kysymys Kymenlaakson murteesta

Abu Ali

Suomen kielen tutkijat ovat panneet joskus muistiin, että erityisesti Kymenlaaksossa "kanssa" voi olla "kaa" ja jopa "kää" samoin ehdoin kuin esim. -lla ja -llä: "siskolla" ja "siskonkaa", mutta "veljellä" ja "veljenkää" (ei siis "veljenkaa"!).

"Kaa" ("siskonkaa") on tietysti yleinen vaikka missä, mutta sanooko Kymenlaaksossa joku nykyään todella "kää"? Siis esim. "Eilen kävin iskänkää kaupassa", "Me syötiin äidinkää jätskii"?

23

2910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kääkaa

      kääkää

    • Kää Kää

      En ole kenenkään kuullut käyttävän kanssa sanan sijasta tuota kää muotoa. Olen kuitenkin asunut täällä n. 46 vuotta.

    • tutkijat ovat

      panneet joskus muistiin.(Siinäpä sulla sanonta)...vähä niinku:Tapahtuipa kerran kauan kauan sitten...Eräässä pienen pienessä kylässä.

    • minkaa

      noi idiootit.... ihan hyvä kysymys ja itte voikkaalaisena en o koskaa kuullu tota kää-juttua?? mut esim. "sinappi sopii kinkunkinkaa " on aika hauska, samoin "onks tää sintonic vai mintonic" ;) murteet on mahtavia. lisää vaan juttua ko. aiheesta

      • ei tiiä ei

        Ei se ole mitää murretta mitä teidän pikku porukka käyttää.Kyl oli surkeet esimerkit sulla!! Sorry Sorry Sorry cintonikkis.


      • Sinua ymmärtämään
        ei tiiä ei kirjoitti:

        Ei se ole mitää murretta mitä teidän pikku porukka käyttää.Kyl oli surkeet esimerkit sulla!! Sorry Sorry Sorry cintonikkis.

        Sin tonik vai min tonik?


      • edelleen...
        Sinua ymmärtämään kirjoitti:

        Sin tonik vai min tonik?

        täällä on ihan kummaa porukkaa.... lienevätkö vailla mt. palveluita. AIKUISET KUITENKIN TAJUAVAT MITÄ PUHUTAAN...


      • --------------------
        edelleen... kirjoitti:

        täällä on ihan kummaa porukkaa.... lienevätkö vailla mt. palveluita. AIKUISET KUITENKIN TAJUAVAT MITÄ PUHUTAAN...

        ------------------


      • kyl...
        -------------------- kirjoitti:

        ------------------

        Haminassa puhutaan "kää" oudolta kuulostaa mut niin ne siellä juttelee


      • kermaa
        kyl... kirjoitti:

        Haminassa puhutaan "kää" oudolta kuulostaa mut niin ne siellä juttelee

        ei helkutti!!Ei täällä kukaan puhu noin!!


    • Petsku.orig

      Kää-muoto on nykyään jokseenkin kadonnut. Näin eteläkymenlaakson vinkkelistä katsoen tai pikemminkin kuullen sijoittaisin rajan kaan ja kään välillä johonkin haminan länsipuolelle. Sen itäpuolella olen kuullut sekä kaa ja kää useammin, mutta rajan länsipuolella kää on ollut harvinainen poikkeus.
      Miten raja kulkee pohjoisemmassa ei ole minulla tiedossa.

      Ja tapani mukaan: Hei kaikki Aittakorven ja Lankilan luuserit, paalinkärrääjät ja muut sosiopaatit. Muistakaa levittää paljon aurinkovoidetta runsaille laardiperseilleinne ja paskamahoilenne. Tulee kuuma kesä paitsi kurituulassa, jossa haisee paska joka tuulella.

    • ....

      en ole koskaan kuullut kää-versiota, mutta kaa sitäkin useammin.

      Tv. Käppyrä 54-vee.

    • minä ainakin käytän äitinka...

      Kää päätettä tulee joskus käytettyä milloin mitenkin.. Meillä Hamina-Kotka välillä on käyty ulkona äitinkaa ja iskänkiikää tai iskänkääkii tai iskänkaakii.Veljenkää taipuu suussa välistä helpommin kuin veljenkaa..Meillä kai puhutaan miten sattuu, mut KUKAAN ei sano mie vaan MIÄ!!

    • Kotkalainen N

      Miä Kotkassa syntyneenä ja ikäni tääl asuneena sanon et "miä kävin eilen iskänkaa kaupas" ja et "myä syätii äiskänkaa jätskii".

      • ukolle aina

        että pörrötä edes mun tukka niin kyyläävä naapuri voi aamulla ajatella et ollaa edes yritetty!!!


    • HukkaW

      Pohjoiskymenlaakson murre on melko erilaista kuin eteläkymenlaakson. Ei siis ole olemassa jotain yhteistä kymenlaakson murretta. Myöskään ei ole olemassa pohjoiskymenlaakson murretta. Esim. Kouvolassa ja kuusankoskella on selvästi erilainen murre. Itse olen kotoisin voikkaalta ja tunnen paljon myös kotkalaisia ja pyhtääläisiä, emme puhu kovinkaan samaa murretta. Silti ymmärrämme toisiamme hyvin.

    • Abu Ali

      Kiitos, tännehän tulee oikein mielenkiintoisia vastauksia!

      • joskus.......

        käyn iskänkää tai äitinkää ja joskus myös äitinkans /iskänkiikaa eli millon mitenkin tääl haminas ;) elikkä riippuu mikä sana;) KÄÄ; KAA ;))


    • mylsäl

      myä sanotaa et kää,mut ihan huumormiälel.Muuten puhutaa et kenen kaa.Ja taitaa tät olla tual Haminas päinki samanlaist.Nii,ja tul miälee et millähän myä saatais noi toimittajat oppimaa et tääl ei sanota "mie"ja "sie",ne on lappeenrantalaisii jotka tollee sanoo.Miä oon aina sanonu et siä tai miä(eikä se minust tyhmää tee)

    • velinkaa

      Mulle on sanottu et puhun oudosti, vaikka koko suku on täältä. Miä en lähe veljenkaa, enkä kää vaan velinkaa. Eiks se oo veli.Miä sanon velinkaa...velin kans..kahville vaik..

    • ö.ä

      eöod osooos y'' murrre on semmonen ku
      m'

      jej
      ellsa
      el
      a
      tinen
      ei oekse jyktään ouhtu

    • Vehkalahti-75

      Vehkalahel on joskus sanottu: Älä rääkkääkkää sitä koiraa. Ehän miä rääkkääkkää.

    • kaan-kään

      Ei se -kää ole sama kun -kaa kun tarkoitetaan "kanssa".
      Kää on lyhentynyt -kään.
      Eli: ei mikää = ei mikään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe