Mistä löytyy parhaat ohjeet aloittelijalle?

Pelkkä kävely sekä sauvoilla että ilman alkaa jo kyllästyttämään ja juoksemista teksi mieleni kokeilla. Lenkkarini ovat ns. juoksulenkkarit, jotka alamäessä lähtevät "juoksuun, kuin itsestään", joten siitä on tullut kipinä juoksun aloittamiseen. Hieman tuo ylipaino vaivaa, joten jo senkin takia olisi hyvä saada kunnon ohjeet ennen juoksemisen aloittamista, ettei se juoksu lopu lyhyeen kuin kanan lento ennen kuin ehtii päästä edes vauhtiin. Joten mistä siis löytyy ohjeet juoksemisen aloittamiseen?
Ilmianna
Jaa

10 Vastausta



No älä aianakaan alota yleisellä paikalla, vaan hieman sivumaastossa missä ei ole paljon väkeä jotka huvittelevat aloitteliaisuudelle. Ei siinä mitään alkeiskoulua tarvita. Vaan hyvä hengitys ja selkä suorana juokset ensimmäisellä kerralla esim sata metriä seuraavana päivinä aina plussaat kymmenen metriä joka päivälle niin kyllä se siitä lähtee. Osasithan sinä lapsenakin juosta vaivatta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Unohdin sanoa että täytyy pakostakin stretchaa joka juoksun jälkeen viisi minuttia muuten tulee muskeli-kipuja yöllä ta muutaman tunnin päästä jos ei muskelit laukee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
juokse vaikka 5kilsan ratajuoksu
ta hölkkää marathon vaikka 3::59 hissukseen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
itse aloitin lähistön pururadalla koska en halunnut juosta autojen seassa koska.. huom!..itse tunsin ..Huom!...itseni kamalaksi lyllertäväksi kasaksi! mutta kyllä ylpeänä katselen niitä juoksijoita jotka aloittelevat tuolla tien päällä.. ja sinä käsket heidät pois näkyvistä?!?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
taas mielipide.. kirjoitti:
itse aloitin lähistön pururadalla koska en halunnut juosta autojen seassa koska.. huom!..itse tunsin ..Huom!...itseni kamalaksi lyllertäväksi kasaksi! mutta kyllä ylpeänä katselen niitä juoksijoita jotka aloittelevat tuolla tien päällä.. ja sinä käsket heidät pois näkyvistä?!?
kiitoksia vastaajille. aion kyllä juosta ihan tuosta kotiovelta lähtien sekä jalkakäytävillä, pyöräteillä että lenkkipoluilla. Ihan siellä, missä se hyvältä tuntuu. Ohjeita kaipaisin siihen, että miten kannattaa aloittaa juokseminen, jotta ei heti simahda, saa kammoa koko juoksemiseen, tai saa jotain vammaa juoksemisen takia. Olen kävellyt sauvojen kera reilun vuoden ja olen tottunut ihmisten tuijotukseen, joten ei minua toisten katselu häiritse. Oikeita ohjeita kyllä olisin vailla
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Marita12 kirjoitti:
kiitoksia vastaajille. aion kyllä juosta ihan tuosta kotiovelta lähtien sekä jalkakäytävillä, pyöräteillä että lenkkipoluilla. Ihan siellä, missä se hyvältä tuntuu. Ohjeita kaipaisin siihen, että miten kannattaa aloittaa juokseminen, jotta ei heti simahda, saa kammoa koko juoksemiseen, tai saa jotain vammaa juoksemisen takia. Olen kävellyt sauvojen kera reilun vuoden ja olen tottunut ihmisten tuijotukseen, joten ei minua toisten katselu häiritse. Oikeita ohjeita kyllä olisin vailla
Juoksun alotus pitää alkaa peruskunnon harjottelulla
elikkä pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta harjoitellessa on ensimmäinen perusasia elikkä riittävän hiljaa, toinen on harjoittelun säännöllisyys eli 3-4 kertaa viikossa 30-60 min.

Ja yksi hieman pisempi lenkki joka on kaikkein tärkein lenkki, pituutta nostetaan pikku hiljaa ylöspäin, alussa se vois olla vaikka esim. 80 min.
Voi myös tehdä sauvakävellen jos tuntuu muuten raskaalta.

Juoksu alustaan kannattaa myös kiinnittää huomiota
asvaltilla saattaa tulla jalkoihin kaikenlaista vaivaa joten suosittelen hiekkateitä taikka metsäpolkuja yms.
Ja paljon semppiä kyllä se siitä lähtee!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Marita12 kirjoitti:
kiitoksia vastaajille. aion kyllä juosta ihan tuosta kotiovelta lähtien sekä jalkakäytävillä, pyöräteillä että lenkkipoluilla. Ihan siellä, missä se hyvältä tuntuu. Ohjeita kaipaisin siihen, että miten kannattaa aloittaa juokseminen, jotta ei heti simahda, saa kammoa koko juoksemiseen, tai saa jotain vammaa juoksemisen takia. Olen kävellyt sauvojen kera reilun vuoden ja olen tottunut ihmisten tuijotukseen, joten ei minua toisten katselu häiritse. Oikeita ohjeita kyllä olisin vailla
ohje aloittelijalle ainakin oikean vauhdin suhteen ole se, että pitää pystyä puhumaan. Siis sen verran rauhallisesti, että pystyisit keskustelemaan juoksun aikana. Aloittelijan kannattaa varmasti myös mieluummin juosta usein lyhyesti kuin kerralla paljon. Ihan 20-30 minuuttiakin on hyvä lenkki. Alussa kannattaa myöskin aloittaa heti oman kehon havainnointi. Turhaan ei kannata kärsiä polvi- tai nilkkakivuista. Tällaiset vaivat usein hoituvat juoksualustaa vaihtamalla tai sitten syy saattaa olla myös kengissä. Harrastuksen jatkumisen kannalta on mielestäni tärkeintä se, että pystyt nauttimaan mahdollisimman suuren osan jokaisesta lenkistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
melko hyvä kirjoitti:
ohje aloittelijalle ainakin oikean vauhdin suhteen ole se, että pitää pystyä puhumaan. Siis sen verran rauhallisesti, että pystyisit keskustelemaan juoksun aikana. Aloittelijan kannattaa varmasti myös mieluummin juosta usein lyhyesti kuin kerralla paljon. Ihan 20-30 minuuttiakin on hyvä lenkki. Alussa kannattaa myöskin aloittaa heti oman kehon havainnointi. Turhaan ei kannata kärsiä polvi- tai nilkkakivuista. Tällaiset vaivat usein hoituvat juoksualustaa vaihtamalla tai sitten syy saattaa olla myös kengissä. Harrastuksen jatkumisen kannalta on mielestäni tärkeintä se, että pystyt nauttimaan mahdollisimman suuren osan jokaisesta lenkistä.
olikin jo kirjoittanut hyvät ohjeet. Mutta voithan hyvin yhdistellä näitä molempia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
että hölköttelijä kirjoitti:
olikin jo kirjoittanut hyvät ohjeet. Mutta voithan hyvin yhdistellä näitä molempia.
Eli kyllä lyhyeksi alkuun jäävät minun lenkkini, jos tuo kolmen p:n sääntö pätee tässäkin. Jalat kyllä juoksisivat ihan hyvin, mutta kun tuo hengitys ei oikein pysy mukana. Pitänee sitten ilmeisesti suhteuttaa tuo ohje niin, että juoksen vain sen mikä puuskuttamatta jaksan ja sitten siirtyä hetkeksi kävelemään ja taas juoksemaan kunhan hengitys tasaantuu. Onko tässä järkeä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Marita12 kirjoitti:
Eli kyllä lyhyeksi alkuun jäävät minun lenkkini, jos tuo kolmen p:n sääntö pätee tässäkin. Jalat kyllä juoksisivat ihan hyvin, mutta kun tuo hengitys ei oikein pysy mukana. Pitänee sitten ilmeisesti suhteuttaa tuo ohje niin, että juoksen vain sen mikä puuskuttamatta jaksan ja sitten siirtyä hetkeksi kävelemään ja taas juoksemaan kunhan hengitys tasaantuu. Onko tässä järkeä?
Ymmärsit asian aivan oikein, ei siinä mitään hävettävää ole jos pistää kävelyksi välillä, väkisin puurtamisessa ei ole järkee menee lenkkeilystä mielenkiinto muuten....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mistä löytyy parhaat ohjeet aloittelijalle?

Pelkkä kävely sekä sauvoilla että ilman alkaa jo kyllästyttämään ja juoksemista teksi mieleni kokeilla. Lenkkarini ovat ns. juoksulenkkarit, jotka alamäessä lähtevät "juoksuun, kuin itsestään", joten siitä on tullut kipinä juoksun aloittamiseen. Hieman tuo ylipaino vaivaa, joten jo senkin takia olisi hyvä saada kunnon ohjeet ennen juoksemisen aloittamista, ettei se juoksu lopu lyhyeen kuin kanan lento ennen kuin ehtii päästä edes vauhtiin. Joten mistä siis löytyy ohjeet juoksemisen aloittamiseen?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta