Olkapää sijoiltaan

toisen kerran

Olkapääni meni joku aika sitten toisen kerran sijoiltaan, mutta nyt se on taas paikoillaan. Tykkään urheilla, ja lääkäri sanoi, että jos aion harrastaa urheilua jatkossakin, olkapää tulisi leikata. Kysyin fysioterapiasta ja ihmettelin, kun kuulin hänen sanovan, että siitä ei olisi tähän mitään apua.

Kun tätä palstaa on lukenu, oon huomannu, että leikkaus ei välttämättä sittenkään ole mikään autuaaksi tekevä hoito ja nykyäänkään ei voida vieläkään olla varmoja, miten leikkaus ylipäänsä onnistuu. Alkaa tuntua, että tähän munkin asiaan saattaa eri lääkäreillä olla erilaisia mielipiteitä.

Tuntuu, että ennemmin kuntoilen vaikka sitten vajaatehoisena mahdollisen fysioterapian jälkeen kuin kärsin leikkauksen seurauksista.

Mielipiteitä?

5

5663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet.....

      Leikkaus ei ole aina viisas ratkaisu ja olkapääleikkauset eivät likikään aina tuota hyötyä. Kirurgit vaan leikkaavat ammatikseen...

      Eli on ihan fiksua koittaa kuntouttaa kättä muilla tavoin. Leikkaus olisi sitten se vihoviimeinen keino.

    • löytyy

      olkapään kiristysleikkauksesta. Meni sijoiltaan ja kivut olivat aivan hirveitä. Kirurgi kirjoitti minulle fysikaalista hoitoa olkapäähän. Fysikaalisella hoidolla yritettiin jumpata, vahvistaa lihaksia ym...kaikki mahdollinen kokeiltiin eikä siitä tullut mitään kun kivut paheni vaan ja olkapää lähti jälleen sijoiltaan. Sitten otin kirurgiin yhteyttä että fysikaalinen ei auta,pahenee vaan sillä rääkillä. No ei mennyt kauaakaan kun olin leikkauspöydällä. Leikkaus meni hyvin ja kaikki oli ok. 4 vko kantositeessä ja 6 viikkoon ei saanut ulkokiertoliikkeitä tehdä. No, sitten alkoi taas fysikaalinen, kaikki näytti oikein lupaavalle alussa mutta sitten tuli takapakkia, lapaluuhun/olkapäähän kasvoi kiinnikkeitä ja kättä ylös nostaessa olkapää nousi korvaan ja lapaluu siinä mukana. Ahkeralla hoidolla siitäkin selvittiin. Tähän päivään mennessä tuo ulkokiertoliike ei ole auennut vieläkään, kirurgi sanoi ennen leikkausta että kuuluu asiaan,mutta ei pitänyt näin kauaksi aikaa tuon liikkeen jumia. Ei aukea niin ei aukea,vaikka kuinka yrittäisi. Käy vaan kipeää olkavarteen. Tuttavalleni on tehty juuri tämä sama leikkaus ja hänellä ei ole valittamista,on tyytyväinen lopputulokseen. Minä en, olen jälleen olkapään leikkausjonossa. Kukaan ei osaa sanoa onko kyseessä hoitovirhe, epäonnistunut leikkaus vai mikä. Mutta tämä toinen kirurgi joka minut leikkaa,sanoi että asiat selvinnee sitten uudessa leikkauksessa. Olen myös kuullut että enimmäkseen juuri nämä leikkaukset kyllä onnistuu ja potilaat ovat tyytyväisiä. Minulle vaan nyt sattui käymään näin. Kerroinpahan omat kokemukseni.

    • put your head on my shoulder

      Jos harrastat pelejä jossa tapahtuu kontakteja.olkapääsi todennäköisesti ei kestä paikallaanm mutta jos pelaat vaikka bingoo niin saattaa kestääkin.

    • kahdesti leikattu...

      Mene kunnolliselle asiansaosaavalle olkapääspesialistille kysymään. Olkapää ei ole helpppo hoidettava.

      Omalla paikkakunnallani ei yleisessä sairaalassa ole yhtään olkapääspesialistia. Kukaan ei esimerkiksi osaa leikata olkapäätä tähystämällä (otin selvää). Siksi menin yksityiselle. Ei tarvinnut jonottaa kuukausia, arvailla kuka sattuu leikkaamaan jne. Pääsin leikkaukseen viikossa siitä kun todettiin, että tarvitaan leikkaus. Ortopedi oli varma asiasta. Sanoi, että pakko leikata jos aion saada olkapään kuntoon. Kaverini kävi samalla ortopedillä ja selvisi ilman leikkausta. Sai hyvät ohjeet mitä tehdä ja parani niillä. Eli ei tämä ortopedi ainakaan turhaan leikkaa.Ei leikkauksen seurauksista tarvitse kärsiä kun asian hoita spesialisti!!!

      Missäpäin Suomea asut? Yksityisellekö vai...?

    • allu

      harrastan nyrkkeiyä ja olin tos pari viikon loppua sitten nyrkkeily matsissa ja olkäpää lähti 2 kertaa sijoiltaan ihan kupista irti. Ekal kerral olkapää meni aika vaikeasti paikoillee ja jatkoin viellä mut ku löin uudestaa samalla kädellä olkapää lähti viellä uudestaa sen jälkee menin lääkärille ja siel sanotti et pidä kättä kanto siteessä 3 viikkoa ja et mene sit ortopedille no mä menin ortopedille ja se sanos et olis hyvä pitää 6 viikkoa ja et katotaan sit magneeti kuvausten jälkee et mitä sille tehdää no siit kädest otettii rötgen kuva ja lääkärit sanos et ihanku siel kupis olis lähteny pala pois ku yleensä käy ku käsi lähtee sijoiltaan olka päästä. MUlle on puhuttu et siin voi et se leikataan ja sit siitä tulee about 4.5-6kuukauden tauko ja enkä oikein tykkäis siitä eli olis kiva jos jollakin olis vähäsen tietoo niin olis kiva tietää et leikataanko vai eikö leikata??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe