Maailman voimakkain moottori

Rocketdyne F1

40

4506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -seurailija-

      Mistäpä nappasit tuon 180 milj ??

      Taitaa totuus olla vaatimattomampi.

      • Orbit.

        Kyllä se vain on.


      • >Pilot<

        Tuottavat tuon 180 milj. heppaa.


        Kuvassa näkyvä testipenkki torneineen on noin 100 metriä korkea ihan vertailun vuoksi.

        Ennätyksenä voisi myös sanoa että kyseisien moottorien ääni on mitattu maailman voimakkaimmaksi ääneksi räjähdysten jälkeen, kuten ydinpommien testiräjäytykset jotka tuottavat suuremman äänenpaineen.


      • Saturn V
        >Pilot< kirjoitti:

        Tuottavat tuon 180 milj. heppaa.


        Kuvassa näkyvä testipenkki torneineen on noin 100 metriä korkea ihan vertailun vuoksi.

        Ennätyksenä voisi myös sanoa että kyseisien moottorien ääni on mitattu maailman voimakkaimmaksi ääneksi räjähdysten jälkeen, kuten ydinpommien testiräjäytykset jotka tuottavat suuremman äänenpaineen.

        Moottorien käynnistyminen havaittiin maanjäristyksenä jopa 1600 kilometrin päässä seismografiasemalla.

        http://www.johntopley.com/blog/wp-content/uploads/wernervonbraun.jpg
        http://jamesmskipper.tripod.com/images/RocketParkw970h506.jpg
        http://images.encarta.msn.com/xrefmedia/sharemed/targets/images/pho/t373/T373929A.jpg
        http://z.about.com/d/goflorida/1/0/C/4/SaturnV.jpg
        http://www.spaceychick.com/rockets/ksc_saturn_v.jpg
        http://photos.fyrdrakken.net/NASA/Saturn4.JPG
        http://www.deepastronomy.com/images/saturn-v-family.jpg
        http://mrskingsbioweb.com/images/SaturnV.JPG
        http://paultclark.com/nasa/sat_v_hi.gif
        http://psas.pdx.edu/news/2003-06-12/really_really_big_engines.jpg
        http://www.angelo.edu/faculty/kboudrea/lagniappe/pictures_jsc/rocket_park_saturn_07.jpg


      • Noinkohan
        Orbit. kirjoitti:

        Kyllä se vain on.

        Wikin mukaan ton kirnun p-a kulutus on 900 kg/s, ja jos työntötehoksi tulis 35%, niin se olisi 18 milj hv.

        Jossain mättää pahasti, laitas vaikka linkki että asia selviää.


      • RP-1
        Noinkohan kirjoitti:

        Wikin mukaan ton kirnun p-a kulutus on 900 kg/s, ja jos työntötehoksi tulis 35%, niin se olisi 18 milj hv.

        Jossain mättää pahasti, laitas vaikka linkki että asia selviää.

        Et sinä nyt saa mustaa valkoiseksi pelkästään väittelemällä.

        Tuolla alempana on linkki videoon jossa sanotaan myös tuo teholukema ja tämä fakta on ollut tiedossa jo 60-luvun puolivälistä asti, joten mikään uusi uutinen ei ole kyseessä.

        Polttoaineesta vielä sen verran että raketin ensimmäinen vaihe käytti erikoisvalmisteista RP-1 (engl. Rocket Propellant-1 tai Refined Petroleum-1) tarkasti jalostettua korosiinia, jota käytetään rakettipolttoaineena. Se on ulkonaisesti lentopetrolin kaltaista. Erityisesti RP-1:n tilavuusenergitiheys on paljon parempi kuin raketin toisessa ja kolmannessa vaiheessa käytettävän nestevedyn.


      • Noinkohan
        RP-1 kirjoitti:

        Et sinä nyt saa mustaa valkoiseksi pelkästään väittelemällä.

        Tuolla alempana on linkki videoon jossa sanotaan myös tuo teholukema ja tämä fakta on ollut tiedossa jo 60-luvun puolivälistä asti, joten mikään uusi uutinen ei ole kyseessä.

        Polttoaineesta vielä sen verran että raketin ensimmäinen vaihe käytti erikoisvalmisteista RP-1 (engl. Rocket Propellant-1 tai Refined Petroleum-1) tarkasti jalostettua korosiinia, jota käytetään rakettipolttoaineena. Se on ulkonaisesti lentopetrolin kaltaista. Erityisesti RP-1:n tilavuusenergitiheys on paljon parempi kuin raketin toisessa ja kolmannessa vaiheessa käytettävän nestevedyn.

        Vedyn energiatiheys tilavuusyksikköä kohti on onneton miltei mihin hyvänsä verrattuna, ei erityisesti RP-1 .een.

        Laita nyt vaan niitä faktoja esiin, vaikka RP-1 .n lämpöarvosta ja kulutuksesta, jos epäilet Wikissä olevan väärää tietoa.

        Pelkät vakuuttelusi ovat tyhjää tarinan toistoa ellei jutuille ole mitään pohjaa.


      • Katso video
        Noinkohan kirjoitti:

        Vedyn energiatiheys tilavuusyksikköä kohti on onneton miltei mihin hyvänsä verrattuna, ei erityisesti RP-1 .een.

        Laita nyt vaan niitä faktoja esiin, vaikka RP-1 .n lämpöarvosta ja kulutuksesta, jos epäilet Wikissä olevan väärää tietoa.

        Pelkät vakuuttelusi ovat tyhjää tarinan toistoa ellei jutuille ole mitään pohjaa.

        Ja kuuntele.

        http://www.youtube.com/watch?v=v6QpkcWhSXo


      • -seurailija-
        Katso video kirjoitti:

        Ja kuuntele.

        http://www.youtube.com/watch?v=v6QpkcWhSXo

        Saturn V ensimmäinen vaihe palaa 150 s ja kuluttaa ajoainetta LOx/RP-1, 2000 tonnia, tuosta määrästä 2/3 on happea ja jos RP-1 energiasisältö on n. 30 Mj/kg niin energiamäärä vastaa keskimäärin 180 milj hevosvoiman tehoa.

        Se on kaikkien 5 moottorin yhteiskulutus joten 1 mylly kuluttaa 36 milj hv vastaavan polttoainemäärän, joka taas on se 900 kg /mylly/s.

        Sitten tullaan alueelle joka on hiukan sumea, eli kuinka paljon lämpöenergiasta menee lämpöhukkana ja kuinka paljon työntövoimaksi ja 35% arvio voi olla aika optimistinen, joten yhden moottorin työntövoima muunnettuna hevosvoimiksi pysyy 10 milj seutuvilla ja väite 180 milj hv /moottori perustuu täydelliseen väärinymmärrykseen.

        Lähtötiedot löytyy useammista paikoista haulla - Saturn V ja Rocketdyne F1 -.


      • poikien kanssa päätettiin
        -seurailija- kirjoitti:

        Saturn V ensimmäinen vaihe palaa 150 s ja kuluttaa ajoainetta LOx/RP-1, 2000 tonnia, tuosta määrästä 2/3 on happea ja jos RP-1 energiasisältö on n. 30 Mj/kg niin energiamäärä vastaa keskimäärin 180 milj hevosvoiman tehoa.

        Se on kaikkien 5 moottorin yhteiskulutus joten 1 mylly kuluttaa 36 milj hv vastaavan polttoainemäärän, joka taas on se 900 kg /mylly/s.

        Sitten tullaan alueelle joka on hiukan sumea, eli kuinka paljon lämpöenergiasta menee lämpöhukkana ja kuinka paljon työntövoimaksi ja 35% arvio voi olla aika optimistinen, joten yhden moottorin työntövoima muunnettuna hevosvoimiksi pysyy 10 milj seutuvilla ja väite 180 milj hv /moottori perustuu täydelliseen väärinymmärrykseen.

        Lähtötiedot löytyy useammista paikoista haulla - Saturn V ja Rocketdyne F1 -.

        Tultiin suomalaisten autoja rassaavien rasvanäppien kanssa tähän tulokseen Esson baarissa!

        Sillä mikäänhän ei ole niin viisas kuin suomalainen kaljaa kittaava mies!


      • vink vink ;)
        poikien kanssa päätettiin kirjoitti:

        Tultiin suomalaisten autoja rassaavien rasvanäppien kanssa tähän tulokseen Esson baarissa!

        Sillä mikäänhän ei ole niin viisas kuin suomalainen kaljaa kittaava mies!

        Viisas suomalainen mies koskaan lentänyt kuuhun?

        Hmmm...


      • Noinkohan

      • suoraan nasan sivuilta
        Noinkohan kirjoitti:

        Erottaa toimittajien hehkutusta todellisuudesta.

        Ilmeisesti uskot terikseen ja fantomiinkin, onhan niistäkin videoita.

        "9 Nov 1967 - One of KSC's two new pads at Launch Complex 39, Pad A, was used for the first time to launch the first Saturn V on Apollo 4, the first launch in the Apollo Program. This powerful three-stage vehicle, towering over previous launch vehicles at 363 feet, produced more than seven-and-one-half million pounds of thrust, equal to about 180 million horsepower. This was also the first time that one of the firing rooms in KSC's Launch Control Center was used. Constructed between March 1964 and May 1965, the LCC won the 1965 Architectural Award for the Industrial Design of the Year."

        http://www.nasa.gov/centers/kennedy/about/history/timeline/1950.html


      • on meitä tosiaan
        suoraan nasan sivuilta kirjoitti:

        "9 Nov 1967 - One of KSC's two new pads at Launch Complex 39, Pad A, was used for the first time to launch the first Saturn V on Apollo 4, the first launch in the Apollo Program. This powerful three-stage vehicle, towering over previous launch vehicles at 363 feet, produced more than seven-and-one-half million pounds of thrust, equal to about 180 million horsepower. This was also the first time that one of the firing rooms in KSC's Launch Control Center was used. Constructed between March 1964 and May 1965, the LCC won the 1965 Architectural Award for the Industrial Design of the Year."

        http://www.nasa.gov/centers/kennedy/about/history/timeline/1950.html

        Siinähän se on sanottu selvästi.
        Kokonaistyöntövoima ensimmäisessä vaiheessa on 7.5 milj naulaa eli 1.5 milj nailaa / moottori , joka on esitetty kaikissa muissakin lähteissä.
        Kokonaisenergia vastaa keskimäärin 180 milj hv energiamäärää kun se puhalletaan 150 sekunnissa.

        Mikä ihme tässä vielä jaksaa hiertää.

        Yritä nyt vähitellen ymmärtää ja lopeta se typerä inttäminen.


      • on meitä
        on meitä tosiaan kirjoitti:

        Siinähän se on sanottu selvästi.
        Kokonaistyöntövoima ensimmäisessä vaiheessa on 7.5 milj naulaa eli 1.5 milj nailaa / moottori , joka on esitetty kaikissa muissakin lähteissä.
        Kokonaisenergia vastaa keskimäärin 180 milj hv energiamäärää kun se puhalletaan 150 sekunnissa.

        Mikä ihme tässä vielä jaksaa hiertää.

        Yritä nyt vähitellen ymmärtää ja lopeta se typerä inttäminen.

        Ei sen laivamoottorinkaan tehoa lasketa kokonaisen valtameriylityksen ajalta.


      • ©2008
        suoraan nasan sivuilta kirjoitti:

        "9 Nov 1967 - One of KSC's two new pads at Launch Complex 39, Pad A, was used for the first time to launch the first Saturn V on Apollo 4, the first launch in the Apollo Program. This powerful three-stage vehicle, towering over previous launch vehicles at 363 feet, produced more than seven-and-one-half million pounds of thrust, equal to about 180 million horsepower. This was also the first time that one of the firing rooms in KSC's Launch Control Center was used. Constructed between March 1964 and May 1965, the LCC won the 1965 Architectural Award for the Industrial Design of the Year."

        http://www.nasa.gov/centers/kennedy/about/history/timeline/1950.html

        Apollot 4-14 lensivät alkuperäisellä moottoriteholla, mutta kolme viimeistä lentoa Apollot 15-17 olivat niin raskaita että moottorien tehoa nostettiin lisäkuorman kantamiseksi.

        Pidennetty kolmen vorokauden oleskelu kuun pinnalla vaati suuremmat happi ja polttoainemäärät ja lisäksi oli mukana myös kuuauto ja enemmän tutkimusvälineitä.

        Saturn raketin tehoa nostettiin edelleen vuonna 1973 kun sillä laukaistiin erittäin raskas Skylab avaruusasema.

        "Apollo Lunar Surface Journal".
        http://www.hq.nasa.gov/alsj/frame.html
        Sivuilta löytyy tuntikaupalla videokuvaa kuukävelyiltä.
        Apollo 17
        http://history.nasa.gov/alsj/a17/video17.html
        Apollo 16
        http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a16/video16.html
        Apollo 15
        http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a15/video15.html
        Apollo 14
        http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a14/video14.html
        Apollo 13
        http://www.hq.nasa.gov/alsj/frame.html
        Apollo 12
        http://www.hq.nasa.gov/alsj/frame.html
        Apollo 11
        http://www.hq.nasa.gov/alsj/frame.html


      • Public Affairs
        ©2008 kirjoitti:

        Apollot 4-14 lensivät alkuperäisellä moottoriteholla, mutta kolme viimeistä lentoa Apollot 15-17 olivat niin raskaita että moottorien tehoa nostettiin lisäkuorman kantamiseksi.

        Pidennetty kolmen vorokauden oleskelu kuun pinnalla vaati suuremmat happi ja polttoainemäärät ja lisäksi oli mukana myös kuuauto ja enemmän tutkimusvälineitä.

        Saturn raketin tehoa nostettiin edelleen vuonna 1973 kun sillä laukaistiin erittäin raskas Skylab avaruusasema.

        "Apollo Lunar Surface Journal".
        http://www.hq.nasa.gov/alsj/frame.html
        Sivuilta löytyy tuntikaupalla videokuvaa kuukävelyiltä.
        Apollo 17
        http://history.nasa.gov/alsj/a17/video17.html
        Apollo 16
        http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a16/video16.html
        Apollo 15
        http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a15/video15.html
        Apollo 14
        http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a14/video14.html
        Apollo 13
        http://www.hq.nasa.gov/alsj/frame.html
        Apollo 12
        http://www.hq.nasa.gov/alsj/frame.html
        Apollo 11
        http://www.hq.nasa.gov/alsj/frame.html

        Apollo 8 Launch
        http://www.youtube.com/watch?v=XKtH0uzg8wU


        Lennonjohdon työskentely kuuluu videolla hyvin.
        Etenkin lennonjohtaja "FLIGHT" juttelee paljon ja moni muu lennonjohdossa työskentelevä järjestelmävalvoja.


        Tässä nauhoite lennonjohdon työskentelystä ensimmäisen (Apollo 11) kuulaskeutumisen aikana. Taustalla kuuluu myös radioliikennettä.
        http://161.115.184.211/teague/apollo/audio/ap11_landing_with_FD_loop.mp3
        Lennonjohtajana (FLIGHT) toimii rautahermoisena tunnettu Gene Kranz.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_Kranz


        Tässä vähän selostettu noita lennonjohdon järjestelmävalvojien kutsulyhenteitä joita nauhalla kuuluu.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_controller#Common_flight_control_positions


      • Mission Control Center
        Public Affairs kirjoitti:

        Apollo 8 Launch
        http://www.youtube.com/watch?v=XKtH0uzg8wU


        Lennonjohdon työskentely kuuluu videolla hyvin.
        Etenkin lennonjohtaja "FLIGHT" juttelee paljon ja moni muu lennonjohdossa työskentelevä järjestelmävalvoja.


        Tässä nauhoite lennonjohdon työskentelystä ensimmäisen (Apollo 11) kuulaskeutumisen aikana. Taustalla kuuluu myös radioliikennettä.
        http://161.115.184.211/teague/apollo/audio/ap11_landing_with_FD_loop.mp3
        Lennonjohtajana (FLIGHT) toimii rautahermoisena tunnettu Gene Kranz.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_Kranz


        Tässä vähän selostettu noita lennonjohdon järjestelmävalvojien kutsulyhenteitä joita nauhalla kuuluu.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_controller#Common_flight_control_positions

        At the heart of the manned space flight missions was the Mission Control Center HOUSTON (MCC-H) in the Mission Operations Wing of Building 30.

        http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_US/apollo/installations/houston MCC dessin.gif
        http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_US/apollo/installations/houston MCC building 30.jpg
        http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_US/apollo/installations/houston MOCR A13.jpg

        Inside the windowless building were two Mission Operations Control Rooms (MOCR) on floors two and three. The second floor MOCR was used for three Apollo Saturn 1B Missions, and Apollo 5-7 and 9, Skylab and Apollo-Soyuz missions. The third floor MOCR was used for all the Gemini and Apollo lunar missions. Outside the control room but on the same floor were all the Staff Support Rooms (SSRs) housing the technical specialists responsible for supporting their counterparts in the MOCR.

        The first floor of Building 30 was the Real Time Computer Complex (RTCC). The tracking stations interfaced with the MOCRs through the Communications, Command and Telemetry System (CCATS) on the first floor.

        Mission Control Center HOUSTON
        http://www.honeysucklecreek.net/images/msfn_images_part/MCC-H/mccha15.jpg
        http://www.honeysucklecreek.net/images/msfn_images_part/MCC-H/MCC-H_med.jpg
        http://www.honeysucklecreek.net/images/msfn_images_part/MCC-H/MCC_3rd_flr.jpg
        http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_US/apollo/installations/houston DCS.gif

        1. Director of Flight Operations – Overall responsibility for the mission interface to program Management.

        2. Mission Director from NASA Headquarters. The primary interface between NASA Headquarters and the Flight Control Team

        3. The Department of Defense Representative – Primary interface with NASA for any Department of Defense support required during a mission, including recovery ships and DoD controlled tracking resources..

        4. The Public Affairs Officer – was responsible for providing information on the mission to the public. The television and radio voice of Mission Control.

        5. The Flight Director – the team leader, was responsible to the Mission Director for detailed control of the mission from launch (tower clear) to splashdown and assumed the duties of the Mission Director in his absence. In real time was responsible to take any actions needed for crew safety and mission success.

        6. INCO – Instrumentation and Communications Officer – With the advent of dual spacecraft operations, lunar surface operations, science TV, and extensive data recovery, a new operating position was added, beginning with the Apollo 11 mission.

        7. Operations and Procedures Officer – was responsible to the Flight Director for the detailed implementation of the Mission Control Center/Ground Operational Support Systems mission control procedures.

        8. The Assistant Flight Director – was responsible to the Flight Director for detailed control of the mission and assumed the duties of the Flight Director in his absence.

        9. Flight Activities Officer – Responsible for real time flight planning and related crew procedures. Maintained track of crew activities in relation to mission time lines.

        10. Network Controller – had detailed operational control of the world wide Ground Operational Support System, which included the tracking stations.

        11. Flight Surgeons – directed all operational medical activities and crew’s medical status.

        12. Spacecraft Communicator – or Capcom, an astronaut who provided all the voice communications between the ground and the spacecraft.

        13. Vehicle Systems Engineers – monitored the performance of all electrical, mechanical, communications, environmental and life support and EVA systems on the spacecraft.

        14. Booster Systems Engineer – monitored the 3 Saturn V stages during the launch phase.

        15. Retrofire Officer – Kept track of abort and return to earth options.

        16. Flight Dynamics Officer – monitored the flight trajectory, and planned all major spacecraft manoeuvres. Recommended whether to “Go” or “Abort” a mission.

        17. Guidance Officer – monitored the spacecraft computers, the Inertial Guidance and Navigation Systems, and the abort guidance system.

        18. The Maintenance and Operations Supervisor – was responsible for the performance and status of the Mission Control Center equipment.

        19. Experiments/Lunar Surface Operations Officer. During lunar surface activities an Experiments Officer directed scientific activities and relayed information from the science teams from the booster console for lunar surface as well as orbital science.


        Backing the above front line operators in the MOCR were 7 Staff Support Rooms (SSR):

        1. Flight Dynamics – to monitor all aspects of powered flight concerning crew safety and orbital insertion, evaluate and recommend modification of trajectories to meet mission objectives.

        2. Vehicle Systems – to monitor detailed status of trends of flight systems and components of the spacecraft, and overcoming in-flight equipment failures.

        3. Life Systems – to monitor physiological and environmental information from the spacecraft.

        4. Flight Crew – to co-ordinate non-medical flight crew activities and any scientific experiments attempted during the flight.

        5. Networks – to schedule, monitor, and direct network activities and readiness checks.

        6. Operations and Procedures/INCO – to provide detailed technical and administrative support and communications and data systems management.

        7. ALSEP/Lunar Science Room – to provide the support for the lunar scientists and management for the science equipment that would remain on the moon after the crews departure.


      • Luna Rover
        Public Affairs kirjoitti:

        Apollo 8 Launch
        http://www.youtube.com/watch?v=XKtH0uzg8wU


        Lennonjohdon työskentely kuuluu videolla hyvin.
        Etenkin lennonjohtaja "FLIGHT" juttelee paljon ja moni muu lennonjohdossa työskentelevä järjestelmävalvoja.


        Tässä nauhoite lennonjohdon työskentelystä ensimmäisen (Apollo 11) kuulaskeutumisen aikana. Taustalla kuuluu myös radioliikennettä.
        http://161.115.184.211/teague/apollo/audio/ap11_landing_with_FD_loop.mp3
        Lennonjohtajana (FLIGHT) toimii rautahermoisena tunnettu Gene Kranz.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_Kranz


        Tässä vähän selostettu noita lennonjohdon järjestelmävalvojien kutsulyhenteitä joita nauhalla kuuluu.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_controller#Common_flight_control_positions

        http://www.hq.nasa.gov/alsj/lrvhand.html


      • MOCR
        Mission Control Center kirjoitti:

        At the heart of the manned space flight missions was the Mission Control Center HOUSTON (MCC-H) in the Mission Operations Wing of Building 30.

        http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_US/apollo/installations/houston MCC dessin.gif
        http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_US/apollo/installations/houston MCC building 30.jpg
        http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_US/apollo/installations/houston MOCR A13.jpg

        Inside the windowless building were two Mission Operations Control Rooms (MOCR) on floors two and three. The second floor MOCR was used for three Apollo Saturn 1B Missions, and Apollo 5-7 and 9, Skylab and Apollo-Soyuz missions. The third floor MOCR was used for all the Gemini and Apollo lunar missions. Outside the control room but on the same floor were all the Staff Support Rooms (SSRs) housing the technical specialists responsible for supporting their counterparts in the MOCR.

        The first floor of Building 30 was the Real Time Computer Complex (RTCC). The tracking stations interfaced with the MOCRs through the Communications, Command and Telemetry System (CCATS) on the first floor.

        Mission Control Center HOUSTON
        http://www.honeysucklecreek.net/images/msfn_images_part/MCC-H/mccha15.jpg
        http://www.honeysucklecreek.net/images/msfn_images_part/MCC-H/MCC-H_med.jpg
        http://www.honeysucklecreek.net/images/msfn_images_part/MCC-H/MCC_3rd_flr.jpg
        http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_US/apollo/installations/houston DCS.gif

        1. Director of Flight Operations – Overall responsibility for the mission interface to program Management.

        2. Mission Director from NASA Headquarters. The primary interface between NASA Headquarters and the Flight Control Team

        3. The Department of Defense Representative – Primary interface with NASA for any Department of Defense support required during a mission, including recovery ships and DoD controlled tracking resources..

        4. The Public Affairs Officer – was responsible for providing information on the mission to the public. The television and radio voice of Mission Control.

        5. The Flight Director – the team leader, was responsible to the Mission Director for detailed control of the mission from launch (tower clear) to splashdown and assumed the duties of the Mission Director in his absence. In real time was responsible to take any actions needed for crew safety and mission success.

        6. INCO – Instrumentation and Communications Officer – With the advent of dual spacecraft operations, lunar surface operations, science TV, and extensive data recovery, a new operating position was added, beginning with the Apollo 11 mission.

        7. Operations and Procedures Officer – was responsible to the Flight Director for the detailed implementation of the Mission Control Center/Ground Operational Support Systems mission control procedures.

        8. The Assistant Flight Director – was responsible to the Flight Director for detailed control of the mission and assumed the duties of the Flight Director in his absence.

        9. Flight Activities Officer – Responsible for real time flight planning and related crew procedures. Maintained track of crew activities in relation to mission time lines.

        10. Network Controller – had detailed operational control of the world wide Ground Operational Support System, which included the tracking stations.

        11. Flight Surgeons – directed all operational medical activities and crew’s medical status.

        12. Spacecraft Communicator – or Capcom, an astronaut who provided all the voice communications between the ground and the spacecraft.

        13. Vehicle Systems Engineers – monitored the performance of all electrical, mechanical, communications, environmental and life support and EVA systems on the spacecraft.

        14. Booster Systems Engineer – monitored the 3 Saturn V stages during the launch phase.

        15. Retrofire Officer – Kept track of abort and return to earth options.

        16. Flight Dynamics Officer – monitored the flight trajectory, and planned all major spacecraft manoeuvres. Recommended whether to “Go” or “Abort” a mission.

        17. Guidance Officer – monitored the spacecraft computers, the Inertial Guidance and Navigation Systems, and the abort guidance system.

        18. The Maintenance and Operations Supervisor – was responsible for the performance and status of the Mission Control Center equipment.

        19. Experiments/Lunar Surface Operations Officer. During lunar surface activities an Experiments Officer directed scientific activities and relayed information from the science teams from the booster console for lunar surface as well as orbital science.


        Backing the above front line operators in the MOCR were 7 Staff Support Rooms (SSR):

        1. Flight Dynamics – to monitor all aspects of powered flight concerning crew safety and orbital insertion, evaluate and recommend modification of trajectories to meet mission objectives.

        2. Vehicle Systems – to monitor detailed status of trends of flight systems and components of the spacecraft, and overcoming in-flight equipment failures.

        3. Life Systems – to monitor physiological and environmental information from the spacecraft.

        4. Flight Crew – to co-ordinate non-medical flight crew activities and any scientific experiments attempted during the flight.

        5. Networks – to schedule, monitor, and direct network activities and readiness checks.

        6. Operations and Procedures/INCO – to provide detailed technical and administrative support and communications and data systems management.

        7. ALSEP/Lunar Science Room – to provide the support for the lunar scientists and management for the science equipment that would remain on the moon after the crews departure.

        Kerros 1.
        keskustietokonehuoneet, tietoliikenne, tietojen tallennuslaitteet. (Real-Time Computer Complex)
        http://pagesperso-orange.fr/max.q/apollo/infra/images/1st_floor.gif

        Kerros 2.
        Lennonjohtohuone 1. Mission Operations Control Room 1 (MOCR1)
        Käytettiin Apollo 5-7 ja 9, Skylab ja Apollo-Soyuz lennoilla.
        http://pagesperso-orange.fr/max.q/apollo/infra/images/2nd_floor.gif

        Kerros 3.
        Lennonjohtohuone 2. Mission Operations Control Room 2 (MOCR2)
        Käytettiin Gemini lennoilla ja Apollo lennoilla jotka suuntautuivat kuun kiertoradalle Apollo 8 ja 10 tai joilla laskeuduttiin kun pinnalle Apollo 11-17.
        http://pagesperso-orange.fr/max.q/apollo/infra/images/3rd_floor.gif


      • -Pilot-
        MOCR kirjoitti:

        Kerros 1.
        keskustietokonehuoneet, tietoliikenne, tietojen tallennuslaitteet. (Real-Time Computer Complex)
        http://pagesperso-orange.fr/max.q/apollo/infra/images/1st_floor.gif

        Kerros 2.
        Lennonjohtohuone 1. Mission Operations Control Room 1 (MOCR1)
        Käytettiin Apollo 5-7 ja 9, Skylab ja Apollo-Soyuz lennoilla.
        http://pagesperso-orange.fr/max.q/apollo/infra/images/2nd_floor.gif

        Kerros 3.
        Lennonjohtohuone 2. Mission Operations Control Room 2 (MOCR2)
        Käytettiin Gemini lennoilla ja Apollo lennoilla jotka suuntautuivat kuun kiertoradalle Apollo 8 ja 10 tai joilla laskeuduttiin kun pinnalle Apollo 11-17.
        http://pagesperso-orange.fr/max.q/apollo/infra/images/3rd_floor.gif

        http://pagesperso-orange.fr/max.q/apollo/infra/images/mcc_3_map.gif


      • -Pilot-

      • most advanced
        -Pilot- kirjoitti:

        Kolmannesta kerroksesta tarkoitin. ;)

        http://pagesperso-orange.fr/max.q/apollo/infra/images/mcc_3_map.gif

        Ikkunaton lennonjohtorakennus on rakennettu raskaista betonielementeistä jotta se kestäisi Teksasissa esiintyviä tornadoja.
        Betoniseinän sisäpuolella on sentin paksuisista teräslevyistä saumattomaksi hitsattu teräskuori joka suojaa rakennusta ja sen sisällä olevia lennonjohdon herkkiä laitteita sähkömagneettisilta pulsseilta kuten salamoilta.
        Rakennuksella on myös oma varasähköjärjestelmä sähkökatkoksien varalta.

        Mikään ulkopuoliset tekijät ei saa häiritä lennonjohdon toimintaa, sillä he ovat astronauttien "henkivakuutus".


      • ©2008
        Public Affairs kirjoitti:

        Apollo 8 Launch
        http://www.youtube.com/watch?v=XKtH0uzg8wU


        Lennonjohdon työskentely kuuluu videolla hyvin.
        Etenkin lennonjohtaja "FLIGHT" juttelee paljon ja moni muu lennonjohdossa työskentelevä järjestelmävalvoja.


        Tässä nauhoite lennonjohdon työskentelystä ensimmäisen (Apollo 11) kuulaskeutumisen aikana. Taustalla kuuluu myös radioliikennettä.
        http://161.115.184.211/teague/apollo/audio/ap11_landing_with_FD_loop.mp3
        Lennonjohtajana (FLIGHT) toimii rautahermoisena tunnettu Gene Kranz.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_Kranz


        Tässä vähän selostettu noita lennonjohdon järjestelmävalvojien kutsulyhenteitä joita nauhalla kuuluu.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_controller#Common_flight_control_positions

        http://161.115.184.211/teague/apollo/audio/ap11_landing_ground_loop.mp3

        Lennonjohdon sisäinen keskustelu nauhoitettuna lennonjohtajan puheryhmästä (Flight Director's loop) ilman lennonjohdon (CAPCOM, Charles Duke) ja kuumoduulin (Buzz Aldrin) välistä häiritsevää radioliikennettä.

        Nauhalla kuuluu kuinka lennonjohto nopeasti selvittää useammankin laskeutuessa ilmestyneen hälytyksen (1201 alarm, 1202 alarm) syitä ja päättävät nopeasti että laskeutuminen voi jatkua.

        Lennonjohtajana (FLIGHT) Gene Kranz.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_Kranz


      • Orbit.
        most advanced kirjoitti:

        Ikkunaton lennonjohtorakennus on rakennettu raskaista betonielementeistä jotta se kestäisi Teksasissa esiintyviä tornadoja.
        Betoniseinän sisäpuolella on sentin paksuisista teräslevyistä saumattomaksi hitsattu teräskuori joka suojaa rakennusta ja sen sisällä olevia lennonjohdon herkkiä laitteita sähkömagneettisilta pulsseilta kuten salamoilta.
        Rakennuksella on myös oma varasähköjärjestelmä sähkökatkoksien varalta.

        Mikään ulkopuoliset tekijät ei saa häiritä lennonjohdon toimintaa, sillä he ovat astronauttien "henkivakuutus".

        Lennonjohdon rakennusta laajennettiin 90-luvun puolivälissä kun sukkula sai uuden lennonjohtorakennuksen aivan viereen.

        Ennen laajennusta
        http://history.nasa.gov/SP-4205/images/c186a.jpg

        Laajennus on vanhaa osaa korkeampi ja rakennettu aivan kiinni vanhaan rakennukseen
        http://quest.arc.nasa.gov/people/journals/space/dempsey/Dempsey8.jpg
        http://www.freesoft.org/kxh/2006/nasa/nasa_jsc_files/image004.jpg


    • rakettimoottorille

      Rakettimoottoreille on kyllä tapana ilmoittaa työntö Newtoneina eikä tehoa hevosvoimina joten tehokkain moottori jonka teho ilmoitetaan tuossa yksikössä taitaa olla edelleen wärtsilän 110 000hv laivadiesel.

      • Aviation Specialist

        Jolloin saadaan 180 000 000 hv.

        Vertauksena se vastaa 85 kertaa Yhdysvalloissa olevan Hooverin padon tehoa.


      • siis ottiatuota
        Aviation Specialist kirjoitti:

        Jolloin saadaan 180 000 000 hv.

        Vertauksena se vastaa 85 kertaa Yhdysvalloissa olevan Hooverin padon tehoa.

        Hevosvoima = 75kpm/s = 735Nm/s = 735W = 0,735kW.
        Jos 180 000 000 N vastaa 180 000 000 hevosvoimaa, eli 1N vastaa 1hv, niin nopeus on silloin
        v=P/F=735Nm/s / 1N = 735m/s=2646km/h.


      • Orbit.
        siis ottiatuota kirjoitti:

        Hevosvoima = 75kpm/s = 735Nm/s = 735W = 0,735kW.
        Jos 180 000 000 N vastaa 180 000 000 hevosvoimaa, eli 1N vastaa 1hv, niin nopeus on silloin
        v=P/F=735Nm/s / 1N = 735m/s=2646km/h.

        Nopeus jolla päästään maan kiertoradalle on 8km/s

        Nopeus joka vaaditaan päästäkseen kuuhun on 11km/s


      • Orbit. kirjoitti:

        Nopeus jolla päästään maan kiertoradalle on 8km/s

        Nopeus joka vaaditaan päästäkseen kuuhun on 11km/s

        Nopeudet ovat rajoja, joiden liike-energiaa vastaava määrä on vähintään saavutettava.

        Maan kiertoradalle ja kuuhun pääsee pienemmilläkin nopeuksilla.


      • amerikkalaisille tarkoitettua
        Aviation Specialist kirjoitti:

        Jolloin saadaan 180 000 000 hv.

        Vertauksena se vastaa 85 kertaa Yhdysvalloissa olevan Hooverin padon tehoa.

        Nuo muunnokset on tarkoitettu henkisesti jälkeenjääneelle tai amerikkalaiselle yleisölle jolle ei koskaan saa kertoa vaikeita lukuja tai yksikköjä vaan pitää kertoa että se ja se painaa yhtä paljon kuin tuhat henkilöautoa ja siinä on saman verran tehoa kuin miljoonassa rekannupissa.

        Vain tällaiselle yleisölle voi ja pitääkin esittää teho hevosvoimina jopa sellaisille moottoreille joissa ei ole voiman ulosottoa perinteisessä mielessä lainkaan.

        Ei sen puoleen etteikö tuo varmasti olisi maailman tehokkain moottori.


    • Saturnus 5
    • Pitkä versio
    • Hissan opiskelija

      oli, että liittyen versiosta n. 170-200 MILJOONAA hevosvoimaa. Tehokkain ihmisen tekemä laite koskaan!

      40 vuotta ja vaikka silloin oli alkeeellista toi tietotekniikka, niin tehokkaampaa moottoria ei ole rakennettu!

      Käsittämätön määrä hevosvoimia!

      http://www.youtube.com/watch?v=wvWHnK2FiCk

      • J-P Immonen

        Mielenkiintoista! Nykyään kuitenkin on olemassa vielä voimakkaampi ja hyötysuhteeltaan parempi rakettimoottori. Se on venäkäinen RD-170 (googlesta löytyy). Sitä käytetttin pari kertaa Energia kantoraketissa mm. kun se vei Buran sukkula ensimmäiselle ja ainoalle lennolleen maan kiertoradalle. Nykyään siitä kehitetty alas skaalattu versio RD-180 on käytössä USAlaisessa Atlas V kantoraketissa.
        Muuten tuo hevosvoima määrä raketissa on vähän vaikea määritellä. Se teho joka menee raketin suihkun muodostamiseen on P= .5*dm/dt*v^2, jossa dm/dt = sekunnissa kuluva ajoaine, siis hapetin ja pottoaine yhteensä, Saturnus V:ssä noin 13000kg/sek. v=suihkun nopeus, F1:ssä se oli noin 2700 m/s (riippuu ilmanpaineesta)
        .5*13000*2700*2700 =64.5M hp, noin. (1 hp= 735W)
        Mutta käyttämällä kaavaa P =F*v, joss v nyt on raketin nopeus, joka juuri ennen ensimmäisen vaiheen irtoamista oli 2300m/s, saadaan 34000000N*2300m/s = 78200000000W = 106M hevosta.
        Tuon yllämainitun RD-170:n polttoainepummu muuten kehittää noin 257,000 hevosvoimaa.
        Rakettimoottorin tehoa ei yleensä käytetä alan ammattilaisten keskuudessa, sillä se ei oikeastaan tarkoika mitään.


    • voi kiesus lapsii

      auto ja liikenne osastolle.
      Onko uutisia meridieseleistä tms.?

      • ffgss

        noille :)


    • motoristiman

      Juu toi Saturn 5 -moottorien yhteisteho on aivan mieletön!!!!!!!

      • Kysäväeitieltäeksy

        Vastaisko 180-200 miljoonaa hevosvoimaa koko Suomen henkilöautokantaa?


      • E.d.K.
        Kysäväeitieltäeksy kirjoitti:

        Vastaisko 180-200 miljoonaa hevosvoimaa koko Suomen henkilöautokantaa?

        Älä usko kaikkea!

        Kerrottu 180 milj hp on tarkoitettu kai hehkutukseksi, tai
        toimittajan mokaksi, totuus on vähän karumpi.

        180 milj hp on suunnilleen kaikkien viiden moottorin yhteisen
        polttoainekulutuksen sisältämä energia, moottoria kohden siis vajaa
        40 milj hp, ja nettoteho työntövoimaan suhteutettuna on n 12 milj hp
        / moottori.

        http://en.wikipedia.org/wiki/F-1_(rocket_engine)#Design


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe