertaa kirjoitti:

        Hyvä että kerroit. Suo siellä, vetelä täällä.
        Mutta entä jos asuisi täällä puolet vuodesta ja puolet vuodesta Suomessa? Miten olisi silloin tilanne? Minullakin on lapset täällä, mutta sitten tulee aina välillä kummiskin kaipaus muuttaa Suomeen.

        Kun järjellä ajattelee, niin toki älyän, että totta on mitä kerroit ja että eipä olekaan niin yksinkertaista. Kyllä se taitaa olla niin, että täällä sitä pysytään. Kiinnostaa kuitenkin, että jos asuisi jonkin aikaa vuodesta Suomessa.

        ..esimerkiksi suhtautuisi?
        Eihän se saisi noin olla että kansalainen joutuu käyttämään jos minkälaista temppua että voisi lievittää "kaipuuta kotimaahan". Ei Suomen valtion saisi rankaista meitä siitä yllä mainitulla tavalla.
        Mehän tavallaan pelastimme Suomen siirtymällä vasta-hakoisesti Ruotsin puolelle töihin juuri silloin kun kulutimme Suomen varantoa raskaimmalla mahdollisella tavalla työttömyyskortistossa ollessamme. Suomen virainomaiset näyttävät unohtaneen tuon seikan.

        Me olisimme tyytyväisiä jos saisimme verottajalta samanlaista-oikeudenmukaista kohtelua kuin koko ikänsä Suomessa asuneet eläkeläiset. Ei se mielestäni ole kohtuuton vaatimus.


    • hiukkaset

      Katsokaapa Suomen verolaskurilla! Ei täällä noin pienistä eläkkeistä juuri veroa peritä. Ihmettelen, voiko olla mahdollista, että Ruotsissa peritään noin suuri lähdevero ihan pienistä eläkkeistä.

    • verolaskuri

      Kun ei oo tiedossa Suomen verolaskuria.

      Mistä sellainen löytyy?

    • eestaasmuuttaja

      Katso verottajan sivuilta, eiköhän siellä ole laskureita.

    • Anonyymi

      Kannattaa muuttaa Ruotsista arabimaahan, vaikka afganistaniin, ja sitten palata sieltä ruotsiin pakolaisena niin saa enemmän eläkettä

      • Anonyymi

        hihhih... hyvä neuvo :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hihhih... hyvä neuvo :-)

        Nuo kommentit kaksoisverotuksesta olivat vuodelta 2008.

        Mikä on tilanne nyt?

        Oma eläkkeeni on pieni, jotain 12.000 kr kuukausi.
        Kännyyn jää 8900 kr kuukaudessa.
        Saattaisi saada ehkä asuntotukea, mutta oon huono hakemaan,

        Suomesta saan 1000 kr kuukaudessa.

        Miten olisi jos muuttaisin Suomeen?
        Mitä jäisi käteen kuukaudessa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe