virtsatietulehdus

hansu

totesin eilen saaneeni virtsatietulehduksen, josta en ole kärsinyt vuosikausiin. vaivat eivät vaikuta kovin vakavilta ja ajattelin että en heti säntää lääkäriin. yritän juoda runsaasti vettä ja huolehtia hygieniasta ja käydä usein pissalla. mietin kuitenkin että missä vaiheessa sitä pitäisi mennä lääkäriin tai olisiko pitänyt mennä jo. vaivaa en huomaa muuta kuin vähän pissatessa ja välillä on hiukan alavatsakipua. luin että munuaiset voi tulla kipeäksi tai pissatessa voi tulla verta, se on varmasti aika vakavaa. viimeksi kun tämä vaiva oli, kärsin myös hiivatulehduksesta (yleistä kai) ja kävin vähän väliä lääkärissä. en oikein tiennyt että kumpi vaivaa kulloinkin. tuntuu että nyt reagoin turhan herkästi kun olen ollut pitkään terve.

146

174973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ei se oo vakavaa jos pissatessa tulee hieman verta, jos on virtsatientulehdus. Se kuuluu tulehduksen kuvaan. Vilunväreet, kuumeilu, kirvely, mahakipu kuuluuvat myös tulehduksen kuvaan. Mä ainakin meen heti lääkäriin, jos mulla ilmenee jokin noista oireista ja saman tien saan lääkkeen joka auttaa kymmenen minutin sisällä ja kaikki hyvin taas. Kyllä mun mielestä kannattaa heti vaan mennä lääkäriin kuin se, et antais tulehduksen pahentua.

    • tilippa

      (en ole lääkäri) ; ) mutta omien kokemusten pohjalta sanoisin että voit odotella hieman jos menis ohi. Juot paljon ja teet muutenkin kuten ajattelit, mutta jos pahenee ja varsinkin olo menee huonoksi ja kuume nousee, ni lääkäriin. Tuo on muuten totta, että joskus voi hiivaa luulla pissatulehdukseksi, kirvelee pissatessa ja voipa lisätä pissahädän tuntuakin. Voit hakee apteekista canesten puikkoja (on yhden kerran pakkauksenakin) ja kokeilla meneekö ohi.
      Mulla kävi niin just kesän alussa, luulin että pissatulehdus iski, mutta oli niin omituiset oireet (kirvely pissatessa ja hieman vain kutinaa) ja hain ton puikon. Ei menny oireet heti samantien ohi, vaan ehkä 3-4 päivän päästä.
      Maitohappobakteereita voi rueta popsii, auttaa hiivaan niin suolistossa kuin emättimessäkin.

    • auttaiskohan...

      Olen kuullut jostain, että karpalomehu auttaisi virtsatietulehdukseen. En tiedä parantaako tulehduksen vai helpottaako vaan oireita, mutta kannattaa kokeilla. Tosin itse kyllä menisin lääkäriin aika pian. Sairastin nimittäin itse viime syksynä tosi äkillisen ja rajun virtsatietulehduksen, joka alkoi yhtäkkiä aamupäivällä. Olin juuri ennen lounasta käynyt ihan normaalisti vessassa kun yhtäkkiä n. 15 minuutin kuluttua yllätti aivan älytön hätä ja kun vihdoin pääsin vessaan ei tullut kui liraus ja hirveä kramppi alavatsassa. Siitä eteenpäin juoksin varmaan vartin välein vessassa ja iltapäivällä virtsa oli jo aivan punaista! Työterveyslääkäri kehoitti tuomaan heti seuraavana aamuna virtsanäytteen ja pikatesti osoitti että kaikki tulehdusarvot oli aivan tapissa ja tulehdus oli jo munuaisissa! No lääkkeillähän siitä selvittiin ja ne alkoi vaikuttaa tosi nopsaan. Eli en itse ainakaan kärvistelisi tulehduksen kanssa, vaan hakeutuisin lääkäriin.

      • Rva. Nitrofur-C

        Karpalo mehulla saa oireita hillittyä, mm.vähentää kirvelyä, mutta ei poista itse tulehduksen aiheuttajaa. Itselläni on munuaisten vajaatoiminta ja lapsena tehtiin kirurginen toimenpide, jolla estettiin virtsan takaisin virtaus munuaisaltaisiin asti. Tosin tulehdukset olivat kerenneet tuhota toisen munuaisen. Eli elän nyt yhden munuaisen varassa. Kehotan kyllä HETI menemään lääkäriin kun oireita ilmestyy, jottei kanssa sisaret kärsi vaivasta ja ettei pahene munuaisiin asti. Ja tiesittekö siskot, että munuaistulehdukseen voi pahimmassa tapauksessa kuolla. Joten, pitäkää huolta itsestänne, ja menkää lääkäriin kun oireita alkaa syntyä, Lääkäri määrää antibioottikuurin, oireet alkavat saman päivän aikana hellittämään kun on aloittanut kuurin. Pitäkää itsenne lämpimänä, juokaa päivittäin muutenkin runsaasti vettä, muistakaa c-vitamiinin syönti...näillä saa pidettyä jo mukavasti tulehduksia pois. Ja pissatkaa usein ja muistakaa hygienia.


    • hansu

      no eipä auttanu kotikonstit, piti lähteä lääkäriin kun iski kauhea mahakipu ja koko ajan on muka pissa tulossa. nyt en tiedä miten päin olisin. eikä mulla valitettavasti oo lääkkeet auttanu 10 minuutissa. karpalo kuulemma auttaa mutta olisi varmaan hyvä syödä/juoda sokerittomana varsinkin jos samaan aikaan on hiivatulehdus. syön ternimaitokapseleita, joilla sain avun koko iän vaivanneisiin vatsavaivoihin. niissä on enemmän maitohappobakteeria kuin mhb.kapleseissa.

    • huu

      Ihan vaan neuvona sanoisin että jos virtsatietulehduksia on paljon niin kannattaa mennä lääkärin tutkittavaksi. Esim. klamydia aiheuttaa virtsatietulehduksia. Klamydia saattaa olla piilevä ja jos lääkäri ei tajua testiä teetättää, niin kannattaa ehdottaa itse. Kärsin nimittäin itse virtsatitulehduksista ja oli muitakin vaivoja, menin lääkäriin ja se vaan sano että ei sulla muuta kuin virtsatietulehdus. Menin yli puolen vuoden kuluttua eri lääkärille ja se laittoi heti lähetteen klamydia testiin. Ja sehän siellä niitä tulehduksia aiheutti. Tää oli ihan neuvo vaan kaikille virtsatietulehduksista kärsiville!!! Nii että ei sitä kannata aina luottaa kumppaniinsa, en nimittäin saanut klamydiaa ventovieraalta yhden yön ihmeeltä.

      • netti88

        itsellä on ollut uusiutuva pissatulehdus,2 lääkekuuria oon syöny ja kävin klamydia testissäkin, mutta klamydiaa ei löytynyt. masentaa ainainen kipu, ja lääkärissä ravaaminen.:(


    • terveysintoilija

      ehdottomasti aina lääkäriin...kuumeilu on jo vakava oire virtstietulehduksessa...itse 4 vuotta sitten jouduin keskussairaalaan sisätauti osastolle koska en ajoissa mennyt lääkäriin ja tulehdus oli ehtinyt mennä munuaisiin saakka joka on hoitamattomana kuolemanvakavaa...munuaisallas oli jo ehtinyt tulehtua ja 5 vrk vietin tipassa...kaikki happamat juomat puolukka ja juuri se karpalo edesauttaa tulehdusta "paranemaan" mutta harvoin kotikonsteilla saat sitä itse kuriin.myöskin tiheä pissaaminen tärkeää ja yleensä juominen..ei välttämättä sitä hapanta,kunhan vaan muistaa juoda paljon. näin

      • cranberry

        Itsekin olen viettänyt 5 päivää sairaalassa,sen takia etten heti älynnyt mennä lääkäriin. Kyllä, munuaisaltaan tulehdus minullakin. Korkea kuume, pyörtyilin sairaalassa ym... Ei leikin asia.
        Kotikonstit EI enää vaivojen ilmetessä auta, vaan on tarkoitettu ENNALTAEHKÄISYYN, sillä tulehdus uusiutuu helposti,kun kerran on tullut.
        HETI LÄÄKÄRIIN!!!


    • tiedoton oikeasta ja vääräs...

      Apua! mulla on ollut jo 5 kertaa virtsatietulehdus puolen vuoden sisään. Onko mahdollista koska olen nuori (16v) että siitä voi seurata lapsettomuutta?!

      • Crisse

        Itselläni oli alavatsa kipuja, kävin terveysasemalla uusempa kertaa eikä tehty minkäänlaista toimenpiteet.. oon kärsinyt uuseita kuukausia kuin lopulta menin Jorvin ...tein virtsa testin ja sieltä on tosiaan oli virtsatieinfektio tulehdus...


    • leenu22

      Ajattelin kirjoittaa tänne, jos jollekin on näistä neuvoista hyötyä. Kävin lääkärissä toistuvien virtsatietulehduksien vuoksi ( 4 tulehdusta 3 kk sisään). Lääkäri neuvoi seuraavaa:
      pissit ja pesut ennen ja jälkeen yhdynnän
      Karpalomehu, tabletit, pakastekarpalot, hillot
      c-vitamiini (vahva 500mg)
      kultapiiskutee
      limakalvojen rasvaus bepanthenilla
      jalkojen pitäminen lämpiminä

      lisäksi sain myös estolääkityksen trimopania 100mg tarvittaessa yöksi.

      Ensimmäistä kertaa koin, että lääkäri todella tiesi jotain virtsatietulehdusten ehkäisystä. Tuntui myös tietävän, mitä haittavaikutuksia milläkin antibiooteilla voi olla, ja että mitkä antibiootit tehoavat hyvin.

      • virtsatietulehduksille altis

        Asun tällä hetkellä ulkomailla ja haluaisin tietää, että sanooko ne lääkärit onko tulehdus edennyt munuaisiin vai ei? Omat tulehdusarvoni olivat erittäin korkeat; valkosoluarvot 1500 ja punasolutkin 500. Oli siis todella vakava tulehdus ja makasinkin monta päivää kovassa kuumehuurussa.

        Nyt tulehdus on vieläkin, vaikka söin jo yhden lääkekuurin Nitrofurantoin -nimistä lääkettä. Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että mistä sen tietää oliko tulehdus munuaisissa. Lääkärini sanoi vain että tulehdus oli vakava ja näytti tulehdusarvot. Jos tulehdus on edennyt munuaisiin, riittääkö pelkkä antibioottien syöminen; pitääkö käydä jossain kuvauksissa tai verikokeissa?


      • Mimanicave

        Kuka oli hoitavana lääkärinä?


    • heid-ii

      totesin myös etä minulla on virtsatien tulehdus... En mennyt itsekkään heti lääkäriin.. vaan ajattelin että kyllä päivän jaksaa olla... no nyt tilanne on se että en ole nukkunut kokonaiseen yöhön vaan istunut vessassa ja itkenyt...

      • odotinkohan jo liian pitkään?

        Täällä sitä kärvistellään myös tulehduksen parissa. Tuota vessassa istumista takana jo 6h. Tää alkoi äkillisesti päivällä ehkä viiden aikaan, join beroccaa, litran karpalomehua ja paljon vettä. Nyt virtsa on jo aivan punaista. Ei siis auttanut... Aiemmat viestit luetteuani, joissa puhuttiin munuaistulehduksista, taidan lähteä jonottamaan päivystykseen enkä odotakkaan aamuun. Eiköhän se tästä.


      • alkoi viime yönä..
        odotinkohan jo liian pitkään? kirjoitti:

        Täällä sitä kärvistellään myös tulehduksen parissa. Tuota vessassa istumista takana jo 6h. Tää alkoi äkillisesti päivällä ehkä viiden aikaan, join beroccaa, litran karpalomehua ja paljon vettä. Nyt virtsa on jo aivan punaista. Ei siis auttanut... Aiemmat viestit luetteuani, joissa puhuttiin munuaistulehduksista, taidan lähteä jonottamaan päivystykseen enkä odotakkaan aamuun. Eiköhän se tästä.

        Ei sitten ole yhtään mukavaa! Hyvä ettei itku päässyt.. Unta ei saanut sitten millään. Join itse parilitraa itsetehtyä puolukkamehua, ei missään nimessä sokeria. Ei mitään parhaimman makuista,mutta mielummin sitä juon kuin kärvistelen tuskissani. Sitten otin kylpyämpärin ja täytin sen niin kuumalla vedellä kun kärsi ja istuin siihen. Se helpottaa heti. No nyt oireet hieman helpottaneet ja lääkärille aika kohta! :)


      • tämä vaiva
        alkoi viime yönä.. kirjoitti:

        Ei sitten ole yhtään mukavaa! Hyvä ettei itku päässyt.. Unta ei saanut sitten millään. Join itse parilitraa itsetehtyä puolukkamehua, ei missään nimessä sokeria. Ei mitään parhaimman makuista,mutta mielummin sitä juon kuin kärvistelen tuskissani. Sitten otin kylpyämpärin ja täytin sen niin kuumalla vedellä kun kärsi ja istuin siihen. Se helpottaa heti. No nyt oireet hieman helpottaneet ja lääkärille aika kohta! :)

        Noniin, nyt sitten mullakin tulehtu rakko. Villin viikonlopun ja runsaan sokerinsyönnin jälkeen käytin saunassa vähän turhan ronskia pesuainetta, eihän se enempää tarvinnut. :(
        Pissattaa ja kirveltää aivan koko ajan, mukana tulee pieniä veririhmoja. Koitan tässä juoda vettä niin paljon kuin kykenen. Voisin varmaan viitsiytyä vielä hakemaan pakastimesta puolukoita ja keittää niistä mehua. Otin muuten äsken särkylääkkeen, kun valvominen aiheuttaa pääkipua, auttoi alapäähänkin.

        Kaipa se on aamulla soitettava päivystykseen, vaikka ei kiinnostais sitten yhtään. Toivottavasti eivät vaadi mua menemään paikan päälle, lääkäri vois aivan hyvin soittaa reseptin apteekkiin, kun oireet kumminkin on selkeät ja tutut.


    • Äippä

      Hei! Olen koko ikäni kärsinyt virtsatie vaivoista,välillä estolääkitys.Nyt olen saanut tulehdukset vähän rauhoittuu,kun syön 4tabl.isokarpalo tabletteja,juon runsaasti vettä ja karpalomehua,mangeesium tabl.kerran päivässä.Jouduin viimekuussa munuaisten ultraa,ja löydettii sitten toistakymmentä kystaa munuaisista,nyt verenpaineen seuranta tarkkaa,odotan pääsyä mangeettikuviin...tsemppiä kaikille samasta vaivasta kärsiville...

      • Tulehduksista kärsivä

        Itsellä myös uusiutuvaa virtsatietulehdusta, ja viime keväänä meni myös munuaisiin. Ei tullut muita virtsatulehdusoireita, ainoastaan alaselkäkipu ja siitä muutaman tunnin sisään jo horkkatila ja kova kuume. En onneksi joutunut sairaalaan vaan makailin reilun viikon kotona kuumeessa. Ei tämän tulehduksen kanssa kannata leikkiä, vaan käydä heti antamassa näyte labraan jos tuntuu oireita, vaikka ei sitten antibioottia söisikään, kun niiden jatkuva syönti taas alentaa omaa immuniteettia. Tosiaan karpaloa mehuna tai pakasteena ja muutenkin paljon juotavaa! Ja ei kannata kylmettää lantion aluetta nyt ilmojen viiletessä! Tällä hetkellä myös itselläni oireita, täytyy taas viedä kontrollinäyte, mutta en aio kyllä syödä antibioottia jollei pahaksi mene koska olen myös joutunut tulehduskierteeseen, kun oma vastustuskyky mennyt nollaksi. Voimia kaikille tulehduksista kärsiville! :)


      • Minä täällä vielä...
        Tulehduksista kärsivä kirjoitti:

        Itsellä myös uusiutuvaa virtsatietulehdusta, ja viime keväänä meni myös munuaisiin. Ei tullut muita virtsatulehdusoireita, ainoastaan alaselkäkipu ja siitä muutaman tunnin sisään jo horkkatila ja kova kuume. En onneksi joutunut sairaalaan vaan makailin reilun viikon kotona kuumeessa. Ei tämän tulehduksen kanssa kannata leikkiä, vaan käydä heti antamassa näyte labraan jos tuntuu oireita, vaikka ei sitten antibioottia söisikään, kun niiden jatkuva syönti taas alentaa omaa immuniteettia. Tosiaan karpaloa mehuna tai pakasteena ja muutenkin paljon juotavaa! Ja ei kannata kylmettää lantion aluetta nyt ilmojen viiletessä! Tällä hetkellä myös itselläni oireita, täytyy taas viedä kontrollinäyte, mutta en aio kyllä syödä antibioottia jollei pahaksi mene koska olen myös joutunut tulehduskierteeseen, kun oma vastustuskyky mennyt nollaksi. Voimia kaikille tulehduksista kärsiville! :)

        Kannattaa muuten kun menee päivystykseen,ja ollut aiemmin monta virtsatie tulehdusta,pyytää munuaisten ultraan ihan varmuuden vuoksi....


      • paranee helposti
        Minä täällä vielä... kirjoitti:

        Kannattaa muuten kun menee päivystykseen,ja ollut aiemmin monta virtsatie tulehdusta,pyytää munuaisten ultraan ihan varmuuden vuoksi....

        kotikonstein, helposti ja halvalla!
        Hanki hyvää, ei halpaa, omenaviinietikkaa! Itse käytän rajamäen omenaviinietikkaa, sillä "luonnollinen" luontaistuotekaupan omenaviinietikka ei tehonnut mitenkään.
        Laita juomalasiin pari teelusikallista omenaviinietikkaa, ja halutessasi pari teelusikallista hunajaa. Sekoita, täytä lasi vedellä ja juo päivässä kolme lasillista tätä parantavaa juomaa, mieluimmin ruokailujen yhteydessä.
        Eipä ole kauheat virtsatietulehdukset vaivanneet enää. Pidän välillä hiukan taukoa muutamia viikkoja, ja aloitan jälleen omenaviinietikan käytön. Tosin nykyisin juon vain aamuisin yhden lasillisen enää tätä tehojuomaa. Tuntuu riittävän hyvin, kun on pahin mennyt ohi jo vuosia sitten omenaviinietikan ansiosta.
        Pitää myös flunssat poissa!


      • Jompula
        paranee helposti kirjoitti:

        kotikonstein, helposti ja halvalla!
        Hanki hyvää, ei halpaa, omenaviinietikkaa! Itse käytän rajamäen omenaviinietikkaa, sillä "luonnollinen" luontaistuotekaupan omenaviinietikka ei tehonnut mitenkään.
        Laita juomalasiin pari teelusikallista omenaviinietikkaa, ja halutessasi pari teelusikallista hunajaa. Sekoita, täytä lasi vedellä ja juo päivässä kolme lasillista tätä parantavaa juomaa, mieluimmin ruokailujen yhteydessä.
        Eipä ole kauheat virtsatietulehdukset vaivanneet enää. Pidän välillä hiukan taukoa muutamia viikkoja, ja aloitan jälleen omenaviinietikan käytön. Tosin nykyisin juon vain aamuisin yhden lasillisen enää tätä tehojuomaa. Tuntuu riittävän hyvin, kun on pahin mennyt ohi jo vuosia sitten omenaviinietikan ansiosta.
        Pitää myös flunssat poissa!

        Uskallanko mennä aamulla vasta terkkariin? en millään jaksais lähteä enää tänään päivystykseen :(


      • pelottaa
        Jompula kirjoitti:

        Uskallanko mennä aamulla vasta terkkariin? en millään jaksais lähteä enää tänään päivystykseen :(

        Täällä menossa kolmas tulehdus 2kk sisällä. Tietääkö kukaan voiko nämä jatkuvat tulehdukset vaurioittaa munuaisia/virtsarakkoa? Itsellä oireet pahenee parissa tunnissa sietämättömiksi ja kova selkäkipu on yksi oireista. Silti en saa muuta hoitoa kuin trimopania, joka kyllä auttaa oireisiin muutaman tunnin kuluttua ensimmäisestä pilleristä. Pelottaa että tämä aiheuttaa pysyvää haittaa..


      • Heiduliiiiiiiiiiiii
        pelottaa kirjoitti:

        Täällä menossa kolmas tulehdus 2kk sisällä. Tietääkö kukaan voiko nämä jatkuvat tulehdukset vaurioittaa munuaisia/virtsarakkoa? Itsellä oireet pahenee parissa tunnissa sietämättömiksi ja kova selkäkipu on yksi oireista. Silti en saa muuta hoitoa kuin trimopania, joka kyllä auttaa oireisiin muutaman tunnin kuluttua ensimmäisestä pilleristä. Pelottaa että tämä aiheuttaa pysyvää haittaa..

        mulla ollut vasta kans äkillinen virtsatulehdus,joka oli erittäin raju,kärvistelin yön ja aamulla vasta tk:hon,en suosittele... nyt on 2kk edellisestä ja taas tuli,töissä päivällä alko ja parissa tunnissa taas ihan sietämätön.. ekan lääkkeen otin tuossa 6 aikaan ja nyt on jo hyvä olo,kuuman suihkun jälkeen (se auttaa suosittelen)


      • nonna``
        Heiduliiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        mulla ollut vasta kans äkillinen virtsatulehdus,joka oli erittäin raju,kärvistelin yön ja aamulla vasta tk:hon,en suosittele... nyt on 2kk edellisestä ja taas tuli,töissä päivällä alko ja parissa tunnissa taas ihan sietämätön.. ekan lääkkeen otin tuossa 6 aikaan ja nyt on jo hyvä olo,kuuman suihkun jälkeen (se auttaa suosittelen)

        Olen kärsinyt toistuvista virtsatietulehduksista jo kaksi vuotta ja alan olla jo epätoivoinen että ne ei ikinä lopu kokonaan..!
        Vähän helpotti nähdä muinen tarinoita ja kokemuksia tästä..ja kiitos neuvoista :)

        Nytkin on toista kertaa kuukauden sisällä tulehdus. Ensimmäiseen söin antibioottikuurin ja lääkäri määräsi sen jälkeen aloitettavaksi estolääkityksen. Noh, kuuri ei vienytkään oireita mihinkään ja aloitin silti estolääkityksen lääkärin neuvoja noudattaen. Oireet pysyivät ja soitin omalle lääkärilleni joka käski olemaan viikonlopun syömättä estolääkitystä. Ja sittenhän se uusi tulehdus tuli! Söin toisen kuurin ja tänään olisi tarkoitus jatkaa estolääkitystä mutta...oireita on vielä, ja pahasti :(
        menee jo ihan yli ymmärryksen tämä!! syön 2-3 kertaa päivässä 2 tablettia karpalokapseleita, 2 tabl. c-vitamiinia ja juon karpalomehua niin paljon kun jaksan!
        Nyt olen huomannut että alaselän kivut ovat lisääntyneet, luulin että johtuu vain huonosta työasennosta mutta nyt alkaa jo epäillyttää...
        Pitäisikö vielä mennä lääkäriin? Päivystykseenkin on turha mennä kun ne ei siellä mitään tee kun en ole hengenvaarassa...


      • aina jos vaivaa haitaksi asti
        nonna`` kirjoitti:

        Olen kärsinyt toistuvista virtsatietulehduksista jo kaksi vuotta ja alan olla jo epätoivoinen että ne ei ikinä lopu kokonaan..!
        Vähän helpotti nähdä muinen tarinoita ja kokemuksia tästä..ja kiitos neuvoista :)

        Nytkin on toista kertaa kuukauden sisällä tulehdus. Ensimmäiseen söin antibioottikuurin ja lääkäri määräsi sen jälkeen aloitettavaksi estolääkityksen. Noh, kuuri ei vienytkään oireita mihinkään ja aloitin silti estolääkityksen lääkärin neuvoja noudattaen. Oireet pysyivät ja soitin omalle lääkärilleni joka käski olemaan viikonlopun syömättä estolääkitystä. Ja sittenhän se uusi tulehdus tuli! Söin toisen kuurin ja tänään olisi tarkoitus jatkaa estolääkitystä mutta...oireita on vielä, ja pahasti :(
        menee jo ihan yli ymmärryksen tämä!! syön 2-3 kertaa päivässä 2 tablettia karpalokapseleita, 2 tabl. c-vitamiinia ja juon karpalomehua niin paljon kun jaksan!
        Nyt olen huomannut että alaselän kivut ovat lisääntyneet, luulin että johtuu vain huonosta työasennosta mutta nyt alkaa jo epäillyttää...
        Pitäisikö vielä mennä lääkäriin? Päivystykseenkin on turha mennä kun ne ei siellä mitään tee kun en ole hengenvaarassa...

        Mulla on taipumus kanssa tulehtuksiin :) Ei siitä välttämättä nouse edes kova kuume jos menee munuaisiina asti. Jos alaselkään sattuu ja on lämpöä & virtsatieoireita, niin kannattaa mainita! Ihan eka mistä näkee että on jotain pahemmin vialla on tulehdusarvot veressä, mutta tarkemmin se muistaakseni selvitettiin parin tunnin välein otetuilla verikokeilla. En suosittele kenellekään ihmettelyä kotona, juttelemaan vaan lääkäriin ja tarpeeksi jämäkästi pyyntö että asia pitää tutkia! Ja just nyt kärsin myös itse vaihteeksi, mutta lääkkeet on jo kourassa ja juomaa kuluu :)


      • kamala olo
        nonna`` kirjoitti:

        Olen kärsinyt toistuvista virtsatietulehduksista jo kaksi vuotta ja alan olla jo epätoivoinen että ne ei ikinä lopu kokonaan..!
        Vähän helpotti nähdä muinen tarinoita ja kokemuksia tästä..ja kiitos neuvoista :)

        Nytkin on toista kertaa kuukauden sisällä tulehdus. Ensimmäiseen söin antibioottikuurin ja lääkäri määräsi sen jälkeen aloitettavaksi estolääkityksen. Noh, kuuri ei vienytkään oireita mihinkään ja aloitin silti estolääkityksen lääkärin neuvoja noudattaen. Oireet pysyivät ja soitin omalle lääkärilleni joka käski olemaan viikonlopun syömättä estolääkitystä. Ja sittenhän se uusi tulehdus tuli! Söin toisen kuurin ja tänään olisi tarkoitus jatkaa estolääkitystä mutta...oireita on vielä, ja pahasti :(
        menee jo ihan yli ymmärryksen tämä!! syön 2-3 kertaa päivässä 2 tablettia karpalokapseleita, 2 tabl. c-vitamiinia ja juon karpalomehua niin paljon kun jaksan!
        Nyt olen huomannut että alaselän kivut ovat lisääntyneet, luulin että johtuu vain huonosta työasennosta mutta nyt alkaa jo epäillyttää...
        Pitäisikö vielä mennä lääkäriin? Päivystykseenkin on turha mennä kun ne ei siellä mitään tee kun en ole hengenvaarassa...

        Tiedän tunteen noista ei osuvista antibiooteista! Mulla ilmeni ekat oireet joskus kolme vkoa sitten ja menin rutiinikäynnille gynekologille pari vkoa sitten. Ensiksi odottelin ja join karpalomehua siinä toivossa, että jos kyseessä on lievä juttu, niin eihän siihen lääkkeitä tarvita. Noh, gynekologi katsoi paikat ja kerroin oireista hänelle. Tämä katsoi myös klamydiatestin ja tulos oli negatiivinen (tätä epäillään usein ensikertalaisilla myös yhtenä oireiden aiheuttajana). Hän totesi, että kyseessä on todennäköisesti lievä alapään tulehdus, joka menee ohi emätinpuikoilla tms.

        Odottelin sitten jonkin aikaa ja kun oireet eivät menneet ohi, menin yleislääkärille, sillä joka välissä pissillä käyminen ja kamala kouristus/kirvely lopuksi alkoi kyllästyttää. Hän määräsi ensin yhtä antibioottia ja sitten toista nitrofur- c merkkistä. Kumpikaan näistä ei tehonnut. Nyt menen ensi viikolla jälleen gynelle ja ajattelin kysyä trimopania nyt seuraavaksi lääkkeeksi, sillä se oli siskollanikin ainoa mikä oli tehonnut ja hän on kärsinyt tästä vaivasta useasti.

        Kaiken antibiootin syömisen jälkeen olen saanut myös hiivan, mitä olen hoitanut canestenilla. Ainakin yksi vaiva vähemmän!

        Nyt sitten vain odottelemaan ensi viikkoa ja uusia lääkkeitä. Sinne saakka karpalomehulla ja pakastetuilla tyrnimarjoilla.

        Tsemppiä kaikille näistä samoista vaivoista kärsiville!


      • hanna
        kamala olo kirjoitti:

        Tiedän tunteen noista ei osuvista antibiooteista! Mulla ilmeni ekat oireet joskus kolme vkoa sitten ja menin rutiinikäynnille gynekologille pari vkoa sitten. Ensiksi odottelin ja join karpalomehua siinä toivossa, että jos kyseessä on lievä juttu, niin eihän siihen lääkkeitä tarvita. Noh, gynekologi katsoi paikat ja kerroin oireista hänelle. Tämä katsoi myös klamydiatestin ja tulos oli negatiivinen (tätä epäillään usein ensikertalaisilla myös yhtenä oireiden aiheuttajana). Hän totesi, että kyseessä on todennäköisesti lievä alapään tulehdus, joka menee ohi emätinpuikoilla tms.

        Odottelin sitten jonkin aikaa ja kun oireet eivät menneet ohi, menin yleislääkärille, sillä joka välissä pissillä käyminen ja kamala kouristus/kirvely lopuksi alkoi kyllästyttää. Hän määräsi ensin yhtä antibioottia ja sitten toista nitrofur- c merkkistä. Kumpikaan näistä ei tehonnut. Nyt menen ensi viikolla jälleen gynelle ja ajattelin kysyä trimopania nyt seuraavaksi lääkkeeksi, sillä se oli siskollanikin ainoa mikä oli tehonnut ja hän on kärsinyt tästä vaivasta useasti.

        Kaiken antibiootin syömisen jälkeen olen saanut myös hiivan, mitä olen hoitanut canestenilla. Ainakin yksi vaiva vähemmän!

        Nyt sitten vain odottelemaan ensi viikkoa ja uusia lääkkeitä. Sinne saakka karpalomehulla ja pakastetuilla tyrnimarjoilla.

        Tsemppiä kaikille näistä samoista vaivoista kärsiville!

        moikka! olen myös yksi niistä joilla tauti on vaivannut jatkuvasti. Lapsena tulehdus iski joka talvi vähintään 3-4 kertaa. Teini-iässä vaivat hiukan helpottivat mutta seurustelusuhteen alettua tulehdus on ollut melkeimpä säännöllinen, joka 4-6kk välein. Pyysin monesti estolääkkeitä mutta niitä ei annettu.. Tätä kesti melkein 3 vuotta. Nyt olen vihdoin saanut estolääkkeet, jotka kyllä auttavat, trimopan 100mg. Välillä silti tuntuu siltä että on tulehdusoireita, otan sitten vain yhden estolääkkeen enemmän päivässä. Oireina tulehduksessa on eniten ollut jatkuvaa, erittäin kovaa poltetta alavatsassa ja vilunväreet.
        Tulehdustenkin aiheuttaja on selvillä: ilmeisesti kohtuni painaa virtsarakkoa niin että se painuu erilaiseen asentoon. Jos tulevaisuudessa tulehdukset jatkuvat, leikkaus voi olla ratkaisu..

        Voimia kaikille tulehduksesta kärsiville! :)


      • jo riittää
        hanna kirjoitti:

        moikka! olen myös yksi niistä joilla tauti on vaivannut jatkuvasti. Lapsena tulehdus iski joka talvi vähintään 3-4 kertaa. Teini-iässä vaivat hiukan helpottivat mutta seurustelusuhteen alettua tulehdus on ollut melkeimpä säännöllinen, joka 4-6kk välein. Pyysin monesti estolääkkeitä mutta niitä ei annettu.. Tätä kesti melkein 3 vuotta. Nyt olen vihdoin saanut estolääkkeet, jotka kyllä auttavat, trimopan 100mg. Välillä silti tuntuu siltä että on tulehdusoireita, otan sitten vain yhden estolääkkeen enemmän päivässä. Oireina tulehduksessa on eniten ollut jatkuvaa, erittäin kovaa poltetta alavatsassa ja vilunväreet.
        Tulehdustenkin aiheuttaja on selvillä: ilmeisesti kohtuni painaa virtsarakkoa niin että se painuu erilaiseen asentoon. Jos tulevaisuudessa tulehdukset jatkuvat, leikkaus voi olla ratkaisu..

        Voimia kaikille tulehduksesta kärsiville! :)

        Hienoa että joku lääkäri ehdottaa leikkaustakin. Suomessa ainakin 1/4 naisista kärsii virtsatietulehduksesta -heitä hoidetaan vain antibiooteilla (joita käyttämästä yleisesti varoitetaan). Sanotaan että yleisesti johtuu siitä että virtsaputki liian lyhyt miksei leikkauksella pidennystä esim. vatsapeitteen alle? Naisilla muutenkin yhtä ja toista kierukkaa ja piuhoissa vempaimia. Menisin leikkaukseen huomenna jos joku kirurgi viitsisi semmoisen kehittää ja pääsisin antibioottikierteestä.


      • Ainainen vaiva
        jo riittää kirjoitti:

        Hienoa että joku lääkäri ehdottaa leikkaustakin. Suomessa ainakin 1/4 naisista kärsii virtsatietulehduksesta -heitä hoidetaan vain antibiooteilla (joita käyttämästä yleisesti varoitetaan). Sanotaan että yleisesti johtuu siitä että virtsaputki liian lyhyt miksei leikkauksella pidennystä esim. vatsapeitteen alle? Naisilla muutenkin yhtä ja toista kierukkaa ja piuhoissa vempaimia. Menisin leikkaukseen huomenna jos joku kirurgi viitsisi semmoisen kehittää ja pääsisin antibioottikierteestä.

        Minäkin olen neljä-vuotiaasta asti kärsinyt jatkuvista virtsatulehduksista(4-12krt vuodessa). Kaksi vuotta sitten tilanne meni niin pahaksi että jouduin sairaalahoitoon. Sen jälkeen olen syönyt estolääkitystä (Nitrofur-c 75mg). Edelleen joskus lääkityksestä huolimatta tulee kipuja. Olisi ihanaa elää joskus ilman tätä vaivaa. Tsemppiä kaikille ja lämpöistä kesää!


      • HelloUuuu
        nonna`` kirjoitti:

        Olen kärsinyt toistuvista virtsatietulehduksista jo kaksi vuotta ja alan olla jo epätoivoinen että ne ei ikinä lopu kokonaan..!
        Vähän helpotti nähdä muinen tarinoita ja kokemuksia tästä..ja kiitos neuvoista :)

        Nytkin on toista kertaa kuukauden sisällä tulehdus. Ensimmäiseen söin antibioottikuurin ja lääkäri määräsi sen jälkeen aloitettavaksi estolääkityksen. Noh, kuuri ei vienytkään oireita mihinkään ja aloitin silti estolääkityksen lääkärin neuvoja noudattaen. Oireet pysyivät ja soitin omalle lääkärilleni joka käski olemaan viikonlopun syömättä estolääkitystä. Ja sittenhän se uusi tulehdus tuli! Söin toisen kuurin ja tänään olisi tarkoitus jatkaa estolääkitystä mutta...oireita on vielä, ja pahasti :(
        menee jo ihan yli ymmärryksen tämä!! syön 2-3 kertaa päivässä 2 tablettia karpalokapseleita, 2 tabl. c-vitamiinia ja juon karpalomehua niin paljon kun jaksan!
        Nyt olen huomannut että alaselän kivut ovat lisääntyneet, luulin että johtuu vain huonosta työasennosta mutta nyt alkaa jo epäillyttää...
        Pitäisikö vielä mennä lääkäriin? Päivystykseenkin on turha mennä kun ne ei siellä mitään tee kun en ole hengenvaarassa...

        Iik... Onko se virtsatien tulehdus noin paha?
        Oon itse vasta 14.v eikä oo aikasemmin ollu virtsatintulehdusta,
        eilen alko oudosti pissatessa poltella ja päätin sit odottaa jos menis ohi.
        Nyt sitten on seuraava aamu ja tilanne on sama... Kannattaisko miun hankkiutua lääkäriin? en vaan haluais olla pois koulusta, ku ei ois enää tässä vaiheessa kauheesti varaa sairastella, on koeviikot tulossa ja kaikki. Vai voiko kuiteski mennä kouluun vaikka virtsatien tulehdus? APUA?!


      • samat 1
        nonna`` kirjoitti:

        Olen kärsinyt toistuvista virtsatietulehduksista jo kaksi vuotta ja alan olla jo epätoivoinen että ne ei ikinä lopu kokonaan..!
        Vähän helpotti nähdä muinen tarinoita ja kokemuksia tästä..ja kiitos neuvoista :)

        Nytkin on toista kertaa kuukauden sisällä tulehdus. Ensimmäiseen söin antibioottikuurin ja lääkäri määräsi sen jälkeen aloitettavaksi estolääkityksen. Noh, kuuri ei vienytkään oireita mihinkään ja aloitin silti estolääkityksen lääkärin neuvoja noudattaen. Oireet pysyivät ja soitin omalle lääkärilleni joka käski olemaan viikonlopun syömättä estolääkitystä. Ja sittenhän se uusi tulehdus tuli! Söin toisen kuurin ja tänään olisi tarkoitus jatkaa estolääkitystä mutta...oireita on vielä, ja pahasti :(
        menee jo ihan yli ymmärryksen tämä!! syön 2-3 kertaa päivässä 2 tablettia karpalokapseleita, 2 tabl. c-vitamiinia ja juon karpalomehua niin paljon kun jaksan!
        Nyt olen huomannut että alaselän kivut ovat lisääntyneet, luulin että johtuu vain huonosta työasennosta mutta nyt alkaa jo epäillyttää...
        Pitäisikö vielä mennä lääkäriin? Päivystykseenkin on turha mennä kun ne ei siellä mitään tee kun en ole hengenvaarassa...

        älä käytä kuurien aikana mitään karpalo tuotteita saattaa heikentää lääkkeen vaikutusta heti kuurin loputtua runsaasti karpalomehua ja kapselia


    • Anonymouz

      Juu, samoin mulla. Mullakin on ollut niitä virtsatietulehduksia ihan pienestä asti, ehkä 5-vuotiaasta. Samoin mun äidillänikin oli niitä kun se oli pienempi ja oon alkanu epäillä, että voiko se olla pikkasen perinnöllistä. Pienempänä mulla oli niitä tulehduksia ihan jatkuvasti ja sain syödä kaikenlaisia lääkkeitä ja oli todella pitkiä lääkekuurejakin. Nyt en enään tarvitse lääkkeitä, mutta joskus saattaa tulla jokunen tulehdus. Viimeksi viime vuoden marraskuussa oli tulossa tulehdus, mutta se estettiin viikon lääkekuurilla. Ei se ollut kivaa, kun oireina oli jatkuva vessahätä, joko välillä oli kauhean kylmä tai sitten kauhean kuuma, vatsa oli kipeenä ja päätä särki. Lisäksi mulla on joku semmonen oliko se duplex systeemi tai jotain (en muista enään), että kun tavallisella ihmisellä meneen munuaiseen yksi virtsanjohdin, niin mulla menee kaksi. Ja sitten äiskällä taas on jommankumman munuaisessa kaksi munuaisallasta.

      • Anonymouz

        Joo, eli varmistin äidiltä ja sillä on jommassakummassa munuaisessa kaksi munuaisallasta ja mulla jommassakummassa munuaisessa kaksi virtsajohdinta ja niitä kutsutaan duplex systeemikseiksi. Ja sen takia mulla virtaa virtsa helpommin takaisin ja äiti taas joutuu käymään vessassa useammin.


      • hohdoton
        Anonymouz kirjoitti:

        Joo, eli varmistin äidiltä ja sillä on jommassakummassa munuaisessa kaksi munuaisallasta ja mulla jommassakummassa munuaisessa kaksi virtsajohdinta ja niitä kutsutaan duplex systeemikseiksi. Ja sen takia mulla virtaa virtsa helpommin takaisin ja äiti taas joutuu käymään vessassa useammin.

        Mulla aivan ensimmäinen kerta. Vessassa hyppään jatkuvasti ja kirvelee. Kuumetta 37.0, mutta se voi johtua ihan stressistäkin, kun kolmen tunnin päästä pitäisi olla töissä, enkä ole silmällistäkään nukkunut :( Veden juonti auttaa. Huomenna varmaan sit lääkäriin.


      • Anonymouz
        hohdoton kirjoitti:

        Mulla aivan ensimmäinen kerta. Vessassa hyppään jatkuvasti ja kirvelee. Kuumetta 37.0, mutta se voi johtua ihan stressistäkin, kun kolmen tunnin päästä pitäisi olla töissä, enkä ole silmällistäkään nukkunut :( Veden juonti auttaa. Huomenna varmaan sit lääkäriin.

        helvetillistä se tosiaan on. Kunhan saat lääkkeet, niin johan tuntuu ihanalta.


      • Lelle35
        Anonymouz kirjoitti:

        helvetillistä se tosiaan on. Kunhan saat lääkkeet, niin johan tuntuu ihanalta.

        Kokeilkaa kaikki vaivasta kärsivät hippuriinihappoa (myyntinimike Hiprex tai Hipeksal), reseptin takana, lääkärit antaa ilmeisesti vasta, kun tietää itse pyytää. Ei ole varsinainen lääke ja osa suhtautuu skeptisesti sen tehoon.. Sain itse vinkin kaverilta, joka sai aikoinaan vinkin kaveriltaan, ja kaikilla on auttanut ja yhdellä jo kroonistunut virtsis lähti. Itselläni alkoi kierre uuden suhteen myötä, mutta kun otin Hiprex-kuurin, vaiva katosi, eikä ole sen koommin uusinut, vaikka kuuri loppui jo kuukausia sitten. Ei ole tarvinut antibiootteja napsia. Hiprexiä syödään 3kk estolääkkeen tyyliin (tyhjään vatsaan paras). Tsemppiä vaan kaikille kohtalotovereille!


      • niin tutulta
        Lelle35 kirjoitti:

        Kokeilkaa kaikki vaivasta kärsivät hippuriinihappoa (myyntinimike Hiprex tai Hipeksal), reseptin takana, lääkärit antaa ilmeisesti vasta, kun tietää itse pyytää. Ei ole varsinainen lääke ja osa suhtautuu skeptisesti sen tehoon.. Sain itse vinkin kaverilta, joka sai aikoinaan vinkin kaveriltaan, ja kaikilla on auttanut ja yhdellä jo kroonistunut virtsis lähti. Itselläni alkoi kierre uuden suhteen myötä, mutta kun otin Hiprex-kuurin, vaiva katosi, eikä ole sen koommin uusinut, vaikka kuuri loppui jo kuukausia sitten. Ei ole tarvinut antibiootteja napsia. Hiprexiä syödään 3kk estolääkkeen tyyliin (tyhjään vatsaan paras). Tsemppiä vaan kaikille kohtalotovereille!

        Mulla on alkanu pissatulehdus vaivat kun alotin yhdynnän. Sitä ennen ei ole ollut mitään. Hiiva alkoi kans sillon. Nyt on sitten taas pissatulehdus ja hiiva yhtäaikaa. Olen syöny yhden voimakkaan antibioottikuurin ientulehdukseen ja sen jälkeen alkoi virtastientulehdus. Otin siihen kuurin, mutta ilmeisesti se ei ole kokonaan hävinnyt. Olen syöny karpalotabletteja 6 päivässä eli sen maksimin ja juonu vettä paljon. Lisäksi syönyt maitohappobakteereita. Mut hiiva on tallella ja nyt vielä sairastuin flunssaan. Kurkku kipiä ja heikko olo. Lämpöö on 37 ollu eilisestä. Lisäksi olen ulkomailla niin en tiedä mitä nämä Espanjan lääkärit osaisivat asialle tehdä jos menisin lääkäriin.
        Mulle on pienestä lähtien syötetty antibioottia funssaan ja sen takia kai on vastustuskykykin niin heikko.
        Oisko kellään neuvoja mitä tehdä? Rasittaa tämä jatkuva hiiva-pissatulehdus-flunssa-kierre.


      • /,,/
        niin tutulta kirjoitti:

        Mulla on alkanu pissatulehdus vaivat kun alotin yhdynnän. Sitä ennen ei ole ollut mitään. Hiiva alkoi kans sillon. Nyt on sitten taas pissatulehdus ja hiiva yhtäaikaa. Olen syöny yhden voimakkaan antibioottikuurin ientulehdukseen ja sen jälkeen alkoi virtastientulehdus. Otin siihen kuurin, mutta ilmeisesti se ei ole kokonaan hävinnyt. Olen syöny karpalotabletteja 6 päivässä eli sen maksimin ja juonu vettä paljon. Lisäksi syönyt maitohappobakteereita. Mut hiiva on tallella ja nyt vielä sairastuin flunssaan. Kurkku kipiä ja heikko olo. Lämpöö on 37 ollu eilisestä. Lisäksi olen ulkomailla niin en tiedä mitä nämä Espanjan lääkärit osaisivat asialle tehdä jos menisin lääkäriin.
        Mulle on pienestä lähtien syötetty antibioottia funssaan ja sen takia kai on vastustuskykykin niin heikko.
        Oisko kellään neuvoja mitä tehdä? Rasittaa tämä jatkuva hiiva-pissatulehdus-flunssa-kierre.

        Itselle iski virtsatietulehdus junassa aivan yllättäen. Kuin salama kirkkaalta taivaalta koko alavatsaa alkoi polttelmaan ja kipu oli sietämätöntä. Tunnin istuin junan vessassa kipua potien. Verta alkoi tulla virtsan mukana illalla kotiin päästyäni ja buranan avulla selvisin aamuun tuskin kahta tuntia pidempään nukkuneena. Päivällä päivystykseen josta virtakokeiden jälkeen sain 5 päivän antibioottikuurin. Noin 3-4 tuntia ensimmäisten antibioottien ottamisesta lääkkeet alkoivat purra ja veren tulo lakkasi sekä kivut helpoittuivat.
        Suosittelen kaikkia menemään lääkäriin mikäli virtsatieoireita ilmenee. Turha se on kotona kärsiä mikäli apua on saatavilla kunhan sitä hakee! Itseni kohdalla kipu oli niin voimakasta etten olisi mitenkään voinut edes harkita kotilääkintää. Nyt on hyvä olla kun hain hoitoa ja olo tuntuu tunti tunnilta paremmalta :))


      • Hanski_84
        /,,/ kirjoitti:

        Itselle iski virtsatietulehdus junassa aivan yllättäen. Kuin salama kirkkaalta taivaalta koko alavatsaa alkoi polttelmaan ja kipu oli sietämätöntä. Tunnin istuin junan vessassa kipua potien. Verta alkoi tulla virtsan mukana illalla kotiin päästyäni ja buranan avulla selvisin aamuun tuskin kahta tuntia pidempään nukkuneena. Päivällä päivystykseen josta virtakokeiden jälkeen sain 5 päivän antibioottikuurin. Noin 3-4 tuntia ensimmäisten antibioottien ottamisesta lääkkeet alkoivat purra ja veren tulo lakkasi sekä kivut helpoittuivat.
        Suosittelen kaikkia menemään lääkäriin mikäli virtsatieoireita ilmenee. Turha se on kotona kärsiä mikäli apua on saatavilla kunhan sitä hakee! Itseni kohdalla kipu oli niin voimakasta etten olisi mitenkään voinut edes harkita kotilääkintää. Nyt on hyvä olla kun hain hoitoa ja olo tuntuu tunti tunnilta paremmalta :))

        Täällä myös on kärsitty tulehuksista jo useamman vuoden, välillä joka kuukausi välillä hiukka harvemmin...estoja on ollut kolme kertaa 3 kk ajan ja kotona on ollut valmiina trimetin jos iskee yllättäen eikä pääse lääkäriin heti, nyt tosin eivät suostuneet enää määrämään tuota trimetiniä syytä en tiedä mutta harmittaa kovasti.. ennen sain reseptin heti kun vain soitin ja kuvailin oireet mutta nyt ovat lopettaneet senkin, näytettä vaan kiikuttamaan ja sitten odotellaan jopa bakteeriviljelyä ennenku saa lääkkeet, ei yhtään kivaa... Kyselin tuossa yhdeltä lääkäriltä että saisko eston vuodeksi mutta tuumaili että ei halua määrätä nyt yhtään mitään vaan laitetaan lähete ultraan sitten mahdollisesti jatkoa varjoainekuvaukseen ja urologille... on kyllä niin ikävä vaiva että välillä on jaksaminen aika lopuillaan...


      • jemppa88
        Hanski_84 kirjoitti:

        Täällä myös on kärsitty tulehuksista jo useamman vuoden, välillä joka kuukausi välillä hiukka harvemmin...estoja on ollut kolme kertaa 3 kk ajan ja kotona on ollut valmiina trimetin jos iskee yllättäen eikä pääse lääkäriin heti, nyt tosin eivät suostuneet enää määrämään tuota trimetiniä syytä en tiedä mutta harmittaa kovasti.. ennen sain reseptin heti kun vain soitin ja kuvailin oireet mutta nyt ovat lopettaneet senkin, näytettä vaan kiikuttamaan ja sitten odotellaan jopa bakteeriviljelyä ennenku saa lääkkeet, ei yhtään kivaa... Kyselin tuossa yhdeltä lääkäriltä että saisko eston vuodeksi mutta tuumaili että ei halua määrätä nyt yhtään mitään vaan laitetaan lähete ultraan sitten mahdollisesti jatkoa varjoainekuvaukseen ja urologille... on kyllä niin ikävä vaiva että välillä on jaksaminen aika lopuillaan...

        mulla alkoi maanantai-iltana ihan yhtäkkiä älytön virtsaamiskipu ja jouduin kokoajan kärvistelee vessassa. maanantaina sit töissä juoksin jo 15min välein vessassa. kävin antamassa näytteen tk:ssa ja kun pääsin takasin töihin niin meinas taju lähtee. silmät seiso päässä, puhe sammalti ja heikotti ihan älyttömästi. ja alaselkä todella kipeä, ei edes särkylääkkeet tahdo auttaa. :( eilen sain tulokset että virtsatietulehdus on, ja tänään pitäis lääkkeet hakea. jos on munuaisiin levinnyt, niin näkeekö sen ainoastaan verikokeista? minulta ei otettu muuta kun virtsanäyte.


      • vanamo72
        jemppa88 kirjoitti:

        mulla alkoi maanantai-iltana ihan yhtäkkiä älytön virtsaamiskipu ja jouduin kokoajan kärvistelee vessassa. maanantaina sit töissä juoksin jo 15min välein vessassa. kävin antamassa näytteen tk:ssa ja kun pääsin takasin töihin niin meinas taju lähtee. silmät seiso päässä, puhe sammalti ja heikotti ihan älyttömästi. ja alaselkä todella kipeä, ei edes särkylääkkeet tahdo auttaa. :( eilen sain tulokset että virtsatietulehdus on, ja tänään pitäis lääkkeet hakea. jos on munuaisiin levinnyt, niin näkeekö sen ainoastaan verikokeista? minulta ei otettu muuta kun virtsanäyte.

        Kannattaa kyllä ottaa vakavasti virtsatietulehdus ja hoidattaa kunnolla loppuun asti.
        Jos tulehdus menee munuaisiin asti se on hoitamattomana tosi vakavaa.

        Tädillä se johti munuaisvikaan, eli siitä alkoi sitten dialyyseissä käynti kun munuainen piti poistaa kokonaan. Koko loppuelämänsä söi kortisonia ja pöhöttyi siitä...

        Niin ja hänelläkin ensi oireet oli ihan vaan verinen virtsa ja tulehdusvaivat.


      • Braun
        Lelle35 kirjoitti:

        Kokeilkaa kaikki vaivasta kärsivät hippuriinihappoa (myyntinimike Hiprex tai Hipeksal), reseptin takana, lääkärit antaa ilmeisesti vasta, kun tietää itse pyytää. Ei ole varsinainen lääke ja osa suhtautuu skeptisesti sen tehoon.. Sain itse vinkin kaverilta, joka sai aikoinaan vinkin kaveriltaan, ja kaikilla on auttanut ja yhdellä jo kroonistunut virtsis lähti. Itselläni alkoi kierre uuden suhteen myötä, mutta kun otin Hiprex-kuurin, vaiva katosi, eikä ole sen koommin uusinut, vaikka kuuri loppui jo kuukausia sitten. Ei ole tarvinut antibiootteja napsia. Hiprexiä syödään 3kk estolääkkeen tyyliin (tyhjään vatsaan paras). Tsemppiä vaan kaikille kohtalotovereille!

        Minulla hipeksal auttoi myös. Ja jouduin myös itse lääkettä pyytämään lääkäriltä. Kuuri on vielä päällä, mutta alan jo valmistautua kuurin jälkeiseen elämään keräämällä mahd. paljon itsehoitokonsteja. Tuo omenaviinietikan käyttö oli minulle ihan uusi vinkki ja itse aijon myös käyttää ruokasoodaa, jonka pitäisi hoitaa elimistön luonnollista pH-tasapainoa, sillä olen ymmärtänyt että virtsatiebakteeri viihtyy hyvin miedon happamassa ympäristössä. Joten tämä voisi selittaa sen, että minua eivät ole ainakaan mitkään ruokavaliolliset happamuuskuurit auttaneet. Mutta nyt tosiaan hipeksaalin ansioista ollut oireetonta aikaa jo yli puoli vuotta ja vastustuskykykin on huimasti parantunut, kun ei ole tarvinnut syödä antibiootteja.


    • KarpaloNana

      Kärvistelen tässä kolmatta kertaa tämän vuoden aikana virtsatietulehduksen kourissa.
      Eilen oli tihentynyttä virtsaamistarvetta ja join valtavat määrät vettä. Illalla olo tuntuikin jo paremmalta, mutta tänään heräsin seitsemän jälkeen aamulla siihen, että oli kova vessahätä ja vessassa sitten oli virtsassa todella runsaasti verta.
      Aiemmin minulla on ollut vain vähän verta virtsan joukossa.

      Lähdin oitis päivystykseen ja sain Trimopan-reseptin (sitä olen syönyt aiemminkin ja tulehdukset ovat hoituneet sillä.) Hoitaja vähän kauhisteli myös veren määrää näytteessäni. Otti pari näyteputkea testejä varten.
      Selkäkipuja tai kuumetta ei ole, joten munuaisiin ei varmaankaan ole mennyt.

      Sukupuolitauteja ei todennäköisesti ole ja jos on, niin on helppoa etsiä kaikki kaksi seksikumppaniani. (Ei tietenkään yhtä aikaa ;) . Edellisen kanssa seurustelin 6 vuotta, tuolloin ei ollut vaivoja. Nykyisen kanssa olen ollut 2,5 vuotta.)
      Ostin jo purkin C-vitamiiniakin ja hain kaupasta sokeroimatonta karpalomehua.

      • -

        VIRTSATIEONGELMIA.

        Eli itse ongelmaa ei tutkimuksessa käsitellä, vaan kieltä, niin kuin alla olevasta tekstistä käy ilmi.
        Alla olevasta kiinnostuneet voivat lähettää yhteystietonsa osoitteeseen: [email protected]

        Hei,

        Tässä projektissa tutkitaan lokalisointia, eli sitä kääntämisen osa-aluetta, jonka tarkoituksena on räätälöidä käännös ja sen kieli tietyn kohdemaan tai alueen tarpeisiin.

        Alkuperäinen teksti on jo käännetty suomeksi, ja tarvitsemme nyt suomenkielisiä koehenkilöitä osallistumaan tekstin arviointiin. Listalle otetaan kymmenen henkilöä, joista viisi tai kuusi valitaan tutkimukseen iän, sukupuolen, asuinpaikan ja koulutustason perusteella. Niillä, jotka eivät osallistu tutkimukseen tällä kertaa, on mahdollisuus ottaa osaa tuleviin projekteihin.

        Tarvitsemme koehenkilöiksi sekä miehiä että naisia, jotka edustavat eri ikäluokkia. Koehenkilöiden tulee kuitenkin olla vähintään 18-vuotiaita.

        Tarvitsemme koehenkilöitä eri puolilta Suomea, jotta tutkimus ei painottuisi mihinkään tiettyyn osaan maata.

        Koska tarkasteltavan tekstin kohderyhmänä on suuri yleisö, vähintään kahdella koehenkilöllä viidestä tulisi olla alle 12 vuoden koulutus. Osallistuminen ei edellytä kielellistä asiantuntemusta, riittää että osallistujan äidinkieli on suomi ja hän pystyy lukemaan tekstin.

        Tämän projektin erikoisvaatimuksena on, että kaikilla kahdeksalla koehenkilöllä on oltava jonkinlaisia virtsatieongelmia. Tällaisia voivat olla mm. virtsarakontulehdus, jokin muu tulehdus, virtsatessa ilmenevä ongelma tai kipu, tai jokin muu virtsatieongelma. Jostain edellä mainitusta ongelmasta kärsivän henkilön tulisi tutkimukseen osallistuakseen olla vähintään 18-vuotias, puhua suomea äidinkielenään ja asua Suomessa pysyvästi.

        Koehenkilön ongelmia ei käsitellä puhelinhaastattelun aikana yksityiskohtaisesti, vaan haastattelu keskittyy tuotteiden yhteydessä käytettyyn kieleen ja siihen, miten tuote soveltuu suomalaisille. Tutkimus suoritetaan ainoastaan suomen kielellä, arvioinnin aikana ei käytetä lainkaan englantia tai mitään muita vieraita kieliä.

        Tutkimuksen kulku:

        1/ Haastattelija lähettää kyselylomakkeen koehenkilölle sähköpostitse, faksilla tai postitse.

        2/ Koehenkilö arvioi tekstin omalla ajallaan ja merkitsee kohdat, joiden kieli on hänelle epäselvää.

        3/ Koehenkilölle tehdään 30–45 minuuttia kestävä puhelinhaastattelu, jossa Corporate Translationsin haastattelija käy läpi kyselylomakkeen jokaisen kysymyksen ja pyytää koehenkilöä muotoilemaan tekstin sisällön uudelleen eli sanomaan asian omin sanoin. Näin varmistetaan, että osallistuja on ymmärtänyt kaikki kohdat oikein. Koehenkilö voi myös huomauttaa haastattelijalle mistä tahansa, minkä hän arvelee voivan tuottaa ymmärtämisvaikeuksia suomalaiselle.

        Osallistuminen vie kokonaisuudessaan korkeintaan yhden tunnin. Koehenkilö saa varata haastatteluun itselleen parhaiten sopivan ajan, eikä haastattelusta tule puhelinkuluja, sillä haastattelija soittaa osallistujille.

        Osallistumisen jälkeen koehenkilöille maksetaan osanottopalkkio, jonka suuruus on 50 Yhdysvaltain dollaria (noin 31,15 €) tai vastaava määrä euroina. Palkkio voidaan maksaa tilisiirtona tai PayPalin tai Moneybookersin kautta.

        Mikäli kiinnostuit, ilmoita minulle seuraavat tiedot:

        Koko nimi:
        Ikä ja syntymäaika:
        Sukupuoli:
        Kotipaikkakunta Suomessa:
        Sähköpostiosoite:
        Puhelinnumero:
        Sopivin yhteydenottoaika:
        Koulutusvuosien lukumäärä ja mahdollisen lukionjälkeisen koulutuksen taso/ala:
        Haluttu maksutapa (PayPal tai tilisiirto euroissa; jos valitset tilisiirron, anna pankkitilisi IBAN-numero ja SWIFT/BIC-koodi):

        Kaikki antamasi tiedot pidetään salassa. Koehenkilö voi osallistua jopa kolmeen tutkimukseen vuodessa lisäkorvausta vastaan. Jos haluaisit osallistua uudestaan, kerro se tutkimuksen jälkeen, niin säilytämme tietosi seuraavaa suomen projektia varten.

        Kiitos, että käytit aikaasi viestin lukemiseen. Mikäli kiinnostuit, tai tiedät jonkun muun, joka haluaisi osallistua, ota yhteyttä alla olevaan sähköpostiosoitteeseen. Jos sinulla on kysyttävää, vastaan mielelläni.

        Terveisin

        Brian Granger
        Projektinjohtaja
        ________________________________
        SPECTRUM TRANSLATION
        Sionsteeg 3, III
        2312 WV Leiden
        The Netherlands
        [email protected]
        www.spectrumtranslation.com
        Puh. 31 (0) 71 5227271
        Matkapuh. 31 (0) 6 42912834


      • lausku
        - kirjoitti:

        VIRTSATIEONGELMIA.

        Eli itse ongelmaa ei tutkimuksessa käsitellä, vaan kieltä, niin kuin alla olevasta tekstistä käy ilmi.
        Alla olevasta kiinnostuneet voivat lähettää yhteystietonsa osoitteeseen: [email protected]

        Hei,

        Tässä projektissa tutkitaan lokalisointia, eli sitä kääntämisen osa-aluetta, jonka tarkoituksena on räätälöidä käännös ja sen kieli tietyn kohdemaan tai alueen tarpeisiin.

        Alkuperäinen teksti on jo käännetty suomeksi, ja tarvitsemme nyt suomenkielisiä koehenkilöitä osallistumaan tekstin arviointiin. Listalle otetaan kymmenen henkilöä, joista viisi tai kuusi valitaan tutkimukseen iän, sukupuolen, asuinpaikan ja koulutustason perusteella. Niillä, jotka eivät osallistu tutkimukseen tällä kertaa, on mahdollisuus ottaa osaa tuleviin projekteihin.

        Tarvitsemme koehenkilöiksi sekä miehiä että naisia, jotka edustavat eri ikäluokkia. Koehenkilöiden tulee kuitenkin olla vähintään 18-vuotiaita.

        Tarvitsemme koehenkilöitä eri puolilta Suomea, jotta tutkimus ei painottuisi mihinkään tiettyyn osaan maata.

        Koska tarkasteltavan tekstin kohderyhmänä on suuri yleisö, vähintään kahdella koehenkilöllä viidestä tulisi olla alle 12 vuoden koulutus. Osallistuminen ei edellytä kielellistä asiantuntemusta, riittää että osallistujan äidinkieli on suomi ja hän pystyy lukemaan tekstin.

        Tämän projektin erikoisvaatimuksena on, että kaikilla kahdeksalla koehenkilöllä on oltava jonkinlaisia virtsatieongelmia. Tällaisia voivat olla mm. virtsarakontulehdus, jokin muu tulehdus, virtsatessa ilmenevä ongelma tai kipu, tai jokin muu virtsatieongelma. Jostain edellä mainitusta ongelmasta kärsivän henkilön tulisi tutkimukseen osallistuakseen olla vähintään 18-vuotias, puhua suomea äidinkielenään ja asua Suomessa pysyvästi.

        Koehenkilön ongelmia ei käsitellä puhelinhaastattelun aikana yksityiskohtaisesti, vaan haastattelu keskittyy tuotteiden yhteydessä käytettyyn kieleen ja siihen, miten tuote soveltuu suomalaisille. Tutkimus suoritetaan ainoastaan suomen kielellä, arvioinnin aikana ei käytetä lainkaan englantia tai mitään muita vieraita kieliä.

        Tutkimuksen kulku:

        1/ Haastattelija lähettää kyselylomakkeen koehenkilölle sähköpostitse, faksilla tai postitse.

        2/ Koehenkilö arvioi tekstin omalla ajallaan ja merkitsee kohdat, joiden kieli on hänelle epäselvää.

        3/ Koehenkilölle tehdään 30–45 minuuttia kestävä puhelinhaastattelu, jossa Corporate Translationsin haastattelija käy läpi kyselylomakkeen jokaisen kysymyksen ja pyytää koehenkilöä muotoilemaan tekstin sisällön uudelleen eli sanomaan asian omin sanoin. Näin varmistetaan, että osallistuja on ymmärtänyt kaikki kohdat oikein. Koehenkilö voi myös huomauttaa haastattelijalle mistä tahansa, minkä hän arvelee voivan tuottaa ymmärtämisvaikeuksia suomalaiselle.

        Osallistuminen vie kokonaisuudessaan korkeintaan yhden tunnin. Koehenkilö saa varata haastatteluun itselleen parhaiten sopivan ajan, eikä haastattelusta tule puhelinkuluja, sillä haastattelija soittaa osallistujille.

        Osallistumisen jälkeen koehenkilöille maksetaan osanottopalkkio, jonka suuruus on 50 Yhdysvaltain dollaria (noin 31,15 €) tai vastaava määrä euroina. Palkkio voidaan maksaa tilisiirtona tai PayPalin tai Moneybookersin kautta.

        Mikäli kiinnostuit, ilmoita minulle seuraavat tiedot:

        Koko nimi:
        Ikä ja syntymäaika:
        Sukupuoli:
        Kotipaikkakunta Suomessa:
        Sähköpostiosoite:
        Puhelinnumero:
        Sopivin yhteydenottoaika:
        Koulutusvuosien lukumäärä ja mahdollisen lukionjälkeisen koulutuksen taso/ala:
        Haluttu maksutapa (PayPal tai tilisiirto euroissa; jos valitset tilisiirron, anna pankkitilisi IBAN-numero ja SWIFT/BIC-koodi):

        Kaikki antamasi tiedot pidetään salassa. Koehenkilö voi osallistua jopa kolmeen tutkimukseen vuodessa lisäkorvausta vastaan. Jos haluaisit osallistua uudestaan, kerro se tutkimuksen jälkeen, niin säilytämme tietosi seuraavaa suomen projektia varten.

        Kiitos, että käytit aikaasi viestin lukemiseen. Mikäli kiinnostuit, tai tiedät jonkun muun, joka haluaisi osallistua, ota yhteyttä alla olevaan sähköpostiosoitteeseen. Jos sinulla on kysyttävää, vastaan mielelläni.

        Terveisin

        Brian Granger
        Projektinjohtaja
        ________________________________
        SPECTRUM TRANSLATION
        Sionsteeg 3, III
        2312 WV Leiden
        The Netherlands
        [email protected]
        www.spectrumtranslation.com
        Puh. 31 (0) 71 5227271
        Matkapuh. 31 (0) 6 42912834

        mulla tuli ensimmäinen virtsatietulehdukseni, tai ainakin tuntuu siltä. ja olen varannut ajan labraan, pitäisikö varata aika myös lääkärille?


      • Sopu90
        lausku kirjoitti:

        mulla tuli ensimmäinen virtsatietulehdukseni, tai ainakin tuntuu siltä. ja olen varannut ajan labraan, pitäisikö varata aika myös lääkärille?

        2 päivää sitten sain ihan mielettömän kirvelykohtauksen virtsaamisen jälkeen. Loppui kyllä nopeasti ku join reippaasti. (olen todella huono juomaan vettä ja kärsin usein kuivuudesta johtuvasta kirvelystä) Mutta eilen huomasin, että virtsaaminen sattuu jonkin verran ja tuntuu ihan ku rakko ei tyhjenis kunnolla :( minkäänlaisia oireita ei muutoin ole, paitsi tuo kipu virtsatessa. Mulla on ollut jo 2 virtsatietulehdusta tän vuoden aikana ja toisen tulehduksen jälkeen on ollut jatkuva pelko uudesta tulehduksesta aina ku on pientäkin vaivaa :( pitäisikö mennä lääkäriin vai tyytyisinkö aluksi koti-hoitoon oireita vastaan? karpalomehuun jne. Auttakaa! Pelkään kovasti uutta tulehdusta, mutten tahdo ravata lääkärissäkään jos ei ole aihetta :(


      • kärsiväjuurinyt
        Sopu90 kirjoitti:

        2 päivää sitten sain ihan mielettömän kirvelykohtauksen virtsaamisen jälkeen. Loppui kyllä nopeasti ku join reippaasti. (olen todella huono juomaan vettä ja kärsin usein kuivuudesta johtuvasta kirvelystä) Mutta eilen huomasin, että virtsaaminen sattuu jonkin verran ja tuntuu ihan ku rakko ei tyhjenis kunnolla :( minkäänlaisia oireita ei muutoin ole, paitsi tuo kipu virtsatessa. Mulla on ollut jo 2 virtsatietulehdusta tän vuoden aikana ja toisen tulehduksen jälkeen on ollut jatkuva pelko uudesta tulehduksesta aina ku on pientäkin vaivaa :( pitäisikö mennä lääkäriin vai tyytyisinkö aluksi koti-hoitoon oireita vastaan? karpalomehuun jne. Auttakaa! Pelkään kovasti uutta tulehdusta, mutten tahdo ravata lääkärissäkään jos ei ole aihetta :(

        Hei sopu90!

        Minulla tuli juuri eilen tämä virtsantietulehdut jo elämässäni toista kertaa ja paljo pahempana. Itse suosittelen sitä happamien tuotteitten ''nauttimista''. JOS et huomaa vaivojen lieventymistä soita ensin lääkärille ja kysy tulee halvemmaksi ensin kysy aiheesta kun juosta saman lääkärille. Joissain paikoissa jos potilas on 100 varma tulehduksesta voi saada reseptin suoraan puhelimitse, eli lääkäri soittaa apteekkiin jne. Tietenkin oikeasti virtsatientulehduksen hoitaan ja tulehduksen selville saamiseen vaadittaisiin lääkärilä, sillä tulehdus voi menne ''ohi'', mutta oikeasti jäädä piileväksi ja levitä munuaisiin. Itse kärsn jo toista päivää vaivasta sillä näin viikonloppuisin on hankalaa saada lääräriäni kiinni, mutta heti maanantaina aamulla 8 soitan lääkärille ja pyydän apua.


      • kurjaaa!
        kärsiväjuurinyt kirjoitti:

        Hei sopu90!

        Minulla tuli juuri eilen tämä virtsantietulehdut jo elämässäni toista kertaa ja paljo pahempana. Itse suosittelen sitä happamien tuotteitten ''nauttimista''. JOS et huomaa vaivojen lieventymistä soita ensin lääkärille ja kysy tulee halvemmaksi ensin kysy aiheesta kun juosta saman lääkärille. Joissain paikoissa jos potilas on 100 varma tulehduksesta voi saada reseptin suoraan puhelimitse, eli lääkäri soittaa apteekkiin jne. Tietenkin oikeasti virtsatientulehduksen hoitaan ja tulehduksen selville saamiseen vaadittaisiin lääkärilä, sillä tulehdus voi menne ''ohi'', mutta oikeasti jäädä piileväksi ja levitä munuaisiin. Itse kärsn jo toista päivää vaivasta sillä näin viikonloppuisin on hankalaa saada lääräriäni kiinni, mutta heti maanantaina aamulla 8 soitan lääkärille ja pyydän apua.

        Vanhoja viestejä, mutta vastaanpa kuitenkin.. Itselläni alkoi viikko sitten raju virtsatietulehdus. Ihan yht'äkkiä, tuntui että on hirveä hätä, mutta paljon mitään ei tullut ja aivan kauhea polte alavatsassa, juuri kun on lopettamassa pissaamisen. :s Runsas juominen todella auttaa, ja kannattaa käydä pissalla usein, vaikka sattuukin. Menin seuraavana päivänä päivystykseen, ja tulehdusarvoit todella koholla. Sain 5pvn selexid kuurin, ja se auttoi oikeastaan jo, kun otti yhden lääkkeen. Pahin kipuilu pissiessä helpottui. No, kuuri loppui lauantaina, ja maanantaina taas alkoi tuntumaan omituiselta kunn kävi pissalla. Ei silleen sattunut, mutta kuitenkin.. Pelkään vaan, että kuuri ei tehonnut ja taas lääkäriin! Vai voisiko tää olla vaan jtn jälkioireita? Pitää seurailla.. Kurjaa vaan, jos TAAAS..

        Hitto tää on perseestä... Oikeen pelottaa käydä pissalla. :(


      • **
        kärsiväjuurinyt kirjoitti:

        Hei sopu90!

        Minulla tuli juuri eilen tämä virtsantietulehdut jo elämässäni toista kertaa ja paljo pahempana. Itse suosittelen sitä happamien tuotteitten ''nauttimista''. JOS et huomaa vaivojen lieventymistä soita ensin lääkärille ja kysy tulee halvemmaksi ensin kysy aiheesta kun juosta saman lääkärille. Joissain paikoissa jos potilas on 100 varma tulehduksesta voi saada reseptin suoraan puhelimitse, eli lääkäri soittaa apteekkiin jne. Tietenkin oikeasti virtsatientulehduksen hoitaan ja tulehduksen selville saamiseen vaadittaisiin lääkärilä, sillä tulehdus voi menne ''ohi'', mutta oikeasti jäädä piileväksi ja levitä munuaisiin. Itse kärsn jo toista päivää vaivasta sillä näin viikonloppuisin on hankalaa saada lääräriäni kiinni, mutta heti maanantaina aamulla 8 soitan lääkärille ja pyydän apua.

        Kiitos, kärsiväjuurinyt!

        Soitin lääkärille tänään ja hän määräsi minulle heti 5 päivän antibiootti kuurin, koska tulehdus kyseessä. Maanantaina on aika yhdeksältä virtsarakon ultraääneen ja kuvauksiin, sillä tulehdus on jo 4. tänä vuonna. On saatava selville mikä ne on aiheuttanut. Lisäksi saan kuulemma 6 kk estolääkityksen, ku menen maanantaina käymään.
        Toivottavasti vaivasi on jo helpottanut. Tiedän kokemuksesta miten iljettäjä vaiva on kyseessä. Nopeasti lääkäriin yhteys, niin voidaan alkaa helpottamaan oloa.


      • heelp
        ** kirjoitti:

        Kiitos, kärsiväjuurinyt!

        Soitin lääkärille tänään ja hän määräsi minulle heti 5 päivän antibiootti kuurin, koska tulehdus kyseessä. Maanantaina on aika yhdeksältä virtsarakon ultraääneen ja kuvauksiin, sillä tulehdus on jo 4. tänä vuonna. On saatava selville mikä ne on aiheuttanut. Lisäksi saan kuulemma 6 kk estolääkityksen, ku menen maanantaina käymään.
        Toivottavasti vaivasi on jo helpottanut. Tiedän kokemuksesta miten iljettäjä vaiva on kyseessä. Nopeasti lääkäriin yhteys, niin voidaan alkaa helpottamaan oloa.

        huomasin kans tässä eilen, kun yhdynnän jälkeen (ensimmäinen kerta, käytimme kumia) alkoi kummallinen tunne alapäässä, tuntui että vessassa piti ravata koko ajan ja että rakko ei tyhjene kunnolla ja hetken päästä uudelleen vessaan. ajattelin että se on vaan normaalia yhdynnän jälkeistä kipua, kun virtsatessa tuli vähän verikokkareita ja verta, ja virtsaamisen loppuvaiheilla iskee kauhea kipu, vedet nousee silmiin kun yrittää kipua selättää. onko se oikeasti normaalia, vai onko mahdollisesti virtsatientulehdus? jos se on normaalia, kuinka pitkään vihlova kipu virtsatessa kestää? menee ohi ehkä 15 sekunnissa, mutta kipu on sietämätön.


      • pissaaja
        heelp kirjoitti:

        huomasin kans tässä eilen, kun yhdynnän jälkeen (ensimmäinen kerta, käytimme kumia) alkoi kummallinen tunne alapäässä, tuntui että vessassa piti ravata koko ajan ja että rakko ei tyhjene kunnolla ja hetken päästä uudelleen vessaan. ajattelin että se on vaan normaalia yhdynnän jälkeistä kipua, kun virtsatessa tuli vähän verikokkareita ja verta, ja virtsaamisen loppuvaiheilla iskee kauhea kipu, vedet nousee silmiin kun yrittää kipua selättää. onko se oikeasti normaalia, vai onko mahdollisesti virtsatientulehdus? jos se on normaalia, kuinka pitkään vihlova kipu virtsatessa kestää? menee ohi ehkä 15 sekunnissa, mutta kipu on sietämätön.

        Tosi ärsyttävä vaiva on tuo pissatulehdus kyllä. Itselläni on nyt kestänyt enemmän tai vähemmän kroonisena pari vuotta.

        Lapsena olen sairastanut ehkä yhden tai kaksi tulehdusta ja nyt yllättäen sitten alkoivat kunnolla. Ekalla kerralla tulehdus levisi munuaisiin, kun oli oireeton ja luulenkin, että munuaisten tulehtumisen jälkeen tulin todella herkäksi tälle taudille. Munuaistulehduksen jälkeen pissatulehdukset ovat olleen todella kamalia. Yksi jouluaattokin meni verta pissatessa.. Ja jostain syystä edellisessä asuinkaupungissani lääkärit olivat tosi epäluuloisia antamaan lääkkeitä. Tuntui välillä, että ihan kuin he luulisivat, että haluan huvikseni niitä syödä. Vaikka olin jo monta kertaa sairastanut tulehduksen ihan selvillä oireilla, en kuitenkaan koskaan saanut reseptiä ilman näytteen antamista. Vaikka silloisen kouluni terveydenhoitajakin oli tätä puolestani vaatinut lääkäreiltä. Nyt asun uudessa paikassa, en tiedä vielä miten lääkärit täällä käyttäytyvät noiden reseptien kanssa.

        Yhden puoli vuotta söin myös estolääkkeitä, jonka aikana ei tulehduksia ollut. Sen jälkeen taas palasivat. Ultraäänellä on katsottu kaikki paikat, eikä mitään vikaa löydy. Myös klamydia ja tippuri on testattu, mutta niitäkään ei ollut. Viimeksi kävin naistentautien erikoislääkärillä, joka sanoi "lohduttavat" sanat: "Joskus tää naisen elämä vaan on tämmöstä..." Just. Sain kuitenkin sellaiset lääkkeet, joita otan nyt tarvittaessa, jos ilmenee vähän oireita. Tavallaan niinkuin estolääkkeitä, joita syödään tarvittaessa. Pari kertaa olen nyt syönyt noita lääkkeitä ihan kuurina, koska en vain jaksa mennä oireiden ilmetessä hakemaan lääkäriltä uusia lääkkeitä, kun ne on ihan samoja kuin nuo mitä minulla nyt on kotona. Kohta on nuokin lääkkeet jo lopussa.. Sitten varmaan taas lääkärin puheille.

        Kaikenlaisia esto-hoitoa koitan myös tehdä itse. Syön karpaloa ja c-vitamiinia ja yritän välttää kaikkea, mistä tulehdukset tuntuu tulevan. Mutta kun en jaksaisi ihan kaikesta luopua. Karkkia ei saisi syödä ja jotkut väittää, ettei maitoakaan juoda. Toisille tulee tulehdus esim. uimisesta ja nyt helteisenä kesänä en kyllä malttaisi pysyä poissa vedestä. Kaikista pahin on kuitenkin seksi, josta ainakin minulla tulehdukset usein tulevat. Mies on aika kärsivällinen, mutta kuinkahan kauan sekään kestää suhteessa, jossa ei saa seksiä, kun aina tulee pissatulehdus sen jälkeen. Ja vaikka miehilläkin voi olla pissatulehdus, niin tuntuu, ettei miehet varmaan voi mitenkään ymmärtää, miten kamalaa se on.

        Jotain valoa on silti tunnelin päässä. Tämän parin vuoden aikana jokaisen tulehduksen myötä oireet on ollut aina vähäisemmät. Eli elättelen toivoa siitä, että tulehdus tavallaan pienenisi asteittain ja jäisi sitten pois kokonaan. Mutta tiedä häntä..

        Ihan tyhmää tämmönen. Toivottavasti joskus paranee pysyvästi. Voimia kaikille "virtsiksen" uhreille :)


      • Yksi kroonikko
        pissaaja kirjoitti:

        Tosi ärsyttävä vaiva on tuo pissatulehdus kyllä. Itselläni on nyt kestänyt enemmän tai vähemmän kroonisena pari vuotta.

        Lapsena olen sairastanut ehkä yhden tai kaksi tulehdusta ja nyt yllättäen sitten alkoivat kunnolla. Ekalla kerralla tulehdus levisi munuaisiin, kun oli oireeton ja luulenkin, että munuaisten tulehtumisen jälkeen tulin todella herkäksi tälle taudille. Munuaistulehduksen jälkeen pissatulehdukset ovat olleen todella kamalia. Yksi jouluaattokin meni verta pissatessa.. Ja jostain syystä edellisessä asuinkaupungissani lääkärit olivat tosi epäluuloisia antamaan lääkkeitä. Tuntui välillä, että ihan kuin he luulisivat, että haluan huvikseni niitä syödä. Vaikka olin jo monta kertaa sairastanut tulehduksen ihan selvillä oireilla, en kuitenkaan koskaan saanut reseptiä ilman näytteen antamista. Vaikka silloisen kouluni terveydenhoitajakin oli tätä puolestani vaatinut lääkäreiltä. Nyt asun uudessa paikassa, en tiedä vielä miten lääkärit täällä käyttäytyvät noiden reseptien kanssa.

        Yhden puoli vuotta söin myös estolääkkeitä, jonka aikana ei tulehduksia ollut. Sen jälkeen taas palasivat. Ultraäänellä on katsottu kaikki paikat, eikä mitään vikaa löydy. Myös klamydia ja tippuri on testattu, mutta niitäkään ei ollut. Viimeksi kävin naistentautien erikoislääkärillä, joka sanoi "lohduttavat" sanat: "Joskus tää naisen elämä vaan on tämmöstä..." Just. Sain kuitenkin sellaiset lääkkeet, joita otan nyt tarvittaessa, jos ilmenee vähän oireita. Tavallaan niinkuin estolääkkeitä, joita syödään tarvittaessa. Pari kertaa olen nyt syönyt noita lääkkeitä ihan kuurina, koska en vain jaksa mennä oireiden ilmetessä hakemaan lääkäriltä uusia lääkkeitä, kun ne on ihan samoja kuin nuo mitä minulla nyt on kotona. Kohta on nuokin lääkkeet jo lopussa.. Sitten varmaan taas lääkärin puheille.

        Kaikenlaisia esto-hoitoa koitan myös tehdä itse. Syön karpaloa ja c-vitamiinia ja yritän välttää kaikkea, mistä tulehdukset tuntuu tulevan. Mutta kun en jaksaisi ihan kaikesta luopua. Karkkia ei saisi syödä ja jotkut väittää, ettei maitoakaan juoda. Toisille tulee tulehdus esim. uimisesta ja nyt helteisenä kesänä en kyllä malttaisi pysyä poissa vedestä. Kaikista pahin on kuitenkin seksi, josta ainakin minulla tulehdukset usein tulevat. Mies on aika kärsivällinen, mutta kuinkahan kauan sekään kestää suhteessa, jossa ei saa seksiä, kun aina tulee pissatulehdus sen jälkeen. Ja vaikka miehilläkin voi olla pissatulehdus, niin tuntuu, ettei miehet varmaan voi mitenkään ymmärtää, miten kamalaa se on.

        Jotain valoa on silti tunnelin päässä. Tämän parin vuoden aikana jokaisen tulehduksen myötä oireet on ollut aina vähäisemmät. Eli elättelen toivoa siitä, että tulehdus tavallaan pienenisi asteittain ja jäisi sitten pois kokonaan. Mutta tiedä häntä..

        Ihan tyhmää tämmönen. Toivottavasti joskus paranee pysyvästi. Voimia kaikille "virtsiksen" uhreille :)

        Hei kaikki kohtalosisaret!
        Olen itse myös jatkuvassa tulehduskierteessä ja olen huomannut, että saan pahaan oloon nopeasti liennytystä c-vitamiiniporetabeleilla 1000 mg. Eli joka kerta kun käyt vessassa ota lasillinen vettä, johon olet liottanut yhden poretabletin. Sillä konstilla pärjää siihen saakka kun pääsee lääkärille ja saa haettua antibiootikuurin apteekista. Joskus olen jopa saanut sillä konstilla tulehduksen kokonaan pois. Aina se ei riitä vaan olen jonkun kerran sen lisäksi hakenut antibioottokuurin, mutta sillä saa nopeasti ensiavun niin että kykynee lähtemään lääkäriin. 1000 mg:n eli 1 g:n c-vitamiiniporetabetteja saa apteekista ilman reseptiä ja niitä kannattaa pitää aina kotona ja töissä varalla. Itse lisäksi matkustelen paljon ja pidän niitä aina mukana matka-apteekissa.


      • Apua avuttomalle
        Yksi kroonikko kirjoitti:

        Hei kaikki kohtalosisaret!
        Olen itse myös jatkuvassa tulehduskierteessä ja olen huomannut, että saan pahaan oloon nopeasti liennytystä c-vitamiiniporetabeleilla 1000 mg. Eli joka kerta kun käyt vessassa ota lasillinen vettä, johon olet liottanut yhden poretabletin. Sillä konstilla pärjää siihen saakka kun pääsee lääkärille ja saa haettua antibiootikuurin apteekista. Joskus olen jopa saanut sillä konstilla tulehduksen kokonaan pois. Aina se ei riitä vaan olen jonkun kerran sen lisäksi hakenut antibioottokuurin, mutta sillä saa nopeasti ensiavun niin että kykynee lähtemään lääkäriin. 1000 mg:n eli 1 g:n c-vitamiiniporetabetteja saa apteekista ilman reseptiä ja niitä kannattaa pitää aina kotona ja töissä varalla. Itse lisäksi matkustelen paljon ja pidän niitä aina mukana matka-apteekissa.

        Menetin neitsyyteni muutama päivä sitten, ja sen jälkeen on virtsatessa esiintynyt verta aika ajoin. Välillä virtsa on normaalin väristä, välillä kirkkkaan punaista ja välillä tumman punaista. Virtsatessa tuntuuu myös hiukan kirvelyä. Voiko ensimmäisellä kerralla harrastaessaan seksiä virtsatiet jotenkin repeytyä tai vaurioitua? Vai olisiko mahollista että olisin saaanut vain jonkin bakteerin yhdynnän yhteydessä ja tätä kautta virtsateiden tulehduksen (poikaystäväni kosketteli alapäätäni)? Miten tätä voi hoitaa, pitäisikö käydä lääkärissä vai pääseekö tästä eroon ajalla ja kotikonsteilla?


      • kkaatata
        Apua avuttomalle kirjoitti:

        Menetin neitsyyteni muutama päivä sitten, ja sen jälkeen on virtsatessa esiintynyt verta aika ajoin. Välillä virtsa on normaalin väristä, välillä kirkkkaan punaista ja välillä tumman punaista. Virtsatessa tuntuuu myös hiukan kirvelyä. Voiko ensimmäisellä kerralla harrastaessaan seksiä virtsatiet jotenkin repeytyä tai vaurioitua? Vai olisiko mahollista että olisin saaanut vain jonkin bakteerin yhdynnän yhteydessä ja tätä kautta virtsateiden tulehduksen (poikaystäväni kosketteli alapäätäni)? Miten tätä voi hoitaa, pitäisikö käydä lääkärissä vai pääseekö tästä eroon ajalla ja kotikonsteilla?

        Taas on taudin oireet, eikä unenpäästä saa kiinni. Itse olen melko nuori ja tämä olisi jo kolmas virtsis tämän kesän aikana. Muutama vuosi sitten meni munuaisiin ja olin kolme päivää sairaalassa. Aamulla sitten terkkariin..

        Tsemppiä kaikille !


      • Me tyttöset
        Apua avuttomalle kirjoitti:

        Menetin neitsyyteni muutama päivä sitten, ja sen jälkeen on virtsatessa esiintynyt verta aika ajoin. Välillä virtsa on normaalin väristä, välillä kirkkkaan punaista ja välillä tumman punaista. Virtsatessa tuntuuu myös hiukan kirvelyä. Voiko ensimmäisellä kerralla harrastaessaan seksiä virtsatiet jotenkin repeytyä tai vaurioitua? Vai olisiko mahollista että olisin saaanut vain jonkin bakteerin yhdynnän yhteydessä ja tätä kautta virtsateiden tulehduksen (poikaystäväni kosketteli alapäätäni)? Miten tätä voi hoitaa, pitäisikö käydä lääkärissä vai pääseekö tästä eroon ajalla ja kotikonsteilla?

        mars lääkäriin. Tuskinpa pääset oireistasi ihan kotikonstein. Sinulla taitaa olla virtsatientulehdus.
        Minäkin sain tulehduksen ekan kerran jälkeen. Kurja juttu.


      • Tytskä87
        ** kirjoitti:

        Kiitos, kärsiväjuurinyt!

        Soitin lääkärille tänään ja hän määräsi minulle heti 5 päivän antibiootti kuurin, koska tulehdus kyseessä. Maanantaina on aika yhdeksältä virtsarakon ultraääneen ja kuvauksiin, sillä tulehdus on jo 4. tänä vuonna. On saatava selville mikä ne on aiheuttanut. Lisäksi saan kuulemma 6 kk estolääkityksen, ku menen maanantaina käymään.
        Toivottavasti vaivasi on jo helpottanut. Tiedän kokemuksesta miten iljettäjä vaiva on kyseessä. Nopeasti lääkäriin yhteys, niin voidaan alkaa helpottamaan oloa.

        ..jotkut pääsee kuvauksiin,miulla oli toissa vuonna varmasti yli 15 isompia tai pienempiä virtsatien tulehdusoireita,aina ei jaksanut edes lääkäriin mennä ja antibiootteja syödä.Hoidin kotona pienemmät tulehdukset pois.Lääkärissä ehdotin kuvauksia mutta sanottiin ettei oireitten perusteella voi olla mikään rakennellinen tai synnynnäinen vika.

        Oireina minulla siis kauhea kirvely virtsaputken päässä joka alkaa aina aamuyöllä ja jatkuu aamun,yleensä päivällä helpottaa.Aina ei ihan itkuksi mee ettei ole niin tuskaista kuin toisilla,mutta vaiva haittaa elämääni sen verran että töissä ei esim.pysty oireitten aikana käymään ellei napsi joka toinen tunti särkylääkkeitä.Istuminen ja kävely hankalaa.Pohjelihaksetkin pettävät ja ovat vetelinä.

        Itselläni oireet alkavat useimmiten seksin jälkeisenä päivänä ja aikoina,kun olen käyttänyt hormonaalisia ehkäisymenetelmiä.Tiedän hygienian merkityksen ja että pitäisi juoda paljon,mutta aina jotain unohtuu tai ei jaksa.Ollessani vuoden sinkkuna tätä vaivaa ei näkynyt mailla halmeilla joten minulla se johtuu vain ja ainoastaan seksistä.Ns. "Honeymoon cystitis".Myös lopetettuani suhteessa e-pillerit,vaivaa ei näkynyt puoleen vuoteen.Olen tehnyt tästä sen johtopäätöksen,että e-pillerit kuivattaa limakalvoja,jolloin olen herkempi tulehduksille.Tällä hetkellä käytän laastaria ja ekan kerran tulehdus laastarin aikaan.Juhannuksena oli edellinen tulehdus,silloin käytin e-pillereitä hetken ja lopetin ne heti kun tulehdus alkoi.

        Minusta tämä alkaa olla jo aikamoinen vaiva jos päättelee keskustelupalstoilla olevien naisten määrästä.Miksei meitä usein oteta vakavasti??Olen päättänyt sanoa seuraavalle lääkärille,joka ei ota minua vakavasti,että entä jos SINUN KUSIPUTKESSA olisi kaktus joka päivä?:D

        Tsemppiä kaikille,ottakaa selvää asioista ja vaatikaa hoitoa!


      • pissaaja
        pissaaja kirjoitti:

        Tosi ärsyttävä vaiva on tuo pissatulehdus kyllä. Itselläni on nyt kestänyt enemmän tai vähemmän kroonisena pari vuotta.

        Lapsena olen sairastanut ehkä yhden tai kaksi tulehdusta ja nyt yllättäen sitten alkoivat kunnolla. Ekalla kerralla tulehdus levisi munuaisiin, kun oli oireeton ja luulenkin, että munuaisten tulehtumisen jälkeen tulin todella herkäksi tälle taudille. Munuaistulehduksen jälkeen pissatulehdukset ovat olleen todella kamalia. Yksi jouluaattokin meni verta pissatessa.. Ja jostain syystä edellisessä asuinkaupungissani lääkärit olivat tosi epäluuloisia antamaan lääkkeitä. Tuntui välillä, että ihan kuin he luulisivat, että haluan huvikseni niitä syödä. Vaikka olin jo monta kertaa sairastanut tulehduksen ihan selvillä oireilla, en kuitenkaan koskaan saanut reseptiä ilman näytteen antamista. Vaikka silloisen kouluni terveydenhoitajakin oli tätä puolestani vaatinut lääkäreiltä. Nyt asun uudessa paikassa, en tiedä vielä miten lääkärit täällä käyttäytyvät noiden reseptien kanssa.

        Yhden puoli vuotta söin myös estolääkkeitä, jonka aikana ei tulehduksia ollut. Sen jälkeen taas palasivat. Ultraäänellä on katsottu kaikki paikat, eikä mitään vikaa löydy. Myös klamydia ja tippuri on testattu, mutta niitäkään ei ollut. Viimeksi kävin naistentautien erikoislääkärillä, joka sanoi "lohduttavat" sanat: "Joskus tää naisen elämä vaan on tämmöstä..." Just. Sain kuitenkin sellaiset lääkkeet, joita otan nyt tarvittaessa, jos ilmenee vähän oireita. Tavallaan niinkuin estolääkkeitä, joita syödään tarvittaessa. Pari kertaa olen nyt syönyt noita lääkkeitä ihan kuurina, koska en vain jaksa mennä oireiden ilmetessä hakemaan lääkäriltä uusia lääkkeitä, kun ne on ihan samoja kuin nuo mitä minulla nyt on kotona. Kohta on nuokin lääkkeet jo lopussa.. Sitten varmaan taas lääkärin puheille.

        Kaikenlaisia esto-hoitoa koitan myös tehdä itse. Syön karpaloa ja c-vitamiinia ja yritän välttää kaikkea, mistä tulehdukset tuntuu tulevan. Mutta kun en jaksaisi ihan kaikesta luopua. Karkkia ei saisi syödä ja jotkut väittää, ettei maitoakaan juoda. Toisille tulee tulehdus esim. uimisesta ja nyt helteisenä kesänä en kyllä malttaisi pysyä poissa vedestä. Kaikista pahin on kuitenkin seksi, josta ainakin minulla tulehdukset usein tulevat. Mies on aika kärsivällinen, mutta kuinkahan kauan sekään kestää suhteessa, jossa ei saa seksiä, kun aina tulee pissatulehdus sen jälkeen. Ja vaikka miehilläkin voi olla pissatulehdus, niin tuntuu, ettei miehet varmaan voi mitenkään ymmärtää, miten kamalaa se on.

        Jotain valoa on silti tunnelin päässä. Tämän parin vuoden aikana jokaisen tulehduksen myötä oireet on ollut aina vähäisemmät. Eli elättelen toivoa siitä, että tulehdus tavallaan pienenisi asteittain ja jäisi sitten pois kokonaan. Mutta tiedä häntä..

        Ihan tyhmää tämmönen. Toivottavasti joskus paranee pysyvästi. Voimia kaikille "virtsiksen" uhreille :)

        Kirjoittelin tuossa taannoin tänne ongelmistani virtsiksen kanssa. Nyt näyttäisi siltä, että olen löytänyt lääkkeen, joka taudin nujertaa: OMENAVIINIETIKKA!

        Olen aiemminkin kuullut tästä ja kokeillut syödä sellaisia tabletteja, missä on omenaviinietikkaa, mutta ne eivät ole auttaneet mitään. Ajattelin sitten viimein, että kokeilen ihan sitä nestemäistä, vaikkakin siitä sanotaan, että on huonoa hampaille. Kuitenkin nestemäinen on huomattavasti halvempaa.

        Olen sekoitellut omenaviinietikkaa noin kaksi ruokalusikallista (ts. lirautan pullosta hieman ison lasin/tuopin pohjalle) ja päälle runsaasti vettä (lasi täyteen). Aivan törkeän makuistahan se on, mutta kyllä tuota vaan paljon mielummin juo, kuin kärsii pissatulehduksesta. Ja itseasiassa makuun tottuu.

        Lueskelin tuosta omenaviinietikasta myös jonkinlaista faktaa internetin ihmeellisestä maailmasta ja sillä näyttäisi olevan myös paljon muitakin terveysvaikutuksia. (Poistaa esim. myös selluliittia..) Tosin missään ei neuvota kovin runsaasti nauttimaan, ettei elimistön happo/emäs-tasapaino häiriinny. Välillä tulisi pitää esim. viikon taukoja.

        Kuitenkin omenaviinietikan avulla virtsis-oireet ovat kyllä hävinneet melkein kokonaan. Sen lisäksi syön edelleen c-vitamiinia ja karpaloa, sekä myös maitohappobakteeria, jonka myös sanotaan olevan hyvää virtsateille. Kuitenkin jotenkin uskon, että tuo omenaviinietikka on kaikkein tehokkain lääke.


    • Paluu arkeen?

      Itselläni pari vuotta sitten nykyisen poikaystäväni kanssa seksin harrastamista aloitellessa ilmestyi aina uusi virtsatietulehdus hänen luonaan vietetyn viikonlopun jälkeen. Ensimmäisillä kerroilla sain antibiootteihin puhelinreseptin, myöhemmillä kerroilla piti käydä terveysasemalla antamassa virtsanäyte. Vasta monta tulehdusta myöhemmin iltapäivystykseen joutuessani heitti lääkäri ilmoille ajatuksen honeymoon cystiksesta, mutta käski silti vielä katsoa asiaaa. Jälleen yksi tulehdus ja näytteenanto klamydiatesti lisää, ja sain vihdoinkin Nitrofur-C 75mg estolääkityksen otettavaksi aina yhdynnän jälkeen.

      Estolääkitys noin itsessään toimi hienosti ja tulehdukset katosivat, mutta tabletti oli jo alusta lähtien uskomattoman vaikeaa saada alas (toista Suomi24-keskustelua lainaten: "Lääke on kohtuuttoman kokoinen, pahanmakuinen ja ällöttävän hajuinen"). Jotain kertonee myös se, että pahaa krapulaa kärsiessään ystäväni halusi kerran saada oksennettua helpottaakseen pahoinvointiaan edes hetkeksi, ja tarjottuani tablettipurkkiani haisteltavaksi eilisen päivän juomiset tulivat vaivatta heti ulos. Tämän lisäksi Nitrofur alkoi pari kuukautta myöhemmin aiheuttaa järjetöntä pahoinvointia myös lääkkeen ottamisen jälkeen kestäen parhaimmillaan kahden-kolmen tunnin verran, ja tabletti tulikin lähes poikkeuksetta oksennettua ulos ensimmäisen 20 minuutin aikana. Esimerkiksi leffaan keskittyminen tai nukkuminen eivät myöskään auttaneet, ja toimintakyvyn täysi katoaminen pariksi tunniksi on kyllä aivan liikaa, varsinkin jos seksiä harrastetaan päivittäin. Näin ollen omat seksihalunikin katosivat lähes olemattomiin.

      Ei näin ollen liene mikään yllätys, ettei purkin avaaminen aina seksin jälkeen tai päivän päätteeksi houkuttanut. Kerroin reseptiä uusiessani kokemistani haittavaikutuksista ja kysyin, olisiko millään mahdollista vaihtaa mihinkään toiseen lääkkeeseen. Ei kuulemma ollut. Ei-liene-mikään-yllätys osa kaksi, että kevään alussa tuli tabletin ottaminen myös eräästä kerrasta eteenpäin tahallaan jätettyä - paljon mieluummin "kärsisin" helpon ja mukavan muutaman päivän Selexidin kuurin, jos se antaisi edes lyhyen tauon Nitrofurin popsimiseen.

      Ja kas vain, virtsatietulehduksia ei ole sen jälkeen näkynyt koko kesänä. Seksin harrastaminen tuntuu käsittämättömän ihanalta, kun ainoat vti:n estämiseen tarvittavat toimenpiteet ovat käytännössä pesu ja vessakäynti ennen ja jälkeen yhdynnän. Myös yleisestä elämisestä on tullut paljon kevyemmän oloista, kun maitotuotteiden syömistä tai juomien alkoholipitoisuuksia ei tarvitse enää miettiä ja kaupasta ei tarvitse aina etsiä ja ostaa mahdollisimman vahvanmakuista mehua tabletin makua peittämään.

      ...Mutta nyt vaikuttaisi taas yksi vti sitten iskeneen.

      a) Voiko honeymoon cystis olla tuolla tavalla muutaman kuukauden ajan täysin poissa? Vai/ja ovatko aiemmin popsitut Nitrofurit voineet "kantaa" estoa tähän päivään asti?
      b) ...Vai onkohan minulla mahdollisesti lääkäreiden sanomisista huolimatta sittenkin vain "tavallinen" krooninen vti?
      c) ...Vai olisikohan tämä aivan jostain muusta syystä tullut yksittäinen normaali vti, vaikka hygieniasta ym. on pidetty huolta?
      d) Olisikohan sitä vaihtoehtoista ei-kotikonsti lääkitystä tosiaan olemassa? Mitä te muut käytätte?

      Ns. "APUA".

      • tripstraps

        Itse en kestänyt Nitrofuria ja sain tilalle Trimopania. Ei haise ja on inhimillisen kokoinen tabletti ja ennen kaikkea, lääke tehoaa.


      • hermoriekale
        tripstraps kirjoitti:

        Itse en kestänyt Nitrofuria ja sain tilalle Trimopania. Ei haise ja on inhimillisen kokoinen tabletti ja ennen kaikkea, lääke tehoaa.

        Olen yrittänyt lukea viestiketjua ja olen ihan sekaisin =)
        Onko tämä Trimopan lääke sellainen, joka otetaan kun oireet ilmenevät vai jatkuva estolääkitys?
        Olen itse aloittanut suhteen pari kuukautta sitten ja mielestäni tulehdusoireita tulee yhdynnän jälkeen. Ei kuitenkaan aina. Tähän asti olen saanut lievät oireet menemään ohi kotikonstein. Nyt olen kärsinyt muutaman päivän oireista, jotka kyllä välillä helpottavat. Virtsanäyte otettiin pari päivää sitten, mutta se oli negatiivinen ja oireista huolimatta en saanut sitten terveyskeskukseen lääkäriaikaa. Nyt on sitten olo yhtä h..vettiä ja tänään pitäisi mennä lääkäriin, mutta millä ihmeellä sinne voi mennä, kun 5 min. välein juoksen vessassa???? Reseptiä ei kirjoiteta apteekkiin, vaikka ihan selvät oireet, mutta kun ei näkynyt bakteereja näytteessä. Selkäkipua tai kuumetta ei ole.
        On se nyt sitten kivaa alkaa suhteen alkuvaiheessa puimaan kumppanin kanssa virtsavaivoja ja yhdyntätaukoja =) ...kele!!!


      • edf
        hermoriekale kirjoitti:

        Olen yrittänyt lukea viestiketjua ja olen ihan sekaisin =)
        Onko tämä Trimopan lääke sellainen, joka otetaan kun oireet ilmenevät vai jatkuva estolääkitys?
        Olen itse aloittanut suhteen pari kuukautta sitten ja mielestäni tulehdusoireita tulee yhdynnän jälkeen. Ei kuitenkaan aina. Tähän asti olen saanut lievät oireet menemään ohi kotikonstein. Nyt olen kärsinyt muutaman päivän oireista, jotka kyllä välillä helpottavat. Virtsanäyte otettiin pari päivää sitten, mutta se oli negatiivinen ja oireista huolimatta en saanut sitten terveyskeskukseen lääkäriaikaa. Nyt on sitten olo yhtä h..vettiä ja tänään pitäisi mennä lääkäriin, mutta millä ihmeellä sinne voi mennä, kun 5 min. välein juoksen vessassa???? Reseptiä ei kirjoiteta apteekkiin, vaikka ihan selvät oireet, mutta kun ei näkynyt bakteereja näytteessä. Selkäkipua tai kuumetta ei ole.
        On se nyt sitten kivaa alkaa suhteen alkuvaiheessa puimaan kumppanin kanssa virtsavaivoja ja yhdyntätaukoja =) ...kele!!!

        tietääkseni tuota trimopania määrätään sekä itse virtsatietulehdukseen kuin myös estolääkityksenä. Tulehdukseen määrättävät ovat vahvuudeltaan yleensä 300mg.. estolääkitys mikä minulla on se 100mg ja ne ovat molemmat trimopania. estolääkettä määrättiin ottamaan yhdynnän jälkeen 3tablettia.. niiden lisäksi söin karpalotabletteja. tulehduksia tuli silti. Alkoi viime vuonna pikkuhiljaa jo ärsyttämään kun vuodessa oli n.17 tulehdusta. tämä vuosi on tähän asti onneksi mennyt jo vähän paremmin. silloin kun tulehdus iskee on aluksi vain pientä kirvelyä ja parin tunnin päästä tuntuu ettei voi muuta tehdä kuin istua vessanpöntöllä ja verta alkaa tulemaan. olen käynyt ultrassa eikä ollut mitään rakenteellista vikaa. ajan kanssa olen huomannut että kyseiset vaivat johtuvat yhdynnästä, jos sen jälkeen ei käy pissalla bakteerit jäävät "muhimaan" rakkoon.


      • hermoriekale
        edf kirjoitti:

        tietääkseni tuota trimopania määrätään sekä itse virtsatietulehdukseen kuin myös estolääkityksenä. Tulehdukseen määrättävät ovat vahvuudeltaan yleensä 300mg.. estolääkitys mikä minulla on se 100mg ja ne ovat molemmat trimopania. estolääkettä määrättiin ottamaan yhdynnän jälkeen 3tablettia.. niiden lisäksi söin karpalotabletteja. tulehduksia tuli silti. Alkoi viime vuonna pikkuhiljaa jo ärsyttämään kun vuodessa oli n.17 tulehdusta. tämä vuosi on tähän asti onneksi mennyt jo vähän paremmin. silloin kun tulehdus iskee on aluksi vain pientä kirvelyä ja parin tunnin päästä tuntuu ettei voi muuta tehdä kuin istua vessanpöntöllä ja verta alkaa tulemaan. olen käynyt ultrassa eikä ollut mitään rakenteellista vikaa. ajan kanssa olen huomannut että kyseiset vaivat johtuvat yhdynnästä, jos sen jälkeen ei käy pissalla bakteerit jäävät "muhimaan" rakkoon.

        Trimopan-kuuri ei vienyt oireita kokonaan pois =( Taas kävin kuseksimassa purkkiin labrassa ja katsotaan, jos tarvitaan uusi antibioottikuuri. Seuraavaksi alkaa tietyti jyllätä hiivatulehduskierre.
        Kuinkahan pitkän selibaatin ukko kestää... ja kuinkahan pitkän nää oireet vaatii! Kaikkea sitä elämä tuo eteen, kun vihdoin olen löytänyt keski-iässä ihanan miehen :´(


      • tripstraps
        edf kirjoitti:

        tietääkseni tuota trimopania määrätään sekä itse virtsatietulehdukseen kuin myös estolääkityksenä. Tulehdukseen määrättävät ovat vahvuudeltaan yleensä 300mg.. estolääkitys mikä minulla on se 100mg ja ne ovat molemmat trimopania. estolääkettä määrättiin ottamaan yhdynnän jälkeen 3tablettia.. niiden lisäksi söin karpalotabletteja. tulehduksia tuli silti. Alkoi viime vuonna pikkuhiljaa jo ärsyttämään kun vuodessa oli n.17 tulehdusta. tämä vuosi on tähän asti onneksi mennyt jo vähän paremmin. silloin kun tulehdus iskee on aluksi vain pientä kirvelyä ja parin tunnin päästä tuntuu ettei voi muuta tehdä kuin istua vessanpöntöllä ja verta alkaa tulemaan. olen käynyt ultrassa eikä ollut mitään rakenteellista vikaa. ajan kanssa olen huomannut että kyseiset vaivat johtuvat yhdynnästä, jos sen jälkeen ei käy pissalla bakteerit jäävät "muhimaan" rakkoon.

        sain Trimopanin ohjeeksi niin, että yksi pilleri juuri ennen yhdyntää (otan sen kuitenkin melko usein juuri yhdynnän jälkeen) ja toinen 12 tuntia yhdynnän jälkeen. Ja pilleri on 160 mg:tä.


    • aasdfaffda

      Hei, minulla alkoi myös oireilu melkein viikko sitten. Eilen alkoivat myös menkat. Verta ei ole tullut virtsan mukana ennen menkkoja: Nyt on vähän vaikea huomatakkaan vaikka kusisin verta.
      Kysymys on, kuinka kauan tämän pitäisi kestää hoitamattomana ja jos tämä melkein viikko on mennyt jo eikä ilmeisesti ole munuaisiin vielä levinnyt, niin voinko olettaa että oireeni johtuvatkin jostain muusta kuin ko. tulehduksesta?

      Minulla on aiemminkin ollut oireita jotka ovat kadonneet muutamassa päivässä niin en ole välittänyt aiemmin edes tutkia asiaa. Nyt alkaa kyllä rasittaa tämä vessassa ravaaminen kun tuntuu ettei pysty pikku edes liirua pidättämään.

      • - ei kiva tauti -

        Samassa jamassa taudin kanssa kuin moni muukin. Mä en ole saanut kotikonstein tulehdusta kokonaan pois oikeastaan koskaan. Pahimpia oireita saa kyllä siirrettyä. Mun keino on 2-3 mg c-vitamiinia (eli aika monta tablettia kerralla), lisäksi hulluna vettä ja pahimpiin fiiliksiin alapään suihkutusta kuumalla vedellä. Näiden kanssa selvisin nytkin lääkäriin vain pari tuntia pahojen oireiden alkamisen jälkeen.

        Joskus, kun on lievempi, noilla keinoin saa taudin lähes pois, mut kyllä mä oon sit aina päätynyt viikon parin päästä kuurille.

        Eli suosittelen lääkäriä, vaikka antibiootit onkin kurjia.


    • Nattiska

      Antibioottikuuri tappaa osan alapään bakteereista ja jos niiltä jäänyttä elintilaa ei korvata harmittomilla bakteereilla, niin tulehdusta aiheuttavat bakteerit valtaavat tämän tilan taas itselleen ja ollaan lähtöpisteessä.

      Eli näin maalaisjärjellä ajateltuna antibioottikuurin jälkeen pitäisi saada niitä harmittomia bakteereita emättimeen. Suosittelen siis kaikille antibioottikuurin oheen ja sen jälkeen maitohappobakteerikapseleita emättimeen!

      • Miriam88

        Kannattaa todella ottaa niitä maitohappobakteeri-kapseleita kuurin aikana ja kuurin jälkeen. Vähän yli pari viikkoa kun napsii päivittäin maitohappobakteerin niin luulis,että hiivaa ei tulisi. Noi antibiootit on aina sikäli ikäviä, että voi sitten alkaa ärhäkkä hiiva :(


      • yleensä terve
        Miriam88 kirjoitti:

        Kannattaa todella ottaa niitä maitohappobakteeri-kapseleita kuurin aikana ja kuurin jälkeen. Vähän yli pari viikkoa kun napsii päivittäin maitohappobakteerin niin luulis,että hiivaa ei tulisi. Noi antibiootit on aina sikäli ikäviä, että voi sitten alkaa ärhäkkä hiiva :(

        Luulen, että itselleni tuli tämä tauti matkoilta, kun en voinut joka pissan jälkeen peseytyä, olen nimittäin tähän totuttautunut. Sitten vielä päälle ns. honeymoon cystitis eli paljon seksiä, niin tässä ollaan: kouristus pissaamisen jälkeen, kihelmöintiä, johon auttaa vain seksi ja paljon orgasmeja, tänäänkin jo kolme. Lutraaminen kuumassa vedessä myös hyvä. Tänään keksin vielä lämmittää kylvyn jälkeen ongelmakohtaa infrapunalämmöllä. Olen myös syönyt paljon happamia puolukoita ja juonut päälle vettä. Puolukat ajavat varmaan saman asian kuin karpalot tai omenaviinietikka.
        Katson nyt vielä pari päivää, ja jos ei mene näillä konsteilla, hakeudun lääkäriin.


    • nainen21vuotta

      Minulla on usein virtsatietulehdusoireita: kirvelyä yms, mutta hoidan niitä yleensä kotikonstein: Paljon vettä ja greippimehua ja lämpöä. Yleensä sillä tavalla menee ohi.
      Nyt kuitenkin on pari päivää ollut outoja oireita: Järkyttäviä vatsakipukohtauksia ensin, sitten tuli kipeä olo ja tänään virtsassa on ollut vahvaa punertavaa/oranssia väriä. Pissahätä on lähes kokoajan ja tulee tosi huono olo jollei heti pääse vessaan.
      Olen vähän huolissan lukenut näitä viestejä, ja haluaisin saman tien lähteä lääkäriin. Labraan pääsisi vasta aamulla, joten pitäisi kuitenkin odottaa aamuun. Minulla on kuitenkin aamulla todella tärkeä ja iso tentti, ehkä haluaisi missata sitä. Toisaalta joutuisin odottamaan viikonlopun yli jollen mene huomenna. Turhaa en haluaisi tenttiä jättää väliin, niin mietin, onko muilla ollut samantapaista? Odottaisinko maanantaihin vai pitäisikö mennä jo huomenna? :(

    • 123456789abc

      Itsellä ollut monta vuotta krooninen pissatulehdus. Pari kuukautta on saattanut olla taukoa mutta sitten kun istuu kylmällä, ui tai harrastaa seksiä niin oireet tulevat heti takaisin. Antibiootteja on syöty niin paljon että nyt löytyi pissasta esbl. Elikkä nyt pitää vältellä viimiseen asti antibiootteja ja "juoda vettä niin että aivot turpoaa", näin lääkärin sanoin. Antibiootit kyllä suojelisivat munuaisia mutta mitä enemmän niitä syön niin sitä resistenssimmäksi bakteeri muuttuu. Nyt pidetään peukut pystyssä, että bakteeri lähtee juomalla pois. Pian pääsee munuaisten ultraan niin jos siellä selviäis syy tähän vaivaan. Pissatulehdus on kyllä pahin kipu mitä oon tuntenu. Monesti yöllä heränny siihen kipuun ja sitte itkeny vessassa kun tuntuu siltä kun pissaisi piikkilankaa. Ja kukaan kenellä ei oo pissatulehdusta ollut niin ei voi tietää kuinka helvetin paljon se oikeasti sattuu!

      • pissaaja

        ...Ja myös aika monet, joilla tauti on ollut eivät tiedä kuinka helvetin paljon se voi sattua :(

        Ymmärrän yskän, koska itse tosiaan kärsin ennen myös usein todella kivuliaista virtsatulehduksista. Niin kivuliaista, etten voinut tehdä mitään muuta kuin kieriä lattialla ja juosta vessassa itkemässä.

        Olen kirjoitellut tähän ketjuun aiemminkin ja viimeksi keinosta, jolla olen päässyt kroonisesta virtsiksestä eroon. Tämä keino on omenaviinietikka. Olen nyt juonut sitä pieniä määriä veden kanssa kohta puoli vuotta, eikä ole ollut virtsiksen virtsistä.

        Mitkään muut keinot eivät ole auttaneet (ja olen kokeillut vaikka mitä), joten suosittelen kyllä omenaviinietikkaa kaikille tästä vaivasta kärsiville. Jos on huonot hampaat, niin ne saattavat kyllä kärsiä, mutta itselläni ei ole hampaiden kanssa ollut ongelmia. Etikka on tietty kamalan makuista, mutta kamalampaa on mielestäni pissata verta.

        Ja kannattaa siis nimenomaan ostaa kaupasta sitä ihan normaalia omenaviinietikkaa (ei mitään muuta etikkaa) ja sekoittaa sitä veteen. Ihan pieni määrä, pari ruokalusikkaa päivässä riittää. Olen syönyt myös tabletteina omenaviinietikkaa aiemmin, mutta se ei auttanut. Nestemäisenä etikka pääsee suoraan sinne, missä sitä tarvitaan.

        Välillä olen pitänyt parin päivän taukoja ja nykyään en enää juo etikkaa joka päivä. Silti edelleen toimii. Tämä voi siis olla keino, jolla välttää antibioottien ainainen syöminen.

        Itselläni vuosien antibioottien syönti aiheutti vastustuskyvyn heikkenemisen niin, että nykyään vaikka virtsis pysyykin poissa, kärsin lähes jatkuvasti flunssasta. Kannattaa siis hankkiutua ajoissa eroon antibioottikierteestä. (Kuitenkin mikäli virtsis tulee kaikesta huolimatta, en jättäisi antibiotteja väliin, sillä hoitamattomana tauti on vaarallinen kun leviää munuaisiin.)


    • Mardha

      Hei Kaikki!

      Hmm, aloin todella huolestua kun lueskelin kaikkia teidän tekstejä... itselläni alkoi nimittäin pissataudin oireet vajaa viikko sitten. Aluksi ei ollut niin paha joten ignoorasin ja ryhdyin hoitamaan kotikonstein: kuumaa suihkuttelua alapäähän, kuuman vehnätyynyn pitämistä lantiolla, paljon vettä, paljon c-vitamiinia, paljon karpalomehutiivistettä ja särkylääkkeitä. Oireet pysyivät aika hyvin kurissa, paitsi eilen alkoi kuseminen sattua ihan sietämättömän paljon. Tänään on ollut hieman kuumeinen olo, nytkin vähän pökerryttää. Huomenna aamulla soitan lääkäriin ja varaan ajan, ja voin vain toivoa ettei tulehdus ole edennyt munuaisiin. Olisi vaan pitänyt mennä heti kun oireet alkoi :( en vain tykkää käydä lääkärissä...

      Minulla ei ole ennen ollut virtsatientulehdusta, mutta nyt se iski kun ensin kylmetin itseni kunnolla ja sitten myöhemmin harrastin seksiä poikaystäväni kanssa. Alapäässä on välillä tuntunut myös kutinaa, voiko hiivatulehdus iskeä myös saman aikaan pissataudin kanssa?

    • Mardha

      Hei taas! Kävin aamulla lääkärissä. Minulle määrättiin viiden päivän Selexid kuuri. Kuinka nopeasti antibioottien pitäisi vaikuttaa?? Vessassa käynti on jo helpottunut hiukan, mutta alaselkä ja molemmat kyljet on nyt kauhean kipeät. Pelkään, että tulehdus on edennyt munuaisiin, pitäisikö antibioottien auttaa vaikka se olisi edennyt niin pitkälle?

      Eräälle ystävälleni oli kuullemma aluksi määrätty väärät lääkkeet jotka eivät tehonneet. Pahin pelko tällä hetkellä on että syön vääriä lääkkeitä ja tulehdus pahenee.... harmi kun olin tyhmä enkä mennyt lääkäriin heti kun oireet ilmeni :--(

    • 4mandaaa

      Selexid on ihan hyvä antibiootti, ja sitä käytetään paljon virtsiksiin ja minulle sitä on määrätty niin monta kertaa ettei enää tehoa. Nyt en muista toista merkkiä jota sain viimeksi, tammikuussa 2011. Nyt olen ollut muutaman kk ilman oireita, kunnes tänään iski:(
      Yleensä mulle tulee virtsis yhdynnän jälkeen vaikka peseydyn ja juon paljon erityisesti jälkeen. Minulle annettiin estolääkitys varmaan 2 vuotta sitten. Se tehosi aluksi mutta sitten oireet tulivat takaisin. Estona söin Trimopania iltaisin. Kävin oireiden takia taas nyt tammikuussa ja lääkäri sanoi että aina yhdynnän jälkeen pitäisi ottaa 2 tablettia, ja muuten jättää estolääkitys vähemmälle. Se auttoi ja nyt olenkin ollut ennätyksellisesti tammukuun alku-huhtikuun alku ilman oireita.
      Edellisen tulehduksen oireet helpottivat kun tein tehojuomaksi 2,5rkl omenaviinietikkaa, 1,5dl kiehuvaa vettä sekä hieman hunajaa. Join mukillisen sitä tehojuomaa karpalomehun(sokeriton) jälkeen, koska luin jostain että karpalon ainoesosat irrottavat bakteerit ja omenaviinietikka ns. huuhtelee ne pois. Lisäksi olen juonut 1g pore C-vitamiinia päivittäin multivita. Lisäksi koin että maitohappobakteerit (pureskeltavat, apteekista), auttoivat lisäämään vastustus kykyä.
      Syy siihen että miksi juuri nyt sain tulehduksen(tunnistan oireista koska ovat jo niin tuttuja, myös klamydia on testattu ja oli neg.) on että olen hormooni myllerryksessä (syön pillereitä 2 laattaa putkeen, aloitin juuri toisen), olen syönyt epäterveellisesti kaikkea hyvää (makeeta, limpparia...), lisäksi on hirveä stressi päällä. Lisäksi pitää sanoa se etten ole käyttänyt estoa edes yhdynnän jälkeen nyt maaliskuusta lähtien ja olen ollut täysin oireeton vaikka tuntuu että välillä on kunnon kuherruskuukausi meneillään.
      Saa nähdä miten tästä selvitään, nyt alkaa helpottamaan vähän. Olen nyt pari tuntia juonut paljon vettä, otin 1g C-poren, maitohappobakteereja, tehojuomaa, ja jäisiä karpaloita.
      Minulla on kotona myös antibiootit mutta haluaisin päästä kierteestä pois joten seuraan tilannetta tarkkaan ja katson miten oireet jatkuvat, jos jatkuvat... :)

      Tämä on kamalaa, ja vie voimia, keskeyttää monella varmasti työpäiviä ym. Koitetaan jaksaa siskot!

    • Mardha

      Nyt olen taas terve, selexid-kuuri auttoi (vaikka en vieläkään ole löytänyt selitystä käsittämättömälle selkäkivulle, joka tosin lähti kun lopetin antibiootit hmm,..)
      Nyt pelkään sitä, että virtsiksen oireet tulevat takaisin ensi viikonloppuna, kun luvassa olisi romanttisia hetkiä poikakaverini kanssa...

      Ajattelin kumminkin heti kun vaan mahdollista käydä ostamassa sitä omenaviinietikkaa, jonka nimeen monet tuntuvat täällä vannovan. Jotain pitäisi myös tehdä ruokatavoille, kun tiedän olevani melko perso makealle :O

      Mikä on estolääkitys? Onko se siis antibioottien syömistä etukäteen ja ennaltaehkäisevästi? ei kuulosta kovin lupaavalta syödä lääkkeitä jatkuvasti :O

      Mutta jos esim. seksin harrastamisesta tulee ongelma, joka aina aiheuttaa virtsiksen niin kaiketi se estolääkitys pitää sitten hankkia? Tai toivottavasti siihen omenaviinietikkaan voi luottaa............

    • kuolema...........ko

      Joo. Kaikki on täällä tosi huolissaan vaikka tekee kaikkensa vaivan eteen. Itselläni oireet alkoivat melkeen heti kun aloin syömään e-pilereitä, ja olen niitä syönyt jo pian 2vuotta. Ensimmäisten oireiden aikana käytin hiivatulehdus lääkkeitä ja bepanteenia. Noh nyt on ollu tasavälein kirvelyä virtsatessa, pissahädän tunne koko ajan, yhdyntäongelmia ja muita kipuja. En ole kuitenkaan käynyt lääkärissä. En vaan saa sitä aikaiseksi vaikka poikaystävänikin koko ajan sitä hokee.. Pelottaa vaan niin paljon, ja nyt varsinkin pelottaa. Minulla jos kellä on tulehdus edennyt munuaisiin.
      Olen lisäksi tosi huono juomaan vettä tai syömään hedelmiä, vihanneksia..

      • Mardha

        Heti nyt lääkäriin vaan! Itsekin odottelin liian kauan kotosalla kun en saanut aikaiseksi mennä. Mutta lopulta otin itseäni niskasta kiinni. Jälkeenpäin olo oli niin helpottunut, ja antibiootit auttoi nopeasti. Pistäpä puhelimeen herätystä ja muistutusta huomen aamulle, että soitat sinne lääkäriin. Ihan turhaan kärsit ja pelkäät kun voit antibiooteila saada nopean helpotuksen. =)

        Asiasta moottorisahaan. Kävin eilen ostamassa sitä omenaviinietikkaa ja sekoitin sitä vesilasiin. Hyi hitto kun maistui pahalta. Nyt kekkasin pistää vitamiiniporetabletin samaan lasiin porisemaan ja tätä kelpaa jo juodakin. Toiv. tulehukset pysyvät tästä lähtien kaukana.


    • Katja -73

      Uuden suhteen alettua seksin jälkeen alkaa kirvely samantien :/ Tähän saakka saanut vaivan hoidettua itse ascorbin-c vitamiinitableteilla, mutta viikko sitten kipu yltyi ja menin testeihin. Tulokset negatiiviset, samoin nyt viikon jälkeen testeissä ja negatiivista näyttää. Tiedän kuitenkin mistä on kyse kun olen kärsinyt tulehduksista vuosia. Otettu myös klamydiatesti, negatiivinen.
      Viestiketjun luettua marssin kauppaan omenaviinietikkaa ostamaan. Nyt innolla odotan jos vaikka alkais tepsimään. On kyllä valmis tekemään melkein mitä tahansa sen eteen ettei tarvis kärsiä tästä tuskaisesta vaivasta...

    • väsynyt ja tuskissa

      Heippa kaikille. Itselläni menossa viides tulehdus tänä vuonna, ja koko ajan muuttuu kivuliaammaksi. Syön Selexidiä, annostus on kolme tablettia päivässä. Tähän mennessä olen ottanut seitsemän (!!!) tablettia, eikä oireille näy loppua... Kävin viime keskiviikkona naistentautien erikoislääkärillä, joka teki ultran muut tutkimukset, eikä löytynyt mitään. Honeymoon-syndroomaa hänkin epäili, sillä olen aloittanut uuden suhteen vajaa vuosi sitten, ja seksiä on ollut todella runsaasti. Hän määräsi minulle Trimopania estolääkkeeksi, mutta en ihan ehtinyt ottaa ensimmäistä kun tulehdus iski taas... Voin vain toivoa, että estolääkitys alkaa tehota, kunhan saan otettua ensimmäisen!

      Tämä vaiva on maailman kamalin. On lisäksi hyvin inhottavaa, kun perhe ja ystävät eivät tunnu ottavan kipujani tosissaan. Poikaystäväni sentään on todella ymmärtäväinen ja jopa välillä syyttää itseään (olen kyllä sanonut hänelle, ettei tämä hänen syytään ole, minä vain olen hyvin altis tälle vaivalle). Minusta on hyvin väärin, että me naiset joudumme kärsimään tällaisesta vaivasta - virtsatietulehdus kun ei ole mikään maailman helpoin tauti, vaan erittäin kivulias ja varsinkin henkiseen hyvinvointiin vaikuttava. Itse alan ainakin olla todella väsynyt ja kyllästynyt tähän ainaiseen sairasteluun, mutta kun en millään tahtoisi ryhtyä nunnaksikaan...

      Joka tapauksessa kiitos vinkeistä, joita olen saanut lukea täältä. Karpalokapseleita (Karpalactia) olen kokeillut, samoin karpalomehua, mutta itse en ole huomannut mitään apua. En myöskään syö karkkia enkä muutakaan makeaa. C-vitamiinia yritän myös syödä säännöllisesti. Kunpa vain keksisin jonkin auttavan keinon, jotta tulehdukset loppuisivat... Samoin kuin edellinen kirjoittaja ja varmasti monet muutkin kohtalotoverit, olisin valmis tekemään MITÄ TAHANSA, jotta en enää koskaan joutuisi kärsimään yhdestäkään virtsatietulehduksesta!! Olen vasta 22-vuotias, ja pelkään, että joudun kärsimään tästä loppuelämäni.

    • mirjamm

      Ihan järkyttävä kipu eikä mikään tunnu auttavan. ajattelin maanantaina soittaa lääkäriin ja mennä ainakin klamydia-testiin ja samalla testata, jos vaan mahdollista, että olisiko kyseessä virtsatietulehdus.

      Lapsena minulla oli monta virtsatietulehdusta ja olen jossakin leikkauksessakin/toimenpiteessä käyny sen tiimoilta eli se virtsatietulehdus on hyvin todennäkönen. en vaan tiedä kumpi on pahempi vaihtoehto, Klamydia jonka saa hoidettua kerralla pois vai virtsatietulehdus joka voi uusiutua jatkuvasti.

      Oireet alkoivat erään kostean illan jälkeisenä aamuna, kun olin ollut yhdynnässä, verta tuli monta päivää ja kipua on jatkunut jo kaksi viikkoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vessassa pitää rampata jatkuvasti ja tämä kipu....

      Klamydiakin on valitettavasti hyvin todennäköinen kun suuseksissä on joskus se ehkäisy saattanut unohtua. On vaan niin neuvoton olo kun ei tiedä mitä tapahtuu ja pelottaa. Tekis mieli mennä itkemään äitin kainaloon mutta sekään ei luultavasti innostuis jos kuulis että tytär harkitsee sukupuolitautitesteihin menemistä ihan tosisssaan.

    • 4mandaaa

      En tiedä teistä mutta haluan taas motivoida kaikkia teitä kokeilemaan omenaviinietikkaa. Sain eilen illalla oireita ja syynä oli varmaan se etten ollut juonut päivän aikana tarpeeksi. Lisäksi olimme poikaystäväni kanssa harrastaneet seksiä edeltävänä päivänä. Oli kamala jano, ja virtsa todella "tummaa", ja sitten kirvely alkoi. Otin heti karpalotabuja joissa on maitohappobakteereja, C-vitamiinin, multivitan, ja 2 dl jäisiä karpaloita. Lisäksi join reilun litran vettä ja vähän päälle. Odottelin ja ajoin autolla poikaystäväni luo, ja hänen luonaan tein tätä maagista omenaviinietikka-vesi-hunaja -juomaa :) Join myös vettä aina lasillisen vartin välein. Kävin pissalla ja oireet alkoivat helpottamaan. Join vielä yöksi muutaman lasin vettä ettei rakko olisi aamulla aivan tyhjä. Aamulla oli jo hyvä olo :) Kuitenkin täytyy muistaa että juominen on TODELLA tärkeetä vaikka ei tulehdusoireita olisikaan. Vettä vettä vettä :)

      Taustalla on siis monia tulehduksia, klamydia negatiivinen ja monia näytteitä otettu labrassa. Olen myös syönyt monia antibioottikuureja, ja estolääkityksenä on joskus viime vuonna ollut trimopan 100mg. Jätin trimopanin pois ja olen tsempannut muilla keinoilla.

      Kyllä se siitä naiset! Tsemppiä kaikille, kyllä me selvitään!

    • sdfghhhhh

      Joo-o. En oo ihan varma oisko tää nyt virtsistä, mut ainakin oireet viittais vähän sinne päin, vaikka lieviä ovatkin olleet. :S

      Eli tässä nyt muutaman päivän ajan on saanut rampata vessassa n. puolen tunnin välein. Kirvelyä ei tosin oo ollu kun vaan virtsaamisen lopussa ja joskus pientä kipuakin. Virtsakin ihan normaalin näköistä ollut.

      Oon nyt tässä lukenut muiden oireiluja ja ohjeita, vettä on juotu jatkuvasti ja yhden buranan jälkeen alkanut jo helpottaa. Ja tietysti alapääpesuja. Kuitenkin nyt alko pelottaa näiden tekstien jälkeen, että entä jos se nyt leviääkin munuaisiin (jos se nyt edes on virtsistä), ei viitsis sinne lääkäriinkään sännätä, kun kammoan niitä... Varmaan sitä sitten uskaltaudun raahautumaan, jos pahenee. Inhottavaa sairastella tämmösiä just lomalla viel. :(

      • sdfghhhhhh

        Tuli sitten käytyä labrassa, kun kivut virtsatessa vaan koveni, eikä muutenkaan tuntunut menevän ohi. Tässä nyt sitten on tuloksia odoteltu ja eilisestä lähtien soiteltu ja kyselty, lievä virtsishän sieltä löytyi. Eivät antaneet antibiootteja, kun ei ollut tulehdusarvot tarpeeksi korkeat. Käski vain syödä buranaa kipuihin ja juoda paljon, melkeinpä litroittain vettä ja siinä sivussa sitä karpalomehua.
        Maanantaina vielä kerran pitää soitella lopputuloksia, sieltä jos sitten löytyy vielä jotain, niin on tässä pienet mahdollisuudet saada ne antibiootit. Mutta toivotaan nyt sitten että menee näinkin ohi. :s


    • lrfkledsö

      Mulla on nyt ensikertaa tää, enkä voi muuta tehä ku itkeä ja kieriskellä.... Taisin toimia aika nopeasti, kun ryntäsin tänään illalla heti päivystykseen kun tuli verta pissan mukana ja lääkkeet tuli kyllä mukaan! Nyt yritän juoda hirmuisesti ja syödä puolukoita(?), tänä yönä ei varmasti nukuta!!

    • ---

      Onko kellään kokemusta Penomaxista? Sain kuurin oireisiin, 3 tablettia päivässä, nyt kuurin loputtua oireet tuntuvat palanneen... Pitäisikö mennä takaisin lääkäriin vai hakea toinen kuuri apteekista?

    • dn

      Itsellä ollut virtsatientulehdus jo kauan ja nyt sitten hiivasieni. itsellä on vain JÄRKYTTÄVÄ lääkärikammo, joten kokeilen nyt tätä omenaviinietikka-vesi yhdistelmää.. PAHAA OLI, mutta kun piti nenästä kiinni niin alas sen sai. tällä viikolla soitto lääkärille, jos ei ala helpottamaan. samalla sitten se klamydiatesti, vaikka kuinka prkl pelottaas! äääää!!

    • pissaaja

      Minä täällä taas :)

      Palasin katsomaan, mitä täällä ketjussa puhutaan ja kertomaan, että edelleen omenaviinietikka on pitänyt minulla tulehdukset poissa.. Nykyään juon sitä vain noin kerran viikossa, joskus enemmän jos tarvetta on. Uskon, että mitä pikemmin pääsee antibiottikierteestä pois sitä vähemmän tulehdukset myöhemmin uusivat. Itselläni antibioottien syönti kesti turhan kauan.

      Lisäksi eräs tuttuni kertoi, että oli about parikymppisenä kärsinyt myös usein virtsiksistä, mutta sitten yllättäen sairastelu loppui kuin seinään siinä noin 25 -vuotiaana, eikä tauti ole tullut takaisin. Tämä tyyppi on siis nyt yli 30. Olen myös kuullut samansuuntaisia tarinoita muiltakin yli 30 vuotiailta naisilta. Itse olen nyt 25 ja virtsikset alkoivat juuri siinä kahdenkympin tienoilla ja niitä oli paljon.. Nyt olen päässyt vaivasta (ainakin toivottavasti) eroon, eli iälläkin voi olla jotain merkitystä tässä asiassa. Tietenkin poikkeuksiakin varmasti on, mutta tässä kuitenkin jotain lohdutuksen sanaa teille noin parikymppisille virtsiksen "uhreille".

      Edelleen kehotan kaikkia menemään pikimmiten lääkäriin jos huomaa itsellään pissaoireita, sillä tauti on hoitamattomana varmasti melko vaarallinen. Jos on tulehduksille altis, niin omenaviinietikkaa ja muita itsehoitokeinoja kannattaa käyttää ennaltaehkäisevästi, eli toisin sanoen lähes koko ajan ja näin pitää huolta siitä, ettei tulehdusta edes tule. Onhan se melko työlästä, mutta ainakin omasta mielestäni melko paljon vaivattomampaa kuin kärsiä koko ajan virtsiksestä tai sen pelosta. Varmasti nämä kotikonstit auttavat oireisiin taudin ollessa meneilläänkin, mutta en luottaisi silti ainoastaan niihin taudin parantajina, ainoastaan ehkäisijöinä.

    • Angel-59

      Täällä sitä kärvistellään taas virtsiitin kourissa. Olen jo vanha kokenut konkari ja tiedän heti, kun tauti taas kolkuttaa. Otin ekat tabletit jo pari tuntia sitten ja ketoriinia myös, mutta ei vaan tunnu helpottavan, arrgh. Olen kaiken lisäksi töissä iltavuorossa, onneksi vuoro päättyy kohta 21.00. Toivon todella, että kohta alkais helpottaan. Minulla tulehdukset liittyy selvästi lämpimiin kesiin ja seksiin. Ei sitä sais oman siipan kans edes hauskaa pitää.

    • Angel-59

      Ja jälleen sunnuntaina iski tää pirullinen tauti, epäityttää, että selksidikuuri viimeksi ei tehonnut, kun näin pian uusi. Päivystyksessä, kun annoin näytteen, se oli aivan pelkkää tumman punaista verta. Hui että kun kauhistuin, mutta ei lekuri siihen mitenkään suhtautunut, koputteli vain vähän munuasia. Sain nyt eri antibioottia ja viljelyn vastaus huomenna, oireet ainakin hävinneet. Otin neuvosta vaarin, jota on tällä palstalla suositeltu ja ostin sitä omenaviinietikkaa, kokeillaan miten tehoaa.

    • pollacisuria

      Haluan myös kirjoittaa tähän ketjuun, minulla kun on melko pitkä sairashistoria tämän ikävän taudin parissa.
      Olen melko ääritapaus nimenomaan virtsatietulehduksen saralla, ravaan urologian osastolla päiväkirurgisella ja sairastan "mummotautia" (interstitielli kystiitti, keskiarvollisesti 65-80-vuotiailla naisilla :D)
      Täytyy sanoa, että omalla kohdallani oireisto on ollut melko rajuakin joskus, munuaisaltaan tulehduksia on ollut ainakin 5 kaiken kaikkiaan; sairastanut tosin toistuvia tulehduksia 6-vuotiaasta (olen tätä kirjoittaessani 26-vuotias).. Ensimmäisen kerran vaivaan kiinnitettiin vakavampaa huomiota munuaisten ollessa ylikuormituksessa ensimmäisen kerran. Onhan se nyt päivänselvää, että kun antibioottia syö taukoamatta (estokuureineen päivineen), ja lääkeherkkyyksissä todettu bakteeri EI silti nujerru, alkavat antibiootin tuomat hyödyt heiketä elimistössä sekä bakteereilla mahdollisuus päästä leviämään pidemmälle elimistöön. Kävin ensimmäisessä kystoskopiassa v.2002 (kivulias toimenpide...), jossa todettiin interstitiellille kystiitille ominaista petekiavuotoa (kudoksen venyessä alkaa tihkua rakon seinämistä verta) sekä hyvin ahdas virtsaputki, joka minulla kaikkein kipein tässä kolminaisuudessa, johon luokittelen virtsaputken, rakon sekä munuaiset.
      Naisen virtsaputki on hyvin lyhyt, ja tulehtuessaan on helposti rakossa, minulla on nykyään aina nimenomaan rakon tulehdus, sillä rakko ei koskaan tyhjene kunnolla eikä tehokkaasti.
      Moneen vuoteen en ole oireillut voimakkaasti mutta nyt olen taas 3 kahden VIIKON kuurin jälkeen joutumassa urologian polille tähystykseen.
      Munuaiset osoittavat mieltään, alkaa tulla muualle kehoon oireita ja ketoosiin viittaavaa vointia. Terveyskeskuksella kun "ei ole resursseja", niin ei tälläisiin oireisiin kukaan vaan jaksa kiinnittää huomiota.., Ketään ei tosissaan vaan kiinnosta, että kun on 20 vuotta syönyt kuuria toisensa perään, ja tähystykset sekä dilataatiohoidot ovat olleet tehottomia ja aiheuttaneet enemmän kipuja tähän mennessä, joten alkaa olla melko toivotonta tän kirvelynkin kanssa. Saatikka, kun minä joudun tänä päivänä oikeasti pelkäämään sitä, että munuaiseni eivät kestä tätä kuormitusta.
      vuonna 2006 ravatessani viikoittain lääkärissä ja ambulanssilla kipupiikkiä hakemaan minulle ehdotettiin rakon poistoa ensimmäisen kerran, ja nyt sama asia on uudelleen tapetilla.
      Itselläni oireisto on vuosien saatossa muuttunut pahemmaksi, enkä tietenkään vertaile itseäni kehenkään. Siltikin tiedän, että elimistön hapattaminen ruokavalion sekä juomien osalta on avainasia näiden vaivojen nujertamiseen!
      Karpalokapseleista ei ikinä ole ollut minulle mitään apua. Luontaistuotteista puhumattakaan. Olen aina käyttänyt mahdollisimman vähän käsiteltyjä, tuoreita tuotteita (esim. puolukat tai karpalo), sillä jotkin lisäaineet ärsyttävät rakkoa ja joka paikkaan lisätty SOKERI on kaikkein pahin mahdollinen bakteerien ruokkija, kun rakko toimii laiskasti.
      Juominen on tärkeää, mutta itsellä runsas juominen ei varsinaisesti auta, munuaiset kun ovat vähän rajoilla nykyään. Alan pöhöttyä ja turvota, ja olen alkanut saamaan nivelvaivoja -.- huomaan niiden yltyvän, jos lisään vedensaantia, ilmeisesti imeytyminen heikkoa.
      Lisään itse tuoretta SITRUUNAA juomaveteen päivittäin. Juon 1-2 litraa päivässä.
      Minulle ollaan urologiasta suositeltu ruokavalion muutosta. Se ei välttämättä vähennä tulehdusalttiutta, mutta lieventää oireita.
      Suosin antioksidatiivisia ainesosia, mm.
      -sipulia
      -valkosipulia
      -omenoita
      -selleriä ja purjoa!
      porkkanaa, tomaattia, kaalia, ja kaikkea TUOREENA. Suolaa ei tarvitse jättää, mutta ehkä vähentää jonkin verran. Samoin herkut. Kahvin juominen KANNATTAA, kahvi on vahva antioksidantti. Kannattaa kuitenkin jättää sokerit kahvista pois ja vähentää maitoa, imeliä muutenkin tosi vähälle. Sokeri jää rakon pohjalle kasvattamaan flooraa. Kahvilla saattaa olla aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus muutenkin, mutta joskus oikein herkillä saattaa ärsyttää limakalvoja rakossa.
      Virvoitusjuomat sekä PIPPURIT ja PAPRIKA ärsyttävät rakkoa. Neutraali-hapan ruokavalio on toiminut itselläni todella hyvin. Koitan välttää mm. perunaa ja lisätä riisiä, välttää esim. hiivakasvustoa ruokkivia (vaaleita jauhoja ja sokereita ym.) Siideriä&kaljaa kannattaa välttää;seuraavana päivänä sen tietää. JÄRKYTTÄVÄ tulehdusten aiheuttaja.
      En voi koskaan esimerkiksi karpata, mikä harmittaa, just näiden munuaisten arvaamattomuuden vuoksi. En kuitenkaan voi heittäytyä kasvisruokavaliollekaan täysin. Kasvisproteiinin tiedetään kuitenkin vaikuttavan mm. estrogeenintuotantoon. Hormonitasapaino vaikuttaa gynekologisesti, mutta omalla kohdallani olen huomannut sen vaikuttavan myös urologisesti. Itselläni on aina virtsatietulehdus, kun kuukautiset alkavat.
      Olen kokeillut omenaviinietikkaa, hyvää tavaraa, ihan kuin sitruunakin. Voipi olla, että helpompaa käyttääkin säilyvyytensä vuoksi! Eikä ole EHEC-vaaraa :).

    • Pissaliisa87

      Itsellä ensimmäinen vti noin 16-vuotiaana, jonka jälkee pysy monta vuotta poissa. Varsinainen tulehdukierre alko noin vuos, kaks sitten. Yleensä tulehdus iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta, että ekaks on vähä jotain oireita ja siinä vaiheessa pitäis aina vaa tajuta hakeutua sinne lääkärii, ku usein ei mee tuntia kahta kauempaa ja itket vessanpytyllä ku et uskalla tulla pois, ettei pissi lirahda pöksyyn.

      E-pillereitä oon syöny 15-vuotiaasta asti, kuivattaa limakalvoja kyllä. Joten seksissä tulee aina muistaa liukkarin käyttö; ees suuseksi ei kosteuta niin paljon, et auttais samal taval kun tuo liukuvoiteen käyttö. Pisu ja pesu tärkeetä myös muistaa seksin yhteydessä. Aina mulla ei toi seksi ees liity tulehdukseen vaan myös liian vähä juominen ja etenkin krapula voi laukasta sen tulehduksen; eli tarpeeks vaa nestettä ja tarpeeks usein vessassa.

      Lääkkeistä oon melkee kaikki kokeillu, Selextid ja Nitrofur-C ehkä tehokkaampia ku Trimopan itsellä. Trimopanista oli estolääkitys reilu vuoden ku kappas, akuutti tulehdus tuli kuitenkin. Joten se jätetty nyt pois kun ei ilmeisesti tehoa ja sotki vaan mun virtsanäytteenki viime kerralla. Näyte aluks näytti et joo, bakteereja on, mut varsinaises bakteeriviljelys ei mikää ollu kasvanu.

      Itekin taidan kokeilla tota omenaviinietikka ja c-poretabu juttua, josko vaikka siitä sais itsekin avun. Ei oo mitään järkeä siinä, et syöt koko ajan biootteja ja vastutuskyky heikkenee koko ajan. Mut muistutan vielä, et aina kantsii se näyte käydä antamas, kun oireita tulee vaikkei jatkuva antibioottien syöminen hyvää teekää.

      Kurjinta täs vaivas on se, et oon täl hetkel 24-vuotias ja en muuta haluis ku nauttii elämäst, mut aika paljo toi vaiva rajottaa; et voi käyttää tiukkoja housuja / farkkuja ku ehkä just yhen illan verran, et voi harrastaa seksii niin paljo ku haluaisit yms. Ja kaikkein rajottavinta on se, et sä vaan koko ajan pelkäät, et se tulee uudelleen. Joskus tuntuu, ettei mitää tulehdust varmaa ees oo vaa mun pää on jo pehmenny täst kaikest pelkäämisest.

      Toivon, et mulle kävis kuin mun mutsille, sillä se tulehduskierre loppu joskus kaksvitosena. Tosin sillä saatto auttaa se, et sai minut :D Usein varmaa sen takii lääkärit ei viitti ottaa nii tosissaa tätä vaivaa nuoril naisil, ku usein toi synnyttäminen katkasee sen tulehduskierteen ja sitä ne taitaa vaan varttua.

      Itellä kyllä maailman ihanin työterveyshoitaja, joka on pitäny musta huolen ja et aina antibiootit ja avun oon saanut

    • maaaaarsi

      tuttu vaiva ja aivan liian vaikea. virtsis tullee aina silloin ko ei tarvi ja useasti lääkkeetkään ei pure kunnola. täytyypä kokkeilla tuota omanaviinietikkaa josko se tepsis. mutta kiva tietää ettei ole tämän vaivan kans yksin. karpalomehua ja tabletteja naamaan vain ja yrittää nukkua ja aamula labraan, niinhän se maanantai alkaa :S

    • ...s.

      APUA! Sattuu ihan pirusti ja vertaki tulee. Tarvis nyt vaa äkkiä jotain nopeasti tepsiviä vinkkejä et selviin ees tän yön näistä kivuista, ennen ku pääsen lääkäriin! Vettä oon juonnu mutta kaupat on kiinni ja karpalomehuja ei nyt tähän hätään saa. Vedin kaks aspiriinii tunti sitten eikä auta! Auttaako C-vitamiini näihin kipuihin vai onko se vaan virtsatientulehduksen ehkäisyä varten? sitä nimittäin löytyis

    • pum

      Hei vaan!

      Tiedän tasan tarkkaan miltä se hemmetin virtsis tuntuu. Aina seksin jälkeen.. Nyt päälle vuoden sisällä ollu kuusi kertaa, ja taitaa taas olla tulossa. Ja nämä on aina sen jälkeen. Trimopan-kuuri 5 kertaa ja yhen kerran Nitrofur-C. Sain estolääkityksenä Trimopan 100 mg, mutta en voi syödä niitä, koska ne yllättäen olivat liikaa mahani hyvinvoinnille :(
      E-pillereitä olen syönyt vuoden, ja koska minulla oli estolääkitys, jouduimme käyttämään kumia. Ärsyttävää käyttää kumia, koska minkäs takia ne pillerit on hankittu! :(
      Poikaystävää harmittaa paljon, mutta minua vielä enemmän. On tuskaa istua vessassa ja pissiä verta. Terveyskeskuksessa hoitajat vaan mulkoilee ja vihjailee että olisi klamydia, nekin testit otettu ja ei ole.

      Olen yrittänyt juoda vettä, käytän C-vitamiinilisää... pesen alapäätä monta kertaa päivässä, käytän kuuriluontoisesti Lactalia... pisin aika mitä on pysynyt poissa: 3 kk. Inhottaa. Poikakaveri syyttää itseään ja tuntuu minustakin pahalta olla hermoheikko ja miettiä koko ajan milloin se taas iskee. Seksistä ei voi nauttia, koska koko ajan pelkää, onko pari päivän päästä taaaaaas tulehdus.

      Varmaan huomenna se taas iskee... :(

      Yritetään jaksaa naiset! :)

      • 123654

        Muista käydä pissalla, heti seksin jälkeen. Vaikka vain lusikallinen tulisi. Erään gynegologin neuvo oli tälläinen. Ja ainakin mulla on toiminut. Jos jää pissiminen myöhempään, niin se kyllä kostautuu!


    • Karpalotabletteja..

      On saattanut tulla tämä esille jo pitkässä keskustelussa mutta apteekista ja luontaistuotekaupoista saatavat karpalo-kapselit toimivat todella hyvin tulehduksen ehkäisyyn, otan itse samalla c-vitamiinia ja käytän myös noita maitohappotabletteja, joko suun kautta tai alateitse. Toimivat hyvin, en käytä usein mutta n. joka toinen tai kolmas päivä otan c:n ja karpalon ja maitohappoja silloin kun tulee ensi oireita tai silloin kun olemme yhdynnässä.

      • Yksi lisää joukkoon

        Mulla oli pieneä tyttönä vti ihan jatkuvasti, istuin usein ammeessa lämpösessä vedessä. Sitten tuli yli 10 vuoden tauko ilman minkäänlaisia oireita, mutta sitten parikymppisenä oireet alkoivat iskeä uudelleen. Tulehdukset tuloevat milloin huvittavat mutta yleensä runsaan seksin jälkeen jos siis seksiä on ollut joka päivä yli viikon ajan, onneksi ei tule jos harrastaa pari päivää putkeen ja sitten taukoa muutama päivä...

        Tälläkin hetkellä tuntuu että voipi olla vti, ajattelin kuitenkin odottaa huomiseen, en viitsisi päivystykseen lähteä istumaan kun ei kivut ole vielä minkäänlaiset. Oireet alkoivat kolme päivää sitten, en ollut juonut tarpeeksi ja heti tuntui pientä paineen tunnetta ja olisi tehnyt mieli käydä useammin vessassa. Aloin heti juomaan paljon vettä ja puolukkamehua, auttoi. Seuraavana päivänä ei ollut minkäänlaisia oireita, mutta erehdyin juomaan liian vähän nesteitä (olisi pitänyt juoda ainakin pari litraa, ruokajuomia en laske tuohon määrään). Eilen iltapäivällä sitten oli taas vähän paineen tunnetta mutta meni ohi kun join tarpeeksi. Tänään ei ole vielä ollut mitään, mutta saa nähdä.

        Aiemmin tulehdus on iskenyt yllättäen ja samantien järkyttävä kipu, esimerkiksi syksyllä olin aamulla käynyt normaalisti vessassa, koulussa kävin joskus puolen päivän jälkeen niin pam! Aivan järkyttävä kramppi ja aivan kuin olisi piikkilankaa pissanut, samalla tuli myös verta kunnolla. Heti soitto lääkäriin, ei onneksi tarvinnut mennä tutkimuksiin (ei ollut riittävästi resursseja) ja sain reseptin suoraan apteekkiin. Oireet helpottivat parin tunnin jälkeen.
        Ainut huono puoli antibiooteissa on se, etten kestä niitä. Tarviin yleensä vähän pidemmän kuurin kuin olisi tarpeen, koska suurimman osa antibiootista joko oksennan tai ripuloin ulos. Ei auta mitkään maitohappobakteerit, ei edes suuri määrä. Kuurin ajan en pysty poistumaan edes kotoa.
        Voisin kokeilla tuota omenaviinietikkaa, jos vaikka auttaisi minuakin.

        Tsemppiä naiset


    • ei nunna

      Kuulostaa ehkä hullulta mutta itselläni masturbointi helpottaa oireita tosi paljon, ainakin taudin alkuvaiheessa kun kivut ja kihelmöinti eivät ole vielä pahimmillaan. Tosin täytyy myöntää ettei mulla ole koskaan ollut tuollaisia tosi hardcore jatkuvia tulehduksia, ehkä 5-6 lievähköä tulehdusta koko elämäni aikana (olen nyt 31-vuotias), ja kerran oikein kunnollinen kuumeen ja selkäkivun kanssa jolloin jouduin ottamaan antibiootit. Mutta siis tosiaan, heti kun oireita alkaa ilmetä, muutama orgasmi helpottaa oloa kummasti! Tietty jos vaiva alkaa vaikka työpäivän aikana tätä hoitomuotoa voi olla vähän hankala toteuttaa.. :) olen myös miettinyt että tämä voisi tavallaan auttaa oireiden lisäksi myös itse tulehdukseen, kiihottuminenhan tietty stimuloi alueen verenkiertoa mikä saattaa saada myös immuunipuolustuksen soluja paikalle rivakampaan tahtiin.. tiedä häntä.. mutta mulla tämä auttaa tällaisiin lievempiin vaivoihin ja on kyllä aika miellyttävä lääke moniin muohin verrattuna ;). olen myös huomannut että masturbointi tuo helpostusta moniin kuihinkin pieniin vaivoihin kutenlievään päänsärkyyn yms...

    • ----

      Niinpä niin, en siis onneksi ole ainoa asian kanssa kamppaileva (ja vieläpä monen vuoden ajalta!). Vuoden sisään on nyt kaippa 4. kerta, ja meinaa vain itku tässä päästä. Taitaa myös tuo seksi olla syynä tulehduksille, mutta en kyllä ymmärrä että voiko olla turhempaa ja samalla KIVULIAAMPAA tautia???? Taitavat unet jäädä vähiin ja aika pöntöllä lisääntyä noin 101 prosenttiseksi... Nyt jos tämän saa hoidettua voisi harkita noita karpalotabletteja kun itse en pystyisi sokerittomana juomaan ja sokerillisena siitä kertyy aika paljon ylimääräisiä kaloreita... Ja hätätapauksessa nenästä kiinni ja omenaviinietikkaa kurkusta alas!

      P.s Ihanaa tietää etten ole ainoa joka kärsii tästä, jaksamisia muillekin!

      • kohtalotoverinne

        Heippa kaikki ja kiitos vertaistuesta!

        Kuulostavat pelottavan tutuilta nuo teidän kertomuksenne! Täällä yksi toivoton joukkoonne lisää.

        Virtsatietulehduskierrettä kestänyt kohta lähes kolme vuotta, eli käytännössä koko ajan kun olen seurustellut nykyisen kihlattuni kanssa. Etenkin viimeisen kahden vuoden aikana tulehduksia ollut lähes kuukausittain. Viime syksynä hypin jo riemusta, kun lähes kolmeen kuukauteen ei tullut yhtään tulehdusta, mutta itkuhan siinä taas pääsi, kun tulehdusolo jälleen iski. Klamydia tutkittiin heti alkuun ja virtsaputken ultrassakin olen käynyt, tuloksetta. Alkuun oireet olivat aina melko selkeästi yhteydessä seksiin, uintiin tai kylmässä istumiseen, nykyisin niissä ei ole enää mitään logiikkaa. Olen syönyt kuuriluontoisesti tulehduksiin Nitrofuria ja vihdoin viime vuoden puolella sain myös muutaman tabletin reseptin Trimopania otettavaksi juuri seksin, uinnin yms. jälkeen. Nitrofuria en tykkää syödä, sillä saan siitä aina hiivan, Trimopan puolestaan tuntuu auttavan oireisiin vain osittain. Paineentunne tuntuu olevan kokoajan hieman päällä. Vuodenvaihteessa tein itselleni uudenvuodenlupauksen saada tähän asiaan lopulta jotain selvyyttä. Varasin ajan niin papaan, gynelle, kuin yleislääkärillekin. Papassa varmistui pitkään epäilleeni sytolyysi, jokahan ei ole missään määrin vaarallinen, mutta aiheuttaa niin runsasta valkovuotoa, että joudun käyttämään pikkuhousunsuojia päivittäin. Ja sehän vain helpottanee virtsisten ilmaantumista.Gyneltä yritin tiedustella kaikkia mahdollisia kotikonsteja ja muita vaihtoehtoja, mutta eihän siitä tuntunut saavan mitään irti. Lopulta kirjoitti uudet e-pillerit, joissa pitäisi olla enemmän hormonia. En tosin ole vielä uskaltanut niitä aloittaa, sillä aikanani kokeilin pillereidenvaihtoa erittäin karmein sivuvaikutuksin. Gyne määräsi minulle myös jotain vaihdevuosiinkin käytettäviä emätintabletteja, joiden pitäisi vahvistaa limakalvoja ja siten estää mahdollisesti tulehduksia. Pian kokeilen ottaa ne käyttöön myös. Karpalo-c-vitamiinitabletteja olen myös syönyt pari päivässä ja kondomikaupoillakin tuli käytyä, josko se vähentäisi bakteerien leviämistä. Kysyin gyneltä myös mahdollisuudesta saada estolääkitys, mutta hän vastasi vain sen olevan vanhentunut käytäntö, eikö suostunut kirjoittamaan niitä. Onneksi olin varannut myös ajan yleislääkärille, johon menin itku kurkussa. Sanoin ihan suoraan, että tämä vaiva haittaa minua jo niin paljon, että jos en saa estolääkkeitä, olen kohta masennuslääkkeitä vaatimassa. Tältä minusta oikeasti tuntui. Olen niin paljon joutunut uhraamaan tulehdusten takia. Uinti oli ennen viikoittainen harrastukseni, samoin rakastin myös kylpylöissä käyntiä. Myös seksielämämme on kuihtunut todella pieneen, noin kerran-kaksi kuukaudessa, johtuen vain siitä, etten uskalla, koska tiedän minkä hinnan joudun aina maksamaan. Onneksi naisyleislääkäri sen sijaan tajusi ongelmani ja kirjoitti minulle puolen vuoden estolääkityksen. Katsotaan onko siitä mitään apua. Ainakin turvallisempi olla töissäkin, kun on jotain tabletteja varalla.
        Tuo hormonien vaikutus minua tosin on alkanut epäilyttämään eniten. Onko kellään muulla kokemusta siitä voiko hormonien määrän lisääntyminen auttaa tulehdusten estoon eli kannattaako minun koittaa vaihtaa suurempihormonisempiin e-pillereihin. Entä voisiko pillerien lopettaminen kokonaan vaikuttaa asiaan? Mietin asiaa syystä, että itselläni tulehdusoireet helpottavat tai loppuvat jopa kokonaan aina menkkojen aikaan. Tälläkin hetkellä vaikka vatsassa vähän menkkakipuja tuntuukin, on olo aivan taivaallinen, kuin rakossa ei tunnu painetta, eikä kirvelyä virtsatessa.

        Tosiaan minultakin jaksamisia kaikille samoista vaivoista kärsiville, toivottavasti nämäkin kierteet joskus edes loppuvat!


      • Virtsis
        kohtalotoverinne kirjoitti:

        Heippa kaikki ja kiitos vertaistuesta!

        Kuulostavat pelottavan tutuilta nuo teidän kertomuksenne! Täällä yksi toivoton joukkoonne lisää.

        Virtsatietulehduskierrettä kestänyt kohta lähes kolme vuotta, eli käytännössä koko ajan kun olen seurustellut nykyisen kihlattuni kanssa. Etenkin viimeisen kahden vuoden aikana tulehduksia ollut lähes kuukausittain. Viime syksynä hypin jo riemusta, kun lähes kolmeen kuukauteen ei tullut yhtään tulehdusta, mutta itkuhan siinä taas pääsi, kun tulehdusolo jälleen iski. Klamydia tutkittiin heti alkuun ja virtsaputken ultrassakin olen käynyt, tuloksetta. Alkuun oireet olivat aina melko selkeästi yhteydessä seksiin, uintiin tai kylmässä istumiseen, nykyisin niissä ei ole enää mitään logiikkaa. Olen syönyt kuuriluontoisesti tulehduksiin Nitrofuria ja vihdoin viime vuoden puolella sain myös muutaman tabletin reseptin Trimopania otettavaksi juuri seksin, uinnin yms. jälkeen. Nitrofuria en tykkää syödä, sillä saan siitä aina hiivan, Trimopan puolestaan tuntuu auttavan oireisiin vain osittain. Paineentunne tuntuu olevan kokoajan hieman päällä. Vuodenvaihteessa tein itselleni uudenvuodenlupauksen saada tähän asiaan lopulta jotain selvyyttä. Varasin ajan niin papaan, gynelle, kuin yleislääkärillekin. Papassa varmistui pitkään epäilleeni sytolyysi, jokahan ei ole missään määrin vaarallinen, mutta aiheuttaa niin runsasta valkovuotoa, että joudun käyttämään pikkuhousunsuojia päivittäin. Ja sehän vain helpottanee virtsisten ilmaantumista.Gyneltä yritin tiedustella kaikkia mahdollisia kotikonsteja ja muita vaihtoehtoja, mutta eihän siitä tuntunut saavan mitään irti. Lopulta kirjoitti uudet e-pillerit, joissa pitäisi olla enemmän hormonia. En tosin ole vielä uskaltanut niitä aloittaa, sillä aikanani kokeilin pillereidenvaihtoa erittäin karmein sivuvaikutuksin. Gyne määräsi minulle myös jotain vaihdevuosiinkin käytettäviä emätintabletteja, joiden pitäisi vahvistaa limakalvoja ja siten estää mahdollisesti tulehduksia. Pian kokeilen ottaa ne käyttöön myös. Karpalo-c-vitamiinitabletteja olen myös syönyt pari päivässä ja kondomikaupoillakin tuli käytyä, josko se vähentäisi bakteerien leviämistä. Kysyin gyneltä myös mahdollisuudesta saada estolääkitys, mutta hän vastasi vain sen olevan vanhentunut käytäntö, eikö suostunut kirjoittamaan niitä. Onneksi olin varannut myös ajan yleislääkärille, johon menin itku kurkussa. Sanoin ihan suoraan, että tämä vaiva haittaa minua jo niin paljon, että jos en saa estolääkkeitä, olen kohta masennuslääkkeitä vaatimassa. Tältä minusta oikeasti tuntui. Olen niin paljon joutunut uhraamaan tulehdusten takia. Uinti oli ennen viikoittainen harrastukseni, samoin rakastin myös kylpylöissä käyntiä. Myös seksielämämme on kuihtunut todella pieneen, noin kerran-kaksi kuukaudessa, johtuen vain siitä, etten uskalla, koska tiedän minkä hinnan joudun aina maksamaan. Onneksi naisyleislääkäri sen sijaan tajusi ongelmani ja kirjoitti minulle puolen vuoden estolääkityksen. Katsotaan onko siitä mitään apua. Ainakin turvallisempi olla töissäkin, kun on jotain tabletteja varalla.
        Tuo hormonien vaikutus minua tosin on alkanut epäilyttämään eniten. Onko kellään muulla kokemusta siitä voiko hormonien määrän lisääntyminen auttaa tulehdusten estoon eli kannattaako minun koittaa vaihtaa suurempihormonisempiin e-pillereihin. Entä voisiko pillerien lopettaminen kokonaan vaikuttaa asiaan? Mietin asiaa syystä, että itselläni tulehdusoireet helpottavat tai loppuvat jopa kokonaan aina menkkojen aikaan. Tälläkin hetkellä vaikka vatsassa vähän menkkakipuja tuntuukin, on olo aivan taivaallinen, kuin rakossa ei tunnu painetta, eikä kirvelyä virtsatessa.

        Tosiaan minultakin jaksamisia kaikille samoista vaivoista kärsiville, toivottavasti nämäkin kierteet joskus edes loppuvat!

        Hip.
        Minä kärvistelen täällä juuri virtsikseni kanssa ja yritän paikata pyörän kumia, että pääsen lähtemään lääkäriin - kohtalonivaa oikein urakalla. Mutta siis ajattelin vastata tuohon hormonikysymykseen. Itse olen vaihtanut korkeampihormonisiin pillereihin ja ainakin minulle se on tuonut helpotusta. Lisäksi käytän kerran viikossa Vagifem-nimistä paikallista hormonihoitoa (eli vaginaan asetettavaa hormonipilleriä) - ja se todellakin on auttanut. Se että minulla nyt on tulehdus johtuu ihan siitä, että saamattomana en ole hakenut lisää Vagifemia, vaan olen ollut jo 3 viikkoa ilman tuota paikallista hormonilisääni... tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Tuo paikallinen hormonihoito ainakin itselläni vahvistaa hyvin limakalvoja ja siten auttaa tulehdusten kanssa. Ja tietysti pyrin myös juomaan vettä säännöllisesti sekä virtsaamaan ja pesytymään ennen ja jälkeen seksin - ja tietty mieskin peseytyy ennen seksiä. Eli suosittelen kokeilemaan korkeampaa hormonivalmistetta - jos et pillereitä halua muuttaa, niin sitten jotain paikallishoitoa.


      • kohta epätoivonen
        Virtsis kirjoitti:

        Hip.
        Minä kärvistelen täällä juuri virtsikseni kanssa ja yritän paikata pyörän kumia, että pääsen lähtemään lääkäriin - kohtalonivaa oikein urakalla. Mutta siis ajattelin vastata tuohon hormonikysymykseen. Itse olen vaihtanut korkeampihormonisiin pillereihin ja ainakin minulle se on tuonut helpotusta. Lisäksi käytän kerran viikossa Vagifem-nimistä paikallista hormonihoitoa (eli vaginaan asetettavaa hormonipilleriä) - ja se todellakin on auttanut. Se että minulla nyt on tulehdus johtuu ihan siitä, että saamattomana en ole hakenut lisää Vagifemia, vaan olen ollut jo 3 viikkoa ilman tuota paikallista hormonilisääni... tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Tuo paikallinen hormonihoito ainakin itselläni vahvistaa hyvin limakalvoja ja siten auttaa tulehdusten kanssa. Ja tietysti pyrin myös juomaan vettä säännöllisesti sekä virtsaamaan ja pesytymään ennen ja jälkeen seksin - ja tietty mieskin peseytyy ennen seksiä. Eli suosittelen kokeilemaan korkeampaa hormonivalmistetta - jos et pillereitä halua muuttaa, niin sitten jotain paikallishoitoa.

        Täällä myös yksi kärvistelijä lisää!! Onko kellään kokemusta Norfloxacin -lääkkeestä? Mä sain sitä, nyt 2 vrk syöty ja oireet ei ole menneet mihinkään. Yöt valvottu ja alan tuntea itseni jo ihan sekopäiseksi!! Viljely on myös otettu, odottelen tuloksia siitä tänään. Mutta siis noi lääkkeiden vaikutusajat, voiko mennä monta päivää ennenkuin tehoaa?


      • Pissaliisa87
        kohta epätoivonen kirjoitti:

        Täällä myös yksi kärvistelijä lisää!! Onko kellään kokemusta Norfloxacin -lääkkeestä? Mä sain sitä, nyt 2 vrk syöty ja oireet ei ole menneet mihinkään. Yöt valvottu ja alan tuntea itseni jo ihan sekopäiseksi!! Viljely on myös otettu, odottelen tuloksia siitä tänään. Mutta siis noi lääkkeiden vaikutusajat, voiko mennä monta päivää ennenkuin tehoaa?

        Itellä ainakin oireet helpottanu muutaman tunnin päästä ensimmäisen antibiootin ottamisesta, joten mielestäni niiden pitäisi auttaa melko nopeasti. Harmi kun tuloksesi tulivat jo perjantaina, siinä olisit tietysti samalla voinut kysyä asiasta. Toivottavasti saat avun pian! :)


      • kohtalotoverinne
        Virtsis kirjoitti:

        Hip.
        Minä kärvistelen täällä juuri virtsikseni kanssa ja yritän paikata pyörän kumia, että pääsen lähtemään lääkäriin - kohtalonivaa oikein urakalla. Mutta siis ajattelin vastata tuohon hormonikysymykseen. Itse olen vaihtanut korkeampihormonisiin pillereihin ja ainakin minulle se on tuonut helpotusta. Lisäksi käytän kerran viikossa Vagifem-nimistä paikallista hormonihoitoa (eli vaginaan asetettavaa hormonipilleriä) - ja se todellakin on auttanut. Se että minulla nyt on tulehdus johtuu ihan siitä, että saamattomana en ole hakenut lisää Vagifemia, vaan olen ollut jo 3 viikkoa ilman tuota paikallista hormonilisääni... tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Tuo paikallinen hormonihoito ainakin itselläni vahvistaa hyvin limakalvoja ja siten auttaa tulehdusten kanssa. Ja tietysti pyrin myös juomaan vettä säännöllisesti sekä virtsaamaan ja pesytymään ennen ja jälkeen seksin - ja tietty mieskin peseytyy ennen seksiä. Eli suosittelen kokeilemaan korkeampaa hormonivalmistetta - jos et pillereitä halua muuttaa, niin sitten jotain paikallishoitoa.

        Kiitos vastauksestasi Virtsis !Tosin luin sen hieman liian myöhään tilanteeseen nähden, sillä olin jo ehtinyt kokeilla toisenlaista ratkaisua. Itsekin tosiaan sain viimeksi gyneltä tuota Vagifemia, mutta se odottaa vielä tuolla laatikossa aloitusta. Samoin sain myös enemmän hormonia sisältävät uudet e-pillerit. Kuitenkin aloin yhä enemmän pohtia itsekseni myös tuota tilannetta, miksi itselläni aina menkkojen aikaan tulehdusolo häviää. Päätin siispä ottaa riskin ja kokeilla keinoa, jota kukaan lääkäri ei ole vielä ehdottanut. Pillereiden vaihtamisen sijaan päätin lopettaa ne kokonaan. Noin kuukauden ajan olen nyt ollut ilman pillereitä ja estolääkitystä, eikä pissatulehdusoloa ole ollut kertaakaan. Kuulostaa ehkä lyheltä ajalta, mutta itselläni vaiva on kiusannut yli kahden vuoden ajan lähes kellon ympäri, sillä myös tulehdusten välillä on ollut "puolittainen" tulehdusolo, jota estolääkitys kuitenkin esti pahenemasta. Mutta tosiaan nyt kuukauden ajan olo ollut ihan taivaallinen!!! Mikäli tämä oli ratkaisu ongelmaan, niin olen enemmän kuin kiitollinen ja mietin vain kuinka paljon turhaan olen kärsinyt, sekä rahaa ja aikaa tähän tuhlannut!! Toivottavasti tilanne nyt ei muutu, kun menin sen täällä ääneen sanomaan. :) Mutta tosiaan tulen vielä kertomaan myöhemmin miten on mennyt, sillä jos näin helpolla asia ratkeaa, suosittelen muillekin lämpimästi! Paitsi että tulehdusoireet ovat pysyneet poissa, myös mielialani on ollut kaikin puolin iloisempi! :)


    • utelias88

      ihan galluppina, kuinka moni teistä käyttää hormonaalistä ehkäisyä? itsellä nämä ongelmat alkoivat pillerien myötä (limakalvot ohenevat ja kuivuvat).

      • kohtalotoverinne

        Luepa vastaukseni ylempää. Itsellä tosiaan näyttää loppuvan virtsatietulehdusongelmat e-pillereiden lopettamisella. Enpä olisi ikinä uskonut, että ratkaisu voisikin olla näin yksinkertainen..nimimerkillä "yli kaksi vuotta kotikonstien ja estolääkitysten avulla sinnitellyt, useita kymmeniä tulehduksia läpikäyneenä.."

        Itse olin kanssa aiemmin aina olettanut oireiden liittyvän nimeomaan seksiin,kylmettymiseen, uimiseen jne. mutta vasta myöhemmin tajusin miksi suhteeni alkuvaiheilla oireita ei kuitenkaan vielä ollut--en vielä silloin käyttänyt pillereitä..itselläni pillerit näyttävät siis olevan kaiken pahan alku ja juuri.


    • asd

      Mulla vähän sama .. Pissatessa hieman verta mukana ja sattuu todella paljon, muita vaivoja ei ole. Mulla viimeks 5 vuotiaana tätä oli .. Tänään lääkäriin !

    • sanonpa vain703

      juu, olen samaa mieltä kuin muutama muu täällä, kaikki nämä vaivat johtuu hormoniehkäisystä/ e-pillereistä. Mullakin ongelmat alkoi pillereiden myötä, jokainen yhdyntä johti päivystykseen ja antibioottien hakuun. Jätin ne pois, ja voila -ei enää yhden yhtäkään tulehdusta!!! Siis miksi näistä asioista ei haluta puhua? Vai onko niin, että halutaan vain naisten kärsivän hiljaa ja popsivan pillereitä miesten mieliksi?

      • leia75

        No jaa. En ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä yli kymmeneen vuoteen, ja silti olen taas virtsiskierteessä.
        Se siitä teoriasta.


    • tuskanen

      Saako antibiootteja jos vain soittaa terveysasemalla ja kuvailee oireet? Ettei tartteis labrakokeita? Parisen tuntia sitten alkoi oireilla ja hieman meinaa paniikki iskeä kun vappukin edessä. En haluaisi montaa päivää kärvistellä odottaen antibiootteja.

    • jepjep

      emmin kainalo auttaa

    • Omppuiinietikkaa

      Mikäli olet jo kaikki konstit kokeillut muttet vielä omenaviinietikkaa niin ehkä kannattaa kokeilla sitä - minulla se auttoi. Jokainen virtsiksestä kärsivä varmasti tietää että nyt se taas alkaa...Tuossa vaiheessa sekoitin pari rkl omenaviinietikkaa veteen toistaen sen 3 - 4 kertaa päivässä muutaman päivän ajan kuurinomaisesti. Vettä tietty kannattaa juoda lisäksi.Herkkuahan se ei ole mutta kyllä sen kestää sen ajan jos virtsiksestä vain eroon pääsee.Juotava vaikka pillillä niin se ei syövytä hampaitasi. Omenaviinietikan jätin omalla kohdallani säännöllisen epäsäännölliseksi käyttöön muutenkin pienempinä 'annoksina' , mutta enpä ole tarvinnut kärvvistellä kaksinkerroin vti:n kanssakaan. Ei kuitenkaan pidä unohtaa lääkärin apua tarvittaessa, mutta tässä van yksi vinkki jota ehkä saattaa kannattaa kokeilla.

    • Heippa !
      Itselläni ei ole ollut kuin viimeksi lapsena virtsatulehdus. Nyt viikonlopun yli on ollut alavatsassa kipua ja alapäässä välillä ehkä hieman pientä kirvelyä - ei tosin virtsattessa erityisemmin huomaa. alkupäivinä oli tullut jopa pikkuhousunsuojaan hieman verta.
      Voisiko tämä olla virtsatulehdusta ?
      Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

    • Turkinpippuri22

      Joo itse myös nyt oon hereillä kuumavesipullo jalkojen välissä tulehduksen takia.. Jo neljäs kerta tän vuoden puolella.. Ens kuussa lääkäriaika ja varmaan saan estolääkityksen. Toivottavasti sen kanssa nyt tää kierre loppuis.. Tulehdus puskee heti päälle jos syystä tai toisesta seksin jälkeiset pisut ja pesut myöhästyy vähääkään, 10-15min kun odottaa on jo myöhässä. Omaa tyhmyyttähän se tietysti myös on.. Entisen poikaystävän kanssa ei ollut mitään ongelmia tän pisstulehduksen kanssa, vain kerran oli 17-vuotiaana kun pakkasella istuin mopon kyydissä kylmällä penkillä. Sen jälkeen tulehdus oli vain kerran tähän talveen asti.. Nyt talvella aloin seurustella uuden poikaystävän kanssa ja ennen monta vuotta syömäni e-pillerit piti veritulpan takia vaihtaa minipillereihin. Sen jälkeen tulehdus valehtelematta kerran kuussa. E-pillereiden kanssa ei haitannut yhtään vaikkei seksin jälkeen käynytkään tekemässä pesuja ja pisuja, jotka nyt on pakko heti käydä tekemässä. Oon ihan varma että se estrogeeni piti tulehdukset poissa ja nyt en saa enää ikinä syödä mitään missä on estrogeenia. Onko kellään muulla näiden hormonaalisten ehkäsykeinojen kanssa käynyt näin päin, että pillerien lopettaminen tai ehkäsykeinon vaihtaminen on saanut aikaan (seksiin liittyvän) virtsiskierteen?

      • sarajgr

        hei,

        mulla ei kans ollut mitään ongelmia yhdistelmäpillereiden kanssa, tosin oon kuullut että niilläkin on monella ongelmia. Cerazette-minipilleri toi mulle jatkuvan virtsatietulehduksen, ja niiden kanssa ei ole leikkimistä. Ei ole terveellistä olla jatkuva tulehdus päällä, tai popsia estolääkitystä (eli antibiootteja). varsinkin jos sulla on veritulppahistoria!!!!
        suosittelen, että vaihdat suosiolla kuparikierukkaan, jos et kärsi endometrioosista. moni tuttu on ottanut sen, ja on tosi tyytyväinen. Ne on niin pieniä nykyään, että laitetaan synnyttämättömillekin. pitää vaan löytää asioista perillä oleva lääkäri.


    • Pirunmoinen ketutus

      Voi vinetto. nukkunu viime yönä 3h. Tärisyttää kylmästä, lämpöä, pissaan piikilankaa 20-30min välein, verta, alaselkä ihan juntturassa ja turvonnu olo vatsassa ja ei se rakko tunnu tyhjältä...Äiti vissiin kärsiny vaivasta vuosia ja taitaa olla mun vuoro kans. Päivystys aukeaa 25 min päästä ja klo 05 asti odotettu. lääkriin matka vie lukemani perusteella. Ja tänää olis 10h tarjoilukeikka, joudunkohan perumaan ku koko ajan pitää juosta vessas...tykkää työnantaja varmaan hyvää...Pirkule...

    • lirkki

      Itselläni alkoi rajut vti:n oireet viikko sitten pe. Menin su lääkärille valittamaan virtsaamis-, alavatsa- ja kylki-/selkäkivuista, kuumettakin oli aika lailla. Sain nitrofurit matkaan. Oireet eivät kuitenkaan helpottaneet, joten menin ke takas lääkäriin. Lääkäri arveli tulehduksen menneen munuaistasolle, ja määräsi kotihoitona siprofloksasiinit (tujumpi antib). Ilmeisesti en ollut niin huonona (tulehdusarvot ei kai olleet hurjat), että olisin tarvinnut sairaalahoitoa, vaikka en jaksakaan tehdä mitään. Aluksi tuntui, että uusi antib auttoi, koska kuume ei enää noussut. Nyt kahden päivän päästä kivut munuaisten kohdalla on kuitenkin taas pahentunut, enkä pysty nukkumaan.
      Siispä sisaret, kuinka nopeasti teillä on antibiootit auttaneet munuaisaltaan tulehduksessa? Kuinka kauan selkäkivut ovat jatkuneet? Onko joku muukin jätetty hoitamaan tauti kotioloissa yksikseen pillereillä? Pitäiskö taas mennä lääkäriin?

    • sdfghhhhhhhhhhhh

      Mulla oli virtsis ekan kerran joskus näihin aikoihin vuos sitten, varmaan oon kirjottanutkin jonnekin tuonne. Nyt varsinkin tämän vuoden puolella tuntuu että vähintäänkin kerran kuussa on jonkin näköstä oireilua, kuitenkin lievää joten en kehtaa lääkäriin sännätä, kun eivät ne täällä päin mitään halua tehdä ellei ole hengestä kysymys (kun ekaa kertaa sairastin niin sain jonkun aikaa tinkiä ennen kuin sain antibiootit, muuten käskettiin juota karpalomehua ja paljon vettä).

      Noh, tässä sitä taas ollaan virtsiksen kanssa (lievän onneksi). Yleensä mulla ensioireena on jäätävä pissahätä jatkuvasti ja kirvelyä lopussa, joskus tulee tippa verta mukana. Tämän pahemmaksi ei ole tuon ensikerran jälkeen päässyt kun alan samantien juomaan reilusti vettä sekä karpalomehua, tarpeen tullen buranaa lievittämään kipuja ja alkaa nyt jo onneksi helpottamaan kun aamulla alkoi.

      Oon huomannu että virtsis mulla iskee yleensä vähän rajumman seksin jälkeen tai jos on tullut käytettyä samalla jotain leluja, liekö sitten hankaavat liikaa kun kuitenkin pisut ja pesut suoritetaan ennen ja jälkeen. Myös leluille. Epäilen kyllä enemmän sitä että mies käy turhan lähellä peräaukkoa ja sitä kautta sitten kantautuu pöpöjä.

      Ihan näin vinkkinä, että jos pissaaminen on ihan tuskallista, niin mulla on auttanut kun pistää käsisuihkun (tai miksei tavallistakin suihkua) niin lämpöiselle kun alapää kärsii ja suuntaa veden sitten sinne ja samalla pissaa. Kipu ei tunnu läheskään niin pahalta ja helpottaa kummasti, en nyt voi taata että kaikilla mutta näin itselläni. :) Tai ylipäätään kuuma suihkuttelu alas tai vatsalle.

    • traija

      epillerit, piste.

    • Huolestunut äippä

      Meillä tyttärellä (1v 4kk) ollut jo kaksi VTI:tä kuukauden sisällä.. Joka kerta joudutaan menemään sairaalaan muutamaksi vuorokaudeksi, koska tyttö niin pieni vielä ja alle 2-vuotiaille muutenki lääkitys aluksi suonensisäistä.. Tänään aloitetaan estolääkitys, nitrofurantoin. Onko kenelläkään kokemusta ko. lääkkeestä?

    • lapsirakas

      Minulla todettii jo vuoden sisään toista kertaa virtsaputkentulehdus, oireet olivat ihan hirveät. eniten minua tässä pelottaa se että jos niitä on noin usein tietääkö se lapsettomuutta? Rakastan lapsia ihan älyttömästi ja oman muksun hankinta olisi vuoden päästä edessä päin. Onko kelläkään tietoa asiasta?

    • Kärsivä

      Onko teillä kestäny oireet kuinka pitkään sen jälkeen ku ootte antibiootit saanu?

    • Puolukkamehukannu

      Täällä kans yks kohtalotoveri kärsimysten kourissa. Kamalaa odotella aamuun ja yrittää kärvistellä kun kokoajan niin karmiva pissahätä ettei oltua saa, saatikka nukuttua!! Huomenna kun pitäis vielä töihinkin päästä....Litran puolukkamehukannu ja tuoppi vettä vieressä eikä tunnu helpottava. Välillä kourii mahasta mut onks kellään muulla ollu oireena että alkais tulla oksettava olo? Voipi olla et johtuu kans tosta äkillisestä paljon juomisestakin...Huoh tää on kamalaa! :(

      • pelkäävä

        itse olen 12.v ja olen ollut koko viikon pois koulusta ja nyt tänä aamuna lääkäri soitti äidilleni koska halusi tunnustella mu uaisiani ja ottaa tulehus arvot (oon siis lähes koko viikon aja joka päivä käyny terveys keskuksessa) nii tulehus arvot alle kaheksa kuumetta 37.3 ala selkä kipee ja virtsatessa sattuu ja siinä virtsa näytteessä oli jotai sekalaisia bakteereja... Lääkäri sit totes et jos nyt kuume nousee tai olo huononee o meentävä heti oulun yliopistolliseen sairaalaan päivystykseen. Silti vanhemmat sanoo että selkä lihakset vaa jumissa. Mut selkään sattuuu nii paljo et välil pakko vaa maata tän päivän aikana selkäkipu nousi ylemmäs ja koveni. Yskääkin on onneks sain tnää kuiteski lääkekuurin ja oon ottanu jo kaks lääkettä ja 600burana ja lämpöä näytti silti oleva 37.2 ja maha on ollut kuralla ja kipeänä....


    • onnelllinenen

      Itse aloin kärsiä viime vuoden elokuussa tästä ikävästä vaivasta ja minulle tuli virtsatietulehdus neljä kertaa vuoden sisään. Ihmettelin kovasti, koska olen jo 30, eikä elämäntavoissani ole ollut kummallisia muutoksia. Koitin karpalo-tyrni-ja puolukkamehut ja kapselit sekä 1000 mg c-vitamiinia/päivä, joina ainakin litran ylimääräistä töissä, vähensin sokerin ja vehnäjauhon määrää, ja aloin jo tulla epätoivoiseksi, koska pientä kirvelyä esiintyi usein. Sitten tajusin, että olin lopettanut lähes kokonaan valkosipulin käytön ja aloin uudelleen ottaa valkosipulijauhetta n. 1/2 tl päivässä. Ja kas kummaa, pieni ikävä ja kauan jatkunut kirvelyn tunne on kadonnut. Suosittelen siis lämpimästi kokeilemaan valkosipulijauhetta, tulee paljon halvemmaksi kuin mehut ja ainakin minulla näyttää myös toimivan. Tekiskö se virtsasta niin sipulista, ettei pöpöt viitti uida siinä, tms.

      • munuaisissa asti

        menkää lääkäriin heti kun mahdollista! itsellä eilen kipu kärjistyi aivan sietämättömäksi ja oireet
        iskivät yhtäkkiä.en ole ennen vti:tä sairastanut ja olen 15 vuotias.menin aamulla tk:seen antamaan virtsanäytteen ja arvot (en muista kaikkien nimiä) olivat plussan puolella joka tarkoitti tulehdusta ja lääkärille menin ja kokeili selkään nyrkillä kopauttamalla ja sai aikaan kamalan kivun ja lääkäri sanoi tulehduksen olevan jo munuaisissa ja nyt on oltava tarkkana ja käydä huomenna uudestaan jos lääkkeet eivät auta ja seuraavasta tulehduksesta mentävä keskussairaalaan isompiin tutkimuksiin.kerrankin lääkäri otti tosissaan eikä sanonut että kaikki on ihan hyvin! lääkkeet sain ja tarkkaan kertasi miten vaarallinen tilanne on kyseessä.harvoin tällä paikkakunnalla lääkäri ottaa tosissaan.eilen sain kivun ja säryn pois ottamalla ensin 1000 panadolin,sitten 20min niin kuumassa suihkussa kuin iho kesti ja juomalla litran vettä alle 30min.meni 4 asti yöllä että kipu hellitti ja sain unen ja aamulla kipu jatkui.jospa tuo lääke alkaisi auttamaan ja kivut helpottamaan kun tämä viikko kuumeessa kotona makailtu ja tämäkin vielä tähän päälle.


    • 666+++

      Minulla oli monta virtsatietulehdusta vuosien 2010-2011 aikana ja sitä myöten myös lukuisia antibiootti-kuureja. Nykyään tiedän, että nuo kaikki tulehdukset johtuivat seksistä ja käytänkin nykyään yhdynnän jälkeen otettavaa antibioottia ja nyt on tulehdukset pysyneet poissa :)
      Sen verran vaan sanon, että koska minulla oli tulehduksia niin monta silloin ja opin oireista tunnistamaan koska on oikea tulehdus päällä ja koska muuten vain kirvelee (esim. juonut liian vähän jne.), niin lääkäri antoi suositteli minulle antibiootti-reseptiä säilytettäväksi kotona ja tarvittaessa hakemaan apteekista lääkettä, jos tulehdus iskee. Näin vältän terkkarissa jonotuksen ja saan pian avun vaivaani.
      En käsitä niitä ihmisiä, jotka väittävät, että "kannattaa odotella menisikö itsestään ohi"... virtsatietulehdus on hoitamattomana hyvin vaarallinen, joten jos on kipua, kirvelyä yms. niin kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä, niin saa ensinnäkin helpotuksen vaivaan ja varmistetaan mistä on kyse ;)

      Tiedän mistä puhun... kyseinen v-mäinen vaiva on mulle harvinaisen tuttu. Nykyään oon onneks saanut olla rauhassa ja muistan juoda paljon vettä pitää jalat ja alaselän lämpimänä joka päivä ;)

    • eroonkierteestä

      Taas on mullakin virtsatietulehdus, viime kerrasta on jopa monta kuukautta aikaa, jolloin sain vahvat antibiootit ja tulehduksen pois, siitä huolimatta etten kyennyt vetämään koko viiden päivän kuuria loppuun, sillä mulla antibiootit pistää vatsan niin käsittämättömän sekaisin, vaikka napsisi maitohappobakteereja ja imodiumeja koko kuurin ajan.

      Olen muutoinkin antibiootteja vastaan, kun ovat jo tähänkin mennessä vieneet pois ison osan luontaisesta vastustuskyvystäni.

      Vuosi sitten virtsis meni niin pitkälle että jouduin sairaalaan kesken työpäivän, ei enää ikinä sitä.

      En sitten millään tahtoisi jälleen lääkäriin ja pissimään purkkiin, sillä antibioottikuuri olisi jälleen taattu. Asun kaiken lisäksi ulkomailla, enkä ole vielä virallisesti siirtynyt tänne hoitopiiriin, eli vakuutusta ei ole ja pelkkä poliklinikkamaksu huitoo täällä satasessa, puhumattakaan lääkkeiden hinnoista.

      Nyt on vessakäynnit sattuneet n. neljän päivän ajan, tosin satunnaisesti, yleensä päiväksi helpottaa ja yöllä sitten kirveltää taas niin pirusti.
      Mieheni loukkaantui kun ilmoitin että nyt tulee taas petipuuhaton kausi, mutta minkäs teet kun olen senkin huomannut, että liika harrastaminen johtaa mulla aina tulehdukseen, eli tokkopa tämä itsekkyyttä on omalta puoleltani, pelkkää tervehtymisen varmistamista.

      Tällä hetkellä käytän kotikonsteina:
      - Biotta puolukkamehu
      - Florberry karpalojauhe
      - Omenaviinietikka
      - Cebion C-vitamiini poretabletti
      - Varovaisempi ja ylihuolellinen peseytyminen miedoilla saippuoilla
      - Nesteytys, juon koko ajan päivän mittaan, vettä ja happamia mehuja
      - Kropan lämpimänä pito ja mahdollisimman vähän ulkona oleilua
      - Jos kipuilee liikaa, otan myös Buscopania, jota käytetään muun ohella virtsateiden kouristuksellisiin kiputiloihin (Suomessa saa reseptillä).

      Mulla oli lapsena vikaa munuaisissa, liikaa valkuaista pääsi pissaan, jos oikein muistan, ja sairauskierre uusiutui monesti. Eli saattaapi olla että nämä nykyvaivani johtuvat nyt myöhemmällä iällä aiemmista sairasteluista, vaikka lapsenakaan en muista kuin että olisin läpikäynyt vain yhdet tai kahdet virtsatulehdukset.

      Voimia kanssasiskoille!

    • kysynpä vaan

      Kuuluuko virtsatietulehdukseen krapulainen olo? En ole raskaana koska en ole siihen vaadittavaa roimintaa harrastanut. Vähän on pientä kirvelyä mutta ei mitään pahaa mutta tämä "darra" ottaa päähän

    • TaaskoKierreAlkaa

      Moi! Mulla oli nuoruudessani 7 kertaa peräkkäin VTT - joka kerta kun kuuri loppui, parin viikon sisällä taas samat oireet. Mulla tuli myös verta välillä, mutta lääkäri sanoi että se on "normaali" oire taudissa. JOS alkaa selkäkivut ja kuumeilu, se on viittaus, että tulehdus on edennyt munuaisaltaaseen.
      Kävin eilen lekurilla samasta syystä, en oo varmaan 15 vuoteen sairastanut VTT:tä, koska sain puolen vuoden estolääkityksen tuon jatkuvan sairastelun takia. Tuo lääkäri sanoi kyllä, että 50% tulehduksista menee ilman antibioottejakin pois n. 5 pv sisällä, mutta oireet on kyllä niin ikävät, etten minä ainakaan halua kärsiä yhtään. Selexidit lykättiin, mua vaan ihmetyttää oireissani se, että musta tuntuu että pissa "karkailee" vähän ajoittain, ja koko ajan pientä pakotusta ja kirvelyä. Oon 41v joten ei kait karkailun pitäisi nyt vielä kuulua fysiikkaan? :) Onkohan tuo tavallinen oire VTTssä? Ennen ei oo semmosta ollut.

    • kivuliasta

      Sattumalta löysin tämän ketjun ja tällä hetkellä kun virtsatientulehduksesta (noussut tosin jo munuaisaltaaseen) kärsin, niin lohdutti lukea ketju läpi.. :)

      Itsellä alkoi oireet vähän päälle viikko sitten pienenä vatsakipuna. Sunnuntai-iltana vatsakivut menivat niin pahaksi, etten pystynyt kuin makaamaan sohvalla ja itkemään. Päivystykseenhän siitä lähdettiin ja aluksi epäiltiin vahvasti umpparia. Tulehdusarvot olivat kuitenkin vain hieman koholla, joten pyydettiin tulemaan maanantaina uudelleen.

      Maanantaina mahakivut eivät olleet ainakaan helpottaneet ja tulehusarvot olivat nousseet 150 asti. Otettiin osastolle, maha ultrattiin ja samalla kuvioista sulkteutui umppari pois, olisi kuulemma näkynyt ultrassa. Jäin yöksi sairaalaan eikä illalla vieläkään tiedetty mikä vaivaa. Tiistai aamuna otettiin veri virtsakokeet ja parin tunnin päästä selvisi, että vaivana on tosiaan munuaisaltaaseen noussut kuumeinen virtsatieninfektio. Samantien aloitettiin antamaan suonen sisäisesti antibioottia ja keskiviikkona kotiuduin sairaalasta Siprion nimisen antibiootin kanssa. Nyt sunnuntaina, viikko tulehdusta takana, vatsakivut eivät ole vieläkään lähteneet. :( Eilen illalla kipuili sen verran että kävin varmuuden vuoksi päivystyksessä kysymyssä että mitäs tehdään, sieltä sanottiin vain että ei niitä antibiootteja vielä aleta ainakaan vaihtamaan, käskettiin maanantaina tai tiistaina tulla uudelleen jos ei helpota. Tänään olen suosiolla syönyt Panadolia kipuihin ja nyt luultavasti kipulääkkee takia olo on hyvä. Epäilen kuitenkin, että huomenna aamulla kivut olisivat hävinneet... Ilmeisesti pitää soitella lääkärille ja kysellä että mitä tehdään, takaisin sairaalaan en ainakaan suostu menemään koska olo on muuten hyvä, ellei vatsakipuja oteta huomioon. Ei yhtään kivaa kyllä tälläinen, tsemppiä kaikille jotka samaa käyvät läpi.. :(

      Ja missään vaiheessa ei ole virtaamisen kanssa ollut ongelmia, ei satu ja kulkee aivan normaalisti. Juonut olen paljon, että rakko puhdistuisi..

    • maisa 6

      Jos haluaa erittäin nopean avun ,eikä pääse heti lääkäriinkään ,vanha ja turvallinen hoito helpottaa .Keitä persiljaa tuoretta tai kuivattua muutama minuutti ,siivilöi vesi pois ja juo lämpimänä . Vie kivun aika pian ,eikä ole vaarallista.Jaksat
      nyt odottaa lääkäriinkin pääsyä.

    • epätoivoinen

      Voi kun oiskin persiljaa!!

      Tänä iltana iski tai tajusin sen Vt:tulehdus. Edellisestä kerrasta lähes 10vuotta. Sillon oli pari kertaa ja gyne neuvo käymään pissillä pian yhdynnän jälkeen. No toissa iltana ilmeisesti venähti liian pitkä aika ja tässä sitä nyt ollaan. TUSKAA!! Yritän keksiä millä helpottaisin oloa, kunnes aamulla ois kaupat ja apteekit auki. Nukkuminenkaan ei onnistu, kun vaan aika kuluis jollain.... Vettä oon juonu, C-vitamiini poreen, mustaherukka mehua, lämpimällä vedellä pessyt alapäätä ja lämmitin ryynityynynkin helpottamaan oloa sekä otin puranan....Lämpimällä huuhtelusta hetken helpotus.... ARGH!

    • Pauliina4

      Ihan sattumalta löysin tän ketjun, kun olin aikeissa aloittaa aiheesta uuden...

      Mun ihmetyksen aiheena on nyt ollut seuraava:
      Virtsiksiä mulla on ollut muutamia vuosien varrella, ja joskus ollut klamydia. Vuosi sitten tehtiin klamydiatesti viimeksi, ja oli onneks negatiivinen.
      Sen jälkeen on tullut harrastettua seksiä silloin tällöin saman tyypin kanssa, luotan että hänelläkään ei ole tauteja. Tai ainakin kertoisi jos olisi....

      Nyt muutama viikko sitten olin yhdynnässä uuden miehen kanssa, ja sitä seuraavana päivänä mulle iski virtsis. Aattelin että olen saanut yöllä avoimesta ikkunasta vetoa ja johtuu siitä, kun herkästi vedosta tai kylmettymisestä mulle se vaiva iskee jos iskee. Lääkekaapissa oli edellisestä kerrasta jääneitä lääkkeitä, joten söin ne ja vaiva meni pois.

      No nyt sitten viime viikolla olin uudelleen tämän saman "uuden" miehen kanssa sängyssä, hänet on steriloitu, joten ei käytetty kumia. Seuraavan päivän iltana iski taas virtsis, ja vaivaa edelleen. Ei pahasti, mut kuitenkin.

      Nyt olen tässä ollut ihmeissäni, et voiko tosiaan virtsis iskeä yhdynnän jälkeen ja johtua siitä?? Vai pitääkö nyt panikoida ja rynnätä klamydiatesteihin sun muihin.... Kun en nyt viitsisi heti alkaa syytellä tuota miestä että jotain tauteja tartuttaa...
      Ja jotenkin on itsellä ihan idiootti-olo ja nolottaa, kun on jo kohta 40v, ja olen ihan pihalla nyt että mikä mua vaivaa.
      Voiko tämä tosiaan olla "vain" virtsis eikä mikään kamala sukupuolitauti??

    • herttamaria

      Kuulkaas kanssakärsijät! Luin keväällä yhdeltä amerikkalaiselta palstalta vinkin, jonka totesin itsekin hyväksi: alapään valelu kookosöljyllä, erityisesti tietty virtsaputken suu. Alkaa melkein heti lievittämään kipua! Tästä innostuneena alettiin käyttää kookosöljyä myös liukuvoiteena "ennaltaehkäisemään" sillä nimenomaan seksistä itsellekin tämä vaiva usein tuli. Ja kuten edellinen kysyikin, se tosiaan voi olla "vain" virtsis, mutta esim. klamydia aiheuttaa kai vastaavia oireita. Itsekkä usein iskee 1-2 vrk seksin jälkeen. Luontaislääkkeet kokeiltu, kaikkea kokeiltu, ja nyt kesällä pitkästä aikaa pitempi tulehdukseton jakso (vasta tosin n. 2kk, mutta itselle pitkä!) Nyt taas hieman oireita, mutta tosi vähän. Minulla on meneillään myös Hipeksal -estolääkitys, mutta siitä huolimatta tuli kerran tulehdus joka hoitui Nitrofur-C kuurilla. Olen huomannut, että stressi vaikuttaa tähän ihan hirveästi. Ja kun vaiva on ollut toistuva, sitä myös pelkää, minä ainakin. Välillä oikein pelottaa mennä vessaan ettei vaan taas tuntuisi jotain. Ongelma siirtyi keväällä jo myös todella pääkopan puolelle, sillä minulla oli joka viikko oireita, yleensä yksi päivä meni oireita hoitaessa ja ne usein menivätkin kotihoidolla ohi, kunnes alkukesällä jouduin kuurille...
      Tämä kuulostaa täysin naurettavalta, mutta apua olen saanut Paranemisen avain -kirjasta ja menetelmästä, se on nimenomaan auttanut unohtamaan koko virtsiksen, olemaan ajattelematta sitä koko ajan ja olemaan stressaamatta vaivasta ja sen mahdollisuudesta. Suosittelen siis lämpimästi! Oma olo parantunut huomattavasti, mutta nyt viikonloppuna tuli syötyä poikkeuksellisen huonosti, ja illalla syöty pitsa laittoi vatsan sekaisin ja sen jälkeen alkoi nää tuntemuksetkin... Mutta tuo kookosöljy lievittää mukavasti, ja myös se kuuma vesi mitä joku jo sanoikin!

      • Vaivaiseukko

        Virtsis on karmea vaiva! Kipu, epämukavuus, hermostuneisuus, pahoinvointi, vilunväreet - voi itku! Onneksi on karttunut joitain omia hoitokeinoja virtsis-kierteen koettelemuksen johdosta. Itselläni virtsis iskee kuin salama kirkaalta taivaalta, eli huono olo kehittyy nopeasti. Kun aloitan hoitotoimet tehokkaasti, olen myös päässyt vaivasta suht nopeasti, noin puolessa vuorokaudessa. Eli kannattaa juoda ja paljon (sokeroimatonta) karpalo - tai puolukkamehua. Istumakylvyssä kannattaa oleilla. Kylpyyn kannattaa sekoittaa luonnonjogurtiin sekoitettuna eteerisiä öljyjä, kuten bergamottia, tea tree:ta, laventelia, mäntyä tai rosmariinia. Vesi saa olla reilusti lämmintä. Vaatteita (villaisia) päälle ja hikiset vaatteet heti vaihtoon. Kuumavesipullo vatsalle tai alaselälle. Jalkakylpy voi auttaa vilunväristyksiin. Otan antibiootit vasta kun on pakko, enkä enää ainakaan Nitro-Fur tms.; tämä aiheutti minulla 'lääke'horkan. Esto'lääkkeenä' mehua kerran päivässä tai karpalokapseleita, lämpimät vaatteet ja tarvittaessa kuivat vaihtovaatteet mukana menossa, ei istuskelua kylmässä/viileässä, ummetuksen hoito heti, ja seksihommissa pesu ja wc-käynti ennen ja jälkeen. Antibioottikuureja ei aina voi välttää, mutta itselläni elimistö =alapää menee näistä aina sekaisin maitohappojen käytöstä huolimatta, joten jos ja kun joudun kuurin syömään, teen virtsiksen esto-toimiakin tehostetusti.
        ps. Kookosöljy toimii tosiaan sekä hoitovoiteena että liukasteena; käytän vielä varmuuden vuoksi luomuöljyä!


    • sabo12345
    • Kaktusmehua

      Virtsiksen kourissa, mulla tulee vain ja ainoastaan kesäisin. Todella harvoin kärsin tästä vaivasta. Edellisestä tulehduksesta on 6 v. ja sitä edellisestä n. 39 v. Tämä on ehkä elämäni kolmas tulehdus. Tuo ensimmäinen saattoi olla lapsena, en enää edes muista sitä tarkasti. Tämä on erittäin epämiellyttävä tila, mutta heti vaan lääkäriin ja antibiootit kehiin. Mulla niin harvinainen tauti, etten panosta karpalomehuihin. Mutta jos tämä yleistyisi sitten vetäisin vaikka kaktusmehua...

    • MinaTaallaVain1234

      Hei kaikki, löysin tämän ketjun ja täällä on niin hyviä vinkkejä että on kiva lukea että niistä on saatu apua. Itselläni juuri kolmannet antibiootit syöty, kahdet ekat Nitrofulilla ja kolmannet jollain vahvemmalla. Bakteeri kuulemma E-Koli. Nyt kun kolmannen kuurin söin, niin jos en juo pitkään aikaan niin virtsa tumman keltaista ja hieman kirvelee virtsaamisen jälkeen. Tämän seurauksena alan taas juomaan vettä johon olen sekoittanut sitruunaa ja hieman suolaa ja seuraava vessa käynti on parempi. En tiedä onko tuo vain nestehukka-kirvelyä, mutta normaalistikaan en hirveästi vettä juo, siis litratolkulla päivässä. Nyt tän yli kk:n aikana juon noin 3 litraa päivässä.

      Kookosöljy itsellänikin rauhoittaa virtsaputken seutua, aluksi ensiavusta neuvottiin että huuhtele joka vessakäynnin jälkeen paikat, mutta mulla veti niin kuivaksi että kirvely antibioottikuurin aikaan oli tosi inhottavaa ja se oli koko virtsaputken seudun alueella, ei vain siinä suuaukon kohdalla.

      Oon yli 40-vee ja mietin voiko olla jotain vaihdevuosiin liittyvää... Aloitin E-pillerit uudestaan kovien kuukautiskipujen takia noin puoli vuotta sitten ja sinä aikana 4 krt virtsis. Tosin kaksi kertaa niistä tiedän että on tullut kylmästä. Tätä en ole ikinä aiemmin osannut yhdistää virtsikseen.
      Parikymppisenä paljon virtsiksiä, sitten tosi tosi monta vuotta ettei mitään ongelmia. Mietin että voiko nää liittyä E-pillereihin, kun ne ilmeisesti kuivattaa limakalvoja. Olen kahdelta lääkäriltä kysynyt tästä ja kumpikaan ei tiennyt.
      Stressiä mulla on ollut, oon osa-aikatyöläinen ja toi aktiivimalli on pukannut niin hirveästi stressiä ettei tosikaan. Töitä haen jatkuvasti, tosin nyt en oo oikein voinut. Mistä tulikin mieleeni, että oletteko pystyneet olemaan töissä jos sellaista virtsiksen kaltaista oiretta, että aika ajoin kirveltää ja pitää kokoajan juoda vettä ja juosta vessassa? Itse menin ekan virtsiksen aikana n. kk sitten töihin seuraavana päivänä, ja ei ollut kiva työpäivä.

      Sain nyt lääkäriltä Hiprex-kuurin, jonka ensimmäisen tabletin otin aamulla, kuinkahan äkkiä ne alkaa vaikuttaa?
      Kuume seilaa 37:n alla ja hiukan yllä joskus (37,2), en ole kokoajan mitannut. Oon aika loppu tän virtsiksen kanssa, siis jatkuvan vessassa ravaamisen takia mikä johtuu kun juon nestettä niin paljon.

      - Oon kokeillut ruokasoodaa pari päivää(1krt/pvä), ei auttanut.
      - Persiljaa keitettynä ja sekaan inkivääriä, siitä nesteet join kerran, ei auttanut.
      - Valkosipulia ostin nyt kapseleina ettei mies kärsi tästä lemusta, uskon että auttaa vaikken vielä mitään merkittävää huomaa kait...
      - Karpaloita, vahvoja sellaisia aloitin eilen, en tiedä vielä auttaako...KarpaLact:ja olen syönyt ennen noita 2 päivässä.
      - Nyt oon kolmisen päivää syönyt puolukoita sekoittaen niitä mustikoihin, en tiedä oikein auttaako..

      Mutta oloni on nyt tällä hetkellä tosi uupunut, johtuen tämän virtsikan pitkittymisestä. Yritän kovasti pitää mielen iloisena, mutta se on vaikeata, mutta periksi ei anneta.
      Uskon että stressin osuus on tässä myös suuri, kuten monet teistä kirjoittivatkin.

      Haluaisitteko kommentoida, kanssakärsijät jotka haluavat myös selättää nää pöpöt! Olette tosi hyvin kirjoittaneet kaikkia vinkkejä :) Ihanaa että on joku palsta olemassa missä ei soiteta suuta toisille vaan täällä kannustetaan ja ollaan auttavaisia <3

    • Anonyymi

      2 päivää kesti sietämätön alaselkä-vatsakipu sekä säteili jalkaan ja pakaroihin. Olen 22 viikkoa raskaana joten lähdin päivystykseen, eipä paljon kipulääkkeitä tullu vaikka ite olin yrittäny paramaxia ja maannu lattialla ja suihkussa puoliks itkien. Kävely alko kans tekee kipeet, noh tää oli 2 kerta ku mul todettiin virtsatietulehdus katottii kohdunsuu ja lapsi kaikki oli siellä päi hyvin. Pakko myöntää aikoihin en oo tollasta kipua tuntenu ja vähä hassulta kuulostaa et toi kaikki liittyis tähä tulehduksen mutta ei sitä tiiä. Kipuu Alko lievittää antibiootit jospa tänä yön sais nukuttuu. Tsemppiä kaikil 😭

    • Anonyymi

      Viisi päivää makasin kuumeessa, vasta toinen antibiootti tehosi. Selexid lääkkeenä ja uskomattoman kauhea olo, ruoka tulee osittain sulamattomasta ulos.
      Jos on oireita niin välittömästi viljelyyn että saa heti oikean lääkkeen.

      • Anonyymi

        Totta kai tulehdukset voi islea ja pahempaakin jos päästää täysin tuntemattoman miehen panee ilman kumia.
        Hei haloo onkohan jääny jotain välii ihmisenbiologian tunnilla?
        Sen yhden kumppanin kanssa kun oltu ei ole tullu mitään oireita kummallekkaan toiselta eikä kumeja ole käytetty koskaan.


    • Anonyymi

      Kuinka kauan pitää olla poissa koulusta jos on virtsatulehdus

      • Anonyymi

        Kolme/Viisipäivää. Opettele pyyhkimään toiseen suntaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe