Pentaverken U-21

Onko tietoa?

Olis yksi kappale tuommosia vajan nurkassa. Vauhtipyörässä lukee Skövde Sverige. Mahdollisesti 30-luvun alusta, kun eikös 1935 tullut Volvo nimeen mukaan?

Onko kellään tietoa minkäköhän arvoinen peli se on? On alkuperäiskunnossa ja sillä on ajettu viimeksi pari kolme vuotta sitten, siis soiva peli.

Jos tiedätte jonkin museon missä perämoottoreita on esillä, niin voitaisiin kyllä lainata. Löytyy myös Yamaha P 65, Archimedes A 30 A ja Monark 4 Hk. Luultavasti 50-70 luvuilta.

3

975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plootuvene

      U-21 hinnasta en uskalla edes veikata, tuskin kuitenkaan mistään keräilyharvinaisuudesta on kyse. Sopivan puuveneen perässä tuommoinen on kyllä enemmän kuin paikallaan. On nimittäin enemmän tyyliä kuin tusinassa nykyprutkuja yhteensä.
      Nissen perämoottorimuseo löytyy Porvoosta kanaalin rannalta punaisesta rantamakaasinista, Jokikatu 14, sisäpihalla, nukkemuseosta seuraava. Hieno paikka, löytyy U-21 (myös sisämoottoriversio) ja paljon muita tekniikan ihmeitä; wankel moottori purjevenevetolaitteella, tai vetävä perävetolaite (potkuri alavaihteiston etupuolella).
      Pietarsaaresta löytyy moottorimuseo, jossa pääasiassa vanhoja vene- ja maamoottoreita, Alholmintie 71.
      Muistaakseni Korppoosta löytyy myös venemoottorimuseo.
      Varmasti on enemmänkin, tuossa muutama joista itse tiedän.

    • Ykä

      4-heppainen 2-sylinterinen noin 250cm3 kone, jossa sylinterit eteenpäin, venttiilikaasari, irtomagneetto vauhtipyörän alla.
      Lohko valurautaa, rikiputki, kulmavaihde ja potkuri pronssia. 1400rpm koneessa ja 800 varvia potkurissa.

      Oli Suomen yleisin perämoottori vielä 50-luvun alussa ja lähes ainoa jonka sai oikein toimien käymään ensimmäisellä vedolla käytännöllisesti katsoen aina.

      Kone ei ole harvinainen, viimeiset uudet versiot myytiin niinkin myöhään kuin 50-60 lukujen taitteessa. Eri versioita löytynee runsaasti makaamassa varastoissa, joten keräilyarvoa sillä sinänsä ei ole paljon.

      Tuo ajatus pistää kone vielä töihin jonkin 5-metrisen puu-avoveneen perään on viehättävä, olisi tosi tyylikäs historiallinen yhdistelmä.

    • Ykä

      Uudessa Kipparissa on Nisse Häggblomin juttua Pentan historiasta. Siinä myös vähän tarkempia vuosilukuja.

      Todettakoon vielä, että koneen pyöreä tankki muuttui jo 30-luvun lopulla isommaksi, nelikanttiseksi ja alkuperäinen keltainen maalaus tumman ruskeaksi.
      Suurimmat parannukset alkuperäisestä koneesta, U-2:sesta U-21 olivat käynnistyksen muuttuminen naru-sellaiseksi, kippaava kiinnityhaarukka, noin ½ hv lisää puhtia ainakin paperilla.
      Pakoputken muuttuminen vesijäähdytteiseksi ja äänenvaimennuksen oleellinen parantuminen muutoksen myötä tapahtui muistaakseni vasta myöhemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe