Pyöräilykengät

........

Kannattaako ostaa pyöräilykengät ja lukkopolkimet? Onko niistä oikeasti mitään apua?
Jos ostaisin pyöräilykengät niin minkälaisia suosittelisitte? Odottelen vastauksia.

22

15926

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toor te ranse

      Osta polkimet Biltemasta, siellä on hyviä. Kengät kannattaa ostaa K-kengästä.

      • K alossi

        Jaa jaa, tätä taas. Totta kyllä että lukkopolkimia on myös Biltemassa mutta hyvät löytyy ihan jostain muualta, ja K-kenkä tuskin myy klossikenkiä.


      • K alossi kirjoitti:

        Jaa jaa, tätä taas. Totta kyllä että lukkopolkimia on myös Biltemassa mutta hyvät löytyy ihan jostain muualta, ja K-kenkä tuskin myy klossikenkiä.

        Bilteman maastolukkikset ovat itse asiassa ihan laadukkaat Wellgon lukkikset, jotka pärjäsivät pari vuotta sitten hyvin Fillari-lehden testissä. Vaikka kyseisen putiikin pyöriin kannattaa suhtautua vähän vieroksuen tai joihinkin malleihin jopa enemmän, niin tarvikkepuoli on osin jopa erittäin harvinaista "hyvää ja halpaa".


      • K alossi
        KPy kirjoitti:

        Bilteman maastolukkikset ovat itse asiassa ihan laadukkaat Wellgon lukkikset, jotka pärjäsivät pari vuotta sitten hyvin Fillari-lehden testissä. Vaikka kyseisen putiikin pyöriin kannattaa suhtautua vähän vieroksuen tai joihinkin malleihin jopa enemmän, niin tarvikkepuoli on osin jopa erittäin harvinaista "hyvää ja halpaa".

        Kappas vaan niinpä onkin, piti oikein kuvastosta tarkistaa tämä väite.
        Vaikuttaisi olevan ihan ok polkimet, vaikka itse en maasturiini noita hankkisi, hybridiin ehkä voisin.
        Mutta mitenkähän lienee klossien, tai kuten Biltema asian ilmaisee "kenkiin kiinnitettävien palojen" toimivuus ja kestävyys? Entä SPD-yhteen sopivuus?
        Ulkonäkö ainakin antaisi ymmärtää että näihin saattaisi käydä Shimanon SPD 51 klossit. Se olisi noille polkimille vielä iso plussa.


    • Sidi

      Kannattaa ostaa, ja on oikeasti apua.
      On mahdotonta sanoa minkälaiset pyöräilykengät ovat hyvät, sillä niitä löytyy monia eri malleja niin maantielle kuin maastoon ja merkkikohtaiset erot voivat olla hyvinkin suuria. Se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle, joten ainoa keino löytää itselle hyvät on sovittaa eri malleja.

      • pyörätiellä

        Edellisessä viestissä on asian ydin. Lukkopolkimista on oikeasti apua, kunhan niitä opettelee käyttämään. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että pyöräilykenkiä on tosi monenlaisia. Omaan jalkaani sopivan löytäminen vei liian monta kokeilua ja aluksi oli aika vaikeaa kun pääosin Italiassa tuotetuissa kengissä ei vain ollut tarpeeksi leveää mallia olemassakaan. Ihmettele siinä sitten kun ei oikein kulje mutta ei tunnu pahaltakaan... Nyt on oikean muotoiset ja kokoiset kengät niin kyllä lähtee.

        Jos pyöräilyn varusteita hankkii ensimmäistä kertaa, kenkiä tärkeämpi varuste on kunnon pyöräilyhousut. Pehmuste ja saumattomuus on ehdoton etu jos ajat vähänkään pitempiä lenkkejä tai edes säännöllisesti työmatkaa. Kokeile vaikka joillain halvoilla ensin niin huomaat eron. Ja ei sitten alushousuja sinne alle! Idea oli nimenomaan saumaton ja pehmustettu.


    • Lenkkeilyyn ja retkeilyyn kannattaa ostaa lukkopolkimet ja kengät. Se sekä tehostaa pyöräilyä että pienentää riskiä urheiluvammoihin.Lukkopolkimilla ei runtata suoraan vaan pyöritetään jolloin polvet mm. kestävät paremmin.

      Polkimia ja kenkiä on karkeasti jaoteltuna kolmentyyppisiä: maatie, maasto ja retkimalleja. Maantiemalleilla ei voi kävellä, mutta maastokengillä ja retki-/työmatkakengillä voi kävellä. Polkimet voi jaotella vastaavasti: maantiepolkimiin, maastopolkimiin ja kääntöpolkimiin, joista vimeksimainituissa on lukko toisella puolella ja toisella puolella poljinta voi polkea tavallisilla kengillä.

      Kengät ja polkimet tulee ostaa tarpeen mukaan. Yleensä kannattaa aloittaa sopivalla paketilla, joita kaikki pyöräliikkeet tarjoavat nyt keväisin satasen molemmin puolin. Vuoden parin päästä tietää tarkemmin, mitä tarvitsee.

    • ainakin teoriassa

      hieman lisää tehoa kiihdytyksiin ja mäenousuun.
      Tavis-pyöräilijä ei mitään todellista hyötyä niistä saa. Kivat lelut kuitenkin ja yhtä välttämättömät kaikille, kuin leipäkone muinoin.

      Jokainen ostakoon halutessaan mieleisensä, mutta ensimmäiseksi kannattanee ostaa sdp -klossilla olevat kävelykelpoiset kengät.

      Retkeily käyttöön en kyllä suosittele lukkopolkimia, sillä mahdollisuus jalan siirtelyyn polkimella ja taipuva kengän pohja ovat asioita joita pidemmillä retkillä olen oppinut arvostamaan.
      Kuntolenkit ajelen kyllä lukkopolkimilla, koska olen sellaiset tullut hankkineeksi, pärjäisin ilmankin yhtähyvin.

      • ...kauppiasta, joka myy lenkki-, työmatka- tai retkipyörää ilman lukkopolkimia ja siihen sopivia kenkiä. Maastopyöräily on sen verran vierasta minulle, etten ota jyrkkää kantaa, vaikka maastopyörässänikin on lukkikset.

        Se, että ostaa lukkopolkimet ei vielä riitä. Niitä pitää oppia myös käyttämään. Kun ostaa ensimmäiset lukkikset näin keksi-ikäisenä, voi sanoa, että ensimmäinen kesä menee opetteluun. Lukkisten kanssa toinen hankinta, joka kannattaa tehdä, on kadenssin näyttävä mittari. Oleellista on oppia uusi tekniikka polkea. Hyvä opas tässäkin, on readme.fi:n Pyöräilijän käsikirja, jota saa sekä kirjakaupoista että hyvin varustetuista pyöräliikkeistä.

        Kuntoilijalle lukkopolkimet ovat välttämättömyys, eivät "kiva lelu". Syy on yksinkertaisesti se, että polvet saa paukahtamaan rikki, kun runttaa ilman lukkiksia. Opettelemalla pyöritystekniikana oikein kestää kroppa paljon paremmin. Joten lukkiksilla saa käytännössäkin paljon enemmän mukavia kilometrejä.


      • "ainakin teoriassa"
        KPy kirjoitti:

        ...kauppiasta, joka myy lenkki-, työmatka- tai retkipyörää ilman lukkopolkimia ja siihen sopivia kenkiä. Maastopyöräily on sen verran vierasta minulle, etten ota jyrkkää kantaa, vaikka maastopyörässänikin on lukkikset.

        Se, että ostaa lukkopolkimet ei vielä riitä. Niitä pitää oppia myös käyttämään. Kun ostaa ensimmäiset lukkikset näin keksi-ikäisenä, voi sanoa, että ensimmäinen kesä menee opetteluun. Lukkisten kanssa toinen hankinta, joka kannattaa tehdä, on kadenssin näyttävä mittari. Oleellista on oppia uusi tekniikka polkea. Hyvä opas tässäkin, on readme.fi:n Pyöräilijän käsikirja, jota saa sekä kirjakaupoista että hyvin varustetuista pyöräliikkeistä.

        Kuntoilijalle lukkopolkimet ovat välttämättömyys, eivät "kiva lelu". Syy on yksinkertaisesti se, että polvet saa paukahtamaan rikki, kun runttaa ilman lukkiksia. Opettelemalla pyöritystekniikana oikein kestää kroppa paljon paremmin. Joten lukkiksilla saa käytännössäkin paljon enemmän mukavia kilometrejä.

        välillä pyöräilemässä 80km kuntolenkin ja lukkopolkimilla tuli ajettua. Keli oli kaunis, mutta lukkopolkimet olisi kyllä kannattanut jättää vielä pois, sillä loppumatkasta tuulenpuoleinen jalka alkoi hieman palelemaan neopreeni-suojista huolimatta.

        Mitä tähän mystiseen pyöritystekniikkaan tulee, luulisi minunkin siihen joskus törmänneen, sillä olen nuoruudessani ajanut hiukan rataakin kakkoslajina, tosin lähinnä tukevana harjoitteena, mutta kumminkin.

        Taitavat lukkopolkimet edelleen aiheuttaa huomattavasti enemmän polvivaivoja, kuin auttaa niissä. :)

        Eli lukkopolkimet ovat vähemmistön(himokuntoilijat, tekniikkafriikit etc.) herkkuja, ei niitä perustyömatkapyöräilijä kaipaa, puhumattakaan usein jalkautuvasta hyötypyöräilijästä.

        Mutta kukin kulkekoon tyylillään, ei näistä varustevalinnoista uskontoa parane tehdä.


      • martonen
        "ainakin teoriassa" kirjoitti:

        välillä pyöräilemässä 80km kuntolenkin ja lukkopolkimilla tuli ajettua. Keli oli kaunis, mutta lukkopolkimet olisi kyllä kannattanut jättää vielä pois, sillä loppumatkasta tuulenpuoleinen jalka alkoi hieman palelemaan neopreeni-suojista huolimatta.

        Mitä tähän mystiseen pyöritystekniikkaan tulee, luulisi minunkin siihen joskus törmänneen, sillä olen nuoruudessani ajanut hiukan rataakin kakkoslajina, tosin lähinnä tukevana harjoitteena, mutta kumminkin.

        Taitavat lukkopolkimet edelleen aiheuttaa huomattavasti enemmän polvivaivoja, kuin auttaa niissä. :)

        Eli lukkopolkimet ovat vähemmistön(himokuntoilijat, tekniikkafriikit etc.) herkkuja, ei niitä perustyömatkapyöräilijä kaipaa, puhumattakaan usein jalkautuvasta hyötypyöräilijästä.

        Mutta kukin kulkekoon tyylillään, ei näistä varustevalinnoista uskontoa parane tehdä.

        Juuri noin, pyöräilyssä ei ole ehdottomuuksia. Itse ajan kesät lukkopolkimilla ja talvet avopolkimilla ja kumpikin on hyvä. Pienten muutosten teko pyörän kesä/talvivarustukseen, renkaat, satula, ohjaus, polkimet ym. antaa kyllä mukavaa kipinää ajoon, jos ajaa läpi vuoden samalla välineellä.


      • martonen kirjoitti:

        Juuri noin, pyöräilyssä ei ole ehdottomuuksia. Itse ajan kesät lukkopolkimilla ja talvet avopolkimilla ja kumpikin on hyvä. Pienten muutosten teko pyörän kesä/talvivarustukseen, renkaat, satula, ohjaus, polkimet ym. antaa kyllä mukavaa kipinää ajoon, jos ajaa läpi vuoden samalla välineellä.

        En ole koskaan kilpaillut pyörällä vaikka aikoinaan aktiivisesti paljon ajoinkin. Sen jälkeen tuli tauko ja nyt olen ajanut viitisen vuotta jälleen vähän enemmän.

        Yksi iso ero tulee ainakin siitä, että sinulla on vanhana kilpapyöräilijänä kropan määrätyt osat paremmassa kunnossa kuin keskivertokuntoilijalla. Tämän takia on epätodennäköisempää, että runttaat polvet rikki, kuin sellainen, joka aloittaa pyöräilyn nollasta. Eli peruskuntoilijalle lukkikset ja oikea tekniikka on tärkeämpi, jotta kroppa pysyy kasassa.

        Muutenkin tuntuu vähän siltä, että jotkut haluavat mystifioida sekä maantiepyöriä että lukkopolkimia. Jos tavallinen kuntoilija haluaa mukavan lenkkipyörän kesäksi kannattaa ostaa maantiepyörä ja opetella kayttämään lukkopolkimia.


      • perustelet
        "ainakin teoriassa" kirjoitti:

        välillä pyöräilemässä 80km kuntolenkin ja lukkopolkimilla tuli ajettua. Keli oli kaunis, mutta lukkopolkimet olisi kyllä kannattanut jättää vielä pois, sillä loppumatkasta tuulenpuoleinen jalka alkoi hieman palelemaan neopreeni-suojista huolimatta.

        Mitä tähän mystiseen pyöritystekniikkaan tulee, luulisi minunkin siihen joskus törmänneen, sillä olen nuoruudessani ajanut hiukan rataakin kakkoslajina, tosin lähinnä tukevana harjoitteena, mutta kumminkin.

        Taitavat lukkopolkimet edelleen aiheuttaa huomattavasti enemmän polvivaivoja, kuin auttaa niissä. :)

        Eli lukkopolkimet ovat vähemmistön(himokuntoilijat, tekniikkafriikit etc.) herkkuja, ei niitä perustyömatkapyöräilijä kaipaa, puhumattakaan usein jalkautuvasta hyötypyöräilijästä.

        Mutta kukin kulkekoon tyylillään, ei näistä varustevalinnoista uskontoa parane tehdä.

        minulla toisenlainen kokemus lukkopolkimista,kun 1994aloin käyttää lukkopolkimia,niin huomasin että polvet kesti runttaamista paremmin,ei tullut luiskahteluja niin kuin ilman lukkoplkimia ajaessa.nykyisin ajan vuodessa n.13000-15000km josta kilpurilla n.10000km maastop.loput ehkä 1000km ilman lukitusta


      • cyclox
        perustelet kirjoitti:

        minulla toisenlainen kokemus lukkopolkimista,kun 1994aloin käyttää lukkopolkimia,niin huomasin että polvet kesti runttaamista paremmin,ei tullut luiskahteluja niin kuin ilman lukkoplkimia ajaessa.nykyisin ajan vuodessa n.13000-15000km josta kilpurilla n.10000km maastop.loput ehkä 1000km ilman lukitusta

        Olen samoilla linjoilla. Sattumalta aloittanut lukkiksilla kanssa 1994.

        Aika tärkeä juttu on se, että jalka pysyy varmasti polkimella oikeassa kohtaa. Tämä on ainakin maastoajossa aika hyvä juttu.

        Pyöritystäkin kannattaa parannella, pyörittämällä ainakin toisinaan mahdollisimman kovilla kierroksilla. Sinkula on tuon harjoitteluun paras vehje.


    • Tuollaiset
      • pentti hilkuri

        Kävin ostamassa noi yllä mainitut kengät ja polkimet bikeplanetista lauantaina, maksoi 99e yhteensä. Citypyörään ne on juuri passelit niillä voi kävellä lyhyitä matkoja, polkimia voi käyttää myös normi kengillä.


      • pentti hilkuri kirjoitti:

        Kävin ostamassa noi yllä mainitut kengät ja polkimet bikeplanetista lauantaina, maksoi 99e yhteensä. Citypyörään ne on juuri passelit niillä voi kävellä lyhyitä matkoja, polkimia voi käyttää myös normi kengillä.

        Kengillä täytyy opetella kokonaan uusi tekniikka, niin niistä saa hyödyn irti. Nyt et sitten runttaa poljinta, vaan pyörität sitä. Ole tarkkana alussa, että saat klossit säädettyä itsellesi sopiviksi. Mieti, milta tuntuu ja jos poljin tuntuu vähänkin vääntävän polvea johonkin suuntaa, niin säädä klossia.

        Kun klossi on kohdallaan, niin seuraavaksi kampikierrosten kimppuun. Sitä auttaa paljon, jos mittarissa on myös kampikierrosnäyttö, mutta voi nen laskeakin. Nosta kierrokset ylös 85 - 100 rpm, niin paikat pysyvät ehjinä. Eli todennäköisesti aika paljn pienempi vaihde, kuin mihin olet aikaisemmin tottunut. Aikamosta tikkaamista ensimmäisillä lenkeillä, mutta siihen tottuu pian.

        Tuosta oli itselläni paljon apua:

        http://www.readme.fi/product.php?isbn=9789525592771


      • ..................
        KPy kirjoitti:

        Kengillä täytyy opetella kokonaan uusi tekniikka, niin niistä saa hyödyn irti. Nyt et sitten runttaa poljinta, vaan pyörität sitä. Ole tarkkana alussa, että saat klossit säädettyä itsellesi sopiviksi. Mieti, milta tuntuu ja jos poljin tuntuu vähänkin vääntävän polvea johonkin suuntaa, niin säädä klossia.

        Kun klossi on kohdallaan, niin seuraavaksi kampikierrosten kimppuun. Sitä auttaa paljon, jos mittarissa on myös kampikierrosnäyttö, mutta voi nen laskeakin. Nosta kierrokset ylös 85 - 100 rpm, niin paikat pysyvät ehjinä. Eli todennäköisesti aika paljn pienempi vaihde, kuin mihin olet aikaisemmin tottunut. Aikamosta tikkaamista ensimmäisillä lenkeillä, mutta siihen tottuu pian.

        Tuosta oli itselläni paljon apua:

        http://www.readme.fi/product.php?isbn=9789525592771

        Siis kirjastoon sitten. voisiko aluksi opetella polkemista autotallissa omalla harjoitusvastuksella, vai kannattaako mennä heti oikealle pyörätielle?


      • ........
        .................. kirjoitti:

        Siis kirjastoon sitten. voisiko aluksi opetella polkemista autotallissa omalla harjoitusvastuksella, vai kannattaako mennä heti oikealle pyörätielle?

        Minkälaiset pyöräilykengät Adidas minrett -kengät ovat? Linkki:http://www.amazon.com/Adidas-2008-Minrett-Mountain-Bike/dp/B000K2OQEO
        Onko ne ihan leikkikengät vai yksi vaihtoehdoista???


    • leo kotieläin

      MInä olen työpaikkapyöräilijänä käyttänyt muutaman vuoden Shimanon peruskenkää. En halua käyttää lukkopolkimia ainakaan näillä kengillä, koska tykkään polkea mielummin jalkaterän kärkiosalla kuin jalkaterän keskiosalla, johon kengän lukitusosa pakottaa. Tuo kengänpohjan jäykkyys/jämäkkyys itsessään sekä kengän hihnoitus ovat riittävä etu. Mitkä kengät ikinä valitsetkin, kannattaa valita riittävän isot, sillä koot ovat melkein kahta numeroa suominormia pienempiä. Toisaalta puhutaan, että pyöräilykengän pitäisi olla aika nafti. Itse en kuitenkaan halua minkään kengän ahdistavan.

      Talvipyöräilykengistä olisi myös kiva kuulla joltain kokemuksia. Löytyykö oikeasti lämpimiä? Jotain lämmittimiä päälle kenties?

      • Pomppukeppi

        "koska tykkään polkea mielummin jalkaterän kärkiosalla kuin jalkaterän keskiosalla, johon kengän lukitusosa pakottaa"

        Ihanko todella poljet pyörää varpaillasi? Lukkopolkimethan "pakottavat" jalan niin että päkiä on polkimen akselin kohdalla ja paino tulee silloin siihen kohtaan johon se luonnollisestikin jalalla tulee. Mutta tietysti jokainen tyylillään mutta ihmettelen jos et saa jalkojasi kipeäksi varpailla polkemisesta.

        "Talvipyöräilykengistä olisi myös kiva kuulla joltain kokemuksia. Löytyykö oikeasti lämpimiä? Jotain lämmittimiä päälle kenties? "

        Shimanolla on ainakin aika hyvät talvikengät. Ovat tosin aika tyyriit.


    • kontsut

      totatota! riippuu haluaako alistaa vai olla alistettuna...? kontion mustat ja niiden kanssa sävysävyyn soituvat polkimet. tummat tai peräti mustat saa sinut varmasti voimaan TODELLA hyvin!!! nim.merk. kerran kokeillut ja koukkuun jäänyt polkija...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe