Japanin ihmekukka tms

tumpelo

Höyrähdin messuilta ostamaan mustaa porkkanannäköistä juurta, muistaakseni Japanin ihmekukan nimistä...en ole uskaltanut istuttaa sitä vielä, mutta tuntuu pukkaavan pussissakin kovasti vihreää ulos. Mitä teen, miten istutan?? Voinko istuttaa parvekelaatikoihin tai muiden kukkien joukkoon? Myyjä kertoi että kukka tekee jumalattoman väärän kauniita valkoisia kukkia

17

10164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeellinen kasvi

      Istuta nyt ihmeessä se multaan,ennenkuin kuivuu.Istuta maahan tai ruukkuun.Kasvattaa juurakon,mikä sitten pitää viedä syksyllä talvivarastoon.Se alkaa kukkimaan vasta kello 16 jälkeen iltapäivällä ja tuoksuu voimakkaasti.

      • tumpelo

        kiitos tiedosta, nappaan multiin samantien


    • Karjalanneito

      messuilta tuota Japanin ihmekukkaa. Löin kukkapenkin sitä täyteen. Pitkän ajan kuluttua alkoi jotain vihreää näkyä, mutta kukkia se ei kyllä koskaan ehtinyt kunnolla tehdä. Sitten eräänä yönä (elokuussa) oli sen verran viileää, että kaikki pienet kukan alut kuolivat. Seuraavana kesänä penkissä ei enää mitään ihmettä ollutkaan. Niin että se siitä ihmeestä. Toista kertaa en siihen sorru!

      • ulkona talvea

        No ei varmaan ollutkaan,koska ei menesty talvea ulkona, pitää ottaa sisälle.


    • Innostunut sonni

      ... eli (mökin) ihmepensas? Minulla sellainen on kukkinut pari kesää. Ostin messuilta 10 porkkanaa, jotka olen istuttanut kesäkuun alussa ulos ja ottanut syksyllä sisään. Tulee varmaan sata kukkaa per puska, mutta syyskuun ensimmäisen yön halla vei kukat. Muutama uusi on puhjennut vielä sen jälkeen.

      • Ansu78

        Mites kun mä ostin ilmeisesti samoja tänä keväänä messuilta ja sanottiin et peitetään havuilla tai kukkien omilla lehdillä eli ei puhuttu mitään et pitäs nostaa maasta pois...


    • TS

      Höyrähdin kans ostamaana Seinäjoen markki puutarhamessuilla samaisilta myyjiltä salkoruusuja jotka olivat porkkanan näköisiä juurakoita, istuin suurin toivein juurakot uuteen penkkiini ja nyt siinä kasvaa kalliit lupiinit. Eli täyttä huijausta. Olivat kuulemma aikaisemminkin samaiset myyjät huijanneet samalla asialla. Sellaisia salkoruusuja.

    • Role

      Minäkin ostin messuilta Japanilaisen ihmekukan, 7 porkkanamaista sipulia, keväällä laitoin ruukkuihin sisällä ja myöhemmin kaivoin maahan. Aivan mielettömän hieno kukka, leviää aj leviää ja satoija keltaisia ja vaaleanpunaisia kukkia, kukkinut kesäkuusta lähtien.Tuoksu on ihana. Nyt ne on jo pensasmaisia ja joudun jakamaan ne. Tietääkö kukaan mitä niille tehdään syksyllä.Kannattaako ne vaan peittää vai täytyykö "porkkanat" nostaa maasta.
      Toivottavasti joku tietää sillä en halua menettää näitä. Yhdestä "porkkanasta" on tullut noin puoli metriä korkea ja metrin leveä pensas.

    • kasvattaja

      Pitää nostaa maasta pois ja viedä viileään, eivät menesty ulkona talvea. Muutenkin hoito sama kuin daalioilla.

    • porkkanoita ostanut

      minä kans ostin noita kukkasia messuilta,laitoin ne ruukkuihin kasvamaan sisälle ,saa nähdä sit mitä näistä tulee,olis kiva kuulla kokemuksia näistä ihmekukista,,,,kirjoitelkaapa kokemuksia...

      • Siemenet talteen

        Olen ystäväni kanssa kasvattanut sekä juurakosta, että siemenistä mökin ihmekukkaa jo muutaman vuoden ajan. Jostain ihmeen syystä siemenestä kasvatetut tekevät ihan erilaisen pallomaisen juuren, mutta kasvi on sama. Juuri kasvaa kesän aikana niin paljon, että sen talvettaminen on hankalampaa parin vuoden päästä. Iso juuri kun mätänee helposti. Mutta ei hätää. Kukka tekee herneen kokoisia mustia siemeniä paljon, koska kukkii myös paljon ja siemenestäkin kasvatettuna puska on hieno ja kukkii saman kesän aikana. Mutta talvea se ei SUOMESSA kestä ulkona. Olen huomannut, että suomessa myydään myös pussitavarana sellaisia kukkia joissa lukee selvällä suomella, että "Talvenkestävä". Niissä kannattaa kuitenkin käyttää omaa järkeä, sillä kun ne saapuvat pääasiassa Hollannista, niin siellä kukkien talvenkestävyys on toista kun meillä suomessa. Kuitenkin alaa tuntevana ihmisenä olen huomannut, että laadullisesti ne messuilla myytävät juurakot ovat täysin toista luokkaa kuin ne suomessa pussissa myytävät. En toki itsekään hyväksy, että kukkia myydään väärillä lajeilla niitä tuntemattomille, mutta itse ajattelen, että värillä ei väliä, jos hyvää laatua saa halvalla. jos sattuu väärää väriä niin siirretään paikkaa seuraavana vuonna. Laatua saa kuitenkin suomesta yleensä etsiä. Suurin ongelma on se että messut ovat suomen oloissa keväällä liian aikaisin. Ihmiset ostavat juurakoita, jotka ovat jo hyvällä kasvualulla ja jättävät ne kuivumaan tai pussiin homehtumaan ja sitten ei niistä tule mitään ja sitten syytetään myyjää.
        Ihmekukkaa vaan kaikki kasvattamaan. On ihana kiitollinen kukkija, joka ei sitten vaihda väriä vaikka niin väitetäänkin.


      • Annabelle64

        Niin ehkä se talvenkestävä tässä tapauksessa tarkoittaa että se on monivuotinen ja se on vaan väärä sanamuoto. Perenna vaan tarkoittaa sitä Suomessa että kestää maassa talven yli. Mitä tämä ihmekukka ei tee. Joku oli kyllä saanyt sen selviämäänkin. Ehkä se riippuu maalajista ja kosteuden määrästä juuren ympärillä. Minulla se oli ruukussa viileässä huoneessa kuivana talven yli. Kerran kastelin sitä kunnolla. Jotkut ovat peittäneet sen havuilla ja pakkaspeitolla ja saaneet sillä tavalla selviämään. Joskus vaan talvi on liian ankara kaikille kasveille. Eikä mikään säily kunnolla. Mutta ainakin tänä kesänä meidän pihalla ihaillaan ihmekukkaa.


    • Tuleva multasormi

      Ostin myös Seinäjoen puutarhamessuilta ihmekukkaa. Esikasvatin niitä ja pian laitan penkkiin. Minullekaan ei puhuttu mitään siitä, ettei kukka kestä talvea. Miten talvettaminen käytännössä tapahtuu? Porkkanat siis otetaan maasta. Mitä sitten? Katkotaanko varret? Jätetäänkö juuret mullatta kuivumaan vai istutetaanko ne ruukkuun? Kastellaanko niitä talven aikana? Onko rituaali sama kuin pelargonian talvettamisessa?

      • Annabelle64

        Minulla oli porkkanat pienessä ruukussa talven yli. Viileässä porraskomerosaa jossa ikkuna.unohdin sen sinne ja taisin jopa kerran muistaa kastella sen. Nyt nostin sen sisälle lämpimään keittiön valoisalle ikkunalle ja se työntää innolla vihreää vartta. Kasvuvauhti on hurja ja mietin jo että onko se köynnös ja pitääkö se latvoa.onneksi laitoin edes nuo kolme mustaa porkkanajuurta sisälle. Osan jätin ulos lumen alle talvehtimaan, kun en ollut varma miten se säilyy. Jotkut onnekkaat on saaneet sen säilymään myös maassa talven yli.Kesällä sen näkee sitten onko ne hengissä vielä. Joku eläin oli kaivanut yhden juuren ylös mutta jättänyt syömättä sen kun se on myrkyllinen. Sen verran ehdin havaita lumen sulamisen jälkeen sen elämää. Mutta taidankin laittaa sen vanhaan kottikärryyn kasvamaan kesäksi. Ehkäpä daalian seuraksi.ikäli kun en oo palelluttanut niitä..


    • Vierailija12
    • heitin menemään

      Ihan typerä kukka, aukeavat vasta iltapäivällä ja kukkivat aamuun, yöllä nukun, enkä katsele kukkia. Syksyllä otetaan maasta pois ja säilytetään niinkuin daalioitakin.

    • Anonyymi

      Otin talteen tämän ihanan kukan siemeniä ja meinaan taas parin vuoden pakollisen tauon jälkeen istuttaa niitä parvekkeelle tuoksuttamaan kesäiltoja. Samasta varresta tulee erivärisiä kukkia pitkin kesää ja loppukesästä pitää taas kerätä " mustat pippurit " talteen, varmuuden vuoksi, jos juurakot eivät selviä talven yli. Kasvi on ihana, herää iltapäivästä kukkimaan ja tuoksumaan. Lasitetulla parvekkeella menestyvät hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3628
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      202
      1746
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1234
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      875
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe