välilevyn madaltuma

Miika*

Magneettikuvan perusteella yksi nikamaväli lannerangassa on madaltunut ja kuivunut. Lääkäri ohjasi fysioterapiaan ja sanoi, että ennuste on hyvä. Selkäni on tuntunut pitkään olevan lukossa ja paikalla olo on tuskallista välillä. Osaako kukaan sanoa, mitä välilevyn madaltuminen ja kuivuminen merkitsee jatkon kannalta. Oireileeko se paljon, meneekö selkä lukkoon helpommin. Tapahtuuko nikamavälissä jonkinlaista luutumista, joka vie oireet pois ajan myötä.

Olin osteopaatilla, joka niksautti selän ja sen jälkeen toistaiseksi on ollut kevyempi olo.

9

14605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsiika

      meni hetki, kun mietin miksi et saanut tietoa näiltä öh, ammattilaisiltasi, vaan päätit tiedustella sitä täältä. oikea osteopaatti olisi vastannut kaikkeen täysin, lääkärikin olisi tehnyt sen, mutta fysioterapia hiukan epäilyttää. kerroppas miksi et kysynyt?

      • se luutuminen

        ..vie kipuja pois, mutta ainahan niitä tulee välillä olemaan.

        Minulle fysiatrian erikoislääkäri sanoi: "En suosittele manipulaatiohoitoja, koska ihminen itse pystyy venyttelyillä ehkäisemään kipuja ja parantamaan ennustettaan". Lisäksi hän sanoi oman mielipiteensä ns. niksautuksiin sanomalla ettei ymmärrä kuinka jotkut ihmiset jää niihin jopa koukkuun. Omahoito paras hoito.

        Voin yhtyä lääkärin mielipiteeseen nyt kun olen oikeaoppisia venyttelyjä tehnyt puoli vuotta vähintään joka toinen päivä.


      • Miika*

        Vastaanotoilla kyllä juteltiin kaikenlaista ja kysyinkin erityisesti siitä, miten vakavasta ja pitkäkestoisesta vaivasta on kysymys. Myös selän hoidosta, kuntouttamisesta, liikkeistä yms. juteltiin. Kaikkea en vaan silloin tajunnut kysyä, eikä ollut aikaakaan.

        Nyt jälkikäteen on alkanu askarruttamaan mitä siellä selässä oikeasti tapahtuu, miten tämä madaltuma korjaantuukaan ajan kuluessa sekä miten kauan se prosessi kestää. Madaltuman vaikutuksesta selän jäykkyyteen ja lukkoihin en tajunnut kysyä. Haluaisin myös kuulla, onko nämä oireet miten tyypillisiä. Kokemuksia olisi kiva kuulla muilta, joilla on madaltumia.


      • Toivottavasti luet!
        Miika* kirjoitti:

        Vastaanotoilla kyllä juteltiin kaikenlaista ja kysyinkin erityisesti siitä, miten vakavasta ja pitkäkestoisesta vaivasta on kysymys. Myös selän hoidosta, kuntouttamisesta, liikkeistä yms. juteltiin. Kaikkea en vaan silloin tajunnut kysyä, eikä ollut aikaakaan.

        Nyt jälkikäteen on alkanu askarruttamaan mitä siellä selässä oikeasti tapahtuu, miten tämä madaltuma korjaantuukaan ajan kuluessa sekä miten kauan se prosessi kestää. Madaltuman vaikutuksesta selän jäykkyyteen ja lukkoihin en tajunnut kysyä. Haluaisin myös kuulla, onko nämä oireet miten tyypillisiä. Kokemuksia olisi kiva kuulla muilta, joilla on madaltumia.

        Hei, mulla on myös madaltuma. Todettiin röntgenissä kun selkä aina välillä kipeä ja kävelen silloin kierossa. Yhden kerran olen ollut sängyn pohjalla viikon, kun ei oikein voinut tehdä mitään muuta kuin popsia särkylääkkeitä. Madaltumalle ei ainakaan minun kohdalla voi tehdä mitään. Sitä on vain kotikonstein hoidettava. PARAS HOITO ON SELKÄ JA VATSALIHASTEN PITÄMINEN KUNNOSSA SÄÄNNÖLLISELLÄ LIIKUNNALLA! Pysyy kipu pois. Olen tämän aivan itse kokenut muutamia kertoja. Jos minulla on muutamien viikkojen tauko, että en harrasta liikuntaa, tai olen flunssassa sängynpohjalla viikon päivät, niin ryömien on tultava sängystä pois ja taas on otettava särkylääkekuuri. Heti kun taas saan liikunnan käyntiin, niin kohta on selkäkin kunnossa.


      • venytellen
        Toivottavasti luet! kirjoitti:

        Hei, mulla on myös madaltuma. Todettiin röntgenissä kun selkä aina välillä kipeä ja kävelen silloin kierossa. Yhden kerran olen ollut sängyn pohjalla viikon, kun ei oikein voinut tehdä mitään muuta kuin popsia särkylääkkeitä. Madaltumalle ei ainakaan minun kohdalla voi tehdä mitään. Sitä on vain kotikonstein hoidettava. PARAS HOITO ON SELKÄ JA VATSALIHASTEN PITÄMINEN KUNNOSSA SÄÄNNÖLLISELLÄ LIIKUNNALLA! Pysyy kipu pois. Olen tämän aivan itse kokenut muutamia kertoja. Jos minulla on muutamien viikkojen tauko, että en harrasta liikuntaa, tai olen flunssassa sängynpohjalla viikon päivät, niin ryömien on tultava sängystä pois ja taas on otettava särkylääkekuuri. Heti kun taas saan liikunnan käyntiin, niin kohta on selkäkin kunnossa.

        Hei!
        Minullakin rappeutuma alaselässä ja venyttelen ja jumppaan, mutta ei ole oikein venytysohjeita, särky kun on kova otan kaksi asperiinia auttaa parhaiten.

        Odotan ortopedille pääsyä en tiedä auttaako.
        Välillä oikean jalan puutumista, kun pääsis edes sairaseläkkeelle olen 58v ja ajanut ammattimaisessa liikenteessä 35v.

        Kävele päivittäin ainakin 1,5 tuntia välillä kaksikin kun on iso koira ja hyvät metsät missä sauvakävelee.


    • Lääkäreille

      Moi!
      2012 mulla todettiin röntgenkuvissa L 4/5 välilevyn madaltuma ja en pystynyt istumaan enkä kävelemään kovan säryn vuoksi. Se oli katastrofaalinen tilanne, koska elämääni kuului jatkuva liikunta ja kuntosaliharrastus.
      Nukuin jalat koukussa ja makasin riippumatossa selkä kaarella. Fysioterapiasta saamien ohjeiden avulla jatkuvalla venyttelyllä, esim. eteenpäin ja puolapuissa roikkumalla sekä muilla keskivartalon lihasten vahvistamisella kipu poistui vuodessa niin että pystyin istumaan ja kävelemään. Poistin myös kaikki selkärankaa alaspäin painavat kuntosaliliikkeet. Särkyä kesti n. 2-3 vuotta kuntosalitreenien jälkeen. Kesti 4 vuotta, että olin täysin terve.
      Aloitin nyt 2017 uudestaan normaalin kuntosaliohjelman johon kuuluu kyykkyä ja selkälihasliikkeitä ja kipu palasi nikamakohtaan seuraavana päivänä.
      Mitä liikkeitä nyt sitten voi tehdä, jos nikamien välissä ei ole välilevyä? Taaksepäin taivutus ja reiden koukistus taakse aiheuttaa seuraavana päivänä jomottavaa särkyä nikamakohtaan.
      KYSYMYS: "Onko parempi jatkaa niitä, jotta ne kuluisivat pinnoilta toisiaan vasten sopiviksi?"
      Olen harrastanut kuntosalilla käyntiä n. 30 vuotta ja uskon sen takaavan hyvän terveyden.

    • vanhaavanhempi

      kysymys on vuodelta 2008

    • Selkäromuna

      Mulla sama tilanne, välillä ihan järkyttäviä selkäkipuja ja magneetissa todettiin, että L5-S1 diskus on kuivunut ja siinä on laakeaa protruusiota oikealle, ei kuitenkaan neuraalirakenteiden kompressioita. Päätelevyissä on alkavaa spondyloosia ja fasettinivelissä on alkavaa artroosia.
      Olen kanssa ihmetellyt, mitä tästä seuraa, kuinka pitkäaikaista vaivaa ja mitä voin itse tehdä vointini hyväksi? Liikuntaa olen aina harrastanut jonkin verran, mutta selän kipeytyessä kaikki liikkuminen sattuu julmetusti.
      Neuvoja, anyone?

    • Selkäromuna

      Niin ja etukäteisvastauksena ihmettelijöille, lääkäri ei kertonut, enkä osannut silloin järkytykseltäni kysyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe