Miten on

assi ja nt

tuottaako assin "omituinen" käytös nt:lle tosiaan tuskaa? Jos joutuu hiljaa sietämään sitä esim. jos on sellaisessa tilanteessa, esim. assin huonetoverina työpaikalla.

19

1004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      en usko

      • usko?

        ???


    • assin tuskasta

      nt:n aiheuttamasat tuskasta assille

      • ja taviksilla on muutenkin tapana työntää omaa märkää nenäänsä joka kolkkaan...


    • paska ihminen

      omituisella käytöksellä? Esimerkkejä!

      • puhu paljon

        mitään mutta kun jouduin maisemakonttoriin muutaman muun kanssa niin olen saanut jonkunlaisen ihme hepulin ja ruvennut (ainakin se on oma tuntumani asiaan) koko ajan pölpöttämään, sekä vetämään jotain pellen roolia, joka sisäisesti yököttää itseäni. Vaistoan jotenkin huonekavereideni vaivaantuneisuuden ja tuntuu melkein kuin he kärsisivät...


    • Per Aspera

      Mielestäni ihmisten tulisi yleensäkin oppia sietämään enemmän erilaisuutta esim. työyhteisöissä. Aina ei tarvitse lähteä siitä oletuksesta, että erilaisuus olisi haitta. Usein se voi olla myös rikkaus.

      • Miten tavis märän nenänsä kanssa voi sellaisen käsittää?


      • autismiinsa

        1) Kieltää autismi ja pyrkiä adoptoitumaan valtaväestöön ja piiloutua yhteiskunnassa muitten joukkoon.

        2) Nähdä autismi kroonisena sairautena, yhteiskunnan rasitteena ja yrittää sopeutua tilanteeseen erilaisten terapioiden avulla.

        3) Nähdä autismi voimavarana ja kokea erilaisuutensa yhteiskunnalle arvokkaana ja tärkeänä.

        4) Nähdä autismi neroutena ja pyrkiä eristäytymään omaksi kulttuurikseen.

        Kaikki on assille omalla tavallaan vaikeita vaihtoehtoja:

        1) Ensimmäinen vaihtoehto on ollut monien vanhojen assien ainoa keino selviytyä.

        2) Toinen vaihtoehto tarjotaan nykyisin kaikille diagnosoiduille asseille. Joskus se voi auttaa elämäntilanteessa, mutta se passivoi ja alistaa assin toisen luokan kansalaiseksi. Jos ja kun uskoo tähän vaihtoehtoon itsenäisyys ja omanarvontunto on menetetty. Se saa assin uskomaan omaan huonommuuteensa ja näin heikentää tutkitusti jopa omaa oppimiskykyä.

        3) Kolmas vaihtoehto on se, johon kaikki vähemmistöt pyrkivät. Vähemmistöt tarvitsevat samat mahdollisuudet kuin valtaväestö - oli ne sitten vaikka romaneja. Tasa-arvoinen suhtautuminen antaa uskoa omaan arvoonsa ja edistää tutkitusti myös sopeutumista ja ehkäisee yhteiskunnan polarisoitumista.

        4) Neljäs vaihtoehto nostaa assit valtaväestön yläpuolelle. Siitä esimerkkinä Suomessa on suomenruotsalaisten asema. Se on syntynyt ns. positiivisen diskriminaation avulla. Se merkitsee myös eristäytymistä valtakulttuurista omaksi kulttuurikseen. Voisiko se toimia assien kohdalla, vai onko se utopiaa?


      • niistää
        triple-adhd kirjoitti:

        Miten tavis märän nenänsä kanssa voi sellaisen käsittää?

        märän nenänsä.


    • niksu

      se jollekin nt:lle voi aiheuttaakin tuskaa. Esim. omassa työpaikassani yksi tyyppi valitti, kun en jaksa jauhaa turhan päiväistä juoruilua sen kanssa vaan laitan korvatuplat korviin.

    • Breda

      Ketjun aloittaja kysyy, tuottaako aspergerin "omituinen" käytös ns. normaalille enemmistölle tuskaa!

      Allaoleva vastaukseni saattaa ärsyttää joitakuita mutta ajatelkaa asiaa. Asia on minun mielestäni tärkeä.

      Vastaukseni:

      Kyllä assin "omituinen" käytös todella tuottaa nt:lle eli neurotyypilliselle ihmiselle eli ns. normaalille enemmistön edustajalle tuskaa. Se tuska ilmenee mm. niin, että yhä osittain elävät sellaiset autisminkirjoisten lasten "hoitomuodot", joissa autisminkirjoinen lapsi PAKOTETAAN käyttäytymään ns. normaalisti, siis enemmistön kaltaisesti. Hoitotulokset ovat kehnoja, monessa tapauksessa lapsen ahdistus vain tuntuvasti lisääntyy.

      Tällainen ns. normaalin enemmistön tuskan vähentäminen on tietenkin hölmöläisten hommaa. Siinä pannaan assit ja muut autisminkirjolaiset vain kärsimään eikä kukaan lopultakaan hyödy yhtään. Autistisuus ei yhtään vähene, vaan sen aiheuttama kärsimys vain lisääntyy. Eikä enemmistön tuskakaan yhtään vähene.

      Herää kysymys, olisiko jo vihdoin aika tajuta, mitkä asiat autisminkirjon yhteydessä ovat mahdollisia ja mitkä eivät. Autisminkirjon ilmiöitä, Asperger mukaan lukien, ei voida pakottaa poistumaan. Mitä sitten voidaan tehdä? Missä voidaan onnistua? Siinä voidaan onnistua hyvinkin hienosti, että ANNETAAN ENEMMISTÖN EDUSTAJILLE JA KAIKILLE MUILLEKIN RIITTÄVÄSTI JA MAHDOLLISIMMAN OIKEAA TIETOA ASPERGERISTA JA MUUSTA AUTISMINKIRJOSTA. Sitä TIETOA nykyäänkin vielä näyttää puuttuvan niin monilta niin monilta ja niin paljon niin paljon. Siksi tuo ISOILLA KIRJOITTAMANI asia on se kaikkein tärkein - ja ennen muuta se on täysin mahdollista toteuttaa, toisin kuin autisminkirjon ilmiöiden "poistaminen".

      • korviaanmyöden

        Mutta mikä autisminkirjolaisen käytöksessa tuottaa tuskaa ja miksi ?


      • rasittavia

        Ainakin minua naisena rasitti todella miespuolinen aspergeri työpaikalla. Tuntui että oli ihastunut minuun. Kritisoi erityisen paljon juuri minun työtäni vaikka oli täysin eri ala eikä se hänelle kuulunut. Luuli ehkä olevansa avulias mutta hänen liikakiinnostus juuri minun työtä kohtaan oli stressaavaa. Loukkaantui jos olin eri mieltä mutta yritti (huonosti) peitellä sitä. Kauheasti puuttui pieniin yksityiskohtiin. Käyttäytyi toistuvasti sopimattomasti joissain tilanteissa minua kohtaan niin että minua hävetti. Esim. halusi syödä ruokiani, joita itse en aikonut syödä. Työpaikalla sopimatonta. Vähän sellaista käytöstä, jota voi olla parisuhteessa mutta ei muuten. Muutenkin raahasi toimistoomme läjäpäin roskaelektroniikkaa niin että siellä oli vaarallista kulkea. Yhtään ei kiinnostanut miltä muista tuntui. Itse oli siitä romun keräämisestä hyvin innoissaan.


      • rasittava
        rasittavia kirjoitti:

        Ainakin minua naisena rasitti todella miespuolinen aspergeri työpaikalla. Tuntui että oli ihastunut minuun. Kritisoi erityisen paljon juuri minun työtäni vaikka oli täysin eri ala eikä se hänelle kuulunut. Luuli ehkä olevansa avulias mutta hänen liikakiinnostus juuri minun työtä kohtaan oli stressaavaa. Loukkaantui jos olin eri mieltä mutta yritti (huonosti) peitellä sitä. Kauheasti puuttui pieniin yksityiskohtiin. Käyttäytyi toistuvasti sopimattomasti joissain tilanteissa minua kohtaan niin että minua hävetti. Esim. halusi syödä ruokiani, joita itse en aikonut syödä. Työpaikalla sopimatonta. Vähän sellaista käytöstä, jota voi olla parisuhteessa mutta ei muuten. Muutenkin raahasi toimistoomme läjäpäin roskaelektroniikkaa niin että siellä oli vaarallista kulkea. Yhtään ei kiinnostanut miltä muista tuntui. Itse oli siitä romun keräämisestä hyvin innoissaan.

        Työmotivaationi romahti tähän kyttääjään.


      • infoaAS
        korviaanmyöden kirjoitti:

        Mutta mikä autisminkirjolaisen käytöksessa tuottaa tuskaa ja miksi ?

        Ihmisiä vituttaa, että autisminkirjon henkilöt ovat yleisesti ottaen tavallista fiksumpia kuin neurotyypilliset massaihmiset. Eli äo on yleensä paljon korkeampi kuin taviksilla.


      • rasittavia kirjoitti:

        Ainakin minua naisena rasitti todella miespuolinen aspergeri työpaikalla. Tuntui että oli ihastunut minuun. Kritisoi erityisen paljon juuri minun työtäni vaikka oli täysin eri ala eikä se hänelle kuulunut. Luuli ehkä olevansa avulias mutta hänen liikakiinnostus juuri minun työtä kohtaan oli stressaavaa. Loukkaantui jos olin eri mieltä mutta yritti (huonosti) peitellä sitä. Kauheasti puuttui pieniin yksityiskohtiin. Käyttäytyi toistuvasti sopimattomasti joissain tilanteissa minua kohtaan niin että minua hävetti. Esim. halusi syödä ruokiani, joita itse en aikonut syödä. Työpaikalla sopimatonta. Vähän sellaista käytöstä, jota voi olla parisuhteessa mutta ei muuten. Muutenkin raahasi toimistoomme läjäpäin roskaelektroniikkaa niin että siellä oli vaarallista kulkea. Yhtään ei kiinnostanut miltä muista tuntui. Itse oli siitä romun keräämisestä hyvin innoissaan.

        Tod näk hän ei oo kiusaaja. Ymmärrät häntä väärin.


      • Breda
        korviaanmyöden kirjoitti:

        Mutta mikä autisminkirjolaisen käytöksessa tuottaa tuskaa ja miksi ?

        Enemmistön normiedustajaa ahdistaa autisminkirjolaisessa monenlainen erilaisuus: käyttäytymisen erilaisuus, aistikokemisen erilaisuus, sosiaalisen kommunikoinnin erilaisuus, poikkeuksellisen voimakkaat erityiskiinnostuksenkohteet, taipumus viihtyä paljon yksin, kykyprofiilin poikkeuksellisen jyrkkä epätasaisuus, kiinnostuminen enemmän tietopuolisista asioista kuin muista ihmisistä jne.

        Jos esim. työpaikalla on joku selvästi erilainen ihminen, se aiheuttaa ns. normaaleissa eli enemmistössä enemmän tai vähemmän pelkoa. Erilainen leimataan helposti työpaikan ongelmaksi, vaikka hän olisi erilainen vain siinä, että näkisi työpaikan ongelmat muita herkemmin ja myös sanoisi ne muita suoremmin ääneen. Miten usein onkaan käynyt niin, että ongelmien ensimmäinen näkijä on leimattu ongelmien aiheuttajaksi!

        Ns. normi-ihmiset joutuvat miettimään omaa asemaansa, jopa omaa identiteettiään, kun heidän lähelleen tulee selvästi erilainen ihminen. Jos se erilainen ihminen on aspergeri, jolta löytyy myös vahvuuksia, ns. normaalit eli tavikset saavat hänestä haastajan. Mitä epävarmempia tavikset ovat omista kyvyistään, sitä enemmän erityisvahvuuksia omaava aspergeri saa heidät takajaloilleen, siis pelkäämään oman asemansa puolesta. Tilanteesta voi tulla itsestään epävarmalle tavikselle tosi tuskallinen. Tavis joutuu henkisesti kasvamaan ja tiedostamaan oman epävarmuutensa. Tai sitten hänen epävarmuutensa ja pelkonsa ottavat ylivallan ja hän alkaa kateellisena ja itselleen sokeana syyttää omasta ongelmastaan sitä "ärsyttävän erilaista" aspergeria. Silloin tavis on synnyttänyt kaiken kokemansa tuskan itse. Ja sen takana on hänen suuri tietämättömyytensä, huono itsetuntemuksensa ja kyvyttömyytensä henkisesti kasvaa.


    • Aspergerinfo

      Ystävääni, parasta sellaista, hermostuttaa, että analysoin kaikkia asioita lähes jatkuvasti eli pyrin miettimään kaikki mahdolliset asiat mahdollisimman monelta kantilta, sellainen hermostuttaa ystävääni, hän ei jaksaisi miettiä mitään asioita sen enempää, vain tyytyy johonkin yksikertaiseen selitykseen tietystä aiheesta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe