Öljynporauslautalle töihin?

Pois taas Suomesta.

Olen ajatellut hakea töihin lautoille,joten hyvät opasteet/tiedot olisi nyt paikallaan?Itselläni on 20.vuoden kokemus koneasennus/putkiasennus/hitsaustöistä.Olen itse työskennellyt paljon maailmalla mutta työt ovat olleet paperikoneisiin liittyviä projekteja.Joten jos jollain olisi antaa arvokasta informatiota kyseisestä asiasta se olisi tervetulluta,että pääsisi alkuun.

37

52768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältä

      Löydät parhaiten itse finn.no ja nav.no. Stavanger on se "öljykaupunki", josta niitä öljyhommia todennäköisimmin löytyy. Sitten on tämä glowo.net sekin kannattaa katsoa. Onnea matkaan!

    • myös.

      Itseäni myös kiinostaa kyseinen paikka. Innostus lähti kun kuulin, että faijan yksi tuttu oli joskus ollut töissä norjassa öljynporauslautalla.

      Tietääköhän kukaan mimmoisia vaatimuksia alalle on? Lautaltahan löytyy monenlaista hommaa ja apupojastahan se lähtee tietenkin, mutta riittääkö esim englanti kielenä? se taittuu hyvin, toisin kuin norja/ruotsi.

      Itse olen vielä nuori sälli, joten tuskinpa tämmöistä jylppyä sinne edes haluta harkita, mutta amiksen sähköautomaatiolinja käyty ja tällä hetkellä paperiteollisuudessa tuotannossa duunarina vain... M-realin 2vuoden koulu myös takana.

      Hmph, noh, ehkä joskus sitten....

      • hommissa

        hello
        itse olen ollut nyt lautoilla töissä 7 vuotta.sen sanon vaikee on päästä hommiin lautoille.itselläni oli hyvät suhteet firmoihin joilla oli kontrakteja lautoille ja sitä kautta pääsin merille hommiin.katselkaa sellasia sivuja kuin www.offshore.no sieltä löytyy avoimia työpaikkoja ja muuta tietoa alalta.


      • MasaK..nen
        hommissa kirjoitti:

        hello
        itse olen ollut nyt lautoilla töissä 7 vuotta.sen sanon vaikee on päästä hommiin lautoille.itselläni oli hyvät suhteet firmoihin joilla oli kontrakteja lautoille ja sitä kautta pääsin merille hommiin.katselkaa sellasia sivuja kuin www.offshore.no sieltä löytyy avoimia työpaikkoja ja muuta tietoa alalta.

        Missä kävit kurssit? Paljonko maksoi? Pitikö maksaa itse vai maksoiko firma? Kuinka usein paperi uusittava?


      • hommissa
        MasaK..nen kirjoitti:

        Missä kävit kurssit? Paljonko maksoi? Pitikö maksaa itse vai maksoiko firma? Kuinka usein paperi uusittava?

        perusturvallisuus kurssi 1 vko ja se maksoi 15 000 nok ja sisältää helikopterikaadon altaassa.se on voimassa 4 vuotta ja sitten kertaus kurssi 2 päivää.mulle on firma maksanut kurssit.sitten lääkärin todistus offshore työntekijälle voimassa 2 vuotta ja maksaa 500 nok firma maksaa sen myös.


      • jutut
        hommissa kirjoitti:

        perusturvallisuus kurssi 1 vko ja se maksoi 15 000 nok ja sisältää helikopterikaadon altaassa.se on voimassa 4 vuotta ja sitten kertaus kurssi 2 päivää.mulle on firma maksanut kurssit.sitten lääkärin todistus offshore työntekijälle voimassa 2 vuotta ja maksaa 500 nok firma maksaa sen myös.

        sw-95 ca. 30000nok heko 6500nok et silleen...olis perusvaatimus.


      • hommissa
        jutut kirjoitti:

        sw-95 ca. 30000nok heko 6500nok et silleen...olis perusvaatimus.

        joo joo
        aika hölmöö maksaa 30000 nok plus helikaatoo kurssit.voitte aina tarkistaa hinnat soittamalla kurssin järjestäjälle.www.offshore.no sieltä löytyy infoo kiinnostuneille.ja sulle jutut millä lautoilla oot ollu hommissa.sun tiedot on persiistä.looseri


      • Mites...
        hommissa kirjoitti:

        joo joo
        aika hölmöö maksaa 30000 nok plus helikaatoo kurssit.voitte aina tarkistaa hinnat soittamalla kurssin järjestäjälle.www.offshore.no sieltä löytyy infoo kiinnostuneille.ja sulle jutut millä lautoilla oot ollu hommissa.sun tiedot on persiistä.looseri

        Mites sen kielien kanssa oikein? onko norja pakollinen kieli vai pärjääkö englannilla? kurssit tuntuisi olevan norjaksi ainakin...


      • hommissa
        Mites... kirjoitti:

        Mites sen kielien kanssa oikein? onko norja pakollinen kieli vai pärjääkö englannilla? kurssit tuntuisi olevan norjaksi ainakin...

        kurssi oli norjaks.lopputestin voi suorittaa norjan tai englannin kielellä.lautoilla on kaksi kieltä käytössä norja ja englanti.mutta vain englanti jos on englantilainen lautta.


      • Ofshorr
        hommissa kirjoitti:

        hello
        itse olen ollut nyt lautoilla töissä 7 vuotta.sen sanon vaikee on päästä hommiin lautoille.itselläni oli hyvät suhteet firmoihin joilla oli kontrakteja lautoille ja sitä kautta pääsin merille hommiin.katselkaa sellasia sivuja kuin www.offshore.no sieltä löytyy avoimia työpaikkoja ja muuta tietoa alalta.

        Millä kentällä olet itse olen stardfjotd A


      • Anonyymi
        Ofshorr kirjoitti:

        Millä kentällä olet itse olen stardfjotd A

        Onko vaarallista soittaa öljynporauslautalle kaverille??


    • ala topi einari

      joo ihan asiallista kommenttia teilt tulee.

    • offshore

      Jep, asiallista kommenttia, huhuilla on tapana muuttua kiertäessään. Norjan öljynporauslautoilla (statoil) nykyään ainoa kieli norja ihan jo turvallisuus syistä että ymmärretään mitä sanotaan. Englannin lautoilla englanti. On hyvä ymmärtää myös ettei lautoille mennä harjoittelemaan jotain ammattia, eikä siellä mitään apupojan hommia ole vaan alansa parhaat. Myöskään öljy ei suihkua ympäriinsä niinkuin yleensä luullaan vaan kaikki on siistiä, turvallista ja selkeää. Nykyään helikopteri turvallisuuskurssi maksaa n.17-20 000 Nok. Www.falcknutek.no . Norjassakin on halukkaita pyrkijöitä töihin lautoille pilvin pimein niinkuin muissakin maissa eikä sinne ole ihan niin helppo päästä että kannattaisi kursseja käydä että "jos vaikka pääsisi". Lautoille pääseminen jo siitäkin syystä on vaikeaa että kaikki paikat on jo varattu, ne jotka siellä kulkee töissä, kulkee siellä töissä eikä jätä paikkaansa. Työ tehdään periodi työnä eli 2vk lautalla ja lomalla 2,3 tai 4vk. Kaikkialle kuitenkin pääsee jos tarpeeksi yrittää, ei nekään ihmistä kummempia ole. Yleensä tie lautalle on että menet sellaiseen firmaan töihin jolla on myös töitä lautoilla ja sitten etenet sitä kautta pikkuhiljaa.

      • FinskNordman

        Jollekin lautalle menen lähivuosina ja se on fakta eikä mikään haave! Kumma ettei Suomessa käyty heko-kurssi kelpaa..? Tunnen paljon henkilöitä jotka lautoilla töissä ja kun viimeksi niitä näin niin näyttivät ihmisiltä kaikki ;)

        Kaveri (Norjalainen) pyrkii suoraan porariksi,nuori mies eikä sillä ole juurikaan edes työkokemusta..Lueskelin kirjasia ja eikait niissä mitään ihmeellistä ole!

        Kumma että porukat änkee tänne ja olettaa että "Huipulle" pääsee heti! Itse otin ensimmäisen duunin minkä sain ja opettelin kunnolla kielen,siitä se lähtee :) Siitä on jo liki 20v aikaa.


      • FinskNordman kirjoitti:

        Jollekin lautalle menen lähivuosina ja se on fakta eikä mikään haave! Kumma ettei Suomessa käyty heko-kurssi kelpaa..? Tunnen paljon henkilöitä jotka lautoilla töissä ja kun viimeksi niitä näin niin näyttivät ihmisiltä kaikki ;)

        Kaveri (Norjalainen) pyrkii suoraan porariksi,nuori mies eikä sillä ole juurikaan edes työkokemusta..Lueskelin kirjasia ja eikait niissä mitään ihmeellistä ole!

        Kumma että porukat änkee tänne ja olettaa että "Huipulle" pääsee heti! Itse otin ensimmäisen duunin minkä sain ja opettelin kunnolla kielen,siitä se lähtee :) Siitä on jo liki 20v aikaa.

        olisi kysyttävää FinskNordmanilta norjasta.. tuleva työpaikkani tulee olemaan toivottavasti joko norjassa, tai kanadassa. [email protected] on sähköposti, toivottavasti otat yhteyttä..


    • Ja norjassa on myos ns. porauskouluja, eli jotka juuri antavat koulutuksen oljynporauslautoille, koulut ovat maksullisia, vastaavat ammattikorkeakoulun tasoa,opetus norjaksi ja kestaa noin. 3vuotta ja juuri naita kouluja norjalaiset kayvat viela noiden kaikenlaisten maksullisten kurssien lisaksi. Ja monissa norjalaisessa yrityksessa on ihan alimmantason tyolaiselle vaatimuksena 1 kayty vuosi tata koulua. Itsellani taalla tuttuja
      (norjalaisia) jotka ovat kaynyeet jo useita kursseja, turvallisuus, poraus, yms ja ovat reippaan vuoden yrittaneet saada toita porauslautoilta ja ei onnistu. Taalla tyomieletaan helpoksi ja etta on niin paljon enemman vapaa-aikaa ja suurimpi palkka, niin todella moni hakee toita porauslautoilta.

      • Reissuleski

        Mieheni tuli juuri eilen offshore- kurssin esittelytilaisuudesta. Kurssi maksoi 65000Nkr ja siihen lisäksi tulee vielä matkakulut Osloon ja takaisin, majoitus sekä jotain ihme lupamaksuja.. Tämän lisäksi suositeltiin lisäkurssia (13500Nkr) josta saa lisäpisteitä työnhakuun. Aika tyyristä lystiä, varsinkin jos koulutus pitää maksaa omasta pörssistä eikä takeita työpaikan saamisesta anneta. Lautalle menijät tarvitsevat myös lääkärintodistuksen työhön soveltumisesta, joten se varmaan kannataa selvittää ihan ensimmäisenä.


    • Ölje

      Itsellä olisi tarkoitus lähteä ensi vuoden alusta Norjaan öljyalalle. Pohjalla konetekniikan insinöörin paperit (erikoistuminen energia-alaan), mikä olisi järkevin reitti edetä kyseisiin lauttahommiin ?

      Varmaan 1 -2 vuotta kiinteällä maalla samalla pyrkien keikkahommiin lautoille ?

      • öljypelle

        Järkevintä olisi ensiksi vaikka opetella Norjan kieli, tai edes ruotsi, niin että osaisi kirjoittaa edes tuon öljy-sanan oikein...enkä jaksa uskoa että lautoilla paljon keikkainsinöörejä pyörii, ihan jo turvallisuussyistä.


      • Juuri se kielitaito kuten yllamainittiin, Norjalaisilla lautoilla kielena on Norja ei englanti. Ja tuo rasistisuus, itse olen asunut nyt reippaan puolivuotta Norjassa ja kylla taalla selvaksi tulee etta on toisenluokan kansalainen, seka se etta norjaa pitaa osata puhua :)

        Ja kuten ylla on kirjoiteltu, niin lautoille mennessa pitaa olla tiettyja "peruskursseja" suoritettu, kuten turvallisuus, poraus yms, jotta edes harkitsevat ja nuo kurssit mkasavat aikas paljon, seka ne ovat pelkastaan norjankielella.
        Seka tosiaan se etta aivan alyttoman moni norjalainen haluaa itsekkin lautalle toihin, ja joko kayvat tai eivat kursseja, mutta hakevat toita ja mahdollisuudet sitten paasta toihin ovat hyvin pienet.

        Etta kysymykseesi mika olisi jarkevin reitti, niin ensin saasta rahaa, tama maa on kallis ja valttamatta heti et edes saa taalla tavallisia toita, opettele kieli, kay kurssit jotka ovat minimi vaatimuksena.
        Itsellani meni melkein 5 kuukautta saada edes ihan perustoita, vaikka koulutus on hyva ja norjaa aloin heti opiskella muutettuani ja sita myos aloin puhumaan melko hyvin nopeasti.

        Itsellani avopuoliso (han on syntyperainen norjalainen ja aina taalla asunut) on nyt sellaisen hieman yli 1,5 vuotta etsinyt lautta hommia ja niihin hakenut, seka laitellut hakemuksia kaikkialle. Kaynyt useita kursseja, mutta ei mitaan.


    • sdghjkähäl

      Muistakaa se, että melkein kuka vaan norjalainen menee edellenne työnhakujonossa, vaikka olis vähemmän pätevä ja ilman suosittelijoita. Ei oo tarkoitus masentaa, mutta tunnen liian monta ihmistä, joille työnsaannin vaikeus valkeni vasta perillä. Norja on hyvin rasistinen maa, vaikka väittävät muuta.

      • kjemppe gott

        sdghjkähäl on oikeassa, itse asustelen pohjoisnorjassa ja tosiaan kysellyt noista øljylautoille pääsystä. Monet norjalaiset tosiaan haaveilevat sinne pääsystä itsekkin mutta eivät edes viitsi hakea kouluihin sun muihin koska tyøpaikan saanti on minimaalinen. Mutta pidetään peukkuja että natsaa mutta fakta on että täällä on oltava että edes harkitsevat...


    • fiskebåt
    • noob

      Mitä kaikkee töitä lautoilla on tarjolla, kun olen kuullut että tosi paljon eri duuneja siellä on mahdollista tehdä. ja minkälaisella koulutuksella niihin pääsee helpoiten?

      • Piirka-kuume ohi

        Työn saanti alkaa olla kiven alla. Polakit rusat jestoonitsit ym on jo nakattu takaisin ryysylöihinsä (vapaa käännös).

        Jos puhut ,,et bokmööliä vaan nynorskia,, saatat päästä työhaastatteluun.

        Suomenruattillas älä edes vaivaudu, suomenruattia kun paasaat, olet saman kastilainen kuin mikä muu tahansa idän "ihme". Jopa rehellistä suomea puhumalla saatat saada jonkun siivousarpaitin, tsuhnanruattilla et mitään, tietävät laiskaksi ja miljuunpiirkaksi.


    • Öljynporauslautan asiaa.. Turvamies palomies ammattisotilas myös 6vuotta. Soita heti 046-5573140 Koistinen Jari tampere, olen menossa itsekin palomies-Turvamieheksi ihan kohta töitä on tekevälle,,,,,,,,

      • soldierman1

        Nyt on kyllä niin karseaa amis-suomea, ettei viestistä saa enää selvää. Mikä erisnimi turvamies on, joka muka pitäisi kirjoittaa isolla alkukirjaimella? Ja välimerkkien käyttö, haloo... Tai siis pilkut siihen loppuun,,,,, : (


    • oiohhiuiiui

      se huonoa jos syyllistynyt erilaisiin rikoksiin suomessa

    • Drilling

      Terve !
      Käy turvallisuus kurssit ja huet kurssi. Hollannissa smit international saattaa tarvita väkeä. Operoi ympäri maailmaa eri öljy ja kaasukentillä. Tampereelta on yrityksiä siellä töissä.

    • OilRig

      Mitäs muita öljy/kaasu operoijia norjassa on kuin statoil? Tietoa firmoista mihin kannattaa olla yhteydessä? Ja saisi olla myös pohjoisempana kuin stavanger, vaikka sillä nyt mitään väliä sinänsä olekkaan.

    • 000000000009

      100k e pintaan vetää vuodessa, hyvä raha

      • OilRig

        Onse jos vertaa suomenmaahan


    • Anonyymi

      Miten haetaan töihin suomen öljy porauslautalle? Siivoojaksi, pesulaan yms.

    • Anonyymi

      Voeee kuule. Vastaan nyt vanhaan viestiin, mutta aluks kannattaa käydä prosessialan tutkinto, mikä mahdollistaa vakituisen paikan kilpilahden jalostamolla. Siitä sitten viitisen vuotta työntekoa ja on aika ammattitutkinnolle (jos pääset).
      Siitä vielä 5 vuotta kovaa työtä ja EHKÄ kansainvälisiä komennuksia, niin saattaa olla jotkut pienet mahikset lautalle.

    • Anonyymi

      Ajolähtö -elokuva antaa liian ruusuisen kuvan töihinpääsystä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe