Ensimmäiseksi koiraksi?

MnDee

Mikä olisi hyvä koira "ensimmäiseksi koiraksi"? Eli sellainen lepposa ja helposti koulutettava. Olen lukenut tietoja parista koirarodusta, mutta nämä ovat tarvinneet runsaasti aktiviteetteja ja pelkäänpä ettei minulla riittäisi energia koiran kanssa harrastamaan esim. agilitya. Joten jokin koira jolle riittäisi lenkkeily olisi helppo ja leppoisa kaveri. Tietoa ja ehdotuksia?

12

6045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiibetin spanieli

      , kiinan palatsikoira, chow chow(omaa kyllä dominanssia joten koiran peruskasvatus oltava kunnossa muuten sille riittää lenkit), japanin chin, lhasa apso, shitzu, kingkalle (ei cavis, mutta sekin suht helppo mutta aktiivisempi)etc....

      Helposti koulutettavalla taidat tarkoittaa sellaista rotua joka ei vaadi sen kummempaa koulutusta koska monet ns. helppokoulutteiset vaativat todella paljon aktiviteettia ja monet itsenäiset(silti seuralliset) ja itsepäisetkin rodut menee helpolla sinällään ilman sen suurempia koulutuksia ja pelkällä normaali lenkityksellä ne ovat tyytyväisiä ilman turhautumisia kuten käy vaikkapa helppokoulutteiselle bordercollielle, schäferille, snautserille etc.. mikäli niille ei järjestä tarpeeksi puuhaa..

      • suosittele

        chowia ekaksi koiraksi. Ne ovat jenkeissäkin puremistilastojen kärkipäässä... Ovat itsepäisiä ja dominoivia. Ja SAIRAS rotu! Ja useimmat edellä mainitut ovat lyhytkuonoisia joilla on sitten myös hengitysongelmia.

        Helpoimpia taitavat olla villakoirat ja cavalier king charlesin spanieli. Tosin cavoilla on paljon sydänsairauksia ja villiksillä taas turkinhoito vaatii paljon aikaa ja rahaa.

        Kaikissa roduissa on omat hyvät ja huonot puolensa eikä mikään koira ole helppo! Mutta seurakoirista löydät varmaan aloittelijalle sopivan rodun. Ennen rodun valintaa suosittelisin että kävisit koiranäyttelyssä. Siellä näkisit erirotuisia koiria livenä ja voisit haastatella kasvattajia. Koirakirjat eivät anna todellista kuvaa koiran koosta ja tekstitkin usein vilisevät virheitä.


      • tosiaan hurjasti
        suosittele kirjoitti:

        chowia ekaksi koiraksi. Ne ovat jenkeissäkin puremistilastojen kärkipäässä... Ovat itsepäisiä ja dominoivia. Ja SAIRAS rotu! Ja useimmat edellä mainitut ovat lyhytkuonoisia joilla on sitten myös hengitysongelmia.

        Helpoimpia taitavat olla villakoirat ja cavalier king charlesin spanieli. Tosin cavoilla on paljon sydänsairauksia ja villiksillä taas turkinhoito vaatii paljon aikaa ja rahaa.

        Kaikissa roduissa on omat hyvät ja huonot puolensa eikä mikään koira ole helppo! Mutta seurakoirista löydät varmaan aloittelijalle sopivan rodun. Ennen rodun valintaa suosittelisin että kävisit koiranäyttelyssä. Siellä näkisit erirotuisia koiria livenä ja voisit haastatella kasvattajia. Koirakirjat eivät anna todellista kuvaa koiran koosta ja tekstitkin usein vilisevät virheitä.

        ja kyllä on ns. helppoja rotuja nuo jotka jo mainitsin suomessa chowit on ollut hyväluontoisia mutta kuten mainitsin omaa ne dominanssia mutta mielestäni aloittaja kyseli rotua joka ei turhaudu helposti eli on suht itsenäinen ja rauhallinen rotu ja joka ei vaadi tokoa tai agilitya..mutta toki jos ei halua myöskään dominoivaa rotua

        eli varsin hyvä on juuri tuo tipsu niiden dominanssikaan ei aiheuta ongelmia tai japanin chin vielä lempeämpänä rotuna..

        energiset villakoirat puolestaan voi turhautuessaan alkaa helpolla eroahdisteisiksi ja haukkua yksin ollessaan jos omistaja ei ulkoile/aivojumppaa sen kanssa riittäviin eli kuten kävi naapurissani keskikokoiselle (lopetettiin kun häiritsi naapureita)eli villis kannattaa ottaa mieluummin sitten toy versio, mikäli hakee pikkulenkeille koiraa.

        Näyttelyissä kannattaa olla kriittinen turhan monesti ihmiset kehuvat omaa valintaansa mutta ei välttämättä ole se sinulle paras..tärkeintä on tuntea itsensä(osaatko kasvattaa koiraa määrätietoisesti vai et) ja olosuhteet johon koira tulee (mitä teet koiran kanssa päivittäin ettei koira turhaudu tylsyyttään, maalle vai kaupunkiin etc.)ja tehdä sitten valinta.


      • tietäväsi
        tosiaan hurjasti kirjoitti:

        ja kyllä on ns. helppoja rotuja nuo jotka jo mainitsin suomessa chowit on ollut hyväluontoisia mutta kuten mainitsin omaa ne dominanssia mutta mielestäni aloittaja kyseli rotua joka ei turhaudu helposti eli on suht itsenäinen ja rauhallinen rotu ja joka ei vaadi tokoa tai agilitya..mutta toki jos ei halua myöskään dominoivaa rotua

        eli varsin hyvä on juuri tuo tipsu niiden dominanssikaan ei aiheuta ongelmia tai japanin chin vielä lempeämpänä rotuna..

        energiset villakoirat puolestaan voi turhautuessaan alkaa helpolla eroahdisteisiksi ja haukkua yksin ollessaan jos omistaja ei ulkoile/aivojumppaa sen kanssa riittäviin eli kuten kävi naapurissani keskikokoiselle (lopetettiin kun häiritsi naapureita)eli villis kannattaa ottaa mieluummin sitten toy versio, mikäli hakee pikkulenkeille koiraa.

        Näyttelyissä kannattaa olla kriittinen turhan monesti ihmiset kehuvat omaa valintaansa mutta ei välttämättä ole se sinulle paras..tärkeintä on tuntea itsensä(osaatko kasvattaa koiraa määrätietoisesti vai et) ja olosuhteet johon koira tulee (mitä teet koiran kanssa päivittäin ettei koira turhaudu tylsyyttään, maalle vai kaupunkiin etc.)ja tehdä sitten valinta.

        roduista kaiken? Sattumoisin minulla on ollut villakoiria ja tunnen monia villiksen omistajia ja voin kertoa että luonteeltaan helpompia koiria saa hakea! Ovat iloisia, nopeita oppimaan, eivätkä rähjää ja rähise yleensä vastaantulijoille. Tietysti, aina mahtuu poikkeuksia mukaan joka rodussa. Omat villikseni olivat ihan kotikoiria eli niiden kanssa ei harrastettu mitään. Ovat myös yleensä pitkäikäisiä. Kuten mainittu, ainoa miinus on vaativa turkinhoito.

        En ymmärrä miksi pitäisi ottaa joku "itsenäinen" eli itsepäinen ja sairas rotu kuten chowi. Ei paljon lohduta vaikka se olisi kuinka "helppo" hyvänsä luonteeltaan jos koira sairastaa jatkuvasti ja kuoleekin usein jo jotain kuusi vuotiaana...

        Kyllä näyttelyssä käyminen auttaa rotuvalinnassa kun näkee eri koirarotuja livenä. Se on aivan eri kuin katsella kuvia netistä tai koirakirjasta. Olen itsekin monta kertaa yllättynyt kuinka erilaisilta monet rodut näyttävät läheltä katseltuna. Monet kasvattajat, vaikka kehuisivatkin omaa rotuaan, kertovat kuitenkin rehellisesti myös rotunsa huonoista puolista.


      • Naapurisi
        tietäväsi kirjoitti:

        roduista kaiken? Sattumoisin minulla on ollut villakoiria ja tunnen monia villiksen omistajia ja voin kertoa että luonteeltaan helpompia koiria saa hakea! Ovat iloisia, nopeita oppimaan, eivätkä rähjää ja rähise yleensä vastaantulijoille. Tietysti, aina mahtuu poikkeuksia mukaan joka rodussa. Omat villikseni olivat ihan kotikoiria eli niiden kanssa ei harrastettu mitään. Ovat myös yleensä pitkäikäisiä. Kuten mainittu, ainoa miinus on vaativa turkinhoito.

        En ymmärrä miksi pitäisi ottaa joku "itsenäinen" eli itsepäinen ja sairas rotu kuten chowi. Ei paljon lohduta vaikka se olisi kuinka "helppo" hyvänsä luonteeltaan jos koira sairastaa jatkuvasti ja kuoleekin usein jo jotain kuusi vuotiaana...

        Kyllä näyttelyssä käyminen auttaa rotuvalinnassa kun näkee eri koirarotuja livenä. Se on aivan eri kuin katsella kuvia netistä tai koirakirjasta. Olen itsekin monta kertaa yllättynyt kuinka erilaisilta monet rodut näyttävät läheltä katseltuna. Monet kasvattajat, vaikka kehuisivatkin omaa rotuaan, kertovat kuitenkin rehellisesti myös rotunsa huonoista puolista.

        Tiedän et villakoirilla on korkea haukuntaääni ja välillä sitä kuuluu reilumminkin.Syystä et naapurissani on villakoiria ja he myös niitä näyttelyssä käyttää.Onko villakoirilla muita huonoja puolia vaativa turkin hoito,täydelliseltä rodulta kuulostaa niinhän se monesti oma rotu tuntuu siltä parhaalta.Itse tunnen labbarin omasta kokemuksesta 8 v huonoja puolia on valtava karvanlähtö ei aikuistu "ollenkaan" ylisosiaalisuus hienoinen ongelma.


    • .dfl

      Minkäkokoista koiraa etsit? Tutkailehan ihan rauhassa rotuja ja mieti tarkkaan mihinkä tarkoitukseen ja millaista koiraa etsit.

      Minulle ainakin tuli mieleen shetlanninlammaskoira, perhoskoirat ja muita seurakoirakategoriasta kuten kiinanharjakoira ym. Sekä pystykorvista Mittelspitz, Kleinspitz ja Pomerian.
      Entäs terrierit?

      • MnDee

        jokin keskikokoinen olisi mukava.. Terrierit eivät ole minua viehättäneet juuri koskaan tai mitkään erityisen pienet koirat. Vaikka koiraahan ei tietenkään pidä ulkonäön perusteella valita. Spanielit ovat tosin pieniä koiria ja mielestäni aika mukavia.. Onko kellään kokemuksia niistä?


    • PK-Collikoira

      ..että otat pienen koiran koska uskot niiden olevan helpompia. Oikeastihan menee usein nimenomaan toisin päin, pienikokoisilla on monesti ylisuuri ego ja ovat kovia rähjäämään. Tietenkään en halua yleistää, mutta ehkä tosiaan jokin kooltaan keskikokoinen voisi olla fiksu valinta.

      Itselläni collie on ensimmäinen ja ainoa koira ja mielestäni on ollut hyvin helppo. Agia ollaan kyllä harrastettu muttei juuri muuta, lenkkejä vain. Sikälikin helppo koira, että ainakin täällä maalla sitä voi pitää lenkillä vapaana, ei ole riistaviettinen vaan paimentaja joka haluaa pitää lauman kasassa. Eikä ärhentele muille eläimille eikä ihmisille.
      Turkin hoitokaan ei ole kova homma vaikka niin voisi luulla.

      Tietysti vedän kotiinpäin, mutta mulla on pelkästään hyviä kokomuksia omasta koirastani.

      • MnDee

        että olen aina ollut enemmän isojen koirien puolella, mutta olen niin paljon kuullut että isommat koirat tarvitsevat hurjan paljon liikuntaa joten siks miettienyt pienempää koiraa. Mutta hyvä kuulla että isotkaan rodut eivät aina tarvitse niil paljoa liikuntaa. Collie ei minulla jostain syystä ollut edes käynyt mielessä. Täytyy tutustua rotuun tarkemmin. ;)


      • suurempi rotu hyvä
        MnDee kirjoitti:

        että olen aina ollut enemmän isojen koirien puolella, mutta olen niin paljon kuullut että isommat koirat tarvitsevat hurjan paljon liikuntaa joten siks miettienyt pienempää koiraa. Mutta hyvä kuulla että isotkaan rodut eivät aina tarvitse niil paljoa liikuntaa. Collie ei minulla jostain syystä ollut edes käynyt mielessä. Täytyy tutustua rotuun tarkemmin. ;)

        Isommat koirat tarvitsevat yleensä vähemmän liikuntaa kuin pienet. Esimerkiksi molossi tyyppiset koirat eivät tarvise niin hirveästi liikuntaa. Ja pienemmistä koirista mopsit ja bulldogit eivät tarvitse hirveästi liikuntaa. Pystykorvista japaninpystykorva ei tarvitse kovin paljon liikuntaa. Mutta noutajat ja jotkut paimenkoirat tarvitsevat paljon liikuntaa. Ja yleensähän isommat rodut ovat helpompia kuin pienet. Pienistä tulee helposti se niin sanottu "johtaja". Suosittelen jotain keskikokoista tai suurta rotua.


      • Podhalanski
        suurempi rotu hyvä kirjoitti:

        Isommat koirat tarvitsevat yleensä vähemmän liikuntaa kuin pienet. Esimerkiksi molossi tyyppiset koirat eivät tarvise niin hirveästi liikuntaa. Ja pienemmistä koirista mopsit ja bulldogit eivät tarvitse hirveästi liikuntaa. Pystykorvista japaninpystykorva ei tarvitse kovin paljon liikuntaa. Mutta noutajat ja jotkut paimenkoirat tarvitsevat paljon liikuntaa. Ja yleensähän isommat rodut ovat helpompia kuin pienet. Pienistä tulee helposti se niin sanottu "johtaja". Suosittelen jotain keskikokoista tai suurta rotua.

        Mitenniin ei suuret koirat tarvitse liikuntaa? Monesti olen nähnyt suurikokoisia koiria jotka ovat ylipainoisia ja huonokuntoisia. Myöskään suuri koira ei ole aivan niin helppo - kyllähän nämä yleensä lauhkeampia ovat kuin pienemmät ystävänsä - sillä koirat ovat erittäin voimakkaita ja johtajuuden ollessa tälläisen koiran kanssa vinksallaan mennään tasan sinne minne koira haluaa. Myöskin jos omalle kohdalle sattuu suurikokoinen koira joka on hieman aggressiivinen muita koiria kohtaan - ja jos taas olisi johtajuus vinksallaan - saisi koiran kytkeä kiinni suureen puuhun että naapurin haukut pysyisivät kunnossa. Elikkä ei ne suuretkaan koirat mitään maailman helpoimpia ole..


    • Ensikoiraksi

      Cavalier king charlesin spanieli.
      helppo, pärjää vähemmälläkin liikunnalla, tottelevainen, omistajaansa kiintyvä, uskollinen, erittäin sopeutuvainen ja ystävällinen. Leppoisa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe