Öljyn suodattimen vaihto avensis 2.0td

Tane

Eli

Kuinka olette vaihtaneet avensiksen öljynsuodattimen? On hieman hankalassa paikassa, ei mahdu sinne räpläämään. Oletteko purkaneet jotain edestä pois, jos, niin mitä?

Kiitoksia asiallisista vastauksista

17

5505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhrien

      Mulla on -01 D4D koneella. Teen kotipihalla. Käytän apuna motonetista ostattuja huoltoramppeja, joita olen vähän hitsaamalla parantanut.(Loivempi ramppi, pystytuet jotka uppoavat maahan kolme senttiä.) Nyt mahtuu alle touhuamaan. Suodattimen vaihto on kyllä tehty hankalaksi. Ennen suodattimen irroitusta laitan 30cm puutarhaletkunpätkän suotimen alla olevaan suppiloon. Avaan ja annan valua enimmät öljyt pois. Sitten kokonaan pois jengoilta, mutta edelleen suppilon päällä. Annan taas valua. Kädessä on öljyn kestävä pitkävartinen käsine, josta olen kääntänyt varren upslaakille. Suppiloa pois ottaessa tulee nimittäin väkisinkin öljyä alas.Otan sen vaihdevaijereiden oikealta puolelta takaa katsottuna. Uuteen suotimeen tiivisteeseen öljyä ja sitten kiroilemaan ja äheltämään sitä niiden vaijerien takaa paikoilleen. Kaksi viikoa sitten vaihdoin viimeksi. Suodatin oli jumettunut kiinni. En viitsinyt tehdä meisselillä reikiä. Olen sen kerran tehnyt kun oli jumissa. Onneksi olin kaverin autonosturilla. Öljyä oli kaikkialla. Nyt laitoin pitkän hihnan suotimen ympärille, niin että kun vedin sitä vasemmalla kädellä se aukeaa. Samalla avasin sitä oikealla kädellä.

      • Tane

        Mulla siis avensis 2.0td -00, vanhakoppanen eli ei d4d. Ongelma onkin, ettei sinne oikein mahdu kädet mistään välistä oikein vääntämään sitä auki. Eipä sitä suodatinta enää paljo tota hankalampaan paikkaan vois laittaa. Jee...


      • reijovaan
        Tane kirjoitti:

        Mulla siis avensis 2.0td -00, vanhakoppanen eli ei d4d. Ongelma onkin, ettei sinne oikein mahdu kädet mistään välistä oikein vääntämään sitä auki. Eipä sitä suodatinta enää paljo tota hankalampaan paikkaan vois laittaa. Jee...

        Mulla kans Ave 2000 td.

        Ilmaputsarin yläosa irti ja sitten kettinki räikkäavain ja aina se suodatin sieltä irtoaa. Saaattasi sen joku saada käsinkin irti (?), mutten ainakaan minä ole kovin yrittänyt ku on avain.

        Ei se paha ole ottaa pois....asennetta peliin;- kun sen oppii.

        Reijovaan


    • 1. hankitaan suodattimeen sopiva työkalu, Toyota myy niitä tiskiltä kalliiseen hintaan (joku 30e?) Tietysti voi tutkia saako harakiri liikkeistä halvemmalla

      2. Vaihto tehdään yläkautta, poistamalla turbon/ilmansuodattimen välinen ilmaputki.

      3. Työniloa :-)

      • Tane

        Kiitoksia asiallisista vastauksista.
        Ei kai tässä muuta ku konepelti auki ja räpläämään.. :D


      • öljynvaihtoon
        Tane kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisista vastauksista.
        Ei kai tässä muuta ku konepelti auki ja räpläämään.. :D

        Tuon konehuone se ahdas vasta onkin. Mulla on ripakinttukäsi. Se mahtuu ilman takkia alakautta.


      • Suodattimesta.
        öljynvaihtoon kirjoitti:

        Tuon konehuone se ahdas vasta onkin. Mulla on ripakinttukäsi. Se mahtuu ilman takkia alakautta.

        Luotatteko harakiriin vai pistetäänkö alkuperäinen?


      • Tojotalla

        Onko ilmaputken ja turbon välissä tiivistettä?

        Tojotan mukaan pitäisi olla irtotiiviste mutta ainakaan itsellä sitä ei ole.

        Varoittelivat vaan että turboon pääsee hiekkaa ja muuta jos tiivistettä ei ole mutta letkuhan on klemmarilla kiinni, ei kai se tiivistettä tarvitse?


      • Tojotalla
        Tojotalla kirjoitti:

        Onko ilmaputken ja turbon välissä tiivistettä?

        Tojotan mukaan pitäisi olla irtotiiviste mutta ainakaan itsellä sitä ei ole.

        Varoittelivat vaan että turboon pääsee hiekkaa ja muuta jos tiivistettä ei ole mutta letkuhan on klemmarilla kiinni, ei kai se tiivistettä tarvitse?

        Niin siis kyseessä tosiaan vanhempi TD, ei D4D...


      • Tojotalla kirjoitti:

        Onko ilmaputken ja turbon välissä tiivistettä?

        Tojotan mukaan pitäisi olla irtotiiviste mutta ainakaan itsellä sitä ei ole.

        Varoittelivat vaan että turboon pääsee hiekkaa ja muuta jos tiivistettä ei ole mutta letkuhan on klemmarilla kiinni, ei kai se tiivistettä tarvitse?

        ......että siinä mitään irtotiivistettä olisi.

        Toki siinä letkun päässä voi olla vaihdettava tiiviste, jos tutkisi vähän tarkemmin.

        Olen yli 20 kertaa tuon letkun irrottanut, mutta en ole kyllä mitään irto-osaa huomannut. -ehkä siitä letkun päästä tiiviiste irtoaisi, jos sitä klemmaria löysäisi enemmän?????


      • Motonetistä
        Suodattimesta. kirjoitti:

        Luotatteko harakiriin vai pistetäänkö alkuperäinen?

        Sieltä saa halvemalla ja on sama kuin alkuperäinen, sama osa numero kyljessä mutta toyota teksti puuttuu.


      • ..muistaakseni motonetista (pori) sellasen kolmesormiepäkesko mallin millä aukee suodatin kuin suodatin hyllsysarjalla, ja ei ollu kallis ... ja just yläkautta avataan malliin..(2.0 TD -98)


      • lauta-aita

        mulla on kolmesormiepäkesko mutta yariksessa niin pieni halkaisija suodattimessa, että kolmesormi ei mee niin pieneksi. toisenlaisella aukaisijalla lähtee.


    • läpi lyö..

      mutta jos et ole varma osaamisestasi jätä tekemättä. Tällä vanhalla konstilla lähtee jos on tiukassa ja kunnon suodatin avain puuttuu. Pitää olla tarkkana mihin kohtaan lyö ettei aiheuta vahinkoa ja mahtuu kääntämään meisseliä ja varoa ettei valu hihaan..

    • toiota jos et muuta saa

      kuskin puolen rengas pois ja renkaat linkkuun.sieltä mahtuu vaihtaan suodattimen...

      • .....linkkuun rattia vääntämällä, miksi se toinen pitää ottaa erikseen pois?......

        PS. harvinaisen ruostunut yksilö sulla... :-)


    • ootteko.tehneet

      Moottorin vaihto 2.2 D4D koneiseen. Onnistuuko kotipihassa, tarvitaanko erikoistyökaluja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe